Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 256
Offentligt
Bekendtgørelse om forbud mod anvendelse og transport af tung olie med
henblik på anvendelse som brændstof på skibe i den eksklusive økonomiske
zone ved Grønland i det arktiske havområde
I medfør af § 22, § 22 a, § 34, stk. 1 og 2, og § 46 i lov nr. 1534 af 19. december 2017 om beskyttelse af havmiljøet i den
eksklusive økonomiske zone ved Grønland fastsættes:
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på danske skibe, der befinder sig i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland
inden for det arktiske havområde. I det omfang det er foreneligt med international ret, finder bekendtgørelsen endvidere
anvendelse på udenlandske skibe, som befinder sig i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland inden for det arktiske
havområde.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på følgende:
1) Orlogsskibe og andre skibe, der ejes eller benyttes af en stat, så længe skibet udelukkende benyttes i
ikkekommerciel statstjeneste.
2) Skibe, der er involveret i sikring af skibes sikkerhed eller i eftersøgnings- og redningsoperationer.
3) Skibe, der indgår i beredskab i forbindelse med oliespild i Arktis.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Danske skibe: skibe, der fører dansk eller grønlandsk flag. Udtrykket skal forstås i overensstemmelse med Sølovens
regler.
2) Den eksklusive økonomiske zone ved Grønland: Havområdet uden for og stødende op til det grønlandske søterritorium
indtil en afstand af 200 sømil fra de til enhver tid gældende basislinjer, jf. lov nr. 1534 af 19. december 2017 om
beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland § 5, stk. 1.
3) Det arktiske havområde: Havområdet, der er beliggende nord for en linje fra breddegraden 58°00�½. 0 N og
længdegraden 042°00�½. 0 V til breddegraden 64°37�½. 0 N, længdegraden 035°27�½. 0 V og derfra via en kompaslinje til
breddegraden 67°03�½. 9 N, længdegraden 026°33�½. 4 V og derfra via en kompaslinje til breddegraden 70°49�½. 56 N og
længdegraden 008°59�½. 61 V (Sørkapp, Jan Mayen) og via den sydlige kyst af Jan Mayen til 73°31�½. 6 N og 019°01�½. 0
Ø ved Bjørnøya, og derfra via en stor cirkellinje til breddegraden 68°38�½. 29 N og længdegraden 043°23�½08 Ø (Cap
Kanin Nos) og derfra via den nordlige kyst af det asiatiske kontinent østpå til Beringstrædet og derfra fra Beringstrædet
vestpå til breddegraden 60° N så langt som til Il�½pyrskiy og langs den 60. nordlige breddegrad østpå så langt som til og
inklusive Etolin-strædet og derfra via den nordlige kyst af det nordamerikanske kontinent så langt sydpå som til
breddegraden 60° N og derfra østpå langs breddegraden 60° N til længdegraden 056°37�½. 1 V og derfra til breddegraden
58°00�½. 0 N, længdegraden 042°00�½. 0 V.
4) Det grønlandske søterritorium: Ydre og indre territorialt farvand, jf. lov nr. 1534 af 19. december 2017 om beskyttelse
af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland § 5, stk. 2.
5) Kategori A-skib: Et skib, der i henhold til skibets polarskibscertifikat er certificeret som et kategori A-skib af et af
Søfartsstyrelsen godkendt klassifikationsselskab.
6) Kategori B-skib: Et skib, der i henhold til skibets polarskibscertifikat er certificeret som et kategori B-skib af et af
Søfartsstyrelsen godkendt klassifikationsselskab.
7) Kyst: Den basislinje, hvorfra det ydre territorialfarvand er fastlagt i overensstemmelse med international ret.
8) MARPOL: Den internationale konvention af 1973/78 om forebyggelse af forurening fra skibe, inklusiv protokoller og
senere ændringer.
9) Olie: Ved olie forstås i denne lov enhver form for mineralolie og blandinger heraf, herunder råolie, naturgaskondensat,
olieslam og olieaffald, samt brændselsolie og alle andre raffinerede produkter bortset fra petrokemikalier, der er
klassificerede i henhold til § 11 i lov nr. 1534 af 19. december 2017 om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive
økonomiske zone ved Grønland.
10) Råolie: enhver flydende kulbrinteblanding, der forekommer naturligt i jorden, uanset om den er behandlet for at gøre
den egnet til transport, herunder råolie, hvorfra visse destillater kan være fjernet, og råolie, hvortil visse destillater kan
være tilføjet.
11) Skibe: Søgående fartøjer af en hvilken som helst type, der opererer i vandmiljøet, herunder hydrofoilbåde,
luftpudefartøjer, undervandsfartøjer, flydende platforme og flydende materiel. Skibe, der anvendes i forbindelse med
aktiviteter omfattet af den grønlandske råstoflovgivning er ikke omfattet, jf. lov nr. 1534 af 19. december 2017 om
beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland.
12) Ydre territorialt farvand: de områder af havet, som indadtil er afgrænset af de til enhver tid gældende basislinjer og
udadtil er afgrænset af linjer trukket således, at afstanden fra ethvert punkt på disse linjer til det nærmeste punkt på
basislinjen er 3 sømil, lov nr. 1534 af 19. december 2017 om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske
zone ved Grønland § 5, stk. 3.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 256: Udkast til lovforslag om ændring af havmiljøloven for den eksklusive økonomiske zone ved Grønland
Forbud mod anvendelse og transport af tung olie med henblik på anvendelse som brændstof til skibe
§ 3.
Anvendelse og transport af olie, bortset fra råolie, med en højere massefylde end 900 kg/m
3
ved 15° C, eller en højere
kinematisk viskositet end 180 mm
2
/s ved 50° C, som brændstof til skibe er forbudt, jf. dog § 5.
§ 4.
Tank- og rørrensning er ikke påkrævet efter tidligere anvendelse eller transport af olie omfattet af § 3 som brændstof.
Dispensation
§ 5.
Miljøstyrelsen kan på baggrund af en ansøgning meddele en midlertidig dispensation fra forbuddet i § 3. Dispensationer
kan kun meddeles for perioden frem til og med den 30. juni 2029. Inkluderer ansøgers skibsrute det grønlandske søterritorium,
skal der ske koordinering mellem Naalakkersuisut og Miljøstyrelsen med henblik på at træffe en fælles afgørelse om
dispensation.
Stk. 2.
Miljøstyrelsen kan fastsætte nærmere angivne vilkår ved meddelelse af en dispensation efter stk. 1.
Stk. 3.
Miljøstyrelsen skal ved forvaltningen af stk. 1 tage højde for til FN’s Søfartsorganisations retningslinjer for udarbejdelsen
af sådanne dispensationer.
Stk. 4.
Miljøstyrelsen skal underrette FN’s Søfartsorganisation med oplysninger om dispensationer udstedt efter stk. 1.
Tilsyn
§ 6.
Miljøstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af reglerne i denne bekendtgørelse, jf. lov nr. 1534 af 19. december 2017
om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland § 31, stk. 1. Miljøstyrelsen kan indgå aftaler
med andre myndigheder om at bistå ved tilsynet.
Stk. 2.
Miljøstyrelsen har mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til skibe med henblik på at udøve
tilsynsbeføjelsen efter stk. 1, jf. lov nr. 1534 af 19. december 2017 om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske
zone ved Grønland § 31, stk. 2.
Stk. 3.
Miljøstyrelsen har herunder adgang til at foretage undersøgelser, udtage prøver, fotografere, kopiere eller medtage
dokumenter og medtage andre genstande uden vederlag, jf. lov nr. 1534 af 19. december 2017 om beskyttelse af havmiljøet
i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland § 31, stk. 3, 1. pkt. Kvittering for medtagne genstande skal udleveres, jf. lov
nr. 1534 af 19. december 2017 om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland § 31, stk. 3, 2.
pkt.
Stk. 4.
Tilsynet efter stk. 1 må ikke medføre unødig forsinkelse eller unødig udgift for skibet, lov nr. 1534 af 19. december
2017 om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland § 31, stk. 4.
Klageadgang
§ 7.
Miljøstyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke påklages til miljøministeren.
Straffebestemmelser mv.
Medmindre højere sanktion er forskyldt efter den øvrige lovgivning, idømmes med bøde den, der
anvender eller transporterer olie i strid med reglerne i § 3
tilsidesætter vilkår i en dispensation givet efter § 5, eller
afgiver urigtige oplysninger i forbindelse med ansøgning om dispensation efter § 5.
Stk. 2.
Overtrædelse af reglerne nævnt i stk. 1 kan medføre idømmelse af andre foranstaltninger efter kriminallov for Grønland,
hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er
1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor eller
2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.
jf. lov nr. 1534 af 19. december 2017 om beskyttelse af havmiljøet ved den eksklusive økonomiske zone ved Grønland § 45,
stk. 2.
Stk. 3.
Stk. 2 finder ikke anvendelse for overtrædelser begået fra udenlandske skibe.
Stk. 4
. For overtrædelse af bestemmelserne i denne bekendtgørelse begået af selskaber m.v. (juridiske personer) kan
bødeansvar efter kapitel 5 i kriminallov for Grønland pålægges selskabet.
§ 8.
1)
2)
3)
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 9.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2024.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder først anvendelse den 1. juli 2029 for følgende skibe:
1) Skibe med en samlet oliebrændstofkapacitet på 600 m
3
eller derover, og
a) for hvilke byggekontrakten er oprettet den 1. august 2007 eller senere,
b) såfremt byggekontrakt ikke foreligger, hvis køl er lagt, eller som var på et tilsvarende konstruktionsstadium, den 1.
februar 2008,
c) som er leveret den 1. august 2010 eller senere, eller
d) som har undergået en større ombygning,
i. for hvilken der blev oprettet kontrakt den 1. august 2007 eller senere,
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 256: Udkast til lovforslag om ændring af havmiljøloven for den eksklusive økonomiske zone ved Grønland
2)
ii. såfremt kontrakt ikke forelå, hvis udførelse påbegyndtes den 1. februar 2008 eller senere, eller
iii. som blev afsluttet den 1. august 2010.
Kategori A- og B-skibe, som er bygget efter den 1. januar 2017 med en samlet oliebrændstofkapacitet på mindre end
600 m
3
, dog ikke under 30 m
3
.
Miljøministeriet, den XX
Magnus Heunicke
/ Katrine Nissen