Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 255
Offentligt
2684778_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 29. marts 2023
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 34-23
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til
gennemførelsesretsakt om afvisning af godkendelse af anvendelsen af natriumdichromat som bejdsemiddel i
farvning af uld i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(
komitesag).
Forslaget har været drøftet på et møde i REACH-komitéen d. 1. marts 2023 forud for efterfølgende vedtagelse
i skriftlig procedure med frist d. 21. april 2023.
Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1212 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 255: Grundnotat om afvisning af godkendelse af anvendelsen af natriumdichromat som bejdsemiddel i farvning af uld, komitesag
2684778_0002.png
EU og Internationalt
Den 28. marts 2023
MIM 34-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om afvisning af
godkendelse af anvendelsen af natriumdichromat som bejdsemiddel i farvning
af uld i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om afvisning af godkendelse af
anvendelsen af stoffet natriumdichromat som bejdsemiddel i farvning af uld i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget afviser
fornyet tilladelse til fortsat anvendelse til den italienske virksomhed Gruppo Colle. Afvisningen gives
efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, med ”solnedgangsdato” den 21. september
2017 og efter ansøgning om fornyet godkendelse af virksomhedens eksisterende godkendelse med
udløbsdato den 15. december 2021. Forslaget blev drøftet på et møde i REACH-komitéen d. 1. marts
2023 forud for efterfølgende vedtagelse i skriftlig procedure med frist d. 21. april 2023. Forslaget
forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt
problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes
egnede alternativer. I de konkrete sager drejer det sig om blandt andet dekorative anvendelser af
stoffet, hvor der allerede er egnede alternativer tilgængelige i EU. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget om at afvise ansøgningen.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om afvisning af godkendelse af
anvendelsen af natriumdichromat som bejdsemiddel i farvning af uld.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 255: Grundnotat om afvisning af godkendelse af anvendelsen af natriumdichromat som bejdsemiddel i farvning af uld, komitesag
2684778_0003.png
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget har været drøftet på et møde i REACH-komitéen d. 1. marts 2023 forud for efterfølgende
vedtagelse i skriftlig procedure med frist d. 21. april 2023.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgningen om fornyet godkendelse fra den italienske virksomhed Gruppo
Colle s.r.l. om fortsat anvendelse af op til 15 tons om året af natriumdichromat:
1.
Til anvendelse som bejdsemiddel i farvning af uld.
Gruppo Colle modtog den 15. december 2017 meddelelse om godkendelse af ovennævnte anvendelse af
natriumdichromat frem til den 15. december 2021. Gruppo Colle fremsendte endvidere den 14. august
2020 en revurderingsrapport i henhold til den meddelte godkendelse og ansøgning om fornyet
godkendelse af natriumdichromat til ovennævnte anvendelse. Den rettidige indsendelse af en
revurderingsrapport medfører ifølge REACH-lovgivningen, at ansøger har ret til at fortsætte
anvendelsen indtil ansøger evt. meddeles en afvisning.
Revurderingsrapporten og den fornyede vurdering af godkendelsen har i henhold til procedurerne i
REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 255: Grundnotat om afvisning af godkendelse af anvendelsen af natriumdichromat som bejdsemiddel i farvning af uld, komitesag
2684778_0004.png
risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 2. september 2021 har afgivet
følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse. RAC anbefalede at arbejdstageres eksponering fortsat dokumenteres i et
måleprogram for at sikre, at der ikke er grundlag for at begrænse arbejdstageres risiko yderligere.
Endvidere anbefaledes at fortsætte måleprogrammet for udledningen til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ved godkendelses udløb ikke findes alternative stoffer eller teknologier,
som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC bemærkede, at der er alternativer
generelt tilgængelige i EU inkl. for de anvendelser, hvor ansøger har angivet, at der ikke findes
teknisk egnede alternativer. Udvalget bemærkede desuden, at ansøgers substitutionsplan er
utroværdig, ufuldstændig og ikke forpligter i tilstrækkelig grad til at substituere anvendelsen. SEAC
har konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet, at der
ikke gives en fornyet godkendelse på baggrund af kommercielt tilgængelige alternativer i EU for
alle anvendelser, ansøgers utroværdige substitutionsplan og utilstrækkelig fremgang i
substitutionen siden ansøger modtog godkendelse i 2017.
o
Kommissionen anbefaler på ovenstående baggrund, at der afvises at give en godkendelse.
Europa-Parlamentets udtalelser
Nærhedsprincippet
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 255: Grundnotat om afvisning af godkendelse af anvendelsen af natriumdichromat som bejdsemiddel i farvning af uld, komitesag
2684778_0005.png
Høring
Et notat om forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet
bemærkninger
.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det forventes, at der vil være et flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at der er tale om en dekorativ anvendelse, hvor den primære funktion er at opnå et
æstetisk resultat, samt at der er kommercielt egnede alternativer til anvendelsen i EU. Regeringen
agter på den baggrund at støtte forslaget om at afvise ansøgningen.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er tidligere oversendt grundnotat om godkendelsen til Gruppo Colle i 2017 til Folketingets
Europaudvalg den 19. september 2017. Danmark støttede forslaget, idet der arbejdedes for at forkorte
godkendelsesperioden til 4 år og for, at der i godkendelsen eksplicit krævedes, at ansøgerne skulle
indføre foranstaltninger med henblik på at nedsætte arbejdstageres udsættelse for
stoffet.
4