Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 251
Offentligt
2684105_0001.png
Projektleder KU/SSI
Projektgruppe
Fagfællebedømmer
Kontaktperson i FVST
Dato for henvendelse
16-02-2023
Journalnummer/sagsnummer
Anette Boklund
Louise Lohse, Graham Belsham, Thomas Bruun Rasmussen, Anne Sofie Hammer,
Søren Saxmose Nielsen
Carsten Thure Kirkeby
Tenna Jensen
Dato for svarfrist
15-03-2023
FVST
2023-14-25-00602
Dato for afsendelse
13-03-2023
KU
061-0330/23-3680
Versionsnummer
1
SSI
23/00605
Besvarelse vedr.
Anmodning om opdatering af ”Vurdering af risikoreducerende tiltag forbundet
med SARS-CoV-2 og hold af mink” af 2/5-2022
Resumé
EU Kommissionen har oplyst, at de på baggrund af EFSAs rapport ikke længere finder, at der er behov for en
EU koordineret overvågningsindsats for SARS-CoV-2 i pelsdyr. Grundlaget for den nuværende overvågning af
SARS-CoV-2 i mink er derfor ændret, primært med udgangspunkt i en ændring i formålet med overvågningen.
DK-VET arbejdsgruppen har på dette grundlag gennemgået risikovurderingen fra maj 2022 og har for langt
de fleste punkter ikke fundet grundlag for at ændre vurderingen. Det fastholdes, at den vigtigste kilde til
introduktion af SARS-CoV-2 i minkbesætninger vurderes at være smittede personer, der færdes i
besætningerne.
Effekten af forskellige typer overvågning er ikke ændret siden maj 2022. Men formålet med overvågning er
ændret fra i maj 2022 at være tidlig påvisning af smitte til nu at være påvisning af smitte i tilfælde af mistanke
og monitorering af udviklingen af virus, eventuelt kombineret med en årlig undersøgelse af antallet af
smittede besætninger inden for det seneste år.
Denne ændring i formålet med overvågning har betydning for overvågningen i de øvrige EU-lande, og dermed
for risikoen forbundet med import/flytninger af mink.
Hvis overvågning udføres med henblik på monitorering af udviklingen af virus og monitorering af antallet af
smittede besætninger, kan det overvejes at kombinere regelmæssig overvågning af døde mink og en årlig
serologisk overvågning. Passiv overvågning i form af prøveudtagning eller indsendelse af døde dyr til
undersøgelse, på baggrund af de beskrevne kliniske tegn er vigtig som differentialdiagnose for andre
sygdomme med lignende symptombillede.
For at kunne sammensætte et overvågningsprogram, der er passende i forhold til formål og frekvens, er det
vigtig at holde sig for øje, hvilke foranstaltninger, der følger en påvisning af SARS-CoV-2 i minkbesætninger.
Dette område hører under risikohåndtering og varetages af FVST. Overvågning af døde mink og passiv
overvågning på baggrund af kliniske tegn kombineret med sekventering af positive prøver vil give mulighed
for at følge udviklingen i virus, såfremt minkbesætninger smittes.
Side
1
af
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om opdaterede vurderinger om COVID-19 og mink
2684105_0002.png
Indhold
Resumé
Baggrund, relevans og perspektiv
Metode, data m.m.
Resultater
1.
2.
3.
a.
c.
e.
f.
g.
h.
Risiko relateret til indkøb/flytning af avlsdyr og af foder til DK fra udlandet
Scenarier, der beskriver forskellige kommende populationer af mink holdt som husdyr i Danmark
Smittereducerende
tiltag i minkbesætninger
Opstaldning og logistik
Vaccination af mink
Håndtering af smittede besætninger
Reproduktionsstop/begrænsning af besætningens størrelse
Håndtering af gødning fra smittede minkbesætninger
Pelsning
1
3
4
6
6
7
8
8
10
12
13
13
13
14
Diskussion
Side
2
af
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om opdaterede vurderinger om COVID-19 og mink
2684105_0003.png
Baggrund, relevans og perspektiv
Efter nedlukningen af minkerhvervet i november 2020 har kommerciel minkproduktion ikke været tilladt
i Danmark frem til udgangen af 2022. Fra 1. januar 2023 er der genåbnet for produktion af mink i Danmark.
I den forbindelse er der indført omfattende smittebeskyttelseskrav samt anbefaling om test af
medarbejdere på minkfarmen for COVID-19. Kravene omfatter også et overvågningsprogram for SARS-
CoV-2 i minkbesætningerne. Krav og anbefalinger fremgår af
bekendtgørelse nr. 2 af 3/1-2023 om COVID-
19 i pelsdyr.
Kravene og anbefalingerne skal genbesøges mhp. en evt. justering i april 2023.
Niveauet af mink i Danmark er pr. februar 2023: Tre besætninger med hhv. 765, 2581 og 125 mink (antal
oplyst i TRACES certifikaterne ved afsendelse). Minkene er indført til Danmark fra hhv. Norge (765) og
Finland (2706). Besætningen med 765 mink har fra Spanien bestilt yderligere ca. 1250 mink, som forventes
at ankomme i februar/marts 2023.
Overvågningsprogrammet for SARS-CoV-2 i danske mink følger
Kommissionens gennemførelsesafgørelse
nr. 2021/788,
som er gældende til 31/3-2023. I de danske minkbesætninger, der har valgt at starte op i
januar/Februar 2023 i overvågningsprogrammet, er der fra uge 4 2023 udtaget 60 svælgsvaberprøver (12
poolede prøver) ugentligt; der var pr. 1/3-2023 ikke påvist SARS-CoV-2 i disse prøver.
I de lande, der har haft kommercielt hold af mink i 2021 og 2022, er der påvist 44 udbrud i 7 medlemslande
i 2021, primært i Polen, Spanien og Litauen, og 6 udbrud i 2 medlemslande i 2022, hhv. 5 udbrud i Polen
og 1 i Italien (EFSA, 2023).
EU Kommissionen har på SCoPAFF møde 16/2-2023 oplyst, at de på baggrund af EFSAs rapport (EFSA,
2023) ikke længere finder, at der er behov for en EU koordineret overvågningsindsats. Kommissionens
gennemførelsesafgørelse udløber således 31/3-2023 og erstattes ikke af et nyt grundlag. COVID-19 er ikke
en listeopført sygdom i EU-regi. Af WOAH’s hjemmeside fremgår det, at SARS-CoV-2 ikke er inkluderet på
deres liste over sygdomme, der skal anmeldes til WOAH, men at anmeldepligten for SARS-CoV-2 har
kunnet henføres til Artikel 1.1.4, der beskriver ”emerging diseases”, og derfor har skullet rapporteres til
WOAH. Udmeldingen fra EU Kommissionen koblet med, at Sundhedsstyrelsen har vurderet at der ikke
længere er grundlag for at kategorisere covid-19 som en samfundskritisk sygdom, betyder, at
arbejdsgruppen har fortolket at SARS-CoV-2 ikke længere opfattes som en ”emerging disease” og dermed
ikke skal rapporteres til WOAH.
Kommissionens udmelding sker på baggrund af EFSAs rapport (EFSA, 2023), som konkluderer, at
overvågning på nuværende tidspunkt ikke længere bør have tidlig påvisning af SARS-CoV-2 til formål, men
i stedet sigte på at bekræfte en evt. mistanke; denne kunne være udløst af enten øget dødelighed blandt
dyrene eller mulig smittefarlig kontakt med en smittet person. EFSA forudsætter i deres vurdering, at der
stadig opretholdes et højt smittebeskyttelsesniveau (fx brug af værnemidler, adgangsbegrænsning,
opmærksomhed på symptomer mv).
Fødevarestyrelsen (FVST) skal på baggrund af udmeldinger fra EFSA, EU-Kommissionen og den aktuelle
situation for så vidt angår COVID-19 i den danske befolkning genbesøge kravene og anbefalinger til
smittebeskyttelse og niveauet af overvågning for COVID-19 i minkbesætninger i april 2023.
Til brug for dette arbejde har FVST bedt DK-VET om en opdatering af den tidligere ”Vurdering af
risikoreducerende tiltag forbundet med SARS-CoV-2 og hold af mink” af 2/5-2022. FVST har vedlagt en
række dokumenter, der bedes inddraget i vurderingen (Bilag).
Side
3
af
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om opdaterede vurderinger om COVID-19 og mink
2684105_0004.png
Metode, data m.m.
I vurderingen fra maj 2022 var følgende tre punkter beskrevet
1. Risiko relateret til import af avlsdyr og foder til DK
2. Scenarier, der beskriver forskellige kommende populationer af mink holdt som husdyr i Danmark
3. Smittereducerende tiltag i minkbesætninger
Til hver af de tre overskrifter er knyttet en række underpunkter, og for hvert punkt havde arbejdsgruppen
forsøgt at vurdere effekten af reducerende tiltag i forhold til risikoen for introduktion af SARS-CoV-2 til
mink, risikoen for spredning af SARS-CoV-2 mellem mink og/eller i forhold til hvor tidligt i smitteforløbet
inden for besætningen SARS-CoV-2 påvises.
I denne vurdering gennemgås samtlige punkter igen, og for hvert punkt ridses op, hvilke faktorer der er
ændret siden maj 2022, samt hvilken betydning det har for vurderingen. For at lette læsningen er punkter,
hvor vurderingen i 2023 er ændret, eller hvor der har været behov for en grundigere gennemgang,
fremhævet med
fede overskrifter,
mens vurderinger, hvor forudsætningerne fra 2022 ikke er ændret, har
normal skrifttype i overskrifterne. Derudover er der for udvalgte punkter øverst indsat med
blå skrift
vurderingen fra 2022
fulgt af den nye
vurdering fra 2023,
efterfulgt af en uddybning om baggrunden for
den ændrede vurdering. Som bilag (bilag 1) er vedlagt en tabel, der opsummerer vurderingerne fra 2022
og eventuelle ændringer punkt for punkt.
Hvor det har været muligt, er der indhentet ny data fra litteraturen, ligesom der er anvendt erfaringer fra
SARS-CoV-2 epidemien i danske mink i 2020 og fra udbrud af SARS-CoV-2 i udenlandske minkbesætninger.
Smittereducerende tiltag i en minkbesætning kan reducere risikoen for i) at mink smittes med SARS-CoV2,
ii) at SARS-CoV-2 spredes inden for besætningen, iii) spredning til andre besætninger og/eller iv) at
mennesker smittes fra mink. Punkt iv er behandlet i den sundhedsfaglige risikovurdering, men vil være
påvirket af nogle af de tiltag beskrevet i denne rapport. For hvert smittereducerende tiltag beskrevet
nedenfor vil det være angivet hvilke af de fire punkter, der vurderes at kunne påvirkes ved det pågældende
tiltag. For hvert smittereducerende tiltag har arbejdsgruppen så vidt muligt foretaget en kvalitativ
vurdering af effekten af reducerende tiltag og angivet usikkerheden forbundet med vurderingen, jf. tabel
1. Hvis arbejdsgruppen ikke har fundet det muligt at vurdere effekten, er dette angivet.
Det skal dog gøres klart, at langt de fleste af de beskrevne tiltag vil påvirke hinanden, og der vil derfor ofte
kunne opnås synergieffekter ved at kombinere tiltag.
I det centrale husdyrbrugsregister (CHR) er hvert CHR-nummer defineret ved en unik lokalitet, dvs. et sæt
geografiske koordinater. Et CHR-nummer kan bestå af flere besætnings-numre, det kan for eksempel være
dyr i forskellige bygninger eller af forskellige arter. I denne rapport er ordene ”besætning” og
”minkbesætning” anvendt i betydningen en gruppe af mink, der inkluderer alle mink på samme CHR-
nummer. Ordene ”minkfarm” eller ”minkgård” bruges om bygninger og fysisk materiel tilhørende et CHR-
nummer.
Der er foretaget en kvalitativ risikovurdering, hvor sandsynligheder er beskrevet i kvalitative termer
baseret på tabellen nedenfor (
Tabel 1
). De angivne procenter er ikke et udtryk for, at der er foretaget
kvantitative beregninger, men har alene det formål at opnå en fælles forståelse for den kvantitative term.
Side
4
af
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om opdaterede vurderinger om COVID-19 og mink
2684105_0005.png
Tabel 1:
Kvalitative risiko- og usikkerheds-estimater (modificeret efter (EFSA (European Food Safety Authority) et
al., 2018))
Kvalitativt begreb, risiko
Næsten 100% sandsynligt
Ekstremt sandsynligt
Meget sandsynligt
Sandsynligt
Lige så sandsynligt som
usandsynligt
Mindre sandsynligt
Ikke sandsynligt
Meget usandsynligt
Ekstremt usandsynligt
Nærmest umuligt
Kvantitativ fortolkning (%)
99-100
95-99
90-95
66-90
33-66
10-33
1-10
0,1-1
0,001-0,1
<0,001
Kvalitativ term for
usikkerhed ved vurdering
Ekstremt høj
Meget høj
Høj
Moderat
Lav
Meget lav
Ekstremt lav
Kvantitativ fortolkning for
usikkerhed (%)
95-100
90-95
66-90
33-66
10-33
5-10
0-5
Side
5
af
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om opdaterede vurderinger om COVID-19 og mink
2684105_0006.png
Resultater
1. Risiko relateret til indkøb/flytning af avlsdyr og af foder til DK fra udlandet
I DK-VET’s risikovurdering fra
maj 2022
vurderedes risikoen for at en tilfældigt udvalgt
minkbesætning i en tilfældigt udvalgt måned er smittet med SARS-CoV-2 og virus endnu ikke er
påvist til at være
meget usandsynligt (0,1-1%)
til
ikke sandsynligt (1-10%)
og usikkerheden
relateret til denne vurdering blev estimeret til
(10-33%).
I DK-VET’s risikovurdering fra
marts 2023
vurderes risikoen for at en tilfældigt udvalgt
minkbesætning i en tilfældigt udvalgt måned er smittet med SARS-CoV-2 og virus endnu ikke er
påvist til at være
ikke sandsynligt (1-10%)
og usikkerheden relateret til denne vurdering
estimeres til
(10-33%).
Siden maj 2021 har EU medlemslande været forpligtiget til at overvåge minkbesætninger med
>500 mink for forekomsten af SARS-CoV-2 ved regelmæssig udtagning af prøver fra mink og/eller
medarbejdere (EUR-LEX, 2021), og til at rapportere bekræftede tilfælde til kommissionen. Når
kommissionens gennemførelsesafgørelse udløber 31/3-2023, vil det være op til det enkelte
medlemsland, om og hvordan de ønsker at overvåge for SARS-CoV-2.
Pr. januar 2022 var der i EU registreret 615 minkbesætninger og der blev i perioden februar 2021
til november 2022 påvist SARS-CoV-2 i 50 besætninger, heraf 44 udbrud i 2021 og 6 udbrud i
2022. I fire af disse tilfælde blev der observeret kliniske tegn blandt minkene, og i 12 af tilfældene
blev kontakt til smittede mennesker angivet som den mest sandsynlige smittevej (EFSA, 2023).
I 2022 er den humane test strategi gået fra intensiv testning til sentinel overvågning svarende til
den overvågning, der kendes for influenza. Dermed kan data på hvilke SARS-CoV-2 typer, der
cirkulerer i befolkningen, særligt på lokalt eller regionalt niveau, være begrænset, hvilket har
betydning for risikoen for introduktion til mink (EFSA 2023).
I DK-VET’s risikovurdering fra maj 2022 vurderedes risikoen for at en tilfældigt udvalgt
minkbesætning i en tilfældigt udvalgt måned er smittet med SARS-CoV-2 og virus endnu ikke er
påvist til at være
meget usandsynligt (0,1-1%)
til
ikke sandsynligt (1-10%)
og usikkerheden
relateret til denne vurdering blev estimeret til
(10-33%).
Når overvågning og rapportering af SARS-CoV-2 ikke længere reguleres af EU, er der større
usikkerhed om hvorvidt en tilfældig udvalgt besætning kan være smittet. Kun i fire af de 50
smittede besætninger i 2021/2022 blev der observeret kliniske tegn, og det vurderes derfor at
være
ikke sandsynligt (1-10%)
at smitte i minkbesætninger opdages uden overvågning af enten
mink eller medarbejdere. På den anden side er incidensen af smittede personer faldende i hele
EU, og risikoen for at SARS-CoV-2 introduceres til mink kan derfor også antages at være faldende,
hvilket også afspejles af antallet af påvisninger i minkbesætninger (EFSA, 2023). I 2021/2022,
hvor der blev påvist færre tilfælde af SARS-CoV-2 i mink end i den foregående periode, har der
været anbefalinger om brug af PPE i minkbesætninger.
Hvis det antages, at medlemslandene i EU ikke længere overvåger og indrapporterer for SARS-
CoV-2 i mink, vurderes risikoen for, at en tilfældigt udvalgt minkbesætning i en tilfældigt udvalgt
måned af 2023 er smittet med SARS-CoV-2 og virus endnu ikke er påvist til at være i den høje
Side
6
af
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om opdaterede vurderinger om COVID-19 og mink
2684105_0007.png
ende af den tidligere vurdering, dvs.
ikke sandsynligt (1-10%)
og usikkerheden relateret til denne
estimeret til
(10-33%).
I DK-VET’s risikovurdering fra
maj 2022
vurderedes test af indkøbte/flyttede mink og/eller
afsenderbesætningen at reducere risikoen for introduktion af SARS-CoV-2 til
meget
usandsynligt (0,1-1%)
til
ekstremt usandsynligt (0,001-0,1%).
I DK-VET’s risikovurdering fra
marts 2023
vurderes den reducerende effekt ved test af
indkøbte/flyttede mink og/eller afsenderbesætningen at reducere risikoen for introduktion af
SARS-CoV-2 til
meget usandsynligt (0,1-1%).
DK-VET vurderer, at den reducerende effekt af test i 2023 er uændret i forhold til 2022, men da
den vurderede risiko for at importerede mink stammer fra en smittet besætning er en smule
højere, ender risikoen efter test også en smule højere i 2023.
I DK-VET’s risikovurdering fra maj 2022, vurderedes det at være meget usandsynligt (0,1-1%), at
danske mink blev inficeret via importerede råvarer og minkfoder. Usikkerheden forbundet med
denne vurdering var meget lav (5-10%) og primært relateret til usikkerheden omkring risikoen
for kontamination af foderet fra smittede personer.
Arbejdsgruppen ser ingen anledning til at ændre denne vurdering i 2023.
2. Scenarier, der beskriver forskellige kommende populationer af mink holdt som husdyr i Danmark
I vurderingen fra maj 2022 blev tre scenarier for fremtidig minkproduktion i Danmark opstillet.
Scenarie 1:
Baseret på et estimat fra Foreningen Danske Mink udgøres populationen:
30 minkbesætninger med 8.500 mink på hver CHR-lokalitet, gennemsnitlig (simuleret) afstand
til nærmeste minkbesætning 18 km (5-95 percentiler
1
: 3-35 km).
Scenarie 2:
Baseret på de tilbagemeldinger til FVST + en lille buffer udgøres populationen:
15 minkbesætninger med 8.500 mink på hver CHR-lokalitet, gennemsnitlig (simuleret) afstand
til nærmeste minkbesætning 34 km (5-95 percentiler: 6-70 km).
Scenarie 3:
Baseret på en antagelse om et attraktivt marked for minkpels:
100 minkfarme med 8.500 dyr på hver CHR-lokalitet, gennemsnitlig (simuleret) afstand til
nærmeste minkbesætning 10 km (5-95 percentiler: 3,5-20 km).
2023 scenarie:
Baseret på registreringer fra CHR: 3 besætninger med 125-2700 mink. De tre besætninger er
placeret med afstande på 16, 62 og 111 km mellem dem. Baseret på Google Maps har én
besætning udelukkende 1 lukket hal, mens de øvrige to besætninger har hhv. 4 lukkede haller
og 16 åbne, og 1 lukket og 26 åbne. Betydningen af åbne/lukkede haller kan være vanskelig at
1
For alle tre scenarier er percentilerne her angivet som gennemsnittet af hhv. 5- og 95-percentilen over 10.000
simuleringer.
Side
7
af
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om opdaterede vurderinger om COVID-19 og mink
2684105_0008.png
inddrage, da vi ikke har information om, hvilke haller, der er i brug i de enkelte besætninger, og
heller ikke kender deres ekspansions-planer mv.
3.
Smittereducerende
tiltag i minkbesætninger
a. Opstaldning og logistik
i.
Effekt af lukkede haller med optimal smittebeskyttelse
I
maj 2022
vurderede DK-VET arbejdsgruppen, at lukkede haller ville kunne have
en afledt effekt i forhold til at reducere risikoen for at uvedkommende fik adgang
til besætningen, og i forhold til at øge fokus på procedurer for tøj- og støvleskift,
håndvask desinfektion og brugen af værnemidler.
Arbejdsgruppen fastholder denne vurdering i marts 2023.
Smitte via vilde fugle blev i
maj 2022
vurderet til ikke
sandsynlig (1-10%) til meget
usandsynlig (0,1-1%),
og ved brug af lukkede haller vurderede arbejdsgruppen, at
denne risiko kunne reduceres til
meget usandsynligt (0,1-1%).
Usikkerheden
forbundet med denne vurdering blev estimeret til at være lav (10-33%).
Arbejdsgruppen fastholder denne vurdering i marts 2023.
For smitte via hår vurderede DK-VET arbejdsgruppen i
maj 2022,
at det var
ekstremt usandsynligt (0,0001-0,1%),
at minkpels vil kunne sprede smitten
mellem minkbesætninger i de tre scenarier. Usikkerheden forbundet med dette
estimat var meget lav (5-10%).
Arbejdsgruppen fastholder denne vurdering i marts 2023,
baseret på
afstandene mellem de tre besætninger.
ii. Effekt af færre foderleverancer
DK-VET arbejdsgruppen vurderede i maj 2022, at det var
ekstremt usandsynligt
(0,001-0,1%),
at en reduktion af antallet af foderleverancer pr besætning ville
påvirke risikoen for introduktion af SARS-CoV-2 til besætningen. Usikkerheden
forbundet med denne vurdering var meget lav (5-10%).
Arbejdsgruppen fastholder denne vurdering i marts 2023.
iii.
Effekt af større afstand mellem mink indenfor besætningen
DK-VET arbejdsgruppen vurderede i maj 2022, at det var
sandsynligt (66-90%),
at
husning med afstand mellem mink ville kunne forsinke hastigheden, hvormed
SARS-CoV-2 spredes på en minkbesætning, hvilket både ville have betydning for,
hvor mange mink man kunne forvente smittet på tidspunktet for første påvisning,
og den frekvens der burde testes med i forbindelse med overvågning.
Side
8
af
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om opdaterede vurderinger om COVID-19 og mink
2684105_0009.png
Arbejdsgruppen
fastholder
denne
vurdering
i
marts
2023.
iv. Effekt af flytterestriktioner
DK-VET arbejdsgruppen vurderede i maj 2022, at risikoen relateret til
flytterestriktioner kunne opdeles i risikoen relateret til flytninger af mink, brug af
udstyr og mekanisk transmission via personer. For hver af de tre beskrev
arbejdsgruppen, hvordan restriktioner kunne forventes at påvirke risikoen, men
arbejdsgruppen fandt det ikke muligt at vurdere, hvor stor en reduktion
restriktioner ville medføre for risikoen for introduktion af SARS-CoV-2 via deling
af udstyr mellem besætninger og mekanisk overførsel af virus via personer.
Risikoen relateret til flytninger af dyr er beskrevet under punkt 1.
Arbejdsgruppen fastholder denne vurdering i marts 2023.
b.
Overvågning af SARS-CoV-2 i mink
DK-VETs vurdering fra
maj 2022
tog udgangspunkt i, at overvågning havde til formål at
påvise infektionen tidligt, såfremt en besætning var smittet.
Dengang vurderede arbejdsgruppen, at ”såfremt
mink overvåges med henblik på at påvise
SARS-CoV-2 inden virus er vidt udbredt i besætningen (prævalens >50%), kræver det, at
overvågningen sættes op til enten at påvise meget lave prævalenser i besætningen, eller
at besætninger overvåges flere gange ugentligt. Dette kan opnås ved udtagelse af
svælgprøver to gange ugentlig eller opsamling af prøver af udåndingsluft fra samtlige
dyr 1-2 gange pr. uge.
Usikkerheden forbundet med denne vurdering er moderat (33-
66%),
i det spredningen inden for besætningen baseres på én enkelt minkbesætning,
airsampler metoden ikke er valideret, og der ikke er taget højde for øvrige tiltag, der kan
reducere spredningen inden for besætningen.
Arbejdsgruppen vurderer desuden, at
overvågningen i mink vil kunne reduceres
(jf. tabel 3, alternativ 2), hvis
personer, der
færdes i minkbesætninger overvåges intensivt og resultater af denne overvågning
rapporteres hurtigt og effektivt.
Test og overvågning af personer, der færdes i
minkbesætninger er beskrevet i den sundhedsfaglige risikovurdering.”
Af
BEK nr 2 af 03/01/2023
fremgår, at der på nuværende tidspunkt er anmeldepligt, hvis
der opstår mistanke om COVID-19, herunder ved følgende symptomer i flere dyr:
stødende/pulsende vejrtrækning, vejrtrækning med åben mund, vandigt flåd fra snude,
forøget dødelighed, øjenflåd, nedstemthed eller sløvhed.
I
februar 2023
vurderede EFSA & ECDC, at på grund af den faldende tendens i antallet af
udbrud af SARS-CoV-2 i mink, og den humane populations immunitetsniveau, er den risiko
smittede mink udgør i forhold til folkesundheden meget lav til lav (EFSA, 2023). Derfor
ændres formålet med overvågningen i EU fra tidligere at være tidlig påvisning til nu at
bekræfte udbrud og monitorere udviklingen af virus. Bekræftelse af mistanker er stadig
relevant mhp. at gøre det muligt for minkavlere at reducere risikoen for sekundære
udbrud.
Mennesker anses stadig for den vigtigste introduktionsvej for SARS-CoV-2 til mink. EFSA
(2023) anbefaler derfor systematisk og hyppig (mindst ugentlig) test for SARS-CoV-2 af
Side
9
af
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om opdaterede vurderinger om COVID-19 og mink
2684105_0010.png
medarbejdere og besøgende i minkbesætninger, samt begrænsning af antallet af
besøgende.
DK-VET arbejdsgruppen vurderer, at overvågningen kan eventuelt suppleres med jævnlig
test af døde mink, hvilket kan bidrage til at monitorere virusvarianter i smittede
besætninger, hvor der ikke udvises tydelige kliniske tegn. Desuden kan overvågningen
suppleres ved serologisk testning i forbindelse med pelsning, hvilket kan bruges til at følge
udviklingen i antallet af smittede besætninger.
c. Vaccination af mink
Siden maj 2022 er Finland stoppet med at vaccinere deres mink-population, pga.
manglende effekt overfor de humant cirkulerende stammer af SARS-CoV-2. En dansk
dyrlægestuderende har vist i sit speciale (januar 2023), at canadiske mink dannede høje
niveauer af antistoffer efter vaccination med en vaccine udviklet til anvendelse i hunde og
katte. Mængden af neutraliserende antistoffer mod Omicron-BA-4 var dog markant lavere
end dem mod den Wuhan-lignende SARS-CoV-2 stamme, som var inkluderet i vaccinen.
Desuden viste undersøgelsen ikke, hvor længe efter vaccination antistoffer kunne påvises.
d.
Besøgende/medarbejdere
I vurderingen fra maj 2022 blev antallet af medarbejdere i en dansk minkbesætning
estimeret. I tabel 1 er en besætning med 3.000 tæver estimeret ud fra de to øvrige
størrelser. De tre genetablerede besætninger har mellem ca. 130 og knapt 3000 mink, der
alle forventes at indgå som avlsdyr.
Tabel 1:
Estimeret antal medarbejdere i minkbesætninger for besætninger med 10.000 tæver og
ekstrapoleret derfra til besætninger med 1.500 tæver og 3.000 tæver.
Periode (jvf. figur 2)
Estimeret medarbejderbehov i minkbesætninger
10.000 tæver
3.000 tæver
1.500 tæver
December til februar
5
1-2
1
Marts til parring
8
3
2
Hvalpetid, april til midt juli
10
3
2
Midt-juli til vejning, sortering og pelsning
5
2
1
i nov/dec
Vejning, sortering og pelsning, nov/dec
2
8-15
4-6
2-3
Ud fra dette vurderes det, at der i perioderne uden hvalpe vil være behov for 1-3 personer
til at drive en besætning med 3.000 avlsdyr. Dertil kommer obligatoriske dyrlægebesøg 4
gange årligt og velfærdskontrol 3 gange det første år og derefter én gang årligt.
2
Behovet ved pelsning afhænger af, om der pelses i egen besætning, eller om minkene sendes til et eksternt pelseri.
Side
10
af
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om opdaterede vurderinger om COVID-19 og mink
2684105_0011.png
i. Brug af personligt beskyttelsesudstyr (PPE)
DK-VET Arbejdsgruppen vurderede i maj 2022, at såfremt det kan antages, at
effekten ved brug af PPE er den samme om det gælder risikoen for at overføre
virus fra mennesker til mink, som risikoen for at overføre virus fra mink til
menneske, henvises til den sundhedsfaglige risikovurdering, i det denne
indeholder estimater for den risiko-reducerende effekt af PPE.
Arbejdsgruppen fastholder denne vurdering i marts 2023.
ii.
Krav om vaccination (personer)
Effekten af brug af vacciner blandt medarbejdere og besøgende er beskrevet i den
sundhedsfaglige vurdering fra maj 2022.
iii. Krav om test
I maj 2022 skrev DK-VET arbejdsgruppen: ”Således var mulighederne for hyppige
test nemmere i 2021 end i efteråret 2020, ligesom kapaciteten var vanskelig at
opskalere i sommer/efterår 2020, mens det vil være nemmere i 2023, såfremt der
er et behov, og det prioriteres. Ved hyppig test af arbejdere i minkbesætninger og
deres husstandsmedlemmer vil man kunne reducere risikoen for smitte til mink,
såfremt smittede medarbejdere ikke får adgang til minkbesætningen. Effekten af
test vil afhænge af test-frekvens, testens sensitivitet, samt varigheden af
personens isolation fra mink. Dette er nærmere beskrevet i den sundhedsfaglige
risikovurdering. Desuden vil risikoen relateret til besøgende, eksempelvis dyrlæge
og velfærdskontrol, kunne reduceres ved at kræve en frisk negativ test inden
adgang til besætningen. Se nærmere beskrivelse i den sundhedsfaglige
risikovurdering.”
Arbejdsgruppen fastholder denne vurdering i marts 2023. Der gøres dog
opmærksom på, at mens antigentest er billige og let tilgængelige, er
mulighederne
for PCR-test reduceret betydeligt siden foråret 2022.
Pr. 3. marts 2023 er der 26
åbne test-centre, men adskillige er under nedlukning og en del har stærkt
reducerede åbningstider. Dette kan have betydning for muligheder og incitament
for fremtidig test af medarbejdere og besøgende i minkbesætninger.
iv. Krav om ingen besøgende
I maj 2022 skrev DK-VET arbejdsgruppen: ”En vurdering af, hvor meget risikoen
kan reduceres ved et forbud mod adgang til besætningen, vil være stærkt
afhængig af smittetrykket blandt mennesker, ligesom hvilke persongrupper, der
forbydes adgang, og disses antal.”
Arbejdsgruppen
fastholder
denne
vurdering
i
marts
2023.
Side
11
af
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om opdaterede vurderinger om COVID-19 og mink
2684105_0012.png
e. Håndtering af smittede besætninger
i.
Aflivning af smittede besætninger
I maj 2022, vurderede DK-VET effekten af aflivning i forhold til om SARS-CoV-2
blev påvist tidligt eller sent efter besætningen var smittet.
Ved tidlig påvisning og hurtig aflivning, vurderede arbejdsgruppen, at det var
sandsynligt (66-90%),
at risikoen for spredning fra besætningen kunne reduceres,
mens det vurderedes at være
mindre sandsynligt (33-66%)
at risikoen for
spredning kunne reduceres, ved sen påvisning og aflivning.
Arbejdsgruppen fastholder disse vurderinger i marts 2023, men gør opmærksom
på, at der i rapporten fra EFSA og udmeldingen fra EU kommissionen ikke
længere fokuseres på tidlig påvisning.
Desuden gøres opmærksom på, at der i perioden februar 2021 til november 2022
ikke har været aflivet mink i EU som følge af påvisning af SARS-CoV-2 i
besætningen.
ii.
Overvågning af smittede besætninger
I
maj 2022
skrev DK-VET arbejdsgruppen: ” Såfremt
prævalensen af PCR-positive
mink bringes ned til og holdes <1% svarer dette til mindre end 85-150 smittede
mink i den estimerede besætningsstørrelse, for den estimerede
besætningsstørrelse med hvalpe i henholdsvis 2023 eller 2026. Under antagelse
af, at størstedelen af minkene i besætningen forinden har været smittet og har
udviklet beskyttende antistoffer, forventes infektionen at falde yderligere i den
efterfølgende periode. Såfremt der tilføres modtagelige mink i denne periode,
eller niveauet af antistoffer i besætningens mink falder hurtigt eller ikke længere
er beskyttende, vil der være risiko for at prævalensen af PCR-positive mink stiger
igen.
Arbejdsgruppen
fastholder
disse
vurderinger
i
marts
2023.
EFSA udpeger overvågningen af udvikling af virus (sekventering) som en vigtig del
af formålet med at overvåge for SARS-CoV-2 i minkbesætninger. EFSA anbefaler
derfor, at virus sekventeres fra mindst hver epidemiologisk enhed.
iii.
Øget smittebeskyttelse i besætninger
I
maj 2022
vurderede DK-VETs arbejdsgruppe, at et øget niveau af intern
smittebeskyttelse ville kunne reducere smittespredning inden for besætningen,
og dermed reducere antallet af smittede mink på tidspunktet for påvisning af
SARS-CoV-2.
Denne effekt forudsætter at mink eller personer overvåges for SARS-CoV-2.
Såfremt der ikke overvåges med henblik på tidlig påvisning, vurderer
arbejdsgruppen i
marts 2023,
at det er
ikke sandsynligt (1-10%),
at øget intern
Side
12
af
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om opdaterede vurderinger om COVID-19 og mink
2684105_0013.png
smittebeskyttelse vil kunne reducere smittespredningen inden for besætningen
over en længere periode.
iv.
Flytterestriktioner
I maj 2022 vurderede DK-VETs arbejdsgruppe, at såfremt flytterestriktioner og
adgangsbegrænsning blev indført kort tid efter besætningen var smittet, vil
risikoen for transmission via personkontakter og dyreflytninger kunne reduceres
fra
sandsynligt (66-90%)
til
ikke sandsynligt (1-10%).
Usikkerheden forbundet med
denne vurdering var lav (10-33%), og primært relateret til sandsynligheden for at
gældende restriktioner overholdes.
Arbejdsgruppen fastholder disse vurderinger i marts 2023, men gør opmærksom
på, at såfremt overvågningen for SARS-CoV-2 bortfalder eller reduceres, vil
sandsynligheden for at kunne indføre sådanne restriktioner kort efter
besætningen er smittet reduceres betydeligt.
v. Oprettelse af zoner omkring smittede besætninger
Oprettelse af zoner omkring smittede besætninger forventes at have begrænset
effekt, såfremt zone-størrelsen holdes indenfor de sædvanlige 3-10 km, da
afstanden mellem de tre genåbnede besætninger er større end 10 km.
Genåbnes der yderligere besætninger kan afstanden mellem disse naturligvis
påvirke en eventuel effekt af oprettelse af zoner. Formålet med flytterestriktioner
inden for zoner omkring smittede besætninger er at inddæmme smitten, mens
formålet med overvågning er at påvise smitten tidligt. Detaljer vedr.
flytterestriktioner er beskrevet under 3.c.iv, og vedr. overvågning under 4.a.
f.
Reproduktionsstop/begrænsning af besætningens størrelse
Arbejdsgruppen har ikke vurderet effekten af en sådan foranstaltning, da vurderingen
fokuserer på det første år efter en eventuel opstart af minkavl, og det derfor ikke synes
realistisk at indføre reproduktionsstop, da et reproduktionsstop det første år vil svare til
at forlænge forbuddet mod minkavl.
g. Håndtering af gødning fra smittede minkbesætninger
I maj 2022 skrev DK-VETs arbejdsgruppe ” Det er tidligere vurderet, at gødning fra
smittede besætninger kan anses for at være fri for infektiøst virus efter 6 mdr. (DK-VET,
2020g).”
Arbejdsgruppen har ikke fundet belæg for at ændre denne vurdering i marts 2023.
h. Pelsning
Arbejdsgruppen vurderede i maj 2022, at langt den største del af risikoen forbundet med
Side
13
af
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om opdaterede vurderinger om COVID-19 og mink
2684105_0014.png
pelsning udgøres af risikoen forbundet med håndteringen af mink, og den dertil relaterede
risiko for at personer smittes fra mink. Tiltag, der kan reducere denne risiko, var dengang
beskrevet i den sundhedsfaglige risikovurdering.
Arbejdsgruppen har ikke fundet belæg for at ændre denne vurdering i marts 2023.
Diskussion
DK-VET
arbejdsgruppen har gennemgået risikovurderingen fra maj 2022 og har for langt de fleste
punkter ikke fundet grundlag for at ændre vurderingen. Der er dog nogle få punkter, der er eller vil blive
ændret i forbindelse med EU Kommissionens udmelding og EFSA’s nye anbefalinger.
Effekten af forskellige typer overvågning er ikke ændret siden maj 2022. Men formålet med overvågning
er i EFSA’s rapport ændret fra i maj 2022, hvor det var tidlig påvisning af smitte til nu at være påvisning af
smitte i tilfælde af mistanke og monitorering af udviklingen af virus, eventuelt kombineret med en årlig
undersøgelse af antallet af smittede besætninger inden for det seneste år. Denne ændring i formålet med
overvågning har betydning for overvågningen i de øvrige EU-lande, og dermed for risikoen forbundet med
import/flytninger af mink.
I maj 2022 skrev DK-VET arbejdsgruppen, at den vigtigste kilde til introduktion af SARS-CoV-2 i
minkbesætninger blev vurderet til at være smittede personer, der færdes i besætningerne.
Arbejdsgruppen fastholder denne vurdering. Smitte fra mennesker til mink og evt. overvågning af
personer, der færdes i besætningerne, er beskrevet i den sundhedsfaglige vurdering.
Hvis overvågning udføres med henblik på monitorering af udviklingen af virus (herunder virusvarianter) og
monitorering af antallet af smittede besætninger, kan det overvejes at kombinere regelmæssig
overvågning af døde mink med en årlig serologisk overvågning. Passiv overvågning i form af
prøveudtagning eller indsendelse af døde dyr til undersøgelse på baggrund af de beskrevne kliniske tegn
er stadig vigtig som differentialdiagnose for andre sygdomme med lignende symptombillede. Ved
indsendelse af hele døde dyr er det muligt at udtage relevante prøver både til undersøgelse for SARS-CoV-
2 (næse, svælgsvaber, lymfeknuder) og influenza (hjerne og lungevæv). Ligesom andre
differentialdiagnoser kan be- eller afkræftes (plasmacytose, hvalpesyge og Smitsom lungebetændelse hos
mink).
For at kunne sammensætte et overvågningsprogram, der er passende i forhold til formål og frekvens, er
det vigtig at holde sig for øje, hvilke foranstaltninger der følger en påvisning af SARS-CoV-2 i
minkbesætninger. Dette område hører under risikohåndtering og varetages af FSVT. Mange af punkterne,
der blev vurderet i maj 2022 blev vurderet ud fra en præmis om tidlig påvisning og efterfølgende
iværksættelse af kontroltiltag i smittede besætninger. Såfremt denne præmis ændres, er betydningen
ændret for adskillige af de vurderede punkter. Eksempelvis kan tiltag, der ville forsinke spredningen
mellem mink i en besætning, være overflødige, hvis der ikke følger kontrolforanstaltninger efter en
påvisning. I denne situation vil der fortsat ske smittespredning, evt. med forsinkelse over en længere
periode, og dermed stadig være en øget risiko for at der opstår nye mutationer mellem mink. Overvågning
af døde mink og passiv overvågning på baggrund af kliniske tegn kombineret med sekventering af positive
prøver vil give mulighed for at følge udviklingen i virus, såfremt minkbesætninger smittes.
Side
14
af
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om opdaterede vurderinger om COVID-19 og mink
2684105_0015.png
Bilag 1:
Oversigt over punkter i DK-VET’s vurdering fra maj 2022 med angivelse af hvilke punkter, der er
ændret i den nye vurdering. Mørk orange angiver vurderinger der er ændret i forhold til vurderingen i 2022,
lys orange angiver uændrede vurderinger.
1
Vurdering
Import
2022
Beskrivelse
En tilfældigt udvalgt minkbesætning i
en tilfældigt udvalgt måned er smittet
med SARS-CoV-2 og virus endnu ikke er
påvist
Ændret på baggrund af de nye
anbefalinger fra EFSA
Test af indkøbte/flyttede mink og/eller
afsenderbesætninger
Sandsynlighed
meget usandsynligt
(0,1-1%)
til
ikke
sandsynligt (1-10%)
Ikke sandsynligt (1-
10%)
meget usandsynlig
(0,1-1%)
til
ekstremt usandsynligt
(0,001-0,1%)
meget usandsynlig
(0,1-1%)
Usikkerhed
(10-33%)
2023
(10-33%)
2022
2023
2022
2023
2
Scenarier
2022
2022
2022
2023
Ændret på baggrund af de nye
anbefalinger fra EFSA, der kan føre til
at færre smittede besætninger
diagnosticeres
Minkfoder
Uændret
meget usandsynligt
(0,1-1%)
meget lav (5-10%)
(kontamination)
Scenarie 1: 30 minkbesætninger med 8.500 mink på hver
Scenarie 2: 15 minkbesætninger med 8.500 mink på hver
Scenarie 3: 100 minkbesætninger med 8.500 mink på hver
Scenarie 2023: 3 besætninger med 125-2700 mink
De tre besætninger er placeret med hhv. 16, 62 og 111 km mellem dem.
Baseret på Google Maps har én besætning udelukkende 1 lukket hal, mens de øvrige
to besætninger har hhv. 4 lukkede haller og 16 åbne, og 1 lukket og 26 åbne.
Betydningen af åbne/lukkede kan være vanskelig at inddrage, da vi ikke kender deres
ekspansions-planer mv.
3a
i
Opstaldning og logistik
2022
Effekt af lukkede haller
Lukkede haller vil kunne have en afledt effekt:
reducere risikoen for at uvedkommende får adgang
øge fokus på procedurer for tøj- og støvleskift, håndvask og desinfektion samt brugen
af værnemidler.
Smitte via kontaminerede fugle
Ikke sandsynligt (1-
10%)
til
meget usandsynligt
(0,1-1%)
Side
15
af
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om opdaterede vurderinger om COVID-19 og mink
2684105_0016.png
Vurdering
Beskrivelse
Lukkede haller - fugle
ii
2023
2022
2023
2022
iii
iv
2023
2022
2023
3b
Smitte via hår:
meget lav (5-10%)
Minimumsafstanden mellem
besætninger i de skitserede scenarier
1-3 er 3-6km
Uændret
Færre foderleverancers effekt på risiko
ekstremt usandsynligt meget lav (5-10%)
for introduktion
(0,001-0,1%)
Uændret
Effekt af større afstand mellem mink indenfor besætningen
Virus spredning mellem bure
sandsynligt (66-90%)
lav (10-33%)
Husning med afstand mellem mink vil
sandsynligt (66-90%)
kunne forsinke hastigheden, hvormed
SARS-CoV-2 spredes på en
minkbesætning
Uændret
Effekt af flytterestriktioner
Ikke fundet det muligt at vurdere hvor stor
en reduktion i risikoen for introduktion af
SARS-CoV-2 der kan opnås ved at optimere
smittebeskyttelsen i minkbesætningerne
Uændret
Sandsynlighed
meget usandsynligt
(0,1-1%)
ekstremt usandsynligt
(0,0001-0,1)
Usikkerhed
lav (10-33%).
Overvågning af SARS-CoV-2 i mink
2022
Hvis mink overvåges med henblik på at
påvise SARS-CoV-2 inden virus er vidt
udbredt i besætningen (prævalens
>50%):
1) påvise meget lave prævalenser
2) overvåges flere gange ugentligt.
Dette kan opnås ved udtagelse af
svælgprøver to gange ugentlig eller
opsamling af prøver af udåndingsluft
fra samtlige dyr 1-2 gange pr. uge
Effekten af ovennævnte overvågning er
uændret.
FORMÅLET i EFSA opinion og dermed
baggrunden i EU er ændret.
Det ses ikke længere som et formål at
påvise infektionen tidligt. Men det
anbefales stadig
1) at tage prøver ved kliniske tegn
OG ved test pos. personer
2) periodevis overvågning
(sero/PCR)
moderat (33-66%)
spredning baseret
på én besætning
airsampler er ikke
valideret
Ikke taget højde
for øvrige tiltag
Arbejdsgruppen påpeger, at overvågning
evt. kan suppleres med jævnlig overvågning
af døde mink, med det formål at monitorere
udviklingen af virus varianter også i
besætninger uden kliniske tegn.
2023
Side
16
af
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om opdaterede vurderinger om COVID-19 og mink
2684105_0017.png
Vurdering
Beskrivelse
3) Genom sekventering
4) Systematisk og jævnlig (min
hver uge) test af medarbejdere
og besøgende
Sandsynlighed
Usikkerhed
3d
i
Besøgende/medarbejdere
2022
I perioderne uden hvalpe vil der være behov for
1-2 personer
til at drive en besætning
med 1.800 avlsdyr, mens en tilsvarende besætning med hvalpe, og deraf ca. 8.500
mink, vil kræve 2-3 personer. Dertil kommer obligatoriske dyrlægebesøg 4 gange årligt
og velfærdskontrol 3 gange det første år og derefter én gang årligt.
2023
I perioderne uden hvalpe vil der være behov for
1-3 personer
til at drive en besætning
med 3.000 avlsdyr. Dertil kommer obligatoriske dyrlægebesøg 4 gange årligt og
velfærdskontrol 3 gange det første år og derefter én gang årligt.
2022
Brug af personligt beskyttelsesudstyr (PPE):
Ingen beskrivelse af den risiko-reducerende effekt af brug af PPE i forhold til risikoen
for at overføre virus fra menneske til mink.
Henvises til den sundhedsfaglige risikovurdering, i det denne indeholder estimater for
den risiko-reducerende effekt af PPE.
Uændret
Krav om vaccination (personer)
nærmere beskrevet i den
sundhedsfaglige risikovurdering
Uændret
Krav om test
Hyppig test af arbejdere i minkbesætninger og deres husstandsmedlemmer - reducere
risikoen for smitte til mink
Effekten afhænger af test-frekvens, testens sensitivitet, samt varigheden af personens
isolation fra mink.
Besøgende, eksempelvis dyrlæge og velfærdskontrol, - frisk negativ test inden adgang
til besætningen.
Se nærmere beskrivelse i den sundhedsfaglige risikovurdering.
Uændret
Krav om ingen besøgende
Afhænge af antallet af personer, der har kontakt til minkene. Stærkt afhængig af
smittetrykket blandt mennesker, ligesom hvilke persongrupper, der forbydes adgang,
og disses antal.
Uændret
ii
2023
2022
iii
2023
2022
2023
iv
2022
2023
3e
i
Håndtering af smittede besætninger
2022
Aflivning
Tidlig påvisning og hurtig aflivning
sandsynligt (66-90%)
at risikoen for
spredning fra
moderat (33-66%)
usikkerhed
omkring risikoen
Side
17
af
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om opdaterede vurderinger om COVID-19 og mink
2684105_0018.png
Vurdering
Beskrivelse
2022
Aflivning
Sen påvisning og/eller forsinket
aflivning
Sandsynlighed
besætningen kunne
reduceres
mindre sandsynligt
(10-33%)
at risikoen for
spredning fra
besætningen kan
reduceres
Usikkerhed
for at mink smitter
mennesker
moderat (33-66%)
usikkerhed
omkring risikoen
for at mink smitter
mennesker
ii
2023
2022
Uændret
Overvågning:
Prævalensen af PCR-positive mink <1% svarer til mindre end 85-150 smittede mink i
den estimerede besætningsstørrelse, for den estimerede besætningsstørrelse med
hvalpe i henholdsvis 2023 eller 2026.
Antagelse af at størstedelen af minkene i besætningen har udviklet beskyttende
antistoffer, forventes infektionen at falde yderligere i den efterfølgende periode.
Tilføres der modtagelige mink i denne periode, eller niveauet af antistoffer i
besætningens mink falder hurtigt eller ikke længere er beskyttende, vil der være risiko
for at prævalensen af PCR-positive mink stiger igen.
Uændret effekt af overvågning, men
EFSA udpeger overvågningen af udvikling af
formålet med overvågningen er
virus (sekventering) som en vigtig del af
ændret.
formålet med at overvåge for SARS-CoV-2 i
minkbesætninger. EFSA anbefaler derfor, at
virus sekventeres fra mindst hver
epidemiologisk enhed.
Øget smittebeskyttelse i smittede besætninger
Øget niveau af intern smittebeskyttelse vil kunne reducere smittespredning inden for
besætningen, og dermed reducere antallet af smittede mink på tidspunktet for
påvisning af SARS-CoV-2
Såfremt der ikke overvåges med henblik på tidlig påvisning, vurderer arbejdsgruppen i
marts 2023, at det er ikke sandsynligt (1-10%), at øget intern smittebeskyttelse vil
kunne reducere smittespredningen inden for besætningen over en længere periode.
Flytterestriktioner
Indføres kort tid efter besætningen er
smittet
Reduceres fra:
lav (10-33%)
sandsynligt (66-90%)
til
Ikke sandsynligt (1-
10%)
Såfremt overvågningen for SARS-CoV-2
bortfalder eller reduceres, vil
sandsynligheden for at kunne indføre
sådanne restriktioner kort efter
besætningen er smittet reduceres
betydeligt.
Zonenedslagning vil
have meget lille eller
ingen effekt
2023
iii
2022
2023
iv
2022
2023
Uændret
v
2022
Oprettelse af zoner omkring smittede
besætninger
Min-afstand på 3-6 km,
Side
18
af
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om opdaterede vurderinger om COVID-19 og mink
2684105_0019.png
Vurdering
2023
Beskrivelse
ganske få eller ingen minkbesætninger
inden for nedslagningszoner på 1-2 km
Uændret
Sandsynlighed
Usikkerhed
3f
Reproduktionsstop/ begrænsning af besætningens størrelse
2022
Da vurderingen fokuserer på det første år efter en eventuel opstart af minkavl, og det
derfor ikke synes realistisk at indføre reproduktionsstop
2023
Uændret
Håndtering af gødning fra smittede besætninger
2022
Det er svært at sikre fuld inaktivering af virus i fast gødning, da desinfektionsmidler
ikke nødvendigvis når helt ind til kernen i en behandlet gødningsmængde. Det er
tidligere vurderet, at gødning fra smittede besætninger kan anses for at være fri for
infektiøst virus efter 6 mdr. (DK-VET, 2020g).
2023
Uændret
Pelsning
2022
3g
3h
Langt den største del af risikoen forbundet med pelsning udgøres af risikoen
forbundet med håndteringen af mink, og den dertil relaterede risiko for at personer
smittes fra mink.
Tiltag, der kan reducere denne risiko, er beskrevet i den sundhedsfaglige
risikovurdering.
Uændret
2023
Side
19
af
19