Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 25
Offentligt
2644368_0001.png
Til Miljøminister
Magnus Heunicke
Fra Rent Havmiljø Nu
Ang.
Klage over
Importtilladelse NO 500916
(vedhæftet)
02.01.23
Alle bilag kan læses på følgende link:
http://renthavmiljo.dk/index.php/importtilladelse-500916-bilag/
Klage over importtilladelsen, NO 500916. Importtilladelsen er givet på et forkert grundlag og på
baggrund af forkerte oplysninger.
Importtilladelsen
er givet i strid med lovgivning og regler samt i strid med
procedurer, som Miljøstyrelsen har udarbejdet med henblik på at behandle ansøgninger om import af
affald til nyttiggørelse.
Dette er baggrunden for at vi klager over importtilladelsen og beder om revurdering i lyset af de
oplysninger, som angives nedenfor.
1) Importtilladelsen er givet på trods af, at det fremgår af flere af de medsendte analyserapporter fra
Eurofins, at der er PFOS i spildevandet i en koncentration på 49 ng/l (AR-22-MX-006778-01)
22.03.22 og fra SGS med en koncentration på 8 ng/L 24.06.2021, se side 115 til 126 i Bilag 1,
importtilladelse med NO 500916.
Import af P-FOS er ikke tilladt i Danmark, derfor er
importtilladelsen i strid med dansk lovgivning.
RGS Svarer på en forespørgsel fra Miljøstyrelsen følgende:
PFOS har tidligere været meget anvendt
i blandt andet brandslukningsskum og kan udgøre et potentielt forureningsproblem fx ved
kontaminering af tanke. PFOS har ikke fundet anvendelse i brand-slukningsskum i Norge efter 2015
og såvel forsyningsskib, mellemlagertanke og transportskib er rengjort inden den aktuelle transport.
PFOS vil derfor ikke kunne forekomme i affaldet.
RGS anfører, at der er forbud mod at bruge PFOS i
Norge, så derfor er der ikke PFOS i spildevandet.
Det anføres, at skibene renses inden spildevandet lastes fra tankene i Norge. Det spildevand, der
lastes på tankskibene stammer imidlertid i stor udstrækning fra Norske borefelter i internationalt
farvand, hvor det stadig (og 5 år endnu) er tilladt at bruge PFOS. Dette forklarer det høje PFOS
indhold i nogle af målingerne, se bilag 6 side 2.
Da der er
forbud
mod at Importere PFOS til Danmark, finder vi, at importtilladelsen er i strid med
dette forbud.
Vi undrer os i øvrigt over, at tanke og transportskib skal rengøres for PFOS, når det har været
forbudt siden 2015. Hvor det bliver det vand af, der bliver brugt til rengøringen af tankene.
Ifølge bilag 4, kan vi konstatere, at tankene bliver rengjort til søs.
Efter vores opfattelse må skibe der rengøres til søs, først udlede spildevandet, når skibene har en
afstand på ca. 100 km. fra den Norske kyst, se bilag 5.
Der er givet tilladelse til import af 500.000 m3 spildevand fra Norge til nyttiggørelse, Bilag 1, NO
500916. Det drejer sig, så vidt vi kan se, om af import af samme spildevand, som der tidligere blev
givet en midlertidig importtilladelse til, Bilag 3, med NO 500491. En endelig importtilladelse måtte
afvente Miljøstyrelsens fastlæggelse af nye kriterier. Det forekommer forbavsende, at
Miljøstyrelsen har givet tilladelse til import af de samme 500.000 m3 ton. Dette er tilsyneladende
sket uden, at styrelsen har anvendt de nye kriterier, som styrelsen har udarbejdet, se nedenfor
under punkt 6.
De analyseresultater, RGS vedlægger Bilag 1 side 6, stammer fra analyser fra 2018. Samtidig har
RGS vedlagt analyserapporter fra april 2022, Bilag 1 side 105. Analyseresultaterne er forskellige.
Bortset fra dette er der ingen af analyserne, der viser koncentrationen af Barium. Den eneste
belysning af bariumindholdet findes i Bilag 1 side 78, der er en standard skrivelse for
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Henvendelse af 2/1-23 fra Foreningen Rent Havmiljø Nu om klage over Import at forurenert norsk spildevand
Bariumkoncentrationer i spildevandet. Det anføres dog at der forekommer koncentrationer på
op til 230.000 ug/L., i det importerede spildevand. Dette giver
imidlertid
ikke et billede af, hvor
meget Barium der er i spildevandet.
2)
I artikler i Sjællandske bilag 7 og 8, bekræfter det Norske Miljøministerium, at der i skrivelse til det
danske miljøministerium er meddelt, at Norge selv har kapacitet til at rense de omhandlede
spildevandsmængder, til bortskaffelse. Eksport til bortskaffelse må således ikke finde sted mere. Det
undrer os, at det spildevand, der nu kommer til RGS, kun er til nyttiggørelse og ikke er til
bortskaffelse. Det der indtil 2021 blot skulle bortskaffes påstås nu, at kunne nyttiggøres i RGS
Stigsnæs, der før bortskaffede spildevandet.
Norge har stadig kapacitet til at rense dette spildevand, så det behøver ikke at blive sendt til
Danmark, men det er åbenbart billigere at sende spildevandet til Danmark, end det er at rense det i
Norge.
3)
De oplysninger, RGS har givet om værdien af nyttiggørelse kan vi ikke verificere:
Råolien,
R 12 skema bilag 1 side 9, der siges at udgøre 0,7% kan naturligvis skummes af, det kan
ligeså godt ske i Norge som i Danmark, her drejer det sig om en simpel afskumningsteknologi med
eller uden opvarmning. Værdien er i ansøgningen sat til 33 mio. kr. svarende til ca.
10.000 kr. pr ton
olie.
En urealistisk høj pris, idet
max prisen på råolie var 5.500 kr. pr ton nogle få dage i marts
2022, da olieprisen var på sit højeste. Den
aktuelle pris pr. ton er
slut december
2022 er på
2.300
kr. pr. ton råolie eller i alt omk.
8
mio. kr.
Emulgeret olies
værdi, R 12 skema, bilag side 9 er meget usikker, helt afhængig af indholdet af vand.
Der har i tidligere ansøgninger været anført en værdi for emulgeret olie på 0 kr. bilag 3 side 19.
Det er svært at forestille sig, at værdien af emulgeret olie er større end 10 % pr. liter set i forhold til
værdien af Råolie. Den emulgerede olie anføres at udgøre 1,7 % af spildevandet.
Værdien kan således skønsmæssigt ansættes til at være omk.
2
mio. kr.
dec.
2022.
Slam,
R 12 skema, bilag 1 side 9, udgør 1,1 %, svarer til 5.500 tons, fremhæves som en energikilde.
Da der forekommer store mængder PFAS i slammet, kræves der en temperatur på over 1300 grader,
for at kunne nedbryde PFAS i slammet. Det er en ”energikilde”, der kræver mere energi til
afbrænding, end den yder. Slammet bliver kørt til Amager Ressourcecenter, som ikke har
godkendelse til at brænde miljøfarligt slam af, da anlægget ikke kan komme over 850 graders varme,
bilag 9 side 8 og 9, bilag 10 og 11. Netto, resultatet ved afbrænding af slam er negativt.
4)
Det kræver energi at transportere spildevandet med tankskibe fra Norge til Stigsnæs, Bilag 12, viser
at fragtomkostningerne i 2005, var på 19 USD pr. tons, det svarer til ca. 60 millioner kr. alene for
omkostninger for tranporten med skib i 2005. Det er ikke blevet billigere siden. Efter behandlingen
hos RGS skal Råolie + emulgeret olie + slam transporteres fra Stigsnæs til forarbejdning og
udnyttelse i Jylland og København. Den samlede energibalance bliver negativ.
5)
Spildevandet indeholder en lang række tungmetaller. RGS kan ifølge egne oplysninger til Slagelse
kommune ikke rense spildevandet, så det opfylder MMK i udledningen til maritimt miljø, hvorfor
man må beregne koncentrationen efter fortynding i en blandingszone. Selv herefter kan man ikke
komme ned på MMK for Arsen, Kobber, Bly, Zink, PFOS og PFAS, PAH og Kvælstof.
Det er i øvrigt ifølge Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1433 § 8 og § 6
ikke tilladt at etablere en
blandingszone, når farvandet, som det rensede spildevand udledes i, ikke opfylder MKK. Det gør
Agersø Sund ikke.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Henvendelse af 2/1-23 fra Foreningen Rent Havmiljø Nu om klage over Import at forurenert norsk spildevand
6) Miljøstyrelsen har udarbejdet 6 kriterier for godkendelse af import til nyttiggørelse. Disse er her
citeret efter
Miljøstyrelsens
referat af møde mellem Rent Havmiljø Nu og Miljøstyrelsen d. 10.05.22:
”Kriterierne er udledt af EU-Domstolenes praksis, og lyder:
-
-
-
-
-
-
Om den energi eller de stoffer, som fremkommer og udvindes ved behandlingen af affaldet, er
større end det, der forbruges ved operationen.
Om den del af det energioverskud eller de stoffer, som frigøres ved affaldsbehandlingen, faktisk
udnyttes.
Om størstedelen af affaldet opbruges under operationen, og om størstedelen af den frigjorte
energi eller de frigjorte stoffer faktisk genindvindes og udnyttes.
Om affaldet ud fra den foreliggende videnskabelige og tekniske viden er egnet til at udfylde det
pågældende formål.
Om det pågældende forarbejdningsanlæg (primært) er indrettet til bortskaffelse eller til
nyttiggørelse af affald.
Om driftsherren af forarbejdningsanlægget erlægger betaling for affaldet til producenten eller
indehaveren af affaldet.
MST fremhævede, at kriterierne ikke skal anses som udtømmende, at der alene er tale om indikationer på,
om der er tale om nyttiggørelse eller bortskaffelse, at kriterierne ikke enkeltvis er afgørende, og at det ikke
nødvendigvis er alle kriterier, der er relevante i vurderingen af en konkret operation. Der er tale om en
konkret vurdering i den enkelte sag.”
Vore kommentarer til de 6 punkter anvendt på de 500.000 ton spildevand importeret fra norsk olieindustri
til RGS Stigsnæs er følgende:
A) Det er meget vanskeligt, at forestille sig at den energi, der fremkommer ved behandlingen er større
end den energi, der medgår til skibs- og lastbilstransport samt til rensning og
forbrændingsprocesser. Her er der altså tale om et negativt energiregnskab.
B) Det forekommer usandsynligt, at enegien i den emulgerede olie kan udnyttes i tilstrækkeligt
omfang.
Energien i slammet kan, så vidt vi kan få oplyst, ikke anvendes. Anvendelsesgraden falder således
fra 3,5 % til højst 2,4%, og uden emulgeret olie til 0,7%.
C) Det er bestemt ikke størstedelen af affaldet, der bruges til nyttiggørelse, kun 3,5 %. Heraf er 1/3
slam, der ikke kan nyttiggøres.
96,5 % af spildevandet er til bortskaffelse og udledes i Agersø Sund fra rensningsanlæget.
Energibalancen er pga. transport- og procesudgifter negativ.
D) Affaldet er ikke egnet til at opfylde et nyttiggørelsesformål, der er ikke tilstrækkelige værdier i
affaldet.
E) Forarbejdningsanlægget/Rensningsanlægget hos RGS er primært indrettet til bortskaffelse af affald
ikke til nyttiggørelse.
F) Der er ingen tvivl om at RGS koncernen modtager betaling for at modtage affaldet, uanset om det
er filialen i Norge, der modtager betalingen, om det er RGS i Stigsnæs, eller om det er RGS
afdelingen i England, der modtager betalingen. Forretningsmodellen for RGS Stigsnæs er at tjene
penge på at modtage affald til rensning, fortynding med grundvand og udledning i Agersø Sund.
På bagrund af ovenstående forventer vi, at Miljøstyrelsen tager importtilladelsen op til fornyet overvejelse.
Importtilladelsen bygger på en række forkerte oplysninger / beregninger og er i strid med Miljøstyrelsens
kriterier for import til nyttiggørelse.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Henvendelse af 2/1-23 fra Foreningen Rent Havmiljø Nu om klage over Import at forurenert norsk spildevand
2644368_0004.png
Vi er opmærksom på: Søren-Anker Jensens ”Klage over importtilladelsen af spildevand med Notifikations
nr. 500916” af 28.08.22, Bilag 1 og svar fra Miljøstyrelsen j. nr. 2022 – 64685 af 06.10.22, Bilag 2.
Søren-Anker Jensens klage og svaret fra Miljøstyrelsen, der delvist giver svar på nogle af de klagepunkter,
som Søren-Anker Jensen fremfører, har givet anledning til at Rent Havmiljø Nu har ønsket samlet, at anføre
en
den
række
relevante
forhold, som et angivet ovenfor.
Vi ser frem, til svar fra Miljøstyrelsen og Miljøministeren.
Venlig Hilsen
Rent Havmiljø Nu
Ved
Jan Rasmussen
Henrik Toft Jensen
Søren-Anker Jensen
Agersøgårdsvej 8
4244 Agersø
Tlf: 40598243
Mail:
[email protected]
Kopi til: Miljøstyrelsen og Folketingets Miljøudvalg
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Henvendelse af 2/1-23 fra Foreningen Rent Havmiljø Nu om klage over Import at forurenert norsk spildevand
2644368_0005.png
RGS Nordic AS
Storem yra 295
5954 Mongstad
Im port/Eksport (postkasse)
J. n r. 2022 - 3 6835
Ref. a fw sa
Den 3 0. juni 2 022
Consent to shipments of waste regarding notification, No.
NO 500916 Regulation no. 1013/2006 on shipments of waste
Decision:
Th e Da nish Env ironmental Pr otection Agency encloses ou r consent to t he a bov e
m entioned notification r egarding shipm ents of w aste in a ccordance w ith Article 9
of t h e W aste Shipment Reg ulation
1
.
Th e Da nish Env ironmental Pr otection Agency has stamped, signed a nd dated the
or iginal notification document. The or iginal m ov ement document is en closed as
w ell.
Th e v alidity of ou r consent is indicated in box 20 in t he notification document.
Please note that in accordance with Article 9, y ou may not carry out
any shipments before y ou have received consents from all competent
authorities involved.
Procedure for waste shipments:
Plea se note the follow ing prov isions in t he Waste Shipm ent Regulation:
Article 16(1) (b):
Procedure for pre-notification:
At least three working days before the shipment starts,
the n otifier shall
insert t he a ctual date of sh ipment and send signed copies of t he com pleted
m ov ement document t o t he com petent a uthorities concerned and t o t he con signee
(box 6 in t he m ov ement document).
Plea se do not forget to st ate a n expected amount of w aste (box 5 in t he m ov ement
docum ent).
Article 16(1) (c):
Procedure when the transport is taking place:
Th e notifier shall retain a copy of t he m ov ement document. The m ov ement
docum ent a nd copies of t he notification documents containing the w ritten consent
a nd t he conditions of ea ch of t he com petent a uthorities concerned
shall
accompany each transport.
1
Regulation (EC) No 1 013/2006 of The European Parliament and of the Council of 1 4 June
2 006 on shipments of waste
Mi ni stry of Environment • Environmental Protection Agency • Tolderlundsvej 5 • 5000 Odense C
Tel . +45 7 2 54 40 00 • CV R 257 98376 • EA N 579800086081 0 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Henvendelse af 2/1-23 fra Foreningen Rent Havmiljø Nu om klage over Import at forurenert norsk spildevand
2644368_0006.png
Article 16(1) (d)
Procedure when the waste has been received:
Within three day s after receipt of the waste,
the facility sh all prov ide
confirmation in w riting that the w aste h as been r eceived. The facility shall send
sig ned copies of t he m ov ement document containing this con firmation t o t he
not ifier a nd t o t he com petent a uthorities concerned (box 1 8 in t he m ov ement
docum ent).
Article 16(1) (e) and article 9(7 ):
Procedure when the recovery or disposal operation has been completed:
Certificate for recovery or disposal by the facility: as soon as possibl e,
but no later than 30 days after completion of the recovery or disposal
operation, and no later than one calendar y ear after receipt of the
waste,
t h e facility carrying ou t the operation shall, under its responsibility, certify
t h at the recov ery or disposal has been com pleted.
Th is is done by com pleting and sending the m ovem ent document t o t he n otifier
a nd t he com petent a uthorities (box 1 9 in the m ovem ent document).
Plea se e-m ail m ov ement documents as a ttached pdf -files t o transportdoc@m st.dk and
w rite a s follow s in t he su bject line:
Sender’s nam e - notification number, serial number and date of e -m ail.
Best r egards
Afa f Wassin Saad
AC-Technician and Caseworker | Circular Economy and Waste
Caseworkers tel. +45 23 72 92 28, working days from 9:00 am to 3:00
pm |
[email protected]
Copies t o:
NO001 ,
[email protected]
RGS Nor dic A/S,
[email protected]
Sla gelse Kommune,
[email protected]
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Henvendelse af 2/1-23 fra Foreningen Rent Havmiljø Nu om klage over Import at forurenert norsk spildevand
2644368_0007.png
Import/Eksport (postkasse)
J.nr. 2022 - 36835
Ref. afwsa
Den 1 7 . juni 2022
Det v urderes, at anmeldelsen opfylder kravene I henhold til artikel 4 i Forordning
Nr. 1 013/2006 om overførsel af affald, som henv iser til Bilag II del 1 , 2 og 3.
T eknikers v urdering:
Kom m entar
1. EAK-koder:
2. Basel-kode:
3. H-koder:
4. Y -kode:
5. Fy siske egenskaber:
6. Ligger der et acceptabelt
billede af affaldet?
7 . Ligger der en acceptabel
analy se af affaldet?
1 30802
A4060
H1 2
Y9
Liquid
Ikke relev ant, liquid
x
x
Ja Nej
x
x
x
x
x
x
Analy se for tungmetaller, COD, PFOS og PFAS.
Beskriv else af forv entet sammensætning samt
kv alitetskontrol for PFOS/PFAS og PCB.
8. Ligger der et kom munebrev?
Ikke relev ant, import
9. Ligger der et R12/R13
skem a?
0,7 % råolie til Crossbridge
1 ,7 % emulsioner til R9 v ed Avista
1 ,1 % Slam til R1 v ed ARC
96,5% udledes til Agersø Sund efter rensning
x
10. Ligger der en acceptabel
x
sam m ensætningstabel?
11. Er dette en fortsættelse af en
NO500491
x
tidligere notifikation?
12. Foreligger der
m iljøgodkendelser på
anlæggene eller er det på anden
v is tjekket at anlæggene m å
x
håndtere affaldet (f.eks. at
anlæggene er kendt m ed denne
ty pe affald)
Kom m entar
13. Kort beskrivelse af hv ad
Der indsamles olieholdigt spildevand der sendes til ny ttiggørelse ved
anm eldelsen drejer sig om :
RGS i Danmark.
14. Hv or kom mer affaldet fra
Der indsamles olieholdigt spildevand, herunder fra slop,
(producent og beskrivelse af
tankv askevand, maskinvask, procesvand, offshore produktion, mm.
oprindelsen)?
Affaldet holdes adskilt om det stammer fra brugte olier eller råolie.
15. Hv ordan behandles det før
Efter indsamlingen opbevares, bulkes og analyseres affaldet inden
eksport/import?
det sendes til ny ttiggørelse i DK.
Affaldet fasesepareres i settlingtanke, hv orefter olien skimmes af
16. Hv ordan behandles det
toppen. V andfasen sendes v idere til biologisk behandling , hvorefter
efter eksport/import?
spildev andet passerer et microfilter, et sand filter og et kulfilter, før
det udledes til Agersø Sund.
Mi l jøstyrelsen • Tolderlundsvej 5 • 5000 Odense C
Tl f . 7 2 54 40 00 • CV R 25798376 • EA N 579800086081 0 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Henvendelse af 2/1-23 fra Foreningen Rent Havmiljø Nu om klage over Import at forurenert norsk spildevand
2644368_0008.png
17 . Hv or m eget affald går reelt
Ca. 3.5% ny ttiggørelse: 0,7 % råolie til Crossbridge til ny e
til ny ttiggørelsen og hvor m eget
destillationsprodukter (benzin, petroleum, fy ringsolie,
går i sidste ende til
dieselolie, mm.), 1 ,7% emulsioner til Avista Oil til base eller
bortskaffelse? (kun relevant i
brændselsolie(R9) og 1 ,1% slam til ARC til forbrænding med
ny ttiggørelsessager)
energiudnyttelse (R1 )
Affaldet kan indeholde små mængder af PFAS/PFOS. Dette forv entes
dog at v ære i v andfasen, hvorfor disse POPstoffer ikke v il bliv e
genanv endt i strid med POP forordningen.
18. Øv rige kommentarer (OBS
Denne v urdering inddrager bl.a., at RGS har bekræftet, at
punkter, klar til godkendelse,
oply sninger fra den tidligere sag kan lægges til grund i denne sag,
m m .)
med henblik på afklaring af, hv orvidt der er tale om ny ttiggørelse.
Anmeldelsen v urderes klar til godkendelse.
Slam analy sen lever op til de krav der tages forbehold for i MST
v irksomheders udtalelse (tilsynsmyndigheden).
Juristens vurdering:
Importen v urderes som ny ttiggørelse ift. tidligere afklaring af
ny ttiggørelsesbegrebet. Det bemærkes, som anført af tekniker, at der til afklaring
af ny ttiggørelses eller bortskaffelse er indhentet oplysninger om, hv orvidt v i i
denne sag kan lægge de samme oply sninger til grund , som i den tidligere identiske
import, hv ilket er bekræftet.
/Sean Paulsen
2