Udvalget for Forretningsordenen 2022-23 (2. samling), Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling), Retsudvalget 2022-23 (2. samling), Granskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFO Alm.del Bilag 56, MOF Alm.del Bilag 243, REU Alm.del Bilag 120, GRA Alm.del Bilag 20
Offentligt
rretningsordenen 2022-23 (2. samling),Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling),Retsudvalget 2022-23 (2. samling),Granskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
Mads Bryde Andersen m.fl. (red.),
Festskrift til Peter Pagh,
Djøf Forlag 2023, s. 609-638, ISBN 978-87-574-5381-2
Den strafferetlige bedømmelse af ministeransvaret i Minksagen – samspillet mellem kom-
missionsundersøgelser, den juridiske sagkundskab og Folketinget
Af Jørn Vestergaard,
professor emeritus i strafferet, Det Juridiske Fakultet
»Både med og uden forsigtighedsprincippet
skal et indgreb have hjemmel.«
Peter Pagh,
Ugeskrift for Retsvæsen
2003 B, s. 161.
1. Minksagens begyndelse og beretningen fra Minkkommissionen
På et pressemøde den 4. november 2020 meldte statsminister Mette Frederiksen ud, at
alle mink i Danmark skulle aflives. Dermed forelå der et oplæg til det, der skulle blive kendt
som Minksagen.
1
Centralt i sagen står spørgsmålet om, hvordan det kunne gå til, at der blev
truffet særdeles vidtgående beslutninger, som der ikke var lovhjemmel til at gennemføre.
Hertil kom-mer spørgsmålet om placering af ansvar for de ministre og embedsmænd, som
i forskellige egenskaber har haft andel i forløbet før og efter statsministerens udmelding.
Minksagen har med sine mangfoldige forgreninger givet anledning til den mest gennemgri-
bende samfundsmæssige kontrovers i nyere tid. Sagen har trukket dybe spor gennem befolk-
ningen, det parlamentariske landskab og statsapparatet som helhed. Sagen har ligefrem skabt
bekymring for retsstatens tilstand.
2
Opmærksomheden har ikke mindst knyttet sig til udviklin-
gen i samspillet mellem det politiske niveau og embedsværket.
3
Den har desuden bidraget til
at skabe mistillid mellem befolkningsgrupper og politikere.
4
Den daværende socialdemokratiske mindretalsregering med statsminister Mette Frederiksen i
spidsen er blevet kritiseret for at forrykke balancen i ansvarsfordelingen mellem de forskellige
aktører i beslutningsprocesserne med den virkning, at de klassiske embedsmandsdyder er kom-
met under pres i politiske bestræbelser på i højere grad at udfolde magten på regeringens be-
tingelser. Særligt er Mette Frederiksens ledelsesstil blevet betegnet som »magtfuldkommen«,
I dette bidrag udbygges den redegørelse, jeg formidlede gennem kronik og interview i Politiken den 18. august
2022.
2
Se således Kristian Cedervall Lauta, Mikael Rask Madsen & Henrik Palmer Olsen, »Den danske retsstat på
prøve: Covid-19, legalitet og mink«,
Juristen
2021, s. 89-98; Jonas Christoffersen & Stine Brøsted Jensen, »Rets-
staten og Covid-19«,
Justitia,
2020, Lise Garkier Hendriksen
et al.,
»Covid-19-tiltag i Danmark – retssikkerheds-
mæssige og menneskeretlige konsekvenser«, Advokatsamfundet & Institut for Menneskerettigheder, maj 2020.
3
Se Jørgen Grønnegaard Christensen, »Covid-19 i Danmark: Ind og ud af krisen«,
Nordisk Administrativt Tids-
skrift,
2/2022, s. 1-15.
4
Om de politiske partiers bedømmelse af Minksagens betydning, se Beretning nr. 24 om Minkkommissionens
beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 8. juli 2022. I lyset af sagen har en række samfundsfor-
skere påpeget risikoen for polarisering i befolkningen, se f.eks. Berlingske den 4. september 2022, Weekendavisen
den 9. september 2022 og Jyllands-Posten den 11. september 2022.
1
1