Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 240
Offentligt
2681865_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 24. marts 2023
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 33-23
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der
skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i partskonferencen under Baselkonventionen om kontrol
med grænseoverskridende overførsel af farligt affald og bortskaffelse heraf for så vidt angår visse ændringer
af artikler i konventionen.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1212 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 240: Grund- og nærhedsnotat vedr. kontrol med grænseoverskridende overførsel af farligt affald og bortskaffelse heraf, KOM (2023) 0109
2681865_0002.png
EU og Internationalt
Den 23.marts 2023
MIM 33-23
GRUND OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på Den
Europæiske Unions vegne i partskonferencen under Baselkonventionen om
kontrol med grænseoverskridende overførsel af farligt affald og bortskaffelse
heraf for så vidt angår visse ændringer af artikler i konventionen
COM(2023) 109 final
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til afgørelse med henblik på at fastlægge den holdning, der skal
indtages på Unionens vegne i 16. partskonference under Baselkonventionen. Forslaget vil, hvis det
vedtages, betyde at EU vil arbejde for forbedret kontrol, juridisk klarhed og miljømæssig forsvarlig
håndtering af affald, som bidrag til omstillingen til global cirkulær økonomi. Med Kommissionens
forslag, lægges op til, at Unionen ikke støtter Den Russiske Føderations forslag om at ændre artikel
6, stk. 2, i konventionen, der vedrører proceduren for forudgående informeret samtykke. Derudover
lægges op til, at Unionen støtter andre initiativer til ændringer med henblik på at forbedre den
måde, hvorpå proceduren for forudgående informeret samtykke fungerer, såfremt de ikke kræver en
ændring af konventionsteksten og er i overensstemmelse med Unionens politik og mål. Forslaget
lægger også op til, at Unionen forstætter med at arbejde for vedtagelsen af det ændringsforslag til
bilag IV og visse angivelser i bilag II og IX til konventionen, med henblik på tydeliggørelse af
beskrivelserne af bortskaffelsesoperationerne, der blev fremsat af Unionen på den 15.
partskonference. Hvis forslaget vedtages, vil Unionen i samråd med medlemsstaterne kunne aftale
justeringer af den vedtagne holdning under forhandlingerne på partskonferencen. Denne fleksibilitet
foreslås at omfatte alt det ovenstående. Kommissionen foreslår yderligere, at den holdning der
fastlægges skal være gældende for fremtidige partskonferencer og at et nyt forhandlingsmandat
dermed ikke skal indhentes i Rådet ifm. fremtidige partskonferencer. Danmark agter på den
baggrund, at stemme nej til Kommissionens forslag til rådsafgørelse. Forslaget vurderes ikke at have
væsentlige statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark. Forslaget
vurderes at kunne forbedre miljøbeskyttelsen.
Baggrund
Kommissionen har den 3. marts 2023 fremlagt forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal
indtages på Den Europæiske Unions vegne til den 16. partskonference, den 1.-12. maj 2023, under
Baselkonventionen om kontrol med grænseoverskridende overførsel af farligt affald og bortskaffelse
heraf for så vidt angår visse ændringer af artikler i konventionen.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 240: Grund- og nærhedsnotat vedr. kontrol med grænseoverskridende overførsel af farligt affald og bortskaffelse heraf, KOM (2023) 0109
2681865_0003.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF),
særlig artikel 192, stk. 1, sammenholdt med artikel 218, stk. 9, og forslaget kan vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal.
Baselkonventionen om kontrol med grænseoverskridende transport af farligt affald og bortskaffelse
heraf ("konventionen") blev vedtaget den 22. marts 1989 og trådte i kraft i 1992. Den Europæiske
Union og dens medlemsstater er part i konventionen. Konventionen har 188 parter.
Grundstenen i konventionen er et kontrolsystem for eksport, import og transit af visse typer affald ved
anvendelse af proceduren for forudgående informeret samtykke (”samtykkeproceduren”). Eksport af
affald, som er omfattet af konventionen, skal forhåndsanmeldes til de kompetente myndigheder i
import- og transitlandene. Anmeldelsen skal fremsendes skriftligt og indeholde de erklæringer og
oplysninger, som er nævnt i konventionens bilag V A. Eksport af affald kan kun finde sted, hvis og når
alle berørte stater har afgivet skriftligt samtykke.
Konventionens kontrolsystem finder anvendelse på farligt affald som defineret i artikel 1 i og opført i
bilag VIII til konventionen og på andet affald, der er opført i bilag II, som indeholder indsamlet
husholdningsaffald og rester fra forbrænding af husholdningsaffald og visse former for plastaffald.
Partskonferencen drøftede på sit 15. møde i juni 2022 blandt andet to forslag der nu er omfattet af
forslaget til rådsafgørelse:
- Den Russiske Føderations forslag til ændring af artikel 6, stk. 2, i konventionen. Forslaget har
til formål at indføre en frist på 30 dage for et importland til at svare anmelderen af en
overførsel af affald samt at tilføje en yderliger redaktionel ændring. Partskonferencen
besluttede at udsætte overvejelsen af forslaget til det følgende møde i partskonferencen i 2023.
- Den Europæiske Unions forslag til ændring af bilag IV og visse angivelser i bilag II og IX til
konventionen. Forslaget har blandt andet til formål at ændre og tydeliggøre beskrivelserne af
bortskaffelsesoperationerne i konventionens bilag IV, navnlig med henblik på at: medtage en
generel indledning, hvori der klart skelnes mellem udtrykkene "ikke-nyttiggørelse" og
"nyttiggørelse"; medtage indledende tekster, der forklarer, hvad der menes med
"ikkenyttiggørelsesoperationer" (bilag IV A) og "nyttiggørelsesoperationer" (bilag IV B);
ajourføre og præcisere operationsbeskrivelserne i overensstemmelse med den videnskabelige,
tekniske og anden udvikling, der er sket, siden konventionen blev vedtaget i 1989; sikre ved
hjælp af indførelse af altomfattende bestemmelser, at alle operationer, der ikke specifikt er
nævnt, er omfattet af konventionens krav. Partskonferencen besluttede at fortsætte
overvejelsen af forslaget på det følgende møde i partskonferencen i 2023.
Det har tidligere, i forbindelse med fastlæggelsen af Unionens holdning vedrørende forbedring af
konventionens samtykkeprocedure forud for Baselkonventionens 15. partskonference, været drøftet
hvorvidt problematikker omkring forudgående informeret samtykke kunne løses uden en
konventionsændring via en aftale under konventionens artikel 11. Artikel 11 giver parter til
konventionen mulighed for at indgå aftale om at bruge en anden procedure, end den der er fastlagt i
konventionen, forudsat at disse ikke giver en ringere miljøbeskyttelse, end der er fastlagt i
konventionen. Flere af Unionens medlemslande bakkede den gang op om en sådan løsning. kunne
imødegå problematikker om at det er svært og tidskrævende at ændre en konventionstekst. Danmarks
holdning var dog, at dette ikke ville være en ønskværdig løsning, da der vil være risiko for at
underminere grundlaget for konventionen, da det vil drage tvivl om konventionens anvendelse og gøre
det svært at sikre at konventionens regler efterleves.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 240: Grund- og nærhedsnotat vedr. kontrol med grænseoverskridende overførsel af farligt affald og bortskaffelse heraf, KOM (2023) 0109
2681865_0004.png
Formål og indhold
Kommissionens forslag til rådsafgørelse indeholder fire væsentlige elementer:
Forslagets artikel 1(1)(a) beskriver Unions holdning til forbedring af samtykkeproceduren i to punkter:
1) Unionen støtter ikke op om forslaget fremmet af Rusland om en revision af konventionens
artikel 6, stk. 2
2) Unionen støtter øvrige initiativer der bidrager til at forbedre hvordan samtykkeproceduren
fungerer, på betingelse af, at de er i overensstemmelse med Unionens politik og mål og ikke
kræver en ændring af konventionen.
Forslagets artikel 1(1)(b) beskriver Unions holdning til ændringen af bilag IV og visse angivelser i bilag
II og IX til konventionen
3) Unionen støtter fortsat det ændringsforslag fremsat af Unionen til den 15. partskonference,
som Danmark støttede, men at udvise fleksibilitet i forhold til andre forslag så længe
ændringen bidrager til at øge den juridiske klarhed i bilaget og gennemføre
kontrolmekanismerne i konventionen og ikke underminerer EU's retlige ordning for
håndtering og overførsel af affald.
Forslagets artikel 2 bemyndiger Unionens og medmelsstaternes forhandlere til at aftale justeringer af
den i artikel 1 omhandlede holdning under koordineringsmøder til partskonferencen.
Formandskabet har efterfølgende præsenteret et revideret udkast til rådsafgørelse til videre
forhandlinger mellem medlemsstaterne, hvor artikel 2 begrænses til, at kun omfatte muligheden for at
aftale justeringer af Unionens holdning til ændringen af bilag IV og visse angivelser i bilag II og IX til
konventionen. Formandskabet foreslår endvidere at begrænse rådsafgørelsens gyldighed til den 16.
partskonference, og at rådsafgørelsen ikke indeholder en position hvad angår øvrige (ikke-russiske)
initiativer der bidrager til at forbedre hvordan samtykkeproceduren fungerer.
Europa-Parlamentets udtalelser
Nærhedsprincippet
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Da forslaget vedrører fællesskabets internationale forpligtelser under Baselkonventionen om kontrol
med grænseoverskridende overførsel af farligt affald og bortskaffelse heraf, vurderes forslaget at være i
overensstemmelse med nærhedsprincippet inden for det indre marked i EU.
Gældende dansk ret
Forordning (EF) nr. 1013/2006 af 14. juni 2006 om overførsel af affald (transportforordningen)
omfatter ændringer, som foretages i Baselkonventionen. Transportforordningen er direkte gældende i
dansk ret, og dele heraf er implementeret via bekendtgørelse nr. 1031 af 27. maj 2021 om overførsel af
affald og overførsel af brugt elektrisk og elektronisk udstyr (import-/eksportbekendtgørelsen).
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget medfører ikke behov for tilpasning af hverken transportforordningen eller
import-/eksportbekendtgørelsen. Beslutninger vedtaget på partskonferencen kan dog potentielt have
lovgivningsmæssige konsekvenser i både EU og Danmark.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 240: Grund- og nærhedsnotat vedr. kontrol med grænseoverskridende overførsel af farligt affald og bortskaffelse heraf, KOM (2023) 0109
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
Rådsafgørelsen forventes ikke at bibringe statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s
budget, da rådsafgørelsen lægger op til at øge den juridiske klarhed i enkelte bilag samt forbedre
samtykkeprocedure uden at ændre konventionsteksten.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Forslaget skønnes ikke at have nogen betydning for hverken Grønland eller Færøerne.
Høring
Notatet har været i høring i Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at forslaget vil opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater, da forslaget
ses at være i tråd med allerede vedtagne EU-politikker og strategier, herunder den europæiske grønne
pagt og Kommissionens handlingsplan for cirkulære økonomi, samt at forslaget lægger op til at
forbedre processen i forbindelse med anmeldelse om overførsel af grænseoverskridende affald, som er
et problem i flere medlemslande. Derudover lægger forslaget også op til, at der kan komme en mulig
løsning på problemet hurtigere og nemmere, end hvis der skulle foretages en egentlig ændring af
Baselkonventionen.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ønsker, at der som udgangspunkt ikke skal eksporteres affald ud af EU/OECD-lande. I de
tilfælde hvor der sker overførsel af affald fra EU/OECD-lande til tredjelande, er det afgørende punkt
ikke, at affaldet overføres hurtigst muligt, med derimod at sikre størst mulig sikkerhed for at affaldet
bliver behandlet miljømæssigt forsvarligt i overensstemmelse med Baselkonventionen. Regeringen vil
sikre en miljømæssig forsvarlig håndtering af affald og støtter den korrekte gennemførelse af
kontrolordningerne som fastsat i konventionen. En forbedring af konventionens samtykkeprocedure
vil kunne bidrage til dette.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om ikke at støtte det russiske forslag om at revidere
Baselkonventionen, da processen for at implementere ændringen ikke er hensigtsmæssig og
proportional med den effekt ændringen vil have, eftersom forslaget vil kræve fornyet ratificering,
hvilket er tidskrævende, byrdefuldt og vil kunne bidrage til at skabe juridisk usikkerhed. I lyset af den
igangværende konflikt, finder Danmark det endvidere afgørende at ikke støtte russiske initiativer i
internationale organisationer. Danmark ønsker endvidere at sikre at EU's endelige position er i tråd
med Unionens mål og politikker. Regeringen finder det således afgørende, at man ikke i lyset af
udviklingen på den 16. partskonference kan blive enige om at støtte det russiske forslag eller blive
enige om løsninger, som ikke er i overensstemmelse med Unionens mål og politikker uden yderligere
konsultation af Rådet.
Regeringen finder det vigtigt at støtte øvrige initiativer til at forbedre samtykkeproceduren, såfremt de
er i overensstemmelse med Unionens politik og mål og ikke indebærer en ændring af
konventionsteksten eller en særskilt aftale under konventionens artikel 11, hvilket vil kunne lede til
uønskede retstilstande.
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 240: Grund- og nærhedsnotat vedr. kontrol med grænseoverskridende overførsel af farligt affald og bortskaffelse heraf, KOM (2023) 0109
Regeringen er positiv over for at fortsætte arbejdet med at få vedtaget de ændringsforslag til bilag IV
og visse angivelser i bilag II og IX til konventionen, med henblik på tydeliggørelse af beskrivelserne af
bortskaffelsesoperationerne fremsat af Unionen på den 15. partskonference. Ændringsforslaget vil
sikre mere juridisk klarhed om affaldsbehandlingsoperationer, en bedre fælles forståelse af
eksisterende lovgivning og lette kontrollen med overførsel af affald, samt forebygge ulovlige
overførsler.
Regeringen finder det bekymrende, at Kommissionen foreslår, at den holdning, der faslægges, ikke
skal være begrænset til den 16. partskonference og at et nyt forhandlingsmandat dermed ikke skal
indhentes i Rådet i forbindelse med videre forhandlinger vedrørende disse emner. Tidligere praksis i
forbindelse med lignende rådsafgørelser på miljøområdet har generelt været, at tidsbegrænse
mandatet til den kommende partskonference. Et tidsubegrænset og åbent mandat vil svække både
Regeringen og Folketingets indflydelse, kontrol og påvirkningsmulighed, og skabe en farlig præcedens.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5