Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 23
Offentligt
2643902_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 6. januar 2023
Sagsnummer: 2023-210
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed orienterende notat om Kommissionens forordning om
forenelighed med det indre marked efter artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde af visse kategorier af statsstøtte til virksomheder, der beskæftiger sig med fremstilling,
forarbejdning og afsætning af fiskevarer og akvakulturprodukter og om ophævelse af Kommissionens
forordning (EU) No 1388/2014, og om Kommissionens meddelelse om EU-retningslinjer for stats-
støtte i fiskeri- og akvakultursektoren.
Notatet er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 21. december 2022.
Jacob Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Orienterende notat om statsstøtteregler - fiskeri
2643902_0002.png
Den 20. december 2022
FVM 231
ORIENTERENDE NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forordning om forenelighed med det indre marked efter artikel
107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde af visse katego-
rier af statsstøtte til virksomheder, der beskæftiger sig med fremstilling, forarbejd-
ning og afsætning af fiskevarer og akvakulturprodukter og om ophævelse af Kom-
missionens forordning (EU) No 1388/2014, og om Kommissionens meddelelse om
EU-retningslinjer for statsstøtte i fiskeri- og akvakultursektoren
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har vedtaget et forslag til revision af gruppefritagelsesforordning for fiskeri- og akvakul-
tursektoren samt meddelelse om revision af retningslinjer for statsstøtte i fiskeri- og akvakultursektoren,
som skal erstatte gældende regler og retningslinjer på området fra den 1. januar 2023. Kommissionen
har enekompetence på statsstøtteområdet. Formålet med revisionen af gruppefritagelsesforordningen er
at bringe foranstaltningerne i overensstemmelse med de gældende EU-rammer inden for fiskeri- og akva-
kulturområdet. Den reviderede forordning viderefører opstartsstøtte til yngre fiskere og introducerer nye
støttemuligheder og udvider omfanget af eksisterende støttemuligheder for at imødegå skader forårsaget
af naturkatastrofer og alvorlige klimatiske begivenheder, der kan sidestilles med naturkatastrofer samt
skader forårsaget af beskyttede dyr og sygdomme. Endelig øges beløbsgrænserne for, hvornår projekter
og støttemodtagere kan være omfattet af gruppefritagelsesforordningen, mens tærsklen for krav om of-
fentliggørelse af støtte mindskes betydeligt. De ændrede regler for gruppefritagelse og retningslinjer vur-
deres ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Baggrund
Kommissionen vedtog den 14. december 2022 forslag til revision af den gældende gruppefritagelsesforord-
ning for fiskerivarer og akvakulturprodukter, som anvendes indtil den 31. december 2022.
Kommissionen vedtog endvidere den 14. december 2022 en meddelelse om nye retningslinjer for statsstøtte
i fiskeri- og akvakultursektoren. Retningslinjerne skal erstatte de gældende rammebestemmelser for stats-
støtte i fiskeri- og akvakultursektoren, som anvendes indtil den 31. december 2022.
Kommissionen har desuden besluttet at forlænge de minimis-forordningen for fiskeri, som i princippet ud-
løber den 31. december 2022, indtil den 31. december 2023. Forlængelsen vil give Kommissionen mulighed
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Orienterende notat om statsstøtteregler - fiskeri
for at afslutte revisionsprocessen, herunder de igangværende overvejelser om, hvorvidt forarbejdning og
afsætning af fiskeri- og akvakulturprodukter ikke længere bør være omfattet af de minimis-forordningen
for fiskeri, men i stedet bør være omfattet af den generelle de minimis-forordning.
Forslaget om gruppefritagelsesforordningen er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 108, stk. 4, og kan
vedtages af Kommissionen efter, at det har været i høring to gange i Det Rådgivende Udvalg for Statsstøtte.
Der skal derfor ikke stemmes om forslaget.
Formål og indhold
Den nye forordning om gruppefritagelse fastlægger de støttekategorier, inden for hvilke medlemsstaterne
kan yde støtte uden forudgående anmeldelse til Kommissionen. Medlemsstaterne skal alene give Kommis-
sionen besked senest 20 arbejdsdage efter støtteforanstaltningens ikrafttrædelse. Den nye gruppefritagel-
sesforordning træder i kraft den 1. januar 2023 og anvendes indtil den 31. december 2029. Formålet med
ændringerne i gruppefritagelsesforordningen har overvejende været at tilpasse forordningen til ændringer
i det relaterede EU rammeværk for fiskeri- og akvakultursektoren samt ændringer i statsstøtteinstrumenter
for øvrige sektorer, f.eks. landbrugssektoren. Ændringerne er desuden et resultat af Kommissionens erfa-
ringer med de eksisterende regler samt et ønske om at strømline regler og mindske den administrative
byrde. Den nye gruppefritagelsesforordning har følgende væsentlige nye elementer:
Klimatiske begivenheder
Der er introduceret en række nye støttemuligheder i forhold til den nuværende gruppefritagelsesforordning
med henblik på at kunne kompensere for tab forårsaget af alvorlige klimatiske begivenheder der kan side-
stilles med naturkatastrofer samt tab forårsaget af beskyttede dyr (f.eks. sæl og skarv). Tilføjelserne af disse
støttemuligheder er afstedkommet af Kommissionens erfaringer med sagsbehandling i fiskeri- såvel som
landbrugssektoren.
Krav om offentliggørelse
Medlemsstaterne forpligtes ligeledes til at offentliggøre samtlige individuelle støttetildelinger over en vis
tærskelværdi (10.000 euro) i Kommissionens elektroniske statsstøtteregister, som stilles til rådighed for
medlemsstaterne, eller på et statsstøttewebsted på nationalt eller regionalt niveau. Hermed sænkes tær-
skelværdien fra 30.000 euro til 10.000 euro. Med ændringen strømlines tærskelværdien som foreslået til
de horisontale statsstøtteregler.
Støtte til yngre fiskere
Videreførelse af muligheden for at kunne yde opstartsstøtte til yngre fiskere i form af støtte til første erhver-
velse af fiskefartøj eller til første erhvervelse af delvist ejerskab for fiskere under 40 år. Støtten kan ikke
overstige 75.000 euro og kan gives under forudsætning af efterlevelse af en række krav, herunder at den
bidrager til at styrke økonomisk, socialt og miljømæssigt bæredygtigt fiskeri samt krav til støttemodtage-
rens kompetencer og erhvervserfaring.
Naturkatastrofer
Udvidelse af støttemulighederne med henblik på at forebygge og afbøde skader forårsaget af naturkatastro-
fer, alvorlige klimatiske begivenheder der skal sidestilles med naturkatastrofer, beskyttede dyr og syg-
domme.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Orienterende notat om statsstøtteregler - fiskeri
Lokale aktionsgrupper
Der introduceres støtteberettigede foranstaltninger for små- og mellemstore virksomheder, der deltager i
eller drager nytte af ’lokale aktionsgrupper i fiskeriområder’ (FLAG-ordning).
Tilføjelsen bunder i den po-
sitive rolle som FLAG-projekter spiller for lokalsamfundene set i forhold til den meget begrænsede indvir-
ken støtten har i forhold til konkurrencevilkår.
Gensidige fonde og forsikringer
Der sker en udvidelse af omfanget af støttemuligheder til gensidige fonde og forsikringer.
Virksomheder i økonomiske vanskeligheder
Introduktion af specifikke undtagelser, der tillader støtte til virksomheder i økonomiske vanskeligheder
samt til store virksomheder.
Notifikationskrav
Forordningen gælder for støtte til projekter op til en tærskelværdi på 2,50 mio. euro. Tærskelværdien for
individuelle støttemodtagere pr. projekt er 1,25 mio. euro. Dette er en forhøjelse fra henholdsvis 2,0 mio.
euro og 1,0 mio. euro i den foregående gruppefritagelsesforordning.
Generelle retningslinjer for statsstøtte på fiskeri- og akvakulturområdet
Kommissionen fastlægger endvidere generelle retningslinjer for statsstøtte for statsstøtte på fiskeri- og
akvakulturområdet. Retningslinjerne er en kodificering af Kommissionens hidtidige erfaringer med be-
handling og godkendelse af statsstøttenotifikationer. De nye retningslinjer for statsstøtte på fiskeri- og
akvakulturområdet træder i kraft den 1. januar 2023. Der er ikke en specifik udløbsdato for retningslinjerne,
men Kommissionen forbeholder sig ret til at revidere retningslinjerne, hvis de finder behov herfor. Med-
lemsstaterne skal senest den 30. juni 2023 have ændret sine eksisterende støtteordninger, så de er i over-
ensstemmelse med de nye retningslinjer. Formålet med ændringerne i retningslinjerne har overvejende
været at tilpasse retningslinjerne til ændringer i det relaterede EU rammeværk for fiskeri- og akvakultur-
sektoren samt ændringer i statsstøtteretningslinjer for øvrige sektorer, f.eks. landbrugssektoren. Ændrin-
gerne er desuden et resultat af Kommissionens erfaringer med de eksisterende regler samt et ønske om at
strømline regler og mindske den administrative byrde. De nye retningslinjer har følgende væsentlige nye
elementer:
Skader forårsaget af beskyttede dyr
Medlemsstaterne gives mulighed for at give støtte med henblik på at kompensere for skader forårsaget af
beskyttede dyr i de tilfælde, hvor støtteforanstaltninger ikke er omfattet af gruppefritagelsen.
Dyresygdomme og invasive arter
Med henblik på at kunne adressere situationer, der ikke hidtil har været omfattet af retningslinjerne fore-
slås de eksisterende støttemuligheder udvidet til at omfatte 1) støtte til forebyggelse, kontrol og udryddelse
af nye/fremvoksende dyresygdomme og 2) støtte til at håndtere problemstillinger omkring invasive arter,
der udgør en særlig udfordring på EU- eller medlemsstatsniveau.
Investeringer for at afbøde skader fra naturkatastrofer mm.
Der gives mulighed for, at medlemsstaterne kan støtte investeringer, der skal forebygge og afbøde skade
forårsaget af naturkatastrofer, alvorlige klimatiske begivenheder, dyresygdomme og invasive arter.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Orienterende notat om statsstøtteregler - fiskeri
Ophugning, yngre fiskere, motorudskiftning mm.
Der gives mulighed for, at medlemsstaterne kan støtte foranstaltninger vedrørende ophugning og oplæg-
ning af fiskefartøjer, støtte til yngre fiskeres første erhvervelse af fiskefartøj, herunder støtte til første er-
hvervelse af en anpart i et fiskefartøj, støtte til kapacitetsudvidelse med henblik på at forbedre sikkerhed,
arbejdsforhold og energieffektivitet samt støtte til modernisering eller udskiftning af motorer.
Ingen brud på relevante EU-regler
Det fremgår også af retningslinjerne, at støtte ikke kan vurderes forenelig med det indre marked, hvis der
er tale om støtte, der fører til brud på relevante EU-regler. Det gælder blandt andet støtte til fiskeriaktiviter,
der involverer alvorlige overtrædelser eller støtter illegal, urapporteret og ureguleret fiskeri (IUU), støtte til
et fiskerfartøj, der er inkluderet på EU’s IUU fartøjsliste, hvis støtten involverer overtrædelse af regler fast-
lagt i markedsordningen eller hvis støtten involverer en forøgelse af fiskerikapacitet eller bygning af nye
fartøjer, som direkte fører til overtrædelse af medlemsstaten og fiskerikapacitetslofterne.
Kommissionen vurderer om de positive effekter af støtten opvejer de identificerede negative effekter (ba-
lancetest) på konkurrence og handel og målsætningerne formuleret i Den Fælles Fiskeripolitik og refereret
til i Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond (EHFAF). Det er anført, at det vil være usandsynligt,
at balancetesten vil være positiv af ordninger, der ikke omfatter sikring af, at ansøgninger overholder reg-
lerne i den fælles fiskeripolitik og fortsat overholder regler i gennemførelsesperioden og fem år efter slut-
udbetaling til virksomheden. Der gælder dog en række undtagelser, herunder støtte til at imødegå skader
forårsaget af naturkatastrofer, alvorlige klimatiske begivenheder, beskyttede dyr eller dyresygdomme samt
invasive arter.
Fiskeriflåden i den yderste periferi
Herudover har Kommissionen foretaget et begrænset antal ændringer vedrørende krav og kriterier gæl-
dende for støtte til fornyelse af fiskeflåden i den yderste periferi (De Kanariske Øer, Madeira, Azorerne og
franske oversøiske besiddelser).
Offentliggørelse
Medlemsstaterne forpligtes ligeledes til at offentliggøre samtlige individuelle støttetildelinger over en vis
tærskelværdi (10.000 euro) i Kommissionens elektroniske statsstøtteregister, som stilles til rådighed for
medlemsstaterne, eller på et statsstøttewebsted på nationalt eller regionalt niveau. Hermed sænkes tær-
skelværdien fra 30.000 euro til 10.000 euro. Med ændringen strømlines tærskelværdien som foreslået til
de horisontale statsstøtteregler. Dette er svarende til de nye tærskelværdier for støtte anmeldt under grup-
pefritagelsesforordningen for fiskeri og akvakultur.
Konsekvenser
Hverken forordningen om gruppefritagelse eller meddelelsen om retningslinjer har lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Det vurderes, at forordningen om gruppefritagelse og meddelelsen om retningslinjer ikke har væsentlige
statsfinansielle konsekvenser eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for
EU’s budget. Forordningen og meddelelelsen vil endvidere ikke medføre nævneværdige erhvervsøkonomi-
ske eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Hverken forordningen om gruppefritagelse eller meddelelsen om retningslinjer vurderes at berøre beskyt-
telsesniveauet i Danmark og EU.
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: Orienterende notat om statsstøtteregler - fiskeri
2643902_0006.png
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §5-udvalget (fiskeri).
Danish Seafood Association (DSA) bemærker, at de foreløbige resultater af evalueringen af de ordninger
for statsstøtte, der er stillet til rådighed for fiskeri- og akvakulturerhvervet, har vist sig at være et effektivt
redskab og sat medlemsstaterne i stand til hurtigt at adressere kortsigtede negative virkninger af uforudsete
begivenheder. DSA understreger, at det grundlæggende problem er,
at fiskeindustrien i EU’s statsstøtte-
regler er underlagt en kraftig forskelsbehandling, der burde være blevet addresseret og løst i Kommissio-
nens forslag. Beløbsgrænserne for fiskeindustriens virksomheder ligger væsentligt under beløbsgrænserne
for andre fødevareforarbejdningsvirksomheder, som ellers er sammenlignelige. DSA henviser til de forhø-
jede beløbsgrænser for midlertidig krisehjælp (covid og Ukraine-krisen). DSA bemærker, at fiskeindustrien
havde en beløbsgrænse på 30.000 euro over én 3 års-periode, mens en kødproducent til sammenligning
havde en grænse på 200.000 euro. DSA mener ikke, at denne forskelsbehandling er begrundet, og Kom-
missionen addresserer ikke problemet i deres reviderede forslag. Selvom støtteloftet i forslaget er blevet
hævet, så kommer det ikke i nærheden af den forskelsbehandling af fiskeindustrien. DSA efterlyser, at der
bliver skelnet mellem det primære fiskeri/opdræt og den industrielle forarbejdning af fisk og fiskevarer,
der bedst kan sammenlignes med andre fødevareforarbejdende virksomheder. DSA mener, at når man for
fiskeindustrien fastlægger et meget begræsnet maksimumsbeløb i forhold til sammenlignelige fødevarefor-
arbejdningsvirksomheder betyder det, at dansk fiskeindustri bliver efterladt med alvorlige udfordringer
særligt i de kommende måneder og år grundet energi- og råvareomkostningskrisen. Det går ud over kon-
kurrenceevnen. Hvad angår forlængelsen af de minimis-forordningen opfordrer DSA til, at der i den mel-
lemliggende periode fra dansk side arbejdes for, at fiskeindustrien overføres fra de beløbsgrænser, der gæl-
der for fiskeriet til de generelle de minimis beløb, der gælder for alle andre industrivirksomheder.
Marine Ingredients Denmark (MID) hilser generelt Kommissionens revidering af gruppefritagelsesforord-
ningen for fiskeri velkommen. Det er positivt, at Kommissionen reviderede statsstøttereglerne for fiskeri
bringes
i overensstemmelse med EU’s generelle regler om statsstøtte.
MID bemærker, at den danske fiske-
forarbejdningsindustri (ikke at forveksle med det primære fiskerierhverv), står som den eneste erhvervs-
gren i Danmark uden mulighed for at søge støtte til f.eks. energiomstillingen under Erhvervspuljen. I dette
tilfælde vurderer danske myndigheder på området, at fiskeforarbejdningsindustrien ikke er omfattet af
EU’s gruppefritagelsesforordning. MID har
efterfølgende været i dialog med Kommissionen, hvor det blev
bekræftet, at der var mulighed for at fiskeforarbejdningsindustrien kunne opnå støtte
under EU’s gruppe-
fritagelsesforordning via Erhvervspuljen. MID afventer dog fortsat endelig afklaring. MID understreger, at
førnævnte var et eksempel på den forskelsbehandling af industrier i EU’s statsstøtteregler, der samlet
ud-
gjorde værdikæden inden for fiskeri- og akvakultursektoren. Dette mener MID burde være blevet adresseret
og løst i Kommissionens forslag. Forskelsbehandlingen ligger i, at Kommissionen f.eks. anser forarbejd-
ningsvirksomheder, der anvender råvarer fra det primære landbrug helt anderledes end fiskeindustrien,
der anvender råvarer fra det primære fiskeri og primære opdræt. Kommissionen betragter førstnævnte på
linje med industrielle forarbejdningsvirksomheder generelt, mens fiskeindustrien bliver betragtet som in-
tegreret i fiskeriets forsyningskæde. Derfor efterlyser MID, på linje med Danish Seafood Association, at der
bliver skelnet mellem det primære fiskeri/opdræt og den industrielle forarbejdning af fisk og fiskevarer.
MID opfordrer derfor kraftigt til, at man fra dansk side løbende arbejder på at sikre bedre vilkår for forar-
bejdningsindustrien i statsstøttereglerne for fiskeri- og akvakultur.
5