Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 215
Offentligt
2677581_0001.png
TALEPAPIR
Den 14. marts 2023
”Det talte ord gælder”
Samråd T
Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til det
kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og
fiskeri) den 20. marts 2023 samt eventuelle sager,
hvortil der søges mandat i Europaudvalget.
Svar
Der er ni punkter på dagsordenen for rådsmødet den
20. marts 2023, hvor punkt 8 om geografiske
betegnelser forelægges til forhandlingsoplæg, mens
de resterende punkter er til orientering.
Punkt 1 handler om
markedssituationen for
landbrugsvarer.
Markedssituationen er generelt i
bedring
med
større
stabilitet
og
faldende
råvarepriser.
1
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 15/3-23 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. marts 2023
2677581_0002.png
TALEPAPIR
I forhold til Ukraine har det været vigtigt at sikre
eksporten af fødevarer. FN-aftalerne om eksport af
landbrugsvarer fra Ukraine via Sortehavet udløber
den 18. marts 2023. Forhåbentlig bliver de forlænget.
Derfor er det afgørende, at EU har været med til at
sikre alternative fragtruter til lands. Og derfor er det
også positivt, at der forventes at ske en forlængelse af
Ukraines toldfri adgang til EU.
Punkt 2 er en status på
landbrug og handel.
Også
under dette punkt vil Ukraine fylde meget. Et andet
element vil være den netop indgåede principaftale
om implementeringen af Nordirlandsprotokollen.
Punkt 3 til 6 handler om fire meddelelser fra
Kommissionen om
den fremtidige fiskeripolitik.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 15/3-23 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. marts 2023
2677581_0003.png
TALEPAPIR
Kommissionens
bæredygtighed
og
hensigt
er
at
forbedre
i
EU’s
modstandsdygtighed
fiskeri- og akvakultursektor.
De to første meddelelser gør status for den fælles
fiskeripolitik
i
sin
helhed
og
den
fælles
markedsordning for fiskevarer. Kommissionens
fokus er her på en forbedret implementering af de
gældende regler.
EU er på fiskeriområdet forandret væsentligt med
Brexit. Det er fundamentalt, at EU har et tæt
samarbejde
med
tredjelande,
som
vi
deler
fiskebestande med. Særligt Storbritannien og Norge.
Kun på dén måde sikrer vi en bæredygtig forvaltning
og bedst mulige forhold for fiskeriet mellem
farvandene.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 15/3-23 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. marts 2023
2677581_0004.png
TALEPAPIR
Fiskeriforhandlinger med Norge for 2023 er et
eksempel på, hvor skævt det kan gå. Det er en sag,
som jeg stadig er meget opmærksom på.
Jeg mener desuden, det er vigtigt at understrege, at
reglerne skal være enkle og mulige at administrere.
Det er en forudsætning for en velfungerende
fiskeriforvaltning.
I meddelelsen om marine økosystemer ønsker
Kommissionen, at alt fiskeri med bundslæbende
redskaber forbydes i beskyttede havområder. Det er
meget vidtgående.
Regeringen er som udgangspunkt positiv over for
Kommissionens
fiskerierhvervet.
plan
for
genopretning
af
havnaturen. Et sundt havmiljø også vil styrke
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 15/3-23 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. marts 2023
2677581_0005.png
TALEPAPIR
Men det er i den sammenhæng vigtigt, at der fortsat
er plads til fiskeri med bundslæbende fiskeredskaber
i beskyttede havområder, hvor det ikke skader
formålet med beskyttelsen.
Forhåbentlig kan Kommissionens målsætninger om
energiomstilling bidrage til ensartede konkurrence-
vilkår i fiskeri- og akvakultursektoren i EU.
På rådsmødet skal der være en første drøftelse af de
fire meddelelser. Herefter forventes formandskabet
at arbejde videre med udkast til rådskonklusioner.
Punkt 7 er
fiskerimulighederne for tobis i 2023.
Forslaget er ikke på selve dagsordenen til rådsmødet.
Også for 2023 arbejder regeringen på en fastsættelse
af fiskerimulighederne i overensstemmelse med den
videnskabelige rådgivning – med grundlag i de syv
forvaltningsområder for tobis.
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 15/3-23 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. marts 2023
2677581_0006.png
TALEPAPIR
Efter Brexit skal EU og Storbritannien konsultere om
kvoten for tobis. Og Brexit har givet stor bekymring
om tobisfiskeriets fremtid.
Storbritannien har netop fremlagt en offentlig høring
om at forbyde alt tobisfiskeri i engelske farvande. Det
ser jeg meget alvorligt på.
Det er vigtigt, at kvoterne er på plads inden udgangen
af marts måned, så fiskeriet kan starte fra den 1. april.
Punkt 8 om forslaget om
geografiske betegnelser
for vin, spiritus og landbrugsprodukter
er ikke
på dagsordenen for rådsmødet. Men da der snart
forventes fastlagt en holdning i Rådet, så forelægges
det til forhandlingsoplæg nu.
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 15/3-23 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. marts 2023
2677581_0007.png
TALEPAPIR
En geografisk betegnelse er en betegnelse, der
anvendes på en fødevare eller et landbrugsprodukt,
der er fremstillet eller forarbejdet i et afgrænset
geografisk område.
Generelt er ordningerne for geografiske betegnelser
ikke særligt kendte i Danmark. De er til gengæld
meget populære i Sydeuropa.
Formålet med forslaget er alene at gøre ordningerne
mere effektive. Bl.a. ved at formalisere den rolle, som
EU's Kontor for Intellektuel Ejendomsret allerede
har i sagsbehandlingen.
Forslaget
åbner
også
op
for
at
inddrage
bæredygtighed på frivillig basis.
En række medlemsstater er skeptiske overfor at
overføre opgaver til EU's Kontor for Intellektuel
Ejendomsret.
7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 15/3-23 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. marts 2023
2677581_0008.png
TALEPAPIR
Et centralt element i kompromiset i Rådet vil derfor
være at fastlægge, hvilke konkrete opgaver kontoret
kan varetage.
Grundlæggende kan vi støtte forslaget, men det er
vigtigt, at ordningen ikke hæmmer udviklingen af nye
produkter eller går imod markedsorienteringen af
landbrugssektoren.
Det bør også afklares, hvordan og hvilke opgaver der
varetages
af
EU's
Kontor
for
Intellektuel
Ejendomsret.
Punkt 9 omhandler Kommissionens forslag om
mærkning af økologisk foder til kæledyr.
Forslaget giver sikkerhed for både producenter og
forbrugere ved at fastlægge specifikke EU-regler for
mærkning af økologisk foder til kæledyr.
8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 15/3-23 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. marts 2023
2677581_0009.png
TALEPAPIR
Forslaget forventes vedtaget på et kommende
rådsmøde. Vi kan støtte forslaget.
---o0o---
Under
siden
sidst
vil
jeg
gerne
nævne
Kommissionens forslag om informationsnet om
landbrugsbedrifters bæredygtighed.
Formålet med forslaget er at skabe et bedre
datagrundlag
for
at
evaluere
den
fælles
landbrugspolitik. Grundnotat om forslaget blev
oversendt til Folketinget den 18. juli 2022.
Regeringen støtter hensigten med forslaget. Vi
lægger
samtidig
vægt
på,
at
ordningen
for
dataindsamling bliver enkel og effektiv for både
myndigheder og landbrugere.
9