Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 211
Offentligt
2676285_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål Q
Hvad vil regeringen foretage sig for at reducere
kvælstofforureningen og opnå god økologisk tilstand
i danske farvande, søer og åer?
Samrådsspørgsmål R
Er regeringen parat til at målrette reguleringen ved
hjælp af geografisk differentierede reducerede
gødningsnormer og udtag af arealer fra omdrift til
ekstensiv drift eller natur, sådan at vi kommer i mål
med minimumsforpligtelser i EU inden 2027?
Samrådsspørgsmål S
Er regeringen klar til at indrette den kommende
klimaafgift i landbruget på en måde, så den bidrager
mest
muligt
til
også
at
reducere
kvælstofudledningen, herunder bl.a. ved at sikre en
hurtig udtagning af lavbundsjorderne?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Signe Munk
(SF).
1
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 211: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 15/3-23 om kvælstofudledninger
2676285_0002.png
TALEPAPIR
Svar
Jeg vil også gerne takke for dagens spørgsmål. Og tak
til miljøministeren for at indlede dette samråd.
Vi skal passe på vores vandmiljø. Som
miljøministeren nævner, er vi desværre ikke i mål,
når det gælder kvælstofudledningen.
Det er selvfølgelig positivt, at udledningen de seneste
år ikke er steget. Men vi skal holde ambitionerne høje
og nedbringe udledningen mere.
Skub i de kollektive virkemidler
Med landbrugsaftalen blev der besluttet en række
indsatser, og i forligskredsen arbejder vi på, at
indsatserne skal få effekt ude i virkeligheden.
Vi følger den plan, vi i fællesskab har lagt.
Det betyder, at vi fokuserer på de kollektive
virkemidler, f.eks. de store kvælstofvådområder,
skovrejsning og minivådområder. Og heldigvis er der
gang i rigtig mange projekter.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 211: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 15/3-23 om kvælstofudledninger
2676285_0003.png
TALEPAPIR
Vores erfaringer viser dog, at de helt store
vådområdeprojekter med mange lodsejere tager flere
år at gennemføre.
Vi skal huske på, at de kollektive virkemidler er
baseret på frivillighed. Det kræver samarbejde
mellem mange aktører at få projekterne gennemført.
I mine øjne skal vi have sat tempoet op for at få
etableret de kollektive virkemidler. Det er de
landbrugere, jeg taler med, enige i.
Foruden de kollektive virkemidler arbejder vi
målrettet med at nå ambitionen om udtagning og
ekstensivering af 100.000 hektar lavbundsjord og
randarealer. Det bidrager også til at nedbringe
udledningen af kvælstof fra landbruget.
Som en del af landbrugsaftalen har vi også nedsat en
ekspertgruppe og en taskforce for lavbund.
De har til opgave at fjerne de sten, der er på vejen, så
vi
kan
komme
i
mål.
Også
såkaldte
”udtagningskonsulenter” vil sætte gang i projekter i
udtagningsindsatsen og i de kollektive virkemidler.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 211: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 15/3-23 om kvælstofudledninger
2676285_0004.png
TALEPAPIR
Det skaber rigtig gode forudsætninger for, at vi kan
komme videre med de frivillige indsatser.
Målrettet kvælstofregulering
Det andet centrale element i kvælstofindsatsen er
reguleringen.
Jeg noterer mig, at spørgeren foreslår et system, hvor
gødningsnormerne reduceres alt efter det lokale
behov.
I den forbindelse minder jeg om, at reguleringen
allerede nu er målrettet de kystvande, hvor behovet
er.
I mange områder stilles der altså allerede konkrete
kvælstofreduktionskrav, som bl.a. kan indfries ved at
gødske mindre og en række andre virkemidler.
Centralt for den nuværende målrettede regulering er
netop, at landbrugerne skal have valgmuligheder og
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 211: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 15/3-23 om kvælstofudledninger
2676285_0005.png
TALEPAPIR
fleksibilitet, når de skal sikre de nødvendige
reduktioner.
Det betyder, at vi ikke tvinger landbrugerne til kun at
anvende ét virkemiddel.
I stedet har landbrugerne en hel palet af virkemidler,
som bygger på forskning ved Aarhus Universitet: De
kan vælge at etablere efterafgrøder, at så tidligere,
end de ellers ville have gjort, præcisionsgødske, eller
braklægge arealer langs søer og vandløb. Og de kan
vælge at reducere deres gødningskvote.
Styrken er, at landbrugerne kan udnytte deres viden
om forholdene på netop deres bedrift og tilrettelægge
virkemidlerne efter det.
Og hvad så, hvis der ikke leveres en tilstrækkelig
indsats? Ja, så kan der blive fastsat et obligatorisk
krav.
Derfor kan vi være trygge ved, at udledningen bliver
reduceret med de tons, vi har besluttet.
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 211: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 15/3-23 om kvælstofudledninger
2676285_0006.png
TALEPAPIR
Den nye reguleringsmodel
Det er i mine øjne ikke den rigtige vej at gå at
begrænse landbrugerens fleksibilitet.
Det er i øvrigt heller ikke det, vi med
Landbrugsaftalen i fællesskab er blevet enige om.
Her har vi i stedet lagt op til, at der skal udvikles en
ny reguleringsmodel. Vi har aftalt, at den skal
indfases fra 2026 samtidig med, at vi skruer op for
reguleringstrykket.
Et
centralt
element
i
den
eksisterende
reguleringsmodel er, at landbrugerne skal have
valgmuligheder og fleksibilitet Den nye model skal
gøre indsatsen endnu mere omkostningseffektiv.
Vi kigger bl.a. på tre tiltag:
1. Vi skal have bragt landbrugernes valg af afgrøder i
spil som en måde at reducere udledningen. Vi skal
f.eks. give incitamenter til dyrkning af græs i
stedet for majs.
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 211: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 15/3-23 om kvælstofudledninger
2676285_0007.png
TALEPAPIR
2. Vi skal sikre en bedre sammenhæng mellem den
del af indsatsen, der leveres med kollektive
virkemidler, og den del der leveres med
regulering.
3. Og vi skal udvikle et nyt bedriftsregnskab, som
skal skabe endnu bedre overblik over
udledningerne og effekten af de virkemidler,
landbrugerne kan anvende.
Samlet set er det vores forventning, at den nye
reguleringsmodel kan gøre kvælstofindsatsen mere
omkostningseffektiv.
Samtidig er det et væsentligt fokuspunkt for mig, at
vores kvælstof- og klimatiltag ikke må gøre det
unødigt kompliceret at være landbruger.
Det skal vi også have for øje i den nye model.
Jeg ser frem til, at vi med genbesøget af
Landbrugsaftalen i forligskredsen skal beslutte,
hvordan den nye reguleringsmodel konkret skal
fungere.
7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 211: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 15/3-23 om kvælstofudledninger
2676285_0008.png
TALEPAPIR
Mere generelt skal vi se på, hvordan vi kommer i mål
med kvælstofindsatsen. Også i forlængelse af den
aftalte second opinion af det faglige grundlag. Og vi
skal blive enige om, hvordan vi sikrer, at vi lever op
til vandrammedirektivets forpligtelser.
Sammenhæng mellem Grøn Skattereform og
kvælstofindsatsen
Derudover
arbejder
Ekspertgruppen
for
Grøn
Skattereform som bekendt på et vigtigt oplæg til den
kommende drivhusgasregulering af landbruget.
Her er spørgeren inde på, at vi bør sikre, at det
arbejde også bidrager til mindre kvælstofudledning.
Det giver god mening. Sagen er, at mange af
virkemidlerne på landbrugsområdet sikrer en
reduktion i udledningerne af både drivhusgasser og
kvælstof.
Ekspertgruppens kommissorium understreger, at
arbejdet skal tænkes sammen med regulering af
øvrige miljøpåvirkninger.
8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 211: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 15/3-23 om kvælstofudledninger
2676285_0009.png
TALEPAPIR
Der er altså en synergi, vi skal udnytte.
Vi skal sørge for, at den samlede regulering af
landbruget tjener flere formål på den mest
hensigtsmæssige måde.
Blot for lige at gøre det klart: Det er en meget
kompliceret opgave.
Derfor ser jeg også frem til, at vi på baggrund af et
grundigt arbejde fra ekspertgruppen skal beslutte,
hvordan vi bedst skruer klimareguleringen af
landbruget sammen.
Afslutning
Til slut vil jeg gerne kort
kvælstofområdet har vi sat gang i
samle
op.
- hurtigere etablering af kollektive virkemidler
- udviklingen af en ny reguleringsmodel med
endnu flere muligheder for vores landbrugere
9
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 211: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 15/3-23 om kvælstofudledninger
2676285_0010.png
TALEPAPIR
- og så arbejdes der på en klimaregulering af
landbruget. Den skal også bidrage til vores
forpligtelser på kvælstofområdet.
Jeg mener, at landbrugerne med deres viden om
deres bedrifter skal inddrages og aktiveres. Det bliver
de med de nævnte tiltag.
Og med de mange skibe, vi har sat i søen, er jeg også
fortrøstningsfuld, når det gælder vandmiljøets
fremtid.
Tak for ordet.
10