Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 21
Offentligt
2643870_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 6. januar 2023
Sagsnummer: 2023-210
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens meddelelse til Europa-
Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om sikring af adgang til
gødning til overkommelige priser, KOM (2022) 590.
Notatet er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 16. december 2022.
Jacob Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Grundnotat om sikring af adgang til gødning til overkommelige priser
2643870_0002.png
Den 14. december 2022
FVM 229
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske
og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om sikring af adgang til gødning til over-
kommelige priser
KOM (2022) 590
Resumé
Kommissionen har fremlagt en meddelelse om gødningsforsyningssituationen. Handelsgødningssitu-
ationen er presset pga. meget høje priser og manglende tilgængelighed af vigtige råstoffer og energi-
kilder til produktionen. Fokus i meddelelsen er bl.a. på behov for øget produktion af grøn handelsgød-
ning i EU, forøgede kriselofter for statsstøtte, støtte under medlemsstaternes strategiske planer for
den fælles landbrugspolitik til afhjælpning af forsyningssituationen og de høje inputpriser for land-
bruget samt mere effektiv ressourceanvendelse og fremme af gødningsalternativer. Endvidere opfor-
drer Kommissionen til at overveje, om EU’s landbrugsreserve skal aktiveres for at løse situationen.
Kommissionens meddelelse har i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller økonomiske eller administra-
tive konsekvenser og vil ikke berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Baggrund
Kommissionen har den 9. november 2022 fremlagt meddelelse om sikring af adgang til gødning til over-
kommelige priser.
Formål og indhold
Med meddelelsen fremlægger Kommissionen en række tiltag med henblik på at håndtere den vanskelige
gødningssituation i EU og globalt, der primært er forårsaget af de meget høje naturgaspriser. Med tilta-
gene ønsker Kommissionen at bidrage til omstillingen til mere bæredygtige landbrug og et bæredygtigt
fødevaresystem, mindske den store afhængighed af handelsgødning, samtidig med at Kommissionen
ønsker en passende og prismæssig overkommelig gødningsforsyning til landbrugere i EU og globalt.
Ifølge meddelelsen bør fokus på kort sigt være på at undgå at bringe EU's fortsatte bidrag til fødevare-
tilgængeligheden og prisoverkommeligheden i fare.
Gødning spiller en afgørende rolle for fødevareforsyningssikkerheden. Situationen i Ukraine har haft
betydelige negative konsekvenser for de allerede pressede globale gødningsmarkeder. Den har blotlagt
svagheder, der skyldes verdens afhængighed af ganske få globale leverandører. Rusland, der i 2020 teg-
nede sig for ca. 15 pct. af eksporten af gødning på verdensplan, har indført restriktioner for sin egen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Grundnotat om sikring af adgang til gødning til overkommelige priser
eksport af fødevarer og gødning, hvilket har reduceret det globale udbud og presset priserne i vejret.
Ifølge meddelelsen forårsager den høje pris på naturgas, som for nuværende er nødvendig for produkti-
onen af kvælstofgødning, en global knaphed på gødning. Det skyldes blandt andet, at handelsgødnings-
produktion er energikrævende, samt at naturgas indgår som en vigtig bestanddel for at producere am-
moniak. Europa har en omfattende gødningsindustri, men er afhængig af import af såvel naturgas som
fosfater og kalium. Knaphed på gødning og høje priser forværrer den globale fødevareforsyningssikker-
hed.
I meddelelsen opfordrer Kommissionen til, at medlemsstaterne prioriterer deres forsyningskæder (her-
under naturgas) til fordel for gødningsproduktion i EU samt forskellige tiltag inden for den fælles land-
brugspolitik, herunder bl.a. undersøgelse af aktivering af den ekstraordinære krisestøtte til landbrugere
for det kommende år (landbrugsreserven) til at modvirke de negative virkninger af landbrugets gød-
ningsmangel. Kommissionen kan aktivere anvendelse af landbrugsreserven gennem gennemførelses-
og delegerede retsakter, når det skønnes nødvendigt. Kommissionen vil også drøfte med medlemssta-
terne, hvordan medlemsstaternes strategiske planer under den fælles landbrugspolitik bedst kan anven-
des til at håndtere gødningssituationen, herunder hvordan planerne kan fremme effektiv brug af gød-
ning eller alternativer i landbruget.
Kommissionen fremhæver videre, at der med de ændrede midlertidige kriserammebestemmelser for
statsstøtte vedtaget den 28. oktober 2022 gives mulighed for, at medlemsstaterne kan yde særlig støtte
til landbrugere og gødningsproducenter. Offentlige myndigheder kunne f.eks. indkøbe gødning og sælge
den til landbrugerne til lavere priser.
Kommissionen fremhæver, at det EU-solidaritetsbidrag, der genereres på grundlag af det fastsatte EU-
loft over elproducenternes markedsindtægter, på visse betingelser også kan anvendes til finansiering af
nationale støtteordninger til at afhjælpe effekterne af de høje priser på gødning. Kommissionen vil end-
videre frem over følge markedsudviklingen for gødning mere systematisk ved at oprette et markedsob-
servatorium for gødning.
Kommissionen vil desuden vedtage en handlingsplan for en integreret næringsstofforvaltning i første
kvartal af 2023 med henblik på at træffe foranstaltninger på EU- og nationalt plan for at fremme en
mere effektiv næringsstofudnyttelse under hensyntagen til medlemsstaternes udgangspunkter og en
ambition om nulforurening. Anvendelsen af forarbejdet husdyrgødning, herunder bl.a. såkaldte
RENURE-produkter, og andre organiske næringsstoffer fra genanvendte affaldsstrømme kan spille en
rolle med hensyn til at hjælpe landbrugerne med at reducere deres eksponering for svingende priser på
mineralsk gødning og lukke næringsstofkredsløbet.
Der er i meddelelsen endvidere indeholdt en række øvrige foranstaltninger, der ifølge Kommissionen
kan bidrage til at øge EU’s strategiske uafhængighed på gødningsområdet:
- støtte omstillingen af den europæiske kvælstofgødningsindustri, således at den bliver basereret på
ammoniak fremstillet på grundlag af vedvarende og grøn brint.
- sikre, at der er stabile og brugbare lovgivningsmæssige rammer for produktionen af vedvarende og
grøn brint, hvorved det sikres, at der hurtigt kan udvikles et marked for gødning baseret på vedva-
rende og grøn brint.
- støtte til diversificering af importen for at mindske afhængigheden af Rusland.
- i 2023 lancere en ny udfordring for Det Europæiske Innovationsråd, som tager sigte på et mod-
standsdygtigt landbrug.
I tillæg hertil nævner Kommissionen en række internationale initiativer i meddelelsen:
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Grundnotat om sikring af adgang til gødning til overkommelige priser
-
-
-
-
-
-
-
-
-
fortsætte samarbejdet med inden for rammerne af ’Team Europe’ for at bidrage til de fire indsats-
områder i indsatsen over for global fødevareusikkerhed (solidaritet, produktion, handel og multila-
teralisme). ’Team Europe’ er en samarbejdsmekanisme mellem EU,
medlemsstaterne og de euro-
pæiske finansielle institutioner, der koordinerer og dedikerer ressourcer og ekspertise fra samar-
bejdsorganerne for at bidrage med udvikling i en givet tredjeland eller region.
fortsætte samarbejdet med medlemsstaterne, Ukraine, Moldova og relevante interessenter om at
øge kapaciteten for solidaritetsbanerne mellem EU og Ukraine.
samarbejde med udvalgte EU-partnerlande, herunder gennem Global Fertilisers Challenge, for at
mindske deres afhængighed og forbrug af importeret mineralsk gødning gennem anvendelse af ef-
fektive og bæredygtige landbrugspraksisser og alternativer, der er baseret på en bæredygtig forvalt-
ning af jordens frugtbarhed.
forbedre gennemsigtigheden på det globale marked for gødning ved at bidrage til relevante interna-
tionale initiativer vedrørende gødning, navnlig G20's landbrugsmarkedsinformationssystem
(AMIS).
fortsætte samarbejdet med FN-agenturer og internationale finansielle institutioner for i bilaterale
og multilaterale fora at behandle spørgsmålet om adgangen til gødning til overkommelige priser og
bidrage til bæredygtige multilaterale løsninger.
øge støtten til opfyldelse af betalingsbalancebehov, bl.a. gennem IMF's trustfond for fattigdomsbe-
kæmpelse og vækst, og styrke samarbejdet med uafhængige finansielle institutioner under Global
Gateway for at udvikle innovative og bæredygtige investeringer.
indlede drøftelser i WTO om at skabe mere åbenhed og bl.a. behandle spørgsmålet om undgåelse af
eksportrestriktioner for handelen med gødning med henblik på at opfylde de forpligtelser, der er
indgået i henhold til den erklæring om fødevareusikkerhed, der blev vedtaget på den seneste mini-
sterkonference.
fortsætte samarbejdet med medlemsstaterne om at sikre, at den globale handel med landbrugsfø-
devarer, herunder gødning, kan forløbe gnidningsløst.
intensivere sit arbejde med den fælles kommunikationsindsats og diplomatisk kontakt for at sætte
fokus på og konsolidere Team Europe-reaktionen på den manglende fødevaresikkerhed og be-
kæmpe russisk misinformation. EU vil fortsat overvåge og bekæmpe Ruslands manipulering af in-
formationsstrømmen, bl.a. gennem EU's offentlige kanaler såsom EUvsDisinfo, og samtidig videre-
føre samarbejdet med ligesindede partnere, navnlig i G7 og NATO.
I meddelelsen nævnes endvidere Kommissionens jord til bord-strategi, hvori der er fastsat en målsæt-
ning om at reducere tab af næringsstoffer fra landbruget med 50 pct. inden 2030, samtidig med at det
sikres, at jordens frugtbarhed ikke forringes. I meddelelsen fremhæves det, at denne målsætning synes
at være inden for rækkevidde. På kort sigt bør EU imidlertid på baggrund af den geopolitiske usikkerhed
som følge af Ruslands aggression imod Ukraine arbejde for det primære formål at undgå at bringe føde-
vareforsyningssikkerheden og prisoverkommeligheden for fødevarer i fare.
Det fremgår videre af meddelelsen, at Kommissionen har fremsat forslag om en midlertidig lempelse af
generel told på import af rå- og hjælpestofferne ammoniak og urinstof til produktion af kvælstofgødning.
EU importerer i dag store mængder af rå- og hjælpestoffer til produktion af nitrogenholdige gødnings-
stoffer fra tredjelande, som ikke har en frihandelsaftale med EU. Importen er omfattet af en EU toldtarif
med toldsatser på mellem 5,5 og 6,5 pct. En udfasning af denne told forventes at øge stabiliteten i forsy-
ningen af de pågældende inputmaterialer, da udbuddet i EU for nuværende er koncentreret om et rela-
tivt lille antal leverandører fra tredjelande med frihandelsaftaler med EU. Formandskabets kompromis-
forslag, som blev vedtaget den 12. december 2022, indebærer en midlertidig lempelse af tolden i 6 må-
neder.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Grundnotat om sikring af adgang til gødning til overkommelige priser
2643870_0005.png
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig. Europa-Parlamentet har i en resolution vedtaget den 24. marts
2022 opfordret til, at der tages hånd
om EU’s afhængighed af import af gødning. Europa-Parlamentet
opfordrer videre Kommissionen til at træffe de nødvendige foranstaltninger til at øge brugen af organi-
ske gødningsprodukter, herunder fra forarbejdet husdyrgødning med henblik på at erstatte handelsgød-
ning i overensstemmelse med målene i jord til bord-strategien.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kommissionen.
Gældende dansk ret
Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv indflydelse på gældende dansk ret.
Konsekvenser
Kommissionens meddelelse har i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller økonomiske eller administrative
konsekvenser. Som følge af meddelelsen forventes det, at Kommissionen vil fremlægge forslag til lov-
givning. Konsekvenserne af disse vil blive analyseret særskilt, når de er fremlagt.
Kommissionens meddelelse vil ikke berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).
DAKOFO bemærker, at de europæiske producenter af handelsgødning har reduceret gødningskapacite-
ten med mere end 70 pct. set i forhold til niveauet før Covid-19 og krigen i Ukraine. Nogle fabrikker har
sågar lukket gødningsproduktionen helt. Den europæiske N-gødningsproduktion udgør ifølge den eu-
ropæiske brancheorganisation Fertilizer Europe omkring 9 pct. af den samlede N-gødningsproduktion
i verden. Senest har den markedsledende gødningsproducent Yara meddelt, at deres produktion nu skæ-
res ned til ca. 35 pct. af produktionskapaciteten. Årsagerne er stigende energipriser og priser på råvarer.
Udgiften til energi alene udgør alene for gas omkring 90 pct. af sektorens variable omkostninger, og
prisen på naturgas er 10-doblet siden 1. september 2021. Samlede omkostninger til gødningsproduktion
er steget 4-500 pct. siden 2019 (før Covid-19 og krigen i Ukraine). Ifølge DAKOFO vil afledte effekter af
ovenstående i den kommende sæson betyde, at der vil opstå mangel på massive mængder gødninger på
det hele europæiske marked med en risiko for en reduceret afgrødeproduktion til følge. Hertil kommer
det også, at de russiske gødningsfabrikker ikke er mulige leverandører, da der er stramme sanktioner
som følge af krigen. Flere lande især uden for EU oplever massiv fødevaremangel med hungersnød til
følge alene på grund af gødningsmangel.
DAKOFO bemærker, at en nedgang i gødningsproduktionen til en vis grad kan erstattes af importerede
gødninger f.eks. flydende ammoniak (UAN) fra andre verdensdele herunder USA og Trinidad Tobago.
Høje toldsatser skaber udfordringer for importen af kvælstof gødninger til den europæiske gødnings-
produktion og færdige kvælstof gødninger til den europæiske foder og fødevareproducent. Foruden de
almindelige toldsatser for gødning på 4,5-6,5 pct. pr. tons af salgsprisen, har EU i april 2019 indført
midlertidige antidumping toldsatser for UAN fra USA, Rusland, Trinida og Tobago efter en større un-
dersøgelse af antidumping. De midlertidige toldsatser udgør 16,2 pct. pr tons UAN fra Trinidad og To-
bago svarende til 22,24 euro pr. tons og 23,9 pct. pr. tons UAN fra USA svarende til 29,48 euro pr. tons.
Kommissionen har foreslået at suspendere den almindelige told på visse N gødninger frem til december
2024, men efter
DAKOFO’s
opfattelse, er det kun UREA >45 pct N (CN kode 31021010), som potentiel
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Grundnotat om sikring af adgang til gødning til overkommelige priser
2643870_0006.png
kan anvendes som input til gødningsfabrikkerne i EU. UREA kan også anvendes som planteernæring
direkte, men det er mest sandsynligt, at det vil indgå i en gødningsproduktion af andre N gødninger eller
til AdBlue (tilsætning til diesel). Sammen med de europæiske landbrugsorganisationer COCEREAL og
COPA COGECA har DAKOFO udtrykt bekymring for, at UREA med omtalte toldkode ikke anvendes
primært til gødning men til AdBlue produktion i EU. Dermed er foder og fødevareproduktionen ikke
sikret. Det er DAKOFO’s ønske på vegne af danske såvel som europæiske gødningsproducenter og im-
portører såvel som landmænd, at der tilføjes flere N gødning med til forslaget fra Kommissionen.
DAKOFO anbefaler, at toldsatserne øjeblikkeligt suspenderes midlertidigt (almindelige toldsatser samt
antidumping) for at understøtte muligheden for øget import af N-gødninger fra andre verdensdele end
Rusland. Dette vil afhjælpe manglen på gødning øjeblikkeligt og sikre både den danske og europæiske
foder og fødevareproduktion.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at meddelelsen oplister en lang række tiltag og initiativer, som alle-
rede er iværksat på europæisk plan. Disse initiativer vil dog først have effekt på kort og mellemlang sigt.
Landbrug & Fødevarer bakker generelt op om disse initiativer, men der mangler akut initiativer, som
forbedrer situationen på kort sigt. Landbrug & Fødevarer har følgende konkrete ønsker til initiativer fra
Kommissionens side:
- udvide det eksisterende initiativ med at fritage importen af gødning midlertidigt for importtold med
yderligere gødningstyper (herunder ammoniumnitrat/-sulfat og superfosfat). Det vil øge tilgænge-
ligheden og sænke markedsprisen for europæiske landmænd.
- fjerne anti-dumping told på gødning.
- friholde gødning fra en eventuelt kommende grænseudligningsafgift (CBAM) på importerede varer,
der ligestiller CO2-afgiftsbetalingen i forhold til europæiske produkter.
Landbrug & Fødevarer er desuden meget kritiske over for Kommissionens anvisning af, at medlemslan-
dene kan anvende statsstøtte til at hjælpe de ramte landmænd, og at det kan overvejes at bringe land-
brugsreserven på 450 mio. euro i spil. Anvendelse af statsstøtte vil efter Landbrug & Fødevarers opfat-
telse med stor sandsynlighed forvride konkurrencen mellem landmændene i EU, da en sådan støtte kun
vil blive ydet i nogle medlemslande
og sandsynligvis ikke i Danmark. I forhold til anvendelsen af land-
brugsreserven er Landbrug & Fødevarer som udgangspunkt modstander af at anvende denne. Det skyl-
des ikke mindst at refinansieringen af reserven sandsynligvis helt eller delvist vil ske via en tilsvarende
reduktion i den landbrugsstøtte, som landmændene ellers skal have udbetalt
og der er dermed reelt
ikke tale om en krisestøtte, men om en fremrykning af likviditet.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at meddelelsen opridser tiltag, der tidligere er besluttet og kommu-
nikeret ud. Det gælder blandt andet de mål, der er i EU for at reducere anvendelsen af gødning og ud-
brede præcisionslandbrug (jord til bord-strategien) m.v. I begyndelsen af 2023 igangsætter Kommissi-
onen en
Integrated Nutrient Management Action Plan,
som skal undersøge anvendelsen af husdyrgød-
ning og forarbejdet husdyrgødning gennem en cirkulær tilgang. Det skal nævnes, at Landbrug & Føde-
varer vurderer, at Danmark generelt set er rimelig sikret adgang til gødning i al fald til den kommende
dyrkningssæson. Der er andre medlemslande, som har langt større udfordringer med gødningsforsynin-
gen. Ambitionerne i meddelelsen har alle et lidt længere sigte, og det er Landbrug & Fødevarers opfat-
telse, at de ikke hjælper et landbrugserhverv, som har akut behov for hjælp til at imødegå de meget høje
gødningspriser.
I Kommissionens meddelelse beskrives det, at uafhængigheden af mineralsk gødning også skal fremmes
ved at fremme udviklingen og anvendelsen af økologisk gødning og recirkulering af biologiske affalds-
produkter. Landbrug & Fødevarer bakker generelt op om denne dagsorden.
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Grundnotat om sikring af adgang til gødning til overkommelige priser
Landbrug & Fødevarer har bakket op
om EU’s mange krisetiltag på energiforsyningsområdet,
herunder
opfyldning af de europæiske gaslagre og målet om at medlemslandene skal spare 15 pct. af deres gasfor-
brug med tiltaget ”Save
gas for a safe winter”.
Det er vigtige tiltag for at sikre forsyningssikkerheden
for de europæiske virksomheder, der er afhængige af gas
herunder fødevarevirksomheder.
Kommissionens meddelelse har fokus på allokering af gas til gødningsproduktion i en alvorlig gasforsy-
ningskrise, men det er frivilligt for medlemslandene under hensyn til deres nationale gasnødplaner. Det
er med andre ord, en understregning af de muligheder, der allerede findes i en alvorlig krisesituation og
ikke et nyt tiltag. Landbrug & Fødevarer kan bakke fuldt op om initiativerne rettet mod at få udviklet og
udbygget produktion af grøn ammoniak i Europa m.v. Det skal dog understreges, at det ikke er tiltag,
der afhjælper den akutte gødningssituation.
Kommissionen trækker meget fint synergierne i løsningerne frem på de store udfordringer Ruslands
krig mod Ukraine har forårsaget. Det gælder også målet om at øge produktionen af biogas til 35 mia. m3
i 2030, som både vil bidrage til forsyningssikkerheden på gas-området og mindske afhængigheden af
import af russisk naturgas samt bidrage med gødning til Europas landmand gennem recirkulering af de
afgassede næringsstoffer fra restprodukter fra industri, husholdninger og landbrug. Kommissionen pe-
ger blandt andet
på muligheden for at fremme biogasudbygningen via instrumenterne i EU’s landbrugs-
politik.
Landbrug & Fødevarer vurderer, at det ville have større effekt på gødningssituationen i EU, hvis man
udvidede det eksisterende initiativ med at fritage importen af gødning midlertidigt for importtold. Det
nuværende initiativ fritager to gødningstyper (urea), men en udvidelse med yderligere gødningstyper
(herunder ammoniumnitrat/-sulfat og superfosfat) ville øge tilgængeligheden og sænke markedsprisen
for europæiske landmænd.
Yderligere illustrerer EU’s netop vedtagne forlængelse af anti-dumpingtold
på gødning, at der ikke er konsistens i EU’s ibrugtagning af midler
til at afhjælpe markedssituationen
for gødning. Det er Landbrug & Fødevarers opfattelse, at det virker kontraproduktivt, at man begrænser
tilførslen af gødning fra lande uden for EU, når der samtidig er sket et markant fald i gødningsudbuddet
fra de europæiske producenter, med betydelige prisstigninger til følge. Endelig bør det bemærkes, at
Kommissionens parallelle planer om at indføre en grænse-udligningsafgift (CBAM) på importerede va-
rer, der ligestiller CO
2
-afgiftsbetalingen i forhold til europæiske produkter, også ventes at omfatte gød-
ning. Landbrug & Fødevarer har i flere omgange foreslået at friholde dette område, netop begrundet i,
at markedssituationen for gødning, som afgørende input til landbrugs- og fødevareproduktionen, vil
forværres yderligere.
Landbrug & Fødevarer vurderer, at etableringen af et markedsobservatorium på handelsgødning ikke
vil have nogen væsentlig effekt. Derimod vil det medføre en øget arbejdsbelastning blandt andet som
følge af krav om ugentlige indberetninger. En reel og hurtig markedseffekt opnås i stedet ved de foreslå-
ede tiltag i forhold til blandt andet midlertidig suspension af importtold for en række gødningstyper.
Landbrug & Fødevarer er meget kritisk over for Kommissionens henvisninger, til at medlemslandene
kan anvende statsstøtte til at hjælpe de ramte landmænd, og at det kan overvejes at bringe krisereserven
på 450 mio. euro i spil. I forhold til justeringen af de strategiske planer med henblik på at optimere
landmændenes forbrug af gødning er det Landbrug & Fødevarers opfattelse, at danske landmænd er
meget langt på dette område. Det gælder blandt andet i forhold til krav om etablering af efterafgrøder
og udarbejdelse af gødningsregnskaber. Den foreslåede justering giver derfor ingen eller kun begrænset
mening i Danmark. Dog ønsker Landbrug & Fødevarer
som det løbende har været fremført
at den
danske strategiske plan justeres, så den indeholder en bioordning, der præmier præcisionsjordbrug.
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: Grundnotat om sikring af adgang til gødning til overkommelige priser
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at en række medlemsstater støtter Kommissionens målsætning om strategisk autonomi
på gødningsområdet, herunder ved at EU’s handelsgødningsproduktion bliver basereret på ammoniak
fremstillet på grundlag af vedvarende og grøn brint. Det forventes videre, at en række medlemsstater
støtter anvendelsen af statsstøtte til gødningssektoren eller berørte sektorer inden for de midlertidig
forøgede statsstøttelofter. Det forventes desuden, at en stor gruppe medlemsstater vil ønske kortsigtede
løsninger til landbrugssektoren, herunder anvendelse af landbrugsreserven. Mange medlemsstater for-
ventes at støtte, at der lægges vægt på fremme af alternative gødningsstoffer og forsyningskilder. Nogle
få medlemsstater forventes at støtte et øget fokus på at anvende gødningsalternativer som f.eks. forar-
bejdet husdyrgødning.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser med alvor på den globale gødningsforsyningssituation og de potentielle konsekvenser,
den globale knaphed af gødning kan medføre for fødevareforsyningssikkerheden. I den forbindelse er
det vigtigt, at der sikres åbne og stabile globale forsyningskæder i forhold til handelsgødning. Regerin-
gen finder det positivt, at der bør arbejdes på at forbedre forsyningssituationen for gødning, herunder
fokus på at fremskynde den grønne omstilling af gødningssektoren i EU. Regeringen finder det centralt,
at der sættes fokus på mere effektiv udnyttelse af ressourcer samt at fremme tiltag, der kan bidrage til
mere bæredygtigt landbrug. Regeringen finder det vigtigt, at der gives mulighed for at øge anvendelsen
af forarbejdet husdyrgødning.
Regeringen hilser Kommissionens forslag om øget markedstransparens og oprettelsen af et markedsob-
servatorium for gødning velkommen. Regeringen finder dog, at de administrative og erhvervsøkonomi-
ske byrder bør begrænses i størst muligt omfang.
Regeringen er skeptisk over for eventuel aktivering af landbrugsreserven i den nuværende situation,
særligt i tilfælde af, at Kommissionen åbner for muligheden for national medfinansiering, idet det kan
begrænse de lige konkurrencevilkår på tværs af medlemsstaterne.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7