Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 199
Offentligt
2674407_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 13. marts 2023
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 19-23
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om “Udkast til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) xx/2023 af dd.mm.2023 om ændring af gennemførelsesforordning
540/2011 for så vidt angår forlængelse af godkendelsesperioden for aktivstofferne: ”aclonifen, ametoctradin,
beflubutamid, benthiavalicarb, boscalid, captan, clethodim, cycloxydim, cyflumetofen, dazomet, diclofop,
dimethomorph, ethephon, fenazaquin, fluopicolid, fluoxastrobin, flurochloridon, folpet, formetanat,
Helicoverpa armigera nucleopolyhedrovirus (HearNPV), hymexazol, indolylbutyrsyre, mandipropamid,
metalaxyl, metaldehyd, metam, metazachlor, metribuzin, milbemectin, paclobutrazol, penoxsulam,
phenmedipham, pirimiphos-methyl, propamocarb, proquinazid, prothioconazol, S-metolachlor, Spodoptera
littoralis nucleopolyhedrovirus (SpliNPV), Trichoderma asperellum strain T34, Trichoderma atroviride
strain I-1237, Zucchini yellow mosaic virus - weak strain”
(Komitesag).
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 22. og 23.
marts 2023.
Forslaget vil påvirke miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, idet det ikke ændrer på, hvilke midler
med de pågældende aktivstoffer, der på nuværende tidspunkt er godkendt i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1212 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Grundnotat om forlængelser af aktivstoffer, komitésag
2674407_0002.png
Den 9. marts 2023
MIM 19-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om “Udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) xx/2023 af
dd.mm.2023 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår
forlængelse af godkendelsesperioden for aktivstofferne: ”aclonifen, ametoctradin,
beflubutamid, benthiavalicarb, boscalid, captan, clethodim, cycloxydim, cyflumetofen,
dazomet, diclofop, dimethomorph, ethephon, fenazaquin, fluopicolid, fluoxastrobin,
flurochloridon, folpet, formetanat,
Helicoverpa armigera
nucleopolyhedrovirus
(HearNPV), hymexazol, indolylbutyrsyre, mandipropamid, metalaxyl, metaldehyd,
metam, metazachlor, metribuzin, milbemectin, paclobutrazol, penoxsulam,
phenmedipham, pirimiphos-methyl, propamocarb, proquinazid, prothioconazol, S-
metolachlor,
Spodoptera littoralis
nucleopolyhedrovirus (SpliNPV),
Trichoderma
asperellum
strain T34,
Trichoderma atroviride
strain I-1237, Zucchini yellow mosaic
virus - weak strain”
(Komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår, at forlænge udløbsdatoen for 41 aktivstoffer, hvor godkendelsen i henhold til
forordning 1107/2009 udløber i perioden maj – august 2023. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil
udløbsdatoen for godkendelserne i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af
25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009
for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer blive ændret. Forlængelserne er en konsekvens
af, at den igangværende genvurdering ikke er færdiggjort. Forslaget forventes sat til afstemning i
den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 22. og 23. marts 2023.
Der er ingen væsentlige administrative konsekvenser for regioner, kommuner eller erhvervslivet.
Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da de danske godkendelser af midler med
aclonifen, boscalid, cycloxydim, dimethomorph, ethephon, folpet, hymexazol, mandipropamid,
milbemectin, paclobutrazol, phenmedipham, propamocarb, proquinazid og prothioconazol skal
forlænges.
Forslagene har umiddelbart ingen væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Sagen kan dog
potentielt have erhvervsøkonomiske konsekvenser, såfremt der ikke opnås enighed om forlængelse til
forlængelse af de 14 aktivstoffer hvor der på nuværende tidspunkt er godkendte midler med disse
stoffer i Danmark.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Grundnotat om forlængelser af aktivstoffer, komitésag
Forslaget vil påvirke miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, idet det ikke ændrer på, hvilke
midler med de pågældende aktivstoffer, der på nuværende tidspunkt er godkendt i Danmark.
Regeringen mener, at det er rimeligt at forlænge udløbstiden for nogle af de pågældende aktivstoffer
for at kunne nå genvurderingen, da der kræves ekstra tid til at gennemføre
revurderingsprogrammerne. Regeringen mener dog ikke, at det er hensigtsmæssigt at forlænge
godkendelsesperioden for benthiavalicarb, da der for dette stof allerede foreligger en vurderinger fra
EFSA (den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet), der viser en uacceptabel risiko. Regeringen
mener desuden, at revurderingen af dimethomorph og metribuzin bør afsluttes hurtigst muligt pga.
EFSA’s vurdering af stoffernes hormonforstyrrende egenskaber.
Regeringen agter derfor at støtte Kommissionens forslag, idet man:
-
lægger afgørende vægt på, at godkendelsesperioden for benthiavalicarb ikke forlænges, da
der for dette stof allerede nu foreligger en EFSA konklusion i forbindelse med EU
revurdering, der viser en uacceptabel risiko for menneskers sundhed.
-
lægger stor vægt på, at revurderingen af dimethomorph og metribuzin bør afsluttes hurtigst
muligt pga. EFSA’s vurdering af stoffernes hormonforstyrrende egenskaber.
-
yderligere lægges der vægt på, at Kommissionen skal opfylde sin forpligtelse om indenfor 6
måneder efter publikation af EFSA’s konklusioner at fremsætte forslag om godkendelse eller
ikke godkendelse af de pågældende aktivstoffer. Desuden lægges der vægt på, at
Kommissionen skal sikre, at forslagene kommer til afstemning så snart som muligt efter at
Kommissionens vurderingsrapporter foreligger, særligt hvis EFSA har identificeret en risiko
for sundhed eller miljø.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
xx/2021 af dd.mm.2021 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår
forlængelse af godkendelsesperioden for 41 aktivstoffer:
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler artikel 17, som fastlægger,
at en godkendelse af et aktivstof kan forlænges i en periode, der er tilstrækkelig til at vurdere en
ansøgning om fornyet godkendelse.
Forslaget behandles i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder. Afgiver komitéen en
positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslagene. Afgiver komitéen en
negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslagene. Afgives der ikke
nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen
ændrede forslag, eller indenfor en måned forelægge forslagene for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslagene, kan Kommissionen
ikke vedtage forslagene. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslagene. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan
Kommissionen på egen hånd vedtage forslagene.
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 22.
og 23. marts 2023.
Formål og indhold
De foreløbige forslag drejer sig om at forlænge godkendelsen af 41 aktivstoffer, der tidligere har været
optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, og som med
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Grundnotat om forlængelser af aktivstoffer, komitésag
2674407_0004.png
plantebeskyttelsesmiddelforordningens ikrafttræden den 14. juni 2011 er overført til listen over
godkendte aktivstoffer.
Grunden til, at der foreslås en forlænget godkendelse, er, at EU vil give tilstrækkelig tid til at tilgodese
tid til en ligelig fordeling af opgaver mellem medlemsstaterne, og at sørge for, at der er tilstrækkelige
ressourcer til vurdering og afgørelse mht. stoffernes eventuelle fornyelse.
Godkendelsen forventes forlænget for de nævnte aktivstoffer, hvor godkendelsen udløber i perioden
maj – juli 2023.
Aktivstoffer, som foreslås forlænget, hvor der ikke er godkendt midler i Danmark, og hvor der i
forbindelse med revurderingen foreligger en EFSA konklusion:
1.
Benthiavalicarb. Der er en EFSA konklusion fra september 2021, som viser uacceptable effekter
idet stoffet er bekræftet hormonforstyrrende og stoffet er klassificeret som kræftfremkaldende
(carc 1b). Der er diskussion i den stående komité om muligheden for en artikel 4(7) godkendelse.
Captan. Der foreligger en EFSA konklusion fra november 2020. Danmark kan støtte en fornyelse
til indendørs anvendelser.
2.
Aktivstoffer, som foreslås forlænget (anvendelsesområder er angivet for de aktivstoffer hvor der er
midler godkendt i Danmark), og hvor der i forbindelse med revurderingen endnu ikke foreligger en
EFSA konklusion:
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Aclonifen. Anvendes til ukrudtsbekæmpelse i forskellige afgrøder.
Ametoctradin.
Beflubutamid.
Boscalid, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i korn og frøgræs.
Clethodim.
Cycloxydim, anvendes til ukrudtsbekæmpelse i en lang række afgrøder.
Cyflumetofen.
10. Dazomet.
11.
12.
13.
Diclofop.
Fenazaquin.
Fluopicolid.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Grundnotat om forlængelser af aktivstoffer, komitésag
2674407_0005.png
14.
15.
16.
17.
Fluoxastrobin.
Flurochloridon.
Helicoverpa armigera
nucleopolyhedrovirus (HearNPV).
Hymexazol, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme ved bejdsning i forbindelse med
pillering af sukkerroefrø i lukkede industrielle anlæg.
18. Indolylbutyrsyre.
19.
Mandipropamid, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i kartofler og salat på friland
samt tomater i væksthus.
20. Metalaxyl.
21.
Metaldehyd.
22. Metam.
23. Metazachlor.
24. Paclobutrazol, anvendes til vækstregulering og til forøgelse af blomster på potteplanter i
væksthuse.
25. Penoxsulam.
26. Proquinazid, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i korn og frøgræs.
27.
Spodoptera littoralis
nucleopolyhedrovirus (SpliNPV).
28.
Trichoderma asperellum
strain T34.
29.
Trichoderma atroviride
strain I-1237.
30. Zucchini yellow mosaic virus - weak strain.
Aktivstoffer, som foreslås forlænget (anvendelsesområder er angivet for de aktivstoffer hvor der er
midler godkendt i Danmark) for stoffer, der er under revurdering af EFSA med henblik på afklaring af
hormonforstyrrende egenskaber:
31.
Dimethomorph. Anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i kartofler, løg og skalotteløg. Der
foreligger endnu ikke en EFSA konklusion for fornyelsen, men stoffet er opført som
hormonforstyrrende i både mennesker og ikke-mål organismer på EFSA’s liste over stoffer der er
i clock-stop pga undersøgelse af hormonforstyrrende egenskaber
1
.
1
https://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/endocrine-active-substances
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Grundnotat om forlængelser af aktivstoffer, komitésag
2674407_0006.png
32. Ethephon, anvendes til vækstregulering af Nordmannsgran til juletræer. Der foreligger endnu
ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
33. Folpet. Anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i korn. Der foreligger endnu ikke en EFSA
konklusion i forbindelse med revurderingen.
34. Formetanat. Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
35. Metribuzin. Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion for fornyelsen, men stoffet er opført
som hormonforstyrrende i både mennesker og ikke-mål organismer på EFSA’s liste over stoffer
der er i clock-stop pga undersøgelse af hormonforstyrrende egenskaber.
36. Milbemectin. Anvendes til bekæmpelse af insekter i æbler og pærer på friland, samt i prydplanter
og jordbær på friland og i væksthus. Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse
med revurderingen.
37. Phenmedipham. Anvendes til ukrudtsbekæmpelse i jordbær, rødbeder og bederoer. Der
foreligger ikke en endelig version af EFSA’s konklusion, men der er offentliggjort en konklusion i
2018 hvor der er kritiske områder for mennesker sundhed.
38. Pirimiphos-methyl. Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med
revurderingen.
39. Propamocarb. Anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i en række afgrøder. Der foreligger
endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
40. Prothioconazol. Anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i korn. Der foreligger endnu ikke
en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
41.
S-metolachlor. Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget/forslagene.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Udløbsdatoen for godkendelserne af de nævnte stoffer ligger i perioden maj – juli 2023 i henhold til
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009. Forordningen er direkte gældende i
Danmark.
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Grundnotat om forlængelser af aktivstoffer, komitésag
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil udløbsdatoen for godkendelserne i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte
aktivstoffer blive ændret. Denne liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være
lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget. Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da de
danske godkendelser af midler med disse aktivstoffer skal forlænges. Det bemærkes, at afledte
nationale udgifter, som følger af EU-retsakter, afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende
bevillingsrammer, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget har umiddelbart ingen væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Sagen kan potentielt have erhvervsøkonomiske konsekvenser, såfremt der ikke opnås enighed om
forlængelse til følgende aktivstoffer: aclonifen, boscalid, cycloxydim, dimethomorph, ethephon, folpet,
hymexazol, mandipropamid, milbemectin, paclobutrazol, phenmedipham, propamocarb, proquinazid
og prothioconazol, da der på nuværende tidspunkt er godkendt midler med disse stoffer i Danmark. På
nuværende tidspunkt er det vanskeligt at estimere de erhvervsøkonomiske konsekvenser, da det
afhænger af, om der søges om dispensationer til anvendelse af stofferne i Danmark, eller af om der er
alternativer.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vil påvirke miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, idet det ikke ændrer på, hvilke
midler med de pågældende aktivstoffer, der på nuværende tidspunkt er godkendt i Danmark.
Det bemærkes, at der for benthiavalicarb allerede nu foreligger en EFSA konklusion i forbindelse med
EU revurdering, der viser en uacceptabel risiko for menneskers sundhed, samt at der for
dimethomorph og metribuzin er identificeret problematiske områder i revurderingen idet begge
stoffer er vurderet at være hormonforstyrrende, der gør, at denne bør færdiggøres hurtigst muligt.
Høring
Sagen har været i høring EU-miljøspecialudvalget. Der er kommet høringssvar fra Dansk Planteværn
som mener, at det er uhensigtsmæssigt, at lade regeringens ønske om ikke at forlænge godkendelsen
for et enkelt stof stå i vejen for en helt relevant forlængelse af andre stoffer, som er vigtige for
landbruget, og hvor regeringen er enig i forlængelsen. Desuden mener Dansk Planteværn, at det er
misvisende at nævne dispensationer som en grund til, at det er umuligt at estimere de
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et
kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Grundnotat om forlængelser af aktivstoffer, komitésag
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen mener, at det er rimeligt at forlænge udløbstiden for nogle af de pågældende aktivstoffer
for at kunne nå genvurderingen, da der kræves ekstra tid til at gennemføre
revurderingsprogrammerne. Regeringen mener dog ikke, at det er hensigtsmæssigt at forlænge
godkendelsesperioden for benthiavalicarb, da der for dette stof allerede foreligger en vurderinger fra
EFSA, der viser en uacceptabel risiko. Regeringen mener desuden, at revurderingen af dimethomorph
og metribuzin bør afsluttes hurtigst muligt pga. EFSA’s vurdering af stoffernes hormonforstyrrende
egenskaber.
Regeringen agter derfor at støtte Kommissionens forslag, idet man:
lægger afgørende vægt på, at godkendelsesperioden for benthiavalicarb ikke forlænges, da der for
dette stof allerede nu foreligger en EFSA konklusion i forbindelse med EU revurdering, der viser
en uacceptabel risiko for menneskers sundhed.
lægger stor vægt på, at revurderingen af dimethomorph og metribuzin bør afsluttes hurtigst
muligt pga. EFSA’s vurdering af stoffernes hormonforstyrrende egenskaber.
yderligere lægges der vægt på, at Kommissionen skal opfylde sin forpligtelse om indenfor 6
måneder efter publikation af EFSA’s konklusioner at fremsætte forslag om godkendelse eller ikke
godkendelse af de pågældende aktivstoffer. Desuden lægges der vægt på, at Kommissionen skal
sikre, at forslagene kommer til afstemning så snart som muligt efter at Kommissionens
vurderingsrapporter foreligger, særligt hvis EFSA har identificeret en risiko for sundhed eller
miljø.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Et lignende notat omfattende næsten samme aktivstoffer har været oversendt til Folketingets
Europaudvalg, samt Miljø og Fødevareudvalget i marts 2022. Dog er stofferne bifenazat, fårefedt,
fiskeolie, ligekædede sommerfugle-feromoner og heptamaloxyloglucan ikke medtaget i det nuværende
forslag, da revurderingen af disse stoffer er afsluttet. Desuden er stofferne 2,5-dichlorbenzosyre
methylester, aluminium-ammoniumsulfat, aluminium phosphid, aluminiumsilikat (kaolin), calcium
carbid, cymoxanil, dodemorph, eddikesyre, ethylen, ekstrakt af tetræ, fedtdestillationsrester, fedtsyrer
C7 til C20 (pelargonsyre)2, fedtsyrer C7 til C18, gibberellinsyre, gibberelliner, hydrolyserede proteiner,
jern(II)sulfat, magnesium phosphid, metamitron, planteolier (citronella, nellike, raps og pebermynte),
pyrethriner, kvartssand ikke med i det nuværende forslag.
Det nuværende forslag indeholder ud over stofferne i det tidligere oversendte forslag også stofferne
ametoctradin, clethodim, cycloxydim, cyflumetofen, dazomet, diclofop, fenazaquin, fluopicolid,
Helicoverpa armigera
nucleopolyhedrovirus (HearNPV), hymexazol, indolylbutyrsyre,
mandipropamid, metalaxyl, metaldehyd, paclobutrazol, penoxsulam,
Spodoptera littoralis
nucleopolyhedrovirus (SpliNPV),
Trichoderma asperellum
strain T34,
Trichoderma atroviride
strain
I-1237, Zucchini yellow mosaic virus - weak strain.
Der er tidligere oversendt grundnotat om aktivstoffet captan til Folketingets Europaudvalg den 25.
november 2022, hvor Danmark kan støtte fornyelsen med begrænsning til indendørsanvendelse. Der
er endvidere oversendt grundnotat om aktivstoffet rapsolie til Folketingets Europaudvalg den 13.
januar 2023, hvor Danmark kan støtte fornyelsen. Der er oversendt grundnotat om aktivstoffet
phenmedipham til Folketingets Europaudvalg den 15. oktober 2018, hvor Danmark lægger op til at
støtte Kommissionens forslag om ikke at forny godkendelsen af phenmedipham.
Notaterne er ligeledes sendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Grundnotat om forlængelser af aktivstoffer, komitésag
8