Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 169
Offentligt
2667643_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 27. februar 2023
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 14-23
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages
på Den Europæiske Unions vegne på det ellevte møde i partskonferencen under Stockholmkonventionen om
persistente organiske miljøgifte, for så vidt angår forslaget om ændring af bilag A til nævnte konvention.
Forslaget til Rådsafgørelse forventes forelagt for Rådet med henblik på vedtagelse medio marts 2023.
Forslaget vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet positivt i Danmark, EU og resten af verden, da stofferne
kan transporteres over lange afstande.
Regeringen agter at støtte Kommissionens forslag, men mener, at forslaget og det afgivne mandat kun skal
dække denne partskonference, så længe det ikke er klart, hvad mandatet omfatter.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1212 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Grundnotat om forslag til rådsafgørelser om ændringer til Stockholmkonventionen, komitésag
2667643_0002.png
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2023-1807
Ref. LOS
Den 24. februar 2023
MIM 14-23
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne på
det ellevte møde i partskonferencen under Stockholmkonventionen om persistente
organiske miljøgifte, for så vidt angår forslaget om ændring af bilag A til nævnte
konvention
KOM (2023/0014) (NLE)
Resumé
Kommissionen har fremsat et forslag til Rådets Afgørelse om, at Kommissionen på den forestående
partskonference under Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte gives mandat til
på Unionens vegne at støtte opførelse af stoffet methoxychlor i bilag A (forbudslisten) uden specifikke
undtagelser, og at stofferne dechloran plus og UV-328 opføres i bilag A med de specifikke undtagelser,
der er anbefalet af POP-komitéen. Stofferne er såkaldte POP-stoffer. POP-stoffer er stærkt
problematiske stoffer, som er svært nedbrydelige i miljøet, ophobes i fødekæden, er skadelige for
mennesker og miljø og transporteres over lange afstande. Forslaget vurderes at påvirke
beskyttelsesniveauet positivt i Danmark, EU og resten af verden, da stofferne kan transporteres over
lange afstande. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner, kommuner eller erhvervslivet. Regeringen agter på den baggrund at
støtte Kommissionens forslag men mener, at forslaget og det afgivne mandat kun skal dække denne
partskonference, så længe det ikke er klart, hvad mandatet omfatter.
Baggrund
Kommissionen har den 30. januar 2023 fremsat et forslag til Rådets Afgørelse om
fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne på konferencen
mellem parterne under Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte for så vidt angår
visse ændringer af konvetionens bilag, herunder opførelse af methoxychlor i bilag A (forbudslisten)
uden specifikke undtagelser, og opførelse af dechloran plus og UV-328 i bilag A med de specifikke
undtagelser, der anbefales af Komitéen for Vurdering af Persistente Organiske Miljøgifte under
konventionen (POP-komitéen).
Fremsættelsen sker under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig
artikel 192, stk. 1, sammenholdt med artikel 218, stk. 9. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal
efter den almindelige lovgivningsprocedure.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Grundnotat om forslag til rådsafgørelser om ændringer til Stockholmkonventionen, komitésag
Forslaget til Rådsafgørelse forventes forelagt for Rådet med henblik på vedtagelse medio marts 2023.
Formål og indhold
Formålet med forslagene er at give Kommissionen mandat til at arbejde for, at methoxychlor opføres i
bilag A (forbudslisten) uden specifikke undtagelser, og at dechloran plus og UV-328 opføres i bilag A
med de specifikke undtagelser, der anbefales af POP-komitéen. Mandatet gives til forhandlinger på
den 11. partskonference under Stockholmkonventionen på EU’s vegne.
Stoffet methoxychlor anvendes ikke i EU. Anvendelse af methoxychlor som aktivstof i
plantebeskyttelsesmidler og biocidholdige produkter er forbudt i EU jf. Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
528/2012. Endvidere er methoxychlor ikke registreret under EU’s kemikalielovgivning, REACH.
Stoffet dechloran plus benyttes som flammehæmmer i blandt andet fugemasse, klæbemidler og
polymerer i bilindustrien, mere specifikt i kabler og ledninger. Stoffet er markedsført som et alternativ
til flammehæmmeren deca-BDE, der allerede er forbudt under konventionen med visse undtagelser.
Stoffet fremstilles ikke i EU men kan importeres som stof og i blandinger og artikler.
Stoffet UV-328 benyttes som UV-absorber, der blandt andet bruges til beskyttelse af maling, lim,
fugemasse, tekstiler og plastmaterialer til udendørsmøbler mod et bredt spektrum af UV lys for at
forhindre, at materialerne nedbrydes. Produktion og markedsføringen af UV-328 forventes at ophøre i
EU d. 27. november 2023, da der ikke er indgivet en ansøgning om godkendelse under
godkendelsesordningen i REACH.
I modsætning til tidligere forslag ønsker Kommissionen, at deres mandat til at forhandle på Unionens
vegne ikke bare skal gives til denne partskonference men også enhver følgende partskonference, hvor
de pågældende punkter er på dagsordenen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget vedrører opfyldelse af EU’s internationale forpligtelser, vurderes
det, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Danmark har ikke særlige nationale regler for de pågældende stoffer.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
En optagelse af methoxychlor, dechloran plus og UV-328 på bilag A til Stockholmkonventionen vil
medføre, at stofferne vil blive opført på bilag I (forbud) til EU’s forordning 2019/1021 om persistente
organiske miljøgifte (POP forordningen). Dette vil foregå med en delegeret retsaktprocedure.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Grundnotat om forslag til rådsafgørelser om ændringer til Stockholmkonventionen, komitésag
Økonomiske konsekvenser
En optagelse af methoxychlor på bilag A skønnes ikke at have samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet stoffet allerede er forbudt i EU.
Ved en optagelse af dechloran plus på bilag A med visse specifikke undtagelser vil de
erhvervsøkonomiske omkostninger relatere sig til tab i overskud hos hovedsagelig bilindustrien og til
dels flyindustrien. Forslaget til vedtagelse inkluderer en undtagelse for brug til netop fly og biler,
hvorfor det skønnes, at forslaget ikke har samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
En optagelse af UV-328 på bilag A med visse specifikke undtagelser skønnes ikke at have
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet der ikke er indgivet ansøgning om
godkendelse til fortsat produktion og markedsføring af stoffet i EU under godkendelsesordningen
under den europæiske kemikalielovgivning, REACH. Den europæiske sammenslutning af
bilfabrikanter har i forbindelse med vurderingen af stoffet i POP-komitéen gjort opmærksom på, at de
er ved at udfase brugen af UV-328, men at de har behov for en undtagelse til reservedele indeholdende
UV-328 til biler. Forslaget til vedtagelse inkluderer denne undtagelse, og det forventes derfor ikke at
have indflydelse på de økonomiske konsekvenser for den ene bilproducent, vi har i Danmark.
Forslagene har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Ved optagelse af stofferne vil
monitering og rapportering i forhold til produktion og anvendelse af stofferne og den utilsigtede
dannelse indgå i Miljøministeriets generelle ramme for monitering- og rapportering under
konventionen.
Det vurderes, at forslaget vil medføre mindre økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige i form af kontrol og håndhævelse af reglerne. Omkostningerne forventes at være mindre, da
reglerne ikke forventes at blive kontrolleret hvert år.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte
ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Persistente organiske miljøgifte (POP-stoffer) er stærkt problematiske stoffer, som er svært
nedbrydelige i miljøet, ophobes i fødekæden, er skadelige for mennesker og miljø og transporteres over
lange afstande, fx via luft- og vandstrømme. Stofferne kan også importeres i artikler, hvis de indgår i
sådanne. Globale regler for disse stoffer vil derfor bidrage til et øget beskyttelsesniveau i Danmark og
EU. Beskyttelsesniveauet i resten af verden vil ligeledes øges.
Færøerne ratificerede konventionen i 2012 og Grønland ratificerede i 2022.
Høring
Forslaget har været i høring i EU Miljøspecialudvalget. Der er indkommet bemærkning fra
Fagbevægelsens Hovedorganisation, der er enige i, at støtte det foreliggende forslag.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være opbakning til forslaget i Rådet.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Optagelse af stofferne methoxychlor, dechloran plus og UV-328 på konventionens bilag A vil betyde et
øget beskyttelsesniveau i både Danmark, EU og resten af verden. Regeringen agter på den baggrund at
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Grundnotat om forslag til rådsafgørelser om ændringer til Stockholmkonventionen, komitésag
støtte optagelsen af methoxychlor i bilag A uden specifikke undtagelser, og dechloran plus og UV-328
på bilag A med de specifikke undtagelser, der anbefales af POP-komitéen.
Da der er tale om et område med EU-kompetence, kan regeringen støtte, at Kommissionen får et
forhandlingsmandat til at forhandle på EU’s vegne på den 11. partskonference. Af mandatet fremgår
det, at justeringer i EU-positionen kan ske efter koordination mellem Kommissionen og de
tilstedeværende medlemslande på partskonferencen, uden et nyt mandat skal indhentes i Rådet.
Regeringen vil arbejde for, at mandatet til Kommissionen om at forhandle på Unionens vegne kun skal
gives til denne partskonference, så længe det ikke fremgår klart af Rådsafgørelsen, hvad og hvor længe
et fremadrettet mandat omfatter.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg eller Miljø- og Fødevareudvalg.
4