Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 165
Offentligt
2667327_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Miljøministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Erhvervsministeriet
Kirkeministeriet
Skatteministeriet
Finansministeriet
Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del - Bilag 165
Offentligt
Status på
landbrugsaftalen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om status på Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
2667327_0002.png
Indholdsfortegnelse
Status på landbrugsaftalen
- Forside
- Indholdsfortegnelse
- Baggrund, implementering og opmærksomhedspunkter
- Overblik over indsatser i landbrugsaftalen
- Opsummering af sporene
Side
1
2
3
4
5
- Status på de enkelte indsatser
6
2 / Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri - Departementet / Status på landbrugsaftalen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om status på Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
2667327_0003.png
Baggrund, implementering og opmærksomhedspunkter
Baggrund & implementering
Baggrund
I oktober 2021 indgik den daværende regering (S) sammen med et bredt flertal
Aftale om grøn
omstilling af dansk landbrug
(landbrugsaftalen).
Aftalens overordnede formål er at reducere udledningen af drivhusgasser og kvælstof fra land-
og skovbrugssektoren.
Af aftalen fremgår det, at parterne er enige om at fastsætte et bindende reduktionsmål for land-
og skovbrugssektorens drivhusgasudledninger på 55-65 pct. i 2030 ift. udledningen i 1990.
Aftalen sikrer en drivhusgasreduktion på 1,9 mio. t. CO
2
e i 2030 og en reduktion i udledningen af
kvælstof til vandmiljøet på 10.800 t. i 2027. Som led i aftalen er der desuden afsat midler til at
understøtte udviklingen af nye teknologier og løsninger, der i aftalen skønnes at rumme et
teknisk reduktionspotentiale på op til 5 mio. t CO
2
e.
Opmærksomhedspunkter
Genbesøg af landbrugsaftalen
Det fremgår af landbrugsaftalen, at den skal genbesøges i 2023/2024, samt at der skal følges op
på udviklingssporet i 2023.
Der indgår bl.a. følgende elementer i genbesøget:
• Gøre status på indfrielsen af reduktionsmålet fsva. drivhusgasser
• Gøre status på de indsatser, der følger af den nye CAP-plan og landdistriktsprogrammet
• Tage stilling til manglende kvælstofindsats ift. at leve op til vandrammedirektivet
• Tage stilling til udviklingsinitiativer, der kan overgå til implementeringssporet
• Genbesøge muligheder for yderligere udtagning af lavbundsjorder mhp. at indfri ambitionen
om at udtage 100.000 ha.
• Følge op på udviklingen af bedriftsregnskaber
Landbrugsaftalen og genbesøget skal desuden ses i sammenhæng med afrapporteringen fra
Ekspertgruppen for grøn skattereform.
Ekspertgruppen for grøn skattereform
Ekspertgruppens endelige afrapportering skal bl.a. indeholde en vurdering af fordele og ulemper
ved henholdsvis en reguleringsløsning for landbrugssektoren, en tilskudsløsning inden for EU’s
landbrugsstøtte og en CO
2
e-afgift for denne sektor eller en kombination af disse. Som det
fremgår af regeringsgrundlaget, vil regeringen desuden bede ekspertgruppen bidrage med
scenarier for at nå reduktionsmålet på 55-65 pct. i 2030.
Ekspertgruppen skulle oprindeligt have fremlagt deres endelige afrapportering i efteråret 2022,
men den endelige afrapportering er forsinket som følge af valget mv.
Implementering af landbrugsaftalen
Aftalen består af en række konkrete indsatser, der tilsammen skal bidrage til at indfri de mål, der
er forudsat i aftalen. Der er betydelig variation i de mere end 50 indsatser, der aktuelt er planlagt,
herunder ift. den afsatte økonomi og tidsmæssige horisont.
Indsatserne er inddelt i tre spor:
Implementeringsspor:
Sporet indeholder indsatser, som er baseret på kendte virkemidler, der
bidrager til konkret reduktion af CO
2
e - og kvælstofudledning.
Udviklingsspor:
Sporet indeholder indsatser, der vedrører udvikling af nye teknologier og
løsninger, som kan bidrage til reduktion af CO
2
e - og kvælstofudledning, hvor de skønnede
potentialer er usikre og ligger længere ude i tid.
Øvrige initiativer:
Sporet indeholder indsatser med fokus på rammevilkår i sektoren – f.eks.
grønne jobs og dyrevelfærd – samt snitfaldeindsatser vedr. grøn skattereform.
Status for de enkelte indsatser er udtryk for en samlet vurdering af indsatsens aktuelle status og
er foretaget af dem, som har ansvaret for indsatsen.
3 / Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri - Departementet / Status på landbrugsaftalen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om status på Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
2667327_0004.png
Overblik over indsatser i landbrugsaftalen
Implementeringsspor
1. Generelt reduktionskrav for kvæg
2. Hyppigere udslusning af svinegylle
3. Udtagning af lavbundsjorder
3a. Udtagningskonsulenter
3b. Taskforce for udtagning
3c. Ekspertgruppe for lavbundsjorder
3d. Kommuners faciliterende rolle i udtagning mv.
3e. Modernisering af ammoniakregulering
4. Ekstensivering af lavbundsjorder
5. Privat skovrejsning
6. Midlertidig reduktion i hugst
7. Kollektive virkemidler til kvælstofindsatsen
8. Gennemførelse af målrettet regulering
9. Fosfor-vådområder
10. Fysiske vandløbsindsatser
Udviklingsspor
Indsatser
inden for
aftalen
13. Strategi for tekniske reduktionspotentialer
13a. Metanreducerende foder
13b. Gylle- og gødskningshåndtering
13c. Brun bioraffinering (pyrolyse)
14. Udvidet lavbundspotentiale
Øvrige initiativer
30. Begrænsning af transporttid for husdyr
31. Grønne jobs strategi
32. Prioritering af landbrugskapital
Klima
Klima
11. CAP-lov
12. Implementering af EU’s landbrugspolitik
12a. Konditionalitet (GLM krav)
12b. Direkte landbrugsstøtte/grundbetaling søjle 1
12c. Koblet støtte slagtepræmie, ko-præmie og
stivelseskartofler
12d. Bioordning økologisk arealstøtte
12e. Bioordning miljø- og klimavenligt græs
12f. Bioordning biodiversitet og bæredygtighed
12g. Bioordning planter
12h. Bioordning ny reguleringsmodel
12i. Økologisk investeringsstøtte
12j. Miljø- og klimateknologi
12k. Natura 2000
12l. Lokale aktionsgrupper
12m. Ø-støtte
12n. Unge landbrugere
15. Ny reguleringsmodel for kvælstof
15a. Mere detaljeret kortlægning af
kvælstofretentionen
15b. Udvikling af bedriftsregnskaber
15c. Forskning til brug for bedriftsregnskaber
16. Second opinion af kvælstofindsatsen
16a. Lokalt funderede analyser (kystvandråd)
17. Hjælp til landbrugere med højt indsatsbehov
18. Undersøgelse af marine virkemidler
19. Udmøntning af miljøgaranti
20. Tjek af regelsæt for efterafgrøder
21. Undersøgelser af skærpede krav til spildevand
22. Grøn bioraffinering
23. Bioøkonomipanel
24. Proteinstrategi
25. Handlingsplan for plantebaserede fødevarer
26. Fond for plantebaserede fødevarer
27. Taskforce for vertikalt landbrug
Vandmiljø
CAP
Plantebaserede
fødevarer mv.
Vandmiljø
4 / Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri - Departementet / Status på landbrugsaftalen
Økologi
mv.
28. Økologistrategi
29. Analyse af potentialer ved skovlandbrug og
regenerativt jordbrug
Snitflade-
indsatser
33. Landbrug i Grøn skattereform
34. Næringsstofindsats i vandområdeplanerne for 3.
planperiode
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om status på Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
2667327_0005.png
Opsummering af sporene
Implementeringsspor
Beskrivelse
Implementeringssporet indeholder indsatser, som er baseret på kendte
virkemidler, der bidrager til reduktion af CO
2
e- og kvælstofudledning.
Implementeringssporet er inddelt i tre fokusområder
Klima
- Indsatser, der primært har til hensigt at nedbringe udledningen
af CO
2
e til atmosfæren.
Vandmiljø -
Indsatser, der primært har til hensigt at nedbringe
udledningen af kvælstof til vandmiljøet.
CAP -
Indsatser, der er finansieret ved den fælles europæiske
landbrugsstøtte, og som både kan have til hensigt at bidrage til at
nedbringe udledningen af drivhusgasser og kvælstof.
Det bemærkes, at der er en række indsatser, som er helt eller delvist
finansieret gennem den fælles europæiske landbrugsstøtte, men som er
placeret under enten
Klima
eller
Vandmiljø,
idet indsatserne vedrører eller
har sammenhæng til andre indsatser, der er placeret under
Klima
eller
Vandmiljø
f.eks. udtagning/ekstensivering af lavbundsjord.
Der er i alt 31 indsatser i implementeringssporet
Der er 22 indsatser (71 pct.), hvor status rapporteres i grøn.
Der er 8 indsatser (26 pct.), hvor status rapporteres i gul.
Der er 1 indsats (3 pct.), hvor status rapporteres i rød.
Væsentligste opnåede resultater i implementeringssporet
CAP-planen er godkendt af Kommissionen den 31. august 2022, og CAP-
loven er trådt i kraft den 1. januar 2023. Det betyder, at en række
ordninger som planlagt kan åbne i løbet af 2023.
Væsentligste udfordringer i implementeringssporet
Indsatsen med fosfor-vådområder rapporteres i rød. Der har ikke været
nogen søgning på ordningen i 2022, og historisk har søgningen været
svingende.
Udtagningsindsatsen og kollektive virkemidler rapporteres i gul.
Udviklingsspor
Beskrivelse
Udviklingssporet indeholder indsatser, der vedrører udvikling af nye
teknologier og løsninger, hvor de skønnede potentialer er usikre og ligger
længere ude i tid. Det fremgår af aftalen, at udviklingstiltagene samlet set
skønnes at kunne tilvejebringe tekniske reduktionspotentialer for i alt 5
mio. t. CO
2
e i 2030.
Hensigten med indsatserne i udviklingssporet er, at indsatserne så vidt
muligt flyttes til implementeringssporet, når reduktionerne er konkretiseret.
Udviklingssporet er inddelt i fire fokusområder:
Klima
- Indsatser, der primært har til hensigt at nedbringe udledning af
CO
2
e til atmosfæren.
Vandmiljø -
Indsatser, der primært har til hensigt at nedbringe
udledning af kvælstof til vandmiljøet.
Plantebaserede fødevarer mv. -
Indsatser, der skal bidrage til
omlægning mod flere plantebaserede fødevarer og proteiner, og som
har fokus på både vækst, miljø og klima.
Økologi mv.
- Indsatser, der skal bidrage til øget omlægning til økologi,
hvilket vil fremme produktion med færre sprøjtemidler og færre
udledninger pr. ha. til gavn for klima, miljø, drikkevand og natur.
Der er i alt 24 indsatser i udviklingssporet
Der er 11 indsatser (46 pct.), hvor status rapporteres i grøn.
Der er 13 indsatser (54 pct.), hvor status rapporteres i gul.
Der er 0 indsatser (0 pct.), hvor status rapporteres i rød.
Væsentligste opnåede resultater udviklingssporet
Der er flere indsatser, som vedrører forsøg eller forskningsprojekter, som
er blevet igangsat, eller hvor der er givet tilsagn. Det drejer sig f.eks. om
indsatserne vedrørende metan-reducerende foder, gylle og
gødningshåndtering, brun bioraffinering (pyrolyse) samt forskning til brug
for bedriftsregnskaber.
Væsentligste udfordringer i udviklingssporet
Halvdelen af indsatserne rapporteres i gul. De gule status-rapporteringer
skyldes i vid udstrækning, at der er udviklingsaktiviteter, der er forsinkede.
Øvrige indsatser
Beskrivelse
Øvrige indsatser indeholder
dels
indsatser fra landbrugsaftalen, der ikke
relaterer sig til udledning af CO
2
e/kvælstof,
dels
indsatser der ikke indgår i
landbrugsaftalen, som er relevante i relation hertil.
Øvrige indsatser er inddelt i to fokusområder:
Indsatser inden for aftalen -
Indsatser, der indgår i landbrugsaftalen,
men som ikke har til formål at reducere udledning af CO
2
e og/eller
kvælstof.
Snitfladeindsatser -
Indsatser, der ikke indgår i landbrugsaftalen, men
som har til formål at bidrage til at reducere udledningen af CO
2
e
og/eller kvælstof ifm. landbruget.
Der er i alt 5 øvrige indsatser
Der er 4 indsatser (80 pct.), hvor status rapporteres i grøn.
Der er 1 indsatser (20 pct.), hvor status rapporteres i gul.
Der er 0 indsatser (0 pct.), hvor status rapporteres i rød.
Væsentligste opnåede resultater i øvrige indsatser
Status for langt de fleste indsatser rapporteres i grøn.
Væsentligste udfordringer i øvrige indsatser
Intet at bemærke.
5 / Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri - Departementet / Status på landbrugsaftalen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om status på Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
2667327_0006.png
Status på de enkelte indsatser
Implementeringsspor
Indsatser
1. Generelt reduktionskrav for kvæg
2. Hyppigere udslusning af svinegylle
3. Udtagning af lavbundsjorde
3a. Udtagningskonsulenter
3b. Taskforce for udtagning
3c. Ekspertgruppe for lavbundsjorde
3d. Kommuners faciliterende indsats i udtagning mv.
3e. Modernisering af ammoniakregulering
4. Ekstensivering af lavbundsjorder
5. Privat skovrejsning
6. Midlertidig reduktion i hugst
7. Kollektive virkemidler til kvælstofindsatsen
8. Gennemførelse af målrettet regulering
9. Fosfor-vådområder
10. Fysiske vandløbsindsatser
11. CAP-lov
12. Implementering af EU’s landbrugspolitik
12a. Konditionalitet (GLM-krav)
12b. Direkte landbrugsstøtte/grundbetaling søjle 1
12c. Koblet støtte slagtepræmie, ko-præmie og stivelseskartofler
12d. Bio-ordning økologisk arealstøtte
12e. Bio-ordning miljø- og klimavenligt græs
12f. Bio-ordning biodiversitet og bæredygtighed
12g. Bio-ordning planter
12h. Bio-ordning ny reguleringsmodel
5
12i. Økologisk investeringsstøtte
12j. Miljø- og klimateknologi
12k. Natura 2000
12l. Lokale aktionsgrupper
12m. Ø-støtte
12n. Unge landbrugere
Effekt
CO
2
e i 2030
(mio. t.)
0,16
0,17
0,66
1
-
-
-
-
-
0,10
0,05
0,07
0,1
0,3
2
-
-
-
0,38
3
0,16
0,08
-
0,5
4
0,01
0,13
-
-
-
-
-
-
-
-
Kvælstof i
2027 (t.)
-
-
700
-
-
-
-
-
400
50
-
1.500
3.500
2
-
-
-
1.550
3
340
360
-
-
250
600
-
-
-
-
-
-
-
-
Status
Udviklingsspor
Indsatser
13. Strategi for tekniske reduktionspotentialer
13a. Metanreducerende foder
13b. Gylle- og gødningshåndtering
13c. Brun bioraffinering (pyrolyse)
14. Udvidet lavbundspotentiale
15. Ny reguleringsmodel for kvælstof
15a. Mere detaljeret kortlægning af kvælstofretentionen
15b. Udviklings af bedriftsregnskaber
15c. Forskning til brug for bedriftsregnskaber
16. Second opinion af kvælstofindsatsen
16a. Lokalt funderede analyser (kystvandråd)
17. Hjælp til landbrugere med højt indsatsbehov
18. Udviklingsinitiativer for marine virkemidler
19. Udmøntning af miljøgaranti
20. Tjek af regelsæt for efterafgrøde
21. Undersøgelse af skærpede krav til spildevand
22. Grøn bioraffinering
23. Bioøkonomipanel
24. Proteinstrategi
25. Handlingsplan for plantebaserede fødevarer
26. Fond for plantebaserede fødevarer
27. Taskforce for vertikalt landbrug
28. Økologistrategi
29. Analyse af potentiale ved skovlandbrug og regenerativt landbrug
-
1,0
1,0
2,0
0,5
0,24
2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,5
4
-
Effekt
Status
CO
2
e i 2030
(mio. t.)
Kvælstof i
2027 (t.)
-
-
-
-
-
3.000
2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Klima
Vandmiljø
CAP
Øko-
logi
mv.
Plantebaserede
fødevarer mv.
Vandmiljø
Klima
Effekt
Øvrige indsatser
Indsatser
CO
2
e i 2030
(mio. t.)
-
-
-
-
-
Kvælstof i
2027 (t.)
-
-
-
-
-
Status
Inden for
aftalen
Snit-
flade
30. Begrænsning af transporttid for husdyr
31. Grønne jobs strategi
32. Prioritering af landbrugskapital
33. Landbrug i Grøn skattereform
34. Næringsstofindsats i vandområdeplanerne for 3. planperiode
6 / Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri - Departementet / Status på
landbrugsaftalen
Status for de enkelte indsatser, er udtryk for en samlet vurdering af indsatsens aktuelle status, og er foretaget af dem, som har ansvaret for indsatsen. Bemærk, at klimaeffekter og reduktionspotentialer er opgjort i forbindelse med aftaleindgåelse i 2021, og kan
løbende være omfattet af konsolidering bl.a. ifm. strategien for de tekniske reduktionspotentialer.
1) Effekten er en summering af følgende: Udtagning af 22.000 ha. (0,33 mio. t. CO
2
e) samt udtagning af lavbundsjord, som allerede er besluttet jf. FL20-FL21 og LDP21 (0,33 mio. t. CO
2
e, der ikke indgår I landbrugsaftalens reduktionseffekter i 2030).
2) Indsats 8 ”Gennemførsel af målrettet regulering” løber frem til 2026, derefter afløses den af indsats 15 ”Ny reguleringsmodel for kvælstof”, som løber fra 2026 og frem - indsatserne har en samlet effekt på hhv. 0,54 mio. t. Co
2
e og 6.500 t. kvælstof.
3) Effekten for implementering af EU´s landbrugspolitik er en summering af fire indsatsers effekter (”Konditionalitet”, ”Direkte landbrugsstøtte/ grundbetaling søjle 1”, ”Bioordning miljø- og klimavenligt græs” samt ”Bioordning biodiversitet og bæredygtighed”)
4) Effekten på 0,5 mio. t. Co
2
e fremgår ifm. to indsatser hhv. ”Bio-ordning økologisk arealstøtte” (implementeringssporet) og ” Økologistrategi” (udviklingssporet) – de to indsatser skal understøtte en fordobling af det økologiske areal, som skønnes at føre til en
reduktion på 0,5 mio. t. Co
2
e.
5) Afløser den eksisterende ordning målrettet regulering fra 2026.