Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 164
Offentligt
2667307_0001.png
TALEPAPIR
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål E
Hvordan vil ministeren sikre, at samtlige
udledningstilladelser til renseanlæg og punktkilder
hurtigt bringes i overensstemmelse med
minimumsbestemmelserne i EU-lovgivningen og
indenfor de fastsatte tidsrammer, således at vi kan
opnå direktivfastsat god økologisk tilstand og god
kemisk tilstand i vandmiljøet?
Samrådsspørgsmål F
Vil ministeren overveje at gennemføre yderligere
tiltag for at reducere og eliminere tilførslerne af
tungmetaller og miljøfarlige stoffer til Danmarks
vandmiljø udover det, som kræves ifølge de fælles
EU-regler, som alene er minimumsregler?
Spørgsmålene E-F er stillet efter ønske fra Marianne
Bigum (SF).
Svar
Indledning
Tak. Der bliver i spørgsmålet refereret til EU's
vandrammedirektiv. Og det er helt korrekt, at det er
et direktiv som pålægger landene, at der kommer
god tilstand i vandmiljøet og der er vi jo ikke i dag.
Vi har på forskellige samråd kigget på kort, og der er
hård evidens for, at det har vi ikke i Danmark. Og vi
har et politisk mål, men vi har også en pligt til at
1
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Miljøministerens talepapir fra samrådet 23/2-23 om udledningstilladelser til renseanlæg
2667307_0002.png
TALEPAPIR
overholde vandrammedirektivet som sikrer, at der
skal være god tilstand i vandmiljøet.
Når det kommer til næringsstoffer altså kvælstof og
fosfor, som er det vi bl.a. kigger på ift. vandmiljøets
økologiske tilstand, så har vi danske renseanlæg,
som hele tiden bliver bedre – og faktisk bedre end
de grænser, der er fastsat i EU. Der er vi foran på
grænserne.
Gennemsnitligt udleder renseanlæggene, hvad der
svarer til under halvdelen af kravet for både kvælstof
og fosfor.
Men som jeg startede med at sige, vandmiljøet er
sårbart og under pres. Og der er mange faktorer i
spil. Noget af det handler om de miljøfarlige stoffer,
som findes i og udledes til vandmiljøet. Nogle
udledninger er nødvendige for at opretholde
samfundskritiske funktioner, fx
husholdningsspildevand.
Men vi skal selvfølgelig stille krav til udledningerne,
så vi passer godt på miljøet.
Udfordringen i dag er som sagt, at vi allerede har
mange miljøfarlige stoffer i vandmiljøet. Noget
bliver vi klogere på, som man ikke var så klog på
tidligere. Fx lægemidler, men også kviksølv og
fluorstoffer, som eksempelvis PFOS. En del af dem
er udledt for mange år siden. Og mange steder
findes de i så høje koncentrationer, at vi når til det
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Miljøministerens talepapir fra samrådet 23/2-23 om udledningstilladelser til renseanlæg
2667307_0003.png
TALEPAPIR
modsatte af det EU kræver og som vi selv har som
mål, nemlig at vandet kommer i "ikke-god tilstand".
Vi har haft kortet, hvor vi kan se alle de steder, hvor
der er for meget af et eller flere stoffer.
Det er pga. tidligere tiders udledninger et problem
med tungmetaller og andre miljøfarlige stoffer i
vores vandområder. Det er et resultat af, at vi i
Danmark tidligere har produceret på en måde, som
ikke var bæredygtig. Ikke for at pege fingre af
fortiden. Det var helt klart fordi man ikke havde nok
viden dengang man udledte de her stoffer.
Vi er blevet dygtigere til at opdage og måle stofferne.
Jo mere vi måler, desto mere finder vi ud af. Derfor
vil der også i fremtiden være vandområder, som er i
dårlig tilstand, men det er ikke ensbetydende med,
at der sker en egentlig forringelse af vandmiljøet. Vi
får øjnene op for udfordringerne og vores regulering
skal følge med så vandmiljøet belastes mindst
muligt.
Heldigvis er det ikke sådan at det er et statisk kort.
Der er mange stoffer som med tiden blive nedbrudt,
mens andre stoffer er sværere at komme af med. Det
er det vi kalder ”evighedskemikalier”. Dem skal vi
være særligt opmærksomme på at begrænse
udledningen af.
Vi ved, at miljøfarlige stoffer ender i vandmiljøet fra
udledning af spildevand, både fra vores industri,
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Miljøministerens talepapir fra samrådet 23/2-23 om udledningstilladelser til renseanlæg
2667307_0004.png
TALEPAPIR
men også fra renseanlæg og landbruget. Det bedste
sted at begrænse stofferne er direkte ved kilden. Det
vil sige, at stoffer, der fx kommer fra virksomheder,
først og fremmest bør renses af virksomhederne.
Udledningstilladelser
Vi holder øje med tilstanden i vandmiljøet ved at
holde målinger op imod nogle standarder –
miljøkvalitetskravene - for de enkelte miljøfarlige
stoffer.
Der ligger et grundigt fagligt arbejde bag disse
miljøkvalitetskrav, og de har til formål at beskytte
miljøet og mennesker og dyrs sundhed. De er både
fastsat på EU- og nationalt niveau.
I miljøbeskyttelsesloven er der et generelt forbud
mod at udlede miljøfarlige stoffer uden tilladelse.
Så hvis et renseanlæg eller en virksomhed vil udlede
renset spildevand til vores vandmiljø, så kræver det
altid en tilladelse fra miljømyndighederne. Det er
oftest kommunen – men Miljøstyrelsen er jo
miljømyndighed for en række af de største
virksomheder.
Miljømyndighederne har ansvar for at sikre, at
kravene i tilladelsen er tilstrækkelige til at beskytte
vandmiljøet – og altså dermed sikre god tilstand.
Dette gøres bl.a. ved at tage højde for, hvilke
miljøfarlige stoffer, der kan være i spildevandet
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Miljøministerens talepapir fra samrådet 23/2-23 om udledningstilladelser til renseanlæg
2667307_0005.png
TALEPAPIR
Det væsentlige her er, at tilladelsen til at udlede
spildevandet sikrer, at standarderne -
miljøkvalitetskravene - ikke overskrides. Det er
vores målestok for, om der er god tilstand i vores
vandmiljø.
Det er en forudsætning i en hvilken som helst
udledningstilladelse, at den pågældende virksomhed
eller renseanlæg som minimum lever op til den
bedste tilgængelige teknik på området. Det betyder,
bl.a. at virksomheden eller renseanlægget skal bruge
den bedste renseteknologi, der er tilgængelig på
markedet. Så man gør det så optimalt som
overhovedet muligt.
Udledningstilladelserne skal selvfølgelig være i
overensstemmelse med EU-lovgivningen og øvrige
gældende regler, så vi får et sundt vandmiljø.
HVAD KAN VI GØRE BEDRE?
Vi skal hele tiden være sikre på, at
udledningstilladelserne gives på et solidt, fagligt
miljømæssigt grundlag. Og vi skal hurtigt kunne
justere i takt med, at vi får ny viden og data.
Lad mig give et eksempel.
Indtil for nylig har man antaget, at det spildevand,
der kommer fra vores almindelige husholdninger
ikke indeholdt miljøfarlige stoffer i betydeligt
omfang.
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Miljøministerens talepapir fra samrådet 23/2-23 om udledningstilladelser til renseanlæg
2667307_0006.png
TALEPAPIR
Nu tyder de nyeste data på, at vi ikke bare kan tage
det for givet.
Desuden leder langt de fleste virksomheder deres
spildevand ud gennem det fælles kloaksystem, og vi
kan se, at der er nogle stoffer, som vores renseanlæg
ikke kan klare.
Derfor er Miljøstyrelsen nu i gang med at ændre
deres vejledning, så kommunerne bedre kan styre,
hvad der tillades udledt til kloakken. Det giver en
øget beskyttelse af miljøet. Det synes jeg er positivt
og jeg forventer mig meget af det arbejde.
Spildevandsektoren i Danmark er på mange måder i
god gang med den grønne omstilling, men der kan
gøres mere.
I ministeriet er der folk der er i gang med at se på,
om vi kan identificere ny teknologi, der kan rense
spildevandet endnu bedre. Så fx spredning af
miljøfarlige stoffer – herunder PFAS – minimeres.
Kommende krav og indsatser
Vi har – heldigvis - ambitiøse EU-krav for at få et
godt og sundt vandmiljø overalt. Vi skal væk fra de
røde områder på kortet. Det siger sig selv, at der skal
være grønne områder omkring Danmark.
Jeg agter også at gennemføre yderligere tiltag for at
reducere udledning af de farlige stoffer.
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Miljøministerens talepapir fra samrådet 23/2-23 om udledningstilladelser til renseanlæg
2667307_0007.png
TALEPAPIR
Jeg har nævnt på et tidligere samråd, at jeg vil se på
at stille skærpede krav til udledning af de værste
stoffer, dér hvor vi i forvejen har for mange stoffer,
det er jo mange steder. Hvilke stoffer, beror på en
faglig vurdering, som nu sættes i gang.
Jeg er enig med spørgerens indledning. Når man ser
kortet med de røde områder, er det rystende at det
ikke fylder mere i den offentlige debat. Vi går lidt fra
enkelt sag til enkelt sag. Men vi ser ikke på det helt
generelle - den meget elendig forfatning vores
vandmiljø er i. Vores opgave er at få ryddet op i det
røde plamager rundt omkring Danmark så vi når
vores mål og det mål som EU har sagt vi skal have.
Tak.
7