Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 16
Offentligt
2643815_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 6. januar 2023
Sagsnummer: 2023-210
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens forslag til Rådets forord-
ning om fastsættelse for 2023 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande gældende i EU-farvande og
for EU-fiskerfartøjer i visse andre farvande og for 2023 og 2024 af fiskerimuligheder for visse dybhavs-
bestande, KOM (2022) 0559.
Notatet er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 24. november 2022.
Jacob Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Grundnotat om fastsættelse for af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
2643815_0002.png
Den 24. november 2022
FVM 224
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2023 af fi-
skerimuligheder for visse fiskebestande gældende i EU-farvande og for EU-fi-
skerfartøjer i visse andre farvande og for 2023 og 2024 af fiskerimuligheder for
visse dybhavsbestande
KOM (2022) 559
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2023 af fiskerimuligheder
for visse fiskebestande gældende i EU-farvande og for EU-fiskerfartøjer i visse andre farvande uden
for Østersøen (forslaget om fiskerimuligheder) og for 2023 og 2024 af fiskerimuligheder for visse dyb-
havsbestande. Forslaget omfatter dels EU-bestande, dels bestande, der forvaltes i fællesskab med tred-
jelande og dels autonome bestande, som EU får adgang til. Formålet med forslaget er at fastsætte
TAC
1
for 2023 (2023 og 2024 for visse dybhavsbestande)
og fordele EU’s rådighedsmængder til med-
lemsstaterne (kvoter) for fiskeriet. Forslaget skønnes at have en positiv virkning for beskyttelsesni-
veauet i Danmark og EU, da forslaget tager højde for bestandssituationen for de berørte bestande.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2022) 559 af 28. oktober 2022 fremsat forslag til Rådets forordning om
fastsættelse for 2023 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande gældende i EU-farvande og for EU-
fiskerfartøjer i visse andre farvande og for 2023 og 2024 af fiskerimuligheder for visse dybhavsbestande.
Forslaget er modtaget i en dansk sprogversion den 7. november 2022.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal.
Formål og indhold
Forslaget omfatter dels EU-fiskebestande, dels bestande, der forvaltes i fællesskab med tredjelande, og
dels autonome bestande, som EU får adgang til at fiske. Formålet med forslaget er at fastsætte TAC for
2023 (2023 og 2024 for visse dybhavsbestande)
og fordele EU’s rådighedsmængder til medlemsstaterne
på niveauer, der er i overensstemmelse med den fælles fiskeripolitiks overordnede målsætninger. For et
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.
1
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Grundnotat om fastsættelse for af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
2643815_0003.png
stort antal bestande er der i forslaget endnu ikke angivet et forslag til TAC, da disse bestande indgår i
forhandlinger med tredjelande.
Omfanget af bestande uden forslag til konkrete TAC’er er
blevet meget
stort som følge af, at Storbritannien fra 1. januar 2021 er blevet en selvstændig kyststat.
Forslaget bygger på den videnskabelige rådgivning om fiskerimulighederne udarbejdet af Det Interna-
tionale Havundersøgelsesråd (ICES) under hensyntagen til principperne for TAC-fastsættelse, som
fremgår af Kommissionens meddelelse om status og retningslinjer for fiskerimulighederne for 2023
(Kommissionens politikerklæring - KOM (2022) 253).
Det fremgår af Kommissionens politikerklæring, at fiskebestandene i overensstemmelse med princip-
perne
i grundforordningen for EU’s fælles fiskeripolitik (EU 1380/2013) skal være forvaltet efter mål-
sætningerne om maksimalt bæredygtigt udbytte. Hovedmålsætningen for Kommissionens forslag til
fastsættelse af fiskerimulighederne for 2023 vil derfor være at fastholde eller nå maksimalt bæredygtigt
udbytte (F
MSY
2
).
Kommissionen vil foreslå at anvende enten MSY-værdien (maksimalt bæredygtigt udbytte) eller det
MSY-interval, som ICES har angivet, forudsat at de flerårige planer åbner mulighed for denne
fleksibilitet, når der foreligger MSY-rådgivning. Der er en flerårig plan for de demersale bestande i Nord-
søen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/973) og for de demersale bestande i Vest-
lige Farvande (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/472).
For bestande, hvor der ikke foreligger en fuld analytisk rådgivning, vil TAC/kvoter blive foreslået på
basis af den foreliggende videnskabelige rådgivning og uden at gå på kompromis med bevaringsbehovet
for bestandene. Hvor der ikke foreligger videnskabelig rådgivning, vil Kommissionen anvende forsigtig-
hedsprincippet på en systematisk, foruddefineret og gennemsigtig måde.
Landingsforpligtelsen er nu indført for alle fiskerier efter kvoterede arter i Nordsøen, Skagerrak, Katte-
gat, de nordvestlige og de sydvestlige farvande. Det betyder, at fiskerimulighederne skal fastsættes under
hensyntagen til, at de nu skal afspejle fangsterne i stedet for at afspejle landingerne, jf. grundforordnin-
gen (EU) 1380/2013. Der er indført fleksibilitetsmekanismer, som kan indgå i forvaltningen af bestan-
dene med henblik på at tilpasse fiskerimulighederne til en fuld landingsforpligtelse. Dette omfatter år-
til-år-fleksibilitet og arts-fleksibilitet. Dertil kommer visse undtagelser fra landingsforpligtelsen gennem
de minimis-undtagelser
3
og undtagelser baseret på høj overlevelse. Kommissionen vil tage disse sidst-
nævnte mekanismer i betragtning ved fastsættelsen af TAC for de enkelte bestande.
For visse bestande har ICES rådgivet om, at der ikke bør være nogen fangster. Hvis denne rådgivning
følges, vil det under landingsforpligtelsen indebære, at det ikke vil være muligt at fortsætte andre fiske-
rier, hvor disse bestande indgår som en uundgåelig bifangst. I sådanne situationer vil Kommissionen,
for at sikre balancen mellem hensynet til mulighederne for et fortsat fiskeri, herunder socioøkonomiske
hensyn, og hensynet til opnåelse af god økologisk tilstand for bestandene, foreslå specifikke TAC’er
til
bifangster. ICES’ rådgivning for torsk i Kattegat er ligesom for 2021
og 2022 ingen fangster. TAC for
torsk i Kattegat har i en længere årrække været fastsat alene til bifangster. Det foreslår Kommissionen
også for 2023. Kommissionen har for 2023 også foreslået at videreføre de supplerende foranstaltninger
for beskyttelse af torsk i Kattegat, som blev indført for fiskeriet i 2020, i form af selektive redskaber eller
projekt med fuldt dokumenteret fiskeri med kameramonitorering. Forslaget indeholder endnu ikke en
konkret TAC-størrelse for torsk i Kattegat. Kommissionen har videreført en bestemmelse fra 2022 om,
2
3
Den fiskeridødelighed, der indebærer at man kan opnå maksimalt bæredygtigt udbytte.
Undtagelse for små fangster af visse arter.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Grundnotat om fastsættelse for af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
at der kan afsættes en ekstra mængde torsk til fartøjer, der deltager i et projekt med elektronisk moni-
torering i Kattegat.
Aftaler med tredjelande
Forslaget implementerer de fiskeriaftaler, som EU indgår for 2023 med en række tredjelande for så vidt
angår fiskerimuligheder, herunder Norge, Storbritannien, Færøerne og Grønland. Forslaget fordeler
desuden de kvoter, som vedtages blandt andet på årsmøder mv. i NEAFC (Kommissionen for Fiskeriet
i det Nordøstlige Atlanterhav), NAFO (Organisationen for Fiskeriet i det Nordvestlige Atlanterhav),
ICCAT (Den Internationale Kommission for Bevarelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet), IATTC
(Den Inter-Amerikanske Kommission for Tropisk Tunfisk) og CCAMLR (Konventionen om bevarelse af
de marine levende ressourcer i Antarktis) m.fl. Endelig fordeles de kvoter, der aftales i kyststatsforhand-
linger om makrel, atlanto-skandisk sild og blåhvilling.
EU-Norge-Storbritannien
De trilaterale konsultationer regulerer forvaltningen af seks fælles bestande i Nordsøen (torsk, kuller,
mørksej, hvilling, rødspætte og sild), der tidligere var reguleret bilateralt mellem EU og Norge. Af de
fælles forvaltede bestande er særligt torsk, rødspætte, mørksej og sild af betydning for Danmark.
EU-Norge
De bilaterale konsultationer mellem EU og Norge regulerer forvaltningen af syv fælles bestande i Ska-
gerrak (torsk, kuller, hvilling, rødspætte, rejer, sild og brisling). EU og Norge fastsætter i fællesskab en
samlet TAC for de respektive bestande, der fordeles til hver part efter en fast fordelingsnøgle. Af de fælles
forvaltede bestande er særligt torsk, rødspætte, rejer og sild af betydning for Danmark. I aftalen udveks-
ler parterne også fiskerimuligheder for en række bestande i Nordsøen så som brisling, sperling, havta-
ske, jomfruhummer og rejer, samt blåhvilling i alle farvande og arktisk torsk, rødfisk, arktisk sej og kul-
ler i Norskehavet og Barentshavet, foruden kvoter i grønlandsk farvand. Ligeledes skal der aftales ad-
gangen til at fiske i hinandens farvande, der følger af aftalen om fiskerimulighederne for Skagerrak, samt
den bilaterale aftale mellem EU og Norge for Nordsøen, øvrige norske farvande, og visse EU-farvande.
EU-Storbritannien
De bilaterale konsultationer mellem EU og Storbritannien dækker forvaltningen af 76 fælles bestande i
Nordsøen, den Engelske Kanal og farvandene vest for de britiske øer. Konsultationerne dækker derved
bestande, der tidligere var forvaltet internt i EU, inden Storbritannien blev en selvstændig kyststat fra 1.
januar 2021. Fiskerisamarbejdet mellem EU og Storbritannien er baseret på Handels- og Samarbejds-
aftalen, der fastlægger betingelser i forhold til målsætninger og timing for de årlige konsultationer, og
fastlægger herudover en fordelingsnøgle for fiskerimulighederne for hver af de fælles bestande. Aftalen
indeholder desuden ændring i fordelingen mellem de to parter for de bestande, hvor Storbritannien i
perioden 2021-25 får overført yderligere kvotemængder (bilag 35 i Handels- og samarbejdsaftalen). Der
er i Handels- og Samarbejdsaftalen mellem EU og Storbritannien fastlagt fuld adgang til at fiske i hin-
andens farvande i 2023, hvorfor dette ikke skal indgå som et årligt aftale-element.
Af de fælles forvaltede bestande, der indgår i efterårets konsultationer for 2022, er særligt jomfruhum-
mer, kulmule, havtaske samt en række fladfiskearter i Nordsøen af betydning for Danmark. Dertil kom-
mer visse bestande af betydning for Danmark, hvor fiskerimulighederne skal fastlægges i løbet af året,
da fiskeriåret ikke er overensstemmende med kalenderåret. Dette gælder tobis, brisling og sperling.
Handels- og Samarbejdsaftalen giver mulighed for direkte udveksling af fiskerimuligheder mellem den
enkelte EU-medlemsstat og Storbritannien. Der er truffet beslutning om implementering af denne mu-
lighed.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Grundnotat om fastsættelse for af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
2643815_0005.png
Rådet har i efteråret 2021 vedtaget et generelt mandat for de årlige konsultationer om fiskerimuligheder
frem til 30. juni 2027 (Rådets afgørelse (EU) 2021/1875). Mandatet fastlægger de generelle principper
for EU's holdning i konsultationerne, der følger af målsætningerne i den fælles fiskeripolitik.
ICES anvender ikke EU’s forvaltningsplan i sin rådgivning for bestande, hvor der er andre parter (Norge
og Storbritannien), som har andel af de pågældende bestande, idet planen er EU’s tilgang til forvaltnin-
gen. ICES angiver dog fangstoptioner i rådgivningen ved en anvendelse af planen.
Fælles bestande
Oversigt over den biologiske rådgivning om de fælles bestande i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat for
2023 og den danske kvoteandel. Den danske andel er angivet som dansk andel af EU 27-kvoten efter
Brexit.
Art
Torsk
i
Nordsøen,
Skagerrak
og
østlige
engelske ka-
nal (7d)
ICES’ rådgivning for 2023
Rådgivning 26.008 tons (+82 pct. i forhold til rådgivning
for 2022).
MSY-rådgivning. Den estimerede gydebiomasse (SSB) er
under B
lim
4
. Fiskeridødeligheden (F) vurderes at være lige
under grænseværdien F
MSY
. Rekrutteringen har været på et
lavt niveau de seneste ca. 20 år.
TAC i 2022
13.246 tons i Nordsøen,
1.893 tons i Skagerrak og
772 tons i østlige engelske
kanal.
Supplerende tiltag er ved-
taget i EU og i Danmark
gennemført i en national
torskeplan bl.a. med krav
om tilstrækkeligt kvote-
grundlag eller selektive
redskaber.
44.924 tons i Nordsøen,
2.761 tons i Skagerrak og
5.006 tons i område 5b og
6a
Dansk andel af
EU’s kvote
39 pct. i Nordsøen og
83 pct. i Skagerrak
Kuller
i
Nordsøen,
Skagerrak
og vest for
Skotland
(6a)
Rådgivning 137.058 tons (+7 pct. i forhold til rådgivning for
2022).
MSY-rådgivning. Gydebiomassen (SSB) har fluktueret me-
get gennem årene og vurderes at være over MSY-niveau. Fi-
skeridødeligheden (F) ligger under F
MSY
.
33 pct. i Nordsøen
og
84 pct. i Skagerrak
Mørksej
i
Nordsøen og
Skagerrak /
Kattegat og
vest
for
Skotland (6)
Kulmule
i
Nordsøen
Rådgivning 58.912 tons (+19 pct. i forhold til rådgivning for
2022).
MSY-rådgivning. Gydebiomassen (SSB) vurderes at være
lidt under MSY-niveau. Fiskeridødeligheden (F) ligger over
F
MSY
.
Rådgivning 83.130 tons (+11 pct. i forhold til rådgivning for
2022) for den samlede nordlige bestand.
MSY-rådgivning. Gydebiomassen (SSB) vurderes at være
langt over MSY. Fiskeridødeligheden (F) ligger under F
MSY
.
Rådgivning 83.130 tons (+11 pct. i forhold til rådgivning for
2022) for den samlede nordlige bestand.
MSY-rådgivning. Gydebiomassen (SSB) vurderes at være
langt over MSY. Fiskeridødeligheden (F) ligger under F
MSY
.
Rådgivning 110.172 tons (+25 pct. i forhold til rådgivning for
2022).
MSY-rådgivning. Gydebiomassen (SSB) vurderes at være
over MSY-niveau. Fiskeridødeligheden (F) ligger under
F
MSY
.
44.950 tons i Nordsøen, og
Skagerrak/Kattegat
og
4.664 tons i område 6 mv.
10 pct. i Nordsøen og
Skagerrak/
Kattegat
2.754 tons i Nordsøen
71 pct.
Kulmule
i
Skager-
rak/Katte-
gat
Hvilling
i
Nordsøen og
østlige en-
gelske kanal
2.2.379 tons
rak/Kattegat
i
Skager-
92 pct.
26.636 tons i Nordsøen
28 pct.
B
LIM:
Grænseværdi for en bestands gydebiomasse
en nedre værdi. Inden for den biologiske rådgivning findes
der grænseværdier, der betyder, at der skal tages særlige tiltag for at genopbygge bestanden.
4
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Grundnotat om fastsættelse for af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
2643815_0006.png
Art
Hvilling
i
Skagerrak /
Kattegat
Rødspætte
i Nordsøen
og Skager-
rak
Tunge
Nordsøen
i
ICES’ rådgivning for 2023
Rådgivning 676 tons for 2023 og 2024 (-27 pct. i forhold til
rådgivning for 2021 og 2022).
Databegrænset bestand.
Rådgivning 150.705 tons (+6 pct. i forhold til rådgivning for
2022).
MSY-rådgivning. Gydebiomassen (SSB) vurderes at være
over MSY-niveau. Fiskeridødeligheden (F) ligger under
F
MSY
.
Rådgivning 9.152 tons (-40 pct. i forhold til rådgivning for
2022).
MSY-rådgivning. Gydebiomassen (SSB) vurderes at være
omkring MSY-niveau. Fiskeridødeligheden (F) ligger om-
kring F
MSY
.
Rådgivning 15.092 tons (-18 pct. i forhold til rådgivning for
2020 og 2021). Rådgivning gælder for både 2022 og 2023.
Databegrænset bestand. Rådgivningen anvender ICES’ me-
toder for databegrænsede bestande og bygger på trends i gy-
debiomassen.
ICES’ rådgivning
dækker en række områder,
og TAC for lange i Nordsøen fastsættes ud fra en delmængde
af den samlede rådgivning,
Rådgivning 15.092 tons (-18 pct. i forhold til rådgivningen
for 2020 og 2021). Rådgivning gælder for både 2022 og
2023).
Databegrænset bestand. Rådgivningen anvender ICES’ me-
toder for databegrænsede bestande og bygger på trends i gy-
debiomassen.
ICES’ rådgivning
dækker en række områder,
og TAC for lange i Skagerrak/Kattegat fastsættes ud fra en
delmængde af den samlede rådgivning,
Ingen samlet rådgivning for hele Nordsøen.
ICES vurderer bestanden og fiskeritrykket for jomfruhum-
mer i Nordsøen for en række separate delområder i EU-far-
vande. TAC fastsættes dog for hele området samlet. ICES
rådgiver efter MSY-tilgangen/forsigtighedsprincippet.
Rådgivning 5.882 tons for de to første kvartaler af 2023
(+22 pct.).
MSY-rådgivning, idet der arbejdes på en opdatering af
EU/Norges langsigtede forvaltningsstrategi. Gydebiomas-
sen (SSB) vurderes at ligge under MSY-niveau. Fiskeridøde-
ligheden (F) ligger under F
MSY
.
Rådgivning 414.886 tons (-22 pct. i forhold til rådgivning
for 2022) /Heraf bifangst: 11.073 tons (+27 pct. i forhold til
rådgivning for 2022).
MSY-rådgivning. Gydebiomassen (SSB) vurderes at være
lige over MSY-niveau. Fiskeridødeligheden (F) ligger under
F
MSY
.
Rådgivning på 0 tons for Østersøbestanden (samme rådgiv-
ning som for 2022) og 414.886 tons for Nordsøbestanden (-
22 pct. i forhold til rådgivning for 2022).
MSY-rådgivning. ICES rådgiver separat for Nordsøbestan-
den (NSAS) og Østersøbestanden (WBSS) (MSY-rådgiv-
ning), men der er en blanding af bestandene i Skager-
rak/Kattegat.
Rådgivning 68.690 tons for perioden 1. juli 2022 til 30. juni
2023 (-36 pct. i forhold til rådgivning for 2022).
MSY-rådgivning.
TAC i 2022
929 tons
Dansk andel af
EU’s kvote
90 pct.
125.692 tons i Nordsøen,
16.816 tons i Skagerrak
28 pct. i Nordsøen og
79 pct. i Skagerrak
15.330 tons
4 pct.
Lange
Nordsøen
i
3.127 tons i Nordsøen
43 pct.
Lange
i
Skager-
rak/Kattegat
144 tons
60 pct.
Jomfru-
hummer
i
EU-far-
vande
i
Nordsøen
Rejer
i Ska-
gerrak
og
Norske
Rende
24.268 tons
39 pct.
5.398 tons i Skagerrak
65 pct. i Skagerrak
Sild
i Nord-
søen (NSAS)
427.628 tons (konsum),
8.174 tons (bifangst)
Variabel andel af
konsumkvoten
og
98 pct. af bifangst-
kvoten
Sild
i Ska-
gerrak
/
Kattegat
25.021 tons (konsum),
6.659 tons (bifangst)
(Kun 1.136 tons sild, heraf
996 tons for EU, må tages i
Skagerrak/Kattegat.)
48 pct. af konsum-
kvoten og 85 pct. af
bifangstkvoten
Brisling
i
Nordsøen/
Skagerrak /
Kattegat
12.570 tons i Skager-
rak/Kattegat (1. juli 2022
til 30. juni 2023).
56.120 tons i Nordsøen
(1. juli 2022 til 30. juni
2023).
72 pct. i Skagerrak
94 pct. i Nordsøen
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Grundnotat om fastsættelse for af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
2643815_0007.png
Art
Brisling
i
den engelske
kanal
Tobis
i
Nordsøen,
Skagerrak
og Kattegat
Hestema-
krel
i Nord-
søen og Ka-
nalen
ICES’ rådgivning for 2023
Rådgivning 9.200 tons. ICES har ændret rådgivning fra ka-
lenderår til perioden fra 1. juli til 30. juni det følgende år.
ICES rådgiver ud fra en MSY-tilgang.
Rådgivning foreligger februar 2023
TAC søges fastsat i marts i forlængelse af modtagelse af den
biologiske rådgivning i februar med henblik på start af fi-
skeri efter tobis pr. 1 april 2023.
Rådgivning 8.969 tons (-36 pct. i forhold til rådgivningen
for 2020 og 2021).
Rådgivningen dækker 2022 og 2023.
Databegrænset
bestand. Rådgivningen anvender ICES’ me-
toder for databegrænsede bestande og bygger på trends i gy-
debiomassen.
Rådgivning ingen fangst (-100 pct. i forhold til rådgivning
for 2022).
MSY-rådgivning. Rådgivningen dækker et større område
end TAC.
Rådgivning 22.791 tons (+19 pct. i forhold til rådgivningen
for 2020 og 2021). Rådgivningen gælder for 2022 og 2023.
Databegrænset bestand. Rådgivningen anvender ICES’ me-
toder for databegrænsede bestande og bygger på trends i gy-
debiomassen.
TAC i 2022
9.200 tons (1. juli 2022 -
30. juni 2023)
88.844 tons
Dansk andel af
EU’s kvote
68 pct.
96 pct.
8.969 tons
54 pct.
Hestema-
krel
i de
vestlige om-
råder
Havgalt
i
det nordøst-
lige Atlan-
terhav
61.416 tons
11 pct.
22.791 tons
26 pct.
Makrel
På baggrund af rådgivningen fra ICES forventes kyststaterne EU, Norge, Storbritannien, Island, Grøn-
land og Færøerne at blive enige om en TAC for makrel i Nordøstatlanterhavet på 782.066 tons for 2023,
svarende til en reduktion på 2 pct. i forhold til
TAC’en
for 2022. Såfremt det ikke lykkes kyststaterne at
blive enige om en aftale om en ny fordeling af bestanden, vil hver part unilateralt fastsætte sin kvote for
2023.
Blåhvilling
På baggrund af rådgivningen fra ICES om en TAC på 1.359.629 tons for 2022 i henhold til MSY-princip-
pet har kyststaterne EU, Norge, Island, Færøerne og Storbritannien drøftet TAC-fastsættelsen for 2023,
dog endnu uden at opnå enighed. Rådgivningen fra ICES svarer til en øgning på 81 pct. i forhold til
TAC’en for 2022.
Kyststaterne forventes ikke at indgå aftale om en ny fordeling af bestanden, hvorfor
hver part unilateralt fastsætter sin kvote for 2023.
Atlanto-skandisk sild
På baggrund af rådgivningen fra ICES forventes kyststaterne Norge, Island, Færøerne, Rusland og Stor-
britannien at blive enige om en TAC på 511.171 tons for 2023 baseret på forvaltningsstrategien, svarende
til et fald på 15
pct. i forhold til TAC’en for 2022.
Kyststaterne forventes ikke at indgå en aftale om en ny
fordeling af bestanden, hvorfor hver part unilateralt fastsætter sin kvote for 2023. Efter Brexit er EU
ikke længere kyststat og deltager i forvaltningen af fiskeriet som fiskeripart.
EU-bestande
Oversigt over den biologiske rådgivning og Kommissionens forslag om TAC for EU’s autonome be-
stande i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat for 2023 samt TAC i 2022 og den danske kvoteandel:
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Grundnotat om fastsættelse for af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
2643815_0008.png
Art
ICES’ rådgivning for 2022
EU-TAC
i
2022 i tons
Torsk
i Kattegat
Rådgivning 0 (samme rådgivning som for 2022). Databe-
grænset bestand.
Rådgivningen anvender ICES’ metoder
for databegrænsede bestande og bygger på trends i gyde-
biomassen, der viser et fald i bestanden og en lille rekrut-
tering i de senere år. Der rådgives ud fra forsigtigheds-
princippet.
Tunge
i Skager-
rak/Kattegat/
Østersøen
MSY-rådgivning i henhold til EU-forvaltningsplanen med
en intervalrådgivning mellem 380 og 504 tons (-30 pct. i
forhold til rådgivning for 2022). F
MSY
er på 504 tons. Gy-
debiomassen (SSB) vurderes at være over MSY-niveau.
Fiskeridødeligheden (F) ligger under Fmsy.
97 tons
(Bifangst)
Herudover
mulighed for
op til 30 pct.
ekstra til fartø-
jer, der delta-
ger i projekt
med elektro-
nisk monitore-
ring (dog mak-
simalt 300 kg.
pr. fartøj).
723 tons
Kommissi-
onens for-
slag til EU-
TAC i 2023
i tons
Udestår
Dansk an-
del af EU´s
kvote
62 pct.
Jomfruhummer
i Skagerrak/ Kat-
tegat
Rødspætte
i Kat-
tegat, Sundet og
Bælthavet
MSY rådgivning i henhold til EU-forvaltningsplanen med
en interval fangstrådgivning mellem 8.554 og 12.076 tons
(-17 pct. i forhold til rådgivning for 2022). Hele intervallet
vurderes at være bæredygtigt. Fiskeridødelighed angives
som fangstrater. Fangstrate under F
MSY
. ICES giver en
rådgivning, der tager højde for undtagelsen fra landings-
forpligtelsen begrundet i høj overlevelse i intervallet mel-
lem 7.155 og 10.094 tons.
Rådgivning 11.914 tons (+35 pct. i forhold til rådgivning
for 2022).
MSY-rådgivning. Gydebiomassen (SSB) vurderes at være
langt over MSY-niveau. Fiskeridødeligheden (F) ligger
under F
MSY
. Inkluderer en andel i Sundet og Bælterne
(område 22-23).
8.501 tons
498 tons (-31
pct.) Der er
foretaget et
fradrag for
udsmid un-
der de-mi-
nimis.
7.155 tons (-
16 pct.)
84 pct.
73 pct.
555 tons
i Kattegat
Skolæst
i Ska-
gerrak/Kattegat
Rådgivning på 0 tons for 2023 og 2024. Samme rådgiv-
ning som for 2021 og 2022.
5 tons i 2021
og 2022
1.059 tons
(+91 pct.)
Der er fore-
taget et fra-
drag for ud-
smid under
undtagelse
for høj over-
levelse.
Udestår
89 pct.
95 pct.
Kommissionen foreslår herudover
som i tidligere år
et forbud mod fiskeri efter visse sårbare arter.
Disse arter må, når de fanges utilsigtet, ikke skades og skal straks genudsættes. Dette gælder blandt
andet en række haj- og rokkearter.
Dybhavsbestande
Kommissionens forslag indeholder fiskerimuligheder for visse dybhavsbestande for 2023 og 2024. Dyb-
havsbestande er fiskebestande, der fanges i farvande uden for de vigtigste fiskepladser på kontinental-
soklen. De fleste af arterne vokser langsomt og lever meget længe. Det gør dem særligt sårbare over for
fiskeriaktiviteter. Fiskeriet har i EU været reguleret siden 2003 for at genopbygge sådanne nedfiskede,
langsomt voksende bestande.
Danmark har fiskerimuligheder for en enkelt dybhavsbestand (skolæst i Skagerrak og Kattegat). Intet
direkte fiskeri efter skolæst i Skagerrak og Kattegat er tilladt og TAC er således alene til bifangster.
7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Grundnotat om fastsættelse for af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
Andre bestemmelser
År-til-år fleksibilitet
Forslaget indeholder endvidere regler for år-til-år fleksibilitet. Det fremgår heraf, at de hidtidige regler
om år-til-år fleksibilitet jf. rådsforordning 847/96 kun anvendes, når medlemsstaterne ikke anvender
den mulighed for år-til-år fleksibilitet, som fremgår af grundforordningen. Grundforordningens be-
stemmelser om år-til-år fleksibilitet kan anvendes for bestande omfattet af landingsforpligtelsen, hvilket
efter 2019 er alle kvoterede bestande omfattet af forordningen.
9 pct. artsfleksibilitet
Af grundforordningens artikel 15, stk. 8, fremgår, at fangster af arter, der er underlagt landingsforplig-
telsen, og som fanges ud over de tilladte kvoter for disse arter, eller hvor medlemslande ikke har kvoter,
kan afskrives på kvoterne for målarter, forudsat at de ikke overstiger kvoten for målarter med mere end
9 pct. Dette forudsætter dog, at ikke-målarterne er inden for sikre biologiske grænser. Kommissionen
har i forslaget
som i 2021 anført, for hvilke bestande denne bestemmelse kan finde anvendelse.
Fodnoter
Den hidtidige bestemmelse om mulighed for afskrivning af tilhørende bifangster på hovedarten i visse
pelagiske fiskerier og industrifiskerier fastholdes i forslaget som i 2021. Det anføres fortsat i forslaget,
at bifangster, som fratrækkes kvoten i henhold til fodnoten, og bifangster af arter, der fratrækkes kvoten
i henhold til ovenfor anførte 9 pct. artsfleksibilitet, tilsammen ikke må overstige 9 pct. af kvoten.
Europæisk ål
ICES har den 3. november 2022 fremlagt sin rådgivning for ål. ICES anbefaler, at der ikke bør være
fangster af ål i nogen habitater i 2023, når forsigtighedsprincippet anvendes. Dette gælder både for
rekreative og erhvervsmæssige fangster og inkluderer fangster af glasål til udsætning og akvakultur.
ICES rådgiver endvidere om at andre menneskeskabte dødeligheder for ål end fiskeri bør være nul.
Kommissionen har foreslået, at udvide den kontinuerlige tre-måneders lukkeperiode for ålefiskeri i
saltvand i ålens vandringsperiode til seks måneder både for det erhvervsmæssige og det rekreative
fiskeri.
Havbars i det nordøstlige Atlanterhav
Foranstaltninger for havbars indgår i forhandlingerne med Storbritannien. Kommissionen har forelø-
bigt foreslået at videreføre de foranstaltninger for havbars der gælder for 2022, herunder regler for re-
kreativt fiskeri efter denne bestand i flere havområder, blandt andet i Nordsøen syd for Hanstholm
(område 4b). For det rekreative fiskeri foreslås der således en fangstbegrænsning for havbars på to fisk
pr. dag fra 1. marts til 30. november 2023 og kun fangst og genudsætning (”catch and release”) uden
for dette tidsrum i 2023.
Intern fordeling af makrel
Ved en eventuel manglende aftale om makreladgang med Norge forventes drøftelser om den andel af
EU's makrelkvote, som allokeres til Danmark i norske farvande for både 2022 og 2023 at indgå i drøf-
telserne af nærværende forslag.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Grundnotat om fastsættelse for af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget har ikke konse-
kvenser for EU’s budget.
Fastsættelse af fiskerimuligheder har erhvervsøkonomiske konsekvenser. Der er både stigende og fal-
dende TAC’er af relevans for dansk fiskeri i forslaget. Forslaget i sin oprindelige form indeholder som
nævnt meget få konkrete forslag til TAC for 2023 for bestande af interesse for Danmark. En stor del af
TAC for disse bestande fastsættes som nævnt i forhandlinger med tredjelande, hvorfor forslag til TAC’er
ikke er inkluderet. De vigtigste og mest økonomisk betydende bestande for dansk fiskeri er således af-
hængige af disse forhandlinger med tredjelande. Konsekvenserne for bruttoindtjeningen vil derudover
også afhænge af blandt andet udviklingen i afsætningspriserne samt omkostninger, herunder brændstof,
og af fiskerimønstre. Fiskerimulighedernes størrelse har selvsagt også afledte erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser for forarbejdningsindustrien.
Der var for 2020, 2021 og 2022 forudset visse erhvervsøkonomiske konsekvenser i de demersale fiske-
rier ved supplerende tiltag til beskyttelsen af torsk i både Nordsøen, Skagerrak og Kattegat i forhold til
indvirkningen på hvor og hvordan, der må fiskes. Disse tiltag forventes fortsat i 2023. Beskyttelsestiltag
for torsken vurderes på længere sigt dog at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, da torske-
bestanden vil blive genopbygget. Tilsvarende var der for 2020, 2021 og 2022 forudsat visse statsfinan-
sielle konsekvenser gennem øgede kontrolfunktioner. Disse vurderes også at fortsætte i 2023. Kontrol-
omkostningerne holdes inden for egen ramme.
Særligt i forhold til den foreslåede seks måneders lukkeperiode for det erhvervsmæssige fiskeri efter ål
i saltvand kan det anføres, at der er ca. 200 ålebedrifter, som udøver erhvervsmæssigt fiskeri efter ål i
saltvand. I alt blev der i 2021 landet 224 tons ål fra erhvervsmæssigt fiskeri i saltvand til en samlet værdi
af ca. 17 mio. kr. Heraf udgør værdien af landede blankål ca. 11 mio. kr. Ca. 80 fiskere fiskede kun ål,
hvoraf én fisker landede ål til en værdi af 1.171.795 kr.
Hvis der indføres en lukkeperiode for ålefiskeri i seks måneder, som i henhold til forslaget skal omfatte
den vigtigste vandringsperiode for europæisk ål og månederne omkring, vil det
uanset om perioden
ligger fra 1. august til 31. januar eller fra 1. september til udgangen af februar
betyde, at fiskeriet efter
blankål reduceres med ca. 98 pct., da dette fiskeri netop finder sted i efterårsperioden. I forhold til det
samlede fiskeri, dvs. fiskeri efter gulål og blankål, vurderes en sådan lukkeperiode at ville ramme ca. 70-
75 pct. af det samlede erhvervsmæssige ålefiskeri. Der vil i givet fald være mulighed for et mindre fiskeri
efter gulål, som topper i juni og juli, men forslaget vil
de facto
være at betragte som en lukning af ålefi-
skeriet i Danmark.
Siden 2009 har Danmark aktivt arbejdet med at genoprette den europæiske ålebestand, herunder op-
fyldt kravet om mindst 50 pct. reduktion i ålefiskeriet. De erhvervsmæssige landinger i saltvand er re-
duceret med ca. 60 pct. fra 550 tons i gennemsnit i årene 2004-2006 til 224 tons i 2021.
Danmark er det eneste medlemsland, som har næsten al erhvervsmæssigt ålefiskeri i saltvand, dvs. ca.
95 pct. i saltvand og ca. 5 pct. i ferskvand. I alt blev der i 2021 landet 8,5 tons ål fra 19 fiskere i ferskvand
til en samlet værdi af knap 800.000 kr.
9
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Grundnotat om fastsættelse for af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
2643815_0011.png
DTU Aqua har beregnet, at de erhvervsmæssige marine landinger af ål i EU kun udgør tre pct. af den
samlede dødelighed for ålebestanden.
Forslaget vil også have konsekvenser for dansk akvakultur, idet forslaget på lignende vis lægger op til
lukkeperiode for glasålsfiskeri. Det vil vanskeliggøre danske åleopdrætteres køb af glasål til udsætning
eller opdræt. Produktionen udgjorde 1.176 tons i 2021 til en samlet værdi af knap 80 mio. kr.
I forhold til erhvervsøkonomiske konsekvenser er det generelt vigtigt, at der snarest muligt aftales ad-
gang til norske farvande fra årets begyndelse.
Forslaget skønnes at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da forslaget
tager højde for bestandssituationen for de berørte bestande.
Høring
Sagen har været i høring i §5-udvalget (fiskeri) og §7-udvalget (rekreativt fiskeri, ferskvandsfiskeri og
fiskepleje), hvilket gav anledning til følgende bemærkninger:
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) fremhævede, at det var problematisk, at det
fremgik, at forslaget ville have en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark. DFPO mente,
at et forslag til regulering af fiskeriet udelukkende blev vurderet ud fra et uspecificeret beskyttelsesni-
veau, frem for at forholde sig til forslagets konsekvenser for fiskeriet, fiskerne og følgeindustrien. DFPO
understregede, at der i flere år var blevet efterspurgt en socioøkonomisk analyse, der skulle sigte mod at
vurdere Kommissionens forslag om fiskerimuligheders økonomiske konsekvenser for fiskeriet. DFPO
mente, at det havde den konsekvens, at der blev truffet beslutninger på et uoplyst grundlag. DFPO fandt
det problematisk, at fødevareministeriet tilsyneladende ikke var klar over den diskussion, som var om-
kring ICES’ nye måde at rådgive for de såkaldte kategori 3 bestande. DFPO mente, at det kom til udtryk
i rådgivningen for hvilling i Skagerrak/Kattegat, hvor bestanden var vokset med 45 pct., men konkret
gav anledning til en reduktion på 27 pct. af kvoten. DPFO forstod ikke, hvordan det passede ind i en
forvaltning, der forbød udsmid, og mente ikke, at der var taget højde for bestandssituationen. Selvom
hvilling var den bestand, hvor misforholdet mellem bestandssituation og rådgivning ifølge DFPO kom
mest til udtryk, så gjorde det sig også gældende for andre arter. DFPO påpegede, at det også gjorde sig
gældende for rødtunge, havtaske og til dels lange. DFPO understregede vigtigheden af, at man ikke un-
derudnyttede vigtige ressourcer i forsøget på at give bedre betingelser for en enkelt bestand. DPFO fandt
det vigtigt, at man ikke vedtog regler, der umiddelbart virkede effektive på papiret, men som ikke havde
effekt på bestandene. Derfor så DFPO ikke nogen positiv effekt i at lave regler om, at visse arter kun
måtte fanges som bifangst i fiskeriet efter andre arter. Det der betød noget for en bestands udvikling var
hvor meget, der fanges
ikke om det fanges i en større eller mindre andel af anden fangst. DFPO mente
grundlæggende, at bifangstreglerne gav store problemer for fiskeren. DFPO fandt ambitionen om at
”sætte noget i banken” ved ikke at udnytte væksten i nogle bestande
udemærket, men det burde ikke
give anledning til problemer med overholdelse af landingspligten. Det ville være kontraproduktivt.
DFPO forstod godt, at det kunne se voldsomt ud, hvis f.eks. kuller kvoten øges med 160 pct. som biolo-
gerne anbefalede, men hvis det ikke skete, så ville fiskeriet i Skagerrak/ Kattegat, hvor der var store
mængder af små kuller, blive sat i stå tidligt på året. DFPO understregede, at det ville betyde, at fiskerne
gik glip af en anseelig indtjening, fordi kvoterne ikke afspejlede fiskerimulighederne. DFPO understre-
gede, at Kommissionens forslag om at udvide lukkeperioden for fangst af ål fra de nuværende fire må-
neder til seks måneder ville være en de facto afvikling og lukning af bundgarnsfiskeriet efter ål i Dan-
mark. DFPO var uforstående for, at man ønskede at forbyde fiskeri i saltvand og indføre lukkeperioder,
og desuden mente DFPO, at der var tale om helt urimelige krav, som ikke ville forandre ålebestandens
tilstand. DFPO mente, at fiskeriet udgjorde en meget lille del af den samlede dødelighed for ål, hvorfor
det var forkert at ødelægge grundlaget for en meget gammel dansk fiskeritradition. Det var et vigtigt
10
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Grundnotat om fastsættelse for af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
2643815_0012.png
erhvervsfiskeri af stor betydning for kystnære samfund. DFPO mente, at der burde foretages en grundig
analyse af konsekvensen for ålebestanden, før man valgte så drastiske tiltag. DFPO understregede at
andre faktorer end fiskeri udgjorde langt største delen af dødeligheden. Hvis Kommissionens forslag
gennemføres, så mente DFPO, at der burde rejses krav om at de berørte fiskere kompenseres for deres
tab. Slutteligt er det vigtigt for DFPO, at fiskeriet kan påbegyndes den 1. januar 2023.
Hvad angik torsk i Nordsøen
og Skagerrak anbefalede DFPO en stigning i forhold til TAC’en for 2022 på
63 pct. For torsk i Kattegat anbefalede DFPO en stigning på 27 pct. i forhold til 2022. For kuller foreslog
DFPO en stigning på 160 pct. i forhold til 2022. For hvilling i Nordsøen foreslog DFPO en stigning på
25 pct i forhold til 2022 kvoten. For kulmule i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat foreslog DFPO en stig-
ning på 10,8 pct. For havtaske så DFPO gerne en roll-over
fra 2022 TAC’en på 9.014 tons. DFPO var
fortsat bekymrede for sildebifangst og fiskeri i Skagerrak. Det var vigtigt for DFPO, at der blev fastholdt
en bifangst til det danske industrifiskeri i Skagerrak.
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri PO (FSK-PO) understregede, at Kommissionens forslag ville med-
føre en lukning af det danske ålefiskeri, men ikke redde ålen. Ifølge FSK-PO, burde Danmark forsøge at
genoprette ålen, men samtidig fortsætte fiskeriet. FSK-PO mente, at Danmark bør fastholde, at ålegen-
opretningsplanen var det værktøj, man skulle bruge til at genoprette ålebestanden. Det burde ikke være
en del af TAC kvoteforordningen. Alternativt foreslog FSK-PO, at der i teksten til TAC-kvoteforordnin-
gen for 2023 kunne tilføjes en linje om, at lande enten skulle implementere en lukkeperiode eller imple-
mentere yderligere nationale tiltag, der skulle godkendes af Kommissionen. Derudover burde man fra
dansk side insistere på, at medlemsstaterne implementerede alle foranstaltninger i ålegenopretnings-
planerne. FSK-PO mente, at der burde indsamles mere data, der kunne vise det reelle billede af ålebe-
standen i europæiske farvande. FSK-PO opfordrede til at eventuelle yderligere tiltag skulle drøftes på
nationalt niveau mellem erhvervet, ministeriet og interessenter. Ålefiskerne var villige til at gå langt for
at sikre fiskeriets fremtid. FSK-PO anerkendte, at ICES rådgav om nul fangst for ål, men understregede
dog, at rådgivningen ikke var ændret siden ålegenopretningsplanen i 2007. Derfor var FSK-PO kritiske
over for tilgangen til ål, da datasættet ikke var godt nok. Medlemsstaterne var tidligere blevet enige om,
at genopretningen af europæiske ål og målet om 40 pct. udslip af blankål ville tage tid. Derfor er FSK-
PO meget uforstående overfor, at man nu ønskede at implementere yderligere foranstaltninger, der luk-
kede fiskeriet, når den plan man havde endnu ikke er gennemført. FSK-PO mente, at man som sidste
udvej kunne finde inspiration i middelhavslandenes aftale om ål, hvor lukkeperioden opdeles som 3 + 3
måneder. Der ville Danmark kunne placere de øvrige 3 måneder under glasålens migration og ankomst
i foråret. FSK-PO var desuden undrende overfor, at tungekvoten i Kattegat skulle reduceres på grund af
udsmid. Kvoten blev fordelt til fiskerier uden betydeligt udsmid, hvorfor dette fremstod besynderligt.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) mindede om, at Danmark ifølge den fælles EU fiskeripolitik er
forpligtet til at genoprette fiskebestandene. Derfor mente DN, at kvoterne bør holde sig under de græn-
ser, som ICES anbefalede i forhold til bæredygtigt udnyttelse, samt at kvoterne skulle følge et forsigtig-
hedsprincip. DN ønskede også at fremhæve, at kontrollen af fiskeriet var utilstrækkelig og illegalt ud-
smid af fisk er fortsat et udbredt problem i Nordsøen. DN opfordrede til, at der på EU-niveau arbejdes
for tiltag for at sikre et fuldt dokumenteret fiskeri, og at Danmark udvidede elektronisk monitorering
med kamera til alle demersale fiskefartøjer i Nordsøen og Skagerrak. DN var positive over, at Kommis-
sionens forslag for de fleste TACs fulgte ICES rådgivningen. DN mente dog ikke, at Kommissionens for-
slag for ål i tilstrækkelig grad hjalp med at genoprette den kritisk truede art. DN fremhævede herunder,
at Kommissionens forslag for ål ikke fulgte ICES rådgivningen om, at der ikke burde være fangster af ål
i nogen habitater i 2023. DN opfordrede Danmark til at være mere ambitiøs end Kommissionens forslag
og i stedet følge ICES rådgivningen om lukning af alt fiskeri (kommercielt og rekreativt) efter ål i alle
habitater og i alle livsstadier fra 1. januar 2023 og indtil bestanden er genoprettet. Derudover mente DN,
at Danmark burde igangsætte en proces herhjemme for at sikre ålens vandring både i fersk- og saltvand,
11
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Grundnotat om fastsættelse for af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
2643815_0013.png
samt at alt rekreativt burde forbydes fra 1. januar 2023. For torsk i Kattegat støttede DN Kommissionens
forslag for videreførelse af de eksisterende tiltag for torsk i Kattegat. DN mente at alle fartøjer, ikke kun
de danske, burde være fuldt dokumenteret og udstyret med elektronisk monitorering. DN mente, at en
bifangstkvote for torsk burde være betinget til at fartøjerne er fuldt dokumenterede. For jomfruhummer
i Skagerrak/Kattegat anbefalede DN, at Danmark bakkede op om Kommissionens forslag om fastsæt-
telse af jomfruhummer i MSY lower værdien. Desuden burde man, ifølge DN, udvide elektronisk kame-
raovervågning til alle demersale trawlfiskefartøjer i Skagerrak for at hånhæve landingsforpligtelsen. For
rødspætte i Kattegat, Sundet og Bælthavet bakkede DN op om Kommissionens forslag. Derudover an-
befalede DN, at man fra dansk side arbejdede for, at der indføres fuldt dokumenteret fiskeri i Sundet og
Bælthavet ved at indføre elektronisk monitorering. DN var positive over, at torskebestanden i Nordsøen
var i bedring, men ønskede samtidig at fremhæve, at bestanden fortsat er i skrøbelig tilstand og under
grænseværdierne for en sund bestand. DN anbefalede, at fangstmulighederne maksimalt øges med 20
pct. og prioriteten burde være at genopbygge bestanden. Slutteligt ønskede DN, at kontrollen skulle
styrkes, da der havde været en del ”overshooting” af kvoten de seneste år.
Marine Ingredients Denmark (MID) understregede, at pelagiske arter spillede en central rolle i de nord-
østatlantiske økosystemer og i den globale fødevaresikkerhed. Derfor burde man ifølge MID opfordre
til, at Kommissionen fremadrettet anmodede ICES om at undersøge og inkorporere økosystemvariabler
i den samlede rådgivning. Hvad angår kyststatsaftalerne var det afgørende for MID, at den videnskabe-
lige rådgivning på blåhvilling følges, da denne var en meget vigtig bestand for fiskemelsproducenterne i
hele Nordatlanten. Videre opfordrede MID på det kraftigste til, at der fandtes en politisk aftale på for-
delingen af makrel, NVG sild og blåhvilling. For sild anbefalede MID at følge ICES rådgivningen med en
fastsættelse af TAC for 2023 til 414.886 tons. MID fandt det vigtigt, at EU, Storbritannien og Norge
afsluttede arbejdet med at udvikle en langsigtet forvaltningsstrategi. Forvaltningsstrategien burde sikre,
at der er en sildebifangstkvote, som er tilstrækkeligt stor til at sikre fuld udnyttelse af industriarterne.
For vestlig Østersøsild anbefalede MID en kvote på 7.000 tons for 2023. MID afventede den biologiske
rådgivning fra ICES for tobis. MID hilste det velkomment, at bestemmelserne vedrørende år-til-år flek-
sibilitet, 9 pct. artsfleksibilitet og fodnote vedrørende afskrivning af bifangst fastholdes.
Danmarks Sportsfiskerforbund henviste til, at det i 2021 kun var muligt at hjemtage en havbars per dag,
hvilket vurderedes som unfair. Derfor var Danmarks Sportsfiskerforbund tilfredse med, at kvoten i
Kommissionens forslag fastholdes på to fisk per dag. Danmarks Sportsfiskerforbund fandt det dog be-
synderligt, at denne regulering kun gælder i Nordsøen syd for Hanstholm, ligesom mindstemålet på 42
cm ikke var gældende i alle danske farvande. Det var den samme bestand af havbars, der blev fisket på.
Danmarks Sportsfiskerforbund foreslog derfor, at når den relevante bekendtgørelse om mindstemål i
saltvand kommer i høring, så skal mindstemålet på havbars være 42 cm overalt i danske farvande. Yder-
ligere blev der opfordret til, at der overalt i de danske farvande indføres en daglig fangstbegrænsning på
f.eks. 2 eller 3 havbars per fisker per dag for det rekreative fiskeri. Danmarks Sportsfiskerforbund hilste
det velkomment, at Kommissionen anerkendte, at genudsætning var et vigtigt værktøj til en bæredygtig
forvaltning af en presset fiskebestand. Det burde overføres til forvaltningen af laks i Østersøen.
Dansk Amatørfiskerforening (DAFF)
påpegede at EU’s ålehandlingsplan fra 2007 virkede som forven-
tet. Derfor opfordrede DAFF Kommissionen til, at få medlemsstaterne der endnu ikke havde implemen-
teret den til at handle hurtigst muligt. DAFF mente ikke, at ICES’ tilgang til udsætning byggede på bio-
logiske data. ICES anbefaling om at stoppe for glasålsfiskeri, ville ligeledes kun få begrænset betydning,
da fiskeriet foregik i floderne, der lå uden for den fælles fiskerpolitiks gyldighedsområde. I stedet burde
EU udbygge kontrollen med illegal handel med glasål. DAFF understregede, at der var rapporteret væ-
sentligt bedre ålefangster de seneste år, hvilket betød at ålehandlingsplanen havde virket. Derfor mente
DAFF, at det ville være ødelæggende for den fremtidige tiltro til implementering af EU’s regulering af
fiskeriet, hvis de aktører, som har efterlevet ålehandlingsplanen straffes med yderligere restriktioner.
12
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Grundnotat om fastsættelse for af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
2643815_0014.png
DAFF fandt det vigtigt, at der opretholdes såvel et erhvervsmæssigt som et rekreativt ålefiskeri for at
opretholde interessen for den europæiske ål og bestandens bevarelse og genoprettelse. DAFF understre-
gede, at ålefiskeriet var levende kulturarv, som var vigtig for mange små havne. Tidligere var den danske
laksestamme truet, men ved hjælp af en stor indsats fra frivillige understøttet af den videnskabelige
rådgivning lykkedes det at genskabe den danske laksestamme. DAFF fandt derfor forslaget om at for-
længe lukkeperioden til seks måneder ødelæggende for det danske fritidsfiskeri. Forslaget ville udslette
det erhvervsmæssige ålefiskeri i Danmark og have alvorlige socioøkonomiske konsekvenser. DAFF no-
terede sig, at Kommissionens forslag ikke var ledsaget af en faglig begrundelse, hvorfor DAFF ikke kunne
støtte forslaget.
Dansk Fritidsfiskerforbund understregede, at forlængelsen af lukkeperioden for fiskeri efter ål fra 3 må-
neder til 6 måneder ville være dødsstødet for den danske handlingsplan for ål. Yderligere mente Dansk
Fritidsfiskerforbund, at forslaget ville fjerne incitamentet fra de danske fritidsfiskere til at bakke op om
den nuværende ålehandlingsplan, habitatforbedringer og udsætninger, som i dag finansieres via den
danske fiskeplejemodel. Dansk Fritidsfiskerforbund mente, at der blandt deres medlemmer ville komme
et krav om at stoppe udsætningerne og fjerne fokusset fra en fisk, der ikke længere var mulig at fiske på.
Yderligere lukning af ålefiskeriet ville grundlæggende fjerne interessen, og dermed arbejdet for at sikre
ålens overlevelse. Ifølge Dansk Fritidsfiskerforbund havde der i for mange år været fokus på fiskeriet i
forhold til at sikre ålens overlevelse, hvorimod de største hindringer i forhold til overlevelse ikke var
berørt endnu.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at et samlet kompromisforslag kan vedtages med et kvalificeret flertal i Rådet.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Som generelt princip kan regeringen støtte, at kvoterne for 2023 fastsættes på grundlag af videnskabelig
rådgivning, målsætningen om maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) i henhold til den fælles fiskeripo-
litik samt fastsatte forvaltningsplaner og -strategier.
Det er efter regeringens opfattelse meget vigtigt, at de trilaterale konsultationer mellem EU, Norge og
Storbritannien samt de bilaterale konsultationer mellem henholdsvis EU og Norge samt EU og Storbri-
tannien om fiskerimulighederne i 2023 afsluttes rettidigt i 2022, så der er klarhed om kvoterne fra årets
start, og fiskeriet i norsk farvand kan påbegyndes fra årets start i 2023. Hvis alle aftaler ikke er på plads
rettidigt, kan regeringen støtte, at EU fastsætter foreløbige fiskerimuligheder for eksempel i form af en
procentdel af de fastsatte fiskerimuligheder for 2022, hvor der tages hensyn til den videnskabelige råd-
givning, samt at visse fiskerier er sæsonfiskerier eller en anden ad hoc løsning.
Regeringen finder det desuden meget vigtigt, at relativ stabilitet fastholdes ved den interne fordeling af
fiskerimulighederne, herunder for makrel og sild, og for makrel specifikt på linje med forhandlingsop-
lægget på intern fordeling af makrel for 2022.
Regeringen finder, at det er vigtigt, at bestanden af torsk i Nordsøen og Skagerrak genopbygges. Rege-
ringen arbejder i den sammenhæng for, at torskekvoten fastsættes på et niveau inden for rammerne af
den biologiske rådgivning og EU’s
flerårige plan. Regeringen støtter i den sammenhæng en videreførelse
af
EU’s
supplerende tiltag målrettet beskyttelse af torsken med udgangspunkt i de foranstaltninger, som
er vedtaget for 2020, 2021 og 2022.
Regeringen støtter, at TAC for torsk i Kattegat fortsat fastsættes som en bifangstkvote på et niveau, som
indebærer, at der fortsat kan finde fiskeri sted i Kattegat efter andre arter. Regeringen finder, at det er
vigtigt, at der fortsat arbejdes for at genopbygge bestanden med supplerende foranstaltninger med krav
13
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Grundnotat om fastsættelse for af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
om redskaber med høj torskeselektivitet eller deltagelse i projekt med elektronisk monitorering i Katte-
gat. Med henblik på at understøtte projekter med elektronisk monitorering arbejder regeringen for, at
der i lighed med 2022 fastsættes en supplerende, begrænset mængde til torskebifangster, som alene kan
anvendes af fartøjer, der er omfattet af et projekt med elektronisk monitering med kamera.
Regeringen støtter ambitiøse EU-foranstaltninger for ål i lyset af bestandssituationen. Da der er tale om
én europæisk ålebestand, finder regeringen, at foranstaltninger skal knytte sig til alle ålens livsstadier,
alle habitatområder og alle de faktorer, som påvirker ålebestanden. Det er de samlede tiltag på EU-ni-
veau, der har betydning for genopretningen. Regeringen finder i den sammenhæng, at foranstaltninger
til forbedring af ålebestanden bør ske ved revision af
EU’s åleforordning
om genopretning af bestanden
af europæisk ål.
Regeringen finder det meget vigtigt, at der sikres bedst mulig adgang til fiskeri i norske farvande. Her
vil det være vigtigt, at man i konsultationerne sikrer, at det rette kvotemiks stilles til rådighed til at un-
derstøtte et blandet demersalt fiskeri i den norske del af Nordsøen. Regeringen arbejder derfor for at
optimere de traditionelle fiskerimuligheder efter blandt andet havtaske, kulmule og andre arter i norsk
zone af Nordsøen.
I tillæg hertil lægger regeringen vægt på, at et bæredygtigt industrifiskeri fortsat understøttes, også i
britiske farvande, herunder via en fortsættelse af eksisterende kvoteforvaltningstiltag, som for eksempel
de særlige betingelser om artsfleksibilitet.
Regeringen finder det generelt vigtigt, at der i øvrigt findes praktiske løsninger til håndteringen af sær-
lige udfordringer i lyset af landingsforpligtelsen. Det gælder særligt i forhold til bifangster, som er be-
grænsende for andet fiskeri (”choke-species”), hvor der må findes løsninger, der tager højde for opret-
holdelse af relativ stabilitet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
For så vidt angår intern fordeling af makrel for 2022 har sagen været forelagt Folketingets Europaudvalg
til et revideret forhandlingsoplæg den 23. september 2022 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri)
den 26. september 2022, jf. samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 15. september
2022.
14