Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 150
Offentligt
2663507_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 17. februar 2023
Sagsnummer: 2023-210
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens forslag til ændring af
Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 for så vidt angår maksimalgrænseværdier for cadmium
i jordmandler og visse dyrkede svampe til fødevarer (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 27. februar 2023.
En vedtagelse af forslaget vurderes at reducere beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen agter at stemme imod forslaget.
Jacob Jensen
/
Simon Apelblat
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 150: Grundnotat om grænseværdier for cadium i jordmandler og svampe, komitésag
2663507_0002.png
Den 16. februar 2023
FVM 249
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.
1881/2006 for så vidt angår maksimalgrænseværdier for cadmium i jordmandler
og visse dyrkede svampe til fødevarer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring til forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. december
2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer (komitésag). For-
slaget vedrører reviderede grænseværdier for cadmium i jordmandler og visse dyrkede svampe. For-
slaget vurderes at reducere beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da grænseværdierne øges for jord-
mandler og visse dyrkede svampe. Forslaget ventes til afstemning i den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 27. februar 2023. Regeringen agter på denne baggrund at
stemme imod forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring til forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. december 2006
om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer. Forslaget er fremsat med
hjemmel i artikel 2, stk. 2 i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar 1993 om fællesskabspro-
cedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen –
med henblik på legalitetskontrol – forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler
sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parla-
mentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig indenfor fristen, skal forslaget sendes til
Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet
ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 150: Grundnotat om grænseværdier for cadium i jordmandler og svampe, komitésag
2663507_0003.png
Forslaget ventes til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 27. februar 2023.
Formål og indhold
Cadmium er en kemisk forurening, som findes i miljøet, og som ikke kan undgås. Afgrøderne akkumu-
lerer cadmium fra den jord de dyrkes i. Cadmium ophobes i nyrerne og kan give nyreskader. De vigtigste
kilder til vores indtag af cadmium er kornprodukter og grøntsager samt kartofler. Den Europæiske Fø-
devaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet, at især børn og vegetarer har et højt indtag af cadmium
fra fødevarer. Indtaget kan være op til dobbelt så højt som det tolerable indtag for cadmium. EFSA kon-
kluderede dermed, at indtaget af cadmium bør reduceres.
Kommissionen har fremsat forslag til reviderede grænseværdier for cadmium i jordmandler (tiger nuts)
og visse dyrkede svampe (Lentinula edodes og Pleurotus ostreatus). De to produkttyper har indgået i
bredere fødevarekategorier, som med forordning 2021/1323 fik reduceret grænseværdierne for cad-
mium. De specifikke produkttyper har siden vist sig at have højere indhold af cadmium, og da produk-
terne kun spises i begrænset mængde har Kommissionen fremsat forslag om, at disse produkter nu får
højere grænseværdier for cadmium. Kommissionen vurderer, at de foreslåede grænseværdier er i over-
ensstemmelse med ALARA princippet – As Low As Reasonably Achievable, og at produkterne ikke vil
udgøre et væsentligt bidrag til eksponeringen for cadmium. Jordmandler anvendes til en særlig drink i
bl.a. Frankrig.
Produkttype
Maksimalgrænse-
værdi indtil 30. au-
gust 2021
Nuværende maksi-
malgrænseværdi i
forordning
2021/1323 fra 30.
august 2021
0,02 mg/kg
0,05 mg/kg
Foreslået
maksi-
malgrænseværdi
Jordmandler
Dyrkede svampe (Len-
tinula edodes og Pleu-
rotus ostreatus)
0,10 mg/kg
0,20 mg/kg
0,10 mg/kg
0,15 mg/kg
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om gennemfø-
relsesbestemmelser til en allerede gældende retsakt.
Gældende dansk ret
Grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer reguleres af Kommissionens forordning
(EF) nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende
stoffer i fødevarer. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen stats-
finansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. Forslaget skønnes
heller ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører forslaget ingen nævnevær-
dige administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget har ingen erhvervsøkonomiske konse-
kvenser.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 150: Grundnotat om grænseværdier for cadium i jordmandler og svampe, komitésag
DTU Fødevareinstituttet har vurderet forslaget og udtalt, at de ikke mener, at der er plads til at øge
indtaget af cadmium. DTU Fødevareinstituttet vurderer, at jordmandler kan spises af allergikere, og at
allergikere kan have et højt indtag, hvis det er den form for ”nødder” de spiser. Derfor er det vigtigt at
denne grænse er så lav som muligt. Endvidere kan især gravide med en lav jernstatus være særligt til-
bøjelige til at optage cadmium.
Fødevarestyrelsen bemærker, at svampe kan være en vegetarisk erstatning for kød, hvorfor de to typer
af svampe, Lentinula edodes og Pleurotus ostreatus, kan forventes at blive spist i større mængder af visse
forbrugere. Den højere grænseværdi for cadmium i disse fødevarer kan derfor være risikabel for visse
forbrugere. Endvidere bør cadmium-optag for dyrkede svampe kunne styres via deres vækstmedie og
gødning. Fødevarestyrelsen bemærker endvidere, at jordmandler normalt ikke spises i væsentligt om-
fang, men der kan være visse forbrugere, der kan have et højt indtag.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen og der er ikke modtaget nogle bemærkninger til forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er en overordnet målsætning, at cadmium i kosten bør begrænses mest muligt. Med en udsigt til
stigende risiko for eksponering af cadmium via vegetarisk anvendelse af svampe, bør der skabes incita-
ment blandt producenterne til at minimere indholdet af cadmium i de aktuelle fødevarer ved en lav
grænseværdi. På den baggrund agter regeringen at stemme imod forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3