Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 147
Offentligt
Til Miljøministeren.
15.02.23
Kommentarer vedrørende Miljøstyrelsens skrivelse:
”Orientering
om Import af olieholdigt spildevand til
behandling og udledning af renset spildevand fra RGS Nordic2. Miljøstyrelsen 31-01-2023.
Fra Rent Havmiljø Nu.
Den følgende fremstilling er koncentreret om 3 nedslagspunkter i
”Orientering
om import af olieholdigt
spildevand til behandling og udledning af
renset spildevand fra RGS Nordic”.
fra Miljøstyrelsen. Det er vort
håb, at Ministeren vil genoverveje et importforbud, så vi kan få stoppet den miljø- og klimaskadelige
transport og fortynding af det forurenede spildevand fra Norge og andre lande.
På side 6 i dokumentet anfører Miljøstyrelsen:
At der
”under
visse omstændigheder er mulighed for at give afslag på overførsler af affald til nyttiggørelse”
Endvidere skriver Miljøstyrelsen på grundlag af Transportforordningens Artikel 12 stk. 1 litra g:
”kan
der
gøres indsigelse,” mod overførslen,
når nyttiggørelsen
ikke kan begrundes ”ud fra
økonomiske eller
miljømæssige betragtninger.”
Vores kommentarer: Værdien af den olie, der kan nyttiggøres fra de 500.000 ton forurenet spildevand, der
overføres har RGS selv sat til 33 mio. kr. (svarende til 10.000 kr. pr. ton råolie. Den aktuelle dagspris
14.02.23 er 3.700 kr. pr ton altså en samlet værdi på 12 mio. kr.). Denne værdi skal holdes op mod
udgifterne til afskumning af olien, de direkte udgifter til afskumning er minimale. De samfundsmæssig
udgifter er imidlertid langt større, der er store tab af indtægter på fiskeri og turisme, ligesom der er vækst i
sundhedsudgifter. Selvom de store udgifter til transport af spildevandet ikke medregnes, vil regnestykket
formentlig vise, at udgifter og tab er større end de salgsindtægter den nyttiggjorte olie kan indbringe.
Hertil kommer, at Artikel 12 også giver mulighed for at vurdere nyttiggørelsen ud fra miljømæssige
betragtninger. Her er der ingen tvivl om, at den ringe kemiske tilstand, som er i Agersø Sund og andre
nærliggende danske farvande, bliver forringet ved udledning af store mængder spildevand med P-FASer,
Barium, kviksølv, kobber, tjærestoffer med videre. Det er uforståeligt at de danske miljømyndigheder ikke
anvender denne mulighed for indsigelse, specielt når alternativet ville være at udlede det rensede
spildevand i Norskehavet er er en langt større recipient end de indre danske farvande, her er der altså ikke
miljømæssige grunde til at sejle spildevandet til RGS.
Det anføres endvidere, at de kompetente miljømyndigheder kan gøre indsigelse såfremt
affaldsbehandlingen er ringere end den, der ville blive foretaget i afsenderlandet. Affaldsbehandlingens
kvalitet måles bl.a. ved koncentrationen af miljøskadelige stoffer i det spildevand, der udledes.
Her er en væsentlig forskel mellem Danmark og Norge. Idet koncentrationen af miljøskadelige stoffer måles
ved udledningen i Danmark efter fortynding med 2-5 gange grundvand. Dette er ikke tilladt i Norge, her skal
koncentrationen beregnes uden tilsætning af grundvand. Realiteten er, at kravene til det rensede
spildevands renhed er væsentligt større i Norge end i Danmark. Det er derfor meget billigere at
rense/fortynde spildevandet i Danmark end i Norge. Det er derfor, det kan betale sig for Norsk olieindustri
at finansiere transporten til Danmark og samtidig betale RGS mange mio. kr. for at modtage og skille sig af
med spildevandet (RGS tjener 4- 19 mio. for den ene importtilladelse og 12,25-13,25 mio. for den anden
importtilladelse). Skader på fiskeri, turisme og forurening ser man bort fra, men det går jo også kun ud over
andre.