Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 139
Offentligt
Baggrundsnotat
Februar 2023
Hvad er op og ned i debatten om åbne scrubbere?
Faktaark fra Danske Maritime om brugen af røggasrensningssystemer i skibsfarten, den maritime
industris rolle i den forbindelse samt det internationale perspektiv.
Formålet med faktaarket er at nuancere debatten og at undgå faktuelle misforståelser.
Politisk afsæt
•
FN´s søfartsorganisation IMO påskønner anvendelse af scrubbere som en helt legitim og anerkendt
vej til opfyldelse af internationale emissionskrav. IMO har anvendt internationalt anerkendte
studier og undersøgelser omkring anvendelse af open loop scrubbere ved diskussion og vedtagelse
af international scrubberregulering.
IMO støtter endvidere op om scrubbere og den tilhørende teknologi ved at allokere ressourcer ifm.
et fagligt forum, understøttelse af arbejdet med scrubbere i arbejdsgrupper, allokering af mødetid
og understøttelse af komitéformandskab m.v.
Senest har IMO modtaget en ny rapport, der
–
ligesom tidligere rapporter
–
ikke viser en
problematisk miljøpåvirkning i indre farvande ved test af fire forskellige open loop scubbere.
Rapporten er udarbejdet af DHI, som er en uafhængig, international rådgivnings- og
forskningsorganisation, der er specialister i vandmiljø.
•
•
Teknologiske fakta
•
•
På verdensplan er over 4500 scrubbere i drift, og yderligere 400 er bestilt. Scrubbere fra danske
producenter er bygget i henhold til alle gældende krav.
Alternativet til åbne scrubbere er lukkede scrubbere, hvor den neutraliserede SOx opsamles som
sludge, der skal renses i land. En hybrid-scrubber er en scrubberinstallation, som kan operere i
enten åben eller lukket indstilling. Drift på lavsvovlholdige brændstoffer er også en mulighed.
Men! Anvendelse af lavsvovlholdig olie medfører højere CO
2
-emissioner.
Samtidig vil flere nye brændstoffer til skibe også have behov for røggasrensning efter forbrænding.
De er således ikke nødvendigvis så grønne, som mange har fået opfattelsen af.
•
•