Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 139
Offentligt
Att. Miljøminister Magnus Heunicke
13. februar 2023
Kære Magnus Heunicke
Vi henvender os til dig, da vi har erfaret, at du har fået en henvendelse om brugen af åbne scrubbere i
skibsfarten fra en række miljøorganisationer. Vi har læst brevet, som kræver et modsvar, da der
tilsyneladende hersker forskellige opfattelser af de klima- og miljømæssige konsekvenser af brugen af
scrubbere samt en række misforståelser. Vi har stor respekt for disse organisationers generelle arbejde,
men i dette konkrete tilfælde er kritikken ikke berettiget. Danske Maritime mener derfor på vegne af den
maritime industri og branchen som helhed, at der er brug for at nuancere debatten, hvilket vi dels vil gøre i
dette brev og dels uddyber i det medfølgende faktuelle notat.
Helt grundlæggende er der brug for at se helhedsorienteret på debatten om grøn omstilling, hvilket også er
tilfældet her. Vi arbejder ud fra konkret viden og teknologisk erfaring, og vores klare anbefaling er et
bredere og mere holistisk perspektiv. Udviklingen og produktionen af scrubbere til rensning af røggas blev
skudt i gang for at løse et konkret problem og er en internationalt godkendt metode til opfyldelse af de
gældende krav for svovludledninger. Skulle der politisk opstå et politisk ønske om at skærpe de
internationale regler, er den danske maritime industri klar til at videreudvikle og levere de relevante
løsninger. Men vi vil gerne advare mod danske særregler, som risikerer at medføre en både klima- og
miljømæssig slagside, som overses af mange debattører.
Hele den maritime branche står sammen om den grønne omstilling. Her blev vi bedt om at finde en løsning
på udledning af svovl, hvilket vi gjorde, og de åbne scrubbere udgør ikke en miljømæssig risiko, for så var de
aldrig blevet internationalt godkendt. Udviklingen af dem blev i Danmark udført af den danske maritime
industri i tæt samarbejde med danske rederier og Miljøministeriet i tiden op mod indførelse af
svovlemissionskontrolområder i Østersøen og Nordsøen i 2015. Der var transparens, og danske
virksomheder opbyggede stor viden og erfaring med teknologien. Man skabte en succes ved at opfylde
samtlige tekniske og miljøkemiske krav, der blev stillet.
Det bør man huske rent politisk, før man eventuelt overvejer et forbud, som de grønne organisationer
lægger op til. For man kan ikke først bede om og godkende en teknisk løsning, for derefter at gå i en helt
anden retning. Virksomheder, som bruger millioner på at udvikle nye teknologiske løsninger, skal
selvfølgelig kunne regne med de politiske beslutninger. Industrien er helt indstillet på at videreudvikle og at
opfylde nye og endnu strengere krav, men dette går hånd i hånd med en stabil politisk kurs.
Samtidig værner vi om den eksisterende teknologifrihed, så det enkelte rederi også i fremtiden kan vælge
de løsninger, der passer bedst til det pågældende fartøj
–
så længe regler og krav opfyldes.