Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 136
Offentligt
2660943_0001.png
Den 2. februar 2023
RAMMENOTAT TIL FOLKETINGETS MILJØUDVALG
om tærskelværdier under havstrategidirektivet
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Som led i implementeringen af EU’s havstrategidirektiv er medlemsstaterne forpligtede til at
udarbejde kvantitative tærskelværdier, der fastsætter god miljøtilstand i havmiljøet. Størstedelen af
tærskelværdierne skal udarbejdes i de regionale havkonventioner, HELCOM (bl.a. Østersøen) og
OSPAR (bl.a. Nordsøen), mens de resterende fastsættes i EU.
Danmark skal tage stilling til vedtagelse af seks indikatorer, med underliggende tærskelværdier
vedrørende biodiversitet, eutrofiering og undervandsstøj. Danmark tog et forbehold grundet den
parlamentariske situation efter folketingsvalget 2. november 2022 for en række tærskelværdier til
godkendelse på møde i HELCOM den 30. november 2022. Danmark skal give en tilbagemelding
vedr. undersøgelsesforbeholdet snarest muligt. Der orienteres desuden om EU-tærskelværdier for
undervandsstøj, som blev godkendt ved flertals afstemning 14. november 2022. Danmark afstod fra
afstemningen grundet den parlamentariske situation.
Tærskelværdierne vil i relevant omfang blive anvendt i de regionale tilstandsvurderinger, som
udarbejdes i havkonventionerne i løbet af 2022/2023. Der er ikke taget stilling til den nationale
anvendelse af tærskelværdierne. Dette sker ved første del af havstrategi III i 2024, hvor der skal
laves en national tilstandsvurdering og fastsættes miljømål. Fra dansk side lægges der vægt på, at
foreslåede tærskelværdier generelt er naturfagligt velbegrundede ud fra bedst tilgængelige viden, og
at de tager højde for de potentielle risici for havmiljøet samt forsigtighedsprincippet. Danmark agter
på den baggrund at støtte forslagene i HELCOM, hvor Danmark skal give en tilbagemelding.
Baggrund
Der skal løbende tages stilling til tærskelværdier i takt med udarbejdelsen af dem i HELCOM, OSPAR
og EU.
To EU-tærskelværdier for hhv. impulsiv og vedvarende undervandsstøj blev godkendt ved flertals
afstemning den 14. november 2022, hvor Danmark afstod fra afstemningen grundet den
parlamentariske situation efter folketingsvalget den 2. november 2022. Der er nogle delelementer i
tærskelværdien, som skal besluttes i regionalt regi. Disse er endnu ikke blevet vedtaget, men ifm.
HELCOMs tilstandsvurdering HOLAS III (for perioden 2016-2021), er der udarbejdet en indikator for
vedvarende støj og impulsstøj, der anvender foreløbige værdier i sin analyse (se tabellen nedenfor).
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 136: Orientering om fastsættelse af tærskelværdier om biodiversitet, eutrofiering og undervandsstøj under havstrategidirektivet
2660943_0002.png
På HELCOM møde den 30. november 2022 blev fire tærskelværdier og de to del-tærskelværdier
vedtaget mhp. at indgå i de regionale tilstandsvurderinger, som udarbejdes i 2022/2023. Der blev på
mødet taget et dansk forbehold pga. udestående national koordinering grundet den parlamentariske
situation. Danmark skal nu melde tilbage i forhold til, hvorvidt forbeholdet kan ophæves.
Formål og indhold
I henhold til havstrategidirektivet har EU's medlemsstater siden 2008 været forpligtede til at opnå god
miljøtilstand i deres havområder. I 2017 vedtog Kommissionen GES-afgørelsen i tillæg til
havstrategidirektivet. Denne forpligter medlemsstaterne til bl.a. at fastsætte kvantitative
tærskelværdier på EU og regionalt niveau, og disse skal indgå i medlemsstaternes beskrivelse af en god
miljøtilstand for deres havområder
1
.
Tærskelværdierne er en præcisering af de eksisterende hovedsagligt kvalitative kriterier for god
miljøtilstand i havstrategidirektivet og skal iflg. GES-afgørelsen fastsættes bl.a. på grundlag af
forsigtighedsprincippet, de potentielle risici for havmiljøet samt det bedste tilgængelige videnskabelige
grundlag.
Tærskelværdierne skal indgå i medlemslandenes beskrivelse af god miljøtilstand og danner dermed
grundlag for den tilstandsvurdering, som medlemslandene hvert 6. år skal indrapportere til
Kommissionen (næste gang i 2024). Heri fastsættes endvidere de miljømål, som er bindende for
danske offentlige myndigheder. Der vil blive taget stilling til den konkrete nationale anvendelse af
tærskelværdierne i forbindelse med udarbejdelse af den nationale tilstandsvurdering og fastsættelse af
miljømål i 2024.
Indsatserne fastlægges efterfølgende i et nationalt indsatsprogram. De konkrete tærskelværdier vil
således tidligst få betydning for indsatsprogrammet under havstrategi III, som skal udarbejdes i 2027.
I indsatsprogrammet skal der iflg. havstrategidirektivet tages hensyn til bæredygtig udvikling og til de
sociale og økonomiske konsekvenser af de påtænkte foranstaltninger. Der kan i forbindelse med
fastlæggelsen af indsatsprogrammet anvendes visse undtagelser, og der er mulighed for at tilrettelægge
indsatser, så der samtidig tages samfundsmæssige hensyn.
Hovedparten af tærskelværdierne skal iht. GES-afgørelsen fastsættes via regional koordination, mens
tærskelværdier vedrørende havbund, marint affald og undervandsstøj fortrinsvist skal fastsættes i EU.
Den regionale koordination foregår i de to havkonventioner, som Danmark er medlem af, hhv. OSPAR
fsva. Nordsøen, Skagerrak, Nordlige Øresund og Kattegat, og HELCOM fsva. Østersøen, Bælthavet og
Kattegat. Kattegat indgår i begge havkonventioners områder.
Nærværende høring vedrører tærskelværdier i forhold til biodiversitet, eutrofiering og undervandsstøj.
De konkrete tærskelværdier, hvor Danmark agter at tilslutte sig, fremgår af tabel 1-2 forneden i
rammenotatet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om sagen.
1
Kommissionens afgørelse (EU) 2017/848 af 17. maj 2017 om fastlæggelse af kriterier og metodiske standarder
for god miljøtilstand i havområder samt specifikationer og standardmetoder for overvågning og vurdering og om
ophævelse af afgørelse 2010/477/EU.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 136: Orientering om fastsættelse af tærskelværdier om biodiversitet, eutrofiering og undervandsstøj under havstrategidirektivet
Nærhedsprincippet
Der er tale om regionale bidrag til gennemførelse af en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at sagen er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Havstrategidirektivet er implementeret i dansk ret ved lov om havstrategi (jf. lovbekendtgørelse
nr.1161 af 25. november 2019). GES-afgørelsen er direkte gældende, jf. TEUF art. 288.
Konsekvenser
Fastsættelsen af kvantitative tærskelværdier er en del af implementeringen af GES-afgørelsen og har til
formål at beskrive god miljøtilstand og gøre denne målbar. Tærskelværdierne medfører ingen
konsekvenser i sig selv, men kan føre til, at der på sigt træffes beslutninger om indsatser, som kan
medføre behov for ændringer af gældende ret eller har økonomiske konsekvenser, såfremt den
nationale tilstandsvurdering viser et indsatsbehov.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af tærskelværdier kræver ikke lovændring.
Økonomiske konsekvenser
Vedtagelse af tærskelværdier medfører som udgangspunkt ikke i sig selv statsfinansielle,
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Tærskelværdierne udgør i sig selv ikke
en ny forpligtelse, men de kan synliggøre et indsatsbehov, som skal adresseres mhp. at opnå god
miljøtilstand i havet, hvilket EU’s medlemsstater er forpligtet til at opnå iht. havstrategidirektivet. De
økonomiske omkostninger forbundet med efterlevelsen af tærskelværdierne afhænger af en række
forhold, som ofte er ukendte på tidspunktet for vedtagelsen af tærskelværdien, herunder den konkrete
miljøtilstand, egnede indsatser, påvirkninger fra andre landes aktiviteter og indsatser, samt hvilke
indsatser og forvaltningsmodel, der politisk tages beslutning om at iværksætte. Derfor er det i mange
tilfælde vanskeligt at skønne mulige økonomiske konsekvenser på tidspunktet for godkendelsen af
tærskelværdien. Dette gælder også for de konkrete tærskelværdier, som denne sag vedrører, jf. tabel 1
og 2 forneden.
Tærskelværdierne vil senere indgå i vurderingen af, om der er opnået god miljøtilstand og kan dermed
anvise et konkret indsatsbehov, der kan have væsentlige statsfinansielle og erhvervsøkonomiske
konsekvenser, hvis der tages politisk beslutning herom ifm. indsatsprogrammet for havstrategi III. Der
er ikke taget stilling til den nationale anvendelse af tærskelværdierne. Dette sker i 2024 ved næste
nationale tilstandsvurdering og fastsættelse af miljømål og det efterfølgende indsatsprogram i 2027.
Alt afhængigt af hvilke miljømål, der nationalt fastsættes og anvendelse af undtagelsesbestemmelser
kan det ikke udelukkes, at opnåelse af tærskelværdier for vedvarende undervandsstøj kan have
erhvervsøkonomiske konsekvenser for skibsfarten. Ift. international skibsfart vil regulering primært
skulle ske gennem FNs søfartsorganisation IMO og der skal desuden tages højde for retten til fri
passage gennem de danske stræder.
Ligeledes kan det ikke udelukkes at opnåelse af tærskelværdierne for bifangst kan have
erhvervsøkonomiske konsekvenser for fiskeriet.
Det bemærkes, at vurderingen af tilstanden for impulsstøj ift. marsvin er god for nuværende.
Med planerne om udvidelse af havvind og CCS lagring, samt anlægsprojekter kan der dog blive behov
for planlægning af aktiviteterne og forvaltning heraf.
Opnåelse af god miljøtilstand i havet kan også have positive økonomiske konsekvenser f.eks. i form af
produktive fiskebestande for fiskerierhvervet og værdien af et rent og mangfoldigt havmiljø for
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 136: Orientering om fastsættelse af tærskelværdier om biodiversitet, eutrofiering og undervandsstøj under havstrategidirektivet
2660943_0004.png
turismeerhvervet. Et sundt havmiljø kan desuden bidrage til at fremme havets naturlige evne til CO
2
-
optag og gøre det mere modstandsdygtigt i forhold til klimaforandringer.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Vedtagelse af tærskelværdier på EU- eller regionalt niveau forventes at forbedre kvaliteten af og
sammenhængen i EU-medlemsstaters beskrivelser af god miljøtilstand. De vil endvidere sikre
konsistens og sammenlignelighed på havregionsniveau. Der er tale om en præcisering af en
eksisterende forpligtelse, men tærskelværdierne kan medføre et højere beskyttelsesniveau i Danmark,
afhængigt af den konkrete værdi m.v.
Høring
Sagen har været i høring i EU Miljøspecialudvalget.
Tænketanken Hav er enige med regeringen i, at fastsættelsen af tærskelværdier i de regionale
havkonventioner og EU er et vigtigt led i forhold til implementeringen af havstrategidirektivet, der skal
føre til god miljøtilstand i havet. Tænketanken Hav er positive overfor, at regeringen lægger vægt på, at
de foreslåede tærskelværdier er naturfagligt velbegrundede ud fra bedst tilgængelige viden, at
tærskelværdier generelt skal tage højde for potentielle risici for havmiljøet samt
forsigtighedsprincippet, og at tærskelværdier er i overensstemmelse med EU-forpligtelserne. Den
finder det derfor positivt, at regeringen agter at støtte tærskelværdierne. Tænketanken Hav opfordrer
til, at Miljøministeriet eller Miljøstyrelsen offentliggør alle vedtagne tærskelværdier (i henhold til
havstrategidirektivet) på deres hjemmeside med henblik på at gøre oplysningerne tilgængelige for
offentligheden, da man ellers finder det vanskeligt at følge med i området for interessenter.
Tænketanken Hav bemærker, at der fortsat mangler at blive fastsat mange tærskelværdier for god
miljøtilstand i HELCOM, OSPAR og/eller EU. Man finder derfor, at Danmark generelt bør fastsætte
nationale tærskelværdier i Havstrategi III, idet omfang der findes data i Danmark til at underbygge
nationale tærskelværdier.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Tærskelværdierne for undervandsstøj er vedtaget i EU-regi ved flertal den 14.november 2022, hvor
Danmark afstod fra afstemningen grundet den parlamentariske situation.
Ift. HELCOM-tærskelværdierne har de øvrige lande i HELCOM godkendt tærskelværdierne.
Forslagene skal vedtages ved enstemmighed.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter det regionale og internationale samarbejde på havmiljøområdet og finder
samarbejdet væsentligt i forhold til at opnå et sundt havmiljø. Regeringen anser endvidere
fastsættelsen af tærskelværdier i de regionale havkonventioner og EU som et vigtigt led i forhold til
implementeringen af havstrategidirektivet, der skal føre til god miljøtilstand i havet. Samtidig finder
regeringen det vigtigt, at der ift. undervandsstøj fraskibsfart tages højde for søfartens globale karakter,
og at der arbejdes for at finde globale fagligt begrundede løsninger i regi af IMO. Regeringen
bemærker desuden, at EU’s havstrategidirektiv ikke omfatter aktiviteter, der alene tjener
forsvarsformål eller den nationale sikkerhed.
Regeringen anser de foreslåede tærskelværdier som naturfagligt velbegrundede ud fra bedst
tilgængelige viden på nuværende tidspunkt. Regeringen finder det vigtigt, at der løbende tages bestik
af den bedst tilgængelige viden, og at der arbejdes for at tilvejebringe et veldokumenteret grundlag at
basere indsatser på. Regeringen finder, at de tager højde for de potentielle risici for havmiljøet samt
forsigtighedsprincippet. Regeringen finder endvidere, at tærskelværdierne er i overensstemmelse med
EU-forpligtelserne i henhold til GES-afgørelsen. Regeringen agter på den baggrund at støtte
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 136: Orientering om fastsættelse af tærskelværdier om biodiversitet, eutrofiering og undervandsstøj under havstrategidirektivet
2660943_0005.png
tærskelværdierne. Der vil blive taget stilling til den konkrete nationale anvendelse af tærskelværdierne
i forbindelse med udarbejdelse af den nationale tilstandsvurdering og fastsættelse af miljømål i 2024.
Tabel 1
Tærskelværdier vedtaget i EU 14. november 2022
Indikator
Tærskelværdi (tal/trend)
I EU regi er der udarbejdet en
todelt tærskelværdi hhv. for
kortsigtede og langsigtede tab af
habitat:
Op til 20% habitatareal per dag
tolereres at have impulsstøj over
et niveau, der kan forårsage
forstyrrelse af individer fra en
indikatorart.
Op til 10% habitatareal per år
tolereres, at have impulsstøj over
et niveau, der kan forårsage
forstyrrelse af individer fra en
indikatorart.
I EU regi er der udarbejdet
følgende tærskelværdi:
Op til 20% habitatareal accepteres
per måned at have vedvarende
støj over et gennemsnitligt niveau,
der forårsager forstyrrelse eller
maskering af dyrenes lydsignaler,
f.eks. signaler til kommunikation.
Kort beskrivelse
Tærskelværdien definerer den accepterede arealmæssige
udbredelse af impulsstøj over et vist lydniveau på kort sigt (1 dag)
og på lang sigt (1 år). Dette kan ses som det habitat-tab, der
accepteres som følge af forringet habitatkvalitet eller direkte
udelukkelse fra habitat som følge af støjeksponering.
Støjen vurderes for en eller flere indikatorarter, som er regionalt
udvalgte arter af særlig relevans eller sensitivitet for området. Der
kan således være forskellige vurderinger for forskellige arter i det
samme område.
Det bemærkes, at det støjeksponerede areal ikke nødvendigvis er
det samme geografiske område over hele året. Arealet opgøres per
dag, og gennemsnittet af den daglige procent over et år udgør det
årlige areal-tab. Dette giver fleksibilitet i forhold til støjudledende
aktiviteter til havs.
Tærskelværdien definerer den accepterede arealmæssige
udbredelse af vedvarende støj, der gennemsnitligt for en måned
overstiger et niveau, der har negative effekter på individer af en
indikatorart.
Støjen vurderes for en eller flere indikatorarter, som er regionalt
udvalgte arter af særlig relevans eller sensitivitet for området. Der
kan således være forskellige vurderinger for forskellige arter i det
samme område.
Det bemærkes, at det støjeksponerede areal ikke nødvendigvis er
det samme geografiske område over hele året, men eftersom den
primære kilde til vedvarende støj er skibsfart, er det de store
skibsruter, der fylder mest i opgørelsen.
UNDERVANDSSTØJ
Maksimal udbredelse af impulsstøj
over et niveau, der har negative
effekter på havdyr
UNDERVANDSSTØJ
Maksimal udbredelse af vedvarende
støj over et niveau, der har negative
effekter på havdyr
Kilde: Miljøministeriet
Tabel 2
Tærskelværdier til vedtagelse i HELCOM
Indikator
Tærskelværdi (tal/trend)
Kort beskrivelse
Tærskelværdierne er baseret på en model, som tager højde for en
række parametre inkl. bestandsstørrelse og bestandsvækst. Baseret på
kendskabet til bestanden og data for bifangst vurderes det at være den
mest retvisende model på nuværende tidspunkt. Tærskelværdien
omfatter også dyr nedlagt ved jagt.
Det vurderes i HELCOM, at den nuværende årlige bifangst og jagt på
gråsæl udgør ca. 2000 dyr, hvorfor tærskelværdien vurderes
overskredet. For spættet sæl er der ikke tilstrækkelig data til at foretage
en vurdering af bifangst i forhold til tærskelværdien.
Tærskelværdierne er baseret på en model, som tager højde for en
række parametre inkl. bestandsstørrelse og bestandsvækst. Baseret på
kendskabet til bestanden og data for bifangst vurderes det at være den
mest retvisende model på nuværende tidspunkt.
Det vurderes i HELCOM, at den nuværende årlige bifangst af marsvin i
bælthavsbestanden udgør mere end 800 dyr, hvorfor god miljøtilstand
ikke opnås.
Lave iltkoncentrationer i bundvandet betragtes som en indirekte effekt af
næringsstofpåvirkning. Indikatoren finder anvendelse i de mere
lavvandede af HELCOMs åbenvandsområder (dvs. de fleste danske
havarealer i HELCOM, men uden for kystvandene). Tilstanden opgøres
som et middel af arealudbredelsen af iltkoncentrationer under 2, 4 og 6
mg O
2
/l i september måned. Dette sammenlignes med de fastsatte
tærskelværdier. Metoden bygger på DK’s nationale iltsvindsovervågning
under NOVANA og indikatoren med tilhørende tærskelværdier er
udviklet til brug i HELCOM af Aarhus Universitet/DCE.
BIODIVERSITET
(PATTEDYR)
Bifangst af sæler
Spættet sæl Kattegat/Bælthavet:
maks. 417 dyr årligt
Gråsæl Østersøen:
Maks. 1330 dyr årligt
BIODIVERSITET
(PATTEDYR)
Bifangst af marsvin i
Bælthavet
Marsvin i Bælthavsbestanden:
maks. 73 dyr årligt.
EUTROFIERING
Iltindhold på lavt vand
Kattegat:
Storebælt:
Øresund:
Kiel Bugt:
Mechlenborg Bugt:
Arkonabassinet:
1752 km
2
348 km
2
57 km
2
684 km
2
710 km
2
1730 km
2
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 136: Orientering om fastsættelse af tærskelværdier om biodiversitet, eutrofiering og undervandsstøj under havstrategidirektivet
2660943_0006.png
Det samlede støj-niveau bør ikke overstige den naturlige baggrundsstøj
så meget, at det akustiske råderum for f.eks. et dyrs kommunikation
reduceres betydeligt. Med en foreløbig tærskel på 20dB over
LOBE (Level of Onset of Biologically baggrundsstøjen reduceres den rækkevidde et dyr har til rådighed med
UNDERVANDSSTØJ
adverse Effects) ift. maskering af dyrs 90% på grund af at støjen maskerer signalerne.
Vedvarende lavfrekvent støj
signaler:
(vurderet ift. maskering af dyrs
Den foreløbige tærskelværdi hænger sammen med de vedtagne EU
signaler, f.eks. til
Støjniveau fra skibe tolereres at
tærskelværdier for vedvarende støj, der siger, at lydniveauet ikke må
kommunikation)
overstige naturlig baggrundsstøj med overstige et niveau, der har negative konsekvenser for havdyr i mere
20dB.
end 20% af et habitat gennemsnitligt hen over en måned. Samlet set
anvendes det i HELCOM for denne specifikke indikatorvurdering
således, at maksimum 20% af et havområde må have støjniveauer over
20 dB over baggrundsstøjen gennemsnitligt på en måned.
LOBE ift. adfærdsforstyrrelser:
De absolutte lydtryk hvor det
vurderes, at negative effekter
begynder:
Disse foreløbige værdier er baseret på studier, om end et sparsomt
UNDERVANDSSTØJ
udvalg.
Vedvarende lavfrekvent støj
Sæler: 110 dB re 1 uPa (500 Hz)
(samme indikator som overfor,
Tærsklerne hænger sammen med EU's nyligt vedtagne, således at
men vurderet ift.
Marsvin: 109 dB re 1 uPa (500 Hz)
vedvarende lavfrekvent støj ikke må overstige de angivne tærskler for
adfærdsforstyrrelse)
lydtryk i mere end 20% af et habitatareal gennemsnitligt over en måned.
Sild: 110 dB re 1 uPa (125 Hz)
Torsk: 110 dB re 1 uPa (125 Hz)
Påvirkningsafstandene er baseret på observationsstudier, af marsvins
tilstedeværelse eller afskrækkelse omkring støjende aktiviteter.
Der anvendes standardiserede
påvirkningsafstande for marsvin som
foreløbigt alternativ til tærskelværdier
for lydniveauer, hvor dyrene påvirkes
adfærdsmæssigt:
Impulsstøj
Airgun: 12 km
Generisk impulsstøj: 12 km
Impact pæleramning mitigeret: 12 km
Impact pæleramning umitigeret: 20
km
Eksplosioner: 20 km
Sonar og akustisk afskrækkelse: 20
km
Metoden med ”effect ranges” omgår anvendelsen af egentlige
tærskelværdier for kritiske lydniveauer af undervandsstøj. Metoden er
anvendt, idet det ikke har været muligt at nå at udvikle lydniveau-
tærskelværdierne i HELCOM inden for tidsrammen af HELCOMs
tilstandsvurdering (HOLAS III). Metoden repræsenterer således den
bedst mulige fremgangsmåde på nuværende tidspunkt. I kommende
vurderinger forventes det, at egentlige tærskelværdier for kritiske
lydniveauer anvendes.
Indikatoren for impulsstøj anvender effect ranges til at estimere arealer,
hvor marsvin påvirkes af støj fra aktiviteter. EU’s nyligt vedtagne
tærskelværdier anvendes således til at vurdere arealerne, der påvirkes
af impulsstøj. EU’s tærskelværdier for impulsstøj lyder, at op til 20% af
et habitat accepteres at have støj over et kritisk niveau på en enkelt
dag. Dette areal accepteres at være op til 10% gennemsnitligt over et
år.
Kilde: Miljøministeriet
6