Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 123
Offentligt
2658041_0001.png
Miljøministeriet, Departementet
Att. Miljøminister Magnus Heunicke
Slotsholmsgade 12
1216 København K.
6. feb. 2023
Kære Miljøminister Magnus Heunicke
Tillykke med din udnævnelse til Miljøminister. Det er en af de vigtigste ministerposter.
Vi skriver til dig i håbet om, at du og regeringen vil arbejde målrettet for at forbyde udledning af
giftigt røggasvand fra fragtskibe i havområderne omkring Danmark, så vi kan få et bedre havmiljø
og bevare forsyningen af sunde fisk og skaldyr til danskerne.
Det er i dag lovligt for store fragtskibe at udnytte et smuthul i lovgivningen og sejle tværs igennem
havområderne omkring Danmark på såkaldt
tung bunkerolie,
der er et af verdens mest forurenende
brændstoffer. Det kræver blot, at skibene installerer en
skrubber,
der giver røggassen et brusebad og
derefter udleder forureningen direkte i havet, som allerede er voldsomt belastet, bl.a. fordi Danmark
ikke prioriterer miljøfarlige stoffer i vandplanerne (jf. EU’s Vandrammedirektiv).
Røggasvandet indeholder kræftfremkaldende tjærestoffer og giftige tungmetaller, der akkumuleres i
sedimenter og fødekæder, så der kan opstå langtidsskader på naturen; ligesom stofferne via fisk og
skaldyr kan havne på middagsbordet hos danskerne. Samtidig giver skrubberne en ringe fjernelse af
helbreds- og klimaskadelige sodpartikler. Hertil kommer risikoen for spild af den særlig naturfarlige
tunge bunkerolie i farvandene omkring Danmark.
Antallet af fragtskibe med skrubbere er steget en faktor 1.000 på mindre end 15 år. I 2008 var der 3
skibe med skrubbere – i dag er der ca. 5.000 skibe med skrubbere. Den massive stigning skyldes, at
det er meget billigere for skibene at opfylde de nye krav til luftforurening ved fortsat at købe billig
tung bunkerolie og udlede forureningen i havet, end det er at købe renere brændstoffer og forurene
mindre. Farvandene omkring Danmark er derfor i dag massivt forurenede med røggasvand.
Heldigvis er der en løsning. Fortsat flere lande forbyder skibe at udlede røggasvand i territoriale
havområder i forsøget på at tvinge skibe over på renere brændstoffer. I Danmark kan fragtskibene
imidlertid fortsat udlede lige så meget giftigt røggasvand, som de ønsker. Danmark har nemlig ikke
indført et forbud endnu (https://www.nepia.com/industry-news/no-scrubs-more-ports-declare-ban-
on-egcs-discharges-update/).
Dette til trods for, at langt de fleste danske territoriale havområder
ikke lever op til de helt basale krav i EU's Vandrammedirektiv.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 123: Kopi af brev fra Rådet for Grøn Omstilling m.fl. til miljøministeren om udledning af giftigt røggasvand fra fragtskibe i havområderne omkring Danmark
2658041_0002.png
Samtidig strider udledning af giftigt røggasvand både imod FN’s Verdensmål om at beskytte livet i
havet samt FN’s havretskonvention. Danmark bør derfor senest i 2024 indføre et forbud mod skibes
udledning af røggasvand med tjærestoffer og tungmetaller i territoriale farvande og indføre en høj
forureningsafgift på skibe med skrubbere, som anløber danske havne. Da langt den største
gennemfart af fragtskibe sker i den internationale del af havområderne omkring Danmark, bør
Danmark overalt i internationale organisationer (HELCOM, Nordisk Ministerråd, Arktisk Råd, EU
og IMO) arbejde for et forbud mod udledning af giftigt røggasvand i internationalt farvand i 2025.
Hvad så med de rederier, der i ”god tro” har investeret i skrubbere? Da tilbagebetalingstiden for en
skrubber er kun et par år, har disse rederier fået tilbagebetalt deres investering og taber derved ikke
penge, hvis der indføres forbud mod udledning af røggasvand fra skrubbere i 2025. Tværtimod vil
mange rederier have tjent kassen på at have installeret skrubbere og forurenet havet. Og intet rederi
kan ved sine fulde fem påstå, at de ”ikke vidste” at udledning af persistente og giftige tjærestoffer
og tungmetaller skader havmiljøet. Havet er ikke en losseplads. Vi lever i det 21. århundrede.
Referencer:
www.tradewindsnews.com/esg/green-seas-eu-funded-research-finds-scrubber-discharge-harm-at-
the-tiniest-of-concentrations/2-1-1389379
https://theicct.org/sites/default/files/publications/scrubber-discharges-Apr2021.pdf
https://rgo.dk/wp-content/uploads/RGO_011-Positionspapir-Scrubbere_2022.pdf
https://theicct.org/sites/default/files/publications/Air-water-pollution-scrubbers-nov2020.pdf
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0025326X22005860?via%3Dihub
Bemærk at sidstnævnte reference, der angiver, at 8,5 % af PAH’er i Østersøen skyldes udledning af
røggasvand fra skrubbere, opgjorde udslippet før der var så mange skrubbere, som der er i dag. Dvs.
i dag er det et endnu større problem, der stiger med fortsat hastigt stigende antal skrubbere.
Ovenstående brev og enslydende læserbrev er netop sendt til dagspressen.
Vi ser frem til et rigtig godt samarbejde for at sikre et renere havmiljø og fremsender naturligvis
gerne yderligere informationer - ligesom vi gerne mødes for at drøfte ovenstående.
Med venlig hilsen