Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 119
Offentligt
2657280_0001.png
NOTAT
Den 2. februar 2023
Faktaark – Veterinærområdet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er på veterinærområdet ansvarlig for regeldannelse og
politikudvikling i forhold til dyresundhed, veterinærmedicin, dyrevelfærd, herunder kontrol og bered-
skab.
Kort baggrund for veterinærområdet
Som myndighed under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri administrerer Fødevarestyrelsen
den danske veterinærlovgivning, og styrelsen har ansvaret for regeludstedelse, kontrol- og tilsynsaktivi-
teter, undersøgelsesaktiviteter, godkendelses- og autorisationsopgaver samt deltagelse i relevant inter-
nationalt samarbejde. Ved udbrud af husdyrsygdomme og ved større fødevarebårne sygdomsudbrud
iværksætter styrelsen en beredskabsindsats for effektivt at begrænse konsekvenserne for menneskers og
dyrs sundhed.
Fødevarestyrelsen er i henhold til ’Lov om Hold af Dyr’, ’Beredskabsloven’, ’Fødevareforordningen’ og
’Animal Health Law’ forpligtet til at overvåge trusler, forbygge og forberede sig på og håndtere hændelser
og kriser. Styrelsen er en del af det nationale krisestyringssystem med sektoransvar for områderne;
pro-
duktion og forsyning af fødevarer, foder og levende dyr
samt
varsling og indsats i forbindelse med
smitsomme husdyrsygdomme og zoonoser.
Den tidligere dyreværnslov og 10 særlove på dyrevelfærdsområdet blev i 2020 samlet i én lov – ’Dyre-
velfærdsloven’. Indsatser på dyrevelfærdsområdet har i de seneste år primært været baseret på frivillige
aftaler og hensigtserklæringer samt øget fokus på markedsdrevet dyrevelfærd, herunder svinehandlings-
planen (2014-2020), fjerkræhandlingsplanen (2015-2020) og dyrevelfærdsmærket (2017-).
På veterinærområdet er der gjort en indsats mod antibiotikaresistens siden 1995, hvor der blev indført
forbud mod, at dyrlæger måtte tjene penge på salg af veterinærmedicin. I 2010 blev det obligatorisk med
sundhedsrådgivningsaftaler for store grise- og kvægbesætninger og ’Gult kort-ordningen’ for grisebe-
sætninger blev etableret. Ordningen blev videreudviklet i 2016 med det differentierede gule kort. Ende-
lig blev der i 2019 fastsat et politisk mål om at reducere antibiotikaforbruget til grise.
På dyretransportområdet er der senest indgået en bred politisk aftale i 2020, hvorefter der er iværksat
en særlig målrettet indsats for virksomheder med dårlig regelefterlevelse, ligesom et nyt kontrolkoncept
er etableret med en ny sanktionerings- og opfølgningsmodel.
Relevante nøgletal
Nedenfor fremgår udvalgte nøgletal for veterinærområdet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Præsentationer af områderne under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2657280_0002.png
Tabel 1. Udvalgte nøgletal for veterinærområdet
Emne
Antibiotikareduktion 2010-2020* (grise)
Antal slagtninger af grise i DK (2021)
Antal grise, der transporteres over 8 timer
(2022)
Eksport af animalske landbrugsvarer (2021)
Nøgletal
27
18,5
9,3
63
pct.
mio.
mio.
mia. kr.
*Fra
2020 er konstateret en mindre stigning i antibiotikaforbruget. Tal for 2022 forventes offentliggjort i foråret 2023.
Større politiske aftaler/forlig
Nedenfor fremgår væsentligste aftaler på veterinærområdet.
Tabel 2. Oversigt over større aftaler/forlig
Politisk aftale
Veterinærforlig 3 (2018-2023)
(S, RV, SF, EL, ALT, V, DF, K, LA)
Aftale om dyretransporter (2020-2024)
(S, V, DF, RV, SF, EL, K, NB, LA, ALT)
Beskrivelse
Det nuværende veterinærforlig udgør den samlede ramme for Fø-
devarestyrelsens indsats på veterinærområdet
I 2020 blev der indgået en bred politisk aftale om et helhedsori-
enteret, mere risikobaseret og datadrevet kontrolkoncept for dy-
retransporter.
Aktuelle fokusområder
Nedenfor fremgår aktuelle fokusområder for veterinærområdet.
Veterinærforlig
:
Det seneste veterinærforlig (2018-2023) og aftalen om styrket indsats mod afri-
kansk svinepest (2018-2022) gav afsæt for sammenhængende indsatser med de berørte erhverv til
forebyggelse og bekæmpelse af smitsomme husdyrsygdomme. Indsatserne skal videreføres og til-
passes i forhold til erfaringer med eksisterende sygdomme og perspektiver for nye sygdomme, her-
under zoonoser.
Dyresundhed:
En tilbagevendende udfordring i husdyrproduktionen i Danmark er at undgå og
bekæmpe forekomster af smitsomme sygdomme hos husdyr. Sygdomsudbrud kan have store øko-
nomiske konsekvenser og vil ofte kræve indgreb med aflivninger og begrænsninger i adgang til at
flytte dyr mellem ramte zoner, erstatninger mv. samt bortfald af eksportindtægter. Det kræver en
omfattende myndighedsindsats i forhold til overvågning, forebyggelse og bekæmpelse.
Dyrevelfærd
:
Som følge af Danmarks store produktion af animalske produkter er niveauet af dy-
revelfærd i den danske husdyrproduktion et område, som løbende påkalder sig offentlighedens in-
teresse. EU-Kommissionen forventes at fremsætte et forslag til revision af EU's dyrevelfærdslov-
givning i efteråret 2023. Danmark arbejder aktivt med en række ligesindede medlemsstater i EU
for at styrke EU-reguleringen på dyrevelfærdsområdet.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Præsentationer af områderne under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Dyretransport:
Danmark er blandt EU’s største eksportører af levende dyr. Området er reguleret
gennem EU’s transportforordning fra 2005. Danmark samarbejder med en række ligesindede
lande med tidlig interessevaretagelse over for EU-Kommissionen i forhold til at styrke beskyttelsen
af dyr under transport i forbindelse med den kommende reform af transportreglerne, som forven-
tes præsenteret i efteråret 2023.
3