Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 116
Offentligt
2656644_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 3. februar 2023
Sagsnummer: 2023-210
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens forslag til ændring af bilag
II til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til
maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet folpet i eller på specifikke produkter (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 13.-14. februar 2023.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til
forslaget ligger inden for de retningslinjer for behandling af komitésager om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets
fødevareordførere.
Jacob Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet folpet i eller på specifikke produkter, komitésag
2656644_0002.png
Den 2. februar 2023
FVM 243
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for
rester af pesticidet folpet i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for et
aktivstof i en afgrøde (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af maksimalgrænseværdier på
baggrund af nye anvendelser i EU for stoffet folpet. Ændringerne betyder, at en ny
maksimalgrænseværdi fastsættes. Der er for det anførte stof gennemført risikovurderinger ved Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). EFSA konkluderer, at ændringerne er
sundhedsmæssigt acceptable. DTU Fødevareinstituttet istemmer denne vurdering. Endvidere er
eventuelle kombinationseffekter blevet vurderet af DTU Fødevareinstituttet, uden at det har givet
anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et
uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer for behandling
af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere. Forslaget forventes sat til afstemning i Den
Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 13.-14. februar 2023.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på
vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter forordningen om pesticidrester).
Forslaget er fremsat med hjemmel i forordningen om pesticidrester; særligt artikel 14, stk. 1, litra a i
denne forordning.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet folpet i eller på specifikke produkter, komitésag
2656644_0003.png
Kommissionen – med henblik på legalitetskontrol – forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der
udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager
forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen
for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter
samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal
forslaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis
Europa-Parlamentet ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 13.-14. februar 2023.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i bilag II til forordningen om
pesticidrester for de aktivstoffer, der allerede er vurderet i forbindelse med godkendelse eller ikke-
godkendelse som pesticidaktivstoffer, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1107/2009. Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke
er færdigvurderede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en
sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et
eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at udgøre en sundhedsmæssig
risiko. Disse stoffer opføres på en liste i bilag IV til forordningen om pesticidrester. Pesticider, for hvilke
alle maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres i bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU en
konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund
af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en nultolerance, idet det
pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip er
pesticider, som opføres i bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig,
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne, konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticider i EU, f.eks. anvendelse af nye pesticider, udvidet anvendelse til andre
afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet eller nye oplysninger om toksikologi.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU – tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (under FN’s Fødevare- og
Landbrugsorganisation – FAO og Verdenssundhedsorganisation – WHO).
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet folpet i eller på specifikke produkter, komitésag
2656644_0004.png
5) Stoffet er ikke længere godkendt til brug i EU.
6) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
En maksimalgrænseværdi kan kun ændres, hvis ændringen er sundhedsmæssig acceptabel, og
ændringen i øvrigt følger principperne i forordningen om pesticidrester, af hvilke det blandt andet
fremgår, at grænseværdier skal fastsættes så lavt som muligt.
Fødevarestyrelsen indhenter i alle tilfælde DTU’s risikovurdering af det konkrete forslag. På baggrund
af det generelle princip og den konkrete risikovurdering, foretager Fødevarestyrelsen en vurdering af
beskyttelsesniveauet.
Mange forslag inkluderer et stort antal stoffer og en række ændringer af maksimalgrænseværdier,
herunder f.eks. maksimalgrænseværdier, der sættes op, og andre maksimalgrænseværdier, der sættes
ned. Hvis ændringerne vurderes at være i overensstemmelse med de overordnede principper, og hvis
DTU Fødevareinstituttet samtidig har vurderet ændringerne som sundhedsmæssigt acceptable, vil
Fødevarestyrelsen generelt vurdere beskyttelsesniveauet som uændret. I særlige tilfælde, hvor der er
sundhedsmæssige grunde til at sætte maksimalgrænseværdierne ned, kan vurderingen dog være, at
beskyttelsesniveauet bliver forbedret.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af den videnskabelige risikovurdering fra EFSA, at bilag II ændres
med hensyn til en maksimalgrænseværdi for stoffet folpet.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over baggrund
for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for
ændring
1
Folpet
Havesalat
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til forordningen om pesticidrester. Ændringen vil være direkte
gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, og vurderes ikke at have
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. Forslaget
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet folpet i eller på specifikke produkter, komitésag
2656644_0005.png
skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Ligeledes medfører forslaget ingen nævneværdige, administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for
forbrugerne.
Efter anmodning fra Fødevarestyrelsen har DTU Fødevareinstituttet vurderet forslaget. DTU
Fødevareinstituttet vurderer, at der ikke vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede
ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier. Endvidere bemærker DTU Fødevareinstituttet, at
EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger
en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af artikel 14, stk. 2 i forordningen om pesticidrester, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet – på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af
pesticidrester hos den danske befolkning – foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for
indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de
foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på ovenstående baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab, at alle
fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Baseret på afstemningerne fra tidligere, lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forordningen om pesticidrester og de deraf afledte forordninger er vigtige elementer i beskyttelsen af
de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at forordningen om pesticidrester kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i
fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal forordningens bilag løbende ændres, herunder bilag
II, III, IV og V.
Det er vurderet, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet folpet i eller på specifikke produkter, komitésag
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer for behandling af
komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester, som den tidligere regering i
2012 forelagde Folketingets fødevareordførere.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5