Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 108
Offentligt
2. februar 2023
Et nyt koncept for naturnationalparker
Med den ny regering har vi fået et nyt regeringsgrundlag, der giver mulighed for at gentænke konceptet
bag naturnationalparkerne, så man med få justeringer af eksisterende lovgivning undgår udfordringer med
dyrevelfærd og manglende lokal opbakning, og samtidig understøtter målet om mere (og mere
sammenhængende) natur, bedre biodiversitet, klimamål og beskyttelse af grundvand og
drikkevandsproduktion.
Grundlaget for det nye koncept er, at man hverken kan eller skal løse problemerne med biodiversiteten i det
åbne land ved at sætte ”turbo”
på naturen i skovene i et forsøg på at kompensere for landbrugets
påvirkning af naturen, den tiltagende urbanisering og mange mennesker på for lidt plads. Man må i
fremtiden løse problemerne der, hvor de er i stedet for at gennemføre en plan, hvor man vil
”producere”
endnu mere biodiversitet i skovene, på trods af at biodiversiteten her i forvejen er høj. Regeringsgrundlagets
målsætning om 250.000 ha ny skov og øvrige nævnte arealønsker kan ved implementering være et meget
væsentligt bidrag til
–
over de næste mange år
–
reelt at løse problemerne i samfundet omkring natur,
klima, forurening af drikkevand og vandkredsløbet. Det er på tide at tænke i ”flere fluer med et smæk”.
Regeringsgrundlaget
–
naturnationalparker, nationalparker, skovrejsning, natur og drikkevand
Om naturnationalparker og nationalparker
lyder det i regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark” fra
december 2022: ’De 15 besluttede naturnationalparker skal gennemføres, idet lokale
kommunalbestyrelser/byråd involveres i parkernes gennemførsel og fremtidige drift.
Dispensationsmuligheden fra dyrevelfærdsloven skal evalueres, så dyrevelfærden sikres i
naturnationalparkerne. Der skal etableres lokale bestyrelser med relevant deltagelse efter inspiration fra
organiseringen af de fem nationalparker. Der kan udpeges yderligere op til fem områder, hvor der kan
etableres naturnationalparker. Der kan endvidere arbejdes på, at der kan udpeges op til tre yderligere
nationalparker, f.eks. Åmosen på Vestsjælland m.fl., for at skabe store sammenhængende naturområder,
hvor naturen får prioritet”.
Om klimamål
hedder det bl.a. i regeringsgrundlaget, at Danmark skal være et grønt foregangsland, og at vi
samtidig står i en natur- og biodiversitetskrise. Disse forhold skal samtænkes med 70% reduktionsmålet.
Om skovrejsning
hedder det bl.a. i grundlaget, at der vil blive fremlagt en plan for etablering af 250.000 ha
skov i Danmark, der bl.a. skal bidrage til at nå mål om klimaneutralitet.
Om natur og biodiversitet
hedder det bl.a. i grundlaget, at man vil bidrage til EU´s biodiversitetsstrategi for
2030 (10% strengt beskyttet natur, 30 % beskyttet natur) ved at lave en samlet lov om natur og
biodiversitet med hertil hørende mål.
Om drikkevandsbeskyttelse
hedder det bl.a. i grundlaget, at man skal passe bedre på de arealer, hvor
oppumpningen af grundvand til fremstilling af drikkevand foregår og samtænke det med etablering af natur
og øget økologi. Brancheforeningen DANVA har peget på et areal på landsplan på 200.000 ha
–
en mere
detaljeret kortlægning vil kunne præcisere tallet. Der skal samtidig ske en samtænkning med planerne om
udtagning af 100.000 ha lavbundsjorde og udtagning af randarealer.
Gennemgangen viser med al tydelighed, at der er behov for at samtænke de mange ønskede initiativer
–
ikke mindst når man tager
hensyn til landets begrænsede størrelse. Der skal tænkes i ”flere fluer med et
1