Ligestillingsudvalget 2022-23 (2. samling)
LIU Alm.del Bilag 69
Offentligt
2738449_0001.png
Stævning
Sagsøger
Sagsøgte
Foreningen Far, Fruebjergvej 3, 2100 København Ø, Cvr 29439001
subsidiært Jesper Lohse, Landsformand, cpr 201168-XXXX
Social- bolig og ældreministeriet, cvr. 33962452
Statsministeriet, cvr. 10103940
Påstand
Sagsøgte social- bolig og ældreministeriet bør som ressortministerie sammen med statsministeriet dømmes
for forskelsbehandling.
Børn og forældre forskelsbehandles som udgangspunkt i forhold til familie former, bopæl og
samværsforældre samt køn.
Alle borgere er herved ikke lige for loven og der træffes ikke individuelle og konkrete afgørelser i det
familieretslige system, hvilket er et brud på FN børnekonventionen, den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, ligestillingsloven og ministeransvarlighedsloven.
Sagsøgte bør sikre at lovgivning og praksis i familielivet og det familieretslige system gælder ligeværdigt for
alle børn og forældre som udgangspunkt.
Sagsfremstilling
Det er en menneskeret for børn at kende og blive passet af sine forældre. Det er en menneskeret at opnå
respekt for familielivet. Det er en menneskeret at opnå beskyttelse mod forskelsbehandling og det er en
menneskeret at få retslig prøvelse af borgerlige rettigheder indenfor rimelig tid.
Sagsøger har i over 10 år overfor Sagsøgte påvist og dokumenteret mønstre og konkrete eksempler i
lovgivningen og offentlig praksis, som påviser forskelsbehandling.
Sagsøger afleverede bl.a. en samlet oversigt med 12 temaer og 348 punkter i ’Verdens første
ligestillingskatalog for børn og fædre’ til Sagsøgte i 2017. Sagsøger dokumenterede i 2020 overfor Sagsøgte
at flere punkter var kommet til end bragt i orden. Dette på trods af klar dokumentation for
forskelsbehandling og overtrædelser af menneskeretten.
Situationen aktuelt er at alle fædre i Danmark og over 2 millioner børn, forældre og bedsteforældre, hvor
forældrene ikke bor sammen, oplever forskelsbehandling uden individuel og konkret vurdering under
ansvar af Sagsøgte. Der foretages herved ikke saglige vurderinger af det bedste for barnet.
Familielovgivningen tager af historiske årsager udgangspunkt i forskelsbehandling af familie former, bopæl
og samværsforældre samt indirekte fædre og børn. En sådan forskelsbehandling stemmer ikke overens
med dagens samfund og Sagsøger finder ikke dette er tilladt eller kan/bør/må tillades. Det har stor
betydning for borgerne og samfundet som helhed, herunder børns sundhed, folkesundheden,
retssikkerheden og tilliden til myndighederne.
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Henvendelse af 10/8-2023 fra Foreningen Far om stævning af Socialudvalget
2738449_0002.png
Stævningen omhandler på dette grundlag:
A) Forskelsbehandling af familieformer, uden en individuel og konkret vurdering.
B) Forskelsbehandling af bopæl og samværsforældre, uden en individuel og konkret vurdering.
C) Forskelsbehandling af fædre, uden en individuel og konkret vurdering.
Der henvises i stævningen til en række konkrete områder under anbringender, som ikke er en fuld eller
endegyldig liste, men udtryk for nogle af de mest alvorlige og omfattende områder med betydning for børn,
borgere og samfundet. Alle er ikke lige for loven.
Sagsøgte har i mere end 10 år modtaget pressemeddelelser stort set hver uge foruden
forældreundersøgelser. forskning og gentagne henvendelser direkte til ministre og embedsværket, som
påviser forskelsbehandlingen.
Anbringender
Generelt
1. At sagsøgte foretager systematisk forskelsbehandling af familieformer som udgangspunkt i
familielovgivningen, uden en individuel og konkret vurdering (FNB 2 og 3, EMRK 8, 14 og 17, LL 2)
2. At sagsøgte foretager forskelsbehandling af bopæl og samværsforældre som udgangspunkt i
familielovgivningen, uden en individuel og konkret vurdering (FNB 2 og 3, EMRK 8, 14 og 17, LL 2)
3. At sagsøgte foretager forskelsbehandling af fædre som udgangspunkt i familielovgivningen, uden
en individuel og konkret vurdering (FNB 2 og 3, EMRK 8, 14 og 17, LL 2)
Digital post
4. At informering om børn via digital post ikke altid sker til begge forældre af offentlige myndigheder
pga. manglende oplysninger og opdateringer om forældrene f.eks. i cpr-registret (Ligestillingsloven
§9).
5. At informering om børn via digital post ikke altid sker til begge forældre af private udbydere f.eks.
banker, forsikringsselskaber og forskningsinstitutioner ved trivsels- og sundhedsmålinger pga.
manglende oplysninger om begge forældre f.eks. i cpr-registret (Ligestillingsloven
§2).
Fædreorlov
6. At børn og fædre ikke kan være sikre på at få forældreorlov og dagpenge, hvis ikke forældrene bor
sammen eller oplever samlivsophør før orlovsperiodens udløb indtil barnet fylder 9 år
(Barselsbekendtgørelsen
§21 b og §21 b stk. 2).
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Henvendelse af 10/8-2023 fra Foreningen Far om stævning af Socialudvalget
2738449_0003.png
7. At medfædre ikke har samme rettigheder som med mødre (Barselsloven
§9).
Bopæl og samværsforældre
8. Frit valg
At forældre opdeles i bopæl og samværsforælder som udgangspunkt med forskellige rettigheder,
når de ikke bor sammen, uden en individuel og konkret vurdering
(Forældreansvarsloven kapitel 3
og frem, vejledning om forældremyndighed, bopæl og samvær).
9. Sagsbehandling
At forældre opdeles i bopæl og samværsforælder som udgangspunkt med forskellig
sagsbehandling, når de ikke bor sammen, uden en individuel og konkret vurdering
(Forældreansvarsloven kapitel 3 og frem, vejledning om forældremyndighed, bopæl og samvær).
10. Økonomi
At forældre opdeles i bopæl og samværsforælder som udgangspunkt med forskellig økonomi, når
de ikke bor sammen, uden en individuel og konkret vurdering
(Forældreansvarsloven kapitel 3 og
frem, vejledning om forældremyndighed, bopæl og samvær).
11. Delt bopæl
At forældre kun ved enighed kan lave delt bopæl uden at dette er lovens udgangspunkt og
domstolene kan ikke afgøre delt bopæl baseret på en individuel og konkret vurdering i forhold til
det bedste for barnet og familien
(Forældreansvarsloven § 18 a).
12. Lige tid
At forældre ikke som udgangspunkt har lige tid med børnene med frit valg til selv at lave anden
aftale eller anmode om en individuel og konkret vurdering i forhold til det bedste for barnet med
dette udgangspunkt. Selvom forskningen dokumenterer det, er bedst for børn som helhed.
(Forældreansvarsloven § 18 a).
13. Cpr-registrering
At forældre kun kan registrere barnet med en cpr-adresse ved delt bopæl med afgørende
betydning for rettigheder, sagsbehandling og økonomi
(cpr-loven §8)
14.
Tid og velfærdsydelser
At forældre ikke kan lave aftale om barnets bopæl hos en forælder og barnets velfærdsydelser hos
anden forælder, selvom det kan være bedst for barnet
(Forældreansvarsloven kapitel 3 og frem,
cpr-loven §8).
15. Daginstitution
At det alene er bopælsforælderen som afgør valget af daginstitution og barnet følger
bopælsforælderen, selvom barnet kan være født, opvokset og have levet det meste af sit liv eller
lever ligeværdigt hos samværsforælderen (Vejledning
om forældremyndighed, bopæl og samvær,
afsnit 13.1.1).
16.
Skolevalg
At barnet ofte følger distriktsskolen hos bopælsforælderen, selvom barnet kan være født, opvokset
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Henvendelse af 10/8-2023 fra Foreningen Far om stævning af Socialudvalget
2738449_0004.png
og have gået i daginstitution med legekammerater hos samværsforælderen (Folkeskoleloven
kap.
5).
17.
Gymnasievalg
At afstandskravet ved indmeldelse på gymnasie alene gælder bopælsforælderen, selvom barnet
kan være født, opvokset og være gået i skole hos samværsforælderen (lov
om ændring af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser m.v. nr. 157 af 11/02/2023).
18.
Læge
At det er bopælsforælderen, som alene afgør valg af læge, selvom barnet kan være født, opvokset
og have levet det meste af sit liv og lever ligeværdigt og med læge hos samværsforælderen
(Bekendtgørelse
om valg og skift af alment praktiserende læge og om behandling hos læge i
praksissektoren
§1
stk. 2).
19.
Tandpleje
At det ikke er muligt at vælge tandlæge i forhold til det bedste for barnet, da det alene er
bopælsforælderens kommune som er bestemmende for barnets tandlæge, selvom barnet kan gå i
skole hos samværsforælderen og dermed ikke kommer til tandpleje med sine skolekammerater
(Bekendtgørelse om tandpleje §1 stk. 2).
20.
Fritidstilbud
At det er bopælsforælderen, som alene er bestemmende for barnets kommunale fritidsaktiviteter
jfr. opholdskommunen selvom barnet kan gå i skole og have sin venner og legekammerater i
kommunen hos samværsforælderen
(dagtilbudsloven kap 13 m.v.).
21.
Skolepsykolog
At brug af skolepsykolog for barnet kræver alene accept af bopælsforælderen og kan ske uden
involvering af anden forælder uden mulighed for en individuel og konkret vurdering. Dette selvom
bopælsforælderen kan være årsagen (Vejledning
om forældremyndighed, bopæl og samvær, afsnit
13.1.1).
22.
Børnesagkyndig rådgivning
At brug af børnesagkyndig rådgivning for barnet alene kræver accept af bopælsforælderen og kan
ske uden involvering eller samme mulighed af anden forælder uden en individuel og konkret
vurdering. Dette selvom bopælsforælderen kan være årsagen
(Vejledning om forældremyndighed,
bopæl og samvær, afsnit 13.1.1).
23.
Børnegrupper
At brug af børnegrupper kræver accept af bopælsforælderen og kan ske uden involvering eller
samme mulighed af anden forælder uden en individuel og konkret vurdering. Dette selvom
bopælsforælderen kan være årsagen
(Vejledning om forældremyndighed, bopæl og samvær, afsnit
13.1.1).
24.
Tvangsfuldbyrdelse
At barnet ikke behandles ens hos forældrene ved manglende udlevering til anden forælder.
Bopælsforældre kan alene anmode om udlevering af barnet i retten, men ikke samværsforælderen,
uden at der foretages en individuel og konkret vurdering (retsplejeloven).
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Henvendelse af 10/8-2023 fra Foreningen Far om stævning af Socialudvalget
2738449_0005.png
25.
Fri proces forhøjelse
At det alene er bopælsforælderen som får forhøjet økonomisk grænse for fri proces uden
hensyntagen til samværsordningen og anden forælders økonomiske situation. Der kan efter
ansøgning meddeles en person, der opfylder de økonomiske betingelser efter stk. 2 – 5, og som
ikke har en retshjælpsforsikring eller anden forsikring, der dækker omkostninger ved sagen, fri
proces efter reglerne i
retsplejeloven § 327 og 328,
jf.
Retsplejeloven § 325, stk. 1.
Indtægtsgrænsen
forhøjes med 41.000 kr. (2005-niveau) for hvert barn under 18 år, herunder stedbørn eller
plejebørn, som enten bor hos ansøgeren eller i overvejende grad forsørges af denne.
(retsplejelovens
§ 325, stk. 5. EMRK 6, 13 og 14 samt EU's Charter artikel 47).
Retten til en retfærdig retssag er en grundlæggende rettighed i alle retsstater og en klassisk
menneskerettighed, som med nuanceforskelle går igen i alle centrale menneskeretskonventioner
om borgerlige og politiske rettigheder. Rettigheden indebærer blandt andet, at alle er lige for loven
og alle er lige for domstolene.
Velfærdsydelser
26.
Børn og ungeydelse
At forældre som bor hver for sig, og som er flyttet fra hinanden før den 19. oktober 2021, ikke
automatisk får delt børn- og ungeydelse, men i stedet udbetales ydelsen til den forælder, som hidtil
har fået den uden en individuel og konkret vurdering (Børn-
og ungeydelsesloven § 4, stk. 10, 1.
pkt.)
27.
Børn og ungeydelse
At bopælsforældre, hvor der er truffet en samværsafgørelse eller hvor der er indgået et forlig om at
barnet skal være mindst 9 ud af 14 dage hos denne, og hvor barnet ikke efterfølgende er
bopælsregistret i CPR hos den anden forælder, får udbetalt hele ydelsen uden en individuel og
konkret vurdering (Børn-
og ungeydelsesloven § 2, stk. 2, nr. 2)
28.
Økonomiske støtte til daginstitution
At det alene er bopælsforældre som kan anmode om økonomisk støtte til vuggestue, børnehave,
SFO og fritidshjem selvom samværsforælderen f.eks. betaler ligeværdigt eller mere end
bopælsforælderen, hvis samværsforælderen alene har behov for daginstitution og selv må betale
for dette uden en individuel og konkret vurdering. (BEK
nr. 2058 af 15/11/2021 § 1,
Dagtilbudsloven § 2, stk. 2 og forarbejderne til loven)
29.
Børnebidrag
At forældre hver for sig forpligtet til at forsørge barnet,
jf. Børnebidragsloven § 13, stk. 1. 1 pkt.
Opfylder en af forældrene ikke forsørgelsespligten over for barnet, kan det pålægges den
pågældende forælder at udrede bidrag til barnets underhold,
jf. Børnebidragsloven § 13, stk. 2.
Det
følger desuden af
vejledningen til Børnebidragsloven,
at der ved ansøgning om fastsættelses af
børnebidrag, foretages en konkret vurdering. I vurderingen indgår især. hvor meget barnet
opholder sig hos forældrene og hvor fast ordningen er. I tilfælde, hvor barnet opholder sig fire til
fem dage hos den ene forælder i en 14-dages periode, vil denne forælder kun undtagelsesvist
kunne anses for at opfylde sin forsørgelsespligt over for barnet, henført til
stk. 5.1.2.2. i
vejledningen for Børnebidrag.
Dette betyder, at det som udgangspunkt kun er bopælsforælderen,
som anses for at opfylde sin forsørgelsespligt.
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Henvendelse af 10/8-2023 fra Foreningen Far om stævning af Socialudvalget
2738449_0006.png
Det følger af
Børnebidragsloven § 14, stk. 1 og vejledningen pkt. 6.1.1.,
at der ved fastsættelse af
børnebidraget kun tages udgangspunkt i barnets bedste og bidragsbetalerens indkomst. Dette
betyder, at der ikke tages højde for de situationer hvor bopælsforælderen tjener mest
(Børnebidragsloven
§ 13 og vejledningen til Børnebidragsloven).
30.
Fødsel og dåbsbidrag
At det alene er moderen som kan anmode om bidrag til udgifterne ved fødslen og ved barnets
navngivning, herunder ved dåb og til moderens underhold 2 måneder før og 1 måned efter fødslen
(Børnebidragsloven
§ 19, stk. 1, 1. pkt.)
31.
Konfirmationsbidrag
At det alene er bopælsforælderen som kan anmode om særligt bidrag i anledning af omkostninger
ved barnets konfirmation eller i anden særlig anledning (Børnebidragsloven
§ 15, stk. 1.)
32. Uddannelsesbidrag
At det er alene, er bopælsforælderen som ved barnets uddannelse efter 18 år kan anmode om
uddannelsesbidrag indtil det 24. år (Børnebidragsloven
§ 14, stk. 2, 1. pkt. og Børnebidragslovens
§14, stk. 3, 1. pkt.)
33.
Børnetilskud til enlige forsørgere
At det alene er bopælsforælderen som kan søge om børnetilskud til enlige forsørger. Ordinært
børnetilskud udgør 3.692 kr. årlig for hvert barn. Det ydes, når begge eller kun den ene af
indehaverne af forældremyndigheden er enlig og barnet opholder sig lige meget hos begge,
medmindre barnet er tilmeldt folkeregistret hos den, der ikke er enlig (Børnetilskudsloven
§ 2, stk.
1, nr. 2).
34.
Ekstra børnetilskud til enlige forældre
At der ydes et ekstra børnetilskud, som udgør 3.360 kr. årlig, hvis der ydes ordinært børnetilskud
efter børnetilskudsloven § 2, nr. 1, nr. 2 eller nr. 3, 9 og indehaveren af forældremyndigheden har
barnet hos sig.10 Der ydes kun ét ekstra børnetilskud (Børnetilskudsloven
§ 3)
35.
Boligstøtte – et tilskud til huslejen
At det alene er bopælsforældre som kan søge om tilskud til huslejen. Beregningen af boligstøtten
sker på grundlag af husstandsindkomsten, jf. lov om individuel boligstøtte § 6. Lever forældre, der
har fælles forældremyndighed, ikke sammen, og opholder barnet sig lige meget hos begge
forældre, medregnes barnet ved beregningen af boligstøtte til den husstand, på hvis adresse det er
tilmeldt folkeregistret (Lov
om Individuel boligstøtte, jf. § 7, stk. 3.)
36.
Ekstra SU og forsørgertillæg
At der i forbindelse med fødsel eller adoption tildeles ret til uddannelsesstøtte uden for
klippekortet, efter ansøgning om ekstra uddannelsesstøtte i indtil 9 måneder. Den
uddannelsessøgende, der er enlig forsørger, får dog efter ansøgning ekstra uddannelsesstøtte i
indtil 12 måneder. En enlig forsørger defineres som en SU-modtager, der modtager ekstra
børnetilskud fra Udbetaling Danmark (Bekendtgørelse
2021 2433, § 31).
Har begge forældre ret til ekstra rater, kan den forælder, der opfylder betingelserne for at kunne
anses for enlig forsørger, få indtil 12 ekstra rater, men den anden forælder kan få indtil 9 ekstra
rater. (SU-loven
§ 14, stk. 1, 2. pkt.)
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Henvendelse af 10/8-2023 fra Foreningen Far om stævning af Socialudvalget
2738449_0007.png
37.
Forudbetaling
At det alene er bopælsforældre som kan anmode om underholdsbidrag i henhold til
underholdsbidragsopkrævningsloven § 2, 1. pkt. Udbetaling Danmark opkræver efter anmodning
krav på underholdsbidrag. VEJ nr. 9272 af 20/03/2019: Vejledning om opkrævning af danske
bidragskrav § 2.3 Udbetaling Danmark – Omfattet er forskudsvis udlagte børnebidrag (kun
normalbidraget (VEJ
nr. 9272 af 20/03/2019).
38.
For meget udbetalt
At det alene er bopælsforældre som kan søge om opkrævning via udbetaling Danmark og
gældsstyrelsen. Ved for meget udbetalt kræves der civilt søgsmål af samværsforældre for at få for
meget udbetalt retur (VEJ
nr. 9272 af 20/03/2019).
39.
Flerbørns tilskud
At det alene er mor og bopælsforælder, i flerbørns familier, som til hvert barn modtager ud over
det først beløb på 5.436 kr. årligt, indtil børnene fylder 7 år (Børnetilskudsloven
§ 8-10)
Familieretshuset
40.
Sagsbehandlingstid
At sagsbehandlingstiden i familieretshuset under ansvar af Sagsøgte ikke overholder dansk
lovgivning og gældende konventioner om rimelig tid (Lov
om familieretshuset samt EMRK 6).
41.
Bopæl og samværsforældre
At familieretshuset under ansvar af Sagsøgte systematisk behandles markant forskelligt på grund af
lovgivningen om bopæl og samværsforældre og praksis
(Lov om familieretshuset, FAL kap3 og 4,
vejledning om forældremyndighed, bopæl og samvær, FNB 2 og 3, EMRK 8, 14 og 17 samt LL 2)
42.
Kønsbias
At familieretshuset under ansvar af Sagsøgte systematisk forskelsbehandler fædre på grund af
kønsbias, hvor kvindelige jurister og børnesagkyndige mere ofte ligger kvindelige argumenter til
grund som føres til notat samt træffer flere kvindelige afgørelser samtidig med at kønsfordelingen
er ca. 90 pct. kvinder i familieretshuset (Lov
om familieretshuset, FNB 2 og 3, EMRK 8, 14 og 17
samt LL 2)
43.
Lige tid for børn
At familieretshuset under ansvar af Sagsøgte systematisk forskelsbehandler fædre ved ligeværdigt
samvær, hvis mor ikke ønsker ligeværdigt samvær (Lov
om familieretshuset, FNB 2 og 3, EMRK 8, 14
og 17 samt LL 2.)
44.
Skyldsspørgsmålet
At barnet under ansvar af Sagsøgte ikke behandles ens hos forældrene ved højkonflikt, da
skyldsspørgsmålet ikke er afgørende. En væsentlig årsag til familiekonflikter af taktiske årsager
samtidig med at der systematisk sker benævnelse af børnesager som højkonfliktsager uden
individuel og konkret vurdering eller dokumentation (Lov
om familieretshuset, vejledning om
forældremyndighed, bopæl og samvær 5.7, FNB 2 og 3, EMRK 8, 14 og 17 samt LL 2).
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Henvendelse af 10/8-2023 fra Foreningen Far om stævning af Socialudvalget
2738449_0008.png
45.
Statistik
At familieretshuset under ansvar af Sagsøgte ikke fremlægger ordentlig og fyldestgørende statistik
over sine afgørelser (Lov
om familieretshuset, Offentlighedsloven, FNB 2 og 3, EMRK 6).
46. Offentlighedsloven
At familieretshuset under ansvar af Sagsøgte ved henvendelse om ordentlig statistik henviser til
offentlighedsloven og herved i praksis skjuler virkeligheden (Lov
om familieretshuset,
Offentlighedsloven, FNB 2 og 3, EMRK 6).
47. Forældrefremmedgørelse
At familieretshuset under ansvar af Sagsøgte via sin praksis medvirker til psykisk vold mod børn og
forældre, specielt fædre ved ikke at anerkende, forebygge, undersøge og straffe
forældrefremmedgørelse (Lov
om familieretshuset, straffeloven §243, straffelovens §23 samt
offentlige udtalelser af familieretshuset).
48. Mistet kontakt
At familieretshuset under ansvar af Sagsøgte i en helt urimelig grad har afvist kontakt mellem børn
og specielt fædre i danske familiesager uden der er sket individuel og konkret vurdering,
politianmeldelser eller har været dokumentation for påstandene. Herved har børn og specielt
fædre systematisk mistet kontakt. Lovgivningens intentioner om kontaktbevarende samvær er
herved ikke blevet overholdt uden saglig grund (Lov
om familieretshuset §14,
FNB 2 og 3, EMRK 8,
og 14).
49. Udlevering af barn
At familieretshuset under ansvar af Sagsøgte forskelsbehandler samværsforældre i forbindelse med
at sikre muligheden for tvangsfuldbyrdelse. Det er kun bopælsforælderen som kan anmode om
udlevering af barnet, selvom det kan være bopælsforælderen som uden saglig grund tilbageholder
barnet uden saglig grund, hvis der ikke er en tvangsfuldbyrdelsesklausul. En sådan sikre
familieretshuset ofte ikke (Lov
om familieretshuset, retsplejeloven).
50. Psykisk vold
At familieretshuset under ansvar af Sagsøgte bruger et simpelt visiteringsskema, hvor det er nemt
at sætte kryds i psykisk vold, selvom det ikke vil blive vurderet sådan og der hverken vil blive rejst
sigtelse, tiltale eller falde dom. Herved afviser familieretshuset medarbejdere systematisk
kontaktbevarende samvær, selvom det ofte er børn i denne gruppe som har behov for
kontaktbevarende samvær (Lov
om familieretshuset, straffelovens §243,
FNB 2 og 3,
EMRK 6, 13 og
14 samt EU's Charter artikel 47).
51. Krisecentre
At familieretshuset under ansvar af Sagsøgte i sager, hvor der forelægger partsindlæg med en
standard formular fra et kvindekrisecenter, uden check, dokumentation, anmeldelse til politiet eller
hospitalsoplysninger, angiver fædre som voldelige, systematisk har medvirket til at børn og fædre
har mistet kontakt (Lov
om familieretshuset, serviceloven §109, straffelovens,
FNB 2 og 3,
EMRK 6,
13 og 14 samt EU's Charter artikel 47).
52.
Alvorlige bekymringer
At familieretshuset under ansvar af Sagsøgte forskelsbehandler samværsforældre og indirekte
fædre, som behandles markant forskelligt i det familieretslige system ved undersøgelser i forhold til
alkohol og stoffer, hvor det alene af samværsforældre som anmodes om at afgive f.eks. blod og
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Henvendelse af 10/8-2023 fra Foreningen Far om stævning af Socialudvalget
2738449_0009.png
hårprøver samt dokumentere rene prøver i forhold til børnene, men ikke bopælsforældre (Lov
om
familieretshuset,
FNB 2 og 3,
EMRK 6, 13 og 14 samt EU's Charter artikel 47).
53. DNA sendes til udlandet
At familieretshuset under ansvar af Sagsøgte påkræver og betaler for hårprøver af forældre
velvidende at disse sendes til og testes i udlandet underlagt udenlandsk lovgivning. Eftersom det
ikke er tilladt i Danmark (Lov
om familieretshuset, Lov om det centrale dna-profilregister).
Vold mod børn og fædre
54.
At kommunalbestyrelsen alene skal tilbyde midlertidigt ophold i boformer til kvinder, som har
været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold
i stedet for til alle voldsofre (serviceloven
§109).
55. At der ikke gives samme tilbud om rådgivning, støtte og psykologbistand til alle voldsudsatte om
det er mænd, kvinder eller i Danmark (serviceloven
§109).
56. At i væsentlig grad kvinder kan forhindre en samværsanmodning mellem børn og fædre på
kvindekrisecentre uden at sagerne er undersøgt, behandlet individuelt og konkret eller anmeldt til
politiet for almen retssikkerhed (forældreansvarslovens
§29b).
Faderskab
57. At børn ikke har mulighed for at kende og blive passet af sine biologiske fædre pga. manglende
anerkendelse af faderskabet efter 6. måned i børneloven. Dette på trods af muligheden for DNA-
dokumentation, samlivsophør og sociale medier, hvor børn, søskende, pårørende og forældre
finder hinanden på nye måder via genkendelse (børneloven
§5 og §6).
58. At børn ikke har mulighed for at kende og blive passet af sine biologiske forældre pga. anonym
donation (børneloven
kap 5).
Retssikkerhed
Retten til en retfærdig retssag er en grundlæggende rettighed i alle retsstater og en klassisk
menneskerettighed, som med nuanceforskelle går igen i alle centrale menneskeretskonventioner
om borgerlige og politiske rettigheder. Rettigheden indebærer blandt andet, at alle er lige for loven
og alle er lige for domstolene.
Enhver, hvis rettigheder og friheder er blevet krænket, skal have adgang til effektive retsmidler
herimod for en national myndighed, uanset om krænkelsen er begået af personer, der handler i
embedsmedfør.
59. Fri proces
At børns forældre ikke modtager fri proces i familieretshuset og der foretages ikke en individuel og
konkret vurdering (retsplejeloven
§325, EMRK 6 og 14).
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Henvendelse af 10/8-2023 fra Foreningen Far om stævning af Socialudvalget
2738449_0010.png
60. Fri proces i børnesager
At begge forældre ikke modtager fri proces i børnesager, som ofte tager tid og kan være dyre og
komplicerede, selvom den ene forælder modtager fri proces, hvilket gør at retssikkerheden ikke er
den samme for barnet og forældrene (retsplejeloven
§325, EMRK 6, 13 og 14).
61. Fri proces i klagesager
At børns forældre ikke modtager fri proces til behandling af klagesager mod det familieretslige
system og praksis. Der foretages ikke en individuel og konkret vurdering i praksis (retsplejeloven
§327, EMRK 6 og 14).
62.
Pas
At det ikke er muligt for begge forældre f.eks. hvis de ikke bor sammen at bestille hvert sit pas til
barnet, selvom forældrene er enige og selv ønsker at betale for det (Bekendtgørelse
om pas m.v.).
Statslig støtte
63. At Sagsøgte som ansvarlig for socialministeriet og socialstyrelsens puljer og statslige tildelinger, på
trods af gentagne henvendelser, ikke har sikret en mere saglig og ligeværdig statslig støtte for
organisationerne Kvinfo, Børns vilkår, Mødrehjælpen og Foreningen Far, som de største og mest
erfarne interesseorganisationer for henholdsvis børn, kvinder, mødre og fædre i Danmark
(årsregnskaber
for organisationernes statslige tildelinger, konkurrenceloven).
64. At Sagsøgte som ansvarlig for socialministeriet og socialstyrelsens puljer og statslige tildelinger på
socialområdet, trods flere henvendelser, ikke er kommet med en oversigt over hvem som har
modtaget de 5.8 mia. DKK om året, som Statsrevisionen har erklæret, i en lang årrække er blevet
tildelt i hemmelige puljer (https://www.dr.dk/nyheder/politik/flere-milliarder-gemt-i-hemmelige-
puljer, https://www.dr.dk/nyheder/indland/forening-hemmelige-milliardpuljer-er-lukket-land-os-
der-ikke-kender-de-rigtige, Statsrevisionens beretning, offentlighedsloven, konkurrenceloven,
straffeloven).
65. At Sagsøgte som ansvarlig ikke allerede i 2015 opdagede Britta Nielsen sagen, da Foreningen Far
henvendte sig gentagne gange og til sidst måtte give SØIK besked 22. juni 2016 efter en 30 min.
samtale med Britta Nielsen, om at der var noget helt galt (offentlighedsloven, straffeloven,
konkurrenceloven).
66. At Sagsøgte som ansvarlig, på trods af gentagne henvendelser, ikke har sikret at den statsligt
finansierede nationale voldsindsats er ligeværdigt i forhold til støtte muligheder, kontaktflader og
erfaringsgrundlaget for voldsofre i Danmark (offentlighedsloven, konkurrenceloven, FNB, EMRK).
67. At Sagsøgte via statslig støtte og tildelinger har skabt, medvirket til og opretholdt et monopol og
kartel lignende forhold på det familieretslige område i modstrid med børn og alle borgeres
retssikkerhed og grundlæggende menneskerettigheder (ERMK, FNB, konkurrenceloven).
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Henvendelse af 10/8-2023 fra Foreningen Far om stævning af Socialudvalget
2738449_0011.png
Ministeransvar
68. At socialministre underlagt ministeransvarslighedsloven og embedsfolk hos Sagsøgte, på trods af
gentagne henvendelser og dokumentation gennem mere end 10 år bl.a. et samlet
ligestillingskatalog for børn og fædre præsenteret i 2017, 2020 og 2022 fortsat ikke har sikret alle er
lige for loven samt sikret individuelle og konkrete vurderinger i det familieretslige system.
(Ministeransvarlighedsloven,
FNB, EMRK, ligestillingsloven).
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Henvendelse af 10/8-2023 fra Foreningen Far om stævning af Socialudvalget
2738449_0012.png
BILAG
Ministerskrivelser
Svar fra ministeren
Lovgivning
FNB
FN Børnekonventionen
EMRK
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
LL
Ligestillingsloven
FAL
Forældreansvarsloven
VEJ
Vejledning om forældremyndighed, bopæl og samvær
MAL
Ministeransvarslighedsloven
Hertil kommer diverse love, bekendtgørelser og vejledninger anført i processkriftet som gerne
fremsendes eller findes på www.retsinformation.dk.
Bog
Verdens første ligestillingskatalog for børn og fædre, version 2020 (fremsendes til retten)
publiceret på Amazon, Saxo og som e-bog på
https://ezme.io/c/Io/kpVb
Danmarks Statistik
Det kan under sagen dokumenteres hvordan børns bopæl hos fædre i 2023 fortsat er på niveau
med 1980. De fædre der ønsker, bør eller skal have bopæl for barnet eller delt bopæl får det
simpelthen ikke pga. lovgivning og forvaltning.
Det kan under sagen beskrives hvordan der mangler statistik hos de familieretslige myndigheder
samt hvilke skiftende svar ministerier og myndigheder er fremkommet med i løbet af 10 år.
Forskning og undersøgelser
Der kan hvis Sagsøgte ikke anerkender at fælles forældreskab og ligeværdig tid er bedst for de
fleste børn og skal danne udgangspunkt for lovgivningen præsenteres international børneforskning
som dokumenterer dette.
Der kan hvis Sagsøgte ikke anerkender at positiv fædre involvering er væsentligt for børns sundhed
i livet og nedbringer det samlede konfliktniveau og forebygger vold i familielivet præsenteres
international forskning som dokumentere dette.
Vidner, artikler, TV-undersøgelser og film
Der kan hvis Sagsøgte ikke anerkender at der sker forskelsbehandling, føres forventeligt 100.000+
vidner i form af børn, fædre, forældre, bedsteforældre, forskere, advokater, politikere, embedsfolk
faglige eksperter samt tidligere ministre. Der kan ligeledes præsenteres en lang række cases,
artikler, radio og TV-udsendelser samt film.
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001