Ligestillingsudvalget 2022-23 (2. samling)
LIU Alm.del Bilag 60
Offentligt
2719416_0001.png
Sagsnr.
2023 - 1884
Doknr.
20165
Dato
01-06-2023
Samlenotat
Rådskonklusioner om integration af kønsaspekter i politikker, programmer og budgetter.
- Vedtagelse
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
EPSCO-rådet skal vedtage rådskonklusioner, der opfordrer Kommissionen og medlemslandene
til at fremme integrering af et køns- og ligestillingsperspektiv i EU´s politikudvikling, program-
mer og budget.
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds-
økonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser.
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne.
2. Baggrund
Det Europæiske Ligestillingsinstitut (EIGE) har udarbejdet en rapport om integration af køns-
aspekter i EU (”Evidence
to action: gender equality and gender mainstreaming in the COVID-
19 recovery”).
Rapporten peger på, at køns- og ligestillingsaspektet kun i begrænset omfang
indgår i genopretningsindsatsen efter COVID-19, og at der generelt er behov for kønsopdelt
data i EU og medlemslandene for at afdække områder, hvor kvinder og mænd ikke har lige
muligheder.
Formandskabet har på den baggrund fremlagt et udkast til rådskonklusioner. Sagen er sat på
dagsordenen for EPSCO-rådsmødet den 12. juni 2023 med henblik på vedtagelse af rådskon-
klusionerne.
3. Formål og indhold
Med rådskonklusionerne opfordres Kommissionen og medlemslandene til at styrke integratio-
nen af køns- og ligestillingsaspektet i politik- og programudvikling. Desuden opfordres Kom-
missionen og medlemslandene til at fremme indsamling af kønsopdelt data og gennemføre
analyser i forbindelse med monitorering og udvikling af programmer. Derudover opfordres
der til, at medlemslandene institutionaliserer ligestillingsvurderingen i offentlige myndighe-
der, og at Kommissionen i højere grad integrerer kønsperspektiver i fremtidige EU-strategier
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Samlenotat om rådskonklusioner om gender mainstreaming på EPSCO-rådsmøde den 12. juni 2023, fra ministeren for ligestilling
2719416_0002.png
og krisehåndtering. Der opfordres også til, at køns- og ligestillingsaspektet integreres i Kom-
missionens og medlemslandenes budgetter, dog uden at det skal medføre omfattende admi-
nistrative byrder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske
konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konsekvenser for be-
skyttelsesniveauet. Såfremt Kommissionen fremsætter konkrete forslag til delelementerne fra
rådskonklusionerne, vurderes konsekvenserne for disse.
En øget indsats for systematisk integration af kønsperspektivet i fremtidige EU-strategier og
EU-politikker, med mulighed for analyser af effekten på ligestilling, kønsbaserede analyser for
alle relevante EU-finansierede programmer og instrumenter, samt støtte til systematisk pro-
duktion, indsamling, analyse og rapportering af kønsopdelt data for så vidt angår EU finansie-
rede programmer via bl.a. nationale statistiske institutioner, vil potentielt kunne medføre ad-
ministrative konsekvenser.
8. Høring
Der orienteres om punktet på møde i Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold
forud for EPSCO-rådsmødet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt opbakning blandt medlemslandene til rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at der sættes fokus på at fremme ligestilling ved at styrke
køns- og ligestillingsvinklen i Kommissionens og medlemslandenes indsatser.
Regeringen finder det samtidig vigtigt, at fordelene står mål med omkostningerne ved initiati-
vet. Regeringen finder derfor, at implementeringen af kønsaspektet i budgettering ikke bør
medføre unødigt tunge administrative processer, herunder særligt på områder, hvor der er
begrænset effekt på ligestilling.
Som følge heraf kan regeringen støtte rådskonklusionerne.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2