Ligestillingsudvalget 2022-23 (2. samling)
LIU Alm.del Bilag 6
Offentligt
2643062_0001.png
På vegne af
Ligestillingsafdelingen, Transportministeriet
RAPPORT OM MÅLTAL
OG POLITIKKER 2021
FOR KØNSSAMMENSÆTNINGEN I STATSLIGE INSTITUTIONER OG VIRKSOMHEDER
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
FOR KØNSSAMMENSÆTNINGEN I STATSLIGE
INSTITUTIONER OG VIRKSOMHEDER
Dokumenttype
Rapport
Dato
Udarbejdet af
September 2022
Rambøll Management Consulting
Rambøll
Hannemanns Allé 53
DK-2300 København S
T +45 5161 1000
F +45 5161 1001
https://dk.ramboll.com
Rambøll Management Consulting
A/S
CVR NR. 60997918
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
INDHOLD
1.
1.1
1.2
1.3
1.4
2.
2.1
2.2
3.
3.1
3.2
3.3
4.
4.1
4.2
5.
5.1
5.2
6.
6.1
Indledning
Indledende ord
Rapportens formål og baggrund
Rapportens indhold
Resumé
Anvendt metode og datagrundlag
Indberetningens temaer
Indberettende statslige institutioner og virksomheder
Kønssammensætning i bestyrelserne
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheders bestyrelser fra 2020-2021
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheders bestyrelser fra 2013-2021
Kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders
bestyrelser i 2021 – et blik på fordelingens variation
Måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelserne
Måltal hos statslige institutioner og virksomheder uden en ligelig
kønssammensætning
Årstal for forventet opfyldelse af måltal
Politikker for kønssammensætningen i de øvrige
ledelsesniveauer
Kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer blandt
statslige institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere
Statslige institutioner og virksomheder med en politik for
kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer
Statslige aktieselskabers kønssammensætning i bestyrelsen
Statslige aktieselskabers kønssammensætning, måltal og politikker
2
2
2
2
3
5
5
6
8
8
10
12
14
14
16
17
17
18
20
20
Bilag 1:
Spørgsmål besvaret af statslige virksomheder og institutioner i henhold til
ligestillingslovens § 11
Bilag 2:
Øvrige ministeriers indberettende institutioner og virksomheder fordelt på
institutionsvirksomhedstype
Bilag 3:
Supplerende tabeller om kønssammensætning fordelt på 10 procentintervaller
Bilag 4:
Supplerende figur om kønssammensætning fordelt på 10 procentintervaller
1/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
1.
INDLEDNING
1.1 Indledende ord
Ligestillingslovens § 11 indebærer, at alle statslige institutioner og virksomheder med et kollektivt
ledelsesorgan skal opstille måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen, hvis de ikke har
en ligelig kønssammensætning. Statslige institutioner og virksomheder med 50 medarbejdere
eller flere skal tillige udarbejde en politik til fremme af en ligelig kønssammensætning i de øvrige
ledelsesniveauer, hvis denne ikke allerede er ligelig. Der skal afrapporteres om måltal og politikker
én gang om året.
Formålet med lovgivningen er at fremme en mere ligelig kønssammensætning i det øverste le-
delsesorgan/bestyrelsen såvel som i den øvrige ledelse.
Med denne rapport gøres der for niende gang status over de statslige institutioner og virksomhe-
ders afrapportering af måltal og politikker for den kønsmæssige sammensætning i deres ledelse
i 2021.
1
Rapporten er udarbejdet af Rambøll Management Consulting og baseret på modtagne
indberetninger medio 2022 på vegne af Ligestillingsafdelingen i Transportministeriet.
I denne rapport betegnes ”det kollektive ledelsesorgan” og/eller ”det øverste ledelsesorgan” i
statslige institutioner og virksomheder for ”bestyrelsen”, mens resten af ledelsen betegnes som
”den øvrige ledelse/de øvrige ledelsesniveauer”.
1.2 Rapportens formål og baggrund
Formålet med denne rapport er at gøre status over de statslige institutioner og virksomheders
arbejde med at opstille måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen og udarbejde poli-
tikker for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer, jf. reglerne i ligestillingslovens §
11.
Det er desuden hensigten at afdække niveauet for de opstillede måltal i statslige institutioner og
virksomheder og tidshorisonten for opfyldelsen af måltallene. På baggrund af indberetningerne
gøres derudover status over kønsfordelingen i bestyrelserne. Ligesom der gøres status over måltal
i statslige aktieselskabers bestyrelser mv.
I henhold til ligestillingsloven betragtes kønsfordelingen som ligelig, hvis hvert køn er repræsen-
teret med minimum 40 pct., mens kønsfordelingen betragtes som afbalanceret, hvis hvert køn er
repræsenteret med 30 pct.
I denne rapport beskrives de statslige institutioner og virksomheders indberetninger om måltal
og politikker ved afslutning af regnskabsperioden for 2021.
1.3 Rapportens indhold
Rapporten består af et resumé samt en række kapitler og bilag.
I
kapitel 2
beskrives anvendt metode og datagrundlag. I
kapitel 3
redegøres for kønssammen-
sætningen i bestyrelsen hos de statslige institutioner og virksomheder.
Kapitel 4
redegøres der
for de statslige institutioner og virksomheders opstilling af måltal. I
kapitel 5
redegøres for de
statslige institutioner og virksomheders udarbejdelse af politikker.
Kapitel 6
indeholder en be-
skrivelse af kønssammensætningen i statens aktieselskaber.
1
Den årlige indberetning skal ske senest fem måneder efter regnskabsperiodens afslutning, det vil sige senest den 31. maj. Det fremgår af § 4,
stk. 3, jf. bekendtgørelse nr. 114 af 30. januar 2014 om måltal i bestyrelser mv. og politik for de øvrige ledelsesniveauer i statslige institutioner
og virksomheder for at fremme en ligelig kønsmæssig sammensætning.
2/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0005.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
Bilag 1
indeholder det skema, som de indberettende statslige institutioner og virksomheder har
udfyldt.
Bilag 2-4
indeholder supplerende oplysninger om de indberettende statslige institutioner og virk-
somheder.
Denne rapport om de statslige institutioner og virksomheders indberetninger kan findes på
www.trm.dk.
1.4 Resumé
I 2021 har 1.127 statslige institutioner og virksomheder været forpligtede til at indberette måltal
og politikker for den kønsmæssige sammensætning af deres ledelse. Af disse har 1.107 instituti-
oner og virksomheder fremsendt en indberetning, hvilket svarer til en svarprocent på 98,2 pct.
Svarprocenten sidste år var også på 98,2 pct. (1.081 institutioner ud af 1.101).
Hovedparten af de modtagne indberetninger – 998 (90,2 pct.) – hører under Børne- og Under-
visningsministeriets ressortområde, mens de resterende 109 indberetninger (9,8 pct.) fordeler
sig på i alt 14 øvrige ministeriers ressort.
Derudover har 11 statslige aktieselskaber indberettet måltal og politikker via årsregnskabslovens
§ 99 b. De statslige aktieselskaber behandles separat i denne rapport.
Set under et er kønssammensætningen i de statslige bestyrelser ligeligt fordelt. Den gennemsnit-
lige andel kvinder i bestyrelserne blandt de indberettende statslige institutioner og virksomheder
er således 43,6 pct. ultimo 2021. Det svarer til en stigning på 3,9 procentpoint i forhold til ord-
ningens start i 2013, hvor den gennemsnitlige andel kvinder var 39,7 pct. Sidste år udgjorde
kvinder 42,9 pct. i bestyrelserne.
Lidt over halvdelen af de indberettende statslige institutioner og virksomheder (i alt 608, 54,9
pct.) har en ligelig kønssammensætning i deres bestyrelse og er dermed ikke forpligtede til at
opstille måltal. Dette er en lille stigning i forhold til sidste års afrapportering, hvor andelen af
institutioner og virksomheder med en ligelig kønssammensætning var på 54,2 pct.
Blandt de 498 indberettende statslige institutioner og virksomheder i 2021, som ikke har en ligelig
kønssammensætning i deres bestyrelse, har 223 (44,8 pct.) opstillet et måltal. Sammenlignet
med 2020-tallene er andelen af institutioner og virksomheder, der har fastsat et måltal, faldet
med 0,7 procentpoint fra 45,5 pct til 44,8 pct. Fra 2019 til 2020 faldt andelen af institutioner og
virksomheder, der har opstillet et måltal, i øvrigt med 6,0 procentpoint.
De statslige institutioner og virksomheder, der ikke har en ligelig kønssammensætning i bestyrel-
sen, har i gennemsnit opstillet et måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen på 43,5
pct., hvilket svarer til en mindre stigning sammenlignet med niveauet for sidste afrapportering
(42,9 pct.). Langt de fleste statslige institutioner og virksomheder har fastsat et måltal for det
underrepræsenterede køn på mellem 30 og 60 pct. Det gælder således 89 pct. af institutionerne.
Ses der alene på andelen af institutioner og virksomheder, der har fastsat et måltal, der svarer
til en ligelig kønssammensætning i intervallet 40-60 pct., er tallet 78 pct.
Den forventede tidshorisont for opnåelse af måltallet er inden udgangen af 2024 for knap to ud
af tre (64,6 pct.) af institutionerne og virksomhederne.
3/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
For de 11 statslige aktieselskaber er den totale andel
2
kvinder (her det underrepræsenterede køn)
i bestyrelsen 35,7 pct. Det svarer til et fald på 1,8 procentpoint fra 2020, hvor den totale andel
kvinder var 37,5 pct.
10 af de statslige aktieselskaber har en lige kønssammensætning i bestyrelsen og er dermed ikke
forpligtede til at opstille måltal. Det sidste selskab har en bestyrelse på tre personer, der alle er
mænd. Selskabet har ikke opstillet måltal.
389 (35,2 pct.) af de statslige institutioner og virksomheder har oplyst, at de har 50 ansatte eller
flere. De er derfor forpligtede til at have en politik for at fremme en ligelig kønsfordeling i deres
øvrige ledelsesniveauer, medmindre de har en ligelig kønssammensætning i øvrige ledelseslag.
242 institutioner og virksomheder (62,2 pct.) har oplyst, at de allerede har en ligelig kønssam-
mensætning i øvrige ledelsesniveauer, hvilket er et fald på 2,6 procentpoint sammenlignet med
2020. Tilbage er 147 statslige institutioner og virksomheder, som er forpligtede til at have en
politik for kønssammensætningen i deres øvrige ledelsesniveauer. Heraf har 66 institutioner og
virksomheder (44,9 pct.) svaret, at de har en politik, hvilket svarer til et fald på 0,2 procentpoint
sammenlignet med andelen af forpligtede institutioner i 2020, der havde udarbejdet en politik.
2
Gennemsnittet er beskrevet som ”den totale andel” frem for ”den gennemsnitlige andel”, da beregningsmetoden for gennemsnittet varierer
mellem de statslige institutioner/virksomheder og de statslige aktieselskaber. For at gøre det tydeligt, at beregningsmetoden varierer mellem
de to typer af organisationer, er gennemsnittet beskrevet forskelligt. For at kunne sammenligne udviklingen i de statslige aktieselskaber over
tid, er beregningsmetoden for gennemsnittet bibeholdt.
4/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0007.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
2.
ANVENDT METODE OG DATAGRUNDLAG
2.1 Indberetningens temaer
Rambøll Management Consulting har på vegne af Ligestillingsafdelingen stillet et elektronisk ind-
beretningssystem til rådighed for ministerierne til brug for deres institutioner og virksomheders
afrapportering om måltal og politikker. De 11 statslige aktieselskaber har indberettet via deres
årsrapport i henhold til årsregnskabslovens § 99 b.
Denne rapport bygger på en gennemgang/statistisk beskrivelse af de afrapporteringer, der er
indsendt elektronisk til Ligestillingsafdelingen i 2022. Derudover er der foretaget en separat gen-
nemgang af de 11 statslige aktieselskaber på baggrund af de oplysninger, som selskaberne har
afgivet i deres årsrapporter for 2021.
De statslige institutioner og virksomheder, der har indberettet via ministeriets elektroniske ind-
beretningssystem, er blevet bedt om at levere oplysninger om følgende:
Kønssammensætningen i bestyrelsen ved afslutning af henholdsvis regnskabsperioden for
2020 og regnskabsperioden for 2021
Opstillet måltal for det underrepræsenterede køn
Politikker for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer.
Det præcise indhold af indberetningsskemaet fremgår af tabellen nedenfor og af bilag 1.
Tabel 2-1: Indhold – indberetningsskemaet
Kønssammensætningen i bestyrelsen
v/afslutning af regnskabsperiode 2020: Antal kvinder: ____ Antal mænd: ____
v/afslutning af regnskabsperiode 2021: Antal kvinder: ____ Antal mænd: ____
Måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen
Har virksomheden/institutionen måltal for kønssammensætningen i øverste ledelsesorgan/besty-
relse? Ja: ____ Nej: ____
Hvis ja: Opstillet måltal: Antal: ____ Procent: ____
Hvis ja: Hvornår forventes måltallet opfyldt? – Angiv årstal: ____
Fritekst (til forklaring af status vedr. måltal/til begrundelse i tilfælde, hvor virksomheden/institu-
tionen ikke har opstillet måltal): _________________________
Politikker for kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer
Har virksomheden/institutionen 50 ansatte eller flere? Ja: ____ Nej: ____
Har virksomheden/institutionen en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer?
Ja: ____ Nej: ____
Har virksomheden/institutionen en politik for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesni-
veauer? Ja: ____ Nej: ____
Fritekst (til beskrivelse af politikken/til begrundelse, i tilfælde hvor virksomheden/institutionen
ikke har en politik): _____________________________
5/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0008.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
2.2 Indberettende statslige institutioner og virksomheder
I alt 1.127 statslige institutioner og virksomheder har ifølge ministerierne været forpligtede til at
indberette måltal og eventuelt politikker. Af disse har i alt 1.107 indberettet (98,2 pct.). Det er
samme svarprocent sammenholdt med sidste år (2020), hvor svarprocenten også var 98,2 pct.
(1.081 institutioner).
Tabel 2-2: Statslige institutioner og virksomheder, der har indberettet måltal og politikker
3
– for-
delt på ministerier
Ressortministerium
Beskæftigelsesministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Indenrigs- og Boligministeriet
Justitsministeriet
Kirkeministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Kulturministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Skatteministeriet
Social- og Ældreministeriet
Statsministeriet
Sundhedsministeriet
Transportministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
I alt
Antal institutioner/virksomheder
1
998
7
1
2
4
2
0
2
3
1
15
1
30
0
0
0
37
3
0
1.107
Note: Tabellen viser antallet af indberettende institutioner og virksomheder fordelt efter ressortområde. Bemærk, at de mi-
nisterier, hvortil 0 institutioner og virksomheder har indberettet, heller ikke har institutioner eller virksomheder på deres
ressortområde, der er forpligtede til at indberette. I bilag 2 fremgår navnene på de indberettende institutioner og virksom-
heder fra alle ministerierne med undtagelse af Børne- og Undervisningsministeriet.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2021.
3
De 11 statslige aktieselskaber indgår ikke i tabel 2, men er gennemgået særskilt i kapitel 6 i rapporten.
6/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0009.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
Børne- og Undervisningsministeriet tegner sig med 998 institutioner for hovedparten af de indbe-
rettende enheder (90,2 pct.). Hovedparten af de indberettende institutioner og virksomheder på
Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde er friskoler og private grundskoler samt ef-
terskoler. De udgør således tilsammen lidt mere end to ud af tre af de indberettende enheder.
De resterende 109 institutioner og virksomheder fordeler sig på 14 ministeriers ressort med ho-
vedvægten på Uddannelses- og Forskningsministeriet og Social- og Ældreministeriet, som har
hhv. 37 og 30 institutioner og virksomheder, der skal indberette måltal.
Fem ministerier har ikke nogen institutioner og virksomheder, der er forpligtede til at indberette
efter § 11 i ligestillingsloven. Det drejer sig om Kirkeministeriet, Statsministeriet, Sundhedsmini-
steriet, Transportministeriet samt Udlændinge- og Integrationsministeriet.
I tabellen nedenfor ses, hvordan de indberettende institutioner på Børne- og Undervisningsmini-
steriets ressortområde fordeler sig på institutionstype.
Tabel 2-3: Indberettende institutioner under Børne- og Undervisningsministeriet – fordelt på in-
stitutionstype
Institutionstype
Efterskoler
Efterskoler med samlet særligt tilbud
Erhvervsskoler mv.
Frie fagskoler
Friskoler og private grundskoler
Gymnasier og HF-kurser
Institutioner for forberedende grunduddannelse
Private gymnasier og HF-kurser
Studenterkurser
UVM-institutioner
Voksenuddannelsescentre
I alt
Antal
177
36
73
9
513
118
27
15
4
2
24
998
Procent
18 pct.
4 pct.
7 pct.
1 pct.
51 pct.
12 pct.
3 pct.
2 pct.
0 pct.
0 pct.
2 pct.
100 pct.
Note: Tabellen viser fordelingen af indberettende institutioner under Børne- og Undervisningsministeriet. For flere institutio-
ner gælder, at de er under samme bestyrelse. Her har institutionen selv bestemt, hvilken institutionstype de vil være regi-
streret som i indberetningen.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2021
.
For en yderligere uddybning af de øvrige ministeriers indberettende institutioner og virksomhe-
der henvises til bilag 2.
7/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
3.
KØNSSAMMENSÆTNING I
BESTYRELSEERNEBESTYRELSERNE
3.1
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders
bestyrelser fra 2020-2021
De indberettende statslige institutioner og virksomheder er blevet bedt oplyse den kønsmæssige
sammensætning i deres bestyrelser ved afslutning af regnskabsperioden for henholdsvis 2020 og
2021
4
. Det giver mulighed for at følge udviklingen i kønssammensætningen i de statslige institu-
tioner og virksomheders bestyrelser inden for det seneste år.
Som det fremgår af forrige kapitel, udgør de indberettende institutioner og virksomheder på
Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde 90,2 pct. af samtlige indberettende enheder
i staten. Resultaterne præsenteres i dette og de følgende kapitler både samlet og særskilt for
Børne- og Undervisningsministeriet og øvrige ministeriers ressortområder.
I henhold til ligestillingsloven betragtes kønsfordelingen i statslige institutioner og virksomheders
bestyrelser som ligelig, hvis hvert køn er repræsenteret med minimum 40 pct.
Det fremgår af figur 3-1 nedenfor, at den gennemsnitlige kønssammensætning i de statslige be-
styrelser samlet set er ligelig i 2020 og 2021. Ultimo 2020 var den gennemsnitlige andel kvinder
i de statslige bestyrelser 43,6 pct. Der er sket en marginal stigning i perioden fra ultimo 2020 til
ultimo 2021 på 0,7 procentpoint (fra 42,9 pct. til 43,6 pct.).
For institutioner under Børne- og Undervisningsministeriets ressort ses også en marginal stigning
på 0,6 procentpoint i den gennemsnitlige andel kvinder i bestyrelserne fra 43,3 pct. ultimo 2020
til 43,9 pct. ultimo 2021. For øvrige ministeriers institutioner og virksomheder er den gennem-
snitlige andel kvinder i bestyrelserne på 41,1 pct. ultimo 2021, hvilket er en stigning på 3,0
procentpoint i forhold til 2020.
4
Forpligtelsen til at sætte måltal gælder for institutionens eller virksomhedens øverste ledelsesorgan, for så vidt der ikke er en ligelig kønssam-
mensætning i det øverste ledelsesorgan, defineret som minimum 40/60 pct. I langt de fleste tilfælde vil det øverste ledelsesorgan være en
bestyrelse.
8/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0011.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
Figur 3-1: Gennemsnitlig andel mænd og kvinder i statslige institutioner og virksomheders be-
styrelser ultimo 2020 og 2021
100%
57,1%
56,4%
56,7%
56,1%
61,9%
58,9%
50%
42,9%
43,6%
43,3%
43,9%
38,1%
41,1%
0%
2020
(1081)
2021
(1106)
2020
(994)
2021
(998)
2020
(87)
2021
(109)
Alle institutioner og
virksomheder
Børne- og
Undervisningsministeriets
institutioner og virksomheder
Øvrige ministeriers institutioner
og virksomheder
Gennemsnitlig andel kvinder
Gennemsnitlig andel mænd
Note: N=1.081 for 2020; N=1.106 for 2021. Summerer til 1.106, da én institution er udeladt grunde manglende oplysnin-
ger om antal kvinder/mænd i bestyrelsen. Figuren viser besvarelser fra alle inkluderede institutioner og virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2021. Data vedrø-
rende 2020 er hentet fra sidste års rapport.
Ses der nærmere på kønsfordelingen blandt de forskellige institutionstyper på Børne- og Under-
visningsministeriets område, er der en vis spredning. UVM-institutioner, frie fagskoler samt fri-
skoler og private grundskoler har således en gennemsnitlig kønssammensætning i deres besty-
relser, som er meget tæt på 50/50, mens studenterkurser, erhvervsskoler mv. samt institutioner
for forberedende grunduddannelse ligger lavest med henholdsvis 34,6 pct., 33,4 pct. og 30,1 pct.
kvinder i deres bestyrelser. Det fremgår af figur 3-2.
9/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0012.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
Figur 3-2: Kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders bestyrelser på
Børne- og Undervisningsministeriets område ultimo 2021 – fordelt på institutionstype
100%
48,3%
56,1%
49,9%
51,2%
53,7%
55,3%
59,8%
60,2%
62,1%
65,4%
66,6%
69,9%
50%
43,9%
51,7%
50,1%
48,8%
46,3%
44,7%
40,2%
39,8%
37,9%
34,6%
33,4%
30,1%
0%
Gennemsnitlig andel mænd i bestyrelserne
Gennemsnitlig andel kvinder i bestyrelserne
Note: N=998. Figuren viser besvarelser fra alle uddannelsesinstitutioner under Børne- og Undervisningsministeriet. Paren-
teserne angiver antal institutioner for hver institutionstype.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2021.
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders
bestyrelser fra 2013-2021
Ses der på udviklingen fra reglernes ikrafttræden i 2013 og frem til 2021, er der en stigning i
kvindernes andel i bestyrelser på i alt 3,9 procentpoint (fra 39,7 pct. til 43,6 pct.), jf. figur 3-3
nedenfor. For institutioner under Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde ses også en
stigning i kvindernes andel i bestyrelserne på 3,6 procentpoint i perioden (fra 40,3 pct. til 43,9
pct.), mens andelen af kvindelige bestyrelsesmedlemmer blandt øvrige ministeriers institutioner
og virksomheder er steget med 7,8 procentpoint i samme periode (fra 33,3 pct. til 41,1 pct.).
3.2
10/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0013.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
Figur 3-3: Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders besty-
relser fra 2013 til 2021
100%
50%
+ 3,9 procentpoint
+ 3,6 procentpoint
+ 7,8 procentpoint
39,7%
40,3%
33,3%
0%
Alle institutioner og virksomheder Børne- og Undervisningsministeriets Øvrige ministeriers institutioner og
institutioner og virksomheder
virksomheder
Gennemsnitlig andel kvinder i 2013
Udvikling i andel kvinder fra 2013 til 2021 (procentpoint)
Note: N=1.106. Figuren viser besvarelser fra alle inkluderede institutioner og virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2021. Tallene for
kønssammensætningen 2013 er hentet fra den første hovedrapport, der blev udarbejdet i december 2013.
11/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0014.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
3.3
Kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders bestyrelser i
2021 – et blik på fordelingens variation
For at kortlægge nuancerne bag de gennemsnitlige andele kvinder og mænd i statslige instituti-
oner og virksomheders bestyrelser viser figur 3-4 en opdeling fordelt på 10 procentintervaller.
Figur 3-4: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2021. Kun andel kvinder angivet.
Alle indberettende institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Afbalanceret kønsfordeling
(30 - 70%)
100%
Ligelig kønsfordeling
(40 - 60%)
50%
35,4%
17,9%
2,3%
4,6%
10-19%
(51)
20-29%
(198)
19,6%
8,2%
3,8%
40-50%
(391)
51-60%
(217)
61-70%
(42)
6,6%
71-80%
(73)
0%
0-9%
(25)
30-39%
(91)
1,0%
81-90%
(11)
0,6%
91-100%
(7)
Andel institutioner og virksomheder
Note: N=1.106. Figuren viser besvarelser fra alle indberettende institutioner og virksomheder. Parenteserne angiver antal
institutioner for hvert interval. Kun andelen af kvinder i bestyrelserne er visualiseret i figuren. Inden for de stiplede linjer
findes andelen af bestyrelser, der har en afbalanceret kønsfordeling, hvor hvert køn er repræsenteret med mellem 30 og 70
pct. Inden for de optrukne linjer ses andelen af bestyrelser, der har en ligelig kønsfordeling, hvor hvert køn er repræsente-
ret med mellem 40 og 60 pct.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2021.
Figuren viser, at 608 statslige institutioner og virksomheder har en kønssammensætning i inter-
vallet 40-60 pct., som svarer til en ligelig kønssammensætning. De 608 statslige institutioner
udgør lidt over halvdelen (54,9 pct.) af samtlige indberettende institutioner og virksomheder.
Sammenlignet med sidste års afrapportering er der sket en stigning på 0,7 procentpoint (fra 54,2
pct. sidste år) i andelen af statslige institutioner med en kønssammensætning i intervallet 40-60
pct.
For de resterende 498 statslige institutioner og virksomheder (de resterende 45,1 pct.), som
endnu ikke har en ligelig kønssammensætning, ligger andelen af kvinder for mange institutioners
vedkommende (58,0 pct. af institutionerne) på 20-29 pct. og 30-39 pct.
De statslige institutioner og virksomheders bestyrelser med en kønssammensætning i intervallet
30-70 pct. har en afbalanceret kønsfordeling. Således har to ud af tre (67,0 pct.) af de statslige
institutioner og virksomheder en afbalanceret kønssammensætning.
Figuren viser desuden, at der fortsat er relativt få statslige institutioner og virksomheder, der
ligger i yderintervallerne med en kønssammensætning på 0-9 pct. og 91-100 pct.
12/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
Ydermere kan det nævnes, at 2,5 pct. af samtlige institutioner og virksomheder har en bestyrelse,
hvor kun det ene køn er repræsenteret. Heraf har 21 institutioner og virksomheder ingen kvinder
i deres bestyrelse og syv institutioner ingen mænd.
Derudover kan det konstateres, at den ulige kønssammensætning blandt 33,0 pct. af alle de
statslige institutioner og virksomheder skyldes en underrepræsentation af kvinder, mens det for
12,0 pct. af institutionerne og virksomhederne skyldes en underrepræsentation af mænd. Hoved-
parten af de indberettende statslige institutioner og virksomheder, der har en underrepræsenta-
tion af mænd, er uddannelsesinstitutioner under Børne- og Undervisningsministeriets ressort.
For en yderligere uddybning af, hvorledes procentintervallerne fordeler sig på henholdsvis Børne-
og Undervisningsministeriets institutioner og øvrige ministeriers institutioner og virksomheder,
henvises til bilag 3. For en visualisering af procentintervallerne med andelen af mænd i bestyrel-
serne henvises til bilag 4.
13/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0016.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
4.
MÅLTAL FOR DET UNDERREPRÆSENTEREDE KØN I
BESTYRELSERNE
4.1
Måltal hos statslige institutioner og virksomheder uden en ligelig
kønssammensætning
De statslige institutioner og virksomheder, der ikke har en ligelig kønssammensætning i bestyrel-
sen, er med lovkravene i ligestillingslovens § 11 forpligtede til at opstille måltal for det underre-
præsenterede køn. Blandt de 1.106 indberettende institutioner og virksomheder drejer det sig
om 498 enheder (45,0 pct.).
Figur 4-1 nedenfor illustrerer, hvor stor en del af de forpligtede institutioner og virksomheder der
har opstillet måltal for det underrepræsenterede køn.
Figur 4-1: Måltal for det underrepræsenterede køn – alle forpligtede institutioner og virksomhe-
der i 2020 og 2021
100%
54,5%
55,2%
54,2%
54,0%
57,4%
64,4%
50%
45,5%
44,8%
45,8%
46,0%
42,6%
35,6%
0%
2020
(495)
2021
(498)
2020
(448)
2021
(439)
2020
(47)
2021
(59)
Alle institutioner og
virksomheder
Børne- og
Undervisningsministeriets
institutioner og virksomheder
Øvrige ministeriers institutioner
og virksomheder
Andel institutioner og virksomheder, der ikke har angivet måltal
Andel institutioner og virksomheder, der har angivet måltal
Note: N=495 for 2020; N=498 for 2021. Figuren viser besvarelser fra statslige institutioner og virksomheder, der er forplig-
tede til at opstille måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen. Parenteserne angiver det samlede antal i kategorien.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2021. Data vedrø-
rende 2020 er hentet fra sidste års rapport.
Blandt de forpligtede 498 institutioner og virksomheder har 223 (44,8 pct.) opstillet et måltal,
mens 275 institutioner og virksomheder (55,2 pct.) ikke har opstillet et måltal. Sammenlignet
med sidste års indberetning er der sket et fald i andelen af forpligtede statslige institutioner og
virksomheder, som har opstillet et måltal, på 0,7 procentpoint (fra 45,5 pct. sidste år). Fra 2019
til 2020 faldt andelen af institutioner og virksomheder, der har opstillet et måltal, med 6,0 pro-
centpoint.
14/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
Blandt de 439 forpligtede institutioner og virksomheder under Børne- og Undervisningsministeri-
ets ressort har 202 (46,0 pct.) opstillet et måltal. Det er en stigning i andelen af institutioner og
virksomheder, der har opstillet måltal, på 0,2 procentpoint sammenlignet med sidste år (45,8 pct.
i 2020). Blandt de 59 forpligtede institutioner og virksomheder under øvrige ministeriers ressort
har 21 (35,6 pct.) opstillet et måltal. Sammenlignet med sidste år er andelen af institutioner og
virksomheder under øvrige ministeriers ressort, der har opstillet måltal, faldet med 7,0 procent-
point (42,6 pct. i 2020).
Ses der nærmere på de 275 institutioner, der ikke har indberettet et måltal, har 97 af institutio-
nerne 50 eller flere ansatte, mens 178 af institutionerne har under 50 ansatte. Desuden ses det,
at de 275 institutioner, der ikke har indberettet et måltal, fordeler sig med 237 institutioner inden
for Børne- og Undervisningsministeriets ressort (54,0 pct. af de forpligtede institutioner og virk-
somheder under Børne- og Undervisningsministeriet) og 38 institutioner inden for øvrige ministe-
riers ressort (64,4 pct. af de forpligtede institutioner og virksomheder under øvrige ministerier).
Ud af de 38 institutioner og virksomheder under øvrige ministerier, der ikke har opstillet måltal,
er 10 af dem inden for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris ressort og 11 af dem inden
for Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort.
De 223
5
indberettende forpligtede institutioner, der har opstillet et måltal, har i gennemsnit op-
stillet et måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen på 43,5 pct. Det svarer til en stig-
ning i niveauet fra sidste års afrapportering på 0,6 procentpoint (42,9 pct. i 2020).
Figur 4-2 viser
de opstillede måltal blandt institutioner og virksomheder med opsat måltal fordelt på 10 procent-
intervaller.
5
Antallet af indberettende forpligtede institutioner, der har angivet måltal, er reelt 220, da tre institutioner er fjernet pga. registreringsfejl af
måltal. Deres registrerede måltal indgår ikke i gennemsnitsberegningerne for opstillet måltal.
15/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0018.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
Figur 4-2: Måltal for det underrepræsenterede køn – alle forpligtede statslige institutioner og
virksomheder ultimo 2021 – fordelt på 10 procentintervaller
Note: N=220. N i figuren er 220, da tre institutioner er fjernet pga. registreringsfejl af måltal. Figuren viser besvarelser fra
institutioner og virksomheder, der er forpligtede til at opstille måltal, og som har indberettet dette for 2021.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2021.
Som det ses af figur 4-2 ovenfor, har langt de fleste statslige institutioner og virksomheder et
måltal for det underrepræsenterede køn på mellem 40-50 pct. Det gælder således for 76 pct. af
de statslige institutioner og virksomheder.
Figur 4-2 viser endvidere de opstillede måltal for institutioner og virksomheder fordelt under hen-
holdsvis Børne- og Undervisningsministeriets og de øvrige ministeriers ressort. Her fremgår det,
at 76 pct. af institutionerne på Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde har sat deres
måltal i intervallet 40-50 pct. Det gælder tilsvarende for 76 pct. for øvrige ministeriers institutio-
ner og virksomheder.
4.2 Årstal for forventet opfyldelse af måltal
Institutionerne og virksomhederne har skullet angive, hvornår de forventer at opfylde deres mål-
tal.
6
162 institutioner og virksomheder (72,6 pct.) har angivet et årstal for perioden 2022-2025,
mens 64 (25,1 pct.) har angivet et årstal efter 2025
.
Desuden har fem institutioner og virksom-
heder (2,2 pct.) angivet et årstal før 2022.
6
I ”Bekendtgørelsen om måltal i bestyrelser mv. og politik for de øvrige ledelsesniveauer” (BEK nr. 114 af den 30.1.2014) præciseres, at måltallet
som udgangspunkt højst bør fastsættes til fire år, hvilket er den tid, det almindeligvis vil tage at udskifte bestyrelsen.
16/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
5.
POLITIKKER FOR KØNSSAMMENSÆTNINGEN I DE
ØVRIGE LEDELSESNIVEAUER
5.1
Kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer blandt statslige
institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere
Statslige institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere, der ikke har en ligelig køns-
sammensætning i de øvrige ledelsesniveauer, er med lovkravene i ligestillingslovens § 11 forplig-
tede til at udarbejde en politik for at øge antallet af det underrepræsenterede køn i deres øvrige
ledelsesniveauer.
Blandt de 1.107 statslige institutioner og virksomheder, der har fremsendt en elektronisk indbe-
retning, har 718 (64,9 pct.) oplyst, at de har under 50 ansatte. De er dermed ikke lovgivnings-
mæssigt forpligtede til at udarbejde en politik til fremme af en ligelig kønssammensætning i de
øvrige ledelsesniveauer. De øvrige 389 institutioner og virksomheder (35,1 pct.) af samtlige ind-
berettende enheder har oplyst at have 50 ansatte eller flere.
Af figur 5-1 nedenfor fremgår det, hvor stor en andel af de 389 institutioner og virksomheder
med 50 ansatte eller flere der har angivet, at de allerede har en ligelig kønssammensætning i de
øvrige ledelsesniveauer. Af de 389 institutioner og virksomheder har 242 af dem (62,2 pct.) oplyst
at have en ligelig kønssammensætning i deres øvrige ledelsesniveauer. Det er et fald på 2,6
procentpoint sammenlignet med 2020, hvor 245 (64,8 pct.) havde en ligelig kønssammensætning
i øvrige ledelsesniveauer. Af de 242 institutioner med ligelig kønssammensætning udgør Børne-
og Undervisningsministeriets institutioner de 220 (64,3 pct. af institutionerne og virksomhederne
under Børne- og Undervisningsministeriet). Det er et fald på 0,9 procentpoint sammenlignet med
2020, hvor 215 (65,2 pct.) havde en ligelig kønssammensætning i øvrige ledelsesniveauer. De
øvrige ministeriers institutioner og virksomheder udgør 22 (46,8 pct. af institutionerne og virk-
somhederne under øvrige ministerier), hvilket er et fald på 15,7 procentpoint sammenlignet med
2020, hvor 30 (62,5 pct.) oplyste at have en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesni-
veauer.
17/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0020.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
Figur 5-1: Kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer i statslige institutioner og virksom-
heder med 50 ansatte eller flere i 2020 og 2021
100%
35,2%
37,8%
34,8%
35,7%
37,5%
53,2%
50%
64,8%
62,2%
65,2%
64,3%
62,5%
46,8%
0%
2020
(378)
2021
(389)
2020
(330)
2021
(342)
2020
(48)
2021
(47)
Alle institutioner og
virksomheder
Øvrige ministeriers
Børne- og
Undervisningsministeriets institutioner og virksomheder
institutioner og virksomheder
Har sagt "Nej" til at have en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer
Har sagt "Ja" til at have en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer
Note: N=378 for 2020; N=389 for 2021. Figuren viser besvarelser fra institutioner og virksomheder, der har 50 ansatte
eller flere. Andelene viser, om institutionen/virksomheden har angivet at have en ligelig kønssammensætning i de øvrige
ledelsesniveauer eller ej. Parenteserne angiver det totale antal institutioner/virksomheder med 50 ansatte eller flere.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2021. Data vedrø-
rende 2020 er hentet fra sidste års rapport.
5.2
Statslige institutioner og virksomheder med en politik for
kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer
De 242 statslige institutioner og virksomheder, der allerede har en ligelig kønssammensætning,
er ikke forpligtede til at udarbejde en politik for kønssammensætningen i deres øvrige ledelsesni-
veauer. Derimod er de resterende 147 institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere
forpligtede til at udarbejde en politik for at øge antallet af det underrepræsenterede køn i de
øvrige ledelsesniveauer. Det svarer til 13,3 pct. af de 1.107 indberettende institutioner og virk-
somheder.
I nedenstående figur 5-2 fremgår det, hvor stor en andel af de 147 forpligtede institutioner og
virksomheder der har indberettet, at de har udarbejdet en politik for kønssammensætningen i de
øvrige ledelsesniveauer. Figuren viser andelen ud fra indberetningerne i 2020 og 2021.
18/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0021.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
Figur 5-2: Politikker for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer i statslige institutio-
ner og virksomheder med 50 ansatte eller flere i 2020 og 2021
100%
11,1%
36,0%
54,9%
55,1%
61,7%
59,0%
50%
88,9%
64,0%
45,1%
44,9%
38,3%
41,0%
0%
2020
(133)
2021
(147)
2020
(115)
2021
(122)
2020
(18)
2021
(25)
Alle institutioner og
virksomheder
Øvrige ministeriers
Børne- og
Undervisningsministeriets institutioner og virksomheder
institutioner og virksomheder
Andel institutioner, der ikke har udarbejdet en politik
Andel institutioner, der har udarbejdet en politik
Note: N=133 for 2020; N=147 for 2021. Figuren viser besvarelser fra institutioner og virksomheder, der er forpligtede til at
udarbejde en politik for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer – det vil sige institutioner og virksomheder
med 50 ansatte eller flere, som ikke allerede har en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer. Andelene vi-
ser, om institutionen/virksomheden har udarbejdet en politik eller ej. Parenteserne angiver det totale antal forpligtede insti-
tutioner/virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2021. Data vedrø-
rende 2020 er hentet fra sidste års rapport.
I figuren ses, at 66 ud af de 147 forpligtede institutioner og virksomheder (44,9 pct.) har svaret
ja til, at de har en politik i 2021, mens 81 (55,1 pct.) har svaret, at de ikke har en politik i 2021.
Niveauet er stort set det samme i 2021 som i 2020, hvor andelen af forpligtede institutioner og
virksomheder, der har en politik, var 45,1 pct.
Det fremgår endvidere af figur 5-2, at andelen, som har svaret ja til, at de har en politik i 2021,
er højere blandt øvrige ministeriers institutioner (64,0 pct.) end på Børne- og Undervisningsmi-
nisteriets ressortområde, hvor 41,0 pct. heraf svarer, at de har en politik. Denne forskel mellem
Børne- og Undervisningsministeriets ressort og øvrige ministeriers ressort var større i 2020. De
forpligtede institutioner på øvrige ministeriers ressortområde udgør dog kun 25 institutioner i alt,
hvorfor små antalsmæssige forskydninger vil vise sig i større procentvise ændringer.
19/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
6.
STATSLIGE AKTIESELSKABERS KØNSSAMMENSÆTNING
I BESTYRELSEN
6.1
Statslige aktieselskabers kønssammensætning, måltal og politikker
De statslige aktieselskaber skal ikke indberette måltal og politikker via det elektroniske indberet-
ningssystem, som Ligestillingsafdelingen har stillet til rådighed. Statslige aktieselskaber skal i
stedet indberette måltal og politikker i henhold til årsregnskabslovens § 99 b. Det fremgår af
ligestillingslovens § 11, stk. 5.
Der er i alt 11
7
statslige aktieselskaber i Danmark. Det viser en opgørelse fra Erhvervsstyrelsen i
august 2022.
Erhvervsstyrelsen har gennemgået de 11 statslige aktieselskabers årsrapporter for 2021 med
henblik på at indsamle de oplysninger, som selskaberne har angivet dels om kønssammensæt-
ningen i deres bestyrelse, dels om eventuelle måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrel-
sen og om politikker for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer.
I tabel 6-1 nedenfor er udarbejdet en oversigt med de informationer, som de 11 statslige aktie-
selskaber har givet i deres årsrapport for 2021 om kønssammensætningen i deres bestyrelse og
om eventuelle måltal og politikker.
Som det ses af tabellen, er den totale andel
8
kvinder i de 11 aktieselskabers bestyrelser på 35,7
pct. Der er derfor sket et fald på 1,8 procentpoint sammenlignet med sidste år, hvor den totale
andel af alle de statslige aktieselskabers kvinder i de statslige aktieselskaber var 37,5 pct.
Det skal oplyses, at det fremgår af Erhvervsstyrelsens ”Vejledning om måltal og politikker for den
kønsmæssige sammensætning af ledelsen og for afrapportering herom” fra marts 2016: ”Ved en
ligelig kønsfordeling forstås en fordeling på 40/60 pct. af henholdsvis kvinder og mænd eller det
antal/pct., som ligger tættest på 40 pct.” Dette betyder, at en række statslige aktieselskaber nu
anses for at have en ligelig fordeling (det gælder fx selskaber, der har en kønssammensætning
med en kvinde + tre mænd, to kvinder + fire mænd, tre kvinder + fem mænd), jf. tabel 6-1.
Efter Erhvervsstyrelsens opgørelsesmetode har 10 af de 11 aktieselskaber (91 pct.) en ligelig
kønssammensætning i bestyrelsen og har dermed nået lovens mål for kønssammensætningen i
deres bestyrelse. Det ene statslige selskab, der har en underrepræsentation af kvinder i deres
bestyrelse, og som dermed er forpligtede til at opstille måltal, har ikke gjort dette. Der er tale om
en bestyrelse på tre personer, som udelukkende består af mænd.
Fem statslige aktieselskaber er ikke forpligtede til at udarbejde politikker til fremme af en ligelig
kønssammensætning i deres øvrige ledelse, fordi de har under 50 ansatte. Blandt de øvrige seks
selskaber med over 50 ansatte oplyser alle, at de har en politik til at fremme en ligelig kønssam-
mensætning i de øvrige ledelsesniveauer.
7
Danmarks Genopretningsfond A/S har ikke afleveret regnskab for regnskabsåret 2021 og indgår derfor ikke i opgørelsen. Selskabet er opløst
efter frivillig likvidation.
Gennemsnittet er beskrevet som ”den totale andel” frem for ”den gennemsnitlige andel”, da beregningsmetoden for gennemsnittet varierer
mellem de statslige institutioner/virksomheder og de statslige aktieselskaber. For at gøre det tydeligt, at beregningsmetoden varierer mellem
de to typer af organisationer, er gennemsnittet beskrevet forskelligt. For at kunne sammenligne udviklingen i de statslige aktieselskaber over
tid, er beregningsmetoden for gennemsnittet bibeholdt.
8
20/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0023.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
Tabel 6-1: Oversigt over statslige aktieselskabers kønssammensætning i bestyrelsen
9
og angivelse
af eventuelle måltal og politikker
Selskab
Kønsfordeling
GF-valgte medlemmer af
det øverste ledelsesorgan
Kvinder
Bornholmstrafik-
ken Holding A/S
Dansk Jagtforsik-
ring A/S
1
Mænd
2
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Er ikke forpligtet til at
udarbejde politik (har
under 50 ansatte).
Er ikke forpligtet til at
udarbejde politik (har
under 50 ansatte).
Ja, har en politik for
kønssammensætningen i
den øvrige ledelse.
Er ikke forpligtet til at
udarbejde politik (har
under 50 ansatte).
Er ikke forpligtet til at
udarbejde politik (har
under 50 ansatte).
Ja, har en politik for
kønssammensætningen i
den øvrige ledelse.
Er ikke forpligtet til at
udarbejde politik (har
under 50 ansatte).
Ja, har en politik for
kønssammensætningen i
den øvrige ledelse.
Ja, har en politik for
kønssammensætningen i
den øvrige ledelse.
Ja, har en politik for
kønssammensætningen i
den øvrige ledelse.
Ja, har en politik for
kønssammensætningen i
den øvrige ledelse.
Måltal
Har selskabet opstillet
måltal? Eller har selskabet
en ligelig kønssammen-
sætning i bestyrelsen?
Politikker
Er selskabet forpligtet
til at have en politik –
og har de en?
0
3
Har ikke fastsat måltal.
Danske Spil A/S
1
3
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Det Danske Klas-
selotteri A/S
Eksport Kredit
Finansiering A/S
Evida Holding
A/S
Statens Ejen-
domssalg A/S
Staten og Kom-
munernes Ind-
købsservice A/S
Sund og Bælt
Holding A/S
1
2
3
3
2
3
3
2
1
3
3
6
TV2/Danmark
A/S
2
4
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Ørsted A/S
I alt
I alt pct.
3
20
35,7
5
36
64,3
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Kilde: De 11 aktieselskabers årsrapporter for 2021.
9
Tallene om kønssammensætningen i det øverste ledelsesorgan er udarbejdet af Erhvervsstyrelsen på baggrund af de statslige aktieselskabers års-
rapporter fra 2021 – det vil sige opgjort på tidspunktet for godkendelsen af årsrapporten.
21/30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0024.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
BILAG 1: SPØRGSMÅL BESVARET AF STATSLIGE VIRKSOMHEDER
OG INSTITUTIONER I HENHOLD TIL LIGESTILLINGSLOVENS §
11
Bilagstabel 1-1: Spørgsmål og vejledninger i indberetningsskemaet
Spørgsmål i indberetningsskemaet
1. Indberettende institution/virksomhed
1.1 Skriv venligst jeres virksomheds-/instituti-
onsnavn i nedenstående tekstfelt: ____
Skriv navnet på den virksomhed/institution, som I indberetter måltal og
politikker for i tekstfeltet. Skriv fx Det Kongelige Teater.
For at kunne gå videre i indberetningsskemaet skal spørgsmålet besvares.
1.2 Skriv venligst jeres ressortministerium i
nedenstående tekstfelt: ____
Skriv i tekstfeltet navnet på jeres virksomheds/institutions ressortministe-
rium. Skriv fx Børne- og Undervisningsministeriet.
For at kunne gå videre i indberetningsskemaet skal spørgsmålet besvares.
2. Kønssammensætningen i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen
2.1 Anfør antal kvinder og antal mænd v/af-
slutning af regnskabsperioden 2020:
Kvinder: ____
Mænd: ____
Angiv, hvor mange (numerisk) kvinder og mænd I har i jeres øverste le-
delsesorgan/bestyrelsen, som er generalforsamlingsvalgte eller udpegede
medlemmer. Tallet skal være eksklusive medarbejderrepræsentanter og
elevrepræsentanter.
Angiv antallet af kvinder og mænd i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen ved
afslutning af regnskabsperioden for 2020 samt antallet af kvinder og
mænd i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen ved afslutning af regnskabspe-
rioden for 2021. Indtast antallet i boksene, der relaterer sig til henholdsvis
kvinder og mænd. Skriv fx 3 ved kvinder og 4 ved mænd i 2020 og 4 ved
kvinder og 4 ved mænd i 2021.
Alle fire bokse skal udfyldes med numeriske tal for at kunne gå videre i
indberetningsskemaet.
3. Måltal for det underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen
3.1 Har virksomheden/institutionen måltal
for kønssammensætningen i øverste ledel-
sesorgan/bestyrelse?
Angiv ved at trykke ”Ja” eller ”Nej” om jeres virksomhed/institution har
måltal for kønssammensætningen i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen.
Spørgsmålet skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis ”Ja” i spm. 3.1
3.2 Angiv det opstillet måltal for det under-
repræsenterede køn:
Antal: ____
Procent: ____
Hvis I har oplyst, at der ikke er en ligelig kønssammensætning i øverste
ledelsesorgan/bestyrelsen, er I forpligtede til at oplyse et måltal for det
underrepræsenterede køn.
Bemærk, at hvis institutionen har oplyst at have en ligelig kønssammen-
sætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er I ikke forpligtede til at op-
stille måltal, men Ligestillingsafdelingen ønsker alligevel at kende til even-
tuelt måltal.
Måltallet for det underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan/be-
styrelsen skal være højere end den gældende kønssammensætning angi-
vet i spm. 2.2. og skal både angives i antal og procent (procenttallet skal
være mellem 0 og 100).
Vejledning
2.2 Anfør antal kvinder og antal mænd v/af-
slutning af regnskabsperioden 2021:
Kvinder: ____
Mænd: ____
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0025.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
Spørgsmål i indberetningsskemaet
Vejledning
Skriv fx 3 ved antal, hvis I har et mål om at have 3 personer af det under-
repræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen. Hvis målet
om 3 personer svarer til en repræsentativitet på 50 procent i det øverste
ledelsesorgan/bestyrelsen, skriv da 50 ved procent.
Spørgsmålene skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis ”Ja” i spm. 3.1
3.3 Hvornår forventes måltallet opfyldt?
Angiv årstal: ____
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst, at der ikke er en ligelig køns-
sammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er virksomheden/in-
stitutionen forpligtet til at oplyse et måltal for det underrepræsenterede
køn.
Bemærk, at hvis institutionen har oplyst at have en ligelig kønssammen-
sætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er virksomheden/institutio-
nen ikke forpligtet til at opstille måltal.
Angiv, hvornår I forventer, at det opstillede måltal vil være opfyldt ved at
skrive et årstal i tekstboksen, hvor der står årstal. Årstallet skal fremgå
som ÅÅÅÅ. Skriv fx 2024.
Der bør max afsættes 4 år til opnåelse af måltallet.
Spørgsmålet skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis ”Ja” i spm. 3.1
3.4 Angiv status for arbejdet med opfyldelse
af måltal. Skriv status for arbejdet med op-
fyldelse af det opstillede måltal samt en be-
grundelse for, hvorfor virksomheden/institu-
tionen i givet fald ikke har opnået det opstil-
lede måltal.
Fritekst
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst, at der ikke er en ligelig køns-
sammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er virksomheden/in-
stitutionen forpligtet til at oplyse et måltal for det underrepræsenterede
køn.
Bemærk, at hvis institutionen/virksomheden har oplyst at have en ligelig
kønssammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er virksomhe-
den/institutionen ikke forpligtet til at opstille måltal, men Ligestillingsafde-
lingen ønsker alligevel at kende til status på opfyldelse af måltallet.
I tekstfeltet skal I skrive status for arbejdet med opfyldelse af det opstil-
lede måltal samt en begrundelse for, hvorfor virksomheden/institutionen i
givet fald ikke har opnået det opstillede måltal.
Spørgsmålet skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis ”Nej” i spm. 3.1
3.4 Hvis virksomheden/institutionen ikke
har opstillet måltal, må I gerne skrive en
begrundelse for dette i tekstfeltet.
Fritekst
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst, at der ikke er en ligelig køns-
sammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er virksomheden/in-
stitutionen forpligtet til at oplyse et måltal for det underrepræsenterede
køn.
Bemærk, at hvis institutionen/virksomheden har oplyst at have en ligelig
kønssammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er den ikke for-
pligtet til at opstille måltal, men Ligestillingsafdelingen ønsker alligevel at
kende til, hvorfor institutionen/virksomheden har opsat måltal. Her kan
svaret godt være, at virksomheden/institutionen ikke er forpligtet til at op-
sætte måltal og derfor ikke har gjort det.
Spørgsmålet skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0026.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
Spørgsmål i indberetningsskemaet
Vejledning
4. Politikker for kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer
4.1 Har virksomheden/institutionen 50 an-
satte eller flere:
Ja: ____ Nej: ____
4.2 Har virksomheden/institutionen en lige-
lig kønssammensætning i de øvrige ledel-
sesniveauer:
Ja: ____ Nej: ____
Angiv om jeres virksomhed/institution har 50 ansatte eller flere ved at
trykke ”Ja” eller ”Nej”.
I skal angive et svar for at komme videre i indberetningsskemaet.
Angiv, om jeres virksomhed/institution har en ligelig kønssammensætning
i de øvrige ledelsesniveauer ved at trykke ”Ja” eller ”Nej”.
En kønssammensætning betragtes som ligelig, når hvert køn er repræsen-
teret med en andel på mindst 40 pct., jf. § 1, stk. 2 og 3 i bekendtgørelse
nr. 114 af 30/1/2014 om måltal i bestyrelser mv. og politik for de øvrige
ledelsesniveauer i statslige institutioner og virksomheder for at fremme en
ligelig kønssammensætning.
I skal angive et svar for at komme videre i indberetningsskemaet.
4.3 Har virksomheden/institutionen en poli-
tik for kønssammensætningen i de øvrige
ledelsesniveauer:
Ja: ____ Nej: ____
Angiv ved at trykke ”Ja” eller ”Nej”, om jeres virksomhed/institution har
en politik for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer.
I skal angive et svar for at kunne komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis ”Ja” i spm. 4.3
4.4 Beskriv virksomheden/institutionens po-
litik til fremme af ligelig kønssammensæt-
ning i ledelse, hvordan denne gennemføres,
og hvad der er opnået:
Fritekst
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst at have 50 ansatte eller der-
over og ikke har en ligelig kønssammensætning i den øvrige ledelse, er
den forpligtet til at udarbejde en politik herom.
Bemærk, at hvis virksomheden/institutionen har oplyst at have under 50
ansatte eller at have en ligelig kønssammensætning i den øvrige ledelse,
er virksomheden/institutionen ikke forpligtet til at udarbejde en politik
herom.
I tekstfeltet skal I beskrive virksomheden/institutionens politik til fremme
af en ligelig kønssammensætning i ledelsen, jf. § 4 i bekendtgørelse nr.
114 af 30/1/2014 om måltal i bestyrelser mv. og politik for de øvrige le-
delsesniveauer i statslige institutioner og virksomheder for at fremme en
ligelig kønssammensætning.
Beskrivelsen skal indeholde følgende:
Hvad jeres politik for at øge antallet af det underrepræsenterede køn går
ud på.
Hvordan politikken gennemføres.
Hvad der er opnået i politikken indtil videre.
I skal angive et svar for at kunne komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis “Nej” i spm. 4.3
4.4 Har virksomheden/institutionen ikke en
politik, skriv da gerne hvorfor:
Fritekst
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst at have 50 ansatte eller der-
over og ikke har en ligelig kønssammensætning i den øvrige ledelse, er
virksomheden/institutionen forpligtet til at udarbejde en politik herom.
Bemærk, at hvis virksomheden/institutionen har oplyst at have under 50
ansatte eller at have en ligelig kønssammensætning i den øvrige ledelse,
er virksomheden/institutionen ikke forpligtet til at udarbejde en politik
herom.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0027.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
Spørgsmål i indberetningsskemaet
Vejledning
Beskriv i tekstfeltet begrundelse for, hvorfor virksomheden/institutionen
ikke har en politik til fremme af en ligelig kønssammensætning i ledelsen.
Her kan svaret godt være, at virksomheden/institutionen ikke er forpligtet
til at have en politik og derfor ikke har det.
I skal angive et svar for at kunne komme videre i indberetningsskemaet.
5. Afrapportering indsendt af
Angiv information om den person, der indberetter, samt dato for den en-
delige besvarelse af indberetningsskemaet.
I boksen ud for ”Dato” skal en valid dato fremgå (ÅÅÅÅ-MM-DD). Her er
ÅÅÅÅ årstal, MM er måned og DD er dag. Skriv fx 2022-04-21.
I boksen ud for ”Navn” skal navn på den person, der indberetter, fremgå.
I boksen ud for ”Stilling” skal stillingsbetegnelsen på den person, der ind-
beretter, fremgå.
I skal angive et svar for at kunne komme videre i indberetningsskemaet.
Dato for den endelige indberetning: ____
Navn på den ansvarlige for indberetningen:
____
Stilling på den ansvarlige for indberetnin-
gen: ____
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0028.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
BILAG 2: ØVRIGE MINISTERIERS INDBERETTENDE INSTITUTIO-
NER FORDELT PÅ INSTITUTIONS- OG VIRKSOMHEDSTYPE
Bilagstabel 2-1: Øvrige ministeriers indberettende institutioner og virksomheder
Ministerium
Beskæftigelsesministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Indenrigs- og Boligministeriet
Justitsministeriet
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Kulturministeriet
Miljøministeriet
Antal institu-
tioner og
virksomheder
1
7
1
2
4
2
2
3
1
Institutions- og virksomhedstype
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA)
DanPilot, EKF Danmarks Eksportkredit, VisitDenmark, Vækstfonden,
Finansiel Stabilitet, Nordsøenheden, Dansk Kyst- og Naturturisme
DREAM
Beredskabsforbundet, Fonden Danske Veteranhjem
Center for Boligsocial Udvikling, Danmarks Statistik, VIVE – Det Na-
tionale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Indenrigs- og Bo-
ligministeriets Benchmarkingenhed
Domstolsstyrelsen, Den Uafhængige Politiklagemyndighed
Energinet, De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og
Grønland (GEUS)
Det Kongelige Teater, DR, Det Danske Filminstitut
Miljømærkenævnet
Tænketanken om Forebyggelse af Madspild og Fødevaretab, Fjer-
kræafgiftsfonden, Sukkerroeafgiftsfonden, Frøafgiftsfonden, Mælke-
afgiftsfonden, Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriproduk-
ter, Kvægafgiftsfonden, Promilleafgiftsfonden for landbrug, Hesteaf-
giftsfonden, Svineafgiftsfonden, Kartoffelafgiftsfonden, Pelsdyraf-
giftsfonden, Fonden for økologisk landbrug, Promilleafgiftsfonden
for frugtavlen og gartneribruget, Planteforædlingsfonden.
Kompetencesekretariatet
Baglandet i København, Baglandet i Vejle, Baglandet i Aalborg, Bru-
gerForeningen for aktive stofmisbrugere, Børn og Unges Trivsel
(Projekt UNIK), Center for Frivilligt Socialt Arbejde, Center for Sek-
suelt Misbrugte Midt Nord, Center for Seksuelt Misbrugte Syd, Cen-
ter for Seksuelt Misbrugte Øst, Center for Selvmordsforskning,
Dansk Stalking Center, Den Sociale Investeringsfond, Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet, FBU – ForældreLANDSfor-
eningen, Fonden FBU Forældrestøtte, Foreningen Danske Døv-
blinde, Frivilligcentre og Selvhjælp Danmark, Landsforeningen Af
nuværende og tidligere Psykiatribrugere, Landsforeningen Børns
Voksenvenner, Landsforeningen til støtte ved Spædbarnsdød, Lev
Uden Vold, Livslinien, Ombold, Peer-Netværket Danmark, Projekt
Udenfor, RådgivningsDanmark, SAND – De hjemløses landsfor-
ening, SAVN, SIND Ungdom, Startlinjen
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
15
Skatteministeriet
1
Social- og Ældreministeriet
30
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0029.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
Ministerium
Antal institu-
tioner og
virksomheder
Institutions- og virksomhedstype
Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen Business Academy, Copenha-
gen Business School, Danmarks Frie Forskningsfond, Danmarks
Grundforskningsfond, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Dan-
marks Tekniske Universitet, Dansk Dekommissionering, Designskole
Kolding, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur
Design og Konservering, Erhvervsakademi Dania, Erhvervsakademi
MidtVest, Erhvervsakademi Sydvest, Erhvervsakademi Aarhus, Fre-
dericia Maskinmesterskole, IBA Erhvervsakademi Kolding, Innovati-
onsfonden, IT-Universitetet, Københavns Erhvervsakademi, Køben-
havns Professionshøjskole, Københavns Universitet, Marstal Naviga-
tionsskole, MARTEC, Maskinmesterskolen København, Professions-
højskolen Absalon, Roskilde Universitet, SIMAC – Svendborg Inter-
national Maritime Academy, Skoleskibet Georg Stage, Svendborg
Søfartsskole, Syddansk Universitet, UC Syd, UCL Erhvervsakademi
og Professionshøjskole, University College Nordjylland, VIA Univer-
sity College, Zealand Sjællands Erhvervsakademi, Aalborg Universi-
tet, Aarhus Maskinmesterskole
Institut for Menneskerettigheder, Dansk Institut for Internationale
Studier, Danida Fellowship Centre
Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet
37
Udenrigsministeriet
I alt
3
109
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under øvrige ministeriers ressortområde.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. ligestillingslovens
§ 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2021.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0030.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
BILAG 3: SUPPLERENDE TABELLER OM KØNSSAMMENSÆTNING
FORDELT PÅ 10 PROCENTINTERVALLER
Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2021
fordelt på 10 procentintervaller
Bilagstabel 3-1: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2021
Alle indberettende institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2021
Antal institutioner
Procent
7
0,6
11
1,0
73
6,6
42
3,8
297
26,9
311
28,1
91
8,2
198
17,9
51
4,6
25
2,3
1.106
100
0-9
25
2,3
10-19
51
4,6
20-29
198
17,9
30-39
91
8,2
40-50
391
35,4
51-60
217
19,6
61-70
42
3,8
71-80
73
6,6
81-90
11
1,0
91-100
7
0,6
Total
1.106
100
Andel kvinder, ult. 2021
Note: Summerer til 1.106, da en institution er udeladt, fordi de ikke har oplyst om antal kvinder/mænd i bestyrelsen. Tabellen inkluderer
alle indberettende institutioner og virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. ligestillingslo-
vens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2021.
Bilagstabel 3-2: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2021
Børne- og Undervisningsministeriets institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2021
Antal institutioner
Procent
7
0,7
11
1,1
70
7,0
31
3,1
269
27,0
290
29,1
78
7,8
177
17,7
42
4,2
23
2,3
998
100
0-9
23
2,3
10-19
42
4,2
20-29
177
17,7
30-39
78
7,8
40-50
358
35,9
51-60
201
20,1
61-70
31
3,1
71-80
70
7,0
81-90
11
1,1
91-100
7
0,7
Total
998
100
Andel kvinder, ult. 2021
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under Børne og Undervisningsministeriet.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. ligestillingslo-
vens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2021.
Bilagstabel 3-3: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2021
Øvrige ministeriers institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2021
Antal institutioner
Procent
0
0
0
0
3
2,8
11
10,2
28
25,9
21
19,4
13
12,0
21
19,4
9
8,3
2
1,9
108
100
0-9
2
1,9
10-19
9
8,3
20-29
21
19,4
30-39
13
12,0
40-50
33
30,6
51-60
16
14,8
61-70
11
10,2
71-80
3
2,8
81-90
0
0
91-100
0
0
Total
108
100
Andel kvinder, ult. 2021
Note: Summerer til 108, da en institution er udeladt, fordi de ikke har oplyst om antal kvinder/mænd bestyrelsen. Tabellen inkluderer alle
indberettende institutioner og virksomheder under øvrige ministerier.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. ligestillingslo-
vens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2021.
28
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0031.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2020
fordelt på 10 procentintervaller
Bilagstabel 3-4: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2020
Alle indberettende institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2020
Antal institutioner
Procent
5
0,5
15
1,4
65
6,0
30
2,8
295
27,3
291
26,9
108
10,0
191
17,7
52
4,8
29
2,7
1.081
100
0-9
29
2,7
10-19
52
4,8
20-29
191
17,7
30-39
108
10,0
40-50
378
35,0
51-60
208
19,2
61-70
30
2,8
71-80
65
6,0
81-90
15
1,4
91-100
5
0,5
Total
1.081
100
Andel kvinder, ult. 2020
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. ligestillingslo-
vens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2020.
Bilagstabel 3-5: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2020
Børne- og Undervisningsministeriets institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2020
Antal institutioner
Procent
5
0,5
15
1,5
63
6,3
26
2,6
270
27,2
276
27,8
94
9,5
175
17,6
46
4,6
24
2,4
994
100
0-9
24
2,4
10-19
46
4,6
20-29
175
17,6
30-39
94
9,5
40-50
348
35,0
51-60
198
19,9
61-70
26
2,6
71-80
63
6,3
81-90
15
1,5
91-100
5
0,5
Total
994
100
Andel kvinder, ult. 2020
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. ligestillingslo-
vens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2020.
Bilagstabel 3-6: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2020
Øvrige ministeriers institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2020
Antal institutioner
Procent
0
0
0
0
2
2,3
4
4,6
25
28,7
15
17,2
14
16,1
16
18,4
6
6,9
5
5,7
87
100
0-9
5
5,7
10-19
6
6,9
20-29
16
18,4
30-39
14
16,1
40-50
30
34,5
51-60
10
11,5
61-70
4
4,6
71-80
2
2,3
81-90
0
0
91-100
0
0
Total
87
100
Andel kvinder, ult. 2020
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under øvrige ministeriers ressortområde.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. ligestillingslo-
vens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2020.
29
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Rapporten: Rapport om måltal og politikker for 2021 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2643062_0032.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2021
BILAG 4: SUPPLERENDE FIGUR OM KØNSSAMMENSÆTNING FOR-
DELT PÅ 10 PROCENTINTERVALLER
Bilagsfigur 4-1: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2021. Kun andel mænd angi-
vet. Alle indberettende institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
10
Afbalanceret kønsfordeling
(30 - 70%)
Ligelig kønsfordeling
(40 - 60%)
100%
50%
26,9%
28,1%
17,9%
6,6%
0,6%
0%
0-9%
(7)
1,0%
10-19%
(11)
20-29%
(73)
3,8%
30-39%
(42)
40-50%
(297)
51-60%
(311)
8,2%
4,6%
71-80%
(198)
81-90%
(51)
2,3%
91-100%
(25)
61-70%
(91)
Andel institutioner og virksomheder
Note: N=1.106. Summerer til 1.106, da en institution er udeladt, fordi de ikke har oplyst, om antal kvinder/mænd i bestyrel-
sen. Figuren viser besvarelser fra alle indberettende institutioner og virksomheder. Parenteserne angiver antal institutioner for
hvert interval. Kun andelen af mænd i bestyrelserne er visualiseret i figuren. Inden for de stiplede linjer findes andelen af be-
styrelser, der har en afbalanceret kønsfordeling, hvor hvert køn er repræsenteret med mellem 30 og 70 pct. Inden for de op-
trukne linjer ses andelen af bestyrelser, der har en ligelig kønsfordeling, hvor hvert køn er repræsenteret med mellem 40 og
60 pct.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2021.
10
Da en fordeling mellem 40 pct. og 60 pct. betragtes som en lige kønssammensætning, er de midterste intervaller ”skæve” i forhold til de øvrige,
idet de er ændret til 40-50 pct. og 51-60 pct. (i stedet for 40-49 pct. og 50-59 pct.).
30