Ligestillingsudvalget 2022-23 (2. samling)
LIU Alm.del Bilag 55
Offentligt
2702237_0001.png
DA
E-003984/2022
Svar afgivet på Kommissionens vegne
af Didier Reynders
(15.3.2023)
Medlemsstaterne har kompetence til at vedtage materiel familieret, herunder foranstaltninger
vedrørende køn og indholdet af nationale dokumenter og standardformularer vedrørende køn.
EU-lovgivningen regulerer sikkerhedselementerne i pas
1
og identitetskort
2
, men begrænser
ikke antallet af felter, som disse dokumenter skal indeholde. Medlemsstaterne kan således
medtage felter vedrørende indehaverens forældre. På grundlag af EU-retten om fri
bevægelighed kan de udtryk, der anvendes til at henvise til hver af forældrene i et dokument
udstedt i en medlemsstat, imidlertid ikke påberåbes af en anden medlemsstat til at nægte at
udstede et pas eller et identitetskort til et barn, hvis forældre er af samme køn
3
.
Medlemsstaterne skal kun overholde de grundlæggende rettigheder, der er nedfældet i EU's
charter, når de gennemfører EU-retten, herunder retten til ikkeforskelsbehandling.
I henhold til artikel 81, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde kan EU
vedtage foranstaltninger vedrørende retligt samarbejde i familieretlige spørgsmål med
grænseoverskridende virkninger. EU's forordninger om sådanne foranstaltninger er
kønsneutrale, og standardformularerne i disse forordninger anvender kønsneutrale udtryk
(f.eks. "person" eller "part"). I Kommissionens forslag om anerkendelse af forældreskab
mellem medlemsstaterne anvendes udtrykket "forælder"
4
.
I overensstemmelse med strategien for ligestilling af LGBTIQ-personer 2020-2025
5
fører
Kommissionen særlige dialoger med medlemsstaterne om gennemførelsen af EU-Domstolens
domme, herunder deres forpligtelse til at anerkende forældreskabet til et barn med forældre af
samme køn med henblik på udøvelse af de rettigheder, der følger af EU-retten.
Undergruppen vedrørende ligestilling for LGBTIQ-personer
6
drøftede for nylig procedurer for
retlig anerkendelse af køn for at forbedre privat- og familielivet for transkønnede, ikkebinære
og interkønnede personer.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32004R2252&from=DA
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R1157&from=DA
3
https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=251201&pageIndex=0&doclang=DA&mo
de=req&dir=&occ=first&part=1&cid=695818
4
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX%3A52022PC0695
5
https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/policies/justice-and-fundamental-rights/combatting-
discrimination/lesbian-gay-bi-trans-and-intersex-equality/lgbtiq-equality-strategy-2020-2025_en
6
Gruppen på højt plan vedrørende ikkeforskelsbehandling, ligestilling og mangfoldighed.
1
2