Ligestillingsudvalget 2022-23 (2. samling)
LIU Alm.del Bilag 52
Offentligt
2699883_0001.png
Afgørelsespraksis hos de
regionale abortsamråd
Annika Frida Petersen
PhD i retsvidenskab
Forsker,
Institut for Menneskerettigheder
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 52: Power point præsentationer fra LIUs og SRSRs åbne høring den 26/4-2023 om abortgrænsen
2699883_0002.png
Forskningsprojekt på tværs af
Københavns Universitet og Aalborg
Universitet
Data materiale:
663 samrådsprotokoller
(afgørelser) fra de 5 regionale
abortsamråd
Interview med
samrådsmedlemmer og
Abortankenævnsmedlemmer
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 52: Power point præsentationer fra LIUs og SRSRs åbne høring den 26/4-2023 om abortgrænsen
2699883_0003.png
27/04/2023
3
Senabort indikationer
Social indikation – socioøkonomisk udsatte forhold
hos kvinden/hendes familie
Ung alder
Levedygtighedsgrænsen og etisk indikation –
graviditeten skyldes et strafbart forhold (typisk
voldtægt eller incest)
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 52: Power point præsentationer fra LIUs og SRSRs åbne høring den 26/4-2023 om abortgrænsen
2699883_0004.png
27/04/2023
4
Social indikation – Loven og faktorerne
Loven: ”(…) ved afgørelsen tages hensyn til den gravides
alder, arbejdsbyrde
og personlige forhold i øvrigt samt til familiens boligmæssige, økonomiske og
helbredsmæssige forhold.”
Helhedsvurdering af ansøgers sociale ressourcer i bred forstand
Relevante faktorer: Handicap, helbred, opvækst, evt. tvangsanbragte børn,
indkomst, bolig, uddannelse, familie, parforhold, netværk og ressourcer til at
støtte forældrerollen.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 52: Power point præsentationer fra LIUs og SRSRs åbne høring den 26/4-2023 om abortgrænsen
2699883_0005.png
27/04/2023
5
Social indikation – i praksis
Barren for tilladelse på social indikation er i praksis sat ganske højt.
Case 1: Ansøgeren var uden uddannelse, uden fast tilknytning til
arbejdsmarkedet og stod med et spinkelt netværk og en dårlig økonomi.
Ansøgeren havde et stof- og alkohol misbrug. Disse forhold kunne ifølge
samrådet henset til graviditetslængden imidlertid ikke føre til andet resultat =
Afslag.
Case 2: Ansøgeren havde en længerevarende depressiv reaktion og havde
tidligere forsøgt selvmord. Derudover stod ansøgeren alene med et barn på
seks år, havde et problematisk forhold til barnefaderen, et sparsomt netværk
og en anstrengt økonomi. Samrådet anførte, at der ikke var ”tilstrækkeligt
tungtvejende sociale grunde” til, at der kunne gives tilladelse til abort = Afslag.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 52: Power point præsentationer fra LIUs og SRSRs åbne høring den 26/4-2023 om abortgrænsen
2699883_0006.png
27/04/2023
6
Social indikation – Generelt
Vanskeligt at fastlægge prioriteringen, vægtningen og fortolkningen af de
kriterier, der gør sig gældende i afgørelser på social indikation
Området reflekterer ikke samme ensretning i afgørelsespraksis på tværs af
regionerne som eks. gælder de fostermedicinske sager.
Vanskeligt at forudberegne retsstilling
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 52: Power point præsentationer fra LIUs og SRSRs åbne høring den 26/4-2023 om abortgrænsen
2699883_0007.png
27/04/2023
7
Social indikation – Et uklart forvaltningsområde
På social indikation kan der forekomme regionale forskelle i
skøn/fortolkning af reglerne
Regionerne har forskellige sagsgange/procedurer
Fælles for social indikation på tværs af regioner: Graviditetslængden
som et systematisk, tydeligt gennemgående og afgørende parameter
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 52: Power point præsentationer fra LIUs og SRSRs åbne høring den 26/4-2023 om abortgrænsen
2699883_0008.png
Social indikation – ulovhjemlet skærpet praksis
Uformel og ulovhjemlet skærpet 18-ugers grænse for ansøgninger på
social indikation
Sundhedsloven: Graviditetslængde er et lovligt kriterie ift. risiko for
kvinden – individuel medicinsk risikovurdering kræves
Begrundelsesforskydning – lovens hensyn til kvinden omfortolkes i
praksis til et hensyn til foster og sundhedspersonale
Generelt en stigende skærpet vurdering af social indikation uden hjemmel
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 52: Power point præsentationer fra LIUs og SRSRs åbne høring den 26/4-2023 om abortgrænsen
2699883_0009.png
27/04/2023
9
Praksis ift. gravide mindreårige (kvinder under 18 år)
Ung alder = 16 år og derunder
Børnekonventionens 18-års grænse
I praksis foretages ingen vurdering/inddragelse af barnets bedste,
som er et pligtigt hensyn efter Børnekonventionen og national
forvaltningsret
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 52: Power point præsentationer fra LIUs og SRSRs åbne høring den 26/4-2023 om abortgrænsen
2699883_0010.png
27/04/2023
10
Voldtægt og levedygtighedsgrænsen
Levedygtighedsgrænsen afskær i nogle tilfælde udsatte kvinder og
mindreårige piger fra adgang til abort efter voldtægt
Traumereaktioner, socialt udsathed, flugt fra vold, asylansøger-status,
handicap, børns afhængighed af forældre/familie kan betyde manglende
adgang til sundhedsfaglig hjælp i tide = efter levedygtighed gives afslag
og kvinden/pigen må herefter gennemføre graviditet og fødsel baseret
på en voldtægt
I potentiel konflikt med forbuddet mod tortur
Generelt er der et fravær af menneskerettigheder i abortsamrådspraksis
– det gælder samtlige abortindikationer
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 52: Power point præsentationer fra LIUs og SRSRs åbne høring den 26/4-2023 om abortgrænsen
2699883_0011.png
27/04/2023
11
Konklusioner
Vag og åbent formuleret lovgivning giver grundlag for regionale forskelle i praksis
Praksis ikke tilgængelig for ansøgerne – EMD’s krav om transparens (Tysiac v.
Poland)
Ulovhjemlede grænser/skærpede vurderinger
Gennemgående fravær af menneskerettigheder
Børns/handicappedes/voldtægtsofres rettigheder er ikke synlige i praksis
Gate-keeping af sundhedsydelsen rammer oftere socialt udsatte kvinders/pigers
adgang til sundhed
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 52: Power point præsentationer fra LIUs og SRSRs åbne høring den 26/4-2023 om abortgrænsen
2699883_0012.png
27/04/2023
12
Tak for jeres tid