Ligestillingsudvalget 2022-23 (2. samling)
LIU Alm.del Bilag 51
Offentligt
2699540_0001.png
Socialudvalget og Ligestillingsudvalget
2. maj 2023
Mandecentrets anbefaling
model for hjælp til voldsudsatte mænd og deres børn
På baggrund af Mandecentrets viden og erfaring med at hjælpe voldsudsatte mænd, anbefaler
vi en model, der omfatter følgende:
Ret til specialiseret voldsfaglig indsats på krisecenter
Mænd, der er udsat for vold eller trusler om vold skal have ret til en specialiseret
voldsfaglig indsats, der skal hjælpe ham til at bryde med volden. Mændene skal kunne
være ledsaget af børn.
Vi bakker op om Institut for Menneskerettigheders anbefaling om at tilbuddet skal
indrettes på en måde, hvor der tages hensyn til den enkelte voldsudsattes behov,
herunder muligheden for fysisk adskillelse på baggrund af køn og seksuel orientering.
Helhedsorienteret indsats skal støtte manden til et liv fri af volden
Konsekvenserne af volden er ofte en generel høj udsathed, hvor mandens evne til at
varetage en hverdag i egen bolig med arbejde, og overskud til at være en god far er
ødelagt eller under voldsomt pres.
For at støtte manden til et liv fri af volden for både ham og hans børn, er det derfor
vigtigt, at krisecentret tilbyder en helhedsorienteret indsats med fokus på at:
o
o
stoppe og bearbejde volden
styrke mandens evne til at opbygge og varetage en hverdag i egen bolig
fri
af volden
med job og ressourcer til at være en god far for sine børn.
Indsatsen skal ske tæt i samarbejde med mandens hjemkommune, så indsatsen
tilrettelægges bedst muligt for manden og hans børn.
Ret til op til 10 timers psykologhjælp
Erfaringerne fra Lev Uden Volds forsøgsordning peger, på nuværende tidspunkt, i
retningen af, at mændene har stor gavn af psykologhjælpen.
Både mænd og børn skal derfor have ret til op til 10 timers psykologhjælp.
Psykologhjælpen skal indgå som en integreret del af den helhedsorienterede indsats, og
skal derfor leveres/faciliteres af krisecentret.
Ret til hjælp i overgangen til egen bolig
Vi ved at overgangen fra botilbud til egen bolig er vanskelig, og med høj risiko for
reaktivering af vold og den personlige krise. Usikkerheden ved, fra den ene dag til den
anden, at skulle stå alene, er for mange mænd forbundet med angst og usikkerhed,
hvilket i sig selv kan forlænge opholdet på krisecentret.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 51: Power point-præsentationer og budskaber fra LIU's og SOU's studietur den 28/4-2023 om vold i nære relationer
2699540_0002.png
For at sikre en både hurtig og tryg udskrivning og overgang til egen bolig skal
krisecentret derfor kunne tilbyde
efterforsorg.
Med denne indsats udnyttes den tillid, som
er skabt mellem manden og krisecentret til at lette overgangen til egen bolig.
Indsatsen skal have til formål at:
o
støtte manden i at opbygge og varetage en hverdag i egen bolig
fri af volden
med job og ressourcer til at være en god far for sine børn
o
fortsætte det voldsfaglige arbejde og bearbejdning (f.eks. i form af
gruppeforløb mv.)
o
sikre en god overgang til eventuelle kommunale indsatser, der vil skulle støtte
manden fremadrettet.
Efterforsorgsindsatsen må som udgangspunkt forventes at løbe i op til 3 måneder.
Anbefalinger til den underliggende regulering
Mandecentret anbefaler, at det i den underliggende regulering
dvs. i retningslinjer,
vejledninger mv. - fastsættes at:
o
o
o
der udarbejdes kvalitetsstandarder for indsatsen til voldsudsatte mænd, der skal
sikre en ensartet og høj kvalitet på tværs af tilbud
retten til anonym indskrivning tilsvarende §109 - både i forhold til
hjemkommunen samt i forhold til den voldelige partner / anden forælder.
mandekrisecentrene kan udarbejde krisecentererklæringer svarende til
kvindekrisecentrenes mulighed i dag. Erklæringerne skal tillægges samme vægt
som en krisecentererklæring fra et kvindekrisecenter.
retsvirkningen af indskrivning på et mandekrisecenter skal være tilsvarende
indskrivningen på et kvindekrisecenter, herunder særligt i forhold til den
voldelige partners samvær med fællesbørn.
den samme fysiske plads (værelset) kan godkendes efter både servicelovens §
110 og den nye model. Dette vil sikre den både faglige og økonomisk mest
effektive udnyttelse af kapaciteten.
o
o
2