Ligestillingsudvalget 2022-23 (2. samling)
LIU Alm.del Bilag 33
Offentligt
2681358_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg om intervention i sag for EU-Dom-
stolen C-769/22, Kommissionen mod Ungarn
Indledning og baggrund
Europa-Kommissionen har den 19. december 2022 anlagt et traktatbrudssøgsmål ved
EU-Domstolen mod Ungarn med påstand om, at Ungarn har tilsidesat sine EU-retlige
forpligtelser ved at vedtage den såkaldte ”anti-LGBT+-lov”,
1
som ifølge Kommissio-
nen diskriminerer mod personer på baggrund af deres seksuelle orientering og køns-
identitet. Kommissionen gør overordnet gældende, at loven er i strid med reglerne for
det indre marked, individers grundlæggende rettigheder (særligt for LGBT+-personer)
og EU’s fælles værdier.
Traktatbrudssøgsmålet er anlagt i medfør af artikel 258 i traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF) og blev offentliggjort i EU-Tidende den 13. februar
2023.
Den ungarske lov trådte i kraft i sommeren 2021 og indeholder en række lovændringer
vedrørende navnlig audiovisuelle medietjenester, reklamer, elektronisk handel og un-
dervisning. Ændringerne indfører en række forbud og begrænsninger i adgangen til
promovering og portrættering af afvigelse fra selvidentitet svarende til køn ved fødslen,
kønsskifte eller homoseksualitet, jf. nærmere nedenfor.
Kommissionen har nedlagt påstand om, at Ungarn med vedtagelsen af loven har til-
sidesat sine EU-retlige forpligtelser i henhold til en række bestemmelser i direktivet om
audiovisuelle medietjenester,
2
direktivet om elektronisk handel,
3
servicedirektivet,
4
da-
tabeskyttelsesforordningen,
5
Den Europæiske Unions charter om grundlæggende ret-
tigheder (Chartret),
6
TEUF artikel 56 om tjenesteydelsernes frie bevægelighed samt
Traktaten om Den Europæiske Union (TEU)
artikel 2 om EU’s fælles værdier.
Kommissionen gør gældende, at Ungarn har tilsidesat ovennævnte forpligtelser ved at:
Indføre et forbud mod at give mindreårige adgang til indhold og reklamer, der
promoverer og portrætterer afvigelser fra selvidentitet svarende til køn ved
fødslen, kønsskifte eller homoseksualitet.
Enhed:
JTEU
Sagsbehandler:
Thomas Svenningsen
Dato:
20-03-2023
Sagsnummer:
2023-7342
Bilag:
-
Lov nr. LXXIX af 2021 om strengere foranstaltninger mod pædofile lovovertrædere og ændring af
visse love til beskyttelse af mindreårige.
2
Artikel 2, artikel 3, stk. 1, artikel 6 a, stk. 1, artikel 9, stk. 1, litra c), nr. ii), i direktiv 2010/13/EU af
10. marts 2010 om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne om
udbud af audiovisuelle medietjenester.
3
Direktiv 2000/31/EF af 8. juni 2000 om visse retlige aspekter af informationssamfundstjenester,
navnlig elektronisk handel, i det indre marked.
4
Direktiv 2006/123/EF om tjenesteydelser i det indre marked.
5
Forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med be-
handling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direk-
tiv 95/46/EF.
6
Artikel 1, artikel 7, artikel 8, stk. 2, artikel 11 og artikel 21 i Chartret.
1
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 33: Notat om intervention i sag C-769-22, Kommissionen mod Ungarn vedrørende den såkaldte anti-LGBT+-lov, fra udenrigsministeren
2681358_0002.png
Pålægge medietjenesteudbydere, der udsender lineære audiovisuelle medietje-
nester, en forpligtelse til at begrænse udsendelsen af programmer, hvis afgø-
rende element er at promovere og portrættere afvigelser fra selvidentitet sva-
rende til køn ved fødslen, kønsskifte eller homoseksualitet, til tidsrummet mel-
lem kl. 22 og kl. 5, samt at udelukke denne type programmer fra kvalificeringen
som kommunikation i offentlighedens interesse eller reklame med nytteværdi
for samfundet.
Pålægge det ungarske medieråd en forpligtelse til at anmode den medlemsstat,
som har jurisdiktion ift. medietjenesteudbyderen om at træffe effektive foran-
staltninger for at bringe de af medierådet fundne tilsidesættelser til ophør.
Indføre et forbud mod undervisning om ”seksualkultur, seksualliv, seksuel ori-
entering og seksuel udvikling”, der kan tilsigte at promovere afvigelse fra selv-
identitet svarende til køn ved fødslen, kønsskifte eller homoseksualitet.
Pålægge organer med direkte adgang til registrerede oplysninger en forpligtelse
til at udlevere registrerede oplysninger om personer, som har begået lovover-
trædelser over for mindreårige i strid med den seksuelle frihed og moral.
Kontekst
Efterlevelsen af EU’s grundlæggende værdier har i en årrække været under pres i Un-
garn. Med henvisning til problemerne på retsstats- og værdiområdet indledte Europa-
Parlamentet i 2018 TEU artikel 7-proceduren mod Ungarn ved at sende en begrundet
udtalelse til Rådet. Sagen mod Ungarn blev indledt på baggrund af den såkaldte ”Sar-
gentini-rapport”,
7
der pegede på blandt andet problemer med retsvæsenets uafhængig-
hed, bekæmpelsen af korruption og også rettigheder for personer, der tilhører mindre-
tal. Artikel 7-proceduren kan i sidste ende medføre suspension af et medlemslands
stemmerettigheder i Rådet.
I tillæg til artikel 7-proceduren blev den første sag under den såkaldte retsstatsmeka-
nisme indledt mod Ungarn i april 2022. Retsstatsmekanismen etablerer en kobling mel-
lem brud på retsstatsprincippet og beskyttelsen af EU’s budget. Den førte i december
til, at Rådet vedtog foranstaltninger mod Ungarn, der suspenderede 55 pct. af landets
bevillinger fra tre programmer
under EU’s strukturfonde svarende til ca. 47 mia. kro-
ner. Samtidig gjorde Rådet udbetaling af midler fra genopretningsfaciliteten til Ungarn
betinget af gennemførelse af en række retsstatsrelaterede milepæle.
Endelig fortsætter Rådet sine årlige retsstatsdialoger med afsæt i Kommissionens årlige
retsstatsrapporter. Ungarn var i den sammenhæng til drøftelse i april 2022.
Regeringens interesse i traktatkrænkelsessagen
Regeringsgrundlaget slår fast, at EU er et værdifællesskab, og at det er afgørende, at
alle medlemsstater respekterer EU’s grundlæggende værdier og retsstatsprincippet.
Danmark har de senere år spillet en aktiv rolle i at forsvare disse værdier og principper.
Europa-Parlamentets rapport nr. A8-0250/2018 af 4. juli 2018: Report on a proposal calling on the
Council to determine, pursuant to Article 7(1) of the Treaty on European Union, the existence of a
clear risk of a serious breach by Hungary of the values on which the Union is founded.
7
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 33: Notat om intervention i sag C-769-22, Kommissionen mod Ungarn vedrørende den såkaldte anti-LGBT+-lov, fra udenrigsministeren
2681358_0003.png
Danmark og 13 andre EU-medlemsstater
8
underskrev i anledningen af den internatio-
nale dag mod homofobi, transfobi og bifobi den 17. maj 2021 en erklæring om beskyt-
telse af LGBT+-personers
rettigheder, der understreger vigtigheden af EU’s fælles
værdier i TEU artikel 2, herunder princippet om ligestilling, der forbyder enhver form
for forskelsbehandling eller vold på grund af køn, kønsidentitet eller seksuel oriente-
ring. Det blev fulgt op af en erklæring den 22. juni 2021, hvor 18 EU-medlemsstater,
9
herunder Danmark, udtrykte alvorlig bekymring over den ungarske anti-LGBT+-lov,
der fordømtes for at medføre åbenlys forskelsbehandling på grund af seksuel oriente-
ring og kønsidentitet. I erklæringen opfordredes Kommissionen til at gøre brug af alle
redskaber til rådighed, herunder at indbringe sagen for EU-Domstolen.
Der er således stor politisk bevågenhed om sagen både i Danmark og i de øvrige med-
lemsstater.
I et dansk interventionsindlæg bør der
på linje med ovennævnte erklæringer
argu-
menteres for, at Ungarn har tilsidesat visse af sine EU-retlige forpligtelser ved at ved-
tage den såkaldte ”anti-LGBT+-lov”, idet loven diskriminerer mod personer på bag-
grund af deres seksuelle orientering og kønsidentitet.
8
9
BE, CY, DE, DK, EE, ES, FI, FR, IE, IT, LU, MT, NL og SE.
AT, BE, CY, DE, DK, EE, EL, ES, FI, FR, IE, IT, LT, LU, LV, NL, PT og SE.