Ligestillingsudvalget 2022-23 (2. samling)
LIU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2671918_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
ANALYSENOTAT
FEBRUAR, 2023
KVINFO
1
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
Indholdsfortegnelse
INDLEDNING ..................................................................................................................................................... 3
Hvad er ligestillingsvurdering? ....................................................................................................................... 3
Ligestillingsvurdering af lovforslag ................................................................................................................. 3
Ligestillingsvurdering kræver viden om kønsforskelle ................................................................................... 4
INTRODUKTION TIL LIGESTILLINGSVURDERING AF LOVFORSLAG ........................................................ 5
Hvorfor foretage en ligestillingsvurdering af lovforslag? ................................................................................ 5
Hvordan foretages en ligestillingsvurdering? ................................................................................................. 5
Eksempel: Forslag om sænket temperatur på offentlige arbejdspladser ...................................................... 6
KONKLUSIONER OG ANBEFALINGER ........................................................................................................... 8
Konklusioner .................................................................................................................................................. 8
Uklare vejledninger gør det svært at vide, hvordan man skal lave ligestillingsvurdering ........................... 8
Der mangler tilsyn med ligestillingsvurdering ............................................................................................. 8
Antallet af relevanstests er steget .............................................................................................................. 8
Antallet af ligestillingsvurderinger er faldet, og ligestillingskonsekvenser er overset ................................. 8
Andelen af ligestillingsvurderede lovforslag varierer fra 0 til 100 procent mellem ministerierne ............... 8
Forpligtelserne efterleves ikke konsekvent ................................................................................................ 8
Anbefalinger ................................................................................................................................................... 9
PROCEDURER FOR LIGESTILLINGSVURDERING AF LOVFORSLAG I DANMARK ................................. 10
Vejledninger om ligestillingsvurdering af lovforslag ..................................................................................... 10
De officielle vejledninger er utilstrækkelige .............................................................................................. 10
Udfordringer ved de tre vejledninger ........................................................................................................ 11
Ligestillingsvurderinger af andre politikker ............................................................................................... 12
Sammenhæng mellem ligestillingsvurderinger og ligestillingspolitiske målsætning ................................ 12
Organisering af ligestillingsvurdering af lovforslag ...................................................................................... 12
Monitorering af ligestillingsvurdering af lovforslag ....................................................................................... 13
KVANTITATIV ANALYSE AF MINISTERIERNES LIGESTILLING AF LOVFORSLAG .................................. 14
Baggrunden for analysen ............................................................................................................................. 14
Antallet af ligestillingsvurderede lovforslag er faldet .................................................................................... 14
Ministeriernes relevanstests og ligestillingsvurderinger ............................................................................... 18
Beskæftigelsesministeriet ......................................................................................................................... 18
Social- og Boligministeriet ........................................................................................................................ 18
Børne- og Undervisningsministeriet ......................................................................................................... 19
Uddannelses- og Forskningsministeriet ................................................................................................... 20
Udlændinge- og Integrationsministeriet.................................................................................................... 21
Kulturministeriet ........................................................................................................................................ 22
Side
1
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ................................................................................................. 23
Indenrigs- og Sundhedsministeriet ........................................................................................................... 24
Skatteministeriet ....................................................................................................................................... 25
Erhvervsministeriet ................................................................................................................................... 26
Justitsministeriet ....................................................................................................................................... 27
Transportministeriet .................................................................................................................................. 29
Kirkeministeriet ......................................................................................................................................... 30
Forsvarsministeriet ................................................................................................................................... 30
Udenrigsministeriet ................................................................................................................................... 31
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ........................................................................................ 32
Miljøministeriet.......................................................................................................................................... 33
Finansministeriet ...................................................................................................................................... 34
Side
2
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0004.png
INDLEDNING
Dette notat undersøger danske ministeriers arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag og giver anbefa-
linger til styrkelse af dette arbejde.
Notatet kan bruges af embedsfolk, der arbejder med lovgivning, civilsamfundsorganisationer og andre inte-
ressenter til at blive klogere på, hvad en ligestillingsvurdering er, og hvordan man i praksis foretager ligestil-
lingsvurderinger af lovforslag.
Derudover fremlægger notatet en analyse af, i hvilket omfang man tidligere har foretaget ligestillingsvurderin-
ger af lovforslag i ministerierne samt eksempler på lovforslag, hvor en ligestillingsvurdering kunne have væ-
ret relevant. Notatet viser, at ministerierne har arbejdet med ligestillingsvurdering i et meget lille omfang.
Hvad er ligestillingsvurdering?
Ligestillingsvurdering er den danske oversættelse af
gender mainstreaming.
Det betyder, at man integrerer
et kønsperspektiv i offentlig forvaltning og planlægning med henblik på at fremme ligestilling mellem køn-
nene og for at bekæmpe diskrimination.
Gender mainstreaming
er en internationalt anerkendt strategi til at
fremme kvalitet og ligestilling i det offentlige arbejde, som Danmark har forpligtet sig til at følge.
Gender
mainstreming
blev etableret i Beijing Platform for Action, der blev vedtaget på FN's fjerde verdenskonference
om kvinder i 1995
1
. Efterfølgende blev forpligtelsen stadfæstet i EU i Amsterdam-traktaten i 1997
2
.
Denne internationale forpligtelse er indarbejdet i ligestillingslovens § 4, hvor det fremgår, at ”Offentlige
myn-
digheder skal inden for deres område arbejde for ligestilling og indarbejde ligestilling i al planlægning og for-
valtning.”
Der er mere om baggrunden for
gender mainstreaming
på dette link.
Formålet med at ligestillingsvurdere er altså at fremme ligestilling. Derudover vil en afledt effekt være at bi-
drage til en bedre udnyttelse af det offentliges ressourcer samt øge kvaliteten af lovforslag, fordi man derved
undgår at skulle rette op på manglende ligestilling på et senere tidspunkt.
Når man ligestillingsvurderer, analyserer man, om eventuelle forskelle mellem køn giver anledning til, at man
skal lave særlige indsatser eller tilrettelægge indsatser anderledes for at ramme den relevante målgruppe
inden for det relevante fagområde.
Ligestillingsvurdering af lovforslag
Offentlige myndigheder har som nævnt en generel forpligtelse til at indarbejde ligestilling i al sit virke. Det
gælder også for ministerierne, som har ansvar for at udforme og administrere lovgivning.
Når det vedrører lovgivning, kan ministerierne efterleve forpligtelsen ved at lave ligestillingsvurderinger af
lovforslag. Ministerierne har ansvar for, at lovforslag på eget område bliver ligestillingsvurderet, når det er
relevant. Det er denne del af ministeriernes arbejde, som denne analyse ser på.
1
Europa-Kommissionen (2004). EQUAL-GUIDE OM KØNSMAINSTREAMING.
https://ec.europa.eu/employment_social/equal_consoli-
dated/data/document/gendermain_da.pdf
2
Traktatens artikel 2 og 3 formaliserer forpligtelsen til at indarbejde et kønsaspekt ved at etablere ligestilling mellem kvinder og mænd
som en specifik opgave for EU samt et horisontalt mål, der påvirker alle politikker og programmer.
Side
3
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0005.png
Dette notat viser, at kun en meget lille del af lovforslag i Danmark bliver ligestillingsvurderet, og dertil at mini-
sterierne anvender værktøjerne meget forskelligt.
Ministeriernes ligestillingsvurderinger er tidligere blevet omtalt som en ”tom teknisk øvelse” af professor eme-
rita Annette Borchorst fra Institut for Statskundskab ved Aalborg Universitet. Hun udtalte i 2016, at: ”Der er
stribevis af eksempler, hvor man stort set helt lakonisk har konstateret, at der ikke er nogen ligestillingsmæs-
sige konsekvenser af et lovforslag – også selv om der helt åbenlyst er det”
3
. Rasmus Horn Langhoff, medlem
af Folketinget for Socialdemokratiet og medlem af ligestillingsudvalget, kaldte i 2018 manglen på ligestillings-
vurderinger for et demokratisk problem: ”Fordi så mange ministerier i grove træk trækker på skuldrene af li-
gestillingsvurderingerne, så vedtager vi ikke lovene på et oplyst grundlag. Det er et stort demokratisk pro-
blem”
4
, sagde han.
Til slut i denne udgivelse giver KVINFO konkrete anbefalinger til, hvordan arbejdet med ligestillingsvurdering
af lovforslag kan styrkes.
Ligestillingsvurdering kræver viden om kønsforskelle
Hvis man ikke er opmærksom på kønsforskelle, risikerer man, at de løsninger, man udvikler, har utilsigtede
virkninger for det ene køn.
Eksempelvis er kvinder 17 procent mere tilbøjelige til at dø i bilulykker end mænd, fordi de lovpligtige sikker-
hedstests kun er foretaget på mandlige dukker, de såkaldte
crash test dummies
5
. Meget medicin, som indgår
i vores dagligdag, er kun testet på mænd
6
, men virker ofte anderledes på kvinder. Kvinder udskiller noget
medicin langsommere end mænd, og derfor ophober medicinen sig i kroppen, hvilket kan være årsagen til,
at flere kvinder oplever bivirkninger af medicin end mænd.
Et andet eksempel fra en dansk kontekst er, at tidligere havde skurvogne i Danmark ikke en dør ind til bruse-
badene. Det gjorde det vanskeligt at give mulighed for, at for eksempel kvinder og mænd kunne bade hver
for sig, og det gav problemer i hverdagen for kvindelige håndværkere. Først da murer Mette Schak Dahl-
mann på eget initiativ byggede en ny type skurvogn med dør og lås ind til bruseren, blev Folketinget op-
mærksom på, at det var på tide at ændre lovgivningen. Fra sommeren 2021 blev unisex-skurvognen den nye
standard i hele Danmark på tværs af fag, hvilket betyder, at alle fremover kan tage bad i en skurvogn bag en
låst dør.
Der findes mange flere eksempler på, at man ikke har inddraget et kønsperspektiv, og at udeladelserne har
ligestillingsmæssige konsekvenser.
3
Ritzau (2016): Forsker dumper ministeriers granskning af ligestilling. Berlingske.
https://www.berlingske.dk/politik/forsker-dumper-mini-
steriers-granskning-af-ligestilling
4
Olesen, Helene (2018) Under hver 10. lov vurderes: Konsekvenser for køn syltes. Fagbladet 3F.
https://fagbladet3f.dk/artikel/konse-
kvenser-koen-syltes
5
Perez, Caroline Criado (2019). Usynlige kvinder – Skævvredne data i en verden designet til mænd. Svane og Bilgrav
6
Knudsen, Jeppe Kyhne (2020). Medicin er ofte testet på mænd: Kvinder får dobbelt så mange bivirkninger.
https://www.dr.dk/nyhe-
der/viden/kroppen/medicin-er-ofte-testet-paa-maend-kvinder-faar-dobbelt-saa-mange-bivirkninger
Side
4
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0006.png
INTRODUKTION TIL LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Dette afsnit forklarer, hvordan man i praksis kan foretage en ligestillingsvurdering af lovforslag med ud-
gangspunkt i de gældende vejledninger
7
(se afsnit om vejledninger). Det illustreres med et aktuelt eksempel.
Hvorfor foretage en ligestillingsvurdering af lovforslag?
Når man udarbejder en ligestillingsvurdering, vurderer man et lovforslags ligestillingsmæssige konsekvenser,
både positive og negative.
Vurderingen skal mindske risikoen for, at lovforslag medfører utilsigtede skævheder mellem kønnene eller er
kønsdiskriminerende i direkte eller indirekte forstand. Ligestillingsvurderinger kan også bidrage til, at lov-
forslag bedre opfylder lovens formål, fordi man har taget højde for eventuelle kønsforskelle under udarbej-
delsen. Eksempelvis hvis en lov har til formål at fremme, at flere unge søger mod erhvervsuddannelser, kan
det være en fordel at vide, hvordan piger og drenge vælger deres uddannelse, og i hvilket omfang uddannel-
sesvalg afhænger af køn.
Hvordan foretages en ligestillingsvurdering?
Før man foretager en egentlig ligestillingsvurdering, vurderer man, om det er relevant at gøre.
Her vurderer man, om lovforslaget kan forventes at have ligestillingsmæssige konsekvenser. Man begynder
med at identificere lovforslagets målgruppe, altså de som påvirkes af loven. Man undersøger, om det ene
køn er overrepræsenteret i målgruppen, og om der er væsentlige forskelle mellem kønnene inden for mål-
gruppen. Det kan eksempelvis være forskelle på mænds og kvinders ønsker og behov. Derudover kan man
også undersøge, om der er kønsforskelle i adfærdsmønstre inden for lovforslagets område såsom at færdig-
gøre en uddannelse, arbejde på fuld- eller deltid, modtage førtidspension osv. Det er naturligvis også væ-
sentligt, om forslaget giver forskellige rettigheder til mænd og kvinder. Denne første del af arbejdet kaldes en
relevanstest.
Hvis man på den baggrund vurderer, at der kan være ligestillingsmæssige konsekvenser, går man videre til
den egentlige ligestillingsvurdering.
Her vurderer man, om lovforslaget har ligestillingsmæssige konsekvenser – både positive og negative.
En direkte ligestillingsmæssig konsekvens kan være, hvis der indføres nye rettigheder, pligter eller mulighe-
der, som alene gælder for det ene køn. Indirekte ligestillingsmæssige konsekvenser opstår typisk ved, at lov-
forslaget forstærker eller mindsker eksisterende uligheder eller tilgodeser det ene køns behov mere end det
andet.
Man kan med fordel undersøge, om lovforslaget bidrager til at opfylde ligestillingspolitiske målsætninger, el-
ler om det står i vejen for det. Ligestillingspolitiske målsætninger kan være at fremme ligestilling, som be-
7
Justitsministeriets vejledning (2013):
https://lovkvalitet.dk/lovkvalitetsvejledningen/udarbejdelse-af-lovforslaget/2-8-almindelige-bemaer-
kninger/2-8-12-oevrige-konsekvenser-af-lovforslag/2-8-12-1-ligestillingsmaessige-konsekvenser/
Finansministeriets vejledning (2018):
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2018/9319
Ligestillingsafdelingens vejledning (2013):
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2013/9364
Side
5
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0007.png
skrevet i ligestillingsloven, det pågældende ministeriums egne ligestillingspolitiske mål eller regeringens lige-
stillingspolitiske mål. Sidstnævnte beskrives i
den årlige perspektiv- og handlingsplan for ligestilling,
som li-
gestillingsministeren sender til Folketinget.
Her er eksempler på almindelige ligestillingspolitiske mål, som det kan være relevant at vurdere lovforslag i
forhold til:
Lige muligheder og rettigheder uanset køn.
Mindre kønsopdeling på arbejdsmarkedet og i uddannelse.
Kønsbalance i ledelser og bestyrelser.
Lige løn for arbejde af samme værdi.
Mere ligelig fordeling af ulønnet arbejde i hjemmet.
Hvis man konkluderer, at der er væsentlige ligestillingsmæssige konsekvenser – positive eller negative –
skal man vurdere, hvilken betydning de har for lovforslaget, og om lovforslaget skal ændres som følge heraf.
En negativ ligestillingsmæssig konsekvens betyder ikke, at lovforslaget skal laves om. Det betyder blot, at
denne konsekvens skal synliggøres og afvejes mod de andre væsentlige hensyn, som findes i lovforslaget.
Man skal altså vurdere, men ikke nødvendigvis ændre lovforslaget på baggrund af vurderingen.
Væsentlige ligestillingsmæssige konsekvenser beskrives i lovforslaget i et afsnit om ligestillingsmæssige
konsekvenser. Hvis man konkluderer, at der ikke er væsentlige ligestillingsmæssige konsekvenser, udarbej-
der man et notat om, hvad man er kommet frem til. Notatet kan med fordel sendes med, når lovforslaget sen-
des i høring, og når det fremsættes i Folketinget. På den måde bliver ligestillingsvurdering og dermed ligestil-
ling som værdi et element i hele lovgivningsprocessen.
Eksempel: Forslag om sænket temperatur på offentlige arbejdspladser
Som eksempel anvender vi her vedtagelsen om at sænke den maksimale temperatur på offentlige arbejds-
pladser til 19 grader for at spare på energien.
Selvom forslaget ikke giver forskellige rettigheder til kvinder og mænd, kan der godt være indirekte ligestil-
lingsmæssige konsekvenser.
For at vurdere, om en ligestillingsvurdering er relevant, er der brug for at identificere målgruppen. Her er det
relevant at indhente viden om kønsfordelingen i offentligt ansatte i Danmark. I 2017 udgjorde kvinder 68 pro-
cent af ansatte i den offentlige sektor
8
.
Dernæst undersøger man, om mænd og kvinder i målgruppen har forskellige behov. Her er det relevant, at
kvinders stofskifte kører cirka 35 procent langsommere end mænds, hvilket betyder, at de afgiver mindre
kropsvarme
9
. For kvinder er 21 grader i forvejen i gennemsnit tre grader for koldt
10
. På den måde vil en
sænkning af temperaturen stille kvinder ringere end mænd. Når temperaturen sænkes, medfører det et tab i
produktivitet hos den enkelte
11
. Kvinders produktivitet vil blive påvirket mest negativt, hvilket på længere sigt
kan medføre, at de får dårligere forudsætninger for at forhandle løn og avancere.
8
DR (2017). Kvinder vælger familien og job i det offentlige.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/kvinder-vaelger-familien-og-job-i-det-offen-
tlige
9
Discover magazine (2019). Room Temperatures Set for Men’s Comfort May Disadvantage Women, Study Finds.
https://www.discover-
magazine.com/mind/room-temperatures-set-for-mens-comfort-may-disadvantage-women-study-finds
10
Perez, Caroline Criado (2019). Usynlige kvinder – Skævvredne data i en verden designet til mænd. Svane og Bilgrav
11
Perez, Caroline Criado (2019). Usynlige kvinder – Skævvredne data i en verden designet til mænd. Svane og Bilgrav
Side
6
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
Forslaget vil således være en barriere for det ligestillingspolitiske mål om at give mænd og kvinder lige mu-
ligheder, som det fremgår af ligestillingslovens § 1. Dette er en væsentlig negativ ligestillingsmæssig konse-
kvens, hvorfor det bør beskrives i lovforslaget.
Side
7
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0009.png
KONKLUSIONER OG ANBEFALINGER
Konklusioner
KVINFO har gennemgået de institutionelle rammer for ligestillingsvurdering af lovforslag i Danmark og fore-
taget en kvantitativ analyse af ministeriernes ligestillingsvurdering af lovforslag over tid. KVINFO konkluderer
på den baggrund følgende:
Uklare vejledninger gør det svært at vide, hvordan man skal lave ligestillingsvurdering
Der findes tre officielle vejledninger, som sætter rammerne for ligestillingsvurdering af lovforslag.
Vejledningerne er ikke konsistente, og det er uklart, hvilken man skal følge, og hvornår man med
rette kan sige, at man har foretaget en ligestillingsvurdering.
To af vejledningerne henviser til hjemmesiden ligestillingsvurdering.dk, som skal give vejledning og
inspiration til arbejdet med ligestillingsvurdering. Hjemmesiden er uden indhold.
Der mangler tilsyn med ligestillingsvurdering
Der offentliggøres hvert år en oversigt over, hvilke lovforslag der er blevet relevanstestet og ligestil-
lingsvurderet. Ministerierne registrerer tilsyneladende ikke ens, og derfor det er svært at vide, hvad
oversigten reelt viser.
Der findes ingen tilsynsmyndighed, som holder øje med, om ministerierne overholder forpligtelserne
til at lave ligestillingsvurdering og der er ingen sanktioner, hvis forpligtelserne ikke overholdes.
Antallet af relevanstests er steget
Flere og flere ministerier foretager relevanstest af alle lovforslag. I 2021/2022 havde 15 ministerier
relevanstestet alle deres lovforslag. 91 procent af alle lovforslag var blevet relevanstestet.
De flere relevanstest resulterer ikke i flere ligestillingsvurderinger. I seneste folketingsår (2021/2022)
er kun 11 procent af alle lovforslag blevet ligestillingsvurderet.
Antallet af ligestillingsvurderede lovforslag steg markant i 2013/2014 og fastholdt dette høje niveau
de følgende tre år, muligvis som følge af at regeringen lancerede en strategi for arbejdet. Siden er
antallet faldet.
Der er eksempler på, at ligestillingsrelevante love ikke er blevet ligestillingsvurderet
12
.
Antallet af ligestillingsvurderinger er faldet, og ligestillingskonsekvenser er overset
Andelen af ligestillingsvurderede lovforslag varierer fra 0 til 100 procent
mellem ministerierne
Hvert år har mere end halvdelen af ministerierne ikke foretaget en eneste ligestillingsvurdering.
Beskæftigelsesministeriet har siden folketingsåret 2016/2017 ligestillingsvurderet alle lovforslag.
De øvrige ministerier ligger mellem 0 og 11 procent i andelen af ligestillingsvurderede lovforslag.
Finansministerieret har 23 procent relevanstest og 0 procent ligestillingsvurderinger.
Det sparsomme antal ligestillingsvurderede forslag og den ujævne registreringspraksis viser, at vej-
ledningerne ikke bliver overholdt konsekvent.
Det tyder på, at ministerierne ikke til fulde lever op til deres forpligtelser under ligestillingslovens § 4.
Forpligtelserne efterleves ikke konsekvent
12
Det gælder bl.a. samtykkeloven og lovforslag om styrkelse af indsats mod utryghedsskabende adfærd, styrkelse af ordblideområdet,
nedfrysning af æg og jobordning for veteraner.
Side
8
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0010.png
Anbefalinger
KVINFO anbefaler, at Folketinget
giver Folketingets Ombudsmand og Rigsrevisionen beføjelse til at føre tilsyn med offentlige myndig-
heders overholdelse af forpligtelsen til at indarbejde ligestilling i forvaltningen.
KVINFO anbefaler, at Folketingets Ligestillingsudvalg
monitorerer de årlige notater om ligestillingsvurdering af lovforslag og stiller spørgsmål til de ansvar-
lige ministre om lovforslag, som mangler relevanstest eller ligestillingsvurdering.
KVINFO anbefaler, at alle ministerier
foretager relevanstest af alle lovforslag
indarbejder ligestillingsvurdering og brug af relevante kønsopdelte data i deres procedurer for den
indledende del af arbejdet med at udarbejde lovforslag
i arbejdet med ligestillingsvurdering vurderer hvert lovforslags konsekvenser i forhold til gældende
ligestillingspolitiske mål, som det fremgår af eksempelvis perspektiv- og handlingsplaner, regerings-
grundlag eller ligestillingsloven
sikrer, at kompetencerne til at foretage ligestillingsvurdering af lovforslag er til stede blandt medar-
bejderne
udpeger en nøgleperson med ansvar for at drive arbejdet med at indarbejde ligestilling i politikker og
lovgivning på ministeriets område
13
indfører som fast procedure at udarbejde et notat om ligestillingsmæssige konsekvenser for hvert
lovforslag og lade dette notat følge lovforslaget i høring og behandling i Folketinget
overvejer at medtage andre faktorer end blot køn i vurderingerne, såsom etnicitet, alder, seksuel ori-
entering, klasse osv. Dette skal naturligvis ske under hensyntagen til, hvilke data der er tilgængelige.
KVINFO anbefaler, at ligestillingsministeren
får udarbejdet én ny vejledning om ligestillingsvurdering af lovforslag. En ny vejledning bør
præcisere,
o
at det er relevant at vurdere hvert lovforslags konsekvenser i forhold til gældende ligestil-
lingspolitiske mål, som det fremgår af eksempelvis perspektiv- og handlingsplaner, rege-
ringsgrundlag eller ligestillingsloven
o
at ministerierne opfordres til altid at lade det fremgå af lovforslaget, hvorvidt der er foretaget
relevanstest og ligestillingsvurdering, samt hvad konklusionen var
o
hvordan man ligestillingsvurderer andre tiltag end lovgivning såsom politikker, bevillinger og
handlingsplaner.
igangsætter udarbejdelse af et inspirationsmateriale, der giver konkrete eksempler på, hvordan lige-
stillingsvurdering kan tage sig ud på forskellige politikområder
sætter en tværministeriel arbejdsgruppe i gang med at undersøge, om der er behov for en nye stra-
tegi for ligestillingsvurdering i det offentlige
13
Transportministeriet gjorde dette i 2022.
Side
9
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0011.png
PROCEDURER FOR LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG I DANMARK
Dette afsnit analyserer de formelle rammer for ligestillingsvurdering af lovforslag i Danmark med henblik på
at belyse, hvor der er udfordringer, samt på at komme med anbefalinger til, hvordan rammerne kan styrkes.
Vejledninger om ligestillingsvurdering af lovforslag
Der findes tre officielle vejledninger, som sætter rammerne for ligestillingsvurdering af lovforslag i Danmark.
De hører under henholdsvis Justitsministeriet, Finansministeriet og Ligestillingsafdelingen (Digitaliserings- og
Ligestillingsministeriet).
De officielle vejledninger er utilstrækkelige
På baggrund af en gennemlæsning af de tre officielle vejledninger står det klart, at de lægger op til tre forskel-
lige procedurer. Tilsvarende ses det, at ministerierne har forskellige procedurer for ligestillingsvurdering af
lovforslag. Det er derfor forskelligt, hvornår ministerierne noterer, at et lovforslag har været ligestillingsvurderet.
Ud over at man har tre vejledninger med tre forskellige procedurer, er det problematisk, at vejledningerne ikke
er rangordnet. Det giver anledning til inkonsistens i ministeriernes arbejde.
Nedenstående tabel viser forskellen på vejledningerne.
Justitsministeriets vejled-
ning
1. Først afdækker man,
om en ligestillingsvur-
dering er relevant.
2. Hvis dette er relevant,
vurderer man køns-
mæssige forskelle, som
forslaget medfører.
3. Til sidst belyser man de
evt. ligestillingsmæs-
sige konsekvenser,
hvis disse er væsent-
lige.
Trin 1:
Er det ene køn overre-
præsenteret i målgrup-
pen?
Er der væsentlige for-
skelle mellem kønnene
i målgruppen?
Trin 2:
Hvilke kønsforskelle er
konsekvens af lov-
forslaget (direkte og in-
direkte)?
Trin 3:
Finansministeriets vejled-
ning
1. Indledende vurdering
(screening)
2. Nærmere fastlæggelse
af indhold og omfang
(scoping)
3. Den egentlige vurde-
ring af konsekvenser
samt formidling heraf
(assessment)
Ligestillingsafdelingens
vejledning
1. Indledende vurdering
(screening)
2. Nærmere fastlæggelse
af indhold og omfang
(scoping)
3. Den egentlige vurde-
ring af konsekvenser
samt formidling heraf
(assessment)
De tre trin
Hjælpe-
spørgsmål
Kan tiltaget have væsent-
lige konsekvenser for:
Ligestillingen mellem
kvinder og mænd?
Kvinder og mænds mu-
ligheder på arbejdsmar-
kedet?
Kvinders og mænds
rettigheder/pligter?
Fordelingen af ressour-
cer til kvinder og mænd
på det område, der skal
reguleres (gjort op i
penge, tid, arbejde, ud-
dannelse, bolig eller
Trin 1:
Kan lovforslaget have
forskellige konsekven-
ser for kvinder og
mænd, piger og
drenge?
Påvirkes kvinder og
mænds eksisterende
rettigheder forskelligt af
lovforslaget?
Vil kvinder og mænd få
forskellige rettigheder
som følge af lovforsla-
get?
Side
10
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0012.png
Har de eventuelle
kønsforskelle væsent-
lige ligestillingsmæs-
sige konsekvenser?
Hvilken betydning har
eventuelle ligestillings-
mæssige konsekvenser
for lovforslaget?
Bør lovforslaget æn-
dres som følge heraf?
andre relevante for-
hold)?
Bagvedliggende spørgsmål
til at besvare de overord-
nede spørgsmål:
Vurder kønsfordelingen
i den målgruppe, der
berøres af lovforslaget
Vurder, om kvinder og
mænd vil få forskellige
rettigheder på området
af lovforslaget
Vurder, om kvinder og
mænds behov og øn-
sker tilgodeses i lige
høj grad med lovforsla-
get
Vurder, om lovforslaget
opfylder ligestillingspoli-
tiske målsætninger
Tilgodeses kvinder og
mænd i lige høj grad
med lovforslaget?
Trin 2:
Er der direkte ligestil-
lingsmæssige konse-
kvenser?
Er der indirekte ligestil-
lingsmæssige konse-
kvenser?
Er der kortsigtede lige-
stillingsmæssige kon-
sekvenser?
Er der langsigtede lige-
stillingsmæssige kon-
sekvenser?
Trin 3:
Hvilken betydning har
eventuelle ligestillings-
mæssige konsekvenser
for lovforslaget?
Bør lovforslaget æn-
dres som følge heraf?
Trin 3
Hvornår er en
egentlig lige-
stillingsvur-
dering foreta-
get?
Vejledningen
indeholder
eksempler
Henviser til li-
gestillings-
vurdering.dk
Trin 2
Trin 3
Nej
Ja
Ja
Ja
Nej
Ja
Udfordringer ved de tre vejledninger
Det står ikke klart, hvilken af de tre vejledninger et ministerium skal lægge til grund for arbejdet med at lige-
stillingsvurdere et givent lovforslag. Vejledningerne har muligvis til formål at supplere hinanden, men da de
ikke er konsistente med hinanden, giver det tvivl om, hvad de enkelte trin optimalt bør bestå af, og hvad en
ligestillingsvurdering reelt indebærer. Det er således uklart, om man kan rette sig efter én af vejledningerne,
eller om man skal benytte alle tre for at foretage en fyldestgørende ligestillingsvurdering.
Derudover er der forskel på, hvor vejledningerne trækker grænserne mellem vurderingernes trin, idet det er
forskelligt hvad vejledningerne definerer som trin 1, 2 og 3. Eksempelvis skal man under trin 1 i vejledningen
fra Justitsministeriets klarlægge, om en ligestillingsvurdering er relevant, hvorefter arbejdet med at identifi-
cere eventuelle ligestillingsmæssige konsekvenser kan påbegyndes. Anderledes er vejledningen fra Finans-
ministeriet og Ligestillingsafdelingen, hvor ligestillingsmæssige konsekvenser fastlægges i trin 2 og herefter
følger trin 3 som er den egentlige ligestillingsvurdering. Dermed er det uklart, hvornår der kan siges at være
foretaget en egentlig ligestillingsvurdering.
Side
11
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0013.png
Ifølge Ligestillingsafdelingens vejledning kan man finde ”yderligere vejledning og inspiration til arbejdet med
ligestillingsvurdering” på ligestillingsvurdering.dk. Der henvises også til ligestillingsvurdering.dk på Ligestil-
lingsafdelingens hjemmeside og i Justitsministeriets vejledning. Siden findes dog ikke længere, og ministeri-
erne har således ingen steder at gå til for at få inspiration og yderligere vejledning.
Alle tre vejledninger har den udfordring, at metoderne til ligestillingsvurdering af lovforslag kun ser på for-
skelle mellem mænd og kvinder. På den måde kan resultatet blive at usynliggøre uligheder inden for grup-
perne. Dette ligger dog i forlængelse af ligestillingslovens fokus på ligestilling mellem mænd og kvinder, og
er ikke som sådan en mangel ved vejledningerne. Hvis man alligevel ønsker at modvirke forskelsbehandling
i et bredere perspektiv, foreslår KVINFO, at man overvejer at medtage andre faktorer end blot køn, såsom
etnicitet, alder, seksuel orientering, klasse osv., når man vurderer konsekvenser af et lovforslag. Dette skal
naturligvis ske under hensyntagen til, hvilke data der er tilgængelige.
Ligestillingsvurderinger af andre politikker
Fokus for alle tre vejledninger er alene lovgivning og bekendtgørelser. Men også andre tiltag såsom budget-
ter, handlingsplaner og politikker i al almindelighed kunne belyses med samme metoder. Denne bredere til-
gang anvendes eksempelvis i
Vejledning om vurdering af konsekvenser for klima, miljø og natur,
som
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet udgav i 2020. En bredere brug af ligestillingsvurderinger ville anvise
brugbare måder for myndigheder til at leve op til deres forpligtelser under ligestillingslovens § 4.
Sammenhæng mellem ligestillingsvurderinger og ligestillingspolitiske målsætning
I Finansministeriets vejledning foreslås det, at man vurderer, om det enkelte lovforslag opfylder ligestillings-
politiske målsætninger. Det lægger de andre vejledninger ikke op til. Dette perspektiv er set fra KVINFOs
perspektiv væsentligt, fordi det kan være mere konkret at arbejde med, hvorvidt en lov fremmer et gældende
ligestillingspolitisk mål (såsom ligelig fordeling af forældreorlov eller mere ligelig kønsfordeling i bestyrelser),
end om det fremmer ligestilling som sådan.
Det vil i den forbindelse være relevant at tilføje, at det er også er relevant at holde op imod regeringens lige-
stillingspolitiske målsætninger. Disse fremgår af den årlige perspektiv- og handlingsplan for ligestilling, som
ligestillingsministeren er forpligtet til årligt at sende til Folketinget. Ligestillingspolitiske målsætninger kan
også fremgå af regeringsgrundlag. Det ville ligeledes være relevant at tilføje, at man med fordel kan vurdere,
om initiativet vil være en barriere for at opnå en given ligestillingspolitisk målsætning og ikke kun, om det bi-
drager til at opfylde en.
Organisering af ligestillingsvurdering af lovforslag
Hvert enkelt ministerie har ansvar for at foretage ligestillingsvurderinger af sine lovforslag. Ministerierne kan
få faglig bistand fra Ligestillingsafdelingen i Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet. Ligestillingsafdelingen
gennemgår desuden på eget initiativ lovprogrammerne og kan opfordre ministerier til at foretage en ligestil-
lingsvurdering. Ligestillingsafdelingen offentliggør dog ikke i hvilket omfang dette foregår.
Man kan diskutere, om ligestillingsvurderinger hellere burde foretages af en central enhed for at sikre ensar-
tethed og ekspertise i udarbejdelsen. KVINFO vurderer dog, at det er mest hensigtsmæssigt, at ministerierne
arbejder med ligestilling inden for eget ressort, da det kræver indsigt i de enkelte områder at kunne foretage
ligestillingsvurderingerne. Dermed bliver der til gengæld behov for tiltag, der sikrer, at den nødvendige viden
om ligestilling er til stede i alle ministerier
14
. Det kan være i form af vejledninger, inspirationsmateriale og
strategier.
Regeringen lancerede i 2013 en
strategi for ligestillingsvurdering i det offentlige,
hvor der indgik en styrkelse
af ligestillingsvurderingen af lovforslag. Det skete blandt andet ved, at Ligestillingsafdelingen i 2013 stod til
14
Institut for Menneskerettigheder (2013). LIGE ADGANG – En juridisk analyse af kvinders og mænds adgang til varer og tjenesteydelser
https://menneskeret.dk/files/media/dokumenter/udgivelser/undersoegelse_om_lige_adgang.pdf
Side
12
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0014.png
rådighed med oplæg til opkvalificering af andre ministerier. Det var også i forlængelse af strategien, at Lige-
stillingsafdelingens vejledning blev lavet, ligesom vurderingerne blev indarbejdet i Justitsministeriets lovkvali-
tetsvejledning. Der har ikke været strategier på området siden.
Monitorering af ligestillingsvurdering af lovforslag
Efter afslutning af et folketingsår samler Ligestillingsafdelingen og Justitsministeriet op på, hvor mange af de
fremsatte lovforslag, der er blevet relevanstestet og ligestillingsvurderet. Resultaterne samles i et notat, som
sendes til Folketingets Ligestillingsudvalg og offentliggøres på Digitalisering- og Ligestillingsministeriets
hjemmeside under overskriften ’Ligestillingsvurdering
af lovforslag’.
Oprindeligt gav notatet blot en oversigt
over, hvilke ligestillingsvurderinger der blev foretaget i det givne folketingsår. Notatet er senere blevet udvi-
det til også at indeholde en opgørelse af relevanstest, som ikke førte til ligestillingsvurderinger, og siden
2016/2017 indeholder oversigten tillige lovforslag, som hverken er relevanstestet eller ligestillingsvurderet.
Det er dog ikke alle de lovforslag, som fremgår af Folketingets hjemmeside, som indgår i notaterne. Der
mangler cirka 30 lovforslag per samling. En del af dette kan forklares med, at hastelove, som er fremsat på
grund af covid-19, ikke fremgår, men vi kender ikke årsagen bag de resterende mangler.
I et vist omfang er det således muligt for Folketinget og offentligheden at se, hvilke lovforslag der blev rele-
vanstestet og ligestillingsvurderet, og hvilke der ikke gjorde. Registreringen i de indsendte dokumenter sker
dog ikke konsekvent.
Beskæftigelsesministeriet har eksempelvis ved en lov konstateret, at det ikke er nødvendigt at ”gennemføre
en egentlig vurdering af de ligestillingsmæssige konsekvenser”
15
og samtidig meddelt Ligestillingsafdelingen,
at de har ligestillingsvurderet det pågældende lovforslag.
Omvendt har Justitsministeriet i forbindelse med samtykkeloven skrevet, at loven har ”ligestillingsmæssige
aspekter”, men i oversigten fremgår det, at loven er relevanstestet, men ikke blevet ligestillingsvurderet. Man
kan undre sig over, hvordan der i lovforslaget kan fremgå ligestillingsmæssige aspekter, uden at ministeriet
har fundet anledning til at foretage en egentlig ligestillingsvurdering.
Disse eksempler kan skyldes fejl, forskellige fortolkninger af vejledningerne eller de substantielle forskelle
vejledningerne imellem. Uanset gør de det svært reelt at vurdere, hvad der ligger i de forskellige ministeriers
opgørelser af, hvilke forslag de har relevanstestet og/eller ligestillingsvurderet.
Der er som nævnt ikke nogen tilsynsmyndighed, som holder øje med, om ministerierne overholder forpligtel-
serne til at lave ligestillingsvurdering, og der er ingen sanktioner, hvis forpligtelserne ikke overholdes.
15
Beskæftigelsesudvalget (2020/2021). Ligestillingsvurdering af lovforslag. Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats, lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om social pension og lov
om kompensation til handicappede i erhverv m.v. (Bedre ressourceforløb m.v.)
https://www.ft.dk/samling/20201/lovforslag/L209/bi-
lag/1/2372684/index.htm
Side
13
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0015.png
KVANTITATIV ANALYSE AF MINISTERIERNES LI-
GESTILLING AF LOVFORSLAG
Det følgende afsnit indeholder en kvantitativ analyse af ministeriernes relevanstest og ligestillingsvurderin-
ger. Analysen belyser udvikling over tid og sammenligner ministeriernes praksis.
Baggrunden for analysen
Den efterfølgende analyse tager afsæt i de notater, som gør status på ministeriernes ligestillingsvurderinger.
I analysen er anvendt data om relevanstest og ligestillingsvurdering fra folketingsåret 2016/2017 til nu og
data på det totale antal ligestillingsvurderinger fra 2005/2006 til nu
16
. Vi ser på disse som andel af de regi-
strerede lovforslag.
Antallet af ligestillingsvurderede lovforslag er faldet
Fra folketingsåret 2005/2006 til og med 2021/2022 er der ligestillingsvurderet 303 lovforslag på tværs af alle
ministerier. Dette betyder, at der gennemsnitligt foretages cirka 18 ligestillingsvurderinger af lovforslag per
folketingsår. Figur 1 viser fordelingen af ligestillingsvurderinger per folketingsår. Den stiplede linjer markerer
det gennemsnitlige antal på 18. Antallet af ligestillingsvurderede lovforslag steg markant efter 2012/2013 og
fastholdt dette høje niveau de følgende tre år. Siden har det været faldende. Stigningen efter 2012/2013 kan
muligvis forklares af, at regeringen lancerede en strategi for ligestillingsvurdering i det offentlige, som bl.a.
skulle fremme en mere systematisk tilgang til ligestillingsvurdering af lovforslag. Arbejdet med at ligestillings-
vurdere lovforslag skulle styrkes og systematiseres ved at regeringen satte særskilt fokus på dette i forbin-
delse med forberedelse og godkendelse af de årlige lovprogrammer. De seneste to folketingsår har været på
niveau med folketingsåret 2005/2006 og væsentligt lavere end 2014/2015.
Figur 1: Antal ligestillingsvurderede lovforslag per samling
35
30
25
20
15
10
5
0
13
7
11
6
4
11
22
19
17
15
28
26
32
26
25
21
20
Figur 2 viser ministerierne rangeret efter andelen af deres lovforslag, som de har ligestillingsvurderet siden
folketingsåret 2016/2017. Sekundært er de rangeret efter andelen af relevanstest.
16
I analysen rundes procentandele op eller ned til nærmeste hele tal.
Side
14
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0016.png
Som rangeringen viser, ligger Beskæftigelsesministeriet i top som det ministerium, der har ligestillingsvurde-
ret flest lovforslag. Herefter er der et stort spring til Social- og Boligministeriet, som placerer sig på en anden-
plads med 11 procent ligestillingsvurderede lovforslag. I bunden ligger Transportministeriet, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Miljøministeriet, Kirkeministeriet, Forsvarsministeriet og Finansministeriet,
som siden folketingsåret 2016/2017 ikke har foretaget nogen ligestillingsvurdering af lovforslag
17
.
Figur 2: Rangering af ministerier
1. Beskæftigelsesministeriet
2. Social- og Boligministeriet
3. Børne- og Undervisningsministeriet
4. Uddannelses- og Forskningsministeriet
5. Udlændinge- og Integrationsministeriet
6. Kulturministeriet
7. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
7. Indenrigs og Sundhedsministeriet
8. Skatteministeriet
8. Erhvervsministeriet
9. Justitsministeriet
10. Transportministeriet
10. Kirkeministeriet
10. Forsvarsministeriet
10. Udenrigsministeriet
10. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
10. Miljøministeriet
10. Finansministeriet
11%
10%
6%
5%
4%
2%
2%
1%
1%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
20%
23%
40%
Relevanstest
60%
80%
100%
31%
55%
80%
78%
71%
33%
100%
58%
52%
83%
31%
92%
100%
70%
90%
100%
100%
100%
Ligestillingsvurderinger
Beskæftigelsesministeriet, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
18
, Social- og Boligministeriet
19
samt
Transportministeriet
20
har relevanstestet alle deres lovforslag siden folketingsåret 2016/2017. Der er dog en
stor spredning på, hvor mange relevanstest der har ført til ligestillingsvurderinger. Se mere om dette neden-
for.
17
Lovforslag, der er fremsat af Ligestillingsafdelingen, er kodet fra, fordi det har ligget under mange forskellige ministerier, og der er
fremsat så få lovforslag.
18
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet dækker også over det tidligere Klima-, Energi- og Forsyningsministerium.
19
Social- og Ældreministeriet dækker også over det tidligere Socialministerium, Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
Forhold, Social- og Indenrigsministeriet, Socialministeriet og Ligestillingsafdelingen og Børne- og Socialministeriet.
20
Transportministeriet dækker også over det tidligere Transport- og Energiministeriet, Transport- og Boligministeriet, Transport- og Byg-
ningsministeriet samt Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Side
15
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0017.png
Flere ministerier relevanstester alle lovforslag
Det fremgår af figur 3, at andelen af lovforslag, der bliver relevanstestet, har haft en positiv udvikling i løbet
af de seneste seks folketingsår. I løbet af de to seneste folketingsår har flere ministerier relevanstestet alle
deres lovforslag, og i folketingsåret 2021/2022 har 15 ministerier relevanstestet alle deres lovforslag. Der-
med blev 91 procent af alle lovforslag relevanstestet.
Figur 3: Antal ministerier, som har relevanstestet alle sine
lovforslag
16
14
12
10
8
6
4
2
0
2016/2017
2017/2018
2018/2019
2019/2020
2020/2021
2021/2022
8
9
8
5
12
15
Flere relevanstests har ikke ført til flere ligestillingsvurderinger
Således har der været en tydelig fremgang i andelen af relevanstest, mens der er ikke er sket en tilsvarende
udvikling i andelen af lovforslag, der er blevet ligestillingsvurderet – den er tværtimod stagneret. I folketings-
året 2021/2022 er det kun 11 procent af alle lovforslag, der er blevet ligestillingsvurderet. Dog løfter Beskæf-
tigelsesministeriet i høj grad andelen af ligestillingsvurderede lovforslag. Fjerner man den andel, som Be-
skæftigelsesministeriet har stået for, er det kun tre procent af alle lovforslag, der er blevet ligestillingsvurde-
ret.
Derudover har 12 ministerier ikke foretaget nogen ligestillingsvurderinger i det seneste folketingsår. Det tyder
på, at ministerierne er blevet bedre til at relevansteste, men fortsat ikke er lykkes med at få øje på egentlige
køns- og ligestillingsmæssige konsekvenser.
Figur 4 viser, hvor stor en andel af de fremstillede lovforslag der er blevet henholdsvis relevanstestet og lige-
stillingsvurderet siden folketingsår 2016/2017. Der fremstilles omkring 200 lovforslag årligt. Siden folketings-
året 2019/2020 har der været en stigning i andelen af relevanstests, mens andelen af ligestillingsvurderinger
har ikke ændret sig i løbet af de seneste seks folketingsår.
Side
16
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0018.png
Figur 4: Andelen af relevanstest og ligestillingsvurderinger over
tid
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
83%
56%
57%
64%
51%
91%
9%
7%
2017/2018
12%
9%
10%
11%
2016/2017
2018/2019
2019/2020
2020/2021
2021/2022
Relevanstestet
Ligestillingsvurderet
Mere end halvdelen af ministerierne har ingen ligestillingsvurderinger
Siden folketingsåret 2016/2017 er det 12 eller flere af ministerierne ud af godt 20, som ikke har foretaget no-
gen ligestillingsvurderinger. Figur 5 viser, hvor mange ministerier der ikke har foretaget nogen ligestillings-
vurderinger i det pågældende folketingsår. Antallet af ministerier uden ligestillingsvurderinger er umiddelbart
faldende. En nærmere undersøgelse viser dog, at mange ministerier blot har foretaget én ligestillingsvurde-
ring af ét lovforslag. I folketingsåret 2021/2022 havde følgende ministerier kun foretaget én ligestillingsvurde-
ring: Børne- og Undervisningsministeriet, Erhvervsministeriet, Social- og Boligministeriet, Transportministe-
riet, Uddannelses- og Forskningsministeriet samt Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Figur 5: Antal ministerier uden ligestillingsvurderinger
17
18
16
19
15
12
2016/2017
2017/2018
2018/2019
2019/2020
2020/2021
2021/2022
Side
17
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0019.png
Ministeriernes relevanstests og ligestillingsvurderinger
I de følgende afsnit findes beskrivelser af ministeriers antal af lovforslag, relevanstest og ligestillingsvurderin-
ger. Analysen inkluderer alle ministerier med undtagelse af Økonomiministeriet, Ældreministeriet og Digitali-
serings- og Ligestillingsministeriet, som er udeladt, fordi ministerierne har eksisteret i under et år.
Ved hvert ministerium er der opgjort det samlede antal lovforslag siden folketingsåret 2016/2017 og andelen
af lovforslag, som er blevet henholdsvis relevanstestet og ligestillingsvurderet. Hvor det er relevant, viser en
graf udviklingen i relevanstest og ligestillingsvurderinger over de seneste seks folketingsår og der gives ek-
sempler på, hvor det er relevant for ministerierne at tænke ligestilling ind.
Analysen af ministerierne følger de eksisterende ministerienavne efter regeringsdannelsen i 2022. Fodnoter
giver information om, hvordan ministerierne er opgjort i forhold til navneændringer over den seksårige peri-
ode, som analysen strækker sig over.
Beskæftigelsesministeriet
Siden folketingsåret 2016/2017 er:
87
Lovforslag fremsat
100 %
100 %
Lovforslag
relevanstestet
Lovforslag
ligestillingsvurderet
Siden folketingsåret 2016/2017 er:
Social- og Boligministeriet
21
66
Lovforslag fremsat
100 %
11 %
Lovforslag
relevanstestet
Lovforslag
ligestillingsvurderet
21
Social- og Boligministeriet dækker over det tidligere Social- og Ældreministeriet, Børne- og Socialministeriet samt Social- og Indenrigs-
ministeriet. Lovforslag, som ligger under det tidligere Indenrigs- og Boligministeriet, er ikke taget med.
Side
18
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0020.png
Udvikling over tid
Figur 6: Social- og Boligministeriet
16
16
11
11
7
7
2
0
2016/2017
2017/2018
Antal af lovforslag
3
1
2018/2019
2019/2020
0
2020/2021
1
2021/2022
9
9
6
6
17
17
Antal af relevanstest
Antal af ligestillingsvurderinger
Ligestillingsvurderingers relevans for Social- og Boligministeriet
Ligestillingsvurderinger er relevante på store dele af social- og boligområdet, idet det indbefatter målgrupper
med stor kønsskævhed. Eksempelvis er flere mænd end kvinder hjemløse, hvorfor lovforslag om herberger
er relevante at ligestillingsvurdere. Det samme gælder lovgivning i forhold til diagnoser eller handicap. Ek-
sempelvis diagnosticeres flere drenge end piger med autisme.
Børne- og Undervisningsministeriet
22
Siden folketingsåret 2016/2017 er:
79
Lovforslag fremsat
70 %
Lovforslag
relevanstestet
10 %
Lovforslag
ligestillingsvurderet
22
Børne- og Undervisningsministeriet dækker også over det tidligere Undervisningsministeriet. Ligestillingsvurderinger foretaget i det
tidligere Undervisningsministeriet, som eksisterede i perioden 2016 til 2019, er medtaget i opgørelsen
Side
19
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0021.png
Udvikling over tid
Figur 7: Børne- og Undervisningsministeriet
19
19
15
11
10
8
2
7
1
2017/2018
Antal af lovforslag
1
2018/2019
2
2019/2020
1
2020/2021
1
2021/2022
9
9
14
11
2016/2017
Antal af relevanstest
Antal af ligestillingsvurderinger
Ligestillingsvurderingers relevans for Børne- og Undervisningsministeriet
Der er væsentlige kønsforskelle i bl.a. faglige resultater og uddannelsesvalg, som kan gøre det relevant at
foretage ligestillingsvurderinger i Børne- og Undervisningsministeriet.
I folketingsåret 2020/2021 fremsatte ministeren et
lovforslag om styrkelse af ordblindeområdet.
Det skulle
sikre bedre rammer for ordblinde på efterskoler og for elever med funktionsnedsættelser m.m. i de gymnasi-
ale uddannelser. Forskning viser, at flere drenge end piger har ordblindhed
23
, hvorfor det primært vil være
drenge, som tilgodeses. Der er derfor grund til at tro, at dette lovforslag kunne være med til at mindske det
faglige gab mellem drenge og piger, som ministeriet allerede har fokus på i deres rapport
Fagligt gab mellem
drenge og piger
fra juni 2022
24
. På trods af ministeriets fokus på området blev lovforslaget ikke ligestillings-
vurderet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
25
Siden folketingsåret 2016/2017 er:
31
Lovforslag fremsat
90 %
Lovforslag
relevanstestet
6%
Lovforslag
ligestillingsvurderet
23
Børne- og Undervisningsministeriet (2017). 8 procent af eleverne i folkeskolen har gennemført den nationale ordblindetest. UVM.
https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2017/nov/171124-8-procent-af-eleverne-i-folkeskolen-har-gennemfoert-den-nationale-ordblin-
detest
24
Børne- og Undervisningsministeriet (2022). Fagligt gab mellem drenge og piger. Kortlægning og analyse – Fagligt gab i folkeskolen og
på ungdomsuddannelser
https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf22/jun/220613-analyserapport---fagligt-gab-mellem-drenge-og-
piger.pdf
25
Uddannelses- og Forskningsministeriet dækker også over det tidligere Ministerium for Forskning, Innovation og Videregående Uddan-
nelser
Side
20
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0022.png
Udvikling over tid
Figur 8: Uddannelses- og Forskningsministeriet
6
6
4
4
1
0
2016/2017
2017/2018
Antal af lovforslag
0
2018/2019
4
1
0
2020/2021
2021/2022
5
4
6
6
6
6
2
0
2019/2020
Antal af relevanstest
Antal af ligestillingsvurderinger
Ligestillingsvurderingers relevans for Uddannelses- og Forskningsministeriet
Inden for uddannelse og forskning er der stor skæv i repræsentation af køn, hvorfor ministeriet med fordel
kan foretage ligestillingsvurderinger af lovforslag. Eksempelvis er der på mange videregående uddannelser
en markant kønsskævhed, hvor særligt unge mænd søger ind på STEM-uddannelser, og unge kvinder søger
ind på professionsbacheloruddannelser. Derudover er kvinder ofte underrepræsenteret i forskerjobs, og ge-
nerelt falder andelen af kvinder desto længere op, man kommer i jobhierarkiet inden for forskning.
Udlændinge- og Integrationsministeriet
26
Siden folketingsåret 2016/2017 er:
98
Lovforslag fremsat
31 %
Lovforslag
relevanstestet
5%
Lovforslag
ligestillingsvurderet
26
Udlændinge- og Integrationsministeriet dækker også over det tidligere Integrationsministerium samt Ministeriet for Flygtninge, Indvan-
drere og Integration
Side
21
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0023.png
Udvikling over tid
Figur 9: Udlændinge- og Integrationsministeriet
21
17
15
13
12
12
7
3
1
2016/2017
4
2
0
2017/2018
Antal af lovforslag
2
0
2018/2019
0
2019/2020
3
1
2020/2021
2021/2022
20
Antal af relevanstest
Antal af ligestillingsvurderinger
Ligestillingsvurderingers relevans for Udlændinge- og Integrationsministeriet
Et eksempel på et lovforslag, der med fordel kunne være ligestillingsvurderet, er
L225
fra folketingsåret
2017/2018 om deltagerbetaling for dansk-uddannelse. Ifølge Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
databank, er der flere mænd med udenlandsk statsborgerskab end kvinder, som er beskæftiget i Danmark
27
.
Mange udenlandske mænd er ansat i bygge- og servicebranchen. Gebyr på danskundervisning kan føre til,
at flere fravælger undervisningen, og en indirekte langsigtet konsekvens kan være øget risiko for arbejds-
ulykker på arbejdspladserne. Det pegede daværende næstformand i LO, Ejner K. Holst, på: ”Hvis udlæn-
dinge fravælger at deltage i danskuddannelsen grundet deltagerbetalingen, kan det have negative konse-
kvenser for arbejdsmiljøet og sikkerheden på arbejdspladsen”
28
. Det havde derfor været relevant at analy-
sere, om der er en kønsskævhed i, hvem der rammes at højere gebyrer på danskundervisning.
Kulturministeriet
Siden folketingsåret 2016/2017 er:
24
Lovforslag fremsat
92 %
Lovforslag
relevanstestet
4%
Lovforslag
ligestillingsvurderet
27
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Jobindsats – Udenlandsk arbejdskraft: Udenlandske statsborgere med lønindkomst i
Danmark (Køn, alder, statsborgerskab, år for cpr-nr.).
28
Jessen, Catarina Nedertoft (2018). Kritik: Gebyr på danskundervisning vil ramme 3F-fag. Fagbladet 3F.
https://fagbladet3f.dk/artikel/ge-
byr-paa-danskundervisning-vil-ramme-3f-fag
Side
22
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0024.png
Udvikling over tid
Figur 10: Kulturministeriet
5
4
4
5
4
4
4
4
5
5
1
0
2016/2017
2017/2018
Antal af lovforslag
0
2018/2019
2
0
0
2019/2020
0
2020/2021
0
2021/2022
Antal af relevanstest
Antal af ligstillingsvurderinger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Siden folketingsåret 2016/2017 er:
63
Lovforslag fremsat
Udvikling over tid
100 %
Lovforslag
relevanstestet
2%
Lovforslag
ligestillingsvurderet
Figur 11: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
14
14
9
9
8
8
1
2020/2021
12
10
10
10
10
12
0
2016/2017
0
2017/2018
Antal af lovforslag
0
2018/2019
0
2019/2020
0
2021/2022
Antal af relevanstest
Antal af ligestillingsvurderinger
Ligestillingsvurderingers relevans for Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Internationalt har der de senere år været stigende fokus på, at klimakrisen har en ligestillingsdimension. I det
globale syd er det især kvinder, der rammes hårdt af klimakrisens konsekvenser. Kvinder udgør størstedelen
Side
23
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0025.png
af verdens fattige, og særligt kvinder rammes af tab af levebrød som følge af klimaforandringer og naturkata-
strofer. Ligeledes er kvinder i særlig risiko for kønsbaseret vold, når de fordrives som følge af klimaforandrin-
ger
29
. Regeringen har som mål at fremme ligestilling globalt
30
, og det er således relevant at vurdere, hvordan
dansk klimapolitik bidrager til at opnå dette.
Forsyning i Danmark kan desuden have betydning for mængden af ulønnet arbejde i hjemmet, som kvinder
bruger en time mere på om dagen end mænd
31
. For eksempel står kvinder for størstedelen af tøjvask i hjem-
met i heteroseksuelle parforhold
32
. Med den nuværende energikrise bliver det derfor især kvinders opgave at
omstrukturere tidspunkter for tøjvask, fordi det er billigere at vaske på skæve tidspunkter. Ligesådan er det
primært mænd, som kører bil. I løbet af 2022 sås det, at flere kører langsommere på især motorvejene for at
spare på den dyre benzin
33
. Dermed bruger mænd mere tid på transport. Der kan altså være god grund til at
have blik for ligestillingsmæssige konsekvenser i lovgivningen på Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
område.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
34
Siden folketingsåret 2016/2017 er:
87
Lovforslag fremsat
52 %
Lovforslag
relevanstestet
2%
Lovforslag
ligestillingsvurderet
29
30
Perez, Caroline Criado (2019). Usynlige kvinder – Skævvredne data i en verden designet til mænd. Svane og Bilgrav
Transportministeriet (2022). Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022
https://www.trm.dk/media/2vadv0ll/perspek-
tiv-og-handlingsplan-for-ligestilling-2022.pdf
31
Information (2022). Kvinder arbejder ni fuldtidsuger mere om året i hjemmet end mænd. Det skal de betales for.
https://www.informa-
tion.dk/debat/2022/03/kvinder-arbejder-ni-fuldtidsuger-mere-aaret-hjemmet-maend-betales
32
Berlingske (2015). Kvinderne vasker (stadig) mest tøj.
https://www.berlingske.dk/aok/kvinderne-vasker-stadig-mest-toej
33
DR (2023). Prischok fik danske bilister til at sænke farten hele året.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/prischok-fik-danske-bilister-til-
saenke-farten-hele-aaret
34
Indenrigs- og Sundhedsministeriet dækker også over det tidligere Sundhedsministeriet samt Sundheds- og Ældreministeriet. Lovforslag,
som ligger under det tidligere Indenrigs- og Boligministeriet, er ikke taget med.
Side
24
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0026.png
Udvikling over tid
Figur 12: Indenrigs- og Sundhedsministeriet
20
20
14
14
10
14
10
10
4
2
2016/2017
1
0
2017/2018
Antal af lovforslag
0
2018/2019
0
2019/2020
0
2020/2021
0
2021/2022
13
Antal af relevanstest
Antal af ligestillingsvurderinger
Ligestillingsvurderingers relevans for Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Ganske opsigtsvækkende har Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke ligestillingsvurderet nogen lovforslag i
løbet af de seneste fem folketingsår, når man holder ad notam, at ministeriet dækker sundhedsområdet,
hvor der er store kønsforskelle. Det gælder både biologiske forskelle, som har betydning for sygdomme og
behandling, og adfærdsmæssige forskelle i livsstil og tilbøjelighed til at søge læge.
I folketingsåret 2020/2021 fremsatte ministeriet et
forslag til lov om ændring af lov om assisteret reproduktion
i forbindelse med behandling, diagnostik og forskning m.v.
Lovforslaget indebar, at der ikke længere skulle
gælde en femårsgrænse for opbevaring af æg, der nedfryses i forbindelse med fertilitetsbehandling, og æg,
der nedfryses i forbindelse med sygdom. Lovforslaget blev aldrig ligestillingsvurderet på trods af, at det inde-
holder en klar kønsdimension, idet det kun vedrører kvinder.
Selvom det fremgår af lovforslaget, at lovændringen vil have positive ligestillingsmæssige konsekvenser, har
ministeriet angivet, at de ikke har foretaget en ligestillingsvurdering i den årlige opgørelse af ligestillingsvur-
deringer.
Skatteministeriet
Siden folketingsåret 2016/2017 er:
155
Lovforslag fremsat
83 %
Lovforslag
relevanstestet
1%
Lovforslag
ligestillingsvurderet
Side
25
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0027.png
Udvikling over tid
Figur 13: Skatteministeriet
31
25
25
29
27
30
30
21
21
21
18
0
2016/2017
0
2017/2018
Antal af lovforslag
1
2018/2019
6
0
2019/2020
1
2020/2021
0
2021/2022
Antal af relevanstest
Antal af ligestillingsvurderinger
Ligestillingsvurderingers relevans for Skatteministeriet
På skatteområdet er der god grund til at foretage ligestillingsvurderinger. Eksempelvis tjener mænd og kvin-
der forskelligt, hvorfor skattepolitik kan have betydning for ligestilling. Derudover kan der også være kønsfor-
skelle i forhold til beskatning af aktier, ejendomme og arv.
I folketingsåret 2021/2022 fremsatte Skatteministeriet
L 121
om at fjerne håndværkerfradraget. Lovforslaget
blev ikke ligestillingsvurderet. Der er flere mænd end kvinder i håndværkerfagene, hvorfor forslaget kan for-
ventes at påvirke mænds beskæftigelse mere end kvinders, hvilket havde været relevant at inddrage i en
eventuel ligestillingsvurdering.
Erhvervsministeriet
Siden folketingsåret 2016/2017 er:
84
Lovforslag fremsat
58 %
Lovforslag
relevanstestet
1%
Lovforslag
ligestillingsvurderet
Side
26
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0028.png
Udvikling over tid
Figur 14: Erhvervsministeriet
22
18
18
12
22
15
12
9
5
0
2016/2017
0
2017/2018
Antal af lovforslag
0
2018/2019
0
2019/2020
0
2020/2021
1
2021/2022
Antal af relevanstest
Antal af ligestillingsvurderinger
Ligestillingsvurderingers relevans for Erhvervsministeriet
På erhvervsområdet er der generelt god grund til at vurdere ligestillingselementer i lovforslag, da der i det
private erhvervsliv er en stor kønsskævhed i ansættelser.
Justitsministeriet
Siden folketingsåret 2016/2017 er:
142
Lovforslag fremsat
33 %
Lovforslag
relevanstestet
1%
Lovforslag
ligestillingsvurderet
Side
27
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0029.png
Udvikling over tid
Figur 15: Justitsministeriet
31
27
24
21
17
16
22
22
0
2016/2017
1
0
2017/2018
Antal af lovforslag
5
1
2018/2019
3
0
2019/2020
0
2020/2021
0
2021/2022
Antal af relevanstest
Antal af ligestillingsvurderinger
Ligestillingsvurderingers relevans for Justitsministeriet
I det seneste folketingsår (2021/2022) fremsatte Justitsministeriet et
lovforslag om ændring af lov om fuldbyr-
delse af straf m.v
og
et lovforslag om ændring af lov om politiets virksomhed og lov om vagtvirksomhed.
Det
første lovforslag havde til formål at indskrænke livstidsdømtes og visse forvaringsdømtes rettigheder. Det
andet lovforslags formål var at styrke indsatsen mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet i nattelivszo-
ner og at udvide adgangen til at udøve vagtvirksomhed på offentlige områder. På grund af kønsopdelt data
ved vi, at flere mænd end kvinder kommer i fængsel, og flere mænd end kvinder skaber utryghed i nattelivet.
Flere kvinder end mænd er utrygge, når de færdes i nattelivet. Det er derfor relevant at foretage en ligestil-
lingsvurdering af lovforslagene, men det har Justitsministeriet ikke gjort.
Et eksempel fra Justitsministeriet, hvor det fremsatte lovforslag indeholder et afsnit om ligestillingsmæssige
konsekvenser, er
forslaget til lov om ændring af straffeloven
(samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse). I
afsnittet står der, at der er ”langt flere mænd end kvinder, der bliver dømt for voldtægt, samt langt flere kvin-
der end mænd, der udsættes for voldtægt. Lovforslaget vurderes på den baggrund at indeholde ligestillings-
mæssige aspekter”. På trods af, at ministeriet altså mener, at lovforslaget indeholder ligestillingsmæssige
aspekter, har de ikke angivet at have foretaget en ligestillingsvurdering. Forslaget indgår heller ikke i opgø-
relsen over ligestillingsvurderinger.
Side
28
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0030.png
Transportministeriet
35
Siden folketingsåret 2016/2017 er:
93
Lovforslag fremsat
Udvikling over tid
100 %
Lovforslag
relevanstestet
0%
Lovforslag
ligestillingsvurderet
Figur 16: Transportministeriet
22
22
15
9
9
0
2016/2017
0
2017/2018
Antal af lovforslag
0
2018/2019
0
2019/2020
0
2020/2021
0
2021/2022
15
18
16
18
16
13
13
Antal af relevanstest
Antal af ligestillingsvurderinger
Ligestillingsvurderingers relevans for Transportministeriet
Også inden for Transportministeriets ressort kan det være relevant at lave ligestillingsvurderinger af lov-
forslag. Sidste år fremsatte ministeriet eksempelvis
L 148 Forslag til lov om udvikling af statsvejnettet,
som
bestod af fire punkter, alle med det overordnede formål at udbygge vejnettet. Lovforslaget blev relevans-te-
stet, men ikke ligestillingsvurderet.
På verdensplan er mænd mere tilbøjelige til at køre bil end kvinder
36
. Hvis lovforslaget særligt tilgodeser bil-
trafik kan det derfor have indirekte ligestillingsmæssige konsekvenser, fordi det i højere grad tilgodeser
mænds transportadfærd. Et lovforslag, der styrkede infrastrukturen til kollektiv transport, ville omvendt tilgo-
dese kvinders transportvaner mere end mænds. Det kunne således have været relevant at foretage en lige-
stillingsvurdering.
35
Transportministeriet har ligestillingsvurderet ét lovforslag i folketingsåret 2021/2022. Men ligestillingsvurderingen er foretaget under
Ligestillingsafdelingen, som på daværende tidspunkt lå i Transportministeriet. Derfor er ligestillingsvurderingen ikke er medregnet.
36
Perez, Caroline Criado (2019). Usynlige kvinder – Skævvredne data i en verden designet til mænd. Svane og Bilgrav
Side
29
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0031.png
Kirkeministeriet
Siden folketingsåret 2016/2017 er:
10
Lovforslag fremsat
Udvikling over tid
80 %
Lovforslag
relevanstestet
0%
Lovforslag
ligestillingsvurderet
Figur 17: Kirkeministeriet
3
3
2
2
2
2
2
1
1
0
0
2016/2017
0
2017/2018
0
2019/2020
Antal af relevanstest
0
2020/2021
0
2021/2022
Antal af lovforslag
Antal af ligestillingsvurderinger
Forsvarsministeriet
Siden folketingsåret 2016/2017 er:
18
Lovforslag fremsat
78 %
Lovforslag
relevanstestet
0%
Lovforslag
ligestillingsvurderet
Side
30
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0032.png
Udvikling over tid
Figur 18: Forsvarsministeriet
4
3
3
4
4
4
4
2
2
1
1
0
2016/2017
0
0
2017/2018
Antal af lovforslag
0
2018/2019
0
2019/2020
0
2020/2021
0
2021/2022
Antal af relevanstest
Antal af ligestillingsvurderinger
Ligestillingsvurderingers relevans for Forsvarsministeriet
På Forsvarets område er der god grund til at foretage ligestillingsvurderinger. Forsvaret har overvejende
mandligt personel, hvorfor målgruppen for lovgivningen ofte vil påvirke primært mænd. Dertil kommer, at
mænd og kvinder i visse sammenhænge indgår i Forsvaret på forskellige vilkår.
I folketingsåret 2016/2017 fremsatte Forsvarsministeriet et
forslag til lov om jobordning for veteraner.
Lov-
forslaget skulle give mulighed for, at offentlige arbejdsgivere kunne give veteraner fortrinsadgang til et job og
dermed fravige kravet om alene at lægge vægt på en ansøgers kvalifikationer. Derudover blev det foreslået
at indføre en præmieringsordning for arbejdsgivere, der ansætter veteraner. Lovforslaget kunne formodes at
have ligestillingsmæssige konsekvenser for beskæftigelse, da flere mænd end kvinder er veteraner.
Udenrigsministeriet
Siden folketingsåret 2016/2017 er:
7
Lovforslag fremsat
71 %
Lovforslag
relevanstestet
0%
Lovforslag
ligestillingsvurderet
Side
31
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0033.png
Udvikling over tid
Figur 19: Udenrigsministeriet
3
3
3
2
1
0
0
2016/2017
0
2017/2018
0
2019/2020
Antal af relevanstest
0
0
2020/2021
0
2021/2022
Antal af lovforslag
Antal af ligestillingsvurderinger
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
37
Siden folketingsåret 2016/2017 er:
38
Lovforslag fremsat
55 %
Lovforslag
relevanstestet
0%
Lovforslag
ligestillingsvurderet
37
Lovforslag under det daværende Miljø- og Fødevareministeriet er opdelt, så lovforslag vedrørende miljø indgår i analysen om Miljømi-
nisteriet, mens de resterende indgår i afsnittet om Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Side
32
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0034.png
Udvikling over tid
Figur 20: Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
8
7
6
4
4
3
1
0
2016/2017
0
0
2017/2018
Antal af lovforslag
0
2018/2019
0
2019/2020
0
2020/2021
0
2021/2022
6
6
7
7
Antal af relevanstest
Antal af ligestillingsvurderinger
Ligestillingsvurderingers relevans for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
På fødevare-, landbrug- og fiskeriområdet er der også god grund til at inddrage et ligestillingsperspektiv,
blandt andet fordi der er store kønsforskelle i erhvervene. Eksempelvis arbejder flere mænd end kvinder i
landbrug. Dertil har mænd og kvinder også forskellig adfærd, når det kommer til fødevareforbrug. Eksempel-
vis vælger kvinder oftere økologiske varer end mænd
38
, og mænd spiser mere kød end kvinder
39
. Lovæn-
dringer inden for ministeriets område kan dermed få ligestillingsmæssige konsekvenser, fordi der er forskel
mænd og kvinders forbrugeradfærd og beskæftigelse.
Miljøministeriet
40
Siden folketingsåret 2016/2017 er:
45
Lovforslag fremsat
31 %
Lovforslag
relevanstestet
0%
Lovforslag
ligestillingsvurderet
38
Landbrug og Fødevarer (2019). Økologi er populært blandt danske forbrugere.
https://www.ernaeringsfokus.dk/me-
dia/430kvsos/markedsanalyse-oekologi-er-populaert-blandt-danske-forbrugere-okt-19.pdf
39
DR (2018). Rigtige mænd spiser (for meget) kød.
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/rigtige-maend-spiser-meget-koed
40
Lovforslag under det daværende Miljø- og Fødevareministeriet er opdelt så lovforslag vedrørende miljø indgår i analysen om Miljømi-
nisteriet, mens de resterende indgår i afsnittet om Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Side
33
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0035.png
Udvikling over tid
Figur 21: Miljøministeriet
10
9
8
6
8
7
4
4
3
0
2016/2017
0
2017/2018
Antal af lovforslag
0
2018/2019
0
2019/2020
0
2020/2021
0
2021/2022
Antal af relevanstest
Antal af ligestillingsvurderinger
Ligestillingsvurderingers relevans for Miljøministeriet
Miljøministeriet fremsatte et lovforslag i folketingsåret 2021/2022 om
ændring af lov om miljøbeskyttelse.
Lo-
ven indebar mulighed for kommunal beslutning om, at dieseldrevne personbiler skulle være omfattet af eksi-
sterende miljøzoner, og en fremrykning af trinkrav for dieseldrevne varebiler. Her kunne en ligestillingsvurde-
ring muligvis have været relevant, da der kan være kønsforskelle i, hvem der har dieseldrevne varebiler.
Flere mænd end kvinder kører i biler, og derfor vil lovforslaget muligvis ramme kønsskævt.
Et andet eksempel kan findes i et af ministeriets lovforslag fra folketingsåret 2019/2020:
Forslag til lov om
ændring af landbrugsstøtteloven,
som gav mulighed for at fastsætte regler om, at landbrugene skal bruge
bestemte it-systemer. Dette forslag kunne muligvis have været relevant at ligestillingsvurdere, da der kan
være kønsforskelle i it-kundskaber.
Finansministeriet
Siden folketingsåret 2016/2017 er:
40
Lovforslag fremsat
23 %
Lovforslag
relevanstestet
0%
Lovforslag
ligestillingsvurderet
Side
34
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0036.png
Udvikling over tid
Figur 22: Finansministeriet
10
7
7
6
5
4
2
0
2016/2017
2
0
0
2017/2018
Antal af lovforslag
0
2018/2019
0
0
2019/2020
0
2020/2021
0
0
2021/2022
6
Antal af relevanstest
Antal af ligestillingsvurderinger
Ligestillingsvurderingers relevans for Finansministeriet
Et eksempel på, at landene tolker forpligtelsen til
gender mainstreaming
forskelligt, er, at halvdelen af
OECD-landene også har indført
gender budgetting
41
.
Gender budgetting
betyder, at man ligestillingsvurderer
budgetprocesser. Det indebærer, at man gennemfører en kønsbaseret vurdering af budgetter, indarbejder et
kønsperspektiv på alle niveauer af budgetprocessen og omstrukturerer indtægter og udgifter for at fremme
ligestilling mellem kønnene
42
. Denne praksis er ikke indført i Danmark, hvorfor det er endnu vigtigere, at Fi-
nansministeriet er bevidste om, at lovforslag om budgetter kan have ligestillingsmæssige konsekvenser.
41
42
OECD. OECD Gender Budgeting Framework- Highlights.
https://www.oecd.org/gov/budgeting/Gender-Budgeting-Highlights.pdf
EIGE. What is gender budgeting?
https://eige.europa.eu/gender-mainstreaming/toolkits/gender-budgeting/what-is-gender-budgeting
Side
35
af
35
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 7/3-23 fra KVINFO om ministeriernes arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag
2671918_0037.png
KVINFO
CHRISTIANS BRYGGE 3
1219 KØBENHAVN K
TEL +45 33 13 50 88
[email protected]
2
www.kvinfo.dk