Ligestillingsudvalget 2022-23 (2. samling)
LIU Alm.del Bilag 24
Offentligt
2668164_0001.png
2023
Februar 2023
REDEGØRELSE/
P E R S P E K T I V- O G
HANDLINGSPLAN
FOR LIGESTILLING
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0002.png
Februar 2023
ISBN 978-87-94449-00-7
Design og medieproduktion: Kailow A/S,
CSR-, miljø- og arbejdsmiljøcertificeret.
Fotos:
iStock - forsiden og s. 4.
Shutterstock - s. 16.
Publikationen kan hentes på
www.lige.dk
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0003.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
3
INDHOLD
Forord
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
Baggrund for ligestillingsindsatsen
i Danmark
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lige muligheder i uddannelse, arbejde
og familieliv
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6
7
12
Frihed og lige rettigheder for alle
. . . . . . . . . . . .
Tryghed, trivsel og lige muligheder
for LGBT+ personer
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ligestilling og rettigheder globalt
. . . . . . . . . . .
Status for initiativer fra
Perspektiv- og handlingsplan 2022
. . . . . . . . . .
17
21
23
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0004.png
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0005.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
5
Forord
Ligestilling er en grundlæggende værdi i det danske
samfund, som vi ikke må tage for givet. Det handler
om, at alle – uanset køn – skal have frihed og reelt lige
muligheder for at udfolde sit potentiale og deltage i
vores samfund.
Partnervold og partnerdrab er en af vores største
ligestillingsudfordringer, som især rammer kvinder.
Alle har et ansvar for at gøre op med volden og bryde
de normer og mønstre, som volden trives i. Vi har ikke
taget det seriøst nok og ikke sat effektivt nok ind.
Derfor vil regeringen med en handlingsplan igang-
sætte en national indsats mod partnervold og
partnerdrab.
Selvom langt de fleste unge har det godt, er der
samtidig en bekymrende stigning i antallet, der
ikke føler sig godt tilpas. Normer og stereotyper om,
hvordan man er ”rigtig” pige og ”rigtig” dreng, hvordan
man skal se ud, og hvordan man tager sig bedst ud på
sociale platforme, påvirker unges trivsel og begræn-
ser deres frie valg. Vi skal have fokus på børn og unges
trivsel.
Tiden er også inde til at tale om mænd og drenges lige-
stillingsudfordringer. For mange drenge tabes f.eks.
i folkeskolen, og for mange mænd havner på bunden
af samfundet. Det er mindst lige så urimeligt som, at
kvinder ikke lykkes i toppen. Det er min ambition, at
vi skal have mere fokus på de udfordringer, mænd og
drenge oplever, som også kan bunde i stereotyper og
maskulinitetsnormer.
Danmark skal være et mangfoldigt samfund, hvor
der er frihed til at være den, man er, og elske den man
gør – uden at opleve fordomme og diskrimination.
Derfor skal vi følge op på implementeringen af LGBT+
handlingsplanen.
I 2023 er det 50-året for kvinders ret til fri abort i
Danmark. Det er ikke en ret, vi bare kan tage for givet.
Slet ikke når vi ser på verden omkring os. Internationalt
skal Danmark stå fast og skærpe sin indsats for lige-
stilling og kvinder og pigers rettigheder.
Der er masser af kampe, der skal kæmpes. Og jeg
glæder mig til at tage fat. Danmark skal blive endnu
bedre til at lykkes med at være mulighedernes samfund.
God læselyst!
Marie Bjerre
Minister for ligestilling
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0006.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
6
Baggrund for ligestillingsindsatsen
i Danmark
Ligestilling er et af FN’s 17 verdensmål for en bæredygtig
udvikling (SDG 5) og et aspekt, der skal tænkes ind i
arbejdet med alle de øvrige verdensmål. Arbejdet med
at fremme ligestilling er centralt – både nationalt og
internationalt. Danmark er kommet langt, men der
er stadig udfordringer i form af strukturer, vaner og
normer, der begrænser både kvinder og mænd og står i
vejen for, at der reelt er lige muligheder uanset køn.
Udfordringerne ændrer sig ikke fra år til år, og frem-
skridt kommer ikke af sig selv. Det kræver en ved-
holdende indsats på mange forskellige områder.
Denne perspektiv- og handlingsplan præsenterer rege-
ringens ligestillingsindsats og planlagte initiativer det
kommende år. Initiativerne går på tværs af minister-
områder og er typisk finansieret inden for ministeri-
ernes egen ramme, via finanslovsaftalen eller aftalen
om udmøntningen af reserven til foranstaltninger
på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
(SSA-reserven).
Da forhandlingerne om finansloven for 2023 og
udmøntningen af SSA-reserven på tidspunktet for
udarbejdelsen af denne redegørelse endnu ikke er
afsluttet, præsenteres kun initiativer, der er truffet
beslutning om i anden sammenhæng.
Initiativerne understøtter regeringens overordnede
vision:
Regeringen ønsker et samfund, hvor alle uanset køn har reelt
lige muligheder for at udfolde sit potentiale og deltage i vores
samfund, og hvor der er plads til at være den, man er, uden at
blive mødt med fordomme eller diskrimination.
For at opfylde visionen arbejdes der inden for fire overordnede indsatsområder og en række tilhørende delmål:
Lige muligheder i
uddannelse, arbejde
og familieliv
Frihed og lige
rettigheder for alle
Tryghed, trivsel og
lige muligheder for
LGBT+ personer
Ligestilling og
rettigheder globalt
• Fremme ligestilling på
arbejdsmarkedet og i
familien
• Fremme lige mulig­
heder i uddannelse
• Fremme offentlige
myndigheders arbejde
med ligestilling
• Bekæmpe køns­
baseret vold, overgreb
og krænkelser
• Fremme ligestilling
blandt indvandrere og
flygtninge
• Bekæmpe
menneskehandel
• Styrke LGBT +
rettigheder
nationalt og globalt
• Øge trivsel og lige
muligheder
• Fremme af
kvinders og pigers
rettigheder og mulig­
heder globalt
• Stærkt dansk
engagement i det
internationale
ligestillingsarbejde
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0007.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
• Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
7
Lige muligheder i uddannelse,
arbejde og familieliv
I Danmark skal kvinder og mænd have reelt lige muligheder for at udfolde sig både
på arbejdsmarkedet, i familielivet og i uddannelse. Ingen skal diskrimineres eller
begrænses på grund af deres køn. Det handler både om den enkeltes trivsel og
udfoldelsesmuligheder samt om at fremme et fleksibelt arbejdsmarked.
Fremme ligestilling på arbejdsmarkedet
og i familien
Danmark har en af verdens højeste erhvervsfrekvenser
for kvinder, men det danske arbejdsmarked er samtidig
meget kønsopdelt. Kvinder arbejder typisk i den offent-
lige sektor og udgør fortsat størstedelen af de ansatte
inden for velfærdsfagene, som f.eks. sygeplejersker
og pædagoger. Mens mænd udgør to tredjedele af de
ansatte i den private sektor og langt størstedelen af de
ansatte i f.eks. IT-branchen.
Selvom mænd i langt højere grad end kvinder sidder
på topposterne både i private virksomheder og i den
offentlige sektor, udgør mænd samtidig størstedelen af
dem på bunden af samfundet. Mere end tre fjerdedele
af alle hjemløse i Danmark er mænd, og størstedelen af
alle selvmord begås af mænd.
Det kønsopdelte arbejdsmarked og traditionelle fore-
stillinger om køn kan være en barriere for den enkeltes
muligheder for at udfolde sit potentiale. Samtidig
mindsker det fleksibiliteten på arbejdsmarkedet, og
samfundet risikerer at gå glip af kompetencer og kvali-
ficeret arbejdskraft. Det er også med til at fastholde en
lønforskel mellem kvinder og mænd.
Der er også stadig forskelle i roller og opgaver i hjem-
met og i familien. Kvinder står for flere af de huslige
pligter, tager flere af barnets sygedage og langt største-
delen af orloven. Det kan være en barriere for kvinders
muligheder på arbejdsmarkedet og for mænds mulig-
heder for at tage del i forældreskabet og få en stærk
tilknytning til sine børn. Når fædre er involveret i
deres børn, gavner det børnenes udvikling, forbedrer
fædrenes sundhed og mindsker risikoen for konflikter
og brud i familierne.
Der er behov for fortsat at arbejde for, at kvinder og
mænd har reelt lige muligheder for at være en del af og
udfolde sig på arbejdsmarkedet og deltage ligeværdigt
i familielivet.
Fakta
• Kvinder udgjorde i 2021 19 pct. af bestyrelses­
medlemmer og 16 pct. af direktionsmedlemmer i
den private sektor i Danmark.
• I 2021 udgjorde kvinder ca. 95 pct. af de ansatte
inden for sygepleje, hjemmepleje og jordemødre,
mens mænd udgjorde ca. 69 pct. af de ansatte
inden for IT­branchen.
• Danske kvinder tjener i gennemsnit 7 pct. mindre
end mænd med det samme job på den samme
arbejdsplads.
• Mænd udgør tre fjerdedele (77 pct.) af hjemløse i
Danmark.
• Syv ud af ti selvmord begås af mænd.
• 73 pct. af kvinderne og 13 pct. af mændene svarer,
at det oftest er dem, der ordner vasketøjet.
• 37 pct. af kvinderne og 12 pct. af mændene svarer,
at det oftest er dem, der bliver hjemme, når bør­
nene er syge.
• Syv ud af ti mænd i alderen 18­40 år regner med
at benytte sig af de to ekstra måneders barsels­
orlov øremærket til fædre, når eller hvis det bliver
aktuelt for dem.
Kilder: Danmarks Statistik (2023)
Statistikbanken: LIGEDI6,
RAS309,
IT-Branchen (2022)
Branchen i tal,
Penner et al. (2022)
Within-job gender pay inequality in 15 countries,
VIVE (2022)
Hjem-
løshed i Danmark 2022,
Sundhedsdatastyrelsen (2020), Epinion
og HK Privat (2021)
Undersøgelse om ligestilling,
Forum for
Mænds Sundhed (2022)
Survey og rapport om brug af fædreorlov i
Danmark, Sverige, Norge og Island.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0008.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
• Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
8
Fremme lige muligheder i uddannelse
Det danske uddannelsessystem er præget af en stærk
kønsopdeling både ift. uddannelsesvalg, faglige
resultater og trivsel. De unges uddannelsesvalg er
fortsat meget kønstraditionelt. Seks ud af ti unge giver
udtryk for, at de opfatter nogle uddannelser som enten
feminine eller maskuline, og det har en betydning for
uddannelsesvalget for mere end hver tredje unge mand
og hver fjerde unge kvinde.
Pigerne får generelt højere karakterer end drengene
både i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.
Og det faglige gab er vokset. Det kan begrænse særligt
drengenes muligheder for at vælge den uddannelse, de
ønsker.
Mens pigerne klarer sig bedre fagligt, ser de ud til at
trives dårligere i skolen. Blandt gymnasieeleverne
føler hver anden pige og ca. hver tredje dreng sig tit
presset i skolen, og dobbelt så mange piger som drenge
føler sig ofte ensomme i skolen. Samtidig har ca. hver
syvende gymnasieelev været udsat for uønsket seksuel
opmærksomhed.
Traditionelle normer og forventninger til køn kan
begrænse børn og unges muligheder for at udfolde sig,
vælge uddannelse og udfolde sit potentiale. Det kan
samtidig betyde, at samfundet går glip af talent og
kvalificeret arbejdskraft i bestemte brancher.
Der er behov for at fremme lige muligheder i uddan-
nelse, så børn og unge ikke begrænses af traditionelle
forventninger og normer om køn i forhold til hverken
uddannelsesvalg, faglige resultater eller trivsel.
Fakta
• Pigers karaktergennemsnit ved de obligatoriske
prøver i folkeskolens afgangseksamen i 9. klasse
var i 2019 0,8 karakterpoint højere end drengenes.
I 2008 var det 0,3 karakterpoint højere.
• 6 år efter afsluttet 9. klasse har 71 pct. af
drengene og 77 pct. af pigerne fuldført en
ungdomsuddannelse.
• 38 pct. af 15­22 årige mænd angiver, at det betyder
noget for deres uddannelsesvalg, om uddannelsen
har et maskulint eller feminint ry, mens det
samme gælder 25 pct. af kvinderne.
• 8 pct. af kvinder vælger uddannelser med masku­
lint ry, mens 12 pct. af mænd vælger uddannelser
med feminint ry.
• Blandt gymnasieelever oplever 50 pct. af pigerne
og 31 pct. af drengene tit eller meget tit at føle sig
presset i skolen, mens 7 pct. af pigerne og 3 pct.
af drengene tit eller meget tit føler sig ensomme
i skolen.
• 14 pct. af gymnasieelever har oplevet at blive
udsat for uønsket seksuel opmærksomhed af
andre elever eller ansatte på skolen.
Kilder: Børne- og Undervisningsministeriet (2022)
Fagligt
gab mellem drenge og piger,
Epinion (2022)
Undersøgelse af køns-
skævhed i uddannelse,
Børne- og Undervisningsministeriet
(2021)
Uddannelsesstatistik.dk: Elevtrivsel på landsplan
Fremme offentlige myndigheders arbejde med
ligestilling
Offentlige myndigheder spiller en central rolle i forhold
til at fremme ligestilling i samfundet. Det er vigtigt,
at myndighederne tilrettelægger indsatser og tilbud,
så de tager højde for eventuelle forskelle i kvinder og
mænds behov, adfærd og præferencer.
Mænd har f.eks. en højere dødelighed end kvinder ved
næsten alle typer af sygdomme, samtidigt går de langt
sjældnere til læge end kvinder. Og i trafikken udgør
mænd tre ud af fire ofre i dødsulykker.
Offentlige myndigheder beskæftiger ca. hver tredje løn-
modtager i Danmark og har derfor også en rolle at spille
i forhold til at fremme ligestilling på arbejdsmarkedet.
Størstedelen af de ansatte er kvinder, men det er
primært mænd, der sidder i topledelsen. Det er også
fortsat kvinder, der er ansat i velfærdsfagene, mens der
primært er mænd i f.eks. Forsvaret og politiet.
Der er behov for fortsat at have fokus på at styrke
myndighedernes arbejde med at fremme ligestilling
både på personaleområdet og i tilrettelæggelsen af de
borgerrettede ydelser.
Fakta
• I 2021 havde 40­49­årige mænd i gennemsnit 4,7
lægebesøg om året, mens tallet for kvinder var
8,2.
• I 2021 havde ca. 20.500 mænd og 57.00 kvinder
kontakt med en psykolog med offentligt tilskud.
• Mænd udgjorde 72 pct. af dem, der mistede livet i
trafikken i 2021.
• Kvinder udgjorde 26,4 pct. af de værnepligtige i
Forsvaret i 2022.
• I 2022 udgjorde kvinder 34 pct. af alle ansatte i
politiet og 19 pct. af polititjenestemændene.
Kilder: Danmarks Statistik (2023)
Statistikbanken: LIGEHI6,
SYGP1,
Vejdirektoratet (2022)
Dødsulykker 2021,
Forsvars-
ministeriets Personalestyrelse (2023), Rigspolitiet (2022)
HR Nøgletal.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0009.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
• Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
9
I NI T IAT IVE R
Partnerskab om det kønsopdelte arbejdsmarked:
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen deltager
sammen med KL, Danske Regioner, Dansk Arbejds-
giverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation i
et partnerskab, som skal afdække årsager til det køns-
opdelte arbejdsmarked, herunder uddannelsesvalg,
med henblik på at skabe løbende debat og udvikle
anbefalinger. Der forventes afholdt en konference om
det kønsopdelte arbejdsmarked i efteråret 2023, hvor
foreløbige analyser og anbefalinger præsenteres og
drøftes.
Styrket indsats for kønsbalance i ledelse:
1. januar
2023 trådte nye regler i kraft, som forpligter offentlige
institutioner og private virksomheder til at opstille
måltal for både bestyrelse og topledelse, samt udar-
bejde politikker for at fremme en mere ligelig køns-
balance i topledelsen. I samarbejde med de relevante
organisationer på det statslige, kommunale og
regionale område udarbejdes et inspirationsmateriale,
der kan understøtte de offentlige institutioners
arbejde.
Fokus på kønsdiversitet i forskning:
Uddannelses-
og Forskningsstyrelsen udgiver i 2023 for fjerde gang
”Talentbarometeret”, der blandt andet sætter fokus på
andelen af kvindelige forskere på de danske universi-
teter, mænd og kvinders karriereudvikling inden for
forskning, hjemtag af forskningsbevillinger mv. VIVE
gennemfører på vegne af Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet i 2023 en undersøgelse af hverdagssexisme
og seksuelle krænkelser blandt nuværende og tidligere
ph.d.-studerende på de danske universiteter og betyd-
ningen for arbejdsmiljø og kvinders fravalg af en
forskerkarriere.
Undersøgelse af diversitet på forskningsområdet
under Kulturministeriet:
Kulturministeriets Forsk-
ningsudvalg har i 2022 igangsat et strategiarbejde,
som skal fremme kønsbalancen på forsknings-
området under Kulturministeriet. Forskningsområdet
dækker Kulturministeriets forskende institutioner,
herunder de statslige museer, arkiver, biblioteker og
uddannelsesinstitutioner samt idrætsområdet og de
statsanerkendte museer. Udvalget har bl.a. igangsat
en undersøgelse af, hvordan man kan øge diversiteten
blandt ansøgere til Kulturministeriets Forsknings-
pulje gennem puljens opslag og opsøgende arbejde.
Udvalgets strategiarbejde forventes at blive udmøntet
i konkrete tiltag i løbet af 2023 og gennemføres i samar-
bejde med Slots- og Kulturstyrelsen, som er sekretariat
for udvalget.
Fremme af ligestilling og mangfoldighed i politiet:
Politiet har en ambition om at skabe mere ligestilling
og mangfoldighed i hele politiet. Det skal sikre, at poli-
tiet afspejler det omgivende samfund, øge kendskabet
til politiet som en mangfoldig arbejdsplads samt styrke
kompetencerne i mødet med borgerne. Rigspolitiet og
Politiskolen arbejder bl.a. med inkluderende rekrutte-
ringsindsatser, der kommunikerer mangfoldighed og
ligestilling, for at skabe en bedre kønsbalance inden for
alle faggrupper, ledelsesniveauer og blandt ansøgere til
politiets uddannelser.
Rekruttering og fastholdelse på Forsvarsministe-
riets område:
Der sættes fokus på diversitet i rekrut-
tering og fastholdelse med en lang række initiativer.
Forsvarsministeriet arbejder med implementeringen
af nye værktøjer til direktion og ledelse, som skal øge
kønsdiversiteten i rekruttering. Forsvarsministeriets
departement og Personalestyrelse gennemfører
et pilotprojekt om mere inkluderende sprogbrug i
stillingsopslag og anden ekstern kommunikation.
Forsvarsakademiet kortlægger eksisterende tiltag og
erfaringer i Forsvaret med at rekruttere og fastholde
kvinder. Hærkommandoen udmønter deres strategi
for øget mangfoldighed i Hæren. Søværnet har nedsat
en arbejdsgruppe, som udvikler og gennemfører tiltag
om fastholdelse, rekruttering og bemanding. Søværnet
har desuden oprettet en branding-sektion med fokus
på at styrke diversitet i rekruttering og gennemfører
afgangsinterviews med kvinder blandt andet for at
udvikle nye fastholdelsesinitiativer.
Direktivforslag om bindende standarder for lige-
behandlingsorganer:
EU-Kommissionen har den 7.
december 2022 fremsat forslag til to parallelle direktiver
om bindende standarder for ligebehandlingsorganer.
Forslagene indeholder minimumsstandarder for lige-
behandlingsorganers ressourcer, kompetencer, effek-
tivitet og tilgængelighed. Formålet er at sikre et mere
ensartet beskyttelsesniveau over for forskelsbehand-
ling i EU’s medlemslande. Danmarks ligebehandlings-
organ er Institut for Menneskerettigheder.
Gennemførsel af direktiv om løngennemsigtighed:
Direktivet om bindende løngennemsigtighedstiltag
og håndhævelsesmekanismer forventes endeligt ved-
taget primo 2023. Direktivet har til formål at sikre, at
EU’s ligelønsdirektiv overholdes og håndhæves i hele
EU. Direktivet skal gennemføres i dansk ret inden for
tre år fra vedtagelsen, og dette vil ske i tæt dialog med
arbejdsmarkedets parter i Beskæftigelsesministeriets
Implementeringsudvalg.
Lønstrukturkomitéen:
Regeringen har besluttet, at
lønstrukturkomitéen skal færdiggøre sit arbejde og
afrapportere i juni 2023. Komitéen har blandt andet til
opgave at analysere lønudviklingen og lønstrukturerne
i den offentlige sektor og afdække muligheder for
at udvikle løndannelsen inden for rammerne af den
danske aftalemodel.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0010.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
• Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
10
Undersøgelse af mænd i risiko for marginalisering:
Der gennemføres en undersøgelse, der skal belyse,
hvordan og hvorfor mænd er i særlig risiko for margi-
nalisering og udsathed, herunder samspillet mellem
uddannelse, beskæftigelse, familiedannelse, fysisk og
psykisk sygdom samt geografiske faktorer. Undersøgel-
sen udarbejdes af VIVE og forventes færdig i sommeren
2023.
Fokus på mænd og drenges ligestillingsudfordrin-
ger:
Ligestillingsministeren vil igangsætte en dialog
med relevante organisationer for at få en samlet og
helhedsorienteret tilgang til mænd og drenges lige-
stillingsudfordringer. På den baggrund vil der blive
taget stilling til eventuelle nye tiltag på området.
Flere kvindelige lærlinge i anlægsbranchen:
Trans-
portministeriet har igangsat en dialog med Boss Ladies
om at arbejde for at tiltrække flere kvindelige lærlinge
til statslige anlægsprojekter på transportområdet.
Boss Ladies har identificeret flere forhold, der bidrager
til, at kvinder ikke føler sig velkomne på byggepladser.
Dialogen sker videre i samarbejde med statslige byg-
herrer, bl.a. Vejdirektoratet og Sund & Bælt, med hen-
blik på at fjerne barrierer for at tiltrække kvindelige
lærlinge til anlægsprojekter og bidrage til flere perso-
ner med en erhvervsuddannelse i fremtiden.
Tildeling af kvalitetsudviklingsmidler til Rolle-
modelprojektet fra Erhvervsskolernes Elev-
organisation:
EUD-aftalekredsen har tildelt midler til
at forlænge Rollemodelprojektet fra Erhvervsskolernes
Elevorganisation. Projektet er med til at gøre flere
piger i grundskolen interesserede i erhvervsuddan-
nelser inden for bygge-, anlægs- og installationsfag,
og dermed bidrage til at bryde det kønstraditionelle
uddannelsesvalg.
Pulje til styrkede undervisningsmiljøer i erhvervs-
uddannelserne:
Børne- og Undervisningsministeriets
pulje på 4 mio. til styrkede undervisningsmiljøer i
erhvervsuddannelser omfatter blandt andet to projek-
ter på hhv. Skive College med projektet ”Stærke under-
visningsmiljøer for alle”, der har til formål at øge køns-
diversiteten og åbne flere muligheder på tværs af køn
samt øge trivslen for alle, og AMU Syd med projektet
”Diversitet i rengøringsfaget”.
Ekspertgruppe om køns betydning for læring og
udvikling i dagtilbud, grundskole og ungdoms-
uddannelse:
Der er under Børne- og Undervisnings-
ministeriets ressort nedsat en ekspertgruppe, som
skal belyse årsagerne til forskellene mellem drenge
og pigers faglige resultater i undervisningssystemet
og på den baggrund komme med anbefalinger til,
hvordan betydningen af køn kan mindskes både i
dagtilbud, grundskole og på ungdomsuddannelser.
Ekspertgruppen skal afrapportere til børne- og under-
visningsministeren i foråret 2023.
En ny læreruddannelse med styrket seksual-
undervisning og en reflekteret forståelse af køn:
I september 2022 blev et bredt flertal i Folketinget
enige om en politisk aftale om en reform af lærer-
uddannelsen. I den nye læreruddannelse styrkes
seksualundervisningen, ligesom en reflekteret for-
ståelse af køn bliver en del af grundfagligheden.
Styrkelse af sundheds- og seksualundervisning og
familiekundskab i folkeskolen:
Der gennemføres i
2022-2024 en national indsats, der omfatter vejledning,
kompetenceudvikling og faglige netværk. Indsatsen
skal understøtte en styrkelse af undervisningen i køn,
krop og seksualitet i sundheds- og seksualundervisning
og familiekundskab (SSF) i folkeskolen.
Styrket seksualundervisning på ungdomsuddan-
nelserne:
Der er afsat 2 mio. kr. til en pulje, der har
til formål at styrke seksualvejledningen på ungdoms-
uddannelserne og FGU, samt understøtte en tidssva-
rende seksualundervisning, så eleverne kan få indsigt
i emner som samtykke, køn og grænser. Børne- og
Undervisningsministeriet udmønter puljemidlerne i
2023. Gymnasieforligskredsen har i oktober 2022 aftalt
at seksualundervisning skal gøres obligatorisk på de
gymnasiale uddannelser. For ungdomsuddannelsen
for unge med særlige behov bliver der i 2023 nedsat en
arbejdsgruppe, der skal komme med anbefalinger til,
hvordan STU-målgruppen meningsfuldt kan få rele-
vant seksualvejledning, herunder i forhold til køn og
seksualitet.
National indsats for digital dannelse af børn og
unge:
Regeringen styrker i 2023 den nationale indsats
for digital dannelse af børn og unge, hvor forskelle i køn
kan spille en rolle for børn og unges digitale adfærd og
oplevelser på nettet. Det vil blandt andet ske gennem
en digital trafikklub, der skal klæde børn og unge på til
at begå sig på internettet på en sikker og tryg måde, og
med skolepatruljer for digital færdselssikkerhed, der
skal bidrage til en sund digital kultur på den enkelte
skole og ungdomsuddannelsesinstitution.
Indberetning af ligestillingsredegørelser 2023:
Statslige institutioner, kommuner og regioner skal
hvert tredje år indberette ligestillingsredegørelser om
deres arbejde med at fremme ligestilling på personale-
området og i deres kerneydelser. Indberetningen inde-
holder i 2023 et tema, der sætter fokus på kommuner-
nes indsats i forhold til kønsforskelle i adfærd og behov
på sundhedsområdet.
Bekæmpelse af ulighed i kræft:
Med aftale om en
sundhedsreform blev det besluttet at iværksætte et
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0011.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
• Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
11
fagligt arbejde med at kortlægge indsatsområder og
mulige tiltag med fokus på ulighed i kræft, herunder
eksempelvis se på tidlig opsporing og diagnostik
af alvorlig sygdom såsom kræft, senfølgeindsatser,
rehabilitering og palliation, ligesom der skal ses på
strukturelle tiltag for at mindske geografisk og kønnet
ulighed. Arbejdet skal sikre et stærkt grundlag for at
kunne udpege tiltag, der kan mindske ulighed i kræft
og være en trædesten for at sætte fokus på ulighed i
andre sygdomme.
Undersøgelse af risikofaktorer for hjertekar-
sygdomme hos kvinder:
Statens Serum Institut
gennemfører i 2023 et forskningsprojekt, der under-
søger, om graviditet og dens komplikationer kan
være en del af forklaringen på, at hjertekarsygdomme
hos kvinder ofte præsenterer sig anderledes end hos
mænd. Ved udvikling af et screeningsredskab målrettet
kvinder, vil projektet styrke screening for hjertekar-
sygdom hos kvinder og være med til at udligne ulighed
i identificering af personer i risiko, der findes kønnene
imellem.
Studier af determinanter for vaccination:
I 2023 vil
Statens Serum Institut foretage et studie af, hvilke
determinanter, der har betydning for tilslutning til
børnevaccinationsprogrammet samt for influenza- og
pneumokokvaccination. Studiet skal identificere grup-
per med lavere vaccinationsdækning og undersøge,
hvad der karakteriserer disse grupper for at kunne
forbedre vaccinationsindsatsen til en kommende
sæson – f.eks. via målrette kampagner og vaccinations-
initiativer mod de grupper hvor tilslutningen er lavest.
Køn indgår altid som variabel, men ift. børnevaccina-
tionsprogrammet indgår også familiekonstellation,
herkomst, moderens alder ved barnets fødsel mv.
Fokus på kønsforskelle i sundhedsadfærd i ’Skole-
børnsundersøgelsen’:
I 2023 offentliggøres en spørge-
skemaundersøgelse blandt 11-15 årige om sundheds-
adfærd, ’Skolebørnsundersøgelsen 2022’, der tager
højde for både biologisk køn og kønsidentitet. Det
bliver dermed muligt at undersøge forskelle i sundheds-
adfærd og selvrapporteret helbred i forhold til køn og
kønsidentitet.
Indsatser til at modvirke ensomhed og funktions-
tab hos ældre mænd:
Initiativet har til hensigt at
modvirke ensomhed og funktionstab hos ældre, særligt
ældre mænd, via udvikling og afprøvning af indsatser
baseret på overordnede fælles principper i samarbejde
med civilsamfundsorganisationer, foreninger mv.
Sundhedsstyrelsen offentliggør i 2023 principperne for
den frivillige indsats på baggrund af viden og erfaringer
på området samt inddragelse af civilsamfundsaktører,
kommuner, fagprofessionelle og i særlig grad de ældres
fortællinger.
Undersøgelse af kønsfordelingen i indkøb af
kunstværker:
Slots- og Kulturstyrelsen gennemfører
i januar/februar 2023 en spørgeskemaundersøgelse
blandt de statslige og statsanerkendte museer med
henblik på at kortlægge kønnene på kunstnerne bag
de kunstværker, som museerne har indkøbt i den
5-årige periode 2018-2022. Undersøgelsen vil fremover
blive fulgt op med 1-årige spørgeskemaundersøgelser.
Resultaterne af undersøgelserne offentliggøres på
Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside i foråret 2023.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0012.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
• Frihed og lige rettigheder for alle
12
Frihed og lige rettigheder for alle
Alle skal have mulighed for at udfolde sig frit og bestemme over eget liv og
egen krop. Ingen bør opleve at få sin frihed begrænset af partnervold, seksuelle
overgreb, utryghed eller udnyttelse. Og ingen skal opleve at få sine rettigheder og
udfoldelsesmuligheder begrænset af negativ social kontrol.
Bekæmpe kønsbaseret vold, overgreb og
krænkelser
Både kvinder og mænd udsættes for vold fra en partner
eller ekspartner. Kvinder er dog særligt udsatte. Langt
flere kvinder udsættes for psykisk partnervold, og
kvinder udsættes oftere for grov fysisk partnervold.
Alt for mange børn vokser op som vidner til vold i
hjemmet.
Partnerdrab er den største enkeltstående drabstype
i Danmark, og langt størstedelen af ofre for partner-
drab er kvinder. I gennemsnit dræbes én kvinde af sin
partner eller ekspartner hver måned. Det er drab, hvor
forskningen viser, at vold og kontrol oftest går forud.
Det er derfor også drab, der potentielt kan forebygges
ved at sætte ind over for partnervold.
Omvæltninger i en familie, f.eks. i forbindelse med
graviditet og familieforøgelse, kan udløse eller eskalere
vold i et parforhold. Vold i familier kan have langvarige
og skadelige konsekvenser for den voldsudsatte og de
børn, der overværer vold. Oplevelser med vold i barn-
dommen kan øge risikoen for også som voksen at blive
en del af en voldelig relation. Og børn, der vokser op
med vold i hjemmet, har større risiko for at mistrives og
klare sig dårligere i skolen.
Undersøgelser viser også, at seksuel chikane fortsat
er et problem på arbejdsmarkedet, i uddannelser og
fritidslivet. Omkring hver fjerde kvinde og hver femte
mand har oplevet uønsket seksuel opmærksomhed og
chikane, og unge er særligt udsatte.
Der er behov for en styrket indsats mod partnervold
og partnerdrab og et øget fokus på forebyggelse ved at
sætte tidligere ind, før volden eskalerer og risikerer at
ende i partnerdrab. Og for at fortsætte arbejdet med at
bekæmpe seksuel chikane.
Fakta
• I en undersøgelse fra 2022 estimeres det, at
5,5 pct. af kvinder (ca. 118.000) og 4 pct. af mænd
(ca. 83.000) på 16 år eller ældre har været udsat
for fysisk og/eller psykisk partnervold inden for
det seneste år.
• 17 pct. af adspurgte voldsudsatte kvinder med
små børn på krisecentre har oplevet, at den
vold de udsættes for, blev hyppigere undervejs i
graviditeten, og 26 pct. har oplevet, at volden blev
voldsommere.
• Blandt ledsagende børn og unge på kvindekrise­
center i 2020 har 3 pct. været anbragt og knap
45 pct. modtaget forebyggende foranstaltninger.
Det gælder henholdsvis 1 og 9 pct. af børn og unge
i befolkningen generelt.
• Oplevelser med vold i barndommen kan øge
risikoen for selv at udvikle voldelig adfærd som
voksen. Blandt 872 voldsudøvere, der har været i
behandling hos Dialog mod Vold i perioden 2010­
2015, er 72 pct. selv vokset op i hjem med vold.
• Hvert år dræbes i gennemsnit ca. 12 kvinder og
3 mænd af deres partner eller ekspartner. Hvert
fjerde drab i Danmark er partnerdrab, og 8 ud af
10 ofre for partnerdrab i perioden 1992­2016 var
kvinder.
• 26 pct. af kvindelige og 18 pct. af mandlige løn­
modtagere på danske arbejdspladser estimeres at
have oplevet uønsket seksuel opmærksomhed og
chikane inden for de seneste 12 måneder.
Kilder: SDU (2022)
Vold og overgreb i Danmark 2021,
Social-
Respons (2022)
Partnervold før, under og efter graviditet,
Social-
og Ældreministeriet (2022)
Socialpolitisk Redegørelse 2021,
Dialog mod Vold (2018)
Karakteristik af voldsudøvere i behandling,
Thomsen et al. (2019)
Homicide in Denmark 1992-2016,
NFA (2022)
Initial afrapportering af undersøgelsen ”Uønsket seksuel opmærk-
somhed og chikane på arbejdspladser i Danmark”.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0013.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
• Frihed og lige rettigheder for alle
13
Fremme ligestilling blandt indvandrere og
flygtninge
Ligestilling mellem kønnene er en grundlæggende
værdi i det danske samfund. Både kvinder og mænd
skal kunne udfolde sig frit, tage del i samfundet og
bidrage på arbejdsmarkedet – uden at blive begrænset
af forældede religiøse eller kulturelle normer.
De seneste år har flere minoritetsetniske kvinder fået
en uddannelse og er kommet i beskæftigelse. Det er
dog stadig seks ud af 10 skolebørn med en indvandrer-
mor med oprindelse i Mellemøsten eller Nordafrika, der
har en mor, der ikke er i beskæftigelse. Blandt de børn,
hvor mødrene har opholdt sig i landet i mindre end 10
år, er det tre ud af fire.
Det betyder, at børnene ikke oplever, at både kvinder
og mænd i Danmark kan og skal bidrage på lige fod
i samfundet. Og det betyder, at der er kvinder, som
ikke oplever en tilknytning til arbejdsmarkedet og den
økonomiske frihed, der følger med. Samtidig risikerer
samfundet at gå glip af arbejdskraft.
Der findes fortsat miljøer, hvor negativ social kontrol
og forældede holdninger til ligestilling og seksualitet
begrænser piger og kvinders rettigheder, selvbestem-
melse og udfoldelsesmuligheder. Der er også stadig
udfordringer med æresrelaterede konflikter og vold.
Indvandrere og efterkommere udgør f.eks. ca. halvdelen
af de kvinder, der tager ophold på krisecentre.
Der er behov for løbende at arbejde for, at flere minori-
tetsetniske kvinder kommer i beskæftigelse, at sætte
ind over for negativ social kontrol og vold og at støtte
de kvinder, som i deres frihedskamp tager et opgør med
religiøse og kulturelle normer.
Fakta
• 52 pct. af kvinder med oprindelse i MENAPT­
landene og 59 pct. af mændene var i lønmodtager­
beskæftigelse i august 2022.
• Blandt de 25­39­årige efterkommere med oprin­
delse i MENAPT­landene har 47 pct. af mændene
og 69 pct. af kvinderne en erhvervskompetence­
givende uddannelse, mens det er hhv. 73 pct. og
81 pct. af 25­39­årige mænd og kvinder med dansk
oprindelse.
• 60 pct. af skolebørn (6­15 år) med en indvandrer­
mor med oprindelse i MENAPT­landene har en
mor, der ikke er i beskæftigelse. Blandt børn med
en mor med dansk oprindelse er det 14 pct.
• Indvandrere og efterkommere udgjorde ca. 50 pct.
af de kvinder, der tog ophold på kvindekrisecentre
i 2021.
• 30 pct. af +30­årige med oprindelse i MENAPT­
lande er enige eller helt enige i, at kvinder skal
være jomfru på bryllupsnatten. Det samme
gælder 1 pct. med dansk oprindelse.
Kilder: Udlændinge- og Integrationsministeriets
udlændingedatabase i Danmarks Statistik, IMLON01D og
IMUDD042, Udlændinge-og Integrationsministeriet (2022)
Status på integration,
Danmarks Statistik (2022)
Statistikbanken:
KRISE2,
Udlændinge- og Integrationsministeriet (2021)
Med-
borgerskabsundersøgelsen 2021.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0014.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
• Frihed og lige rettigheder for alle
14
Bekæmpe menneskehandel
Menneskehandel er en grov krænkelse af grund-
læggende menneskerettigheder, hvor kyniske bag-
mænd udnytter sårbare personer. Det foregår både på
verdensplan og i Danmark og inden for mange forskel-
lige sektorer og brancher.
Både kvinder og mænd er ofre for menneskehandel,
men kvinder er generelt udsat for grovere typer af
udnyttelse, f.eks. seksuel udnyttelse, som krænker den
enkeltes ret til at bestemme over egen krop. Generelt
udgør kvinder handlet til prostitution hovedparten af
dem, der vurderes at være ofre for menneskehandel.
I Danmark handles mænd typisk til tvangsarbejde eller
strafbare handlinger.
Der afdækkes løbende nye udnyttelsesformer inden
for menneskehandel. Derfor er koordination og sam-
arbejde mellem myndigheder og aktører afgørende for
at bekæmpe menneskehandel. Udnyttelsen af kvinder
handlet til prostitution foregår f.eks. i stigende grad
digitalt og skjult, hvilket kan udfordre mulighederne
for at identificere ofre.
Der er behov for en fortsat stærk indsats for at
bekæmpe menneskehandel og støtte ofrene samt for
at sikre fleksibilitet i indsatsen, så den kan tilpasses
udviklingen på området og det enkelte offers behov.
Fakta
• I 2022 blev 73 personer vurderet udsat for men­
neskehandel. Heraf 48 kvinder, 24 mænd og en
transperson.
• 38 af de 73 personer vurderedes handlet til seksuel
udnyttelse. Heraf var en enkelt mand og en enkelt
transperson, mens de resterende 36 personer var
kvinder.
• Der var flest ofre fra Nigeria, Thailand og
Marokko.
• På verdensplan vurderes det, at 27,6 mio. menne­
sker hver dag udnyttes til tvangsarbejde, hvoraf
11,8 mio. er kvinder og piger.
Kilder: Center mod Menneskehandel (2023)
Nøgletal 2022,
ILO
(2022)
Global Estimates of Modern Slavery.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0015.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
• Frihed og lige rettigheder for alle
15
I NI T IAT IVE R
Ny handlingsplan mod partnervold og partnerdrab:
Regeringen vil i 2023 præsentere en ny handlings-
plan mod partnervold og partnerdrab for 2023-2026.
Handlingsplanen forventes at have særligt fokus på den
tidlige indsats mod partnervold, herunder tidlig opspo-
ring, bedre hjælp til børn, der overværer vold i familien,
og øget fokus på behandling af voldsudøvere, både før
og efter dom.
Digital rådgivning til udøvere af vold i nære
relationer:
Der er i 2022-2025 afsat 23,1 mio. kr. til hjælp
til voldsudøvere og voldsramte familier. Som en del af
initiativet er der afsat midler til, at der i Dialog mod
Volds tilbud udvikles og gennemføres digital rådgiv-
ning og behandling til voldsudøvere og den volds-
udsatte partner. Initiativet løber i 2023-2025.
Kriminalisering af grooming af børn og unge m.v.:
Regeringen forventer i 2023 at fremsætte et lovforslag
om initiativer mod digitale krænkelser, herunder bl.a.
selvstændig kriminalisering i straffeloven af grooming.
Derudover udvides straffelovens bestemmelse, der for-
byder samleje med personer under 18 år, som er betroet
gerningspersonen til undervisning eller opdragelse
e.l., til også at omfatte blufærdighedskrænkelse, og
straffelovens bestemmelse om andet seksuelt forhold
end samleje udvides, så bestemmelsen fremover også
vil omfatte seksuelle handlinger, som gerningsperson
formår forurettede til at foretage på sig selv. Straffe-
lovens bestemmelse om groft misbrug af en persons
arbejdsmæssige, økonomiske eller behandlings- eller
plejemæssige afhængighed til at skaffe sig samleje
udvides også til at omfatte religiøse lederes grove mis-
brug af et menighedsmedlems religiøse afhængighed
til at skaffe sig samleje. Med lovforslaget vil tilsnigelse
af samleje tillige blive sidestillet med voldtægt.
Samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse i
Grønland:
Regeringen forventer i 2023 at fremsætte et
lovforslag om indførelse af en samtykkebaseret vold-
tægtsbestemmelse i kriminallov for Grønland i tråd
med den danske lovændring fra 2021.
Alliance mod seksuel chikane:
Alliancen er etable-
ret som led i trepartsaftalen om seksuel chikane på
arbejdspladsen fra marts 2022. Alliancen har til formål
at sætte fokus på forebyggelse og håndtering af seksuel
chikane. I 2023 udmeldes en pulje til aktiviteter, der
understøtter forebyggelse og bekæmpelse af seksuel
chikane inden for to temaer: 1) unge, uddannelse og
fritidslivet samt 2) forenings- og idrætslivet. Der udvik-
les en kampagne, som skal udbrede viden, forebygge
seksuel chikane og anvise handlingsmuligheder, og der
gennemføres en undersøgelse af danskernes oplevelser
med seksuel chikane og handlingsparathed.
Arbejdstilsynets indsats mod seksuel chikane og
andre krænkende handlinger:
Fra 2021 til og med 2022
har Arbejdstilsynet gennemført en tilsyns- og kommu-
nikationsindsats vedr. seksuel chikane og andre kræn-
kende handlinger. Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø gennemfører en erfaringsopsamling på
baggrund af indsatsen. Resultaterne forventes at fore-
ligge i april 2023, og på den baggrund vil der blive taget
stilling til, hvordan erfaringerne fra indsatsen anvendes
fremadrettet i arbejdet med psykisk arbejdsmiljø.
Forebyggelse og håndtering af kønskrænkende
adfærd på Forsvarsministeriets område:
Der gen-
nemføres en lang række konkrete indsatser, der skal
øge viden om og håndteringen af kønskrænkende
adfærd. Blandt andet udvikler og implementerer For-
svarsministeriets Personalestyrelse nyt oplysnings- og
undervisningsmateriale til forebyggelse af krænkende
adfærd. Forsvarsakademiet gennemfører en trænings-
og uddannelsesindsats for alle medarbejdere i Forsva-
ret i forebyggelse og håndtering af krænkende adfærd.
I samarbejde med blandt andet KVINFO og Kvindelige
Veteraner reviderer Forsvarsministeriet deres tillægs-
undersøgelse af kønskrænkende adfærd, som gen-
nemføres blandt fastansatte og værnepligtige i 2023.
Forsvarsministeriets Personalestyrelse gennemfører en
undersøgelse blandt værnepligtige, der afgår før tid, af
årsager til afgang, herunder oplevelser af krænkende
adfærd.
Opkvalificering af indkvarteringstilbud til ofre
for menneskehandel:
Indkvarteringen for ofre for
menneskehandel styrkes ved at opkvalificere det spe-
cialiserede indkvarteringstilbud drevet af Reden Inter-
national. Opkvalificeringen indebærer etablering af
enkeltværelser, bedre faciliteter samt en styrket årlig
driftsbevilling. Med styrkelsen af de fysiske rammer vil
ofre få bedre mulighed for at restituere og komme fri af
et handelsforhold.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0016.png
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0017.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
• Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer
17
Tryghed, trivsel og lige muligheder
for LGBT+ personer
Seksuel orientering og kønsidentitet skal ikke være afgørende for den enkeltes
trivsel og muligheder i livet. Alle skal kunne være trygge ved at være den, de er, og
ved at elske dem, de gør, uden at skulle frygte fordomme, diskrimination eller vold.
Det gælder både i Danmark og internationalt.
Styrke rettigheder globalt og nationalt
LGBT+ personers rettigheder er under pres interna-
tionalt, og i flere lande sker der tilbageskridt. Også i
Europa er der lande, som har lovgivning, der begrænser
ytringsfriheden og oplysning om seksuel orientering og
kønsidentitet. Danmark er kommet langt i forhold til
LGBT+ personers rettigheder og fik i 2022 en andenplads
i ILGA-Europes årlige internationale rangering af landes
LGBT+ lovgivning (Rainbow Europe Map).
Men også i Danmark er LGBT+ personer i højere grad
end andre udsat for diskrimination, seksuelle overgreb
og vold, herunder partnervold. Ca. tre ud af 10 homo- og
biseksuelle har været udsat for vold inden for det sene-
ste år. Det samme gælder ca. fire ud af 10 transkønnede.
Nydanske LGBT+ personer er særligt udsatte. Næsten
fire ud af 10 nydanske LGBT+ personer har været udsat
for et seksuelt overgreb, og mange har haft en opvækst
præget af vold og mangel på tryghed og omsorg.
Der er behov for at stå fast på LGBT+ personers rettig-
heder både i Danmark og internationalt og for mål-
rettet at yde rådgivning og hjælp til udsatte LGBT+
personer.
Fakta
• 31 pct. af homo­ og biseksuelle angiver at have
været udsat for vold inden for det seneste år.
For heteroseksuelle er det 19 pct.
• 42 pct. af transkønnede angiver, at de været udsat
for vold inden for det seneste år. Det samme
gælder 19 pct. af ciskønnede.
• I 2021 blev der registreret 102 hadforbrydelser
rettet mod LGBT+ personer, hvilket er en stigning
på 29 pct. sammenlignet med 2020, hvor der blev
registreret 79 hadforbrydelser.
• I perioden 2008­2021 angav fire pct. af de personer,
der inden for det seneste år har oplevet at blive
udsat for vold, at hændelsen ’helt sikkert’ var
motiveret af offerets (formodede) seksuelle
orientering eller kønsidentitet. Dette svarer til,
at 2.000­3.000 personer i alderen 16­74 år årligt
udsættes for vold grundet seksuel orientering
eller kønsidentitet.
• 39 pct. nydanske LGBT+ personer angiver, at de har
været udsat for et seksuelt overgreb. For de øvrige
LGBT+ personer er det 32 pct.
• En del nydanske LGBT+ personer har oplevet en
opvækst præget af enten fysisk vold (33 pct.) og/
eller mangel på tryghed, nærhed og omsorg
(26 pct.).
Kilder: VIVE (2022)
Kortlægning af homo- og biseksuelles samt
transpersoners levevilkår og samfundsdeltagelse,
Rigspolitiet
(2023)
Hadforbrydelser i 2021,
Justitsministeriet (2023)
Udsathed
for vold og andre former for kriminalitet – Offerundersøgelserne
2005-2021,
Als Research (2022)
Nydanske LGBT+ personers leve-
vilkår og støttebehov.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0018.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
• Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer
18
Øge trivsel og lige muligheder
LGBT+ personer oplever større mistrivsel end befolk-
ningen generelt. De er i langt højere grad end andre
ramt af angst, depression, ensomhed, selvskade og
selvmordstanker. Og mange LGBT+ personer føler f.eks.
ikke, at de kan være fuldt åbne om deres seksuelle
orientering på arbejdspladsen, eller at de er inkluderet
i fællesskabet i idrætsforeninger. Mistrivslen er særligt
stor blandt biseksuelle, transpersoner og LGBT+ børn og
unge. Mere end hver anden LGBT+ elev har eller har haft
selvmordstanker, og mange føler ikke, de kan være fuldt
åbne om, hvem de er.
Antallet af regnbuefamilier er steget markant de sene-
ste 10 år, men nogle familier, særligt dem med to fædre
eller med flere end to forældre, kan opleve udfordringer
f.eks. i mødet med offentlige myndigheder.
Der er behov for fortsat at arbejde for at nedbringe
mistrivslen hos LGBT+ personer og skabe plads til
forskellighed – både på arbejdsmarkedet, i uddannelse
og i familie- og idrætslivet.
Fakta
• Ca. 14 pct. af homo­ og biseksuelle er utilfredse
eller meget utilfredse med deres liv, mens tallet
er ca. 7 pct. for heteroseksuelle. For transpersoner
gælder det for ca. 21 pct.
• 19 pct. af LGBT+ personer, der dyrker sport, op­
lever i mindre grad eller slet ikke at være en del af
fællesskabet under træning.
• 64 pct. af LGBTQ+ elever har eller har haft
selvmordstanker. Heraf har 40 pct. selvmords­
tanker flere gange om ugen eller flere gange om
måneden.
• 55 pct. af LGBTQ+ elever oplever mindst én gang
om dagen eller et par gange om ugen at føle sig
trist eller ked af det.
• Antallet af børnefamilier, hvor de voksne er gift
eller registrerede partnere med en af samme køn,
var 1.715 pr. 1. januar 2022. I 2012 var tallet 1.012 og i
2002 var tallet 274.
Kilder: VIVE (2022)
Kortlægning af homo- og biseksuelles samt
transpersoners levevilkår og samfundsdeltagelse,
Analyse & tal
(2020)
Udfordringer & barrierer blandt LGBT+ personer i idræts-
foreninger,
LGBT+ Danmark og LGBT+ Ungdom (2021) Stop
diskrimination i skolen – LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i grund-
skolen,
Danmarks Statistik (2022)
Statistikbanken: FAM44N.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0019.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
• Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer
19
I NI T IAT IVE R
Styrket rådgivning til minoritetsetniske LGBT+
personer:
I perioden 2022-2025 udvikles og imple-
menteres et rådgivningstilbud til minoritetsetniske
LGBT+ personer vedr. seksuel sundhed, grænsesætning,
seksuelle overgreb mv. samt tilbud om støtte, herunder
psykologhjælp. Der udbydes en ansøgningspulje i 2023.
Opkvalificering af fagprofessionelle på volds- og
socialområdet:
LGBT+ personer, der er udsat for vold
i nære relationer, seksuelle overgreb eller på anden
måde er i krise, føler sig ikke altid trygge ved at bruge
de eksisterende muligheder for rådgivning og hjælp.
I 2023-2025 gives tilskud på 0,4 mio. kr. årligt til LGBT+
Danmark til at opbygge viden om LGBT+ området hos
relevante organisationer og fagprofessionelle, der råd-
giver og tilbyder hjælp til personer udsat for partner-
vold og seksuelle overgreb, f.eks. personale på krise-
centre, herberger mv.
Forebyggelse af partnervold, seksuelle overgreb og
krænkelser:
For at mindske antallet af LGBT+ personer,
som oplever vold i deres parforhold eller krænkelser og
seksuelle overgreb fra andre, iværksættes i 2023 et pro-
jekt under LGBT+ Danmark for at øge bevidstheden og
dialogen om udfordringerne internt i LGBT+ miljøet.
Anerkendelse af medfaderskab i børneloven og
barselsloven:
For at anerkende medfaderskab og
dermed give barnet og medfaren de samme rettigheder
og pligter som en far, mor og en medmor, fremsætter
regeringen et lovforslag, som skal gøre det muligt at
anerkende forældreskab, herunder medfaderskab, i for-
bindelse med fødslen ved altruistiske surrogataftaler.
Som konsekvens heraf vil barselsloven ligeledes blive
ændret, så medfædre får rettigheder efter barselsloven
som forældre til et barn, der er født som følge af en
altruistisk surrogataftale.
Ekspertgruppe om anerkendelse af forældreskab
ved kommercielle surrogataftaler:
En ekspertgruppe
skal opstille mulige modeller for, hvordan og i hvilket
omfang man kan anerkende forældreskab ved kommer-
cielle surrogataftaler, der giver tiltænkte forældre ret til
at blive retlige forældre, herunder til at blive medfædre,
og samtidig sikrer beskyttelse af kvinder samt børns
rettigheder. Ekspertgruppen forventes at afrapportere
i 2023.
Viden om LGBT+ familier med flere end to forældre:
Der gennemføres en undersøgelse af forskellige for-
ældrekonstellationer i LGBT+ familier og deres udfor-
dringer. Undersøgelsen gennemføres af VIVE på vegne
af Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet og forven-
tes færdiggjort i 2023. På baggrund af undersøgelsen
iværksættes evt. en tværministeriel opfølgning.
Oplysning, støtte og rådgivning til børn og unge:
LGBT+ børn og unge skal kunne være trygge i skolen,
og de skal i højere grad kunne få rådgivning og støtte.
I perioden 2023-2025 gives støtte på i alt 3,5 mio. kr. til
to projekter under hhv. LGBT+ Danmark og Foreningen
til Støtte for Transkønnede Børn. Projekterne skal
bidrage til at oplyse om og bekæmpe fordomme over
for LGBT+ børn og unge samt til at give rådgivning til
dem, deres forældre, lærere m.fl.
Undersøgelse af LGBT+ elevers trivsel:
Børne- og
Undervisningsministeriet har igangsat en under-
søgelse af LGBT+ elevers trivsel i grundskolen og på
ungdomsuddannelserne, som skal sikre mere syste-
matisk viden om trivslen blandt LGBT+ elever. Under-
søgelsen gennemføres af VIVE og forventes færdig i
2023.
Rådgivning, oplysning, test og forebyggelse af
hiv og andre sexsygdomme:
Gennem Sundheds-
fremmepuljen støttes AIDS-fondets lavtærskel rådgiv-
nings-, forebyggelses- og testtilbud målrettet mænd,
der har sex med mænd, og andre grupper, der kan have
vanskeligt ved at udnytte sundhedsvæsnets eksiste-
rende tilbud.
Styrket sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitets-
forhold:
Sundhedsstyrelsen igangsætter i 2023 en revi-
sion af ’Vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved køn-
sidentitetsforhold’. Revisionen vil tage udgangspunkt
i såvel transkønnedes og sundhedsprofessionelles
erfaringer med det sundhedsfaglige tilbud. Vejlednin-
gen vil fortsat fokusere på, at børn såvel som voksne,
der ønsker sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitets-
forhold, skal have let og lige adgang til sundheds-
ydelser, mødes på respektfuld vis, og at udredning og
behandling skal ske med udgangspunkt i den enkeltes
ønsker og behov.
Supplerende rådgivning af personer med køns-
identitetsforhold:
Sundhedsstyrelsen igangsætter i
2023 en ansøgningspulje vedr. tilbud om supplerende
rådgivning af personer med kønsidentitetsforhold.
Tilbuddet målrettes personer, som er på venteliste
eller i gang med et udrednings- og behandlings-
forløb ift. kønsidentitetsforhold, som kan have gavn
af rådgivning og støtte uafhængigt af forløbet i
sundhedsvæsenet.
Indsats om styrket trivsel for LGBT+ personer i
foreningsidrætten:
DGI, DIF og Idrættens regnbue-
koalitions udvider deres indsats #Gamechanger, der
har fokus på styrket trivsel og deltagelse i idrætsmiljøer
for LGBT+ personer. Indsatsen sker i perioden 2023-
2025 og skal omfatte en større del af Danmark og flere
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0020.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
• Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer
20
idrætsforeninger. Der arbejdes gennem oplysnings-
kampagner, online platforme, udvikling af metoder og
værktøjer til trænere og ledere samt mobilisering af og
samarbejde med et betydeligt antal fyrtårnsforeninger.
Drøftelse i Arbejdsmiljørådet om LGBT+ perspektiv i
arbejdsmiljøindsatser:
Beskæftigelsesministeren har
som opfølgning på LGBT+ handlingsplan 2022-2025 bedt
Arbejdsmiljørådet drøfte mulige indsatser til at sætte
fokus på LGBT+ personers arbejdsmiljøudfordringer.
Arbejdsmiljørådet forventes at sende deres anbefalin-
ger til beskæftigelsesministeren i 1. kvartal af 2023.
Undersøgelse af muligheden for et forbud mod
omvendelsesterapi mod mindreårige:
I 2023 offent-
liggøres en undersøgelse af muligheden for at indføre
et forbud mod omvendelsesterapi over for mindreårige
LGBT+ personer. På den baggrund vil regeringen tage
stilling til, om og eventuelt hvordan et forbud skal
etableres.
Europæisk samarbejde på LGBT+ området:
Danmark
bidrager aktivt til at sætte fælles europæisk fokus på
LGBT+ området i en arbejdsgruppe under Europarådets
styringskomite for bekæmpelse af forskelsbehandling,
mangfoldighed og inklusion. Danmark deltager des-
uden i EU’s LGBTIQ Equality Group med en bred kreds af
ligesindede lande, der arbejder for at gennemføre EU’s
strategi på området.
Samarbejde i Nordisk Ministerråd om LGBT+ dags-
ordenen:
I 2023 vil Nordisk Ministerråd sætte fokus på
ældre LGBT+ personers levevilkår og mødet med den
offentlige sundheds- og omsorgssektor. Derudover
sætter det islandske formandskab fokus på trans-
personers livskvalitet, både med hensyn til retsstilling,
inklusion på arbejdsmarkedet, adgang til sundheds-
ydelser mv.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0021.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
• Ligestilling og rettigheder globalt
21
Ligestilling og rettigheder globalt
Mange steder rundt om i verden er kvinder og pigers rettigheder og muligheder
under pres. Danmark arbejder aktivt for at fremme ligestilling og kvinder og pigers
rettigheder både som prioritet i udviklingssamarbejdet og i de internationale fora.
Fremme af kvinders og pigers rettigheder og
muligheder globalt
Ligestilling har været et af FN’s 17 verdensmål for bære-
dygtig udvikling siden 2015. På trods af fremskridt
på nogle områder, er der globalt langt til målet om
ligestilling mellem kønnene i 2030. Og på en række
områder er der tilbageskridt.
Særligt kvinder og pigers ret til at bestemme over egen
krop og eget liv er under hårdt pres – både i Europa og
i resten af verden. Over 100 millioner kvinder og piger
bor i lande, hvor abort er forbudt, og mere end 1 milliard
kvinder og piger bor i lande eller områder, hvor der er
restriktioner i adgangen til sikre aborter.
Danmark bruger aktivt den danske udviklingsbistand
som løftestang til at fremme ligestilling globalt.
Ligesom arbejdet for ligestilling og kvinder og pigers
rettigheder er et gennemgående tema i det danske
udviklingssamarbejde.
Stærkt dansk engagement i det internationale
ligestillingsarbejde
Danmark bidrager aktivt i det internationale sam-
arbejde for at fremme ligestilling. Mens samarbejdet
gennem årtier har været præget af en høj grad af kon-
sensus og fælles værdigrundlag, har der de seneste år
været en stigende modstand mod ligestilling og piger
og kvinders rettigheder.
Internationale konflikter og krig medfører humanitære
og økonomiske kriser, som kan ramme kvinder og piger
særligt hårdt. Den globale situation risikerer derfor at
forringe ligestillingen og kvinder og pigers rettigheder
og vilkår.
Der er behov for, at Danmark står fast og skærper sin
internationale indsats for ligestilling og kvinder og
pigers rettigheder i de relevante internationale fora
som EU, FN, Europarådet og Nordisk Ministerråd.
Fakta
• Det estimeres, at 14,9 mio. piger og kvinder levede
i tvangsægteskaber på en given dag i 2021.
• I 2021 blev mere end fem kvinder eller piger i
gennemsnit hver time dræbt af deres partner eller
et familiemedlem på verdensplan.
• På verdensplan estimeres det, at mere end en ud
af 10 15­49­årige kvinder og piger har været udsat
for seksuel og/eller fysisk partnervold inden for
det sidste år.
• I 2021 blev 44 mio. kvinder drevet på flugt fra deres
hjem pga. klimaforandringer, krig, konflikter og
overtrædelser af menneskerettighederne.
• Mere end 1,2 mia. 15­49­årige kvinder og piger bor i
lande eller områder med restriktioner i adgangen
til sikre aborter. 102 mio. bor i lande, hvor abort er
forbudt.
Kilder: ILO (2022)
Global Estimates of Modern Slavery,
UNODC
(2022)
Gender-related killings of women and girls (femicide/femini-
cide),
UN Women (2022)
Progress on the Sustainable Development
Goals – Gender Snapshot 2022.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0022.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
• Ligestilling og rettigheder globalt
22
I NI T IAT IVE R
Ligestillingsarbejdet i EU:
De kommende svenske og
spanske formandskaber vil blandt andet sætte fokus på
ligestillingsvurdering i det offentlige, forebyggelse af
vold mod kvinder og bekæmpelse af menneskehandel
til seksuel udnyttelse.
Ligestillingsarbejdet i Nordisk Ministerråd:
Island
vil under sit formandskab for Nordisk Ministerråd i
2023 have fokus på ligestilling i arbejdslivet, særligt
på traditionelle kvindeerhverv, og hvordan forskellige
jobs værdisættes i Norden. Der bliver afholdt en nordisk
konference om emnet i efteråret.
Ligestillingsarbejdet i Europarådet:
Der vil ske en
monitorering og opfølgning af blandt andet rekom-
mandationen om sexisme og konsekvenserne af
COVID-19 i medlemslandene. Derudover forventes der
at blive vedtaget en rekommandation om ligestilling i
forhold til mænd og drenge.
Implementering af den udviklingspolitiske strategi:
Med afsæt i regeringens udviklingspolitiske strategi
”Fælles om Verden” vil ligestilling og kvinder og pigers
rettigheder fortsat være en tværgående prioritet i det
danske humanitære arbejde, i skrøbelige kontekster og
i udviklingsindsatser. Ligestilling samt piger og kvin-
ders rettigheder er en del af det fundament af demo-
kratiske værdier og menneskerettigheder, som udgør
fundamentet for strategien.
Igangsættelse af nye flerårige multilaterale
partnerskabsaftaler:
Partnerskabsaftaler med
UNFPA, UN Women og UNICEF, som sætter rammen for
Danmarks samarbejde med organisationerne i perio-
den 2023-2025, har alle ligestilling og kvinders og pigers
rettigheder som en tværgående prioritet, både i forhold
til implementering af programmer i udviklingslande
samt fortalervirksomhed lokalt og globalt.
FN’s Kvindekommissions samling:
Årets samling
i FN’s Kvindekommission i New York har fokus på
innovation og teknologisk forandring samt uddan-
nelse i den digitale alder som drivkraft for ligestilling
og kvinder og pigers selvstændiggørelse. Danmark
deltager aktivt i forhandlingerne om samlingens slut-
dokument, ved bilaterale møder og side-events, hvor
blandt andet 50-året for den frie abort i Danmark mar-
keres ved at sætte fokus på den frie aborts betydning
for ligestilling globalt.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0023.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan 2023
23
Status for initiativer fra
Perspektiv­ og handlingsplan 2022
Initiativ
1. Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familien
Ekspertgruppe om køns betydning for læring og udvikling i dagtilbud, folkeskole og ungdomsuddannelser
National indsats for digital dannelse af børn og unge
Nedsættelse af et Trivselsråd
Ekspertgruppe om kønsbalance på de videregående uddannelser
Kvinder i forskning
Maritime uddannelser er for alle
Lovforslag om ligestilling i værnepligten
Fremme af kvinder i ledelse og bestyrelser
Iværksætterdanmark sætter fokus på kvindelige iværksættere
Lønstrukturkomitéen
Forhandling af løngennemsigtighedsdirektiv
Ligelønsredegørelser i 2022
Trepartsaftale om at modgå seksuel chikane på arbejdspladser
Alliance om forebyggelse af seksuel chikane
Forebyggelse af seksuel chikane på arbejdspladser
Kortlægning af omfanget af uønsket seksuel opmærksomhed i den danske arbejdsstyrke og i Norden
Indsatser mod seksuel chikane og sexisme i Forsvaret og Beredskabet
Ligedeling og øremærkning af orlov
Bedre rettigheder for forældre, der holder orlov, og ret til omsorgsorlov
Ligestilling i adgangen til ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption
Kampagne målrettet erhvervsuddannede kvinder
Optagelse og undervisning med fokus på mangfoldighed
Undersøgelser af kønsforskelle i akademia og konsekvenser ved skilsmisser
Diversitet og inklusion på Det Kongelige Teater
Fokus på kvinder i Søværnet
Indsats mod ensomhed og funktionstab hos ældre mænd
Køn i sygdomsovervågning, epidemiologisk forskning og analyser af vaccinationstilslutning
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Gennemført
Igangsat
Ikke
gennemført
2. Frihed og lige rettigheder for alle
Kommissionen for den glemte kvindekamp
Nye krav til håndtering af negativ social kontrol og fere indvandrekvinder i beskæftigelse
Støtte til minoritetsetniske kvinder udsat for negativ social kontrol og vold
Rettighedsskoler i udsatte boligområder
Tidlig indsats til voldsudsatte og udøvere af partnervold
Styrket hjælp til voldsudøvere og voldsramte familier
Psykologhjælp til mænd udsat for vold i nære relationer
Undersøgelser af omfang af vold og vold i nære relationer
Bedre hjælp til ofre for stalking
Ny handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel
Styrket indsats mod menneskehandel og menneskesmugling
Fokus på menneskehandel ved anvendelse af proformaægteskaber
Forebyggelse af prostitutionslignende relationer blandt unge
Tilskud til Kvinderådet
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
3. Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer
Initiativer til styrkelse af indsatsen mod hadforbrydelser
Mulighed for at dele forældreorlov mellem op til fre forældre
Forbedrede rettigheder for LGBT+ personer på familieområdet
Mulighed for nyt personnummer til transkønnede
Etablering af krisecenter til dobbeltminoriteter
Ny LGBT+ handlingsplan
Tilskud til organisationer på LGBT+ området
Nyt materiale om LGBT+ elever til grundskoler og ungdomsuddannelser
Styrket vejledning og rådgivning på det familieretlige og sundhedsretlige område
Bedre sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold
Øget trivsel for LGBT+ personer i idrætsforeninger
Undersøgelse af LGBT-personers levevilkår
Undersøgelse af muligheden for forbud mod omvendelsesterapi over for mindreårige
Undersøgelse af levevilkår og livskvalitet for LGBT+ personer i Norden, særligt ældre
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
4. Ligestilling og rettigheder globalt
Implementering af FN’s Sikkerhedsråds resolution om kvinder, sikkerhed og fred
Ny udviklingspolitisk strategi
Dansk formandskab af globalt initiativ mod kønsbaseret vold i konfikt- og krisesituationer
Dansk lederskab af SRSR-handlingsspor
FN’s Kvindekommissions samling
Ligestillingssamarbejdet i EU
Konference om ligestilling i arbejde og uddannelse
Undersøgelse af psykisk mistrivsel blandt unge mænd i Norden
Ligestillingssamarbejde i Nordisk Ministerråd
X
X
X
X
X
X
X
X
X
I alt
36
22
6
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023, fra ministeren for ligestilling
2668164_0024.png
Ligestillingsafdelingen
Stormgade 2-6
1470 København
Telefon: 72 28 24 00
www.lige.dk