Ligestillingsudvalget 2022-23 (2. samling)
LIU Alm.del Bilag 2
Offentligt
2643006_0001.png
ANALYSENOTAT - NOVEMBER 2022
ALLE VOLDSUDSATTE BØR HAVE LIGE RET TIL
KRISECENTERPLADS, PSYKOLOGHJÆLP OG STØTTE TIL
MEDFØLGENDE BØRN
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 22/11-2022 fra Institut for Menneskerettigheder om deres analyse "Alle voldsudsatte bør have lige ret til krisecenterplads, psykologhjælp og støtte til medfølgende børn"
2643006_0002.png
ALLE VOLDSUDSATTE BØR HAVE LIGE RET TIL KRISECENTERPLADS,
PSYKOLOGHJÆLP OG STØTTE TIL MEDFØLGENDE BØRN
ANALYSENOTAT - NOVEMBER 2022
Forfatter:
Sinja Kongshøj Laursen og Johannes Kroustrup
Redaktion:
Morten Emmerik Wøldike
Ansvarlig:
Ligebehandlingschef Nikolaj Nielsen
e-ISBN:
978-87-7570-119-3
Forsidefoto:
Brian Patrick Tagalog, unsplash.com
Layout:
Anna Thorslund
© 2022 Institut for Menneskerettigheder
Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution
Wilders Plads 8 K
1403 København K
Telefon 32 69 88 88
www.menneskeret.dk
Ligebehandlingsrådgivning
Hvis du har været udsat for diskrimination, kan du kontakte Institut for
Menneskerettigheders Ligebehandlingsrådgivning på telefon 3269 8666.
Denne publikation eller dele af den må reproduceres til ikkekommercielle formål
med tydelig angivelse af kilde.
Vi tilstræber, at vores udgivelser bliver så tilgængelige som muligt. Vi bruger for
eksempel store typer, korte linje, få orddelinger, løs bagkant og stærke kontraster.
Læs mere om tilgængelighed på:
www.menneskeret.dk/tilgaengelighed
2
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 22/11-2022 fra Institut for Menneskerettigheder om deres analyse "Alle voldsudsatte bør have lige ret til krisecenterplads, psykologhjælp og støtte til medfølgende børn"
2643006_0003.png
ALLE VOLDSUDSATTE BØR HAVE LIGE RET
TIL KRISECENTERPLADS, PSYKOLOGHJÆLP
OG STØTTE TIL MEDFØLGENDE BØRN
Mange flere kvinder end mænd udsættes hvert år for vold i nære relationer i
Danmark. Det estimeres, at der i befolkningen er cirka 82.000 kvinder og cirka
43.000 mænd, som årligt bliver udsat for partnervold. Det er især kvinder, der
har behov for en krisecenterplads, og i 2021 tog kvinder 3.094 ophold på et
kvindekrisecenter. Et nyt estimat tyder dog på, at omkring 400 mænd årligt tager
ophold på herberger, fordi de er udsat for vold i nære relationer.
Tilbud om krisecenterplads og psykologhjælp efter servicelovens § 109 omfatter
alene kvinder og deres medfølgende børn. Mænd kan få ophold på herberger, hvis
de er udsat for vold i nære relationer efter servicelovens § 110, dog uden mulighed
for at medbringe børn eller få psykologhjælp.
1
LGBT+-personer, der juridisk set er
mænd, har som udgangspunkt heller ikke de samme rettigheder som kvinder.
Institut for Menneskerettigheder vurderer, at alle voldsudsatte personer skal
have lige ret til specialiseret krisecenterplads, psykologhjælp, omsorg, støtte og
psykologhjælp til eventuelle medfølgende børn.
På den baggrund anbefaler Institut for Menneskerettigheder, at Social- og
Ældreministeriet tager initiativ til at ændre servicelovens bestemmelser om vold i nære
relationer og partnervold på følgende måde:
Alle voldsudsatte bør have ret til specialiseret krisecenterplads, specialiseret
psykologhjælp samt omsorg, støtte og psykologhjælp til eventuelle medfølgende
børn.
Krisecentre for kvinder, mænd og LGBT+-personer skal indrettes på en måde, hvor
der tages hensyn til den enkelte voldsudsattes behov, herunder muligheden for
fysisk adskillelse på baggrund af køn, seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk
eller kønskarakteristika.
Der bør ikke ske en forringelse af voldsudsatte kvinders rettigheder i forhold til
deres nuværende rettigheder efter serviceloven, da kvinder er mere udsatte, når
det gælder vold i nære relationer.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler desuden, at der tilvejebringes mere viden
om både mænds og LGBT+-personers udsathed for vold i nære relationer i Danmark.
3
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 22/11-2022 fra Institut for Menneskerettigheder om deres analyse "Alle voldsudsatte bør have lige ret til krisecenterplads, psykologhjælp og støtte til medfølgende børn"
2643006_0004.png
VOLD I NÆRE RELATIONER OG PARTNERVOLD
Indsatsen mod vold mod kvinder og vold i nære relationer har siden 2002 været
koordineret i nationale handlingsplaner i Danmark. I en årrække har der været en
udvikling i retning af en mere kønsneutral tilgang i handlingsplanerne, som også
lader sig aflæse af handlingsplanernes overskrift fra ”bekæmpelse af vold mod
kvinder” i 2002 til ”bekæmpelse af psykisk og fysisk vold i nære relationer” i 2019.
2
Handlingsplanerne er således gået fra at være kønsbaserede til i højere grad at gælde
uanset køn.
Både GREVIO (uafhængig ekspertgruppe, som overvåger implementeringen af
Istanbulkonventionen) og Institut for Menneskerettigheder har gjort opmærksom
på, at der i de nationale politikker og statistikker fortsat bør være et stærkt fokus på
kønsdimensionen i volden, idet det stadig i langt højere grad er kvinder, der bliver udsat
for vold af mænd, ligesom at kvinder oftere udsættes for grovere former for vold end
mænd.
3
At kvinder oftest rammes af partnervold og vold i nære relationer, betyder dog
ikke, at andre grupper skal udelukkes fra tilbud om hjælp og støtte, når de bliver udsat
for partnervold.
I VIVEs store levevilkårsundersøgelse (SHILD) angiver 4,5 % af de kvindelige
respondenter, og 2,4 % af de mandlige respondenter, at de har været udsat for
partnervold i 2020.
4
Undersøgelsen omfatter fysisk, psykisk, økonomisk og seksuel
vold. På baggrund af disse tal estimerer VIVE, at der i befolkningen er cirka 82.000
kvinder (mellem 74.000 og 89.000) og cirka 43.000 mænd (mellem 37.000 og
50.000), som årligt bliver udsat for partnervold.
5
I forhold til partnervold og vold i nære relationer viser tal fra Danmarks Statistik, at
kvinder i 2021 har taget 3.094 ophold på et kvindekrisecenter.
6
Tabel 1 viser antal
ophold på kvindekrisecentrene efter servicelovens § 109 i perioden 2017-2021.
7
Det er
vigtigt at have for øje, at der i de senere år har været en stigning i antallet af udbudte
pladser.
8
TABEL 1: ANTAL OPHOLD PÅ KVINDEKRISECENTRE
9
2017
I alt
Personer med dansk
oprindelse
Indvandrere og
efterkommere
Uoplyst herkomst
2018
2.441
1.032
1.218
191
2019
2.608
1.133
1.312
163
2020
2.735
1.259
1.320
156
2021
3.094
1.476
1.460
158
2.027
815
950
262
Kilde: Danmarks Statistik, Statistikbanken (KRISE2)
10
Af tallene fra Danmarks Statistik fremgår desuden, at cirka halvdelen af de kvinder, der
tager ophold på kvindekrisecentrene, har børn med, og at kvinder i alderen 30-49 år i
højere grad tager ophold end andre aldersgrupper.
11
4
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 22/11-2022 fra Institut for Menneskerettigheder om deres analyse "Alle voldsudsatte bør have lige ret til krisecenterplads, psykologhjælp og støtte til medfølgende børn"
Den seneste årsopgørelse fra pladsoversigten viser, at der i december 2021 var 707
krisecenterpladser til kvinder under servicelovens § 109 og 103 krisecenterpladser til
mænd under servicelovens § 110.
12
For både kvinder og mænd gælder, at belægningen
er høj, og særligt i hovedstadsområdet er pladserne oftere optaget end i resten af
landet.
13
En gennemgang af tilbuddene i oktober 2022 viser desuden, at 15 ud af de
84 godkendte kvindekrisetilbud (§ 109) er blandede, dvs. at de også har pladser under
servicelovens § 110 eller § 66, stk. 1, nr. 6.
14
Det fremgår yderligere af Tabel 1, at kvinder med etnisk minoritetsbaggrund generelt er
stærkt overrepræsenterede på kvindekrisecentre. Der er i årene i perioden 2017-2020
generelt flere kvinder med minoritetsetnisk baggrund, end der er kvinder med dansk
oprindelse, der tager ophold på et kvindekrisecenter.
Danner har i et svar til instituttet om sin indsats vedrørende kvinder med
minoritetsetnisk baggrund oplyst, at der er en generel tendens til, at denne gruppe af
kvinder henvender sig senere i voldsforløbet end etnisk danske voldsudsatte kvinder.
Det er desuden Danners erfaring, at mangel på viden om hjælpetilbud blandt andet
er en barriere for målgruppen i at få opsøgt hjælp i tide. Der er derfor relativt flere
inden for denne gruppe, der har brug for at komme på krisecenter, når de bliver mødt i
Danners ambulante tilbud, fordi volden har formået at eskalere over tid.
I en ny undersøgelse fra 2022 estimerer Lev Uden Vold, at cirka 400 mænd årligt
tager ophold på herberger (under servicelovens § 110), fordi de er udsat for vold i
nære relationer.
15
Det er altså et estimat for den målgruppe af mænd, som under den
nuværende lovgivning gør brug af et krisecenterlignende tilbud. Samtidig viser tal fra
SEXUS-undersøgelsen, der blev indsamlet i 2017-18, at LGBT+-personer i højere grad
er udsat for ydmygelser, trusler og vold i parforhold sammenlignet med den generelle
befolkning.
16
RETTIGHEDER FOR DET ENE KØN
Kønsdimensionen i vold i nære relationer kan historisk set kobles til kvindebevægelsen
og de internationale kvinderettigheders indtog i lovgivningen. FN blev i 1980’erne en
vigtig arena for lokale, nationale og internationale kvindeorganisationer, som samlede
sig under en række rettighedskrav, herunder retten til et liv uden vold.
FN’s Kvindekonvention om afskaffelse af alle former for diskrimination af kvinder
blev vedtaget i 1979. Baggrunden for vedtagelsen af den kønsbaserede konvention
var, at diskriminationsforbuddene i FN’s konventioner om henholdsvis borgerlige
og politiske rettigheder fra 1966 og økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder
fra 1966, som gjaldt uanset køn, ikke havde givet tilstrækkelige resultater med at
afskaffe kønsdiskrimination. Baggrunden herfor var blandt andet, at forbuddene i
konventionerne både omfatter kvinder og mænd. Kvindekonventionen er på mange
måder et eksempel på en global erkendelse af, at idealet om, at alle mennesker har
ret til lige rettigheder, ikke kan realiseres uden også at tydeliggøre det kønsmæssige
aspekt.
5
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 22/11-2022 fra Institut for Menneskerettigheder om deres analyse "Alle voldsudsatte bør have lige ret til krisecenterplads, psykologhjælp og støtte til medfølgende børn"
I Europarådets konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder
og vold i hjemmet (Istanbulkonventionen), som Danmark tiltrådte i 2014, fremgår
af præamblen, at kvinder i uforholdsmæssig grad er ofre for vold i hjemmet
sammenlignet med mænd. Under forhandlingerne om Istanbulkonventionen blev der
dog indgået et kompromis: Konventionens kerneområde er vold mod kvinder, men
vold i hjemmet eller vold i nære relationer er også omfattet, jf. konventionens artikel
2. Konventionen dækker alle kvinder og piger uanset baggrund og uden hensyntagen
til alder, race, religion, social oprindelse eller seksuel orientering. Staterne opfordres
tillige til at lade konventionen finde anvendelse på andre grupper af ofre for vold
i hjemmet, jf. Istanbulkonventionens artikel 2, som for eksempel mænd, børn og
ældre.
17
Af EU’s ligebehandlingsdirektiv 2004/113/EF fremgår det også, at forskelsbehandling
af det ene køn kan accepteres, hvis formålet er legitimt, og midlerne til at opfylde
målet er nødvendige og hensigtsmæssige. I direktivets betragtning nr. 16, nævnes
eksplicit, at et legitimt mål for eksempel kan være beskyttelse af ofre for kønsrelateret
vold (i tilfælde såsom oprettelse af centre til beskyttelse forbeholdt det ene køn).
Der har historisk været et særligt fokus på voldsudsatte kvinder, netop fordi kvinderne
har været særligt udsatte, for så vidt angår vold i nære relationer. Instituttet vurderer
desuden, at de særlige rettigheder, som kvinder har på området for vold i nære
relationer, må anses for legitime og nødvendige for at forebygge og beskytte kvinder
mod den kønsbaserede vold.
RETTEN TIL KRISECENTERPLADS OG PSYKOLOGHJÆLP GÆLDER KUN
KVINDER
Efter dansk ret har voldsudsatte kvinder ret til ophold på krisecenter og 10 timers
psykologbehandling. Det følger af servicelovens § 109. Det er væsentligt at bemærke,
at tilbuddet under § 109 gælder for kvinder, som har været udsat for vold, trusler om
vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold. I dette notat
anvender vi begrebet ”voldsudsatte”, når vi taler om den gruppe, som har været
udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller
samlivsforhold. Rettighederne efter bestemmelsen i servicelovens § 109 gælder ikke
for mænd, men kun for kvinder og deres børn, idet børnene kan tages med under
krisecenteropholdet og modtage psykologhjælp, omsorg og støtte.
Efter dansk ret har personer med særlige sociale problemer mulighed for at få ret til et
midlertidigt ophold på et botilbud. Rettigheden gælder for alle personer og følger af
servicelovens § 110. Rettighederne efter bestemmelsen henvender sig til alle personer,
men målgruppen er navnlig personer i hjemløshed, herunder mænd i krise for
eksempel på grund af skilsmisse, arbejdsløshed, vold eller andre livskriser. Der følger
dog ikke nogen ret til psykologhjælp med bestemmelsen, ligesom bestemmelsen ej
heller omfatter medfølgende børn.
I dette notat forholder vi os alene til de tilfælde, hvor der er behov for ophold på et
krisecenter, men der findes også mange andre tilfælde, hvor den voldsudsatte person
alene kan have behov for et ambulant tilbud, herunder tilbud om psykologsamtaler.
6
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 22/11-2022 fra Institut for Menneskerettigheder om deres analyse "Alle voldsudsatte bør have lige ret til krisecenterplads, psykologhjælp og støtte til medfølgende børn"
2643006_0007.png
SERVICELOVENS § 109, STK. 1
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde midlertidigt ophold i boformer til kvinder, som har
været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller
samlivsforhold. Kvinderne kan være ledsaget af børn, og de modtager under opholdet
omsorg og støtte.
SERVICELOVENS § 110, STK. 1
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde midlertidigt ophold i boformer til personer med
særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig, og som
har behov for botilbud og for tilbud om aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende
hjælp.
VOLDSUDSATHED BLANDT MÆND
VIVE estimerer, at der i befolkningen er cirka 43.000 mænd (mellem 37.000 og
50.000), som årligt er udsat for partnervold.
18
Lev Uden Volds rapport fra 2022 peger
på, at cirka 400 mænd årligt tager ophold på herberg visiteret efter servicelovens §
110, på baggrund af at de har været udsat for vold i nære relationer.
19
Rapporten viser
desuden, at blandt de voldsudsatte mænd har lidt under halvdelen børn.
20
Det fremgår
dog ikke af rapporten, hvorvidt børnene har behov for psykologhjælp eller ophold på
botilbuddet sammen med deres far. Generelt mangler der viden om mænds udsathed
for vold i nære relationer og parforhold i Danmark.
Botilbud og herbergtilbud efter servicelovens § 110 er målrettet personer i hjemløshed,
og medarbejderne på disse tilbud er i udgangspunktet ikke specialiserede i at arbejde
med voldsudsatte.
21
Derudover gælder tilbuddet efter servicelovens § 110 for alle
personer, uanset køn. Mænd, der oplever vold i nære relationer, får dermed et botilbud,
som er målrettet personer i hjemløshed og uden specialiseret voldsfaglighed,
psykologhjælp, støtte og omsorg til eventuelle medfølgende børn. Der er altså ikke
lige rettigheder for de voldsudsatte på dette område.
Social- og Ældreministeriet afsatte i 2021 midler til at undersøge mænds behov for
krisecentre, og ministeren afsatte ligeledes midler til, at organisationen Lev Uden Vold
i 2022 forsøger en toårig ordning med at tilbyde psykologhjælp til mænd, der tager
ophold på et herberg eller et mandekrisecenter, fordi de har været udsat for vold i
nære relationer.
22
Tilbuddet skal også gælde for børn, der ledsager deres far under
opholdet.
23
Institut for Menneskerettigheder har i 2020 anbefalet, at mænd, der er udsat for vold i
nære relationer, også fik et tilsvarende behandlingstilbud om 10 timers psykologhjælp,
når de har fået ophold i boformer efter servicelovens § 110.
24
Derudover har en række
civilsamfundsorganisationer og krisecentre anbefalet en lovændring, der sikrer
ligestilling af voldsudsatte mænd.
25
7
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 22/11-2022 fra Institut for Menneskerettigheder om deres analyse "Alle voldsudsatte bør have lige ret til krisecenterplads, psykologhjælp og støtte til medfølgende børn"
VOLDSUDSATHED BLANDT LGBT+-PERSONER
VIVE påpeger i sin rapport om partnervold fra 2022, at biseksuelle er i væsentlig højere
risiko for at blive udsat for partnervold end heteroseksuelle.
26
Dette fund bakkes op
af SEXUS-undersøgelsen fra 2019, som desuden fremlægger, at homoseksuelle,
biseksuelle og særligt transpersoner og nonbinære er betydeligt mere udsatte end
heteroseksuelle og ciskønnede for at have været i et forhold, hvor deres partner
jævnligt ydmygede, truede eller slog dem.
27
LGBT+-personer oplever helt generelt oftere vold i deres nære relationer og fra
partnere sammenlignet med den øvrige befolkning – og også generelt mere end
ciskønnede kvinder. Derudover kan der være særlige udfordringer for LGBT+-personer.
I kontakten med et krisecenter skal LGBT+-personer ikke blot være åbne om deres
voldsepisode, men samtidig også om deres kønsidentitet eller seksuelle orientering.
En anden VIVE-undersøgelse om partnervold i LGBT+-forhold fra 2022 peger på, at
erfaringer med og frygten for diskrimination og stigmatisering udgør forhindringer for
LGBT+-personer, i en sådan grad at målgruppen langt sjældnere får rakt ud efter den
nødvendige hjælp til at bryde ud af et voldeligt parforhold og bearbejde de voldelige
oplevelser.
28
Samme undersøgelse fremhæver endvidere, at manglende viden om
LGBT+-forhold blandt fagpersoner udgør en udfordring for LGBT+-personer i mødet
med støttetilbud i forbindelse med partnervold.
29
Disse forskellige undersøgelser underbygger behovet for et specialiseret tilbud, hvor
LGBT+-personer kan få den nødvendige støtte, der passer til deres konkrete situation
ved vold i nære relationer. Instituttet vurderer, at voldsudsatte LGBT+-personer i
nogle tilfælde vil foretrække de eksisterende tilbud målrettet kvinder og mænd, hvis
tilbuddene er inkluderende, og fagpersonalet har viden og kompetencer i forhold til at
hjælpe LGBT+-personer. I andre tilfælde vil LGBT+-personer have behov for LGBT+-
specialiserede tilbud, der adskiller sig fra de kønsopdelte tilbud.
8
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 22/11-2022 fra Institut for Menneskerettigheder om deres analyse "Alle voldsudsatte bør have lige ret til krisecenterplads, psykologhjælp og støtte til medfølgende børn"
2643006_0009.png
LGBT+
er den internationale fællesbetegnelse for lesbiske, bøsser, biseksuelle og
transpersoner. Plusset signalerer, at flere grupper som for eksempel nonbinære,
interkønnede og queerpersoner også er inkluderet.
Transpersoner
er en fællesbetegnelse for personer med en kønsidentitet eller et
kønsudtryk, som i større eller mindre grad ikke er i overensstemmelse med det køn, de
blev tildelt ved fødslen.
Interkønnet
er en fællesbetegnelse for personer med medfødte variationer i deres
fysiske kønskarakteristika, hvor deres kønsanatomi, reproduktive organer og/eller
kromosommønstre ikke passer med den typiske, medicinske definition af hunkøn og
hankøn.
Nonbinær
er en fællesbetegnelse for personer, der ikke identificerer sig som enten
mand eller kvinde og dermed heller ikke med det køn, de blev tildelt ved fødslen.
Ciskønnet
er en betegnelse for personer, der identificerer sig med det køn, de blev
HANDLINGSPLANER OG KRISECENTERTILBUD I SVERIGE OG NORGE
I Sverige er det kønsmæssige aspekt tydeligt på området for vold i nære relationer,
idet den nationale strategi på området specifikt nævner, at strategien skal forebygge og
bekæmpe mænds vold mod kvinder.
30
Indsatserne i strategien er således særligt
rettet mod voldsudsatte kvinder, men også voldsudsatte LGBT+-personer er omfattet.
Der er dog ikke umiddelbart nogen indsatser rettet mod kvinders vold mod mænd. I de
svenske socialmyndigheders retningslinjer ses dog, at kommunernes forpligtelse til at
hjælpe og støtte, herunder at tilbyde krisecenterpladser, gælder for alle voldsudsatte
personer.
31
På den måde er voldsudsatte mænd også omfattet.
I norsk ret gælder lov om krisecentre for alle voldsudsatte, dvs. kvinder, mænd og de
LGBT+-personer, som ikke identificerer sig som kvinder eller mænd. Alle personer
har således ret til krisecentertilbud, hvis de bliver udsat for vold eller trusler om vold i
nære relationer. Det fremgår af krisecenterlovens § 2. Samme bestemmelse sikrer, at
botilbuddet til kvinder og botilbuddet til mænd skal være fysisk adskilte.
9
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 22/11-2022 fra Institut for Menneskerettigheder om deres analyse "Alle voldsudsatte bør have lige ret til krisecenterplads, psykologhjælp og støtte til medfølgende børn"
2643006_0010.png
SERVICELOVENS § 109
Stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde midlertidigt ophold i boformer til kvinder,
som har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie-
eller samlivsforhold. Kvinderne kan være ledsaget af børn, og de modtager under
opholdet omsorg og støtte.
Stk. 2. Optagelse i boformen kan ske anonymt ved egen henvendelse eller ved
henvisning fra offentlige myndigheder.
Stk. 3. Lederen træffer afgørelse om optagelse og udskrivning.
Stk. 4. Boformer efter stk. 1 skal senest 3 hverdage efter afgørelse om optagelse
i boformen give en orientering herom til kommunalbestyrelsen i den kommune,
der har pligt til at yde hjælp efter denne lov, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
Stk. 5. Boformer efter stk. 1 skal så vidt muligt inden udskrivning fra boformen, dog
senest 3 hverdage herefter, give en orientering herom til kommunalbestyrelsen
i den kommune, der har pligt til at yde hjælp efter denne lov, jf. §§ 9-9 b i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område.
Stk. 6. Orienteringerne efter stk. 4 og 5 skal som minimum indeholde kvindens og
eventuelle børns navne og cpr-numre samt dato og begrundelse for henholdsvis
optagelsen og udskrivningen. For kvinder, der optages i boformen anonymt, jf. stk. 2,
udelades kvindens og eventuelle børns navne og cpr-numre, og det skal i øvrigt sikres,
at kvindens anonymitet opretholdes.
Stk. 7. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde indledende og koordinerende støtte
og vejledning til kvinder på boformer efter denne bestemmelse. Den indledende
rådgivning skal iværksættes så tidligt som muligt efter orientering om optagelse i
boformen og skal introducere kvinden til den koordinerende rådgivning og skabe
kontakt mellem kvinden og en medarbejder, der varetager den koordinerende
rådgivning. Den koordinerende rådgivning gives i forhold til bolig, økonomi,
arbejdsmarked, skole, daginstitutioner, sundhedsvæsen m.v. og skal understøtte de
enkelte dele i kommunalbestyrelsens øvrige tilbud. Rådgivningen iværksættes, senest
når forberedelsen til udflytning fra boformen påbegyndes, og gives, indtil kvinden og
eventuelle børn er etableret i egen bolig.
Stk. 8. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde psykologbehandling til alle børn, som
ledsager moderen under dennes ophold i boformer efter denne bestemmelse.
Behandling skal have et omfang på mindst fire timer og op til ti timer afhængigt af
barnets behov. Behandlingen skal udføres af en autoriseret psykolog. Pligten til at
tilbyde psykologbehandling gælder uanset opholdets varighed.
Tilbuddet skal iværksættes under selve opholdet eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Stk. 9. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde 10 timers psykologbehandling til kvinder, der
får ophold i boformer efter stk. 1. Behandlingen skal udføres af en autoriseret psykolog.
Pligten til at tilbyde psykologbehandling gælder uanset opholdets varighed. Tilbuddet
skal iværksættes under selve opholdet eller i umiddelbar forlængelse heraf.
10
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 22/11-2022 fra Institut for Menneskerettigheder om deres analyse "Alle voldsudsatte bør have lige ret til krisecenterplads, psykologhjælp og støtte til medfølgende børn"
LIGE RETTIGHEDER FOR ALLE VOLDSUDSATTE
De danske handlingsplaner om vold i nære relationer og partnervold har som nævnt
udviklet sig fra at være målrettet voldsudsatte kvinder til i dag i højere grad at rette sig
mod alle voldsudsatte personer. Det er Institut for Menneskerettigheders opfattelse,
at det er vigtigt at fastholde et systematisk fokus på partnervoldens kønsbaserede
karakter i nationale politikker, handleplaner, statistikker og praksistilgang på området.
Ud fra et ligebehandlingsperspektiv er det Institut for Menneskerettigheders
opfattelse, at alle voldsudsatte og deres børn bør have lige ret til hjælp, rådgivning
og støtte. Dette følger blandt andet af ligebehandlingsprincippet og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK), som beskytter liv, frihed og personlig
sikkerhed og forbyder diskrimination med hensyn til de rettigheder, som er dækket af
konventionen.
Istanbulkonventionens anvendelsesområde er kvinder og piger, men som nævnt
tidligere i dette notat opfordres staterne til at lade konventionen finde anvendelse på
andre grupper af ofre for vold i hjemmet, som for eksempel mænd, børn og ældre.
Konventionens rettigheder kan siges at være udtryk for internationale standarder, som
overordnet set har til formål at bekæmpe og forebygge vold i nære relationer.
På den baggrund er det instituttets opfattelse, at mænd og LGBT+-personer, som ikke
identificerer sig som kvinder juridisk set, bør sikres lige rettigheder til specialiseret
krisecenterplads, specialiseret psykologhjælp samt omsorg, støtte og psykologhjælp
til eventuelle medfølgende børn i den relevante lovgivning på området. Derudover er
det vigtigt, at partnervoldens kønnede karakter afspejles gennem et særligt fokus på
voldsudsatte kvinder i lovgivningen.
DE FYSISKE RAMMER PÅ KRISECENTRENE
Krisecentrene i Danmark er i dag opdelt i forhold til køn, idet det alene er kvinder, der
har rettighederne efter servicelovens § 109. I den norske krisecenterlov fremgår det
direkte af lovens ordlyd i § 2, at botilbuddene til kvinder og botilbuddene til mænd skal
være fysisk adskilte.
Instituttet vurderer, at der vil være en del voldsudsatte, som har behov for et
krisecentertilbud med kønsadskillelse. For eksempel vil en del af de voldsudsatte
kvinder have behov for et krisecentertilbud, hvor der kun er adgang for kvinder.
Instituttet vurderer samtidig, at der i andre tilfælde ikke vil være behov for
kønsadskillelse. For eksempel vil nogle LGBT+-personer foretrække at anvende
mande- eller kvindetilbud, såfremt disse tilbud er inkluderende og LGBT+-
kompetente.
På den baggrund er det instituttets opfattelse, at det vil være hensigtsmæssigt at
sikre den enkelte voldsudsattes behov og dermed udelukkende opstille et krav om,
at krisecentrene indrettes på en måde, så de tager mest muligt hensyn til den enkelte
voldsudsattes behov.
11
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 22/11-2022 fra Institut for Menneskerettigheder om deres analyse "Alle voldsudsatte bør have lige ret til krisecenterplads, psykologhjælp og støtte til medfølgende børn"
ANBEFALINGER
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Social- og Ældreministeriet tager
initiativ til at ændre servicelovens bestemmelser om vold i nære relationer og
partnervold på følgende måde:
º
Alle voldsudsatte bør have ret til specialiseret krisecenterplads, specialiseret
psykologhjælp samt omsorg, støtte og psykologhjælp til eventuelle
medfølgende børn.
Krisecentre for kvinder, mænd og LGBT+-personer skal indrettes på en
måde, hvor der tages hensyn til den enkelte voldsudsattes behov, herunder
muligheden for fysisk adskillelse på baggrund af køn, seksuel orientering,
kønsidentitet, kønsudtryk eller kønskarakteristika.
Der bør ikke ske en forringelse af voldsudsatte kvinders rettigheder i forhold til
deres nuværende rettigheder efter serviceloven, da kvinder er mere udsatte,
når det gælder vold i nære relationer.
º
º
Institut for Menneskerettigheder anbefaler desuden, at der tilvejebringes mere
viden om både mænds og LGBT+-personers udsathed for vold i nære relationer i
Danmark.
Ændringerne af serviceloven bør ske i tæt dialog med de relevante
civilsamfundsorganisationer og krisecentre, der både repræsenterer voldsudsatte
kvinder, voldsudsatte mænd og voldsudsatte LGBT+-personer.
12
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 22/11-2022 fra Institut for Menneskerettigheder om deres analyse "Alle voldsudsatte bør have lige ret til krisecenterplads, psykologhjælp og støtte til medfølgende børn"
2643006_0013.png
SLUTNOTER
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Der er fra politisk side igangsat en midlertidig forsøgsordning i 2022 og 2023,
hvor organisationen Lev Uden Vold tilbyder psykologhjælp til mænd, der tager
ophold på herberger efter servicelovens § 110, fordi de har været udsat for vold
i nære relationer. Eventuelle medfølgende børn kan også få psykologhjælp i
forsøgsordningen.
Institut for Menneskerettigheder (2019). Køn. Status 2019.
Tilgængelig via:
https://menneskeret.dk/udgivelser/koen-status-2019
Ibid.
Ottosen, M. H., & Østergaard, S. V. (2022). Partnervold i Danmark 2020. VIVE – Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Ibid.
Danmarks Statistik (2022). Nyt fra Danmarks Statistik 27. oktober 2022 – Nr. 361.
Tilgængelig via:
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/
NytHtml?cid=38290
Under COVID-19-epidemien i 2020 blev mange familier tvunget sammen under
samme tag, hvilket fik flere organisationer til at rapportere om en stigning i
partnervold. Politiet meldte også om flere anmeldelser, hvor politiet kaldes ud
til bekymrende eller generende støj hos naboer i forbindelse med fx skænderier,
råb, alkoholindtag, høj musik, kasten med genstande og vold. Et par uger efter
nedlukningen af Danmark i marts 2020 indgik et politisk flertal af partierne en
aftale om at oprette 55 nødpladser på krisecentrene på grund af den stigende
efterspørgsel (Weih, N., & Frederiksen, M. N. (2020). Partnervold under COVID-19.
Lev Uden Vold).
Lev Uden vold (2021). Årsberetning fra hotlinen og pladsoversigten 2020.
Tilgængelig via:
https://levudenvold.dk/media/rwkg1kh1/%C3%A5rsrapport-
hotline-og-pladsoversigt-2020.pdf;
Lev Uden vold (2022). Årsopgørelse fra
pladsoversigten 2021. Intern opgørelse.
Statistikken vedrører kvinder, der er indskrevet på kvindekrisecentre efter
servicelovens § 109 fra den 1. januar 2017 og frem. Det skal bemærkes, at
statistikken over antal beboere, der tager ophold på kvindekrisecentre, opgøres
i antal ophold i alt og i antal kvinder. Antallet af ophold er højere end antallet af
kvinder, der tager ophold. Det skyldes, at Danmark Statistik ikke har korrekt cpr-
nummer for 9 procent af målgruppen, fordi disse af sikkerhedsmæssige årsager
ønsker at fremstå anonyme i videregivelse af data fra krisecentrene.
Danmarks Statistik (2022). Statistikbanken (KRISE2). Tilgængelig via:
www.statistikbanken.dk/KRISE2
Danmarks Statistik (2022). Statistikbanken (KRISE3). Tilgængelig via:
www.statistikbanken.dk/KRISE3
Lev Uden vold (2022). Årsopgørelse fra pladsoversigten 2021. Intern opgørelse.
Ibid.
Social- og Ældreministeriets tilbudsportal. Tilgængelig via:
http://www.tilbudsportalen.dk/
13
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 22/11-2022 fra Institut for Menneskerettigheder om deres analyse "Alle voldsudsatte bør have lige ret til krisecenterplads, psykologhjælp og støtte til medfølgende børn"
2643006_0014.png
15 Estimatet er udregnet på baggrund af 305 besvarelser fra mænd, der har deltaget i
Lev Uden Volds spørgeskemaundersøgelse. Besvarelserne er modtaget fra mænd,
der i forvejen tager ophold på et herberg eller krisecenter. Tallet skal derfor give en
indikation på, hvor mange der aktuelt tager ophold på et botilbud som følge af at
have været udsat for vold i nære relationer. Det er ikke en indikation på, hvor mange
mænd i befolkningen, der har dette behov. Lev Uden Vold peger på, at tallet er
forbundet med en vis usikkerhed, da mænd, der har været udsat for vold, har været
mere tilbøjelige til at besvare spørgeskemaet.
Nymand Frederiksen, M., Leth, M. L., Hjorth, R., & Aner, L. G. (2022). Når mænd
udsættes for vold i nære relationer – en undersøgelse af voldsudsathed blandt
mænd på herberger og mandekrisecentre. Lev Uden Vold.
16 Frisch, M., Moseholm, E., Andersson, M., Andresen, J. B., & Graugaard, C. (2019).
Sex i Danmark – Nøgletal fra Projekt SEXUS 2017-2018. Statens Serum Institut &
Aalborg Universitet.
17 Kort introduktion til Istanbulkonventionen. Europarådet. Tilgængelig via:
https://
rm.coe.int/1680685e22.
Institut for Menneskerettigheder (2014). Ret til et liv uden vold (2014). Tilgængelig
via:
https://menneskeret.dk/files/media/dokumenter/udgivelser/ret_til_et_liv_
uden_vold_pdfa.pdf
18 Ottosen, M. H., & Østergaard, S. V. (2022). Partnervold i Danmark 2020. VIVE – Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
19 Nymand Frederiksen, M., Leth, M. L., Hjorth, R., & Aner, L. G. (2022). Når mænd
udsættes for vold i nære relationer – en undersøgelse af voldsudsathed blandt
mænd på herberger og mandekrisecentre. Lev Uden Vold.
20 Ibid. (Side 17).
21 Lev Uden Vold har over for instituttet oplyst, at der findes § 110-tilbud til
mænd, hvor personalet har specialiseret voldsfaglighed, men mænd har ifølge
serviceloven ikke ret til denne hjælp.
22 Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024. Tilgængelig via:
https://sim.dk/
media/40571/aftale_om_udmoentning_af_reserven_2021-2024_t.pdf
23 Østerby, A. C. (2021, 22. oktober). Voldsramte mænd kan ikke få hjælp på
krisecentre: Nu vil minister give dem bedre mulighed for hjælp. Danmarks Radio.
Tilgængelig via:
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/voldsramte-maend-
kan-ikke-faa-hjaelp-paa-krisecentre-nu-vil-minister-give-dem
Social- og Ældreministeriet (2021, 9. marts). Bedre hjælp på vej til voldsudsatte
mænd og deres børn. Tilgængelig via:
https://sm.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2021/
mar/bedre-hjaelp-paa-vej-til-voldsudsatte-maend-og-deres-boern
24 Institut for Menneskerettigheder (2020). Høring vedrørende udkast til forslag til
lov om ændring af lov om social service (psykologbehandling til kvinder, der får
ophold på et krisecenter). Tilgængelig via:
https://menneskeret.dk/hoeringssvar/
psykologbehandling-kvinder-faar-ophold-paa-krisecenter
25 Lev Uden Vold (2022). Ny undersøgelse: Omkring 400 voldsudsatte mænd har
årligt brug for hjælp, de ikke har ret til. Tilgængelig via:
https://levudenvold.dk/
aktuelt/nyheder/ny-undersogelse-omkring-400-voldsudsatte-maend-har-arligt-
brug-for-hjaelp-de-ikke-har-ret-til/
Danner (2020). Psykologhjælp til voksne på krisecenter – vedtaget for
kvinder. Tilgængelig via:
https://danner.dk/nyheder-og-debat/politisk-fokus/
psykologhjaelp-til-voksne-paa-krisecenter
14
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 22/11-2022 fra Institut for Menneskerettigheder om deres analyse "Alle voldsudsatte bør have lige ret til krisecenterplads, psykologhjælp og støtte til medfølgende børn"
2643006_0015.png
26
27
28
29
30
31
Aner, L. G., Schaldemose, T., Simonsen, J. R., Drøidal, K. B., Yde, M. M., Astrup, J.,
Bilstrup, M., Gotholdt, M.-L., Laursen, H., Larsen, L. L., & Wedendahl, I. (2022, 17.
marts). Mænd frygter at blive stukket ihjel i søvne og fortæller om angreb med
knive og sakse. Politiken. Tilgængelig via:
https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/
art8670560/Mænd-frygter-at-blive-stukket-ihjel-i-søvne-og-fortæller-om-angreb-
med-knive-og-sakse
Ottosen, M. H., & Østergaard, S. V. (2022). Partnervold i Danmark 2020. VIVE – Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Frisch, M., Moseholm, E., Andersson, M., Andresen, J. B., & Graugaard, C. (2019).
Sex i Danmark – Nøgletal fra Projekt SEXUS 2017-2018. Statens Serum Institut &
Aalborg Universitet.
Martin, H. M., Frøslev-Thomsen, J., & Birkedal, J. (2022). Partnervold i LGBT
+-forhold – Oplevelser af partnervold og erfaringer med støttetilbud. VIVE – Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Ibid.
Regeringen (2016). En nationell strategi för att förebygga och bekämpa mäns våld
mot kvinnor. Utdrag (Kapitel 5) Ur Makt, Mål Och Myndighet – Feministisk Politik
För En Jämställd Framtid Skr. 2016/17:10, 109–155. Tilgængelig via:
https://www.
regeringen.se/49d3d6/globalassets/regeringen/dokument/socialdepartementet/
jamstalldhet/en-nationell-strategi-for-att-forebygga-och-bekampa-mans-vald-
mot-kvinnor_utdrag-ur-skr.-2016_17_10.pdf
Källstrand Nord, E. (2014). Våld i nära relationer. Socialstyrelsens
Författningssamling, 4. Tilgængelig via:
https://www.socialstyrelsen.se/
globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/foreskrifter-och-allmanna-
rad/2014-5-7.pdf
15
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 22/11-2022 fra Institut for Menneskerettigheder om deres analyse "Alle voldsudsatte bør have lige ret til krisecenterplads, psykologhjælp og støtte til medfølgende børn"
2643006_0016.png