Ligestillingsudvalget 2022-23 (2. samling)
LIU Alm.del Bilag 10
Offentligt
2649490_0001.png
Folketinget
Tale for socialudvalget, ligestillingsudvalget og retsudvalget
Den 17. januar 2023
Tak for muligheden for foretræde for Folketingets udvalg.
Foreningen Far blev grundlagt i 1977 med fokus på børn og fædre samt fælles
forældreskab. Vi har over 100.000 følgere og besøgende på vores kontaktflader og
tilbyder telefonrådgivning, onlinerådgivning, landsdækkende rådgivningscentre
foruden 24/7 selvhjælpsgrupper.
Vi oplever alle de mest positive ting, mønstrene og de alvorlige ting i familielivet i
Danmark.
Vi har anmodet om foretræde for at tale om forskelsbehandlingen, som – uden for
enhver tvivl - sker i familielovgivningen og praksis.
1. Fantastiske forældre der bor sammen og ikke bor sammen, er ikke lige for
loven.
2. Bopæl og samværsforældre oplever vidt forskellige juridiske rettigheder,
sagsbehandling og velfærdsydelser. De er ikke lige for loven.
3. Fædre oplever direkte og indirekte forskelsbehandling. De er ikke lige for
loven.
I 2007 da fædrene fik fælles forældremyndighed troede alle at nu var de ligestillede,
men bopæl og samværsbegrebet blev hevet op af den ministerielle skuffe og det har
sat den fælles forældremyndighed ud af kraft.
Almindelige forældre skal opdele sig i en bopæl og samværsforælder, hvis ikke de bor
sammen, eller kan kun have en cpr. adresse for barnet, selvom barnet bor to steder.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 i SOU om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649490_0002.png
De er ikke lige for loven og det er en umulig opgave at vælge i et stadig mere
ligeværdigt samfund.
Her er bare et par af eksemplerne:
Digital post
sendes fortsat ofte kun til bopælsforælderen i det offentlige for
ikke at tale om banker, forsikringsselskaber og forskningsinstitutioner, der
bl.a. skal måle børns sundhed. Knappen send til forældrene er til stede i IT-
systemerne, men den underliggende data findes ikke i cpr, fordi staten kun gør
bopælsforælderens oplysninger tilgængelige.
Fædreorlov
er blevet øremærket og ligeværdig for barnet med begge
forældre, men hvis far ikke bor sammen med mor eller ikke gør som mor siger
og kæmper for ligeværdigheden, så risikere han et samlivsophør. Her står
bopælsforælderen med alle rettighederne i forældreansvarsloven. Far og barn
står herved i praksis uden rettigheder til selv den øremærkede orlov.
Velfærdsydelser:
Det er alene bopælsforælderen som får velfærdsydelserne
for barnet og det giver naturligvis det allerstørste problem. Det gælder altid
eller ofte børn og ungeydelsen, børnebidrag, økonomiske bidrag til institution,
særlige bidrag, børnetilskud, ekstraordinært børnetilskud pga. energipriserne,
boligstøtte, beboerindskudslån såvel som midlertidigt børnetilskud.
Familieretshuset:
Forskere såvel som Foreningen Far har påvist at der sker
forskelsbehandling i familieretshuset. Mor bliver ofte bopælsforælder. Der
laves ikke 7/7 ordninger, hvis mor ikke er enig og de 85-90 pct. kvindelige
børnesagkyndige og kvindelige jurister træffer ofte kvindelige afgørelser. Det er
påvist og et reelt problem.
Gratis påstande:
Bopælsforælderen kan fuldstændig gratis påstå hvad som
helst eller komme med en standard erklæring, der per automatik udstiller far
som psykisk voldelig og udløser statslig og kommunal støtte og betalinger.
Erklæringerne er hverken kvalitetskontrolleret eller behøves at være korrekte.
Det fosser ud af de kommunale pengekasser, alt imens far mister bopæl, mere
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 i SOU om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649490_0003.png
eller mindre samvær og kontakt med barnet per automatik.
Misbrug:
Bopælsforælderen kontrolleres ikke for alkohol, hash og
narkotikamisbrug i familieretshuset. Det sker alene af samværsforælderen.
Selv hvis bopælsforælderen har erkendt et misbrug.
Kommunerne:
Det er alene bopælsforælderen som kan få kommunal støtte
og rådgivning om barnet samt tale med skolepsykolog, selvom
bopælsforælderen kan være årsagen. Det kan skyldes egen svær barndom,
manglende far kontakt, et misbrug eller snyd af systemet.
Fri proces:
Det er sågar alene bopælsforælderen der får højere økonomiske
grænse for fri proces og civilstyrelsen tager kun højde for indtægterne, men
ikke udgifterne. Det ses ofte at mor har gratis advokat og statsligt støttet hjælp,
mens far skal betale fra 50.000 til 500.000 kr. for at opnå ligeværdighed eller
beskytte sit barn i selv meget alvorlige situationer.
Alvoren ved bopæl og samværsbegrebet er simpelthen, at alt for mange helt
almindelige forældre havner i det familieretslige system og de børn der har allermest
behov for far i livet, er ofte de børn der ikke får det.
Mellem 33% - 50% af de danske børn bor ikke sammen med far og mor. Vi må derfor
ikke opdele så stor en del af befolkningen i en bopæl og samværsforælder, som
udgangspunkt, uden en individuel og konkret vurdering af en domstol. Det er ikke
tilladt.
Løsningen er simpel og er allerede indført flere steder i verden eller på vej!
1. Der indføres lige tid for børn og samme rettigheder - som udgangspunkt.
2. Ønsker forældrene andet kan de beslutte det med deres frie valg.
3. Er der en saglig bekymring for barnet behandler familieretten sagen med
børnesagkyndige.
4. Påstande om strafbare forhold behandles af en speciel enhed hos politiet, helst
indenfor 48 timer.
LIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 i SOU om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649490_0004.png
5. Man kan herved lukke familieretshuset eller gøre det til et sted for
frivillig mægling.
Det kan i den forbindelse være vigtigt at understrege, at der med lige tid og samme
rettigheder for Foreningen Far er tale om - et udgangspunkt - med fokus på det
bedste for børnene.
Forældrenes frie valg og familieretslige afgørelser kan og bør altid træde i kraft. Det er
dog nødvendigt at sikre alle er lige for loven, hvis der skal ske forebyggelse og træffes
korrekte afgørelser samt det familieretslige system ikke skal opleve et endnu større
pres og endnu mere markant forskelsbehandling i fremtiden end tilfældet er i dag.
Forskningen og virkeligheden dokumenterer at positiv fædre involvering og fælles
forældreskab er bedst for børns mentale sundhed i livet og familierne som helhed. Det
bør derfor også af den årsag være lovens udgangspunkt.
Det man som politiker bør spørge ministeriets jurister og familieretshusets direktør
om, er om der sker forskelsbehandling af bopæl og samværsforældre – herved
indirekte forskelsbehandling af fædre.
Er svaret nej er anbefalingen, at man bliver ved med at spørge indtil svaret er korrekt.
Mange tak for deres tid.
Jesper Lohse, Landsformand
Foreningen Far
Kenn Honore Jepsen, Hovedbestyrelsen
Foreningen Far