Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del Bilag 90
Offentligt
2705536_0001.png
Kulturministerens skriftlige orientering til Folketingets
Kulturudvalg om kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse,
ungdom, kultur og sport) den 15.-16. maj 2023
Kultur- og sportsdelen af rådsmødet
Dagsordenen for det kommende rådsmøde har for kultur- og sportsdelens
vedkommende fire punkter.
Dagsordenspunkt 1 er til forhandlingsoplæg. De øvrige tre punkter er til oriente-
ring.
9. maj 2023
Ang. pkt. 1 om forslag om en europæisk mediefrihedslov
Med hensyn til kulturdelen forelægges under dagsordenspunkt 1 regeringens for-
handlingsoplæg til forslaget om en europæisk mediefrihedslov.
Forhandlingerne er gået sin gang, og regeringen har arbejdet aktivt med at varetage
danske interesser, og der deltages aktivt fra dansk side i drøftelserne i Bruxelles.
Både i Rådet og på møder med Kommissionen.
Kulturministeren rejste bl.a. den 2. maj 2023 til Bruxelles og holdt møde med kom-
missæren for forslaget, Věra Jourová, som opfølgning på det møde, kulturministe-
ren havde med kommissæren i februar i år. Desuden mødtes kulturministeren ved
samme lejlighed med en række relevante medlemmer af Europa-Parlamentet.
Kulturministeren havde derudover et møde med den svenske kulturminister, Pa-
risa Liljestrand, om forslaget og de igangværende forhandlinger.
Det er vurderingen, at der er lydhørhed over for danske synspunkter, og det vurde-
res, at der kan landes en fornuftig kompromistekst.
Forslaget indeholder en række bestemmelser om bl.a. beskyttelse af mediers re-
daktionelle frihed, oprettelse af et nyt europæisk medieråd samt bestemmelser om,
at store onlineplatforme skal begrunde nedtagning af redaktionelt indhold over for
de medier, som det måtte berøre.
Baggrunden for forslaget er især, at der i visse EU-lande eksisterer problemer
med, at mediernes uafhængighed ikke respekteres, og at journalister oplever, at
deres sikkerhed kan være truet.
Med forslaget foreslår Kommissionen en række fælles reguleringstiltag af medie-
området, som tidligere har været et nationalt anliggende. Det er imidlertid regerin-
gens forventning, at forslaget vil blive vedtaget. Regeringen har derfor valgt en
konstruktiv tilgang til forhandlingerne.
Jour. nr. 99870
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Skriftlig orientering om kultur og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 15.-16. maj 2023, fra kulturministeren
Siden den seneste orientering om forslaget i Folketingets Europaudvalg den 24.
marts 2023 har Rådets Juridiske Tjeneste udarbejdet en juridisk udtalelse om
hjemmelsgrundlaget for forslaget.
Udtalelsen er også blevet oversendt til udvalgets fortrolige orientering.
Tjenesten konkluderer overordnet, at forslagets hjemmelsgrundlag godt kan bru-
ges. Nærmere bestemt artikel 114 om samordning af lovgivning i det indre marked
i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde.
Derudover indeholder udtalelsen en række anbefalinger til, hvordan argumentatio-
nen i forordningsforslaget kan styrkes, så det fremgår tydeligere, hvordan forslaget
understøtter det indre marked for medietjenester.
Det er her vigtigt at understrege, at formandskabet endnu ikke har fremsendt
tekstforslag til, hvordan anbefalingerne kan adresseres i forordningsforslaget.
Fra regeringens side noterer man sig vurderingen fra Tjenesten og vil følge arbej-
det med, hvordan anbefalingerne adresseres, tæt.
Forslaget skal behandles på rådsmødet i næste uge. På rådsmødet vil formandska-
bet fremlægge en status for forhandlingerne – også kaldet en fremskridtsrapport –
og der vil være en politisk drøftelse.
Der var oprindeligt lagt op til en generel indstilling på rådsmødet, hvor medlems-
staterne skulle blive enige om en kompromistekst. Det er ikke længere situationen.
Det har ikke været muligt at nå langt nok i forhandlinger om en kompromistekst
blandt medlemsstaterne. Med andre ord skal der ikke på rådsmødet stemmes ja el-
ler nej til noget.
Det svenske formandskab fortsat har dog fortsat en ambition om at nå en generel
indstilling, inden det spanske formandskab starter i juli.
Regeringen har derfor vurderet, at det vil være et fornuftigt tidspunkt at frem-
lægge regeringens forhandlingsmandat for Europaudvalget nu.
Der er ingen tvivl om, at forhandlingerne er komplicerede og kan komme til at tage
lang tid. Både blandt medlemsstaterne men også med Europa-Parlamentet, når
den tid kommer.
Generelt vurderes det dog stadig, at forordningsforslaget vil blive vedtaget.
Forhandlingerne bevæger sig stadig i en god retning set fra dansk side, og de ud-
kast til kompromisteksten, der er kommet fra formandskabet, tilgodeser flere af de
danske mærkesager og synspunkter.
Regeringen går konstruktivt ind i forhandlingerne for at få mest mulig indflydelse.
Side 2
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Skriftlig orientering om kultur og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 15.-16. maj 2023, fra kulturministeren
2705536_0003.png
Overordnet støtter regeringen hovedlinjerne i forordningsforslaget, herunder det
overordnede formål med forslaget om at sikre mediefrihed, redaktionel uafhængig-
hed og beskyttelse af journalister.
Det er derfor også vigtigt for regeringen, at forslaget virker efter hensigten, så det
kan være med til at løse de udfordringer, som ses i nogle medlemsstater på de
nævnte områder. Forslaget bør effektivt bidrage til forsvaret af retsstatsprincip-
perne i EU, som vi fra dansk side har været meget engagerede i.
Det er imidlertid ikke det samme som, at forslaget er uden problemer.
Regeringen er af den opfattelse, at det ikke må være sådan, at man i sin iver for at
løse problemerne i nogle medlemsstater, skaber nye problemer i medlemsstater,
herunder i Danmark.
Derfor arbejder regeringen generelt for, at forslaget ikke svækker mediemarkeder,
som i dag er velfungerende, som for eksempel det danske.
Ang. pkt. 2 om rådskonklusioner om udsatte og fordrevne kunstnere
Om dagsordenspunkt 2 kan nævnes, at formandskabet har fremlagt udkast til råds-
konklusioner om udsatte og fordrevne kunstnere.
Konklusionsudkastet sætter fokus på medlemsstaternes understøttelse af udsatte
og fordrevne kunstnere, så de kan fortsætte deres kunstneriske virke.
Der er i teksten givet særlig plads til kunstnere, der er fordrevne på grund af krigen
i Ukraine.
Samtidig er der også et mere generelt perspektiv i teksten med fokus på kunstnere
på verdensplan, der oplever forfølgelse.
Medlemsstaterne opfordres blandt andet til at overveje at oprette sikre tilflugtsste-
der for udsatte kunstnere. Dette gør Danmark allerede inden for fribyordningen.
Det understreges i udkastet, at alle initiativer skal finde sted inden for gældende
juridiske og institutionelle rammer. Anbefalingerne påvirker således ikke dansk ret,
herunder migrationslovgivningen.
Det er vigtigt, at der sættes fokus på demokrati og ytringsfrihed, som er udfordret
mange steder i verden.
Samtidig har Ruslands invasion af Ukraine aktualiseret behovet for at forsvare
kunstnerisk og kulturel frihed, og regeringen kan således tilslutte sig konklusions-
udkastet, der ligger i god forlængelse af danske målsætninger om kunstnerisk fri-
hed, demokrati og ytringsfrihed.
Side 3
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Skriftlig orientering om kultur og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 15.-16. maj 2023, fra kulturministeren
2705536_0004.png
Ang. pkt. 3 om WADA - det internationale antidoping-agentur
Hvad angår sportsdelen, har formandskabet har under dagsordenspunkt 3 ønsket
en revision af 2019-resolutionen om EU-medlemsstaternes repræsentation i
WADA’s bestyrelse og koordinationen af medlemsstaternes holdninger forud for mø-
derne i WADA.
WADA er det internationale antidoping-agentur, hvis hovedformål er at styrke, ko-
ordinere og iværksætte initiativer i kampen mod alle former for doping inden for
alle sportsgrene.
Det svenske formandskab har taget initiativ til at revidere resolutionen, så den er i
overensstemmelse med WADA’s ændrede vedtægter.
Regeringen finder det relevant at revidere resolutionen, så den afspejler disse æn-
dringer.
Den nye resolution ventes at træde i kraft den 1. juli 2023.
Ang. pkt. 4 om sikring af respekt for menneskerettigheder ved organisering af større
sportsbegivenheder
Afslutningsvis kan nævnes, at formandskabet mht. dagsordenspunkt 4 lægger op til,
at sportsministrene drøfter sikring af respekt for menneskerettigheder ved organi-
sering af større internationale sportsbegivenheder.
Formandskabet peger på, at universelle menneske- og arbejdstagerrettigheder bør
være fuldt gældende inden for sporten. Det fremhæves også af formandskabet, at der
bør være et større fokus på korruption og sportswashing ved tildeling af værtskaber
for større idrætsbegivenheder.
Regeringen finder, at det er relevant at diskutere sikring af respekt for menneske-
rettigheder ved organisering af store internationale sportsbegivenheder, da
sportswashing-dagsordenen er vigtig og har fyldt meget i de senere år.
Den tidligere minister tog initiativ til en erklæring, som et overvældende flertal af
EU-lande underskrev, der opfordrer til mere demokratiske og gennemsigtige beslut-
ningsprocesser i de internationale idrætsforbund samt til respekt for menneskeret-
tigheder i forbindelse med tildeling af værtskaber for større sportsbegivenheder.
Regeringen anser det for afgørende, at der følges op på erklæringen.
EU’s samarbejde om idræt vurderes at spille en væsentlig rolle i forhold til at løfte
sportswashing-dagsordenen videre, da det europæiske niveau kan bidrage til at
skabe større synlighed og mere effektive løsninger i forhold til problemstillinger af
grænseoverskridende relevans.
Side 4
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Skriftlig orientering om kultur og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 15.-16. maj 2023, fra kulturministeren
Ved at deltage i drøftelsen kan man fra dansk side være med til at fastholde fokus
på sportswashing på europæisk plan og følge op på nævnte erklæring med udgangs-
punkt i grundlæggende værdier.
Side 5