Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del Bilag 83
Offentligt
Folketingets Kulturudvalg.
9/5-2023
Vedr. anlægsloven om Nyborg Slot.
Som det måske vil være Udvalget bekendt, er vi mange, der beklager det planlagte hensynsløse byggeri på
Nyborg Slot (og blandt andet forgæves har forsøgt at diskutere en alternativ placering).
Sagsforløbet i Slots- og Ejendomsstyrelsen har været i strid med basale forvaltningsretlige regler, og
Styrelsen blev da også – ikke overraskende – underkendt af Klagenævnet.
Hvis der nu laves en såkaldt anlægslov, der skal lovliggøre Styrelsens ulovlige forvaltningsakt, forbryder man
sig mod det væsentligste forfatningsretlige princip: magtadskillelsen. Den lovgivende magt bør ikke
korrigere en konkret afgørelse, som den dømmende magt har truffet.
En anlægslov indeholder vel normalt bevillinger og hjemmel til ekspropriation. Det kan ikke være
retmæssigt, at den skulle bevæge sig ind på Museumslovens område.
På vegne af
Claus M. Smidt, Foreningen til Gamle Bygningers Bevaring
Frederik Siemssen, Kultur & Arv
Catharina Collet, Europa Nostra
Bonnie R. Mürsch, Bygningsbevaringsfonden
og Niels-Knud Liebgott, Europa Nostra.
skal jeg hermed anmode om foretræde for Folketingets Kulturudvalg. Vi har fremsendt vores
korrespondance med Kulturministeriet, hvori ministeren afviser at mødes med os.
Med venlig hilsen
Jep Loft, formand for Arkitekturoprøret.