Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del Bilag 78
Offentligt
2698445_0001.png
Kommissorium for arbejdsgruppe om museumsreform
Formål
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil
”reformere forældet lovgivning,
rydde op i tilsandede strukturer og styrke kulturlivet i hele landet. Som en del af dette
arbejde vil regeringen bl.a. gennemføre en museumsreform, der åbner for flere stats-
anerkendte museer og skaber en mere retfærdig og gennemsigtig fordeling af muse-
umstilskuddene”.
Der nedsættes en arbejdsgruppe, som skal komme med anbefalinger til en reform af
statsanerkendte museers opgaver og tilskud. Arbejdsgruppen skal bl.a. se på, hvilke
opgaver museerne fremadrettet skal løse. Derudover skal arbejdsgruppen komme
med anbefalinger til et enkelt, gennemsigtigt og fleksibelt tilskudssystem med en
hensigtsmæssig incitamentsstruktur, der understøtter museernes opgaver. Arbej-
det skal munde ud i en rapport, hvorfra der kan tages stilling til en reform af de
statsanerkendte museers opgaver og tilskud.
Rammer for arbejdsgruppens arbejde
Formålet med arbejdsgruppens analyse og rapport er at komme med anbefalinger
til en reform af de statsanerkendte museers opgaver og tilskud. Analysens sigte er
dermed at levere et fagligt oplæg, der belyser mulige tiltag i en museumsreform,
herunder fordele og ulemper. Med dette udgangspunkt kan arbejdsgruppens analyse
opdeles i følgende:
1. Kortlægning af statslige og statsanerkendte museers eksisterende opgaver.
2. Anbefalinger til statsanerkendte museers fremtidige opgaver og kategorisering
af opgaver.
3. Beskrivelse og formulering af mulige elementer i tilskudsstrukturen for statsan-
erkendte museer, herunder kriterier for at modtage tilskud.
4. Anbefalinger til mulige modeller for en reform af tilskudsstrukturen for statsan-
erkendte museer, inkl. konsekvensberegninger. Modellerne afvejes ift. en række
parametre (fx fleksibilitet, incitamentsstrukturer og økonomisk bæredygtighed).
1. Kortlægning af statslige og statsanerkendte museers eksisterende opgaver
Arbejdsgruppen skal gennemføre en kortlægning af de statslige og statsanerkendte
museers eksisterende lovbestemte opgaver (indsamling, registrering, bevaring,
forskning og formidling) og ikke-lovbestemte opgaver.
Formålet med kortlægningen er at udarbejde et overblik over, hvilke opgaver stats-
lige og statsanerkendte museer løser i dag. Overblikket skal danne grundlag for
overvejelser om, hvilke opgaver de statsanerkendte museer skal løse fremover.
2. Anbefalinger til statsanerkendte museers fremtidige opgaver og kategorisering af
opgaver
Arbejdsgruppen skal på baggrund af kortlægningen komme med anbefalinger til de
statsanerkendte museers fremtidige opgaver og inddele opgaverne i forskellige ka-
tegorier. Arbejdsgruppen kan eventuelt vælge at tage udgangspunkt i de nuværende
museumskategorier (kulturhistorie, naturhistorie og kunst).
Dok. nr. 2023-1032
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Brev fra kulturministeren om nedsættelse af arbejdsgruppe vedr. museumsreform
Arbejdsgruppen skal som led i kategoriseringen af opgaverne komme med anbefa-
linger til, hvilke opgaver de statsanerkendte museer skal løse i fremtiden, herunder
om der er nye opgaver, som museerne evt. skal løse.
Arbejdsgruppen skal overveje hvilke opgaver, der vil være relevante og væsentlige
for at understøtte et fremtidigt, sammenhængende, bæredygtigt museumslandskab,
der sikrer relevante museer for borgere og samfund.
Endelig skal arbejdsgruppen overveje, om alle statsanerkendte museer fortsat skal
løse alle opgaver, og om opgaverne skal løses på samme niveau (fsva. kvalitetskrav).
Arbejdsgruppen kan inddrage museernes ansvarsområder, volumen og kapacitet til
at løse opgaverne.
Arbejdsgruppens anbefalinger til fremtidige opgaver skal ses i sammenhæng med de
opgaver, som statslige museer løser i dag. Arbejdsgruppen skal dog ikke komme med
anbefalinger til fremtidige opgaver for de statslige museer.
3. Beskrivelse og formulering af mulige elementer i tilskudsstrukturen for statsaner-
kendte museer
Med afsæt i resultaterne fra punkt 2 skal arbejdsgruppen komme med anbefalinger
til mulige elementer i tilskudsstrukturen for statsanerkendte museer, som kan un-
derstøtte en større sammenhæng mellem opgaver og tilskud.
Arbejdsgruppen kan bl.a. overveje muligheden for at indføre fx grundtilskud, opga-
veafhængige tilskud, incitamentsbaserede tilskud mv. Som led i beskrivelsen og for-
muleringen af mulige tilskudselementer skal arbejdsgruppen komme med anbefa-
linger til kriterier for at modtage tilskud. Herunder kriterier for at opnå og bevare
statsanerkendelse.
4. Anbefalinger til mulige modeller for en reform af tilskudsstrukturen for statsaner-
kendte museer, inkl. konsekvensberegninger
Arbejdsgruppen skal med afsæt i punkt 2 og 3 komme med anbefalinger til modeller
for et nyt tilskudssystem for de statsanerkendte museer. Modellerne kan variere ift.,
hvordan tilskudselementer sammensættes, herunder kriterierne for at modtage til-
skuddene. Modellerne afvejes og vurderes ift. en række parametre såsom bl.a. en-
kelhed, gennemsigtighed, fleksibilitet, incitamentsstrukturer og økonomisk bære-
dygtighed. Konkret skal modellerne:
Understøtte de statsanerkendte museers fremtidige opgaver og opgaveløsning.
Der skal være en tydelig sammenhæng mellem opgaver og fordeling af tilskud
mhp. at sikre gennemsigtige principper for fordelingen af statstilskud.
Understøtte et sammenhængende og økonomisk bæredygtigt museumsvæsen
med høj kvalitet. Modellerne skal sikre, at der fortsat er statsanerkendte mu-
seer i hele landet.
Sikre dynamik i tilskudssystemet, således at det statslige tilskud til enkelte
museer ikke er fastlåst. Der kan indbygges anbefalinger til, hvordan det stats-
lige tilskud jævnligt revurderes med henblik på at skabe fleksibilitet og incita-
ment til fortsat udvikling af museumslandskabet og museernes opgaveløsning.
Understøtte muligheden for at statsanerkende nye museer og fratage statsan-
erkendelser.
Side 2
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Brev fra kulturministeren om nedsættelse af arbejdsgruppe vedr. museumsreform
Sikre samspil mellem staten og kommunerne om museernes opgaver og tilskud
samt give incitament til et gensidigt forpligtende samarbejde og engagement i
statsanerkendte museer.
Anbefalingerne til modeller skal have fokus på enkelthed og være lette at admini-
strere.
De enkelte anbefalinger til modeller skal inkludere konsekvensberegninger, forstået
som en procentvis fordeling af det eksisterende samlede statstilskud i forhold til for-
skellige opgave- og tilskudselementer. Samtlige anbefalinger til modeller skal
kunne operere inden for den eksisterende samlede økonomiske ramme for det stats-
lige tilskud til statsanerkendte museer. Arbejdsgruppens anbefalinger til modeller
vil ligeledes kunne anvendes på forskellige økonomiske rammer. Arbejdsgruppen
skal desuden komme med anbefalinger til, hvordan et nyt tilskudssystem kan ind-
fases med henblik på at sikre museerne en passende omstillingsperiode.
Afrapportering
Arbejdsgruppen skal aflevere resultatet af arbejdet i en rapport. Rapporten skal be-
handle punkt 1-4,
jf. ovenfor.
Organisering
Kulturministeren nedsætter arbejdsgruppen og udpeger formand og 3-4 medlemmer
efter indstilling fra hhv. Organisationen Danske Museer, Kommunernes Landsfor-
ening, Dansk Erhverv og Dansk Industri. Kulturministeren udpeger desuden 3-5
øvrige medlemmer af arbejdsgruppen. Der lægges vægt på, at der i arbejdsgruppen
er medlemmer, som har indsigt i tilskudssystemer og erfaring fra større driftsområ-
der. Arbejdsgruppen forventes nedsat senest ultimo april 2023.
Arbejdsgruppen sekretariatsbetjenes af Kulturministeriet og Finansministeriet.
Kulturministeriet stiller materiale til rådighed for arbejdsgruppen, herunder viden
og data om de statsanerkendte museers eksisterende opgavevaretagelse og økono-
miske forhold.
Tidsplan
Analysen påbegyndes med kommissoriets godkendelse. Der udarbejdes ved analy-
sens opstart en tidsplan og leveranceplan for analysen. Analysen afrapporteres til
kulturministeren inden udgangen af oktober 2023.
Side 3