Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del Bilag 63
Offentligt
Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
Bekendtgørelse om støtte til ugeaviser
I medfør af tekstanmærkning nr. 242 ad 21.11.62 til § 21 på finansloven for finansåret
2023 fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på tilskud, der efter ansøgning ydes til trykte og
digitale skrevne lokale ugeaviser, der
har et indhold, som er redigeret til et lokalt dansk
publikum,
formidler selvstændigt journalistisk bearbejdet stof, og
har det blandede indhold,
der typisk karakteriserer ugeaviser, og som hidrører fra forskellige kilder.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Medie: Selvstændig trykt eller digital lokal ugeavis eller ugeavislignende publikation
inklusiv alle de tilknyttede platforme og versioner.
2) Trykt ugeavis: En periodisk udgivelse, der udkommer på regelmæssig basis, og som
distribueres til et bredere publikum på trykt papir eller lignende materiale, såsom avispapir,
indeholdende skrevne artikler, nyheder, annoncer og andre opdateringer af interesse for det
lokale samfund eller den pågældende lokale målgruppe og kan indeholde tekst, billeder m.v.
3) Digital ugeavis: En periodisk udgivelse, der udkommer på regelmæssig basis, og som
distribueres til et bredere publikum elektronisk via internettet eller andre digitale platforme,
indeholdende skrevne artikler, nyheder, annoncer og andre opdateringer af interesse for det
lokale samfund eller den pågældende lokale målgruppe og kan understøttes af billeder, lyd,
videoindhold m.v.
4) Udgiver: Den privatretlige juridiske person eller personligt ejede virksomhed, der driver
virksomhed med det formål at publicere og distribuere trykte og digitale ugeaviser og
ugeavislignende publikationer på en regelmæssig basis og er registreret som aktiv i Det
Centrale Virksomhedsregister (CVR), herunder foreninger, fonde og selvejende
institutioner.
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Udkast til bekendtgørelse om støtte til ugeaviser i 2023 (ugeavispuljen)
5) Blog og debatforum: Opinions-, holdnings- og livsstilsformat mv., hvor der ikke sker en
forhåndsredigering, redaktionel udvælgelse eller lignende, og hvis indhold ikke kan
karakteriseres som redaktionelt.
6) Lokalt medie: Et medie hvis indhold overvejende er af interesse for beboere i et
geografisk afgrænset lokalt område såsom en kommune, et bymæssigt kvarter eller et
naturligt handelsdistrikt m.v.
7)
Geografisk område: Et afgrænset lokalt område såsom en kommune, et bymæssigt
kvarter eller et naturligt handelsdistrikt m.v., som ved ansøgning angives som mediets
dækningsområde.
8) Redaktionelle omkostninger:
Omkostninger, der er forbundet med produktion af
redaktionelt indhold til det pågældende medie.
Kapitel 2
Støttebetingelser
§ 3.
Tilskud efter § 1 kan alene ydes til medier, der ikke samtidig ydes redaktionel
produktionsstøtte eller etableringsstøtte, jf. §§ 3-4 og § 7, i lov om mediestøtte. Tilskuddet
ydes for finansåret 2023.
Stk. 2.
Der ydes ikke støtte til:
1) Medier ejet af virksomheder, som helt eller delvis er statsejede eller hvor driften i langt
overvejende grad er direkte finansieret af offentlige midler.
2) Medier, hvis hovedformål er kommerciel reklame.
3) Medier, hvor der er en
direkte tilknytning mellem det redaktionelle stof og annoncerne.
4) Medier med anden interessefremmende karakter såsom lokale turisme- og erhvervsblade
eller publikationer fra foreninger og organisationer.
5) Blogs eller debatfora, der ikke er tilknyttet et medie.
6) Statslige myndigheder og statsfinansierede selvejende institutioner, der er omfattet af § 2,
stk. 1, nr. 1 og 2, i bekendtgørelse nr. 116 af 19. februar 2018 om statens regnskabsvæsen
mv., kommuner og regioner, kommunale og regionale organisationer og selskaber mv., som
er oprettet i henhold til lov om kommunernes styrelse, samt institutioner hvor statslige,
regionale eller kommunale tilskud til drift udgør over halvdelen og forventes vedvarende at
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Udkast til bekendtgørelse om støtte til ugeaviser i 2023 (ugeavispuljen)
dække halvdelen eller mere af institutionens ordinære driftsudgifter. Redaktionel
produktionsstøtte betragtes ikke som tilskud til institutioners, organisationers eller
selskabers drift.
§ 4.
Det er en betingelse for at opnå tilskud, jf. § 1, at mediet
1) er et selvstændigt medie med en ansvarshavende redaktør,
2) er et lokalt medie,
3) på redaktionen har redaktionelle medarbejdere, som sammen med den ansvarshavende
redaktør udgør minimum 0,5 lønnet redaktionelt årsværk,
4) har et indhold, hvor mindst 15 pct. af det samlede indhold er redaktionelt stof i form af
artikler m.v.,
5) i det redaktionelle stof dækker flere forskellige emner,
6) i det redaktionelle stof behandler nyhedsstof overvejende i form af lokalt stof,
7) har et indhold, hvor mindst 33 pct. af det redaktionelle stof er selvstændigt journalistisk
bearbejdet med henblik på offentliggørelse i det pågældende medie,
8) udkommer på regelmæssig basis,
9) er omfattet af Pressenævnets kompetence og på ansøgningstidspunktet er anmeldt hos
Pressenævnet.
Stk. 2.
Ved vurderingen af, om et medie er selvstændigt, jf. stk. 1, nr. 1, lægges der bl.a.
vægt på, at
1) mediets redaktionelle stof har en specifik og selvstændig værdi for mediet, og
2) mediet har et selvstændigt brand.
Stk. 3.
Ved en vurdering af, om mediet er lokalt, jf. stk. 1, nr. 2, lægges der bl.a. vægt på,
at
1) en væsentlig andel af det redaktionelle stof behandler lokale forhold i det pågældende
geografiske område,
2) en væsentlig andel af det selvstændigt journalistisk bearbejdede stof behandler lokale
forhold i det pågældende geografiske område,
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Udkast til bekendtgørelse om støtte til ugeaviser i 2023 (ugeavispuljen)
3) der i mediet jævnligt optræder redaktionelt stof fra hele det pågældende geografiske
område,
4) mediets brand og profil afspejler, at der er tale om et lokalt medie fra det pågældende
geografiske område.
Stk. 4.
I opgørelsen af de redaktionelle årsværk, jf. stk. 1, nr. 3, indgår lønnede
indholdsproducerende medarbejdere, herunder lønnede praktikanter samt redaktionelle
ledere med kreativ redaktionel slutproduktion til det pågældende medie. Et redaktionelt
årsværk kan bestå af flere medarbejdere. Freelancemedarbejdere tæller ikke med ved
opgørelsen af redaktionelle årsværk.
Stk. 5.
Ved redaktionelt stof, jf. stk. 1, nr. 4, forstås indhold, der ikke er annoncer. Ved
vurderingen af digitale mediers indhold sker opmålingen på baggrund af mediets wireframe.
Stk. 6.
Ved flere forskellige emner, jf. stk. 1, nr. 5, forstås redaktionelt stof om f.eks.
kultur, politik, samfund m.v. fra
det pågældende geografiske område.
Stk. 7.
Ved lokalt stof, jf. stk. 1, nr. 6, forstås et indhold, som handler om lokale forhold,
og som derfor kan have en særlig interesse for befolkningen i
det pågældende geografiske
område
samt de umiddelbart tilgrænsende områder.
Stk. 8.
Ved selvstændigt journalistisk bearbejdet stof med henblik på offentliggørelse i det
pågældende nyhedsmedie, jf. stk. 1, nr. 7, forstås produktion af indhold, der er aftalt med
mediet, og som er initieret, igangsat, udført af eller for, publiceret i og betalt af mediet.
Klummer, kommentarer, blogindlæg m.v. som leveres uden betaling kan tælles med som
selvstændigt journalistisk bearbejdet stof, såfremt den pågældende bidragsyder er fast
tilknyttet mediet.
Kapitel 3
Administration, ansøgning og dokumentation
§ 5.
Medienævnet varetager administrationen af tilskud, herunder træffer afgørelse, fører
kontrol og tilsyn efter denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Slots- og Kulturstyrelsen stiller sekretariatsbistand til rådighed for Medienævnet.
§ 6.
Tilskud ydes på baggrund af en ansøgning. Ansøgningen indsendes ved anvendelse af
den digitale selvbetjeningsløsning, som Slots- og Kulturstyrelsen stiller til rådighed.
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Udkast til bekendtgørelse om støtte til ugeaviser i 2023 (ugeavispuljen)
Ansøgninger, der ikke indgives ved denne form for digital selvbetjening, afvises af
Medienævnet, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Medienævnet fastsætter en frist for indgivelse af ansøgning efter denne
bekendtgørelse. Ansøgninger, som modtages efter den fastsatte frist, tages ikke i
betragtning.
Stk. 3.
Hvis Medienævnet finder, at der foreligger særlige forhold, der gør, at ansøger ikke
må forventes at kunne anvende digital selvbetjening, kan Medienævnet tilbyde, at
ansøgningen kan indgives på anden måde end ved digital selvbetjening efter stk. 1.
Medienævnet bestemmer, hvordan en ansøgning omfattet af 1. pkt. skal indgives, herunder
om den skal indgives mundtligt eller skriftligt.
Stk. 4.
En digital ansøgning anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for
Medienævnet.
Stk. 5.
Inden for den fastsatte frist, jf. stk. 2, kan der indsendes én ansøgning per medie.
§ 7.
Ved ansøgning, jf. § 6, stk. 1, skal ansøger oplyse
1)
om mediet oppebærer redaktionel produktionsstøtte eller etableringsstøtte for tilskudsåret
i henhold til lov om mediestøtte, jf. § 3, stk.1.
2) om virksomheden helt eller delvist er statsejet, jf. § 3, stk. 2, nr. 1, eller er omfattet af § 3,
stk. 2, nr. 6,
3) om virksomheden og mediet finansieres af offentlige midler og i givet fald med hvilken
andel,
4) om mediets hovedformål er kommerciel reklame, jf. § 3, stk. 2, nr. 2,
5) om der i mediet er en
direkte tilknytning mellem det redaktionelle stof og annoncerne, jf.
§ 3, stk. 2, nr. 3,
6) om mediet har anden interessefremmende karakter såsom lokale turisme- og
erhvervsblade eller publikationer fra foreninger og organisationer, jf. § 3, stk. 2, nr. 4,
§ 8.
Ansøgere skal ud over de i § 7 anførte oplysninger indsende følgende:
1)
Dokumentation for, at mediet opfylder betingelserne i § 4, stk. 1, nr. 1-9.
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Udkast til bekendtgørelse om støtte til ugeaviser i 2023 (ugeavispuljen)
2)
En opgørelse over mediets redaktionelle omkostninger opgjort i det seneste regnskabsår,
hvor der foreligger årsregnskab, jf. dog stk. 2. Opgørelsen skal vedlægges en
revisorpåtegnet erklæring, jf. stk. 3.
Stk. 2.
Såfremt mediet er omfattet af § 11, stk. 2, skal ansøgningen i stedet for
oplysningerne i stk. 1, nr. 2, vedlægges en opgørelse over mediets budgetterede
redaktionelle omkostninger i det seneste år før tilskudsåret.
Stk. 3.
Den revisorpåtegnede erklæring, jf. stk. 1, nr. 2, skal til enhver tid følge
bekendtgørelsen om godkendte revisorers erklæringer og de af Medienævnet udarbejdede
vejledninger herom.
§ 9.
Det er en betingelse for at modtage støtte efter denne bekendtgørelse, at udgiver af
mediet afgiver de nødvendige oplysninger til brug for fordelingen og udbetalingen.
Stk. 2.
Rigtigheden af oplysningerne på den digitale ansøgning bekræftes ved digital
signatur.
§ 10.
Medienævnet kan af ansøger kræve de oplysninger, Medienævnet finder nødvendige
for behandlingen af ansøgningen.
Stk. 2.
Medienævnet kan fastsætte en frist for afgivelsen af oplysninger.
Stk. 3.
Såfremt Medienævnet ikke modtager tilstrækkelige oplysninger fra ansøger, kan
der gives afslag på ansøgningen.
Kapitel 4
Udmåling af støtte
§ 11.
Tilskud beregnes i forhold til de enkelte mediers redaktionelle omkostninger, og det
beløb, der i tilskudsåret er afsat til formålet på finansloven. Omkostningerne opgøres på
ansøgningstidspunktet på baggrund af det seneste regnskabsår, hvor der foreligger
årsregnskab.
Stk. 2.
For medier, der ikke er udkommet i hele det seneste regnskabsår, hvor der
foreligger årsregnskab, beregnes tilskud i stedet på baggrund af et revisorpåtegnet budget
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Udkast til bekendtgørelse om støtte til ugeaviser i 2023 (ugeavispuljen)
for de redaktionelle omkostninger i det seneste år før tilskudsåret. Budgettet skal være
opdateret på baggrund af de faktiske omkostninger på ansøgningstidspunktet.
Stk. 3.
Medienævnet udarbejder en vejledning om, hvad der kan medregnes som
redaktionelle omkostninger.
§ 12.
Tilskud kan maksimalt udgøre 35 pct. af mediets redaktionelle omkostninger og
maksimalt 300.000 kr. årligt.
Stk. 2.
Det samlede årlige tilskud udbetalt til et medie efter denne bekendtgørelse kan ikke
udgøre mere end mediets samlede redaktionelle omkostninger.
Kapitel 5
Udbetaling, tilsyn og sanktioner
§ 13.
Udbetaling af tilskud foretages, når Medienævnet har afsluttet behandlingen af årets
ansøgninger.
Stk. 3.
Tilskud kan udbetales ratevist.
Stk. 4.
Tilskud udbetales til udgivers NemKonto.
§ 14.
Det påhviler tilskudsmodtager straks at meddele Medienævnet, såfremt der sker
væsentlige ændringer i de oplysninger, der har dannet grundlag for tildeling af tilskud.
Stk. 2.
En ansøger og modtager af tilskud skal til enhver tid afgive de oplysninger, som
Medienævnet udbeder sig i forbindelsen med behandlingen af ansøgningen om tilskud, og
som er nødvendige for administration af tilskudsordningen efter denne bekendtgørelse.
§ 15.
Medienævnet fører tilsyn med ordningen herunder ved stikprøvekontrol ved
modtagere af tilskud efter denne bekendtgørelse.
§ 16.
Medienævnet kræver udbetalt tilskud helt eller delvist tilbagebetalt og tilbagekalder
tilsagn om tilskud i tilfælde af, at:
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Udkast til bekendtgørelse om støtte til ugeaviser i 2023 (ugeavispuljen)
1) tilskudsmodtager har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet
væsentlige oplysninger i forbindelse med ansøgninger eller dokumentation, samt i tilfælde
hvor tilskudsmodtager ikke opfylder de betingelser, der er knyttet til tilskuddet, eller ikke
gennemfører de forudsatte aktiviteter,
2) mediet eller udbyder ikke opfylder de i bekendtgørelsen fastsatte krav, herunder hvis det
pågældende medie ved en efterfølgende klagesag hos Pressenævnet vurderes ikke at være
omfattet af Pressenævnets kompetence i støtteperioden, jf. § 4, stk. 1, nr. 9.
Stk. 2.
Medienævnet kan i umiddelbar forlængelse af en afgørelse efter stk. 1 fastsætte
skærpede vilkår for tilskud til et medie, herunder om aflevering af redegørelser,
dokumentation m.v., hvis dette er nødvendigt for at forebygge yderligere overtrædelser.
Stk. 3.
Medienævnet vil bringe udbetaling af støtte til et medie til ophør, hvis det ud fra en
samlet vurdering må anses for åbenbart, at grundlaget for støtte er bortfaldet.
Kapitel 6
Klageadgang
§ 17.
Medienævnets afgørelser truffet efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed.
Kapitel 7
Ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 18.
Bekendtgørelsen træder i kraft den [DATO].
[Hovedunderskriver]
/
[Medunderskriver]