Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del Bilag 60
Offentligt
2684790_0001.png
Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
TV 2 Danmark A/S’
ændringsforslag til EU-Kommissionens
forslag til Media Freedom Act
ARTIKEL 5
EU-Kommissionens forslag
Artikel 5, stk. 1
Public service-medieudbydere skal på en upartisk måde tilvejebringe en
mangfoldighed af oplysninger og meninger til deres publikum i
overensstemmelse med deres public serviceopgave.
Ændringsforslag
Artikel 5, stk. 1
Medlemsstaterne sikrer, at public service-medieudbydere uafhængigt og
på en upartisk måde kan tilvejebringe en mangfoldighed af oplysninger
og meninger til deres publikum i overensstemmelse med deres public
serviceopgave som fastsat af medlemsstaterne.
Begrundelse for ændringsforslag:
Se TV 2’s
høringssvar af 8. november 2022.
Artikel 5, stk. 2, første punktum
Lederen af public service-medieudbydernes ledelse og medlemmerne af
bestyrelsen udpeges efter en gennemsigtig, åben og
ikkediskriminerende procedure og på grundlag af gennemsigtige,
objektive, ikkediskriminerende og forholdsmæssige kriterier, der på
forhånd er fastlagt i national ret.
Artikel 5, stk. 2, første punktum
Lederen af public service-medieudbydernes ledelse og medlemmerne af
bestyrelsen udpeges efter en gennemsigtig og ikkediskriminerende
procedure og på grundlag af gennemsigtige, objektive,
ikkediskriminerende og forholdsmæssige kriterier, der på forhånd er
fastlagt i national ret.
Begrundelse for ændringsforslag:
Krav om en
åben
rekrutteringsproces kan risikere at hæmme public
service-medieudbydernes muligheder for at tiltrække og rekruttere de
bedst mulige kandidater til de øverste ledelseslag. For eksempel vil en
adgang til offentlig indsigt i de forskellige kandidaters identitet kunne
risikere at hæmme rekrutteringsmulighederne.
Præambel, betragtning 18
Public service-medier, der er oprettet af medlemsstaterne, spiller en
særlig rolle på det indre mediemarked ved at sikre, at borgere og
virksomheder har adgang til information af høj kvalitet og upartisk
mediedækning som led i deres opgaver. Public servicemedier kan
imidlertid være særligt udsat for risikoen for indblanding i betragtning
Præambel, betragtning 18
Public service-medier, der er oprettet af medlemsstaterne, spiller en
særlig rolle på det indre mediemarked ved at sikre, at borgere og
virksomheder har adgang til information af høj kvalitet og upartisk
mediedækning som led i deres opgaver. Public servicemedier kan
imidlertid være særligt udsat for risikoen for indblanding i betragtning af
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: TV2s forslag til konkrete justeringer i Media Freedom Act
2684790_0002.png
af deres institutionelle nærhed til staten og den offentlige finansiering,
de modtager. Denne risiko kan forværres af uensartede
sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med uafhængig forvaltning og
en afbalanceret dækning af public service-medier i hele Unionen. Denne
situation kan føre til partisk eller delvis mediedækning, forvride
konkurrencen på det indre mediemarked og påvirke adgangen til
uafhængige og upartiske medietjenester negativt. Med udgangspunkt i
de internationale standarder, som Europarådet har udviklet i denne
henseende, er det derfor nødvendigt at indføre retlige garantier for
public service-mediernes uafhængige funktion i hele Unionen. Det er
også nødvendigt at sikre, at public service-medieudbydere, uden at det
berører anvendelsen af Unionens statsstøtteregler, modtager
tilstrækkelig og stabil finansiering til at opfylde deres opgave, som
muliggør forudsigelighed i deres planlægning. En sådan finansiering bør
helst besluttes og afsættes på flerårig basis i overensstemmelse med
public service-medieudbydernes public serviceopgaver for at undgå
potentiel utilbørlig påvirkning fra årlige budgetforhandlinger. Kravene i
denne forordning berører ikke medlemsstaternes kompetence til at
finansiere public service-medier som fastsat i protokol nr. 29 om
offentlig radio- og tv-virksomhed i medlemsstaterne, der er knyttet som
bilag til traktaten om Den Europæiske Union og til traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde.
deres institutionelle nærhed til staten og den offentlige finansiering, de
modtager. Denne risiko kan forværres af uensartede
sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med uafhængig forvaltning og
en afbalanceret dækning af public service-medier i hele Unionen. Denne
situation kan føre til partisk eller delvis mediedækning, forvride
konkurrencen på det indre mediemarked og påvirke adgangen til
uafhængige og upartiske medietjenester negativt. Med udgangspunkt i
de internationale standarder, som Europarådet har udviklet i denne
henseende, er det derfor nødvendigt at sikre, at medlemsstaterne har
retlige garantier for public service-mediernes uafhængige funktion i hele
Unionen. Det er også nødvendigt at sikre, at public service-
medieudbydere, uden at det berører anvendelsen af Unionens
statsstøtteregler, modtager tilstrækkelig og stabil finansiering til at
opfylde deres opgave, som muliggør forudsigelighed i deres planlægning.
En sådan finansiering bør helst besluttes og afsættes på flerårig basis i
overensstemmelse med public service-medieudbydernes public
serviceopgaver for at undgå potentiel utilbørlig påvirkning fra årlige
budgetforhandlinger. Kravene i denne forordning berører ikke
medlemsstaternes kompetence til at definere brede og dynamiske public
serviceopgaver samt til at finansiere public service-medier som fastsat i
protokol nr. 29 om offentlig radio- og tv-virksomhed i medlemsstaterne,
der er knyttet som bilag til traktaten om Den Europæiske Union og til
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Begrundelse for ændringsforslag:
Se TV 2’s
høringssvar af 8. november 2022.
ARTIKEL 24
EU-Kommissionens forslag
Artikel 24
Offentlige midler eller enhver anden modydelse eller fordel, som
offentlige myndigheder indrømmer medietjenesteudbydere med
henblik på reklame, tildeles efter gennemsigtige, objektive,
Ændringsforslag
Generel bemærkning:
Bestemmelsen bør ikke omfatte statsejede aktieselskaber eller lignende,
der styres i medfør af almindelig selskabslovgivning og principper om
armslængde mellem ejer og bestyrelse. Ændringen vil kræve justering af
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: TV2s forslag til konkrete justeringer i Media Freedom Act
2684790_0003.png
forholdsmæssige og ikkediskriminerende kriterier og efter åbne,
forholdsmæssige og ikkediskriminerende procedurer. Denne artikel
berører ikke reglerne for offentlige indkøb.
Offentlige myndigheder, herunder nationale, føderale eller regionale
regeringer, tilsynsmyndigheder eller -organer samt statsejede
virksomheder eller andre statskontrollerede enheder på nationalt eller
regionalt plan eller lokale regeringer i territoriale enheder med over 1
million indbyggere, offentliggør nøjagtige, omfattende, forståelige,
detaljerede og årlige oplysninger om deres reklameudgifter, der er
tildelt medietjenesteudbydere, og som mindst skal indeholde følgende
oplysninger: (a) de juridiske navne på de medietjenesteudbydere,
hvorfra der er købt reklametjenester (b) det samlede årlige beløb, der
er brugt, og de beløb, der er brugt pr. medietjenesteudbyder.
De nationale tilsynsmyndigheder eller -organer overvåger fordelingen af
statslig reklame på mediemarkeder. For at vurdere nøjagtigheden af de
oplysninger om statslig reklame, der stilles til rådighed i henhold til stk.
2, kan de nationale tilsynsmyndigheder eller -organer anmode de i stk. 2
omhandlede enheder om yderligere oplysninger, herunder oplysninger
om anvendelsen af kriterierne i stk. 1.
Tildelingen af statsmidler til medietjenesteudbydere med henblik på
køb af andre varer eller tjenester end statslig reklame er underlagt
kravene i stk. 1. Denne artikel berører ikke anvendelsen af
statsstøttereglerne.
ordlyden af artikel 24 og artikel 2, nr. 15 samt justeringer af præamblens
betragtning 10.
Begrundelse for ændringsforslag:
Se TV 2’s
høringssvar af 8. november 2022.