Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del Bilag 6
Offentligt
Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
Grund- og nærhedsnotat
Kulturministeriet, 7. november 2022
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af en fælles ramme for
medietjenester i det indre marked (europæisk retsakt om mediefrihed) og om ændring af direktiv
2010/13/EU KOM(2022) 457
Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg.
Nyt notat
1. Resumé
EU-Kommissionen har den 16. september 2022 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
oprettelse af en fælles ramme for medietjenester i det indre marked (europæiske retsakt om mediefrihed) og om ændring af
direktiv 2010/13/EU om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af
audiovisuelle medietjenester (direktiv om audiovisuelle medietjenester). Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel
114 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivninger vedr. det indre markeds funktion og skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Kommissionen fremhæver, at baggrunden for fremsættelsen af forslaget er, at der i dag er en række udfordringer, der påvirker
funktionen af det indre marked for medietjenester og medietjenesteudbydere. Kommissionen oplyser, at forslaget har til formål
at forbedre funktionen af det indre marked og beskytte mediepluralismen og den redaktionelle uafhængighed i EU ved at
fremme grænseoverskridende aktiviteter og investeringer i medietjenester, øge reguleringssamarbejdet mellem medlemsstaterne
og den lovgivningsmæssige konvergens, fremme udbuddet af medietjenester af høj kvalitet og sikre en gennemsigtig og retfærdig
fordeling af økonomiske ressourcer. Forslaget er desuden en del af EU’s indsats for at fremme demokratisk deltagelse,
bekæmpe desinformation og støtte mediefriheden og -pluralismen som fastsat i Kommissionens handlingsplan for europæisk
demokrati.
Den foreslåede forordning pålægger medlemsstater at sikre modtagere af medietjenester og medietjenesteudbyderes rettigheder
i det indre marked, herunder at respektere medietjenesteudbydernes reelle redaktionelle frihed samt at forbedre beskyttelsen
af journalistiske kilder. Der opstilles bestemmelser om indgreb mod medietjenesteudbydere mv. begrundet i de pågældendes
nægtelse af at videregive oplysninger om deres kilder og om brug af spyware mod medietjenesteudbydere mv., ligesom
medlemsstaterne skal udpege en uafhængig myndighed til at behandle klager vedrørende overtrædelse af disse bestemmelser.
Forslaget indeholder bestemmelser om en stabil finansiering af public service-medier for at sikre, at de kan løse deres opgave
og bevare deres uafhængige funktion. Det foreslås også, at medietjenesteudbydere skal offentliggøre oplysninger om
medieejerskab, navnlig om direkte, indirekte og reelle ejere, til modtagere af medietjenester.
Det foreslås at oprette Det Europæiske Råd for Medietjenester (”medierådet”), hvis primære opgaver er at bistå
Kommissionen med at sikre konsekvent anvendelse af den foreslåede forordning og de nationale regler til gennemførelse af
AVMS-direktivet og rådgive om reguleringsmæssige, tekniske eller praktiske aspekter af anvendelsen af EU-retten.
Medierådet skal desuden fremme samarbejde og effektiv udveksling af oplysninger, erfaringer og bedste praksis mellem de
nationale tilsynsmyndigheder og kan udarbejde udtalelser efter aftale med Kommissionen eller efter anmodning fra
1