Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del Bilag 59
Offentligt
2683009_0001.png
H.C. Andersen
– med fortiden ind i fremtiden
H.C. Andersens verdensberømte digtning har et
ganske særligt momentum i disse år hos et stort
publikum og en række af nutidens allerbedste
internationale kunstnere. H.C. Andersen Centret,
SDU, og H.C. Andersens Hus/Museum Odense
er derfor gået sammen om en stærk, koordine-
ret indsats for H.C. Andersens værk. Det danske
samfund får alt for lidt ud af den guldgrube, som
H.C. Andersens digtning og kunst udgør. Men i
samarbejde mellem partnere fra kunstverdenen,
forskning, undervisning og erhverv kan Andersens
momentum udnyttes, og det enestående værk
løftes ind i en fremtid fuld af muligheder og over-
raskelser. Derfor skal der sættes ind med digitali-
sering, oversættelse, sparring med kunstnere og
erhvervsliv og fuldstændig nytænkt formidling.
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 59: Henvendelse fra H. C. Andersen Centret vedr. projektbeskrivelse for projekt H. C. Andersen - med fortiden mod fremtiden
2683009_0002.png
H.C. Andersen er dansk – og hører hele verden til
H.C. Andersen er verdens bedst kendte dansker! Han
er i samme litterære verdensliga som William Sha-
kespeare, Charles Dickens, Franz Kafka, James Joyce
og Jane Austen. Hans værk er dansk kulturarv og
repræsenterer Danmark internationalt. Hans eventyr
og fortællinger er en integreret del af vores fælles-
skab og de værdier, vi forsvarer og udbreder. Overalt
i verden indgår Andersens eventyr om ”Den grimme
Ælling” og ”Kejserens nye Klæder” i den fælles be-
vidsthed og offentlige samtale, ligesom fortællingen
om hans eget ufattelige livsforløb bliver ved med at
fascinere kloden rundt. H.C. Andersen sagde selv:
”Jeg hører verden til!” – og det gør hans kunst også.
Således er han oversat til over 160 sprog, og Wikipe-
dia rummer artikler om ham på hele 171 sprog – langt
flere end andre danskere og de fleste internationale
forfattere.
H.C. Andersen skrev for både børn og voksne. Hans
kunst er vigtig i alle livsfaser og bliver ved med at
optage og inspirere læsere, forfattere og kunstnere.
Det danske samfund får i dag alt for lidt ud af H.C.
Andersens kunstneriske guldgrube. Andersens værk
er et uvurderligt aktiv, som i langt højere grad kan
bruges til at skabe læseglæde, kreativitet, mellem-
menneskelig forståelse, kulturel sammenhængskraft
og fællesskab. Forfatterskabet kan positionere Dan-
mark i verden og styrke eksport, turisme og kultur-
fremstød. Alt det vil vi gerne gøre med en koordine-
ret indsats i projektet:
H.C. Andersen – med fortiden
ind i fremtiden.
Der er momentum for at gøre det lige nu, men det er
også nødvendigt. Indvielsen af det nye H.C. Ander-
sens Hus i 2021 har skabt fornyet national og interna-
tional opmærksomhed omkring forfatteren; det nye
H.C. Andersens Hus har simpelthen medvirket til
anerkendelsen af Odense som eftertragtet internati-
onal kulturby i medier som
New York Times
og
Vogue.
Men samtidig er bevarelsen og fornyelsen af formid-
lingen af H.C. Andersens kunst stærkt udfordret.
H.C. Andersens manuskripter er regulært i fare for
at forvitre på grund af den blæktype, som han skrev
med. Store digitale databaser med Andersens tekster
er ved at gå tabt på længst forældede platforme.
Og undervisning og formidling af Andersens kunst
trænger til en gennemgribende modernisering. Børn
og unge skal kunne møde Andersen på en måde, så
de forstår, hvorfor hans kunst er ganske særlig, og
hvorfor han er en del af vores fælles kulturarv.
Med
H.C. Andersen – med fortiden ind i fremtiden
vil vi – sammen med en lang række samarbejds-
partnere i ind- og udland – vende de forskellige
udfordringer til en succes i kraft af en samlet am-
bitiøs indsats for H.C. Andersen som central dansk
kulturarv. Siden projektets præsentation ved en
høring på Christiansborg i 2018 har det modtaget
såvel bred politisk opbakning som finansiel støtte fra
Kulturudvalget til henholdsvis projektmodning og
digital tilgængeliggørelse af H.C. Andersens udgivne
tekster. Begge dele har været vigtige skridt på vejen
til at udfolde H.C. Andersens fulde potentiale.
2
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 59: Henvendelse fra H. C. Andersen Centret vedr. projektbeskrivelse for projekt H. C. Andersen - med fortiden mod fremtiden
2683009_0003.png
Fire indsatsområder for H. C. Andersen
– med fortiden ind i fremtiden
For at sikre både H.C. Andersen som levende litterær
kulturarv og en enestående national og international
formidling af forfatteren omfatter satsningen følgen-
de fire områder:
1. Digital udgivelse og adgang til Andersens
trykte værker og manuskripter
Digitaliseringen af H.C. Andersens værker skal gen-
nemgribende moderniseres, så danskerne både nu
og i fremtiden sikres adgang til hans originale tekster.
Digitaliseringen af dele af Andersens værk er allerede
i gang, men der er brug for at etablere en helt ny di-
gital portal, som giver én indgang til alt originalt An-
dersen-materiale. Takket være 1,7 mio. kr. bevilget af
Kulturudvalget er de komplette trykte værker under
online-udgivelse. De vil danne rygraden i hjemme-
siden hcandersen.dk, der ét sted vil samle et væld af
ressourcer, som kan bidrage til forståelsen af hans liv
og værk. Der er især meget at hente i H.C. Andersens
rige og internationalt enestående forfatterarkiv, som
er udpeget til verdenskulturarv af UNESCO. I forfat-
terarkivet er bevaret udkast, kladder og renskrifter til
Andersens eventyr såvel som til hans romaner, digte,
skuespil, rejseskildringer, selvbiografier m.m. Vigtige
skridt er taget, men den komplette digitalisering er en
absolut nødvendighed for bevaringen af H.C. Ander-
sens værk som dansk kulturarv.
2. Fornyelse af undervisningen i H.C. Andersen
H.C. Andersen indgår i den nationale kanon, så alle
danske skoleelever møder ham i grundskolen og på
ungdomsuddannelserne. Med helt nytænkte tilgange
kan det blive en langt mere relevant og inspirerende
oplevelse, der åbner elevernes øjne for Andersens
værdier og særlige kreativitet. Vi vil udvikle inddra-
gende undervisningsforløb, der arbejder med mange
medier og delagtiggør eleverne i Andersens egne
arbejdsmetoder. Nytænkte undervisningsmaterialer
udviklet med inddragelse af undervisere efter aktu-
elle læringsmål i relevante fag skal være frit tilgæn-
gelige. De vil sammen med kurser, erfaringsdeling
og efteruddannelse blive spredt gennem nationale
netværk inden for undervisningssektoren og gennem
bibliotekernes børnerettede formidling.
3. H.C. Andersen inspirerer kunst- og kultur
H.C. Andersens mangesidede værk er en utrolig rig
kilde, der bliver ved med at inspirere til ny kunst og
kultur i mange genrer og medier. Men ændringen
i vores medieforbrug og kunstneres arbejde med
forskellige genrer lægger op til at styrke H.C. An-
dersens tilstedeværelse i kunst og populærkultur.
Dertil oplever vi en markant stigende efterspørgsel på
fagligt funderet sparring fra kunstnere og forfattere,
der arbejder med Andersen i deres kreative processer.
For at kvalificere H.C. Andersens relevans for nutiden
vil projektet derfor imødekomme denne efterspørgsel
og fremme udviklingen af kunst- og kulturproduktion
med afsæt i hans kunstneriske univers.
4. Den internationale H.C. Andersen
Der er bred international interesse for formidlingen
af H.C. Andersens person, hans tid og omstændighe-
derne omkring hans forfatterskab. Den interesse vil
vi gerne imødekomme og udbygge med et storstilet
kulturfremstød, der skal fremme kendskabet til An-
dersen og Danmark i verden og samtidig tilvejebrin-
ge værdifuld viden om Andersens verdenslitterære
betydning. Det vil vi gøre i kraft af et stort oversættel-
3
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 59: Henvendelse fra H. C. Andersen Centret vedr. projektbeskrivelse for projekt H. C. Andersen - med fortiden mod fremtiden
2683009_0004.png
sesprojekt, som går ud på at lade et udvalg af Ander-
sens eventyr oversætte til en række sprog udvalgt ud
fra både oversættelsesfaglige og strategiske vurderin-
ger. Projektet forankres i vores omfattende inter-
nationale netværk af oversættere og illustratorer og
bygger videre på erfaringer, vi har indsamlet gennem
arbejdet med at nyoversætte alle Andersens eventyr
og historier til engelsk
(https://hcams.andersen.sdu.
dk/exist/apps/andersen-irons/index.html).
I det nye
projekt udvider vi med oversættelser til bl.a. kinesisk/
mandarin, hindi og spansk, der sammen med engelsk
er verdens fire mest udbredte sprog. Samtidig vil vi
kortlægge Andersens betydning i de lande og sprog-
områder, som oversættelserne henvender sig til.
Andersens kulturarv løftes i Odense
H.C. Andersen er national kulturarv med global
gennemslagskraft, og i Odense og i hele den syd-
danske region er der længe gjort en stærk indsats for
at synliggøre og fremme kendskabet til eventyrdig-
teren i både ind- og udland. Odense er midtpunktet
for viden om H.C. Andersen og formidling af den.
Odense har arbejdet for at skabe autentiske og
eventyrlige turistattraktioner. I 2021 indviede vi et
nyt og udvidet H.C. Andersens Hus, tegnet af den
japanske arkitekt Kengo Kuma. Det fantastiske hus
og haveanlæg har sat Odense og Danmark på ver-
denskortet som hjemland for H.C. Andersen.
Formidlingen foregår i tæt samarbejde mellem
Odense Kommune
og en række aktører:
H.C. Andersen Centret
ved SDU i Odense forsker i
H.C. Andersens værk og betydning. Forskningen
lægger grund under en fagligt funderet formidling
af H.C. Andersen som verdenskendt kunstner og
ikon. Centret ledes af lektor, ph.d. Torsten Bøgh
Thomsen, der er en internationalt førende H.C.
Andersen-forsker med et meget stærkt netværk.
Museum Odense
er et selvejende statsanerkendt
museum som omfatter det ikoniske gule
H.C. An-
4
dersens Hus.
Museets aktiviteter omfatter formid-
ling, undervisning, forskning, samlingsarbejde og
bevaring. Indsatsen ledes af Jens Toftgaard, der
er ph.d. og master i offentlig ledelse og ansat som
udviklingschef for H.C. Andersens Hus med an-
svar for formidling, samlinger, forskning og digital
tilgængeliggørelse af H.C. Andersen.
H.C. Andersen Fonden
er en national fond, støttet af
Odense Kommune. Fonden deler omkring 5 mio.
kr. ud om året til at udbrede kendskabet til H.C.
Andersen og hans værk gennem forskning, formid-
ling, kulturturisme og undervisning.
• Hertil kan nævnes
H.C. Andersen Festivals, H.C.
Andersen Festspillene, H.C. Andersen Julemarked,
H.C. Andersen Priskomite, The Hans Christian An-
dersen Literature Award
m.fl. som er initiativer, der
udbygger og underbygger oplevelsespotentialet i
H.C. Andersens liv og værk.
Projekt
H.C. Andersen – med fortiden ind i frem-
tiden,
vil blive en stærk spiller med disse og andre
gode samarbejdspartnere lokalt, nationalt og inter-
nationalt.
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 59: Henvendelse fra H. C. Andersen Centret vedr. projektbeskrivelse for projekt H. C. Andersen - med fortiden mod fremtiden
2683009_0005.png
Bevillingsbehov og organisering
For at sikre og udfolde H.C. Andersens fulde poten-
tiale er der behov for en national indsats og et ambi-
tiøst løft. Det vil kræve organisation, ressourcer og
længerevarende arbejde, der bygger videre på det
eksisterende H.C. Andersen Center ved SDU i nært
samarbejde med Museum Odense. Centret har en
etableret basis i form af forskningsledelse, forskere
(i alt 12 medarbejdere) og et omfattende interna-
tionalt netværk. Museet (i alt ca. 8 medarbejdere
på området) bidrager med centrale kompetencer i
forhold til undervisning, formidling og kulturarvs-
forskning. Begge institutioner fortsætter naturligvis
med at udføre forskning og formidling på samme
niveau som nu – og udgør således den platform og
det erfaringsgrundlag, som
H.C. Andersen – med
fortiden ind i fremtiden
kan bygge på.
Projektet har tidligere modtaget bred politisk op-
bakning og økonomisk støtte. Siden høringspræsen-
tationen på Christiansborg i 2018 har det modtaget
1 mio. kr. i projektmodningsmidler og yderligere 1,7
mio. kr. i finansiering til at realisere et af projektets
delmål: den digitale tilgængeliggørelse af alle H.C.
Andersens udgivne værker. Med denne generøse
bevilling er et vigtigt skridt taget.
H.C. Andersen –
med fortiden ind i fremtiden
vil imidlertid have be-
hov for et betydeligt løft i tilførsel af midler. Konkret
kunne der tilføres midler fra Folketingets finanslov
efter denne model:
• En foreløbig fireårig bevilling, der skaber basis
for og indfrier de første store mål for bevarelse og
synliggørelse af H.C. Andersen som dansk kul-
turarv med omfattende international betydning.
En sådan bevilling til udvikling af
H.C. Andersen
– med fortiden ind i fremtiden
og iværksættelse af
en række tiltag ville skulle være i størrelsesorden
ca. 8 mio. kr. per år eller i alt 31,4 mio. kr. over fire
år. Omkostningerne er udspecificeret i det vedlag-
te budget.
• Når investeringens værdi er bevist, fremskrives
bevillingen i en overskuelig årrække, f.eks. i to fi-
reårige bevillinger på et lidt lavere niveau primært
for at fortsætte digitaliseringsindsatsen.
Budget er vedlagt.
Lektor Torsten Bøgh Thomsen,
Centerleder H. C. Andersen Centret
Udviklingschef Jens Toftgaard,
Museum Odense
Professor Anne-Marie Mai,
Programleder H. C. Andersen Centret
På vegne af SDU, Museum Odense/H.C. Andersens
Hus og H.C. Andersen Fonden.
5
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 59: Henvendelse fra H. C. Andersen Centret vedr. projektbeskrivelse for projekt H. C. Andersen - med fortiden mod fremtiden
2683009_0006.png