Kulturudvalget 2022-23 (2. samling), Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del Bilag 50, BUU Alm.del Bilag 70
Offentligt
2674168_0001.png
Kulturudvalget 2022-23 (2. samling),Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
Foretræde 15. marts 2023
Skriftligt materiale
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Materiale fra Levende Musik i Skolen om deres arbejde
2674168_0002.png
FAKTA OM LMS
Levende Musik i Skolen er nationalt kompetencecenter for professionel musikformidling og skolekoncerter
til/i grundskolen med både en udøvende og rådgivende funktion.
LMS er sat i verden for at sikre alle landets grundskoleelever et godt, inspirerende og lærerigt møde med
det professionelle musikliv.
LMS arbejder i sit udbud med diversitet på mange parametre, og koncerter præsenterer et væld af genrer,
som eleverne kun sjældent finder frem til på egen hånd.
Koncertproduktionerne er kurateret af et fagudvalg og finpudset af et fagteam af producenter. Til hver kon-
cert medfølger et specialudviklet undervisningsmateriale, der er tilpasset trinmål og koncert, så oplevelsen
slår rødder i skoleskemaet.
Koncerterne afholdes som udgangspunktet i skolernes trygge rammer, men kan også afholdes i kulturhuse
eller på spillesteder, så der dannes bro til det lokale kulturliv.
LMS I RUNDE TAL
Levende Musik i Skolen er landets største koncertarrrangør og står årligt bag
• 3000 professionelle koncerter for
• 350.000-400.000 grundskoleelever og har fast kontrakt med
• 69 kommuner
Levende Musik i Skolen udbyder skolekoncerter med
• 160 musikgrupper og aflønner således
• 500 musikere
LMS Skolekoncerter vurderes på en skala fra 1-5 til
• 4,9 af skolerne og
• 4,9 af musikerne
Levende Musik i Skolens er nonprofit med en økonomi bestående af
14.890.000 kr. i driftstilskud fra Statens Kunstfond
10.000.000 kr. i ekstrabevilling på finansloven
800.000 kr. fra fonde (usikre midler)
15.500.000 kr. i egenindtægter fra skoler/kommuner
LMS KONCERTORDNING
Kommuner kan skrive en 1-årig eller 3-årig kontrakt med LMS.
Ved indgåelse af en 3-årig kontakt opnår kommunen:
• Fastfrysning af prisen. I 2023-24 er den på 34,5 kr. pr. elev i
kommunen
• Gratis deltagelse for 1-3 personer ved den årlige LMS Festival
• Gratis opstart af det elevinddragende koncept KulturCrew
• Gratis lærerworkshop
• Gratis PR-/familiekoncert
• Mulighed for tilkøb af LMS Familiekoncerter for 4-9-årige
Pt fordeler kommunekontrakterne sig på 19 1-årige og 50 3-årige.
1/19
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Materiale fra Levende Musik i Skolen om deres arbejde
2674168_0003.png
LMS STRUKTUR OG ORGANISERING
LMS har siden amternes nedlæggelse i 2007 opbygget en stærk struktur i hver af vores støt stigende
antal medlemskommuner. Ens for dem alle er, at vi på hver skole har en kontaktlærer, i hver kommune
en kontaktperson og i hver region en områdekonsulent. Der holdes mindst ét årligt netværksmøde
lokalt, og mange deltager i den tilbagevendende, nationale LMS Festival. Således forankres koncert-
ordningen fra lærerværelse til kommunekontor, og LMS værner kontinuerligt om netværket, som i vid
udstrækning består af engagerede fagpersoner og ildsjæle, der taler koncerternes og musikkens sag på
skolen og i kommunen.
Organisationsdiagram
LMS FAGUDVALG
Udvælger musikgrupperne til skolekoncert-turné.
Eksternt panel af relevante fagfolk udvalgt kun til
denne opgave, løbende udskiftning.
LMS PRODUCENTER
Team omkring hver musikgruppe, som arbejder
med koncertformidling og undervisningsmateriale.
Primært eksterne medarbejdere med relevant
musisk og skole-faglig baggrund.
LEVENDE MUSIK I SKOLEN
Turnéplanlægning, kontakt med musikere/kommuneskoler,
bindeled til nationale og internationale netværk, PR og
kommunikation, politisk arbejde, opsøgende salgsarbejde
ift skoler/kommuner mm.
LMS OMRÅDE-
KONSULENTER
En-to i hver landsdel.
Koordinering og servicering
af netværk på kommunalt
niveau. Kontaktled til skoler
og kommuner. Eksterne/
interne medarbejdere.
KOMMUNE-
KONTAKTER
Én i hver kommune. Aftaler og
økonomi, kontakt til skoler, sikrer
lokalt ejerskab. Evt. netværk/kon-
taktled til musikskolen, spillested,
ensembler osv. Ofte børnekultur- /
læringskonsulent, musik- /kultur-
skoleleder eller relevant admini-
strativ medarbejder i kommunen.
SKOLEKONTAKTER
Én på hver skole. Står for
kontakt til LMS, musikere,
koncertafvikling, forbere-
delse, festivaldeltagelse,
vidensdeling på skolen.
Typisk musiklærer, PLC’er
eller lignende.
2/19
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Materiale fra Levende Musik i Skolen om deres arbejde
2674168_0004.png
LMS Skolekoncertordning
Aftale
Ingen kontakt
Dialog
Dialog & løssalg
Løssalg
3/19
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Materiale fra Levende Musik i Skolen om deres arbejde
2674168_0005.png
LMS Skolekoncertordning
Kommuner med aftaler på plads *
Albertslund
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Fredensborg
Frederikshavn
Frederikssund
Faaborg-Midtfyn
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Kalundborg
Kolding
København
Køge
Langeland
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Næstved
Odder
Odsherred
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Roskilde
Rudersdal
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Sydslesvig
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Dialog
Allerød
Favrskov
Faxe
Dialog & løssalg
Esbjerg 
Fredericia 
Gentofte 
Greve 
Jammerbugt 
Odense 
Randers 
Ringsted 
Rødovre
Struer
Syddjurs 
Varde 
Ingen kontakt
Assens
Fanø
Gladsaxe
Glostrup
Kerteminde
Lejre
Læsø
Nordfyns
Nyborg
Ærø
Frederiksberg
Furesø
Stevns
Svendborg
* LMS-aftale betyder, at der er opbygget
struktur med kommunekontakt og
skolekontakter og tegnet kontrakt for alle
eller udvalgte grundskoleelever i kommunen.
4/19
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Materiale fra Levende Musik i Skolen om deres arbejde
2674168_0006.png
Skolerne siger
“Eleverne var helt tryllebundne og sad yderst på stol-
ekanten og lod sig rive med. Da der blev spillet “Hur-
tige Hænder” og lagt op til fællessang, sad mange
af eleverne med armene om hinanden og sang med.
Det var ganske enkelt kuldegysningsfremkaldende!”
Baaring Efterskole & Højskole, Middelfart. Efter koncert med Who Killed
Bambi og Ida Wenøe.
“Vi har aldrig haft en bedre kon-
cert for udskolingen. Virkelig godt,
at de fortæller om deres vej til,
hvor de er nu både som menne-
sker og som kunstnere. Flere børn
kunne virkelig relatere til det med,
at det er svært at være sig selv
100%. SÅ godt med fokus på det.”
Terndrup, Rebild Kommune.
Efter koncert med Asbjørn.
“Vi følte os meget heldige over at få lov til at komme
til intim-koncert midt i skoletiden. Fantastisk under-
visningsmateriale, virkelig brugbart og givtigt. 6.-8.
klasse har fået en oplevelse, de aldrig vil glemme.
Enestående ordning, at få lov til at få sådan et tilbud i
skoletiden er virkelig luksus.”
Herskindskolen, Skanderborg. Efter koncert med Solsort.
“De fleste af vores elever ville aldrig opleve en
livekoncert, hvis vi ikke havde denne ordning – den
burde gælde for alle skoler i Danmark. Det er nogle
fantastisk dygtige musikere vi, møder, og de er gode
til at vise deres glæde for musikken.”
Vemmelev Skole, Slagelse. Efter koncerter med Drumdrum og Rumlerim.
“Jeg var bange for, at 45 minutters
opera ville være for meget for 0.
klasse, men tiden fløj, og eleverne
sang melodierne resten af dagen”
Baltorpskolen afd. Grantoften, Ballerup Kommune.
Efter koncert med Det lille operakompagni.
“Jeg kan se, at det flytter noget hos eleverne, når de
præsenteres for noget fremmedartet – først i under-
visningen og senere via en live-koncert. Tak til LMS
for, at I holder fast i genrebredden – skolekoncertord-
ningen er vores bedste mulighed for at præsentere
eleverne for musik, de ikke er vant til at lytte til.”
Cornelius Hansen-Skolen, Flensborg. Efter koncert med IKI.
“Vi ELSKER vores skolekoncerter. Der ligger så
megen faglighed i arbejdet med undervisningsmate-
rialerne omkring koncerterne - og koncerten er i sig
selv så givende for alle børn.”
Baggesenskole, Slagelse.
Efter koncert med Mike Andersen & Jens Chr. Dam.
“Flere elever giver udtryk for, at det
er det bedste musik, de nogen-
sinde har hørt. Der er mange, der
fortæller, at det er første gang, at de
har se alle de instrumenter og hørt
dem i virkeligheden.”
Østofte Landsbyordning, Lolland. Efter koncert med
Casper Mikkelsens Dejlige Jazzband.
6/19
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Materiale fra Levende Musik i Skolen om deres arbejde
2674168_0007.png
LMS’ samarbejdspartnere siger
“Levende Musik i Skolen understøtter fælles mål for
musik på allerfineste vis. Mødet med den levende
musik bliver i skolen ofte kun til mødet med klaver
og guitar, så med en årlig skolekoncert sikrer, vi at
børnene oplever et væld af instrumenter og musikere
på tætteste hold og hørermusik i genrer de ellers
sjældent eller slet ikke bliver præsenteret for. Mange
børn oplever kunst og kultur gennem en skærm, men
med koncerterne fra LMS får lærerne mulighed for at
arbejde med musikforståelsen i klassefællesskabet,
hvor eleverne opfylder fagets mål om at lytte op-
mærksomt til og udtrykke sig varieret om musik.”
Karen Johansen
Forperson, Musiklærerforeningen
“Jeg synes, at LMS’ professionelle tilgang – det, at vi
kan nå alle børn uanset social baggrund og forudsæt-
ninger – er fantastisk. Det er et løft til musiklivet, men
det er endnu vigtigere et løft til børnene, hvor vi med
et samarbejde mellem kommunerne og en organi-
sation som LMS, kan give dem en stor oplevelse og
en masse inspiration, fællesskab, selverkendelse og
kognitive kundskaber.”
John Bøgelund Frederiksen
Kulturchef, Silkeborg Kommune
“Det vigtigt, at vi får musikken ud til børnene, så
børnene kan komme ind i musikken. Det er det,
skolekoncerter kan. Eleverne kan virkelig blive flyttet.
De kan få en fællesskabsfølelse, som vi kan bruge i
resten af skoletiden også. Musik i skolen er vigtigt.
Jeg tror på, at vi kan komme ud til alle skoler, at alle
børn kan få en skolekoncert hvert år.”
Claus Hjortdal
Forperson, Skolelederforeningen
“Aftalen med LMS er med til at styrke samarbejdet
mellem de lokale aktører, hvor vi arbejder på en
fælles, ambitiøs plan om, at alle skolebørn i Hern-
ing Kommune skal opleve en professionel koncert i
løbet af skoleåret. Skolekoncerterne giver os også
mulighed for at udvikle Fermaten som spillested. Jeg
kan selv huske som barn i skolen at blive inspireret
af skolekoncerter til selv at spille musik. Det betyder
meget for mig at give børnene den inspiration videre,
når skolekoncerterne kommer på Fermaten.”
Rikke Andersen
Bestyrelsesleder, Dansk Live og spillestedsleder, Fermaten
7/19
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Materiale fra Levende Musik i Skolen om deres arbejde
2674168_0008.png
LMS UNDERVISNINGSMATERIALER
Levende Musik i Skolen arbejder konstant i spændingsfeltet mellem kunst og læring og gør en stor
indsats for at tilpasse vores tilbud, så skolerne oplever koncertordningen som et værdifuldt indslag, der
sætter spor langt ud over den enkelte koncert.
Til hver LMS-koncert udarbejdes derfor et undervisningsmateriale, som kan bruges før og efter
koncerten, og som følger læringsmålene for de fag og klassetrin, der skal opleve koncerten.
Undervisningsmaterialerne er lette at gå til, henvender sig ofte til flere fag og er med til sikre en
anderledes indfaldsvinkel til konkret læring og direkte inspiration til lærerne.
Udarbejdelsen af undervisningsmaterialerne er en fælles opgave mellem LMS’ fagteam af
materialeproducenter og de enkelte musikgrupper. Materialeproducenterne har fingeren på pulsen i
det danske skoleliv og tilpasser sammen med musikgrupperne kontinuerligt materialerne til skolernes
virkelighed og det musikalske udtryk.
Med undervisningsmaterialer som supplement til skolekoncerten kan de enkelte skoler sikre en
velforberedt oplevelse for deres elever. Det giver mulighed for at kunne fordybe sig i fagemner samt
forberede eleverne på den koncertoplevelse, der skal foregå på skolen.
Alle materialer ligger frit tilgængeligt på hver enkelte gruppes præsentationsside -
lms.dk/find-kunstner
Se eksempler på:
LE
Mu
R
& TRIVSEL
sik • Billedk
MUSIK • DANSK • SUNDHED
IA
INDSKOLIN G
unst
GSMATE
Indskoling
VISNIN
MÅL
UNDER
TILGODESER FÆLLES
MÅL
INGS-
UNDERVISN
UNDERV
ISNINGSM
MATERIALE
ATERIA
TILGODESER FÆLLES MÅL
TILGODESE
R FÆLLES
LE
1
JEPPE OG JAZZHYÆNERNE -
Jazz
Trivselsforløb
)
• (Dansk
Musik
ling
Indsko
• Syng, dans, klip & lim
• Sundhed & trivsel
• Kreativ respons
1
MOUSSA DIALLO TRIO -
Verdensmusik
• Syng med
3 sange
• Lær at
tegne
Cirkeline
• Lav en
stop
motion-film
er på....
Vi find
lege
• Rytme ng
e-sa
• Rim
lege
• Ord
, krop
• Klip sik!
og mu
Tegning, sange m.m.
JEPPE OG JAZZHYÆNERNE
koncert med
MOUSSA
Go’e Sammen
efter skole
Brug
Brug før / efter skolekoncert med
Brug før /
INDSKOLING
INGS-
UNDERVISN
UNDERV
ISNINGSM
MATERIALE
ATERIALE
GS
&
-
TRIVSEL
IN
V IS
• SUNDHED
MUSIK
R
DANSK
N
Musik
G
INDSKOLIN
UNDE TERIALE
Mellemtrin
MA
TILGODESER FÆLLES MÅL
TILGODESE
R FÆLLES
MÅL
ER
VI FIND
me
oncert
r skolek
før / efte
d
DIALLO TR
IO
1
VI FINDER PÅ -
Rytmisk musik
Videoinstruktioner og aktivering
1
PØBEL -
Middelaldermusik
TILGO
DE SER
FÆ LLE
S MÅ L
K
• DA NS
MU SIK EMTR IN
ME LL
Instrumentpræsentationer, danseinstruktion,
sammenspilsarrangement
Video, lytteøvelser, historie
Trivsel
• Syng, dans, klip & lim
• Sundhed & trivsel
• Kreativ respons
JEPPE OG JAZZHYÆNERNE
ENSEM
Go’e Sammen
/
Brug før
sk musik
Histori
Brug før / efter skolekoncert med
Brug før /
efter
lære
rument
• Inst
ils-
mensp
• Sam
ment
arrange
ans
• Kæded e-analyse
evis
• Folk
• Saxofone
ns historie
• Instrumen
tkendskab
• Lytteøvels
er
1
ENSEMBLE EIRADÍS -
Klassisk
1
DEFECTO -
Heavy metal
skolekonc
erten „Kla
ssisk“ med
EL
PØB
fra 1000-1600
ert me
lekonc
efter sko
d
BLE EIRA
S
MELLEMTRIN
UNDERVISNINGS-
UNDE
MATERIALE
RVISNINGSMATERIA
LE
-
NINGS
& TRIVSEL
sk • Musik
Engel
MUSIK • DANSK • SUNDHED
VIS
(valgfag)
INDSKOLIN
UNDER ERIALE
G
Udskoling
T
MA
TILGODESER FÆLLES MÅL
TILGODE
SER FÆLLES
MÅL
1
ASBJØRN -
Popmusik
TILGODE
LES MÅ
SER FÆL
L
SIK (VA
G
OG MU
DANSK UDSKOLIN
LGFAG)
Musik-idealer, sundhed, køn og identitet, anmeldelser
Tværfagligt forløb i engelsk og musik
Verdensmålsopgaver, digtanalyse
og sammenspil i valgfag musik
• Syng, dans, klip & lim
• Sundhed & trivsel
• Kreativ respons
1
MIKE ANDERSEN/JENS KRISTIAN DAM -
Blues
FORLØB
OM
BLUES-TE
• Lytning KSTER:
• Skrivning
• Tekst og
medier
MIKE ANDE
JEPPE OG JAZZHYÆNERNE
koncert med
RSEN
Go’e Sammen
/
Brug før
ert me
lekonc
efter sko
d
on
sentati
sik
• Præ
i popmu
• Idealer d & trivsel
ur-
dhe
Brug før / efter skolekoncert med
• Suneoindslag til kult
Vid
Brug
før /
gram
efter skole
pro
R
ASBJØ
N
/
JENS KR
ISTIAN DA
M
1
NUSSBAUM SYNGER NORDBRANDT -
Folkemusik
UDSKOLING
8/19
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Materiale fra Levende Musik i Skolen om deres arbejde
2674168_0009.png
Supplerende undervisningsmaterialer
LMS har udarbejdet en række undervisningsmaterialer, som ikke er tilknyttet en bestemt koncert, men som
giver inspiration og vejledning til at arbejde med nogle bestemte emner, fortrinsvis i musikundervisningen.
Dette blandt andet på baggrund af det faldende antal uddannede musiklærere, som giver en øget
efterspørgsel på materialer, der også kan bruges af lærere uden musikfaglige kompetencer.
Senest har LMS offentliggjort seks materialer, der er bygget op omkring videoer med digitale gæstelærere.
Her lærer professionelle musikere fra sig og skaber elevinddragelse og involvering – lige til at gå til.
Materialerne er blevet til med midler fra Musikhandlingsplanen 2019-2022. Udover de nye, digitale
materialer findes også en række materialer, som handler om at bruge klassisk musik i undervisningen. I
udarbejdelsen af disse har vi lagt stor vægt på, at materialerne også kan anvendes af lærere, som ikke i
forvejen har et stort kendskab til klassisk musik. Hertil kommer et materiale om sangskrivning i valgfaget
musik, et vejledende materiale til fælles-/morgensang og endeligt et materiale om det at lytte.
Find alle undervisningsmaterialerne på
lms.dk/undervisningsmaterialer
MATERIALER MED DIGITAL GÆSTELÆRER
TIKKE TAKKE OG DE SMÅ GRØNNE
Dialogisk fortælling, sang og rap
De to digitale gæstelærere, Andreas og Hans, lægger både op til at
arbejde med skabende og kreative processer i musikundervisningen
og til at fremme sproglig bevidsthed og indlevelsesevne i danskunder-
visningen. Eleverne kan udvikle deres sproglige fantasi i arbejdet med
den dialogiske fortælling og efterfølgende udtrykke sig musisk ved at
omsætte fortællingen til en rap eller sang. Samarbejde mellem elever-
nes musiklærer og dansklærer er en super god idé!
INDSKOLING
Der kræves ingen særlige forudsætninger for at arbejde med Tikke
Takke og De Små Grønne.
BARON VON MÜNCHHAUSEN
Syng, spil og lav bodypercussion
Undervisningsmaterialet består af en række korte instruktionsvideoer,
der gør eleverne i stand til at spille og synge sangen om Baron von
Münchhausen i klassen. I kan vælge de dele af nummeret, som passer
til jeres tid og muligheder. Enkelte videoer er henvendt til gennemgang
i klassen – men de fleste kan med fordel ses i mindre grupper, hvor
eleverne øver sammen med gæstelærerne Rasmus og Mathias, fx på
iPads.
INDSKOLING
Det er sammenspil med videoinstruktion til de selvkørende elever.
9/19
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Materiale fra Levende Musik i Skolen om deres arbejde
2674168_0010.png
THE SWINGING SISTERS & SIRENESANGEN
Flerstemmig sang, bodypercussion og sammenspil
Undervisningsmaterialet består af en række små instruktionsvideoer,
hvor alle dele af Sirenesangen (med målet om flerstemmighed) bliver
gennemgået. Der er også instruktionsvideoer til instrumentdelen. Vide-
oerne henvender sig direkte til eleverne, som kan deles op i grupper
og øve uden lærerens fulde tilstedeværelse, men sammen med de digi-
tale gæstelærere på videoerne. Desuden består materialet af sangtekst
samt noder til alle stemmerne. Der er rig mulighed for at sætte percus-
sion på – eksempelvis tamburin, koklokke, shaker eller conga – og der
kan spilles solo på klaver, orgel, guitar eller synges. I kan vælge de dele
af materialet, som passer til elevgruppen og den tid, I har.
MELLEMTRIN
THE SWINGING SISTERS
& JUTLANDIA I SWING
Syng swing i Jutlandia og andre sange
Materialet indeholder én video, der kan bruges som inspiration
til at lære den særlige swingrytme at kende. Eleverne kan prøve
at synge Jutlandia i swing-version sammen med gæstelærerne
fra The Swinging Sisters og deres orkester. De kan derefter
eksperimentere med at arrangere andre sange om til swing og
dermed opnå et helt andet musikalsk udtryk.
MELLEMTRIN
LYDJAGT MED ANDERS GRAAE & BANDLAB
Find lyde, arranger og rediger
De fire videoer er et samlet undervisningsmateriale, som guider ele-
verne i brug af musik-app’en BandLab. Videoerne er elevhenvendte
og så vidt muligt sammensat, så de er selvinstruerende. Det vil sige, at
eleverne kan arbejde selv uden forsinkende flaskehalse. Arbejdet med
BandLab opfordrer eleverne til at vurdere og analysere de lyde, de kan
finde i deres omgivelser. I video 1 besøger Anders Graae en autoop-
hugger, men en tur i haven, på legepladsen eller i køkkenet kan give
lige så mange spændende lyde i kassen - og det er præcis pointen:
Eleverne skal lytte og optage til senere redigering med hjælp fra grun-
dige instruktioner i video 2-4.
De større elever på valgfag kan også sagtens få godt fagligt input her.
MELLEMTRIN
10/19
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Materiale fra Levende Musik i Skolen om deres arbejde
2674168_0011.png
MATERIALER OM KLASSISK MUSIK
FÆLLES MATERIALER
UNDERVISNINGSIDÉER, SOM VIRKER!
LYT TIL KLASSISK
Lyt, spil, tegn, dans og quiz, mens du lytter
Med dette materiale får indskolingsbørn nye musikoplevelser med
klassisk musik spillet af LMS-grupper. Lytteeksemplerne følges op
af sjove, tankevækkende og inspirerende måder at arbejde med
klassisk musik på. Til hvert stykke musik hører en lytte-faktaboks,
en undre-skrive-tegneopgave og en idé til en praktisk-musisk ind-
gang til musikken. Materialet er forsøgt tilpasset, så eleverne kan
arbejde selv – to og to eller i små grupper.
Indskolingen
• Lyt og lær nyt om
musikken
• Klip, tegn og dans, mens
du lytter
• Quiz og spil vendespil
• Lær om instrumenterne
LYT TIL KLASSISK
INDSKOLING
FÆLLES MATERIALER
UNDERVISNINGSIDÉER, SOM VIRKER!
Indskolingen
HVORDAN KAN MAN UNDERVISE I
KLASSISK MUSIK
Hvordan kommer man i gang?
Dette materiale er til musiklæreren, som savner ideer og inspiration
til at undervise i klassisk musik i indskolingen. Hvis man ikke er på
hjemmebane i den klassiske musikgenre, kan det være trygt at be-
gynde et sted, hvor man får inspiration og støtte til undervisningen.
Dette materiale indeholder musikeksempler og undervisningsidéer,
der følges op af eksempler på konkrete opgaver til musikklip. Det
er enkelt at gå til, og eleverne kan selv lytte, gætte, lave firkort osv.
• At lytte
• Hvordan kommer man
i gang?
• 6 værker med
undervisningsidéer
• Konkrete øvelser
til musikklip
HVORDAN KAN MAN
UNDERVISE I KLASSISK MUSIK?
INDSKOLING
FÆLLES MATERIALER
UNDERVISNINGSIDÉER, SOM VIRKER!
Mellemtrin
HVORDAN KAN MAN UNDERVISE I
KLASSISK MUSIK
Oversigtsværker, Moldau og klaverkvintet
Materialet indeholder lytteopgaver med tilhørende spørgsmål, og der
kan enten arbejdes fælles i klassen, eller eleverne kan arbejde selv.
Desuden indeholder materialet et forløb, hvor musikken til Moldau (B.
Smetana) og Klaverkvintet i Eb (R. Schumann) gennemgås med stor
musikfaglighed, og hvor eleverne efterfølgende skal løse kreative op-
gaver. Der indgår også elevark, som eleverne kan løse i små grupper
med en telefon, iPad eller lignende til at lytte til musikken med.
• At lytte
• Hvordan kommer man
i gang?
• 6 værker med
undervisningsidéer
• Konkrete øvelser
til musikklip
HVORDAN KAN MAN
UNDERVISE I KLASSISK MUSIK?
MELLEMTRIN
11/19
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Materiale fra Levende Musik i Skolen om deres arbejde
2674168_0012.png
GENERELLE MATERIALER
APPENDIKS
TILGODESER FÆLLES MÅL
FÆLLESSANG OG MORGENSANG
Start op, få nye idéer
Når vi synger sammen, vil mange - nok de fleste - mærke et sammen-
hold og en fornøjelse ved at samarbejde om sangen. Det styrker fælles-
skabet, og konflikter kan synes mindre og uvigtige, når man har sunget
sammen. I denne brochure kan du læse om alle de gode argumenter
(også fra forskningsverdenen) til at synge sammen. Der er idéer til lære-
re, der allerede er i gang, om hvad morgensangen også kan indeholde.
I kan også læse om valg af sange, om samarbejde med ledelsen om
morgensang og om at give eleverne medejerskab til morgensangen.
• Start fællessang op
• Få nye idéer til
fællessang
• Bliv inspireret,
så det lykkes!
FÆLLESSANG
MORGENSANG
APPENDIKS
TILGODESER FÆLLES MÅL
SANGSKRIVNING
Tekst- og kompositionsøvelser
Dette undervisningsmateriale går i al sin enkelhed ud på at skrive san-
ge. Materialet er bygget op af tre trin med forskellige øvelser i sangs-
krivning. Eleverne kan med fordel følge trinene step-by-step for at få
den bedst mulige progression og flow i skriveriet.
Musik (valgfag)
Udskoling
• Optakt til sangskrivning
• Tekst- og kompositions-
øvelser
• Lav din egen bluesmelodi
1. Indledende samtale og skriveøvelser
2. Eleverne skriver deres egen bluestekst
3. Eleverne laver deres egen bluesmelodi
SANGSKRIVNING
VI HØRER MEGET, MEN LYTTER LIDT
UNDERVISNINGSMATERIALE
TILGODESER FÆLLES MÅL
Teori og praksis om at lytte, workshop
Lytning er en af de vigtigste kanaler for læring og dannelse, og det er
derfor oplagt at sætte mere intensivt fokus på lytning allerede helt fra
de små klasser.
At lytte til musik er ikke nødvendigvis så enkelt. Når vi beder vores
elever om at lytte, beder vi dem om at være fokuserede, stille, opmærk-
somme og fortolkende på én gang – og måske forventer vi ovenikøbet,
at de skal levere en eller anden form for udtryk bagefter. Det er mange
ting, og det er faktisk krævende.
I materialet er der introduktion og baggrundsstof, guide til en fase-
opdelt elev-workshop og lydfiler til workshoppen.
12/19
VI HØRER MEGET, MEN LYTTER LIDT
Dette materiale er lavet med støtte fra:
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Materiale fra Levende Musik i Skolen om deres arbejde
2674168_0013.png
Koncertløftet
Koncertløftet skal sikre, at alle børn og unge i grundskolen hvert år oplever mindst
én levende, professionel koncert – for første gang muligt at realisere på grund af
den ekstra finanslovsbevilling 2021-2024. At nå alle børn er en stor vision, som både
kræver kortlægning, udvikling og forankring. Det er en spændende og meningsfuld
opgave, men også tidskrævende og udfordrende, da alle aktører har forskellige vir-
keligheder og forpligtelser. Men vi godt i gang og fortrøstningsfulde.
Initiativet og den nationale vision er kommet fra Statens Kunstfonds Projektstøtteud-
valg for Musik, og projektet samler alle de aktører i musiklivet, der modtager tilskud
til at lave koncerter for børn og unge i skolen – skattekroner, der bliver til musikalske
stjernestunder for børn og unge.
Levende Musik i Skolen er ansvarlig for koordineringen af Koncertløfte-indsatsen i
tæt samarbejde med DEOO og de enkelte institutioner – symfoniorkestre, basisen-
sembler, regionale spillesteder og genreorganisationer.
Koncertløftet står ligesom LMS på to ben – dels er initiativet et løfte om koncerter til
alle børn, dels er det også en fælles indsats for at give koncerterne et kvalitetsløft.
Derfor arbejdes der ikke blot kvantitativt på at nå måltallene, men i høj grad også
kvalitativt på at opnå den bedst muligt musikformidling for alle udbydere. Dettes gø-
res dels gennem et fagligt netværk, dels gennem samarbejde mellem LMS og hver
enkelt orkester/spillested/genreorganisation.
Fagligt producentnetværk for B&U-ansatte
Formålet med netværkets fælles samarbejde er at sikre langsigtet vidensdeling om
udvikling af og kvalitet i skolekoncertudbuddet samt sikre et velfungerende samspil
med skolernes læringsmål og formålsparagraf.
Derudover er sigtet i fællesskab at afdække relevante problemstillinger på området
samt sætte viden i spil med det formål at fremme skolekoncertområdet i den brede
offentlighed.
Netværket samles 3-4 gange årligt.
Der er stor værdi i at mærke, at man ikke er alene om den vigtige opgave,
som det jo er at sikre børnenes møde med den levende musik. Gennem
LMS og Koncertløftet får jeg adgang til et kollegialt netværk, hvor jeg kan
drøfte musikformidling for børn og unge med ligesindede. Det er guld værd.
Mange mennesker kan meget sammen.”
Nina Ulf Jørgensen
Børn&Unge-producent, Ensemble Stortstrøm
1/4
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Materiale fra Levende Musik i Skolen om deres arbejde
2674168_0014.png
Igangværende samarbejdsprojekter i Koncertløftet
LMS er som nationalt kompetencecenter og den eneste partner i Koncertløftet, hvor
børn er den primære målgruppe, sparringspartner på en række koncerter og ma-
terialer i netværket. Desuden er LMS en oplagt partner i forhold til planlægning og
udbud af skolekoncerterne, da LMS har en struktur og system med let og direkte
adgang til kommuner og skoler.
Eksempler på konkrete samarbejdsprojekter:
• Producentsamarbejdet om udvikling af koncert og materiale til Ensemble
Storstrøms koncert “Kan orme høre”
• Administrativt samarbejde, hvor Ensemble MidtVest udbyder koncerter
via lms.dk
• Gæsteoptræden af Ensemble Esbjerg, Ensemble Storstrøm, Randers Kammer-
orkester og Ensemble MidtVest på LMS Festival 2023
• Dialog om at samstemme Aarhus Jazz Orchestra, Aarhus Symfoniorkester og
LMS Skolekoncerter på skolerne i Aarhus
• Deltagelse af B&U-producent fra Sønderjyllands Symfoniorkester ved LMS’
årlige netværksmøder i de sønderjyske kommuner
• Dialog med Copenhagen Phil vedr. sparring om undervisningsmateriale
• Samarbejde med de regionale spillesteder, Train og Voxhall, i Aarhus om
koncerter og udvikling af undervisningsmaterialer
• Udbud af koncerter til efterskoler i samarbejde mellem LMS og ROSA
• Samarbejde mellem LMS, Odense Symfoniorkester samt det regionale spille-
sted Posten om fælles pilotprojekt på udvalgte skoler i Odense Kommune
Posten startede LMS-samarbejde op i 2021, efter et lang tids ønske om at få
flere børn/elever ind til skolekoncerter. LMS har fra starten været en stærk
partner, der har gjort det muligt at få kontakt til skolerne, artisterne ind på
scenen og hele samarbejdet til at glide bedst muligt. Det er en stor hjælp, at
LMS har kontakten til skolerne, og Posten derved kan koncentrere sig om at
præsentere artisterne og sørge for, at eleverne får en god oplevelse.”
Morten Østlund
Spillestedsleder, Musikhuset Posten
2/4
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Materiale fra Levende Musik i Skolen om deres arbejde
2674168_0015.png
Koncertløfte-aktører
DEOO
Regionale spillesteder
15/19
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Materiale fra Levende Musik i Skolen om deres arbejde
2674168_0016.png
Koncertløfte-aktører
Regionale spillesteder
Alice
Det Musiske Hus
Fermaten
Fonden VoxHall
Gimle
Godset
Klaverfabrikken Live
Kulturværftet
Musikhuzet Bornholm
Paletten
København
Frederikshavn
Herning
Aarhus
Roskilde
Kolding
Hillerød
Helsingør
Bornholm
Viborg
Posten/Dexter
Radar
Spillestedet Thy
Stars
Studenterhuset
Sønderborghus
Tobakken
Train
Vega
Odense
Aarhus
Thisted
Vordingborg
Aalborg
Sønderborg
Esbjerg
Aarhus
København
DEOO
Esbjerg Ensemble
Copenhagen Phil
Ensemble Storstrøm
Ensemble MidtVest
Det Kongelige Teater
DR Symfoniorkester
Odense
Symfoniorkester
Esbjerg
Frederiksberg
Guldborgsund
Herning
København
København
Odense
Randers
Kammerorkester
Sønderjyllands
Symfoniorkester
Aalborg
Symfoniorkester
Aarhus
Symfoniorkester
Aarhus
Jazz Orchestra
Randers
Sønderborg
Aalborg
Aarhus
Aarhus
Nationale musikaktører*
Levende Musik i Skolen
ROSA
Jazz-Danmark
Tempi
Art Music Denmark
*Ikke markeret på oversigtskortet grundet
organisationernes nationale virke.
16/19
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Materiale fra Levende Musik i Skolen om deres arbejde
2674168_0017.png
Samarbejde mellem LMS og musik-
og kulturskoler
Levende Musik i Skolen arbejder konstant med at sikre synergi og sammenhængs-
kraft i de kommuner, som abonnerer på LMS Skolekoncerter. Udover at arbejde sam-
men med Koncertløftets parter, søger vi derfor også det gode sammenspil med skole-,
musik- og børnekultur-aktører regionalt og kommunalt.
På kommunalt plan er musik- og kulturskolerne en vigtig spiller, som vi i mange kom-
muner har kontakt til. I 2023 øger vi vores fokus på musik- og kulturskolerne gennem
et pilotprojekt med mere konkret samarbejde.
Formålet er at undersøge forskellige forløb og bæredygtige modeller, hvor skolekon-
certer og musikskoleaktiviteter i skolen kan skabe sammenhæng og synergi til fordel
for begge parter – og i høj grad også for musikfaget, den enkelte lærer og børnene.
Forløbene skal styrke børnenes oplevelse med musikken og lade dem møde musi-
kalske rollemodeller på tæt hold i inddragende workshops og ved koncerter.
De skal også give eleverne en oplevelse af glæde ved at deltage i musikalske fælles-
skaber og selvfølgelig skabe motivation for yderligere deltagelse i musikalske aktivi-
teter – både som lyttende og som udøvende.
Endelig er tanken, at forløbene skal have en opkvalificerende karakter for skolens
lærere.
Aktive samarbejder med musik- og kulturskoler:
Aabenraa, Ballerup, Brøndby, Frederikshavn, Frederikssund, Hjørring,
Holbæk, Holstebro, Kolding, Mariagerfjord, Silkeborg
”Kulturskolen Kolding ser LMS Koncerterne som et kæmpe boost af den generelle
dannelse. Det pædagogiske møde med professionelle musikere udgør for os et
naturligt step i fødekæden til Kulturskolens undervisningstilbud. Alle børn får lejlig-
hed til at møde alverdens instrumenter og genrer med forudgående intro via LMS,
super, målrettede pædagogiske materiale, og herfra er dørene så vidt åbne til Kul-
turskolens musiske fællesskab og mulighed for fordybelse og skabelse.”
Jens Bloch, Kulturskolen Kolding
”Samarbejdet med Levende Musik i Skolen virker så meningsfuldt, da vores mål-
gruppe netop er børn i skolealderen. Den inspiration og motivation, skolebørnene
oplever i mødet med spændende genrer, stilarter, instrumenter og kunstneriske ud-
tryk, er en oplagt mulighed for at synliggøre musikskolens aktiviteter og tilbud.
Den fælles kommunale opgave med at formidle musik til alle børn løftes til helt nye
højder.”
Jens Dammeyer Sørensen, Musikskoleleder Holstebro
17/19
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Materiale fra Levende Musik i Skolen om deres arbejde
2674168_0018.png
Nøgletal for effekt af bevilling
Levende Musik i Skolen (LMS) modtager et årligt driftstilskud på knap 14,9 mio. kr.
fra Statens Kunstfond. I perioden 2021-2024 modtager LMS desuden en årlig finans-
lovsbevilling på 10 mio. kr.
Med finanslovsbevillingen kan LMS og Koncertløftet sikre, at alle børn i landet kan
tilbydes en årlig skolekoncert samt udvikling, sammenhæng og forankring. I fald be-
villingen ikke forlænges, er det ikke muligt at fastholde det høje aktivitetsniveau, så
godt 400.000 elever vil stå uden koncerter.
2022
Driftstilskud Statens
Kunstfond
Finanslovsbevilling
Musikhandlings-
plan**
Fonde (usikre midler)
Egenindtægter fra
kommuner og
skoler***
Samlet indtægt
Grundskoleelever til
koncert ved fastholdt
bevilling****
Grundskoleelever til
koncert hvis bevilling
ikke forlænges****
14.890.000 kr.
10.000.000 kr.
2.500.000 kr.
400.000 kr.
13.000.000 kr.
40.790.000 kr.
2023
14.890.000 kr.
10.000.000 kr.
2024
14.890.000 kr.
10.000.000 kr.
2025
14.890.000 kr.
2026
14.890.000 kr.*
800.000 kr.
15.500.000 kr.
41.190.000 kr.
800.000 kr.
16.900.000 kr.
42.590.000 kr.
800.000 kr.
7.300.000 kr.
22.990.000 kr.
800.000 kr.
7.300.000 kr.
22.990.000 kr.
475.000
600.000
650.000
700.000
700.000
290.000
290.000
* Afhænger af ny rammeaftale.
** 2019-2022 modtog LMS 2,5 mio. kr. årligt fra Musikhandlingsplanen til udvikling og
afholdelse af elevinddragende koncertaktiviteter og materialer.
*** Indtægt følger koncerttallet.
**** Samlet måltal for Koncertløftet
18/19
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Materiale fra Levende Musik i Skolen om deres arbejde
2674168_0019.png
LMS FESTIVAL
3.- 5. OK TOBER 2023
HOLBÆK
LMS Festival 2023
Programmet bugner af faglig inspiration, musik og networking, når Levende Musik i Skolen
sammen med Koncertløftet og Holbæk Kommune fyrer op for LMS Festival den 3. til 5. okto-
ber 2023 i Holbæk.
Tirsdag den 3. oktober tyvstarter vi med en landsdækkende konference i Holbæk i samarbej-
de med Koncertløftet og Holbæk Kommune. Målgruppen er skole- og kulturchefer, politikere
samt skole- og musikfaglige aktører. Dagens gennemgående spørgsmål er, hvordan kunst
og kultur i endnu højere grad kan spille en vigtig rolle i grund-skolen og herunder hvorfor
og hvordan, der skal investeres i netop kunst og kultur. Kan kunst og kultur f.eks. understøtte
dannelse og hjælpe med at løse den trivselskrise, som vi i dag ser både i skolen og andre
steder i samfundet?
Oven på konferencen afsluttes dagen med et festfyrværkeri af en koncert på spillestedet
Elværket, der med taler, musik og efterfølgende reception markerer den officielle åbning af
LMS Festival 2023.
Onsdag og torsdag den 4.-5. oktober tager festivalen fart med et tætpakket musikprogram
på over 90 koncerter i alle genrer samt et alsidigt eftermiddagsprogram med kurser, dialog-
møde og faglige oplæg.
Flere ensembler og orkestre fra Koncertløftet er på listen over optrædende, hvor LMS også
har udvalgt omkring 40 af sine professionelle skolekoncertgrupper. På publikumssæderne vil
alle Holbæk Kommunes 6000 grundskoleelever fylde godt op sammen med LMS’ mange
gæster fra skole-, musik- og kulturverdenen i ind- og udland.
Vi håber, du har tid og lyst til at deltage i dele af programmet – invitation følger.
Med venlig hilsen
Levende Musik i Skolen
Læs mere på
lmsfestival.dk
LMS FESTIVAL
3.- 5. OK T. 2023
19/19