Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2646262_0001.png
Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
TV 2 LORRY/TV 2 Kosmopol
reviderede strategimål til public service-kontrakt 2019-2023
TV 2 Lorry vil 11. januar 2023 skifte navn og blive til TV 2 Kosmopol. (Det er en hemmelighed frem til dén
dato.)
Dette skifte er resultatet af en lang og grundig analyse af brugernes syn på TV 2 Lorry og af deres
forventninger til regionale medier i Hovedstadsområdet. Med skiftet vil vi ændre vores tilgang til, hvordan
vi dækker vores område.
I stedet for at kæmpe en umulig kamp om at dække en tredjedel af landets befolkning, en tredjedel af
landets kommuner på samme måde som en gennemsnitlig TV 2 region med 10 kommuner, vil vi nu i stedet
fokusere på alt det, vi har til fælles og det, der samler os, vi - flere end 2 millioner mennesker, der bor i
Danmarks eneste metropol. Vi har gennem 2022 testet en ny journalistisk retning, som vi folder helt ud i
2023.
STRATEGI:
TV 2 Kosmopol vil give metropolen en stemme og kvalificere kendskabet til vores medie inden 2025. Vi vil
lave overraskende, nærværende og stærkt indhold, der er relevant for borgerne og i tiden. Vi skal sætte
kvalitet over kvantitet og øge det kvalificerede kendskab for alle, der ønsker fællesskabet i metropolen.
Vores potentiale forløses ved at styrke samarbejdet i organisationen og vores nysgerrighed overfor
borgernes liv.
Budgetmål 2023
TV 2 Kosmopol vil give metropolen en stemme.
Vi dækker hele vores område som et samlet område, der
centrerer sig omkring hovedstaden. Vi har mange dagsordner på tværs af kommunegrænserne, og det er
dem, vi vil fokusere på.
Vi vil fastholde at lave vores egen originale journalistik og kun citere fra andre
medier, når vi selv kan bidrage med nyt. Vi vil citeres 5000 gange om året af andre medier.
TV 2 Kosmopol vil dække emner, som kan mærkes, og som er særligt relevante for borgere i og omkring
Danmarks eneste metropol.
Vi vil have mennesker i 50% af alle vores historier på TV og SoMe samt 30% på
webben - med undtagelse af live bloggen.
TV 2 Kosmopol vil kvalificere kendskabet til vores medie
inden 2025 for alle, der ønsker fællesskabet i
metropolen.
Vi vil gennem kvartalsanalyser sikre, at det kvalificerede kendskab til TV 2 Kosmopol og vores
produkter stiger.
TV 2 Kosmopol vil dække det, der forener os, der lever i og omkring Danmarks eneste metropol og gennem
løbende undersøgelser følge, om brugerne oplever, vi giver metropolen en stemme.
TV 2 Kosmopol vil med et moderne udtryk levere journalistik på de platforme, der er relevante for de
forskellige målgrupper i metropolen.
Vi vil udkomme dagligt på TV, web, Facebook og Instagram. Vi vil udkomme ugentligt (45 uger) på YouTube
og Tik ToK.
Vi vil udvikle et nyt nyhedsbrev. Vi vil have en åbningsrate på 30-50%.
På web skal vi øge andelen af loyale brugere med 10% årligt i forhold til 2022. Vi vil på hjemmesiden på
trods af navneskiftet øge andelen af SEO-trafik.
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: TV 2 Lorry Budget 2023 og budgetmål 2023
På TV vil vi fastholde en share på 32 på 19.30-eren hen over året.
På Facebook og Instagram skal vi ansvarligt dele historier med bred relevans for metropolens borgere og
fastholde vores rækkevidde.
På YouTube vil vi årligt udkomme med 45 videoer, som har en særlig relevans for unge mænd og fastholde
den positive udvikling i sete minutter.
TV 2 Kosmopol vil lave overraskende, nærværende og stærkt indhold, der er relevant for borgerne og i
tiden.
Vi vil lave journalistik, der har udsyn. Vi vil kigge ud, sammenligne og lære af løsninger fra andre
metropoler i verden. Fordi livet i Danmarks eneste metropol måske mere ligner det, der leves i Berlin og
Stockholm end i Varde og Hirtshals.
Mindst fem gange om ugen vil vi publicere historier med udsyn.
TV 2 Kosmopol vil inspirere og understøtte det rige kulturliv, der kendetegner metropolen.
Vi udkommer 40
gange årligt med Oplev og vil også udkomme 40 gange med historier, der har et bredere fokus på kultur.
TV 2 Kosmopol skal sætte kvalitet over kvantitet.
Vi vil øge læsetiden på gennemsnittet af udgivelser på
tv2kosmopol.dk.
Vi vil fokusere arbejdet med reportageserier, der tager afsæt i de mennesker og den mangfoldighed, vi har i
metropolen.
Vi vil udkomme med minimum 10 forskellige reportageserier hvert år.
TV 2 Kosmopol skal styrke samarbejdet i organisationen.
Vi vil gennem 2023 fastholde fokus i
organisationen på at arbejde smart og have en sund og samarbejdende kultur.
Til at understøtte samarbejdet på tværs vil vi implementere en ny teknisk platform, der skal lade vores
indhold flyde mere frit mellem platformene.
TV 2 Kosmopol skal i perioden udnytte ny teknologi til at forbedre adgangen til vores indhold for
hørehæmmede, blinde og døve. Vi skal endvidere sikre at vores arkiv er fuldt digitaliseret og at vi bruger
teknologien til at arbejde optimalt.
TV 2 Kosmopol er nysgerrige på borgernes liv.
Vi vil fastholde og udvikle Spørg os, samt Tip os, så borgerne
har en åben forbindelse ind til os.
Vi vil besvare mindst 40 Spørg os-spørgsmål hvert år.
Vi vil i 2023 lave en diversitetsanalyse af vores indhold, som fremadrettet skal sikre en mangfoldig dækning
af hele metropolen.