Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del Bilag 18
Offentligt
2642550_0001.png
Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
Budget 2023
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: TV2 ØSTJYLLAND - budget 2023
2642550_0002.png
TV2 ØSTJYLLAND
Indholdsfortegnelse
Side
____
Virksomhedsoplysninger
Væsentlige budgetforudsætninger
Øvrige budgetforudsætninger og produktion
Driftsbudget for 2023
Bilag - Strategiske mål/Budgetmål, herunder forventet produktion til internettet
1
2
4
7
8
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: TV2 ØSTJYLLAND - budget 2023
2642550_0003.png
TV2 ØSTJYLLAND
1
Virksomhedsoplysninger
Virksomhed
Selvejende Institution TV2 ØSTJYLLAND
Skejbyparken 1
8200 Aarhus N
CVR-nr.: 12 38 37 03
Telefon: 87 42 42 42
Internet: wwwtv2østjylland.dk
Bestyrelse
Lasse Langfeldt, formand
Lars Brunsø
Anne Thorø Nielsen
Mads Otte, medarbejdervalgt
Nina Hansen
Hanne Baltzer
Sara Schøler Lass
Direktion
Inga Vind
Revision
Rigsrevisionen
Pengeinstitut
Nykredit Bank
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: TV2 ØSTJYLLAND - budget 2023
2642550_0004.png
TV2 ØSTJYLLAND
2
Budget for året 2023
Budgettet er udarbejdet efter samme regnskabsprincipper som årsregnskab og tidligere års udarbejdede
budgetter. Budgettet er i øvrigt udarbejdet ud fra budgetmålene samt planer for indholdssammensætnin-
gen i 2022, som er tilrettelagt med nyheder, reportager og øvrigt indhold fra regionen på alle relevante
platforme.
I budgettet for 2023 er indarbejdet produktion og udsendelse af TV2 Vinduerne kl. 19:30 på alle ugens
dage. Mandag-torsdag sendes der nyheder kl. 22:00 og mandag-fredag sendes der tillige nyheder
kl. 17:15 og kl. 18:20. Alle programmer sendes hele året på nær helligdage og andre særlige begivenheder,
hvortil der kan forekomme programændringer.
På TV2 ØSTJYLLANDs egen kanal sendes der alle dage nyheder (parallelt med TV2 Vinduerne).
Væsentlige budgetforudsætninger
Resultatbudget
Budgettet 2023 er inddelt efter samme opstillingsform som tidligere.
Indtægter
Tilskuddet er indregnet ud fra det i public service-kontrakten fastsatte offentlige tilskud for 2023 med en
forventet regulering på 5,4% i forhold til 2022.
Øvrige indtægter er budgetteret ud fra historiske tal og forventninger til 2023 herunder salg af nyhedsind-
slag, produktionstilskud og sponsorater.
Omkostninger
Omkostningsbudgettet er udarbejdet på baggrund af strategien samt de opstillede budgetmål for 2023 af
planer for programsammensætningen samt indhold for 2023 herunder events. Der er ligeledes taget hen-
syn til erfaring fra tidligere år.
Personaleudgifter er budgetteret ud fra den faste bemanding samt forventede honorarer til freelancere.
Afskrivninger er budgetteret ud fra de allerede foretagne investeringer samt de i 2023 forventede investe-
ringer.
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: TV2 ØSTJYLLAND - budget 2023
2642550_0005.png
TV2 ØSTJYLLAND
3
Væsentlige investeringer
Der er endnu ikke fastlagt konkrete større investeringer i 2023.
I budgettet for 2023 forventes der investeringer i størrelsesordenen 1,5 - 2,0 mio. kr.
Resultat
Der forventes p.t. et mindre driftsmæssigt underskud i størrelsesordenen 0,5- 1,0 mio. kr. i 2022
og en
forventet egenkapital ved udgangen af 2022 på ca. 12-13 mio. kr.
Det vil på den baggrund være forsvarligt i 2023, at budgettere med et underskud på 0,9 mio. og samtidigt
opretholde en egenkapital på mere end 10 mio. kr.
Nødvendigheden af en stor egenkapital er blevet mindre, idet lånefinansieringen nu er med en fast lav
rente uden renterisiko og der ikke ses større investeringer i de førstkommende år.
Øvrige forudsætninger - produktion
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: TV2 ØSTJYLLAND - budget 2023
2642550_0006.png
TV2 ØSTJYLLAND
4
I henhold til bekendtgørelsen §24 stk2, skal der oplyses omkring forventede sendetimer. Forudsætningen
for opgørelsen af forventede sendetimer er opgjort på baggrund af historiske tal.
§24, stk. 2
1) og 2)
Planlagt udsendelsesvirksomhed og egenproduktion opgjort i timer
TV2 ØSTJYLLAND
Budget sendetid 2022
timer
Egenproduktion
Køb hos uafhængige producenter
Fælles regional produktion
Fra anden TV 2-region
Skilte og off-broadcast
Total
Øvrige
programmer
1. gangs uds.
Nyheder /
aktualitet
1. gangs uds.
Programmer i alt Programmer i alt Total sendetid
1. gangs uds.
genudsendelser
Programmer og
skilte
50
25
5
15
-
95
210
-
5
5
-
220
260
25
10
20
-
315
1.000
500
100
600
-
2.200
1.260
525
110
620
120
2.635
3)
Planlagt produktion til nettet
Jf. bilag med budgetmål for 2023
4)
Den forventede omsætning for Anden virksomhed er betydeligt under 3 mio. kr.
5)
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: TV2 ØSTJYLLAND - budget 2023
2642550_0007.png
TV2 ØSTJYLLAND
5
Tabel over budgetterede omkostninger ved PS fordelt på formål
Mio. kr., 2019-niveau, ekskl. moms - (overslag for årene 2020-2023)
Omkostninger:
Produktion, fordelt på
- nyhedsrelateret indhold på tv og andre platforme
- øvrigt indhold, events mv.
Administration
Øvrig drift - Kommunal- og Regionsrådsvalg 2021
Finansielle omkostninger
Afskrivninger
2019
2020
2021
2022
2023
2019-
2023
I alt
45,3
13,4
4,5
1,1
4,8
-2,9
-
-
66,2
-
66,2
43,8
14,9
4,5
1,1
4,8
-2,9
-
-
66,2
-
66,2
42,3
16,4
4,5
1,0
1,1
4,8
-2,9
-
-
67,2
-
67,2
40,8
17,9
4,5
1,1
4,8
-2,9
-
-
66,2
-
66,2
39,3
19,4
4,5
1,1
4,8
-2,9
-
-
66,2
-
66,2
Indtægter
Andre driftsindtægter
Finansielle indtægter
Andel af overskud, anden virksomhed 2)
Resultat af public service-virksomhed
Overskud af anden virksomhed (delregnskab for anden virksomhed)
Nettoomkostninger ved public service-virksomhed, inkl. overskud af anden virksomhed.
211,6
81,9
22,5
1,0
5,5
24,0
-
-14,5
-
-
332,0
-
332,0
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: TV2 ØSTJYLLAND - budget 2023
2642550_0008.png
TV2 ØSTJYLLAND
6
Strategiske mål, herunder forventet produktion til internettet - samt væsentlige planlagte initiativer
De målbare strategiske mål (Budgetmål) er angivet i vedhæftede bilag.
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: TV2 ØSTJYLLAND - budget 2023
2642550_0009.png
TV2 ØSTJYLLAND
7
DRIFTSBUDGET 2023
1.000 KR.
RESULTATOPGØRELSE
Indtægter
Licens
Andre indtægter
Budget
2023
Budget
2022
Regnskab
2021
71.800
2.700
68.050
2.500
68.067
3.493
Indtægter i alt
Omkostninger
Eksterne omkostninger
Personaleomkostninger
Lokaleomkostninger
Udsendelsesomkostninger
Andre eksterne omkostninger
Afskrivninger
74.500
70.550
71.560
7.350
52.300
2.400
5.400
3.450
4.100
6.700
50.000
2.000
6.100
2.600
4.200
7.725
46.416
2.080
6.230
2.430
4.606
Omkostninger i alt
Driftsresultat
Finansieringsomkostninger
Resultat
75.000
-500
400
71.600
-1.050
450
69.487
2.073
-3.000
-900
-1.500
-927
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: TV2 ØSTJYLLAND - budget 2023
2642550_0010.png
TV2 ØSTJYLLAND
8
Budgetmål 2023
Budgetmålene for 2023 tager udgangspunkt i TV2 Østjyllands fem strategiske
kerneprincipper, som taler ind i den overordnede vision om at være Østjyl-
lands journalistiske fyrtårn.
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: TV2 ØSTJYLLAND - budget 2023
2642550_0011.png
TV2 ØSTJYLLAND
9
TV2 Østjyllands strategihus
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: TV2 ØSTJYLLAND - budget 2023
2642550_0012.png
TV2 ØSTJYLLAND
10
Profil
45r
TV2 Østjylland vil styrke mediehusets profil og kendskab i markedet.
Ved at arbejde med vores profil og kendskab vil vi styrke mulighederne for at nå ud med vores indhold og styrke relati-
onen til vores målgrupper.
TV2 Østjylland vil i 2023 arbejde strategisk med kampagner og markedsføring.
TV2 Østjylland skal, uanset hvor man bor i landsdelen, opleves som borgernær.
Ved årets udgang vil vi sikre, at vores indhold i tv samt artikler afspejler vores sendeområde geografisk for-
holdsmæssigt befolkningstallet i de forskellige kommuner.
I 2023 vil de østjyske kommuner fortsat have en lokalreporter tilknyttet. Lokalreporterne vil dække de enkelte
kommuner, orientere sig i dagsordner og opbygge kildenetværk i kommunerne.
De 5 lokalreportere vil i 2023 i gennemsnit over et år producere 4 egen-historier pr. uge.
TV2 Østjylland skal styrke sit brand, som værende et mediehus, der laver fyrtårnsjournalistik. Vi har en ambition om at
lave indhold, der skaber debat og sætter de østjyske kommuner på danmarkskortet.
I 2023 vil TV2 Østjylland lave mellem 20-25 større journalistiske
”fyrtårnssatsninger”.
Historierne skal formid-
les på flere platforme og gøre en konkret forskel for den enkelte borger, for samfundet eller sætte en større
dagsorden i andre medier.
TV2 Østjylland vil i 2023 sende mindst 500-600 historier til Ritzaus citat-tjeneste, og ved årets udgang har vi en
ambition om, at det vil føre til, at andre medier har citeret os mindst 3.500-4.500 gange.
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: TV2 ØSTJYLLAND - budget 2023
2642550_0013.png
TV2 ØSTJYLLAND
11
Rekruttering og
s
kompetenceudvikling
TV2 Østjylland vil være den foretrukne mediearbejdsplads i Østjylland for den kritiske gra-
vende journalist og for nye kreative kræfter.
TV2 Østjylland ønsker at udvikle medarbejdere for at sikre fastholdelse og bedst mulige kompetencer.
I 2023 vil Østjylland designe et uddannelsesforløb for ledertalenter internt i organisationen. 3-5 medar-
bejdere skal i 2023 påbegynde talentforløbet
TV2 Østjylland vil i 2023 afholde møder i faggrupperne i fast frekvens for at sikre videndeling og kompe-
tenceudvikling.
TV2 Østjylland vil fastholde høj trivsel
I 2023 vil TV2 Østjylland fastholde
”høj/meget høj” trivsel
i den årlige trivselsmåling.
I ovennævnte trivselsmåling vil TV2 Østjylland have et særligt fokus på personlig- og fagligudvikling og vi
vil arbejde for at hæve scoren.
TV2 Østjylland vil øge synligheden i branchen og tiltrække kvalificerede medarbejdere og kompetencer.
5-10 gange årligt vil TV2 Østjylland holde branche-relevante oplæg, så vi bliver synlige over for potenti-
elle medarbejdere og styrker vores brand.
På TV2 Østjylland skal nye medarbejdere hurtigt føle, at de hører til.
På TV2 Østjylland vil vi implementere et system for on- og off-boarding af medarbejdere.
TV2 Østjylland vil følge tilfredsheden med on-boarding blandt nye medarbejdere gennem interviews og
undersøgelser.
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: TV2 ØSTJYLLAND - budget 2023
2642550_0014.png
TV2 ØSTJYLLAND
12
Digitale platforme
TV2 Østjylland vil være de bedste i regionen på egne digitale platforme.
TV2 Østjylland vil have et opdateret og moderne visuelt udtryk på hjemmesiden.
I 2023 vil TV2 Østjylland implementere et redesign af vores nyhedssite, som understøtter nyhedsstrategien på
web.
TV2 Østjylland vil styrke vores website særligt med fokus på forsiden og unikt udviklet indhold til platformen.
TV2 Østjylland vil i 2023 uddanne nøglemedarbejdere til at producere fængede webvideoer.
I 2023 vil TV2 Østjylland producere 8-10 webvideoer i ugen til vores website.
TV2 Østjylland vil i 2023 udgive 15-20 liveblogs på vores website.
På vores website vil vi dagligt lave 2-4 rubriktests, for at vi sikrer, at vi får de mest relevante rubrikker på vores
artikler.
På TV2 Østjylland vil vi arbejde med SEO på hjemmesiden.
På TV2 Østjylland vil vi i 2023 sikre, at vores hjemmeside er opdateret i forhold til SEO.
I 2023 vil vi udvikle nøglemedarbejdere til at arbejde med SEO i det daglige.
TV2 Østjylland vil styrke indholdet på TV2 PLAY
I 2022 vil TV2 Østjylland lave 30 nyudviklede og unikke videoer fra Østjylland til TV2 PLAY.
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: TV2 ØSTJYLLAND - budget 2023
2642550_0015.png
TV2 ØSTJYLLAND
13
Indhold og formater
TV2 Østjylland vil være det førende regionalmedie på innovative og nyskabende indholdskon-
cepter og formidlingsformer.
For at sikre, at TV2 Østjylland fortsat skal opleves som et moderne mediehus for de yngre målgrupper vil vi eksperimen-
tere med at producere indhold til TikTok.
Vi vil på baggrund af et udviklingssprint afklare de strategiske muligheder på TikTok i første kvartal i 2023.
TV2 Østjylland er et visuelt mediehus, hvorfor vi vil være innovative og udvikle nye visuelle fortællegreb.
I 2023 vil vores fotografer, producerer og grafikere udvikle og afprøve 4-6 visuelle fortællegreb, vi aldrig før
har brugt
For at skærpe vores position i markedet som et moderne mediehus, vil vi udkomme på podcast til de målgrupper, der
er podcast first-brugere.
Vi vil i 2023 lave 5 podcasts/serier med afsæt i grundige journalistiske fortællinger, som understøtter vores
ambition om at skabe fyrtårnsjournalistik med afsæt i det østjyske.
TV2 Østjylland fortsætter udviklingen og implementeringen af mere komplekse nyhedshistorier på Instagram.
3-5 gange ugentlig skal den journalistik, der er dagsordensættende på tværs af platforme, også udgives på In-
stagram gennem de koncepter, der i 2022 er udviklet til formålet.
TV2 Østjylland ønsker at lave brand-forlængende initiativer og events ude blandt befolkningen.
I 2023 skal TV2 Østjylland 3-5 gange ud i regionen og lave public outreach.
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: TV2 ØSTJYLLAND - budget 2023
2642550_0016.png
TV2 ØSTJYLLAND
14
Målgrupper og innovation
TV2 Østjylland vil arbejde strategisk og målrettet med målgrupper og innovation.
TV2 Østjylland vil sikre, at der produceres regionalt public service-indhold til alle generationer, for at sikre at det
regionale public service-tilbud opleves relevant både nu og i fremtiden.
I 2023 vil vi afklare, hvordan vi vil bruge segmenteringsværktøjet Conzoom til at blive klogere på, hvem vi
når med vores indhold og hvem vi ikke når i Østjylland.
Vi vil skabe større bevidsthed om nødvendigheden af diversitet i kildesammensætningen.
På TV2 Østjylland vil vi arbejde med repræsentativitet i vores kilder, hvad angår køn og etnicitet.
På TV2 Østjylland vil vi sikre et kontinuerligt fokus på at skabe en innovationsorganisation og -kultur.
I 2023 vil vi afholde mindst to innovationsforløb til udvikling af indhold, der involverer et bredt udsnit af
medarbejdere i huset.
Vi vil styrke vores indhold målrettet unge med anden etnisk baggrund end dansk, så de oplever at kunne deltage i
de demokratiske samtaler i samfundet.
I 2023 vil vi relancere formatet Gellerup Live og afsøge muligheder for samarbejde med fonde og andre
aktører.