Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del Bilag 159
Offentligt
2754157_0001.png
DR fskole27aug23
Projektet ’En verden af historier’
DR og TrygFonden vil styrke læselysten hos alle Danmarks børn
DR og TrygFonden vil styrke læselysten hos alle Danmarks børn
DR, TrygFonden og en række samarbejdspartnere går nu sammen om et treårigt projekt, der
vil styrke læselysten hos alle Danmarks børn for at gøre dem parate til uddannelse – og på
sigt til demokratiske samfundsborgere.
Læsning er en forudsætning for børns udvikling. Men i Danmark er mange børns
læselyst udfordret. Derfor ønsker DR og TrygFonden at udvikle og afprøve nye
læsemetoder, så børnene får en anden opfattelse af læsning, bliver nysgerrige og
får lyst til at læse.
Projektet hedder ’En verden af historier’ og bliver gennemført på tværs af DR’s
platforme og med aktiviteter i dagtilbud, skoler og på landets biblioteker. DR skyder
projektet i gang i august 2023 sammen med en række samarbejdspartnere –
herunder Syddansk Universitet (SDU), Center for Undervisningsmidler (CFU),
TrygFondens Børneforskningscenter (TBC), Centralbibliotekerne (CB) og
konsulenthuset EnactLab. Den samlede kreds af samarbejdspartnere tilfører
projektet et unikt sæt af kompetencer og muligheder for at nå bredt ud til alle børn.
Nye læsemetoder
Projektet involverer børn, der skal afprøve de nye læsemetoder og forskere, der skal
observere effekten af dem.
Med en primært kropslig, sanselig og sensorisk tilgang til
læsning er det målet, at projektet skal finde frem til TV-programmer, medieprodukter og
læringsmaterialer, som skal løse de udfordringer, der i dag står i vejen for børns motivation
for at læse.
Projektet involverer også kompetenceudvikling af lærere til at gribe
de nye metoder og forankre dem i klasselokalerne.
DR bliver en central spiller, når det kommer til involvering af børnene og
udviklingen af nye læsemetoder, da DR’s eksisterende børnetilbud netop retter
sig mod projektets målgruppe, de 0-14-årige.
I den treårige periode vil DR Ultra, Ramasjang og Minisjang årligt producere nyt indhold,
som er målrettet projektet. Der bliver udbudt læringsvideoer, fakta, fiktionsserie, digitale
læringsunivers, læringskuffert, kreative spil, læringsmateriale, der understøtter temaerne i
institutionernes styrkede pædagogiske læreplan og skolernes fælles mål på tværs af
klassetrin.
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 159: Henvendelse af 24/9-23 fra Jørgen Ingvorsen vedr. Danmarks Radio
2754157_0002.png
De øvrige nordiske broadcastere har støttet DR i udviklingen via Nordvision og erfaringerne
fra ‘En verden af historier’ vil blive delt med de andre nordiske børnekanaler.
- Læsning er en grundlæggende kompetence i vores samfund, som sikrer, at vi kan
orientere os, tage stilling og forholde os kritisk til de informationer, vi møder på
vores vej. I DR’s børnetilbud samler vi børn om lærerige og sjove oplevelser i et
trygt fællesskab med plads til alle. Vi udvikler børnenes fantasi, styrker deres
udvikling og selvværd på tværs af tv, events, spil og undervisning i
læringsuniverserne på DR Lær. Ambitionen med DR’s engagement i ’En verden af
historier’ er at udvikle metoder, der kan redefinere læsebegrebet, så det blandt
andet også favner interaktion med litteratur gennem teknologier, som børn er
opvokset med, siger DR’s direktør for Kultur, Børn og Unge, Henrik Bo Nielsen.
TrygFondens direktør Rie Odsbjerg Werner siger:
-TrygFonden støtter projektet som en del af fondens arbejde for at styrke børn og unges
trivsel, personlige og sociale egenskaber, samt deres begejstring for at lære. Læselyst er
vigtig for at stimulere børns sprog, fantasi og kreativitet.
Gennem bøger kan de rejse til
fjerne lande og opdage nye verdener og synspunkter. De kan møde mennesker,
der er ligesom dem og mennesker, der er helt anderledes. Gennem bøger bliver
de udfordret til at tænke kritisk og reflektere over det, de læser.
Det er derfor
afgørende at opmuntre og støtte børns læselyst for at give dem de bedste muligheder i livet.
Positive erfaringer fra Ultra:bit
DR iværksatte i 2018 projekt Ultra:bit, der er udviklet af DR sammen med store dele af
undervisningsverdenen i tæt partnerskab med Center for Undervisningsmidler (CFU) og
Astra, det nationale naturfagscenter, og er støttet af Industriens Fond.
Igennem fem år har læringsindsatsen ultra:bit inspireret skoler til teknologiundervisning på
4.-8. klassetrin.
For yderligere information om Ultra:bit læs mere her
Fakta om ’En verden af historier’
Over halvdelen af elever i 8. klasse siger, at de sjældent eller aldrig læser bøger i fritiden
48 procent af landets børnehaver læser ikke med børnene.
Om ’En verden af historier’ siger de andre samarbejdspartnere
Formand for CFU Danmark-samarbejdet, Søren Grosen
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 159: Henvendelse af 24/9-23 fra Jørgen Ingvorsen vedr. Danmarks Radio
2754157_0003.png
-
Hele CFU (Centre for Undervisningsmidler) Danmark glæder sig til at
være en del af DR’s projekt,
’En verden af historier’, og til at bidrage med
praksisnær viden om læremidler og undervisningsnære tilgange til læsning i skolen.
Kompetenceudviklingsforløb for lærerne sammen med andre partnere i
projektet og dialog med lærerne om læseundervisningen bliver en
hjørnesten i arbejdet med det fornemme formål at højne børns fantasi
og læselyst, siger formand for CFU Danmark-samarbejdet, Søren
Grosen.
Professor ved TrygFondens Børneforskningscenter på Aarhus Universitet,
Dorthe Bleses
Professor Dorthe Bleses
og professor Simon Calmar Andersen fra
TrygFondens Børneforskningscenter er rådgivere på projektet, især i forhold til de
yngste børn.
-Vi glæder os meget til at bringe vores viden i spil om børns tidlige udvikling af
sprog og senere læsning, hvordan man bedst understøtter børnenes udvikling,
samt hvordan dagtilbud og forældre kan støttes i at bruge materialer og metoder
bedst muligt til gavn for børnene i dette meget spændende samarbejde, siger
professor ved TrygFondens
Børneforskningscenter på Aarhus universitet,
Dorthe Bleses.
Programleder, Centralbibliotekerne, Tina Bang Jakobsen
-Bibliotekerne har en stærk tradition for at udvikle og teste nye læsemetoder og er
et skatkammer af historier i både fysiske og digitale formater. Det er bibliotekernes
fornemmeste opgave at åbne historierne for børn og styrke læsekulturen, men vi
skal ikke gøre det alene. Ved at indgå i partnerskab om ’En
Verden af
Historier’
kommer vi til at løfte arbejdet med børns læsning til et hidtil uset nationalt
niveau, hvor vi forener vores kompetencer med andre stærke partnere, siger
programleder ved Centralbibliotekerne, Tina Bang Jakobsen, Aalborg.
CEO Partner, Enactlab, Morten Kristensen
-Den faldende læselyst hos vores børn er et stort strukturelt problem, da netop
læsefærdigheder er en stærk indikator for, hvordan man socioøkonomisk klarer sig
senere i livet. Og hvis man ønsker at skabe ny viden og praksis på dette område, er
der ingen stærkere partner i Danmark end DR, som gennem sine medier når
næsten alle børn i Danmark. Enactlabs rolle på projektet er at facilitere videns- og
læringsprocesser på tværs af de involverede partere samt stå for oversættelsen af
projektets løbende læring til praksis, så det kan indgå løbende i arbejdet hos DR,
siger CEO Partner, Enactlab, Morten Kristensen.
Lektor på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Institut for Psykologi på
SDU, Mette Elmose Andersen
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 159: Henvendelse af 24/9-23 fra Jørgen Ingvorsen vedr. Danmarks Radio
2754157_0004.png
Samarbejdet er en unik mulighed for, at den forskning og viden, der
skabes i projektet, kan omsættes i konkrete produkter og dermed
kommer ud og lever til gavn for børn og unge.
Vores viden om, hvordan
forskellige børn skaber mening med materialet i forskellige sammenhænge kan
tages med i udviklingsprocessen og samtidig kan det praktisk samarbejde om ’En
verden af historier’ bidrage til nye indsigter, siger lektor på Det
Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Institut for Psykologi på SDU, Mette Elmose
Andersen.
Lektor på Det Humanistiske Fakultet, Institut for Sprog, Kultur, Historie og
Kommunikation på SDU, Sarah Bro Trasmundi
SDU ser et stort potentiale i samarbejdet med DR. Den viden, SDU producerer om
børn og unges læring og læselyst er essentiel at få ud i DR, for den kan være med
til at optimere udviklingen af de nye produkter og dermed blive til gavn for endnu
flere børn.
Vi får også ny viden og nye ideer gennem samarbejdet med de
forskellige aktører, der er bragt sammen i udviklingen og undersøgelsen
af En verden af historier, siger lektor på Det Humanistiske Fakultet,
Institut for Sprog, Kultur, Historie og Kommunikation på SDU, Sarah Bro
Trasmundi.