Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del Bilag 143
Offentligt
UDKAST
Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del - Bilag 143
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af Lov om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn
med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område
(Udskydelse af solnedgangsklausul)
§1
I lov nr. 2054 af 16. november 2021 om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol
og tilsyn med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets
område foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 4, stk. 2,
indsættes efter »stk. 3«: »og stk. 4«.
2.
§ 4, stk. 3,
affattes således:
»Stk.
3.
§ 2 ophæves den 31. december 2023.«
3.
I
§ 4
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk.
4.
§ 1 ophæves den 31. december 2024.«
§2
Loven træder i kraft den 30. december 2023.
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om udkast til forslag om ændring af Lov om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Kulturministeriets overvejelser
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
1. Indledning
Det følger af § 4, stk. 3, i lov nr. 2054 af den 16. november 2021 om Slots-
og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsordnin-
ger m.v. på Kulturministeriets område, at lovens §§ 1 og 2 ophæves den 31.
december 2023.
Efter § 1 i lov nr. 2054 af den 16. november 2021 kan Slots- og Kultursty-
relsen indsamle, behandle, herunder foretage samkøring af, og viderefor-
midle oplysninger, når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af Slots-
og Kulturstyrelsens tilsyns- og kontrolopgaver ved administrationen af co-
vid-19-kompensationsordninger mv. på Kulturministeriets område. Endvi-
dere kan Slots- og Kulturstyrelsen efter bestemmelsen få terminaladgang til
nødvendige oplysninger om fysiske eller juridiske personers økonomiske
eller erhvervsmæssige forhold i Indkomst-registeret under Skatteministe-
riet, når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af tilsyns- og kontrolop-
gaver vedrørende covid-19-kompensationsordninger mv. Formålet hermed
er at mindske risikoen for snyd, svindel og svig med covid-19-kompensati-
onsordningerne mv.
2
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om udkast til forslag om ændring af Lov om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område
UDKAST
Det fremgår af lovbemærkningerne til § 4, stk. 3, i lov nr. 2054 af den 16.
november 2021, at det ved lovens vedtagelse forventedes, at afrapportering,
tilsyn og kontrol med de covid-19-kompensationsordninger mv., som Slots-
og Kulturstyrelsen i 2020 og 2021 administrerede udbetalinger fra, ville
være færdigbehandlet ved udgangen af 2023.
Det har vist sig uomgængeligt, at Slots- og Kulturstyrelsens sagsbehandling
på covid-19-kompensationsordninger m.v. vil strække sig ind i 2024. Det
vil ikke være muligt for Slots- og Kulturstyrelsen at færdiggøre sagsbehand-
lingen af afrapporteringerne på covid-19-kompensationsordningerne mv.
inden udgangen af 2023. Dette skyldes dels, at der efter vedtagelsen af lov
nr. 2054 blev indført ny nedlukning med restriktioner i vinteren 2021-2022,
hvilket betød, at Slots- og Kulturstyrelsen i begyndelsen af 2022 måtte pri-
oritere sagsbehandlingen af nyindkomne ansøgninger på både nye og gen-
åbnede covid-19-kompensationsordninger mv. Det havde den konsekvens,
at allerede indkomne afrapporteringer og regnskabsaflæggelser blev udsat
til fordel for at udbetale kompensation og aktivitetsmidler til ansøgerne.
Dette har forøget den samlede sagsmængde på området betragteligt.
Derudover har det for
Den midlertidige kunststøtteordning for kunstnere
først i midten af 2023 været muligt at påbegynde sagsbehandlingen af af-
rapporteringer fra de tilskudsmodtagere, der modtog kompensation for tabt
indtægt i vinteren 2021/2022. Dette skyldes behovet for at kunne kontrollere
kompensationsmodtagernes indtægtsforhold for 2022 via adgang til data hos
skattemyndighederne. Her måtte afventes regnskaber for 2022 for personligt
ejede virksomheder, som først blev offentliggjort medio 2023.
Endvidere udestår den endelige afslutning af sagsbehandlingen på et fåtal af
puljerne, herunder
Aktivitetspulje til kulturaktiviteter,
grundet forskellige ju-
ridiske årsager. Det drejer sig hovedsageligt om, men er ikke begrænset til,
afviklingen af aktive konkursbo og myndighedernes kontrol af dobbeltkom-
pensation.
Endelig forventes det, at der vil være behov for udveksling af data i 2024 i
forbindelse med behandling af klager og eventuel genbehandling af sager,
samt i forbindelse med eventuelle anlagte retssager.
3
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om udkast til forslag om ændring af Lov om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område
UDKAST
Slots- og Kulturstyrelsen har således behov for fortsat i 2024 at have adgang
til indsamling og udveksling af data for på tilstrækkeligt grundlag og be-
tryggende vis at kunne færdiggøre sagsbehandlingen på covid-19-kompen-
sationsordninger mv. Den fortsatte adgang til dataudveksling i 2024 vil bi-
drage til at sikre, at der kan foretages kontrol i forhold til svindel med kom-
pensationsordninger mv., dobbeltkompensation mm.
Kulturministeriet foreslår på denne baggrund, at solnedgangsklausulen for
§ 1 udskydes til den 31. december 2024.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Det følger af § 4, stk. 3, i lov nr. 2054 af den 16. november 2021, at lovens
§§ 1 og 2 ophæves den 31. december 2023.
Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med styrelsens almindelige op-
gaver vedrørende driftstilskud er reguleret i lov nr. 1531 af 21. december
2010 om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstil-
skud fra Kulturministeriet med tilhørende bekendtgørelse nr. 1701 af 21.
december 2010 om økonomiske og administrative forhold for modtagere af
driftstilskud fra Kulturministeriet. I Slots- og Kulturstyrelsens bevillingsad-
ministration, fx i forbindelse med Statens Kunstfond, jf. lov nr. 458 af 8.maj
2013, bevilges enten projekttilskud eller legater. Uddeling af projekttilskud
er typisk omfattet af bekendtgørelse nr. 1479 af 22. december 2014 om regn-
skab og revision af projekt- og aktivitetstilskud fra Kulturministeriet.
Slots- og Kulturstyrelsen havde inden vedtagelsen af lov nr. 2054 af den 16.
november 2021 ikke særskilt hjemmel til at indsamle, behandle og udveksle
oplysninger fra andre offentlige myndigheder.
Det følger af § 1, stk. 1, i lov nr. 2054 af den 16. november 2021, at Slots-
og Kulturstyrelsen kan indsamle og behandle, herunder foretage samkøring
af, oplysninger fra andre offentlige myndigheder og fra offentligt tilgænge-
lige kilder og behandle, herunder foretage samkøring af, oplysninger, som
styrelsen i øvrigt er i besiddelse af, når det er nødvendigt af hensyn til udfø-
relsen af styrelsens tilsyns- og kontrolopgaver vedrørende covid-19-kom-
pensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område.
4
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om udkast til forslag om ændring af Lov om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område
UDKAST
Slots- og Kulturstyrelsens tilsyns- og kontrolopgaver vedrørende covid-19-
kompensationsordninger mv. består i at kontrollere rigtigheden af de mod-
tagne oplysninger, som angives i ansøgninger til covid-19- kompensations-
ordninger mv., og foretage efterregulering på baggrund af de oplysninger
om blandt andet regnskabstal, som kompensationsmodtagerne indsender i
forbindelse med afrapporteringen på de enkelte ordninger. Kontrolopga-
verne afhænger af den enkelte covid-19-ordnings udformning og indhold,
herunder krav for afrapportering.
Adgangen til at indsamle og behandle, herunder foretage samkøring af, op-
lysninger fra andre offentlige myndigheder samt oplysninger, som styrelsen
i øvrigt er i besiddelse af, muliggør for eksempel, at Slots- og Kulturstyrel-
sens og Erhvervsstyrelsens registre kan sammenkøres for at sikre, at der ikke
sker dobbeltkompensation i forbindelse covid-19-kompensationsordnin-
gerne mv.
Det følger af lovens § 1, stk. 2, at Slots- og Kulturstyrelsen kan få terminal-
adgang til nødvendige oplysninger om fysiske eller juridiske personers øko-
nomiske eller erhvervsmæssige forhold i Indkomstregistret, jf. § 7 i lov om
et indkomstregister, når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af styrel-
sens opgaver efter stk. 1.
Adgangen til Indkomstregisteret muliggør, at Slots- og Kulturstyrelsen via
opslag kan verificere, om en ansøgers angivne indkomstforhold stemmer
overens med ansøgerens faktiske skattepligtige indkomstforhold for så vidt
angår løn.
Bestemmelsen medfører således, at det er muligt at sammenholde de oplys-
ninger, der er indberettet til Slots- og Kulturstyrelsen med de oplysninger,
der er indberettet til skattemyndighederne. Sammenholdning af data gør det
muligt at dokumentere, hvorvidt ansøger har overholdt de indtægtskrav, der
gælder for kompensationsordningerne mv. på tidspunktet for ansøgernes an-
søgning. Herved kan eventuelle uoverensstemmende oplysninger, lovover-
trædelser eller forsøg på lovovertrædelser afdækkes.
Det følger af lovens § 1, stk. 3, at Slots- og Kulturstyrelsen kan videregive
oplysninger omfattet af stk. 1 til andre offentlige myndigheder, når det er
nødvendigt af hensyn til udførelsen af disse myndigheders og Slots- og Kul-
turstyrelsens tilsyns- og kontrolopgaver vedrørende covid-19-kompensati-
onsordninger m.v. inden for den enkelte myndigheds ressortområde.
5
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om udkast til forslag om ændring af Lov om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område
UDKAST
Bestemmelsen medfører, at styrelsen af egen drift kan videregive oplysnin-
ger til andre offentlige myndigheder, som vurderes at være af væsentlig be-
tydning for disse myndigheders kontrol- og tilsynsopgaver vedrørende co-
vid-19-kompensationsordninger mv. Kontrol- og tilsynsopgaver i bestem-
melsens forstand omfatter også politiets opgaver i forbindelse med forebyg-
gelse, efterforskning og forfølgning mv. af strafbare forhold.
Bestemmelsen har ikke betydning for andre offentlige myndigheders ad-
gang til efter anmodning at få udleveret de oplysninger, som styrelsen er
kommet i besiddelse af, herunder oplysninger indsamlet i medfør af lovens
§ 1 stk. 1-2. Bestemmelsen har heller ikke betydning for, i hvilket omfang
styrelsen på baggrund af en konkret vurdering kan videregive oplysninger
til andre offentlige myndigheder. Disse spørgsmål afgøres efter de alminde-
lige regler om videregivelse af oplysninger mellem offentlige myndigheder,
herunder de regler, som er fastlagt i databeskyttelsesloven, databeskyttel-
sesforordningen og forvaltningsloven.
Oplysninger i medfør af lovens § 1, stk. 3, kan alene videregives til andre
offentlige myndigheder, som har hjemmel til at anvende disse. Dette med-
fører ikke et krav om eksplicit lovhjemmel i alle tilfælde, men kan konkret
gøre det i forhold til bestemte oplysninger, for eksempel oplysninger om
konkurskarantæne, hvor der efter § 12 i bekendtgørelse nr. 1510 af 13. de-
cember 2013 om førelse af et register over pålagte konkurskarantæner, jf.
GDPR Art. 6 og 10, er krav om hjemmel i lov eller bekendtgørelse, for at
oplysninger herom kan videregives.
Det følger af lovens § 1, stk. 4, at Kulturministeren fastsætter nærmere reg-
ler for Slots- og Kulturstyrelsens indsamling, behandling, herunder samkø-
ring, og videregivelse af oplysninger efter stk. 1-3.
Der er fastsat nærmere regler for Slots- og Kulturstyrelsens indsamling, be-
handling, herunder samkøring, og videregivelse af oplysninger efter stk. 1-
3 i bekendtgørelse nr. 2070 af den 16. november 2021 om Slots- og Kultur-
styrelsens kontrol og tilsyn med covid-19- kompensationsordninger m.v. på
Kulturministeriets område.
Vurderingen af, hvilke oplysninger der vil være af væsentlig betydning for
andre offentlige myndigheders kontrol- og tilsynsopgaver vedrørende co-
vid-19-kompensationsordningerne mv., foretages på grundlag af regler om
bl.a. opbevaring og sletning af oplysninger, og om tekniske og organisato-
riske foranstaltninger, der skal iagttages ved behandlingen af data.
6
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om udkast til forslag om ændring af Lov om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område
UDKAST
Der kan for eksempel i relation til videregivelse til skattemyndighederne
være tilfælde, hvor der vurderes at være høj risiko for, at en institution mv.
har begået svig eller anden økonomisk kriminalitet gennem de modtagne
covid-19-kompensationsordninger mv. Slots- og Kulturstyrelsen vil i så-
danne tilfælde tage stilling til, om kriterierne er opfyldt, således at Slots- og
Kulturstyrelsen dels sikrer, at videregivelse af oplysninger tjener et sagligt
formål, og dels at oplysningerne er begrænsede til, hvad der er nødvendigt i
forhold til den modtagende myndigheds kontrol- og tilsynsopgaver i forbin-
delse med covid-19-kompensationsordninger mv.
Det følger af § 1, stk. 1, i lov nr. 2054 af den 16. november 2021, at Slots-
og Kulturstyrelsen skal etablere en whistleblowerordning, som omfatter de
covid-19-kompensationsordninger m.v., som administreres af Slots- og Kul-
turstyrelsen. Whistleblowerordningen trådte i kraft ved lovens kundgørelse
og giver mulighed for anonymt at indberette svindel eller mistanke om svin-
del med de covid-19-kompensationsordninger m.v., som administreres af
Slots- og Kulturstyrelsen.
Det følger af lov nr. 1436 af den 29. juni 2021 om beskyttelse af whistleblo-
were, at der skal etableres en ekstern whistleblowerordning i bl.a. Datatilsy-
net, jf. lovens § 17. Gennem Den Nationale Whistleblowerordning kan op-
lysninger om alvorlige lovovertrædelser og alvorlige forhold, herunder
strafbare forhold, indberettes. Ordningen trådte i kraft den 17. december
2021.
2.2. Kulturministeriets overvejelser
Som det nærmere fremgår under pkt. 1 ovenfor, vil det ikke være muligt for
Slots- og Kulturstyrelsen at behandle samtlige afrapporteringer på covid-19-
kompensationsordningerne mv. inden udgangen af 2023.
Hensynet til at sikre en effektiv og ensartet tilsyns- og kontrolindsats ved-
rørende covid-19-kompensationsordninger mv. forudsætter, at Slots- og
Kulturstyrelsen har de nødvendige redskaber hertil, navnlig i forhold til at
indsamle og behandle, herunder foretage samkøring af, oplysninger fra an-
dre offentlige myndigheder og fra offentligt tilgængelige kilder, samt vide-
regive oplysninger til andre offentlige myndigheder.
For flere af de covid-19-kompensationsordninger mv., der administreres af
Slots- og Kulturstyrelsen, gælder, at der skal foretages modregning, hvis en
7
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om udkast til forslag om ændring af Lov om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område
UDKAST
ansøger samtidig modtager kompensation for fx tilsvarende indtægtstab el-
ler omsætningsnedgang gennem de ordninger, der administreres af Er-
hvervsstyrelsen. Det kræver således et tæt samarbejde om udveksling af data
for at sikre, at der ikke sker dobbeltkompensation med covid-19-kompensa-
tionsordningerne mv. på et overordnet niveau såvel som på konkret sagsni-
veau.
I afrapporteringsfasen på bl.a.
Den midlertidige kunststøtteordning for
kunstnere
er det ligeledes fortsat i 2024 nødvendigt at kunne kontrollere op-
lysninger i Indkomstregisteret med henblik på at kontrollere tilskudsmodta-
gernes indtægtsforhold i forhold til puljens krav om indtægtsniveau.
Endvidere kan der være brug for at dele oplysninger om revisorers forhold
og uafhængighed, når det er relevant i forbindelse med kontrolarbejdet.
Endelig forventes det, at der kan være behov for udveksling af data i 2024 i
forbindelse med behandling af klager og eventuel genbehandling af sager,
samt i forbindelse med eventuelle anlagte retssager.
Kulturministeriet finder derfor, at der fortsat – også efter 31. december 2023
– er behov for en lovmæssig ramme, der hjemler, at Slots- og Kulturstyrel-
sen kan indsamle og behandle, herunder samkøre, oplysninger fra andre of-
fentlige myndigheder og fra offentligt tilgængelige kilder, samt videregive
oplysninger til andre myndigheder. Dette vurderes at være afgørende for at
mindske risikoen for snyd, svindel og svig med covid-19-kompensations-
ordningerne mv.
Det foreslås på denne baggrund, at solnedgangsklausulen for lovens § 1 i
lovens § 4, stk. 3, udskydes, således at § 1 i loven automatisk ophæves den
31. december 2024.
Ændringen vil have den effekt, at bestemmelserne i § 1 vil være gældende
frem til den 31. december 2024, hvor de automatisk ophæves, medmindre
Folketinget forinden beslutter at forlænge gyldighedsperioden. Ændringen
har ikke betydning for lovens § 2, som dermed ophæves den 31. december
2023.
Skulle der i 2024 indkomme whistleblowerhenvendelser om de covid-19-
kompensationsordninger m.v., som administreres af Slots- og Kulturstyrel-
sen, vurderes det, at langt de fleste typer henvendelser vil kunne omfattes af
Den Nationale Whistleblowerordning.
8
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om udkast til forslag om ændring af Lov om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område
UDKAST
Rammerne for, hvem der kan indberette til oplysninger til Den Nationale
Whistleblowerordning, er fastsat i lov om beskyttelse af whistleblowere.
Det følger af lovens § 3, nr. 7, at det alene er personer, som er kommet i
besiddelse af oplysninger om forhold på sin nuværende eller tidligere ar-
bejdsplads – eller på en arbejdsplads, hvor personen har eller har haft lig-
nende arbejdsrelaterede aktiviteter – der kan foretage indberetning til ord-
ningen. Personer uden relation til den berørte virksomhed, som defineret i §
3, nr. 7, vil dermed ikke længere være i stand til at foretage indberetning til
ordningen. Sådanne personer har imidlertid stadig mulighed for at henvende
sig via anden kommunikationsform, og disse kan funktionelt stadig være
anonyme, alt efter måden personen henvender sig på.
Da styrelsens sagsbehandling på nuværende tidspunkt og ved lovens forlæn-
gelse i 2024 udelukkende er i afrapporteringsfasen, vurderes det ligeledes
som udgangspunkt, at kun personer, der på den ene eller anden måde har
eller har haft en arbejdsmæssig relation til de juridiske personer, som har
fået en bevilling fra en covid-19-kompensationsordning mv., vil have
grundlag for at benytte whistleblowerordningen. Det vurderes derfor ikke
nødvendigt at udskyde solnedgangsklausulen for § 2.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forlænger Slots- og Kulturstyrelsens mulighed for at udveksle
oplysninger med andre myndigheder ifm. kontrollen af ansøgninger om co-
vid-19-kompensation mv. til udgangen af 2024. Derigennem er det forvent-
ningen, at snyd, svig og svindel mv. med midler udbetalt fra covid-19 kom-
pensationsordninger mv. og dermed offentlige midler fortsat i højere grad
kan opdages og forhindres, end hvis det ikke var muligt at dataudveksle med
andre offentlige myndigheder. Lovforslaget kan således have positive øko-
nomiske konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget forventes ikke at have implementeringskonsekvenser for
Slots- og Kulturstyrelsen.
Lovforslaget vurderes i overensstemmelsen med principperne for digitalise-
ringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
9
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om udkast til forslag om ændring af Lov om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område
UDKAST
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter foruden hovedlovens bag-
vedliggende databeskyttelsesretlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. september 2023 til den 3.
oktober 2023 været sendt i offentlig høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Advokatsamfundet/Advokatrådet, Anklagemyndigheden, Arbejdernes Op-
lysnings Forbund, Autor, Billedkunstnernes Forbund, Brancherådet for Sce-
nedans i Danmark, Børns Vilkår, Danish Association of Zoos and Aquaria
(DAZA), Danish Venture Capital and Private Equity Association, Dan-
marks Biblioteksforening, Danmarks Nationalbank, Danmarks Statistik,
Danmarks Teaterforeninger, Danmarks Tivoli Forening, Dansk Artist For-
bund, Dansk Erhverv, Dansk Filmfotograf Forbund, Dansk Folkeoplysnings
Samråd (DFS), Dansk Forfatterforening, Dansk Fotografisk Forening,
Dansk Idrætsforbund, Dansk Industri, Dansk Komponistforening, Dansk
Kulturliv, Dansk Kunstnerråd, Dansk Live, Dansk Musiker Forbund, Dansk
Oplysnings Forbund, Dansk Rocksamråd (ROSA), Dansk Organist og Kan-
torsamfund, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Solistforbund, Dansk Teater,
Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksom-
heder, Danske Billedautorer, Danske Billedkunstneres Fagforening, Danske
10
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om udkast til forslag om ændring af Lov om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område
2746527_0011.png
UDKAST
Biografer, Danske Bladtegnere, Danske Dramatikeres forbund, Danske En-
sembler, Orkestre og Operainstitutioner (DEOO), Danske Filminstruktører,
Danske Forlag, Danske Koncert og Kulturhuse, Danske Kunsthåndværkere
og Designere, Danske Museumsforeninger (SAMMUS), Danske Musik- og
Kulturskoler, Danske Populær Autorer, Danske Regioner, Danske Skønlit-
terære Forfattere, Danske Tegneserieskabere, Datatilsynet, Den Danske Fi-
nansanalytikerforening, Departementet for Uddannelse, Kultur, Forskning
og Kirke (Grønland), Design Denmark, Det Danske Filminstitut, Det Kø-
benhavnske Teatersamarbejde, Det Økonomiske Råds Sekretariat, DGI,
DIF, DJBFA – Komponister og Sangskrivere, Digitaliseringsstyrelsen,
Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Finansforbundet, Finansrådet, Fol-
kehøjskolernes Forening, Folkeligt Oplysnings Forbund, FORA, Forbundet
Arkitekter og Designere, Foreningen af Daghøjskoler i Danmark, Forenin-
gen af Danske Dramaturger, Foreningen af Danske Sceneinstruktører, For-
eningen af Kunsthaller i Danmark, Foreningen af Lokale, Fritstående, Jour-
nalistiske Internetmedier, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for
Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen Freelance Bogholdere, Forlæg-
gerforeningen, FSR - Danske Revisorer, JazzDanmark, Kommunernes
Landsforening, KODA, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kulturhusene
i Danmark, Landsdækkende Banker, Landsforeningen af forsvarsadvokater,
Liberalt Oplysnings Forbund, Live Nation, Lokale Pengeinstitutter, Musik-
selskabernes brancheorganisation (IFPI), Område for Bedre Regulering
(OBR), Organisationen Danske Museer, Oplysningsforbundenes Fællesråd,
Producentforeningen, Red Barnet, Revisornævnet, Rigsadvokaten, Rigsre-
visionen, Røde Kors, Sammenslutningen af Danske Scenografer, SCENIT,
SKAT, Skatterevisorforeningen, Snyk, , Solistforeningen af 1921, Statens
Kunstfond, Statsadvokaturen for særlig økonomisk kriminalitet, Teatercen-
trum, Tegnerforbundet af 1919, Uafhængige Scenekunstnere, Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen og Ældresagen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/min- Negative
konsekven-
dreudgifter (hvis ja, angiv ser/merudgifter (hvis ja,
omfang/hvis nej, anfør »in- angiv omfang/hvis nej, an-
gen«)
før »ingen«)
Økonomiske konsekvenser Det kan have positive øko- Ingen
for stat, kommuner og regio- nomiske
konsekvenser,
ner
hvis svig og svindel med of-
fentlige midler opdages, og
midlerne tilbagebetales til
det offentlige.
11
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om udkast til forslag om ændring af Lov om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område
2746527_0012.png
UDKAST
Implementeringskonsekven- Ingen
ser for stat, kommuner og re-
gioner
Ingen
Økonomiske konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Ingen
Administrative konsekven- Ingen
ser for erhvervslivet
Ingen
Administrative konsekven- Ingen
ser for borgerne
Ingen
Miljømæssige konsekvenser Ingen
Forholdet til EU-retten
Ingen
Den bagvedliggende hovedlov indeholder databeskyt-
telsesretlige aspekter.
Går videre end minimums-
JA
NEJ
krav i EU-regulering (sæt X)
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det følger af § 4, stk. 2, i lov nr. 2054 af 16. november 2021 om Slots- og
Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsordninger
m.v. på Kulturministeriets område, at §§ 1 og 2 ophæves den 1. januar 2022,
jf. dog stk. 3.
Det følger endvidere af § 4, stk. 3, at lovens §§ 1 og 2 ophæves den 31.
december 2023.
Det foreslås, at bestemmelsen i lovens
§ 4, stk. 2,
ændres, således at der efter
»stk. 3« indsættes: »og stk. 4«.
Ændringen vil have den effekt, at der i stk. 2 indsættes reference til et nyt
stykke. Det nye stykke fastsætter, i lighed med stk. 3, en solnedgangsklausul
12
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om udkast til forslag om ændring af Lov om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område
UDKAST
for en del af loven, der afviger fra lovens generelle solnedgangsklausul i stk.
2.
Med indsættelse af det nye stykke vil solnedgangsklausulen for § 1 og for §
2 være forskellig. Det nye stk. 4 vil omhandle solnedgangsklausulen for §
1, mens stk. 3 vil omhandle solnedgangsklausulen for stk. 2.
Det foreslås, at bestemmelsen i lovens
§ 4, stk. 3,
ændres, således at kun
lovens § 2 ophæves den 31. december 2023.
Ændringen vil have den effekt, at det kun er lovens § 2, der ophæves den
31. december 2023, idet solnedgangsklausulen for § 1 vil blive udskudt, jf.
det nye stk. 4.
Det findes ikke nødvendigt at udskyde solnedgangsklausulen for § 2. Da
styrelsens sagsbehandling på nuværende tidspunkt og i 2024 udelukkende
er i afrapporteringsfasen, vurderes det som udgangspunkt, at kun personer,
der på den ene eller anden måde har eller har haft en arbejdsmæssig relation
til juridiske personer, som har fået en bevilling fra en covid-19-kompensa-
tionsordning mv., vil have grundlag for at benytte whistleblowerordningen.
Henvendelser fra disse personer kan omfattes af Den Nationale Whistleblo-
werordning efter lov nr. 1436 af den 29. juni 2021 om beskyttelse af whist-
leblowere. Eventuelle henvendelser fra personer uden relation til en berørt
virksomhed vil desuden fortsat kunne henvende sig via anden kommunika-
tionsform, og kan funktionelt stadig være anonyme, alt efter måden perso-
nen henvender sig på.
Det foreslås, at det i § 4 efter stk. 3 indsættes som nyt stk. 4, at § 1 ophæves
den 31. december 2024.
Ændringen vil have den effekt, at bestemmelserne i § 1 vil være gældende
frem til den 31. december 2024, hvor de automatisk ophæves, medmindre
Folketinget forinden beslutter at forlænge gyldighedsperioden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 30. december 2023, således at lovens
ikrafttrædelse sker, inden udløbet af solnedgangsklausulen for §§1 og 2 i
lov nr. 2054 af 16. november 2021 om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og
13
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om udkast til forslag om ændring af Lov om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område
2746527_0014.png
UDKAST
tilsyn med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets
område.
Færøerne og Grønland er ikke omfattet af lovforslaget, idet covid-19-kom-
pensationsordningerne mv. på Kulturministeriets område er knyttet til de
restriktioner mv., der er blevet indført i Danmark for at afbøde økonomiske
konsekvenser af covid-19-pandemien.
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 2054 af 16. november 2021
om Slots- og Kulturstyrelsens kon-
trol og tilsyn med covid-19-kom-
pensationsordninger m.v. på Kul-
turministeriets område foretages
følgende ændringer:
§ 4.
Loven træder i kraft den 18.
1.
I
§ 4, stk. 2,
indsættes efter »stk.
november 2021.
3«: »og stk. 4«.
Stk. 2.
Loven ophæves den 1. ja-
2.
§ 4, stk. 3,
affattes således:
nuar 2022, jf. dog stk. 3.
»§ 4, stk. 3. § 2 ophæves den 31.
december 2023.«
Stk. 3.
§§ 1 og 2 ophæves den 31.
december 2023.
3.
I
§ 4
indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke:
»Stk.
4.
§ 1 ophæves den 31. de-
cember 2024.«
14