Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del Bilag 131
Offentligt
2740108_0001.png
Til Kulturudvalget
Roskilde, 18.august 2023
Finanslov 2024 – Folkeoplysningslovens § 44 stk. 2.
Med henvisning til vores henvendelse af 30. juni 2023 følger her vores ønsker
i forhold til finanslov 2024 og efterfølgende år.
RESUME
Formålet med vores henvendelse er at belyse det problem, at personer med
stærkt nedsat mobilitet på grund af handicap i dag udsættes for utilsigtet
negativ forskelsbehandling. Dette sker på grund af det begrænsede tilskud til
dækning af handicapbetingede udgifter, hvilket er i strid med grundlæggende
principper i dansk handicappolitik.
Den folkeoplysende voksenundervisning er utilgængelig for mange i
målgruppen, da de ikke har råd til at betale den store ekstra deltagerbetaling.
Mange folkeoplysende foreninger afstår helt fra at søge tilskud til dækning af
handicapbetingede udgifter – og dermed gøre deres folkeoplysende
virksomhed tilgængelig for denne målgruppe – da det er forbundet med en
betydelig økonomisk risiko, da de først får en bevilling i august/september.
I denne sag er det alene Kulturministeren, der er ansvarlig for en ”rimelig
tilpasning”. Som det fremgår, mener vi ikke, det er tilfældet i dag, og vi skal
indtrængende opfordre til, at finanslovens konto 21.51.01.30 får et gevaldigt
løft, så den folkeoplysende voksenundervisning bliver tilgængelig for de
personer, der har behov for rimelig dækning af de handicapbetingede udgifter.
For en stor del af denne målgruppe er den folkeoplysende
voksenundervisning ofte deres eneste mulighed for at tage del i livslang læring
samt at indgå i meningsfulde fællesskaber, hvor deres rolle ikke er patient,
klient eller bruger – men deltager! Hvilket som oftest vil være befordrende for
deres mentale sundhed og reducere risikoen for ensomhed.
Vi er naturligvis klar til at redegøre yderligere for sagen både skriftligt og/eller
ved et møde. Vi har anmodet om foretræde for Kulturudvalget umiddelbart
efter sommerferien.
SAGSFREMSTILLING
Det fremgår klart af Folkeoplysningsloven, at det alene er ressortministeren – i
dag Kulturministeren, der er ansvarlig for at yde tilskud til handicapbetingede
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 131: Oplæg fra DOF til foretræde om Finanslov 2024 - Folkeoplysningsloven § 44 stk. 2
2740108_0002.png
udgifter som fx nødvendig befordring, nødvendige tekniske hjælpemidler,
tolkebistand og lignende.
I bilag 1 har vi anført tal for perioden 2012-2022 modtaget fra Slots- og
Kulturstyrelsen.
Som det fremgår af bilag 1, er der et ganske stort beløb, som skal finansieres
på anden måde. Vi har eksempler på deltagere, der må betale adskillige
tusinde kroner ud over det almindelige kursusgebyr for at dække udgiften til
befordring. Nogle kommuner har tidligere valgt at yde et tilskud efter
Servicelovens § 117 stk. 1, men det sker i færre og færre tilfælde, da
kommunerne ikke er forpligtede hertil. At inddrage Serviceloven er samtidig i
strid med princippet om sektoransvarlighed.
Danmark ratificerede i 2009 FN’s konvention om rettigheder for personer med
handicap og påtog sig dermed en forpligtelse til at indarbejde konventionens
principper i dansk lovgivning.
Formålet med konventionen er i videst muligt omfang at sikre, at personer
med handicap kan tage del i samfundslivet på lige fod med andre – herunder
ifm. uddannelse og fritidsaktiviteter.
Det fremgår af Danmarks første redegørelse til FN, at man anvendte knap 8
mio. kroner på tilskud til handicappedes deltagelse i folkeoplysende
virksomhed. Halvdelen af dette beløb skyldtes dog en satspuljebevilling, som
DOF havde foranlediget! Efter satspuljens ophør har der alene været 4 mio.
kroner til formålet.
I konventionen bruges begrebet ”rimelig tilpasning”. Begrebet ”rimelig
tilpasning” er også anvendt i Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund
af handicap.
Vi mener klart, at der på dette område ikke er foretaget en ”rimelig tilpasning”,
satspuljens ophør har tværtimod medført en yderligere usaglig negativ
forskelsbehandling af personer med handicap på dette område.
Der er aldrig foretaget en behovsanalyse på området, så det kan være yderst
vanskeligt at sætte et konkret beløb på vores ønske. Ministeriet foreslås at
søge oplysninger i Københavns kommune, som vi er bekendt med frivilligt,
yder tilskud på over 2 mio. kr. om året til denne type udgifter for deres borgere
(eksklusiv tegnsprogstolkning), uden at det afspejles 100% i deres ansøgning
til Slots- og Kulturstyrelsen. Det kunne måske bruges til at danne sig et bedre
billede af behovet på landsplan.
Forslag til løsning:
1. En administration der indebærer udmelding af bevilling inden årets
start – dermed minimeres den økonomiske risiko for de folkeoplysende
foreninger.
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 131: Oplæg fra DOF til foretræde om Finanslov 2024 - Folkeoplysningsloven § 44 stk. 2
2740108_0003.png
2. En økonomisk ramme der i højere grad afspejler behovet. Vores
forsigtige skøn er en ramme på ca. 20 mio. kr. under forudsætning af,
at man finder en anden løsning på tilskud til tegnsprogstolkning jf. bilag
2.
3. At adgang til rimelig tilpasning i Lov om forbud mod
forskelsbehandling, der i dag omfatter børn i daginstitutioner og
folkeskolen, også vil omfatte personer inden for aktiviteter under
folkeoplysningsloven.
4. Det bør overvejes, om det ikke ville være hensigtsmæssigt med en
bekendtgørelse på området, der fastlægger de nærmere regler for
anvendelse af rammen.
Med venlig hilsen
Henrik Christensen
Sekretariatsleder
Kopi: Kulturminister Jakob Engel-Schmidt
Social- og Boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil
Handicapordførere
Danske Handicaporganisationer
Institut for Menneskerettigheder
Det Centrale Handicapråd