Kirkeudvalget 2022-23 (2. samling)
KIU Alm.del Bilag 63
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken
(Udskydelse af revisionsbestemmelse)
§1
I lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossamfund uden for folkekirken,
som ændret ved lov nr. 2390 af 14. december 2021 og lov nr. 747 af 13. juni
2023, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 25
ændres »folketingsåret 2023-24« til: »folketingsåret 2024-25«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anord-
ning sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske for-
hold tilsigter.
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast -Udkast til forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (Udskydelse af revisionsbestemmelse)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Formålet med lovforslaget er at udskyde revisionsbestemmelsen vedrørende
lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossamfund uden for folkekirken,
som ændret ved henholdsvis lov nr. 2390 af 14. december 2021 og lov nr.
747 af 13. juni 2023 om ændring af lov om trossamfund uden for folkekir-
ken, således at kirkeministeren fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2024-25 og ikke i folketingsåret 2023-24.
Den 1. januar 2018 trådte lov om trossamfund uden for folkekirken (tros-
samfundsloven) i kraft. Loven bygger på et omfattende udvalgsarbejde med
inddragelse af eksperter og repræsentanter for andre trossamfund uden for
folkekirken, herunder gennemførelse af offentlige hørings- og debatmøder
som bidrag til udvalgets endelige betænkning nr. 1564/2017.
Trossamfundsloven indeholdt en revisionsbestemmelse i § 25 om, at kirke-
ministeren i folketingsåret 2021-22 skulle fremsætte forslag om revision af
loven med henblik på at sikre, at der nogle år efter lovens ikrafttræden blev
taget stilling til, om loven virkede efter hensigten.
Ved henholdsvis lov nr. 2390 af 14. december 2021 og lov nr. 747 af 13.
juni 2023 om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken blev re-
visionsbestemmelsen ændret, så revisionen af loven nu i stedet skal ske i
folketingsåret 2023-24.
Kirkeministerens forslag om revision af loven skal tage udgangspunkt i en
vurdering af erfaringerne med lovens bestemmelser i de første år.
Forud for folketingsvalget i efteråret 2022 udarbejdede Kirkeministeriet et
Notat om erfaringsbaserede forslag til revision af trossamfundsloven, som i
september 2022 har været til høring hos de anerkendte trossamfund og til-
hørende menigheder samt hos interesseorganisationer.
Arbejdet med at etablere et erfaringsgrundlag og udforme et konkret lov-
forslag er dog ikke kommet tilstrækkeligt langt til, at det på nuværende tids-
punkt har været muligt at sende et konkret lovforslag i høring.
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast -Udkast til forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (Udskydelse af revisionsbestemmelse)
UDKAST
En bred inddragelse af trossamfund uden for folkekirken gennem en tids-
mæssig længere høringsperiode over et konkret lovudkast, vil erfarings-
mæssigt bidrage med forståelse for og ejerskab til de løsninger og krav, som
indføres over for de anerkendte trossamfund.
For at tilgodese en god proces med aktiv interessentinddragelse er det nød-
vendigt at udskyde revisionen af trossamfundsloven yderligere et år. Udsky-
delsen vil endvidere medvirke til, at aftalen med Folketinget om lovafvik-
lingen i folketingsåret 2023-24 kan overholdes.
Det foreslås derfor med lovforslaget § 1, nr. 1, at revisionstidspunktet ud-
skydes på ny, sådan at kirkeministeren fremsætter lovforslag om revision af
trossamfundsloven i folketingsåret 2024-25.
2. Udskydelse af revisionsbestemmelse
2.1. Gældende ret
Lov om trossamfund uden for folkekirken trådte i kraft den 1. januar 2018.
Men loven videreføres en mangeårig praksis for anerkendelse af trossam-
fund, herunder kriterier for anerkendelse.
Trossamfundsloven, som ændret ved henholdsvis lov nr. 2390 af 14. decem-
ber 2021 og lov nr. 747 af 13. juni 2023, indeholder i § 25 en revisionsbe-
stemmelse om, at kirkeministeren i folketingsåret 2023-24 skal fremsætte
forslag om revision af loven.
Som noget nyt indebærer trossamfundsloven et generelt løbende tilsyn med,
at trossamfund og menigheder til stadighed opfylder betingelserne for aner-
kendelse, herunder pligten til at give visse stamoplysninger og oplysninger
om årsregnskaber, og betingelsen om at de skal overholde dansk lovgivning,
jf. trossamfundslovens § 22. Dette tilsyn varetages af Kirkeministeriet.
2.2. Kirkeministeriets overvejelser
Kirkeministerens forslag om revision af loven skal tage udgangspunkt i en
vurdering af erfaringerne med lovens bestemmelser i de første år.
Kirkeministeriet er kommet langt i processen med etablering af et erfarings-
grundlag, idet ministeriet dels den 5. september 2022 har sendt Notat om
erfaringsbaserede forslag til revision af trossamfundsloven i høring hos re-
levante interesseorganisationer og alle anerkendte trossamfund og menighe-
der, og dels ved som supplement til høringen at invitere alle anerkendte tros-
samfund og menigheder til informationsmøder om de påtænkte justeringer i
trossamfundsloven. Informationsmøderne blev afholdt i september 2022 i
henholdsvis Århus og København med deltagelse af repræsentanter fra en
3
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast -Udkast til forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (Udskydelse af revisionsbestemmelse)
UDKAST
række af de største trossamfund, og dermed de centrale aktører blandt de
anerkendte trossamfund, samt en række af de mindre trossamfund og me-
nigheder. På baggrund af denne erfaringsopsamling har Kirkeministeriet ar-
bejdet på et konkret lovudkast til revision af trossamfundsloven, men arbej-
det er ikke kommet tilstrækkeligt langt til, at det på nuværende tidspunkt har
været muligt at sende et konkret lovudkast til høring.
Forud for fremsættelsen af et lovforslag om revision af trossamfundsloven
ønskes en grundig høring af de anerkendte trossamfund om det konkrete
lovudkast. Dette hænger sammen med, at en inddragende proces erfarings-
mæssigt bidrager med forståelse for og ejerskab til de løsninger og krav,
som indføres over for de anerkendte trossamfund.
Både af hensyn til den fortsatte gode proces og en hensigtsmæssig lovafvik-
ling i folketingsåret 2023-24 ønskes revisionen af trossamfundsloven ud-
skudt til folketingsåret 2024-25.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at § 25 i lov om trossamfund uden for
folkekirken ændres således, at kirkeministeren fremsætter forslag om revi-
sion af loven i folketingsåret 2024-25 i stedet for i folketingsåret 2023-24.
Udsættelsen sikrer, at revisionen hviler på et tilstrækkeligt erfaringsgrund-
lag, samt at der sker en bred inddragelse af trossamfundene, ved at der gives
en passende lang høringsperiode om det konkrete lovudkast.
Det er Kirkeministeriets forventning, at et lovforslag om revision af tros-
samfundsloven vil kunne fremsættes i begyndelsen af folketingsåret 2024-
25.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementerings-
konsekvenser for staten, kommunerne eller regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
4
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast -Udkast til forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (Udskydelse af revisionsbestemmelse)
2754575_0005.png
UDKAST
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. september 2023 til den 8.
oktober 2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner m.v.: Alle anerkendte trossamfund og menigheder, Dansk Muslimsk
Union, Danske Kirkers Råd, Den Islamiske Union i Danmark, FrikirkeNet
og Grønlands Selvstyre.
Det er fundet tilstrækkeligt med en høringsperiode på 2 uger, da der alene
er tale om en udskydelse af revisionsbestemmelsen bl.a. med henblik på, at
der bliver mulighed for en tidsmæssig ordentlig inddragelse af de aner-
kendte trossamfund i forhold til de konkrete materielle forslag til ændringer
i trossamfundsloven.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
5
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast -Udkast til forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (Udskydelse af revisionsbestemmelse)
2754575_0006.png
UDKAST
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring/ Går videre
end minimums-
krav i EU-regu-
lering (sæt X)
Ja
Nej
X
6
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast -Udkast til forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (Udskydelse af revisionsbestemmelse)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 25 i lov om trossamfund uden for folkekirken, at kirkemi-
nisteren fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2023-24.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 25
i lov om trossamfund uden for
folkekirken, at folketingsåret 2023-24 ændres til folketingsåret 2024-25.
Den foreslåede ændring vil medføre, at revision af trossamfundsloven ud-
skydes til folketingsåret 2024-2025.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2024.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning skal kunne sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Det skyldes, at lov om trossamfund uden for folkekirken ikke gælder for
Grønland og Færøerne, men at loven ved kongelig anordning kan sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast -Udkast til forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (Udskydelse af revisionsbestemmelse)
2754575_0008.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 1533 af 19. december 2017
om trossamfund uden for folkekir-
ken, som ændret ved lov nr. 2390 af
14. december 2021 og lov nr. 747
af 13. juni 2023, foretages følgende
ændring:
§ 25.
Kirkeministeren fremsætter
1.
I
§ 25
ændres »folketingsåret
forslag om revision af loven i folke- 2023-24« til: »folketingsåret 2024-
tingsåret 2023-24.
25«.
8