Kirkeudvalget 2022-23 (2. samling)
KIU Alm.del Bilag 44
Offentligt
2700489_0001.png
Udskriftsdato: 1. maj 2023
LBK nr 424 af 19/04/2023 (Gældende)
Bekendtgørelse af lov om folkekirkens økonomi
Ministerium: Kirkeministeriet
Journalnummer: Kirkemin., j.nr. 2023­2440
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
Bekendtgørelse af lov om folkekirkens økonomi
Herved bekendtgøres lov om folkekirkens økonomi, jf. lovbekendtgørelse nr. 95 af 29. januar 2020,
med de ændringer, der følger af lov nr. 2068 af 21. december 2020 og § 2 i lov nr. 393 af 18. april 2023.
Den bekendtgjorte lovtekst vedrørende § 1, stk. 2 og 3, § 4, § 5, stk. 4, nr. 2, 3 og 4, § 5, stk. 6, §
5, stk. 8, § 5, stk. 9, 1. og 2. pkt., § 6, stk. 1. 3. pkt., § 7, § 7 a, § 7 b, stk. 1 og 2, § 8, stk. 2, § 9,
stk. 1, 2. og 3. pkt., § 9, stk. 2, § 17 c, stk. 8, § 17 d, stk. 1, § 17 d, stk. 2, 1. og 2. pkt., § 17 f, §
17 g, stk. 2, § 17 g, stk. 4, 1. og 2. pkt., § 17 h, stk. 2, 4, 5 og 6, § 17 h, stk. 8, 2. pkt., og § 19, stk.
1, 2., 3. og 4. pkt., træder i kraft den 1. maj 2023, jf. § 4, stk. 1, i lov nr. 393 af 18. april 2023 om
ændring af lov om menighedsråd og lov om folkekirkens økonomi og om ophævelse af lov om forsøg
i folkekirken (Udvidelse og forenkling af samarbejdsmuligheder, øget transparens og fleksibilitet i den
lokale økonomistyring m.v. og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken).
Den bekendtgjorte lovtekst vedrørende § 23 a, stk. 2, nr. 4, træder i kraft den 1. januar 2024, jf. § 4, stk.
2, i lov nr. 393 af 18. april 2023 om ændring af lov om menighedsråd og lov om folkekirkens økonomi
og om ophævelse af lov om forsøg i folkekirken (Udvidelse og forenkling af samarbejdsmuligheder,
øget transparens og fleksibilitet i den lokale økonomistyring m.v. og ophævelse af lov om forsøg i
folkekirken).
Kapitel 1
Kirkekassen
§ 1.
Ved hvert menighedsråd oprettes en kirkekasse, der bestyres af menighedsrådet.
Stk. 2.
Et samarbejde mellem flere menighedsråd efter §§ 42 a og 43 i lov om menighedsråd kan
oprettes som en selvstændig juridisk enhed med eget regnskab, såfremt samarbejdets omfang udgør
1) minimum 3 årsværk eller
2) en omsætning på mindst 2 millioner kr. om året.
Stk. 3.
Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse for en kirkegård, som bestyres efter § 1, stk. 4, eller § 3 i lov
om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m.
§ 2.
Menighedsrådet kan af kirkekassen afholde udgifter vedrørende
1) sognets kirkelige virksomhed,
2) sognets begravelsesvæsen,
3) indtægtsdækket virksomhed, som udøves i tilknytning til sognets kirkelige virksomhed og begravel-
sesvæsen, jf. nr. 1 og 2,
4) fremme af det kirkelige liv i provstiet,
5) kirkelige formål af betydning for stiftet som helhed,
6) den kirkelig betjening af folkekirkens medlemmer i udlandet, og
7) personregistrering.
Stk. 2.
Kirkeministeren kan fastsætte nærmere regler om menighedsrådets afholdelse af udgifter.
§ 2 a.
(Ophævet)
§ 2 b.
Til fremme af menighedsarbejdet forvalter menighedsrådet gennem kirkekassen, hvad der
indkommer ved indsamlinger i kirken. Nærmere regler herom fastsættes af kirkeministeren.
§ 3.
Kirkekassen oppebærer indtægter, herunder renter, udbytte m.v., af kirkens kapitaler samt betaling
for brug af kirke og kirkegård.
Stk. 2.
Renter, udbytte m.v. af kirkens kapitaler samt leje- og driftsindtægter for præsteembedets faste
ejendomme indgår i kirkekassen.
LBK nr 424 af 19/04/2023
1
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
Stk. 3.
Den del af kirkens udgifter, der ikke kan afholdes af de i stk.1 og 2 nævnte indtægter, dækkes
gennem ligning på folkekirkens medlemmer i kommunen.
Kapitel 1 a
Budgetlægning for kirkekasserne
§ 4.
(Ophævet)
§ 5.
Provstiudvalget indkalder en eller to repræsentanter for hvert menighedsråd i provstiet til bud-
getsamråd. Hvis provstiet består af to eller flere kommuner eller dele af flere kommuner, afholdes
budgetsamrådet dog særskilt for sognene i den enkelte kommune. Der kan afholdes flere budgetsamråd.
Stk. 2.
Budgetsamrådet er offentligt. Bekendtgørelse om afholdelse af budgetsamrådet sker efter prov-
stiudvalgets bestemmelse på en måde, der sikrer, at offentligheden bliver bekendt med afholdelsen. I
bekendtgørelsen angives, hvilke emner der skal behandles på budgetsamrådet.
Stk. 3.
Budgetsamrådet har ikke besluttende myndighed, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
Menighedsrådene kan på det første budgetsamrådsmøde efter nyvalg til menighedsråd beslutte at
flytte kompetence fra provstiudvalget til budgetsamrådet. Beslutningen er bindende for menighedsrådenes
funktionsperiode. Provstiudvalgets og budgetsamrådets kompetencer fastlægges i en vedtægt. Budgetsam-
rådet kan overtage provstiudvalgets kompetence til at:
1) Fastsætte de overordnede målsætninger for udgifter og ligning set i et flerårigt perspektiv, jf. § 6, stk.
2.
2) Fastsætte de i § 7, stk. 1, nævnte rammer og bevillinger.
3) Fastsætte det i § 7, stk. 2, nævnte ligningsbeløb, medmindre dette fastsættes af et budgetudvalg, jf.
§ 17 c. Ved det besluttende budgetsamråds fastsættelse af ligningsbeløbet finder § 7, stk. 6, 2. pkt.,
tilsvarende anvendelse.
4) Fastsætte størrelse og udmøntning af reserven, jf. § 7, stk. 3 og 4.
Stk. 5.
Budgetsamrådet kan beslutte, at personalenormeringen fastlægges af provstiudvalget og i så fald
fastlægge retningslinier for personalenormering. Beslutningen træffes på det første budgetsamrådsmøde
efter nyvalg til menighedsråd og er bindende for menighedsrådenes funktionsperiode.
Stk. 6.
Budgetsamrådet kan hvert år beslutte, om der i forbindelse med budgetprocessen skal fastsættes
en reserve, der overstiger 5 pct. af ligningsbeløbet, jf. § 7, stk. 3.
Stk. 7.
Budgetsamrådet kan beslutte at iværksætte samarbejde efter § 43 a, stk. 1, i lov om menigheds-
råd.
Stk. 8.
Budgetsamrådet nedsætter på menighedsrådenes foranledning en fællesbestyrelse til administra-
tion af samarbejder, jf. § 44 c i lov om menighedsråd. Er der nedsat et budgetudvalg, jf. § 17 c, stk. 1,
træffes beslutningen i budgetudvalget.
Stk. 9.
Når der på budgetsamrådet træffes beslutning om en ændret kompetencefordeling, jf. stk. 4-5,
eller om etablering af samarbejde, jf. stk. 7, vægtes det enkelte menighedsråds stemme i forhold til
antal af valgte medlemmer i det enkelte råd, og beslutningen træffes ved kvalificeret flertal på 2/3. Et
samarbejde med provstiet som ramme, jf. stk. 7, ophører, hvis der på et efterfølgende budgetsamråd ikke
er et kvalificeret flertal som nævnt i 1. pkt. for at fortsætte samarbejdet. Ved øvrige beslutninger vægtes
stemmerne også som nævnt i 1. pkt., og beslutninger træffes ved stemmeflertal.
Stk. 10.
Kirkeministeren kan fastsætte nærmere regler om afholdelse af budgetsamråd.
§ 6.
På budgetsamrådet belyses de økonomiske forhold i provstiet, ligesom målsætninger for udgifter
og ligning set i et flerårigt perspektiv skal drøftes. Endvidere skal menighedsrådenes ønsker om nye større
udgiftskrævende opgaver drøftes.
Stk. 2.
På baggrund af den i stk. 1, 1. pkt., nævnte drøftelse fastsætter provstiudvalget de overordnede
målsætninger for udgifter og ligning set i et flerårigt perspektiv.
LBK nr 424 af 19/04/2023
2
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
§ 7.
Provstiudvalget fastsætter efter budgetsamrådet driftsrammer, anlægsbevillinger og projektbevillin-
ger for
1) kirkekasser, jf. § 1, stk. 1,
2) selvstændige juridiske enheder, jf. § 1, stk. 2 og 3, hvor de deltagende menighedsråd har besluttet
at flytte kompetencen til fastsættelse af driftsrammer, anlægsbevillinger og projektbevillinger til
provstiudvalget, og
3) præsteembedernes faste ejendomme, hvor flere menighedsråd er fælles om de faste ejendomme.
Stk. 2.
Provstiudvalget fastsætter på baggrund af stk. 1 det ligningsbeløb, som skal opkræves af
kommunen, jf. dog § 5, stk. 4, og §§ 17 c-17 d.
Stk. 3.
Provstiudvalget har ved ligningsbeløbets fastsættelse adgang til at afsætte midler til en reserve
på op til 5 % af ligningsbeløbet. Ved forbrug af reserven har provstiudvalget det følgende år mulighed
for at forhøje ligningen med henblik på reservens reetablering. Provstiudvalget kan afsætte en reserve, der
overstiger 5 % af ligningsbeløbet, hvis det besluttes af budgetsamrådet, jf. § 5, stk. 6.
Stk. 4.
Provstiudvalget kan efter ansøgning fra menighedsrådene bevilge anvendelse af reserven til
dækning af de i § 2 anførte formål, herunder til uforudsete udgifter. Provstiudvalget kan af reserven yde
et likviditetslån til menighedsråd med en løbetid på maksimalt 12 måneder. Provstiudvalget fastsætter
betingelserne for likviditetslånet.
Stk. 5.
Provstiudvalget kan efter høring af menighedsrådene anvende reserven til dækning af de i § 17 g
anførte formål, herunder til uforudsete udgifter.
Stk. 6.
Kirkeministeren kan fastsætte nærmere regler om fastsættelse og udmelding af driftsrammer,
anlægsbevillinger og projektbevillinger, jf. stk. 1, og om fastsættelse og udmøntning af en reserve, jf.
stk. 3-5. Kirkeministeren kan ikke fastsætte regler om størrelsen af kirkekassernes udgifter eller om
kirkeskattens størrelse.
§ 7 a.
Menighedsrådet fastsætter og disponerer sit budget inden for den driftsramme og de anlægsbevil-
linger og projektbevillinger, som provstiudvalget har fastsat, jf. § 7, stk. 1, nr. 1.
Stk. 2.
Menighedsrådet udarbejder målsætninger, som indarbejdes i budgettet, jf. stk. 1.
Stk. 3.
Bestyrelsen for en selvstændig juridisk enhed fastsætter og disponerer sit budget inden for den
driftsramme og de anlægsbevillinger og projektbevillinger, som provstiudvalget har fastsat, jf. § 7, stk. 1,
nr. 2, eller som er fastsat af menighedsrådene i henhold til samarbejdsvedtægten, jf. §§ 42 a, stk. 2, og 43,
stk. 2, i lov om menighedsråd.
Stk. 4.
Menighedsråd, som er fælles om præsteembeders faste ejendomme, fastsætter budgettet for de
faste ejendomme inden for den driftsramme og de anlægsbevillinger og projektbevillinger, som provstiud-
valget har fastsat, jf. § 7, stk. 1, nr. 3. Menighedsrådene træffer beslutning om budgettet ved stemmeflertal
på et fællesmøde. Til brug for fællesmødet indhentes en udtalelse fra præstegårdsudvalget. Budgettet
disponeres af det menighedsråd, som administrerer budgettet på vegne af præstegårdsudvalget.
Stk. 5.
Kirkeministeren kan fastsætte nærmere regler om budgettets fastsættelse, herunder opbygning,
udarbejdelse, indsendelse til provstiudvalget og offentliggørelse, samt om tilsyn med og forhold vedrøren-
de præsteembedets faste ejendomme.
Stk. 6.
Kirkeministeren kan fastsætte regler om disponering af budgettet, herunder omdisponering inden
for budgettet og til provstiudvalgskassen.
§ 7 b.
Provstiudvalget påser, at kirkekassernes budget for det kommende regnskabsår er i overensstem-
melse med de af provstiudvalget fastsatte rammer og bevillinger, jf. § 7, stk. 1, ligesom provstiudvalget
foretager legalitetskontrol af budgetterne.
Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for selvstændige juridiske enheder efter § 1, stk. 2 og 3,
hvor de deltagende menighedsråd har besluttet at flytte kompetencen til fastsættelse af driftsrammer,
anlægsbevillinger og projektbevillinger til provstiudvalget.
§ 8.
Regnskabsåret for kirkekassen er kalenderåret.
LBK nr 424 af 19/04/2023
3
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for selvstændige juridiske enheder, jf. § 1, stk. 2 og 3.
§ 9.
Menighedsrådet aflægger årligt regnskab for kirkekassen. Tilsvarende aflægger selvstændige juridi-
ske enheder, jf. § 1, stk. 2 og 3, årligt særskilt regnskab for enheden. Kirkeministeren fastsætter nærmere
regler om regnskabets aflæggelse og frister herfor, om revision og om offentliggørelse af regnskabet.
Stk. 2.
Provstiudvalget kan tillade og under særlige omstændigheder bestemme, at der skal benyttes
regnskabskyndig bistand til tilrettelæggelse og aflæggelse af regnskaber efter stk. 1 samt til foretagelse af
kasseeftersyn.
Kapitel 1 b
Stiftsøvrighedens sammensætning
§ 9 a.
Stiftsøvrigheden består af stiftets biskop og stiftamtmanden.
Stk. 2.
Direktøren for Ankestyrelsen er stiftamtmanden. Direktøren kan delegere sin stiftsøvrigheds-
kompetence til medarbejdere i Ankestyrelsen på ankechefsniveau eller derover. Direktøren kan bestem-
me, at en person, der varetager direktørens stiftsøvrighedskompetence efter delegation, kan oppebære
titlen af stiftamtmand.
Kapitel 2
Fællesfonden
§ 10.
Fællesfonden er folkekirkens fælleskasse. Fællesfonden bestyres af biskopperne og af et admini-
strativt fællesskab efter bestemmelser fastsat af kirkeministeren og under ansvar over for kirkeministeren.
§ 11.
Af fællesfonden afholdes folkekirkens udgifter, for så vidt de ikke er omfattet af § 2, § 17 g, stk.
3-6, eller § 20, herunder:
1) Løn, godtgørelse m.v. til præster og provster.
2) Udgifter vedrørende stiftsadministrationerne, herunder pensioner til tidligere tjenestemandsansatte
medarbejdere.
3) Pensioner til tidligere tjenestemandsansatte kirkefunktionærer.
4) Udgifter til folkekirkens fælles IT-løsninger.
5) Tilskud efter kirkeministerens bestemmelse til hel eller delvis dækning af udgifter til uddannelse af
ansatte i folkekirken og af personer, der ønsker sådan ansættelse.
6) Tilskud efter kirkeministerens bestemmelse til hel eller delvis dækning af udgifter til særlige menig-
heder.
7) Udgifter til revision af de lokale kirkelige kasser.
8) Udligning, jf. § 13, stk. 1.
9) Generelt tilskud, jf. § 13, stk. 2.
Stk. 2.
Af fællesfonden kan endvidere afholdes udgifter, der vedrører lokale kirkelige aktiviteter,
herunder:
1) Forsikrings- og skadesudgifter.
2) Udgifter til de særlige sagkyndige, der er nævnt i lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde §
8, stk. 2.
3) Udgifter til det særlige syn, der er nævnt i lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde § 33.
4) Udgifter til den sagkyndige medvirken samt registrering og afregistrering, der er nævnt i lov om
folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde § 21, stk. 2 og 3 og § 22 a, stk. 2 og 3.
Stk. 3.
For udgifter efter stk. 2 kan fællesfonden efter kirkeministerens bestemmelse opkræve hel eller
delvis refusion fra kirke- eller provstiudvalgskassen.
Stk. 4.
I refusion efter stk. 3 af skadesudgifter, jf. stk. 2, nr. 1, kan kirkeministeren beslutte at indregne
en henlæggelse, dog således at den samlede henlæggelse ikke kan udgøre et større beløb end den
gennemsnitlige årlige skadesudgift.
LBK nr 424 af 19/04/2023
4
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
§ 12.
Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om folkekirkens deltagelse i mellemkirkeligt arbejde,
herunder om finansiering af et centralt mellemkirkeligt råds virksomhed af fællesfonden, for så vidt
denne virksomhed ikke dækkes af bevillinger på finansloven. Et centralt mellemkirkeligt råd kan have
repræsentanter for kirken i Grønland. Endvidere kan ministeren fastsætte regler om finansiering af lokalt
mellemkirkeligt arbejde af kirkekassen, jf. § 2, stk. 1.
§ 12 a.
(Ophævet)
§ 13.
Der kan efter kirkeministerens bestemmelse af fællesfonden ydes et udligningstilskud til nedsæt-
telse af det kirkelige ligningsbeløb i kommunen. Det samlede beløb, der anvendes på denne måde, må
ikke overstige 120 mio. kr. Beløbet reguleres en gang årligt fra og med 2007 efter pris- og lønudviklin-
gen. Kirkeministeren fastsætter bestemmelser om, hvordan beløbet fordeles blandt kommunerne.
Stk. 2.
Der kan efter kirkeministerens bestemmelse ydes et generelt tilskud til nedsættelse af det
kirkelige ligningsbeløb i kommunen. Beløbet fordeles mellem kommunerne efter samme principper, som
anvendes ved fordeling af landskirkeskatten, jf. § 15, stk. 4.
§ 14.
Fællesfonden oppebærer pensionsbidrag fra kirkekasserne for tjenestemandsansatte kirkefunktio-
nærer. Pensionsbidragets størrelse fastsættes af kirkeministeren. Den del af pensionsforpligtelsen, der ikke
kan dækkes af de indbetalte pensionsbidrag fra kirkekasserne, finansieres af fællesfonden.
Stk. 2.
Fællesfonden kan oppebære refusioner af udgifter, der er afholdt af fællesfonden, men vedrører
lokale kirkelige aktiviteter.
Stk. 3.
Fællesfonden kan oppebære leje- og driftsindtægter vedrørende fællesfondens aktiviteter.
Stk. 4.
Den del af fællesfondens udgifter, der ikke kan afholdes af indtægterne efter stk. 1-3 eller
af tilskud fra statskassen, jf. § 20, stk. 2, dækkes gennem en landskirkeskat, der pålignes folkekirkens
medlemmer.
§ 14 a.
Fællesfonden kan optage lån til investeringsformål. Fællesfonden kan i øvrigt ved kassekredit
eller lignende optage lån på højst 100 mio. kr.
Stk. 2.
Fællesfonden kan optage lån til finansiering af skadesudgifter, der ligger ud over det på fælles-
fondens budget fastsatte beløb til skadeserstatninger, inden for en ramme på 500 mio. kr.
§ 15.
Myndigheder og institutioner, der helt eller delvist finansieres af fællesfonden, indsender forslag
til budget for deres indtægter og udgifter på fællesfonden i det følgende regnskabsår. Forslagene indsen-
des til kirkeministeren inden en af denne fastsat frist.
Stk. 2.
Kirkeministeren fastsætter fællesfondens budget. Der kan ikke budgetteres med samlede ud-
gifter, der er større end indtægterne fra landskirkeskatten, andre indtægter samt eventuelt videreført
overskud fra tidligere år.
Stk. 3.
Landskirkeskattens størrelse fastsættes af kirkeministeren.
Stk. 4.
Landskirkeskattens fordeling mellem kommunerne sker på grundlag af de skattepligtige indkom-
ster i kommunerne for det på fordelingstidspunktet nærmest forudgående indkomstår for de i kildeskatte-
lovens § 1 omhandlede skattepligtige personer, således som disse indkomster er opgjort med henblik
på beregning af slutskat. Ved fordelingen ses bort fra indkomster, som vedrører medlemmer af en
valgmenighed og personer, der ikke hører til folkekirken.
§ 16.
Fællesfondens regnskabsår er kalenderåret.
§ 17.
Kirkeministeren aflægger regnskab for fællesfonden.
Stk. 2.
Kirkeministeren fastsætter regler om fællesfondens regnskabsvæsen og om anbringelse af
fællesfondens likviditet, forsikringsreserve og pensionshensættelse m.v. Ved reglernes fastsættelse kan
kirkeministeren ud over at tage hensyn til sikkerhed og orden inden for regnskabsområdet tage hensyn til
mulighederne for at tilvejebringe oplysninger til brug for økonomisk planlægning, styring og kontrol.
LBK nr 424 af 19/04/2023
5
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
Stk. 3.
Biskopperne, det i § 10 nævnte administrative fællesskab samt de institutioner, der helt eller
delvist finansieres af fællesfonden, meddeler kirkeministeren de oplysninger og tilvejebringer det regn-
skabsmæssige materiale, som kirkeministeren finder nødvendigt for at aflægge fællesfondens regnskab.
Stk. 4.
Regnskabet revideres af rigsrevisionen.
Kapitel 2 a
Provstiudvalg og budgetudvalg
§ 17 a.
I hvert provsti vælges et provstiudvalg, der består af provsten, mindst 4 og højst 8 læge
medlemmer og 1 repræsentant for provstiets præster.
Stk. 2.
Valgret til provstiudvalgets læge medlemmer har medlemmerne af provstiets menighedsråd. Præ-
ster i pastorater, der omfatter flere menighedsrådskredse i samme provsti, har kun én stemme og kan selv
vælge, i hvilket menighedsråd de vil afgive stemme. Omfatter pastoratet menighedsrådskredse i mere end
ét provsti, har præsten en stemme i hvert provsti. En repræsentant i et menighedsråd for en valgmenighed
har stemmeret ved valget, jf. § 4 i lov om menighedsråd.
Stk. 3.
Valgbar som lægt medlem er enhver, der opfylder betingelserne for at kunne vælges til medlem
af et menighedsråd i provstiet.
Stk. 4.
En sognepræst, der er fastansat i provstiet, har valgret og er valgbar til provstiudvalget som
repræsentant for præsterne.
Stk. 5.
Ordinært valg til provstiudvalg skal foretages inden udgangen af oktober måned i året efter, at
ordinært valg til menighedsråd har fundet sted. Valget gælder fra 1. november, og funktionsperioden er 4
år.
§ 17 b.
Provstiudvalget vælger af sin midte en formand og en næstformand. Valget sker ved skriftlig af-
stemning på udvalgets konstituerende møde, som provsten indkalder til. Valget har virkning for udvalgets
funktionsperiode. Medlemmerne af udvalget har pligt til at modtage valg som formand og næstformand.
Stk. 2.
På det første provstiudvalgsmøde efter nyvalg afgiver de menighedsrepræsentanter, som ikke
tidligere har afgivet en erklæring som foreskrevet i § 7 i lov om menighedsråd, en sådan erklæring.
Stk. 3.
Provstiudvalget kan beslutte at tillægge formanden honorar. Honorar kan dog kun tillægges
formanden, såfremt denne er valgt medlem af provstiudvalget. Kirkeministeren kan fastsætte nærmere
regler om formandshonoraret.
Stk. 4.
Provstiudvalgets beslutninger træffes i møder. Provstiudvalget er beslutningsdygtigt, når mindst
halvdelen af medlemmerne er til stede. Beslutninger træffes ved stemmeflertal.
Stk. 5.
Provsten virker som udvalgets forretningsførende medlem og drager omsorg for udførelsen af
udvalgets beslutninger.
Stk. 6.
Provstiudvalgets møder er offentlige. Provstiudvalget kan bestemme, at en sag skal behandles for
lukkede døre, når dette findes nødvendigt eller ønskeligt på grund af sagens beskaffenhed. Spørgsmålet
om, hvorvidt en sag giver grundlag for dørlukning, forhandles for lukkede døre, hvis det bestemmes af
provstiudvalget eller formanden. Provstiudvalget kan tillade personer, der er ansat af provstiudvalget,
at overvære behandlingen af sager for lukkede døre. Provstiudvalget kan tilkalde andre personer til at
overvære en sags behandling for lukkede døre, når det er ønskeligt af hensyn til sagens oplysning.
Stk. 7.
Provstiudvalget fastsætter selv sin forretningsorden. Er der uenighed i provstiudvalget om
forretningsgangen, kan spørgsmål herom forelægges biskoppen til afgørelse.
Stk. 8.
De i lov om menighedsråd § 46, stk. 1, nævnte regler om annullation og suspension af beslut-
ninger finder tilsvarende anvendelse over for et provstiudvalgs beslutninger, der strider mod lovgivnin-
gen. Endvidere finder de i lov om menighedsråd § 46, stk. 2-5, og § 48 nævnte regler om pålæggelse
af tvangsbøder i forbindelse med ulovlige undladelser, anlæggelse af erstatningssager ved domstolene,
frafald af erstatningsanlæg mod betaling af erstatningsretlig bod samt nedsættelse eller helt bortfald
LBK nr 424 af 19/04/2023
6
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
af en erstatning tilsvarende anvendelse over for medlemmer af provstiudvalg, der er ansvarlige for en
undladelse eller for, at en kirkekasse eller provstiudvalgskassen er påført et tab.
Stk. 9.
Stiftsøvrighedens afgørelser efter stk. 8, 1. pkt., kan af provstiudvalget indbringes for kirkemini-
steren. Stiftsøvrighedens afgørelser efter stk. 8, 2. pkt., kan af de pågældende medlemmer af provstiudval-
get indbringes for kirkeministeren.
§ 17 c.
Der skal nedsættes budgetudvalg hvis:
1) kommunen omfatter to eller flere provstier, der hver har 50 % eller mere af deres folkekirkemedlem-
mer inden for kommunen, eller
2) kommunen omfatter to eller flere provstier, hvoraf mindst ét har mere end 20 %, men mindre end 50
% af deres folkekirkemedlemmer inden for kommunen.
Stk. 2.
Budgetudvalget, jf. stk. 1, nr. 1, består af provsterne som fødte medlemmer og lige mange valgte
medlemmer fra hvert provstiudvalg.
Stk. 3.
Budgetudvalget, jf. stk. 1, nr. 2, består af provsterne og mindst et valgt medlem fra hvert provsti
eller del af et provsti. Det mindste provsti eller del af et provsti har mindst et valgt medlem, mens øvrige
provstier er repræsenteret proportionalt hermed i forhold til antallet af folkekirkemedlemmer i provstiets
sogne i kommunen. Det enkelte provstiudvalg kan dog ikke have flere valgte medlemmer end antallet af
valgte medlemmer i pågældende provstiudvalg.
Stk. 4.
Det konkrete antal medlemmer fra hvert provstiudvalg fastsættes i budgetudvalgets forretnings-
orden. De valgte medlemmer udpeges af provstiudvalgene i forbindelse med disses konstituering.
Stk. 5.
En af provsterne udpeges som forretningsfører og drager omsorg for udførelsen af budgetudval-
gets beslutninger.
Stk. 6.
Bestemmelserne i § 17 b, stk. 1, stk. 3, 4 og stk. 6-9, finder tilsvarende anvendelse for
budgetudvalgene.
Stk. 7.
Hvis der i kommunen er sogne eller dele af sogne, som ikke ligger i de provstier, der er
repræsenteret i budgetudvalget, har disse sognes provstiudvalg adgang til at sende en repræsentant til
budgetudvalgets møder. Repræsentanten har tale- og forslagsret.
Stk. 8.
Budgetudvalget fastsætter det samlede ligningsbeløb, som skal opkræves af kommunen, samt
fordelingen mellem provstierne for
1) kommunens kirkekasser,
2) selvstændige juridiske enheder, jf. § 1, stk. 2 og 3, hvor de deltagende menighedsråd har besluttet
at flytte kompetencen til fastsættelse af driftsrammer, anlægsbevillinger og projektbevillinger til
provstiudvalget,
3) præsteembedernes faste ejendomme, hvor flere menighedsråd er fælles om de faste ejendomme, og
4) provstiudvalgskasserne.
§ 17 d.
I kommuner, der omfatter flere provstier eller dele af flere provstier, og hvor der ikke skal
nedsættes budgetudvalg i medfør af § 17 c, fastsætter provstiudvalget for det provsti, hvor flest af
kommunens folkekirkemedlemmer bor, det samlede ligningsbeløb, som skal opkræves af kommunen,
samt fordelingen mellem kasserne for
1) kommunens kirkekasser, jf. § 1, stk. 1,
2) selvstændige juridiske enheder, jf. § 1, stk. 2 og 3, hvor de deltagende menighedsråd har besluttet
at flytte kompetencen til fastsættelse af driftsrammer, anlægsbevillinger og projektbevillinger til
provstiudvalget, og
3) præsteembedernes faste ejendomme, hvor flere menighedsråd er fælles om de faste ejendomme.
Stk. 2.
De menighedsråd i kommunen, som ikke ligger i provstiet, hvor flest af kommunens folkekirke-
medlemmer bor har ret til at deltage i budgetsamrådet i dette provsti. Disse menighedsråd har samme
rettigheder og pligter ved budgetsamrådets drøftelser og eventuelle beslutninger om målsætninger for
LBK nr 424 af 19/04/2023
7
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
udgifter og ligning, fastsættelse af driftsrammer, anlægsbevillinger, projektbevillinger og ligningsbeløb i
ligningsområdet som provstiets menighedsråd.
§ 17 e.
I en kommune, der består af to provstier, kan kirkeministeren godkende, at der i stedet for to
provstiudvalg og et budgetudvalg vælges ét fælles provstiudvalg for provstierne i kommunen. Provstiud-
valget består af provsterne, mindst 4 og højst 8 læge medlemmer og 1 repræsentant for præsterne i
provstierne. Medlemmerne vælges for provstierne under ét.
Stk. 2.
En af provsterne udpeges som forretningsfører og drager omsorg for udførelsen af udvalgets
beslutninger.
Stk. 3.
Det fælles provstiudvalg varetager samtlige opgaver, der er henlagt til provstiudvalg.
§ 17 f.
Kirkeministeren kan fastsætte nærmere regler om valg til provstiudvalg, budgetudvalgets
sammensætning samt om provstiudvalgets og budgetudvalgets virksomhed, herunder regler om beslut-
ningsprotokol og offentliggørelse m.v.
§ 17 g.
Ved hvert provstiudvalg oprettes en provstiudvalgskasse, der bestyres af provstiudvalget.
Stk. 2.
Udgifterne til valg af provstiudvalgene og til udvalgenes og provstens møder, herunder honorar
til formanden, befordringsgodtgørelse og diæter til de valgte medlemmer samt udvalgenes udgifter til
medhjælp og kontorhold, udredes af provstiudvalgskassen efter kirkeministerens nærmere bestemmelse.
Stk. 3.
Udgifter til særlige revisionsarbejder vedrørende de lokale kirkelige kasser ud over dem, der
dækkes efter § 11, stk. 1, nr. 7, udredes af provstiudvalgskassen.
Stk. 4.
Udgifter til samarbejde, jf. § 42 c eller § 43 a i lov om menighedsråd, udredes af provstiudvalgs-
kassen. Udgifter til samarbejde, jf. § 42 b i lov om menighedsråd, kan udredes af provstiudvalgskassen.
Stk. 5.
Udgifter til provstiudvalgsmedlemmers deltagelse i kurser m.v., der må anses af betydning for
udøvelsen af hvervet som provstiudvalgsmedlem, afholdes af provstiudvalgskassen. Der vil endvidere
efter kirkeministerens bestemmelse af provstiudvalgskassen kunne ydes valgte provstiudvalgsmedlemmer
erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med deltagelse i sådanne kurser m.v.
Stk. 6.
Udgifter til budgetudvalgets virksomhed afholdes af de deltagende provstiudvalg.
Stk. 7.
Tilskud til krematoriedrift i og uden for provstiet kan ydes af provstiudvalgskassen efter
kirkeministerens nærmere bestemmelse.
§ 17 h.
Provstiudvalgskassens udgifter dækkes gennem ligning på folkekirkens medlemmer i kommu-
nen. Omfatter provstiet flere kommuner eller dele af flere kommuner, dækkes udgifter til provstiudvalgs-
kassen gennem ligning på folkekirkens medlemmer i kommunerne.
Stk. 2.
Provstiudvalget fastsætter som led i den årlige budgetproces driftsrammen, anlægsbevillinger og
projektbevillinger for provstiudvalgskassen og udarbejder budgettet på baggrund heraf.
Stk. 3.
Ligningsbeløbet til provstiudvalgskassen fastsættes af provstiudvalget, jf. dog § 17 c, stk. 8.
Stk. 4.
Kirkeministeren kan fastsætte nærmere regler om budgettets fastsættelse, herunder opbygning,
udarbejdelse og offentliggørelse, samt om tilsyn.
Stk. 5.
Provstiudvalget disponerer i løbet af året budgettet inden for den driftsramme og de anlægsbevil-
linger og projektbevillinger, som er fastsat som led i den årlige budgetproces, jf. stk. 2.
Stk. 6.
Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om provstiudvalgenes disponeringsmuligheder inden
for de fastsatte rammer og bevillinger, jf. stk. 5.
Stk. 7.
Regnskabsåret for provstiudvalgskassen er kalenderåret.
Stk. 8.
Provstiudvalget aflægger årligt regnskab for provstiudvalgskassen. Kirkeministeren fastsætter
nærmere regler om regnskabernes aflæggelse, om frister herfor, om revision og om offentliggørelse af
regnskaberne.
LBK nr 424 af 19/04/2023
8
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
Kapitel 3
Almindelige bestemmelser om den kirkelige ligning
§ 18.
Ligningsbeløbet til kirkekasserne og provstiudvalgskasserne samt landskirkeskat pålignes
folkekirkens medlemmer under ét efter samme regler, hvorefter kommunal indkomstskat svares til
vedkommende kommune, dog at den kirkelige ligningsprocent fastsættes med 2 decimaler. Bestemmel-
serne i lov om kommunal indkomstskat om fordeling af kommunal indkomstskat mellem kommunerne
finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
Påligningen sker under ét for kommunen, uanset om denne omfatter flere sogne.
Stk. 3.
Ved ligningen bortset fra medlemmer af valgmenigheder.
Stk. 4.
En person fritages for kirkelige afgifter, når det dokumenteres, at den pågældende under ophold
i udlandet har forpligtet sig til at yde bidrag af mindst samme størrelse til en derværende menighed under
Dansk Kirke i Udlandet eller Dansk Sømandskirke i fremmede Havne. Kirkeministeren kan fastsætte
nærmere regler herom.
Stk. 5.
Omfatter et sogn dele af forskellige kommuner, deles sognets ligningsbeløb imellem dem
i samme forhold som det, hvori de svarer landskirkeskat, medmindre andet fastsættes af kirkeministe-
ren. På samme måde forholdes med ligningsbeløbet til provstiudvalgskassen, for så vidt provstiet omfatter
flere kommuner.
§ 19.
Landskirkeskatten udbetales til det i § 10 nævnte administrative fællesskab og udbetales herfra
til biskopperne og de institutioner, der helt eller delvist finansieres af fællesfonden. Ligningsbeløb til
kirkekasserne udbetales til vedkommende menighedsråd. Ligningsbeløb til provstiudvalgskassen og beløb
afsat til reserven, jf. § 7, stk. 3, udbetales til provstiudvalget. Ligningsbeløb til selvstændige juridiske
enheder, jf. § 1, stk. 2 og 3, hvor de deltagende menighedsråd har besluttet at flytte kompetencen til
fastsættelse af driftsrammer, anlægsbevillinger og projektbevillinger til provstiudvalget, udbetales direkte
til enheden.
Stk. 2.
Et beløb, der står tilbage på mellemregningskontoen ved regnskabsårets slutning, anvendes af
kommunalbestyrelsen til nedbringelse af det følgende års ligning.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan med provstiudvalgets tilslutning yde et menighedsråd eller provstiud-
valget forskud på ligningsbeløbet for det nærmest følgende regnskabsår.
Kapitel 4
Statstilskud
§ 20.
Af folkekirkens udgifter afholder statskassen:
1) Lønninger, pensioner og andre ydelser til biskopperne.
2) Pensioner og efterindtægt i henhold til lov om tjenestemandspension vedrørende provster og præster.
3) Udgifterne ved den kirkelige betjening af Christiansø og Hirsholmene.
Stk. 2.
Statskassen yder endvidere et årligt tilskud til fællesfonden på 40 pct. af fællesfondens udgifter
til lønninger til præster og provster svarende til 1.892,8 årsværk. Præstestillinger herudover finansieres
fuldt ud af fællesfonden i henhold til § 11, stk. 1, nr. 1, eller lokalt i henhold til § 2, stk. 1, nr. 1.
Stk. 3.
Endvidere udreder statskassen tilskud, hvis størrelse fastsættes på finansloven, dog mindst 14
mill. kr. årligt, til restaurering af kirker og af kirkers historiske inventar samt særligt bevaringsværdige
gravminder.
Kapitel 5
Folkekirkens kapitaler
§ 21.
Menighedsrådet bestyrer kirkens og præsteembedernes faste ejendomme efter bestemmelser
fastsat af kirkeministeren.
LBK nr 424 af 19/04/2023
9
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
Stk. 2.
Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om brug, indretning og vedligeholdelse af præsteem-
bedernes faste ejendomme m.v. og om afholdelse af syn over dem. Biskopperne udpeger bygningskonsu-
lenter vedrørende præstegårde og præstegårdskonsulenter.
Stk. 3.
Forbrug af kirkers og præsteembeders formue samt køb og salg af fast ejendom kan kun ske efter
beslutning af menighedsrådet og med godkendelse af kirkeministeren eller efter dennes bemyndigelse af
biskoppen, stiftsøvrigheden eller provstiudvalget.
§ 21 a.
Præsteembedets kapitaler overføres til kirke- og præsteembedekapitalen i det pågældende
sogn. Hvis et præsteembede omfatter flere sogne, fordeles præsteembedets kapital på kirke- og præsteem-
bedekapitalen forholdsmæssigt efter antallet af medlemmer af folkekirken i de pågældende sogne. Den
samme fordeling finder anvendelse ved salg af præsteembedets faste ejendom.
§ 21 b.
Til kirke- og præsteembedekapitalen, jf. § 21 a, indbetales provenu, der er fremkommet ved salg
eller anden afståelse af rettigheder.
Stk. 2.
Kirkeministeren kan fastsætte regler om udbetaling af kirke- og præsteembedekapitalen.
§ 22.
Egner et præsteembedes jorder sig til landbrugsmæssig drift som selvstændigt brug, finder de i
lov om landbrugsejendomme indeholdte bestemmelser om landbrugsejendommes opretholdelse og drift
anvendelse. Kirkeministeren kan dog gøre undtagelse herfra.
Stk. 2.
Forpagtningskontrakter godkendes af provstiudvalget.
Kapitel 5 a
Stiftsråd
§ 23.
I hvert stift nedsættes et stiftsråd. Stiftsrådet består af stiftets biskop, stiftets domprovst, 1
repræsentant for stiftets provster, 3 repræsentanter for stiftets præster samt 1 menighedsrepræsentant fra
hvert provsti. Uanset bestemmelsen i 1. pkt. vælges i Lolland-Falster Stift 2 menighedsrepræsentanter fra
hvert provsti.
Stk. 2.
Valgbar til stiftsrådet som menighedsrepræsentant er enhver, der opfylder betingelserne for at
kunne vælges til medlem af et menighedsråd i provstiet. Valgret har de samme, som har valgret til
provstiudvalg, med undtagelse af repræsentanter for valgmenigheder.
Stk. 3.
Valgbar til stiftsrådet som repræsentant for provsterne er alle provster ansat i stiftet bortset fra
domprovsten. Valgret har alle provster ansat i stiftet.
Stk. 4.
Valgbar til stiftsrådet som repræsentant for præsterne er alle præster ansat i stiftet. Valgret har
alle præster ansat i stiftet.
Stk. 5.
Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om valg til stiftsrådet, herunder om valgets organise-
ring, gennemførelse m.v.
Stk. 6.
På det første stiftsrådsmøde efter nyvalg afgiver de menighedsrepræsentanter, som ikke tidligere
har afgivet en erklæring som foreskrevet i § 7 i lov om menighedsråd, en sådan erklæring.
Stk. 7.
Stiftsrådet er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Beslutninger
træffes ved stemmeflertal.
Stk. 8.
Stiftsrådet vælger sin formand blandt menighedsrepræsentanterne.
Stk. 9.
Biskoppen er forretningsfører for stiftsrådet.
Stk. 10.
Stiftsadministrationen bistår stiftsrådet med varetagelsen af rådets opgaver.
Stk. 11.
Stiftsrådet fastsætter selv sin forretningsorden.
§ 23 a.
Stiftsrådet kan af hensyn til det kirkelige liv træffe beslutning om at udskrive et bindende bidrag
fra kirkekasserne til finansiering af aktiviteter i stiftet. Bidraget kan ikke overstige 1 pct. af den lokale
ligning i de enkelte ligningsområder i stiftet.
Stk. 2.
Bidraget anvendes efter stiftsrådets beslutning og kan bruges til følgende aktiviteter:
1) Kommunikation mellem stiftet, menighedsråd og præster.
LBK nr 424 af 19/04/2023
10
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
2700489_0012.png
2) Formidling af kristendom.
3) Udviklingsprojekter inden for undervisning, diakoni, IT, medier, kirkemusik og lignende, herunder
analyser til forberedelse af sådanne projekter.
4) Mødeudgifter.
Stk. 3.
Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om det bindende bidrag for så vidt angår budget,
regnskab m.v.
Stk. 4.
Stiftsrådet har til opgave på menighedsrådenes vegne at bestyre kirkernes og præsteembedernes
kapitaler. Gravstedskapitaler udbetales til kirkekasserne efter et serieprincip.
Stk. 5.
Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om kapitalernes bestyrelse, herunder om stiftsrådets
aflæggelse af regnskaber, årsrapporter m.v. Udgifterne til bestyrelse af kapitalerne afholdes efter kirkemi-
nisterens bestemmelse af de indtægter, der er forbundet med kapitalforvaltningen.
Stk. 6.
Rigsrevisionen reviderer regnskaber og årsrapporter, som stiftsrådet skal aflægge efter regler
fastsat i medfør af stk. 5.
Stk. 7.
Stiftsrådet fastlægger stiftets udvalgsstruktur og bestemmer herunder, hvorvidt der skal nedsæt-
tes et særskilt udvalg til varetagelse af det mellemkirkelige arbejde på stiftsniveau.
Kapitel 6
Udveksling af data mellem it-systemer
§ 24.
(Ophævet)
§ 25.
Kirkeministeren kan fastsætte regler om fælles standarder for udveksling af data mellem de
it-systemer, der anvendes i folkekirken.
§ 26.
(Ophævet)
Kapitel 7
Ikrafttrædelsesbestemmelser m.v.
§ 27.
Loven træder i kraft den 1. januar 1986.
Stk. 2.
Saldoen pr. 31. december 1985 i de hidtidige kirkekasser, menighedsrådskasser og præstel-
ønningskasser overføres pr. 1. januar 1986 til vedkommende kirkekasse eller præstegårdskasse efter
provstiudvalgets bestemmelse.
Stk. 3.
Følgende bestemmelser ophæves:
1) Lov om folkekirkens lønningsvæsen m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 384 af 25. august 1980, bortset
fra bestemmelserne i § 32, § 34 og § 35, stk. 3.
2) § 5, § 7, stk. 1, §§ 10-11 og §§ 13-14 i lov om kirkers bestyrelse m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 318
af 26. juni 1970.
3) § 13, stk. 1, 2. pkt., og § 27, stk. 4, i den tidligere lov om menighedsråd, jf. lovbekendtgørelse nr. 136
af 15. april 1980.
§ 28.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning sættes i kraft på Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Lov nr. 2068 af 21. december 2020 (Revision af kirkernes og præsteembedernes kapitaler)
1)
indeholder
følgende ikrafttrædelsesbestemmelse m.v.:
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
LBK nr 424 af 19/04/2023
11
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
2700489_0013.png
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lov nr. 393 af 18. april 2023 (Udvidelse og forenkling af samarbejdsmuligheder, øget transparens og
fleksibilitet i den lokale økonomistyring m.v. og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken)
2)
indeholder
følgende ikrafttrædelsesbestemmelser m.v.:
§4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. maj 2023, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 2, nr. 33, og § 3 træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 3.
Samarbejder oprettet som selvstændige juridiske enheder i medfør af lov om forsøg i folkekirken
følger fortsat lovens regler indtil dennes ophævelse den 1. januar 2024.
Stk. 4.
Regler fastsat i medfør af § 7, stk. 5, og § 17 h, stk. 4, i lov om folkekirkens økonomi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 95 af 29. januar 2020, som ændret ved lov nr. 2068 af 21. december 2020, forbliver
i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 7, stk. 6, § 7 a, stk. 5 og 6, og § 17 h,
stk. 4 og 6, i lov om folkekirkens økonomi som affattet ved denne lovs § 2, nr. 10, 11, 27 og 28.
Kirkeministeriet, den 19. april 2023
Louise Schack Elholm
/ Pernille Esdahl
LBK nr 424 af 19/04/2023
12
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
1)
2)
Lovændringen vedrører § 23 a, stk. 5. 1. pkt. og § 23 a, stk. 5.
Lovændringen vedrører § 1, stk. 2 og 3, § 4, § 5, stk. 4, nr. 2, 3 og 4, § 5, stk. 6, § 5, stk. 8, § 5, stk. 9, 1. og 2. pkt., § 6, stk. 1. 3. pkt., § 7, § 7 a, § 7 b, stk.
1 og 2, § 8, stk. 2, § 9, stk. 1, 2. og 3. pkt., § 9, stk. 2, § 17 c, stk. 8, § 17 d, stk. 1, § 17 d, stk. 2, 1. og 2. pkt., § 17 f, § 17 g, stk. 2, § 17 g, stk. 4, 1. og 2.
pkt., § 17 h, stk. 2, 4, 5 og 6, § 17 h, stk. 8, 2. pkt., § 19, stk. 1, 2., 3. og 4. pkt., og § 23 a, stk. 2.
LBK nr 424 af 19/04/2023
13